wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:43

Dames!Ik bedoel alleen maar dat er graag duidelijkheid moet zijn in wat men wederzijds van elkaar verwacht in zoiets zeer belangrijks als liefde en sex. Want naar mijn ervaring zijn er veel mannen die hier erg vrije opvattingen in hebben en met mooie praatjes trachten meisjes\vrouwen te verleiden. en inderdaad zijn vrouwen met een streng religieuze achtergrond hier kwetsbaarder voor ,want naiver en minder goed voorgelicht soms.En doorzien het niet als iemand alleen een avontuurtje wil.Daarbij is het in sommige religies een drama als een meisje haar maagdelijkheid verliest.Niet dat ik het daarmee eens ben,maar het is hier en daar wel de waarheid.

Bonna

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:45

Mijn vraag was ook niet direct aan jou gericht hoor Anjali, of als kritiek op jou :). Ik ben het niet altijd met je eens, maar je hebt zeker gelijk dat van te voren uitspreken wat verwachting zijn ongeveer het belangrijkste is van sexuele opvoeding en interactie.

Ik ben gewoon benieuwd wat ouders zo vervelend vinden aan avontuurtjes

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:49

anjali schreef:
Dames!Ik bedoel alleen maar dat er graag duidelijkheid moet zijn in wat men wederzijds van elkaar verwacht in zoiets zeer belangrijks als liefde en sex. Want naar mijn ervaring zijn er veel mannen die hier erg vrije opvattingen in hebben en met mooie praatjes trachten meisjes\vrouwen te verleiden. en inderdaad zijn vrouwen met een streng religieuze achtergrond hier kwetsbaarder voor ,want naiver en minder goed voorgelicht soms.En doorzien het niet als iemand alleen een avontuurtje wil.Daarbij is het in sommige religies een drama als een meisje haar maagdelijkheid verliest.Niet dat ik het daarmee eens ben,maar het is hier en daar wel de waarheid.

Oh zo bedoel je, nu begrijp ik je inderdaad wat beter. Hier ben ik het wel mee eens ja :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:49

Bonna schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel van de mensen die geloven dat je seks alleen moet hebben met mensen met wie je een duurzame relatie hebt en van plan bent lange tijd samen te blijven, zelf ook alleen maar het bed gedeeld hebben met mensen voor wie dat geldt/ spijt hebben van die keren dat het niet zo was? Ik vind het zo'n gek idee dat dit soort ideeën opgedragen moeten worden aan kinderen. Natuurlijk wil je kinderen leren dat ze over keuzes na moeten denken en voorzichtig zijn, maar dat is toch iets anders dan jezelf moeten bewaren voor 'de ware'? Waarom mag seks niet gewoon leuk zijn? En waarom zou je daar niet van mogen genieten met meerdere mensen?

Jij kan dat gek vinden, andere mensen niet. En volgens mij wil iedereen zijn kinderen leren wat hij denkt dat het beste is voor ze.
Dat seks niet gewoon leuk is als je maar 1 sekspartner hebt in je leven is natuurlijk onzin.
Persoonlijk vind ik het zonde om jezelf ‘weg te geven’ aan iemand die je daarna nooit meer ziet. Ik zou een ONS dus never nooit aanmoedigen aan mijn kind.
Dat een ander daar anders over denkt; tja, zo is het nu eenmaal in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:53

verootjoo schreef:
Bonna schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel van de mensen die geloven dat je seks alleen moet hebben met mensen met wie je een duurzame relatie hebt en van plan bent lange tijd samen te blijven, zelf ook alleen maar het bed gedeeld hebben met mensen voor wie dat geldt/ spijt hebben van die keren dat het niet zo was? Ik vind het zo'n gek idee dat dit soort ideeën opgedragen moeten worden aan kinderen. Natuurlijk wil je kinderen leren dat ze over keuzes na moeten denken en voorzichtig zijn, maar dat is toch iets anders dan jezelf moeten bewaren voor 'de ware'? Waarom mag seks niet gewoon leuk zijn? En waarom zou je daar niet van mogen genieten met meerdere mensen?

