ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:46

Ik heb vandaag voor de lol eens gekeken bij de toewijzingen hier, maar voor een gewone eengezinswoning zag ik inschrijfdata tussen 2006 en 2010. Toch maar inschrijven...

Zelfs voor een seniorenwoning moet je twee of drie jaar wachten. Dat is zelfs in Utrecht nog sneller geregeld :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:47

magda_90 schreef:
verootjoo schreef:
Maar als je vanaf je 18e ingeschreven staat en pas op je 30e een huis kan krijgen, en je dus nog thuis woont (want waar woon je anders) dan heb je in die tijd toch ook al wel genoeg gespaard om een huis te kopen :?

Ik begrijp niet zo goed waarom starters in een sociale huurwoning moeten, juist als je thuis woont en werkt vanaf je 16e heb je 10 jaar later wel genoeg gespaard mag ik hopen om een starterswoning te kunnen kopen zonder volledige hypotheek nodig te hebben. Of sparen de mensen tegenwoordig niet meer? Wij hadden p.p. wel zo’n 30.000-50.000€ gespaard toen we uit huis gingen.

Wat dacht je van geen zekerheid met je werk hebben waardoor je geen zekerheid qua regio/woonplek hebt?

Van een huurhuis kom je makkelijker af dan van koop.

Je komt er zo af idd, maar aan een nieuwe blijkbaar nooit meer zoals ik hier lees. :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:49

Als ik voor mijzelf spreek, ivm nog geen zekerheid met het werk heb ik een huurwoning. Als er straks zekerheid volgt, gaan we eindelijk kijken voor koop. Tot die tijd heb ik liever sociaal huren.

purny

Re: ingeschreven bij woningbouw? voor het geval dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:53

Overigens kan ik wel huren tot 630 euro maar niet