Jij kan dat gek vinden, andere mensen niet. En volgens mij wil iedereen zijn kinderen leren wat hij denkt dat het beste is voor ze.
Dat seks niet gewoon leuk is als je maar 1 sekspartner hebt in je leven is natuurlijk onzin.
Persoonlijk vind ik het zonde om jezelf ‘weg te geven’ aan iemand die je daarna nooit meer ziet. Ik zou een ONS dus never nooit aanmoedigen aan mijn kind.
Dat een ander daar anders over denkt; tja, zo is het nu eenmaal in het leven.

Maar hoezo geef je jezelf weg? Als ik een leuk nachtje wil hebben dan geef ik mezelf niet weg, maar heb ik een leuk nachtje? :+ Waarom wordt er nog steeds altijd gedacht dat enkel de man er iets aan beleeft als één of ander roofdier, en je als vrouw jezelf weggeeft? Alsof je het daarvoor doet? Als ik sex heb met iemand voor één nacht is dat omdat ik gewoon sex wil hebben, niet om mezelf aan iemand te geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:54

Ik heb het ook over mannen :Y) Zou het ook niet tof vinden als mijn zoon zich weggeeft aan Jan/janneke en alleman.

Ik hoef echt niet elke week een ander. Nooit behoefte aan gehad ook. Ik wilde gewoon wachten en het meest kwetsbare aan de beste geven.

En als jij daar wel blij van wordt; prima toch. Zeg ik toch ook :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:58

Maar wat wordt er in feite weggegeven dan? Als het goed is kom je gewoon met alle lichaamsdelen weer thuis _O-

Ik vind niet dat je waardigheid en eigenwaarde zit in hoevaak je seks hebt gehad, of met hoeveel mensen.

Gewoon oprecht nieuwschierig he!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:59

Ik vind dat wel :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:00

verootjoo schreef:
En volgens mij wil iedereen zijn kinderen leren wat hij denkt dat het beste is voor ze.

Mmmm, dat weet ik eigenlijk niet. Want als je het beste wilt, dan is informatie wat ook werkelijk het beste is, toch nuttiger? Wat je eigen mening over je eigen situatie ook is, het is duidelijk dat goede voorlichting en een iets minder rigide opvatting gezonder is voor jongeren dan een hele starre situatie waarin niets kan en mag. Ik bedoel, dat is niet slechts mijn mening maar dat zijn ook gewoon de cijfers (bv over ongewenste zwangerschappen, maar ook andere negatieve ervaringen.

Citaat:

Dat werd dan ook niet gezegd ;)

Het gaat niet om het aantal sekspartners, maar het verbinden van een (niet automatisch verbonden) externe waarde eraan. De waarde aan maagdelijkheid is nogal kunstmatig (maar dus ook schadelijk in een aantal situaties) terwijl ik me in elk geval afvraag waarom er zoveel nadruk op gelegd moet worden. En dat vind ik zo jammer - het schaadt mensen door die rare focus.

Er zit overigens een heleboel tussen een one night stand en geen seks voor het huwelijk. Er zijn ook genoeg mensen die alleen seks hebben in een langdurige relatie en pas na elkaar te kennen. Het hele topic begon ook met jongeren die al wel een tijd een relatie hebben. Dat wordt misschien wel en
misschien niet een relatie voor een groot deel van hun leven, maar het zijn in elk geval hoe dan ook geen one night stands.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:01

Ik zal nooit iemand veroordelen of beoordelen op hoeveel seks diegene wel of niet heeft gehad. Wie dat wel doet maakt van zichzelf een heel klein persoon.

Ik heb echt zoveel gefietst voor ik een relatie kreeg. Ik had zadelpijn voor dagen. Heerlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:03

Ik beoordeel anderen er ook niet op hoor >;)

Ik spreek vanuit mezelf; dat ik geen behoefte heb aan ONS. Mag toch?

Danielleeee_

Liesje1611 schreef:
Maar wat wordt er in feite weggegeven dan? Als het goed is kom je gewoon met alle lichaamsdelen weer thuis _O-

Ik vind niet dat je waardigheid en eigenwaarde zit in hoevaak je seks hebt gehad, of met hoeveel mensen.

Gewoon oprecht nieuwschierig he!

Dit inderdaad :') Ik heb ook nooit begrepen wat je weggeeft. Na een one night stand heb ik nog al mijn ledematen, waardigheid, persoonlijkheid, kledingstukken, eh.. Nee maar serieus, persoonlijk zie ik seks niet als jezelf weggeven. Meer als een leermoment of een moment om te genieten. En is dat in een relatie, dan is het misschien des te leuker. Maar ieder zijn eigen visie natuurlijk :)

Danielleeee_

verootjoo schreef:

Absoluut, ieder zijn ding toch? :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:06

Danielleeee_ schreef:
verootjoo schreef:

Absoluut, ieder zijn ding toch? :j

Ahhh dat kwam niet zo duidelijk over.

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:18

Ik was 15 toen ik een vriend kreeg. Die was toen 14. Na een half jaar mocht hij blijven slapen van mijn ouders, maar ik nog niet bij zijn ouders want die deden daar moeilijker over xD overigens toen heel lang niks gebeurd. Gewoon knuffels en zoenen. We waren nog niet toe aan meer. Hij sliep toen wel op een luchtbed totdat ik een uitschuifbed mocht (kleine kamer). Later mochten we ook bij zijn ouders blijven slapen. Hij had al een tweepersoonsbed van kinds af aan, gewoon omdat het kon. Toen we op kamers gingen wonen reisden we veel heen en weer en bleven we vaak bij elkaar slapen. Heerlijk vonden we dat, zo onafhankelijk. Hij studeerde in Amsterdam en ik in Leiden. Het leuke is dat hij nu nog steeds mijn vriend is en we nu sinds een jaar samenwonen :) inmiddels 23 en 22.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:21

anjali schreef:
Danielleeee_ schreef:
Mee eens. Tuurlijk wil je iemand leren kennen op geestelijk vlak, maar dat geldt net zo goed voor het lichamelijk vlak. Als je op dat gebied niet bij elkaar past, en je daar pas achter komt als je bent getrouwd, ga je denk ik nooit een complete fijne relatie hebben.

Dat is ook zo,maar je kunt elkaars stijl in liefhebben ook ontdekken door knuffelen zonder volledige sex.Dat laatste zou je in een ideaal geval moeten bewaren voor "de ware".En als je als ouders je kind met een vriendje of vriendinnetje bewust samen in een bed laat slapen,tja,dat werd vroeger genoemd: De kat op het spek binden.

Iets dergelijks zei een collega van mij ook eens: dat je het moet bewaren voor de ware of op z'n minst tot na het huwelijk. Toch vind ik het zelf erg dubbel: wat als jij het wel bewaard hebt en diegene niet? Maar vooral vergelijk ik het ontdekken met een auto kopen. Want dan wil je ook eerst een proefrit maken voordat je overgaat tot de koop?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:27

Kan iemand die hier meeleest en vind dat het gepast is om jezelf te “bewaren” voor iemand, mij uitleggen wát je dan precies bewaart? Of wat je niet moet “weggeven?”

Dit is een oprechte vraag en ik kan gewoon zelf echt het antwoord niet bedenken. :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:29

Waarschijnlijk bedoelt men de maagdelijkheid, het nog onschuldige.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:30

Maagdelijkheid is een social construct.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:37

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 09-02-22 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:40

Liesje1611 schreef:
blokje schreef:
Ik was op mijn 16e echt nog niet met seks bezig. Natuurlijk sprak ik er met vriendinnen etc wel over maar was echt nog niet toe aan de daad.

Nu ben ik christelijk en doe niet aan seks voor het huwelijk. Vriendjes kregen bij ons thuis hun eigen slaapkamer.
Mijn kinderen hun liefjes mogen later blijven slapen maar wel op een andere kamer.

Maar denk je dan niet dat er over de gang geslopen wordt? := En mogen je kinderen dan wel bij anderen blijven slapen, of liever niet?

O ja zeker. En in onze kringen worden er ook meisjes zwanger voor het huwelijk. Maar het is zeker niet iets wat ik zou aanmoedigen door samen te laten slapen.

Je kan wel zeggen samen slapen is oké maar als er maar geen seks of seksuele handelingen worden verricht. Nou vind het erg knap als je als verliefd stel je in kan houden als je samen slaapt.

Ze mogen best bij andere logeren maar niet als ik weet dat ze een oogje op elkaar hebben. Dan mag het wel als we weten dat ze in iedergeval niet samen slapen.
Laatst bijgewerkt door blokje op 19-08-18 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:40

anjali schreef:
blokje schreef:
Ik was op mijn 16e echt nog niet met seks bezig. Natuurlijk sprak ik er met vriendinnen etc wel over maar was echt nog niet toe aan de daad.

Nu ben ik christelijk en doe niet aan seks voor het huwelijk. Vriendjes kregen bij ons thuis hun eigen slaapkamer.
Mijn kinderen hun liefjes mogen later blijven slapen maar wel op een andere kamer.

Mee eens. Je kunt verkering hebben maar niet aan sex doen. Je moet elkaar toch eerst op geestelijke wijze leren kennen om te zien of je goed genoeg bij elkaar past om een leven lang samen verder te kunnen.

Juist.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:48

Maar blokje, ben je dan niet bang dat je kinderen het eerder stiekem overdag zullen doen en zonder goede bescherming? Of geef je je kinderen wel condooms of de anticonceptiepil voor de zekerheid?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:53

Ik vind mezelf en mijn man helemaal niet bekrompen.

Voor ons is wachten tot na het trouwen niet voor niets. Niet alleen zodat er geen kids komen voor het trouwen het gaat ons er om dat je wacht tot je Gods zegen over je relatie/huwelijk hebt gekregen.

Bekrompen zijn wij ook niet in de voorlichting. Ik weet dat in veel christelijke gezinnen er amper over gesproken wordt. Maar praten over relaties, seks, zwanger worden, anticonceptie etc hoort er natuurlijk helemaal bij. Dat is een deel van de opvoeding. Mijn ouders waren altijd heel vrij en alles werdt besproken. Ook werdt er voorgedaan hoe een condoom etc werkt. Als we ooit zwanger thuis zouden komen wist ik ook dat me ouders me zouden steunen. Mijn man is wel iets anders opgevoed. Die heeft bijvoorbeeld geen voorlichting gehad en anticonceptie is geloof ik uit den boze.

Wij hopen dat onze kinderen zullen wachten tot na het huwelijk. Maar voorlichting over seks is sowieso een must. Sowieso het hele ongesteldheid etc verhaal en hoe alles werkt etc
Anticonceptie kan ook binnen het huwelijk gebruikt worden (anders was ik nu ook al 10 kinderen verder gok ik).
Ik zal mijn kinderen blijven steunen als ze toch zwanger raken of iemand zwanger maken. Dan moeten ze hun verantwoordelijkheid nemen.

Over seks na het huwelijk.
Ik heb nooit een andere bed partner gehad dan mijn man en hij ook niet. We weten dus beide niet beter. O en dat de eerste keren klungelig verliepen is geloof ik vrij normaal niemand is direct perfect in bed. Maar je groeit steeds meer naar elkaar toe en nu na 8 jaar huwelijk leren we nog steeds van elkaar en groeit onze (seks)relatie nog steeds. En valt de seks zeker niet tegen.
Ik vind dat zelf een beetje een onzin verhaal dat je chemi moet kloppen etc. Als je van elkaar houdt dan kan je veel aan. En je moet blijven werken aan je relatie in en buiten het bed.
Laatst bijgewerkt door blokje op 19-08-18 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:54

Liesje1611 schreef:
Maar blokje, ben je dan niet bang dat je kinderen het eerder stiekem overdag zullen doen en zonder goede bescherming? Of geef je je kinderen wel condooms of de anticonceptiepil voor de zekerheid?

Ze krijgen de voorlichting maar zet geen pakje condooms voor ze neer.
De pil kan natuurlijk om meerdere redenen gebruikt worden.

Gelukkig zijn ze pas 7, 5 en 2 jaar.
Maar de oudste weet al aardig wat, die vroeg toen ik zwanger was hoe de baby in mijn buik kwam en er weer uit dus toen hebben we al wat dingen verteld. Die vab 5 weet vooral de verschillen tussen man en vrouw. Die van 2 weet dat der broers een piemel hebben en zij niet. Voorlichting verloopt hier tot nu toe vrij natuurlijk als ze vragen hebben leg ik het ze rustig uit. En we hebben voorlees boekjes in kindertaal over o.a. zwanger worden.

Die lees ik gewoon als avond verhaaltje (zo is het boekje ook geschreven gewoon als voorleesboek)
Laatst bijgewerkt door blokje op 19-08-18 20:59, in het totaal 2 keer bewerkt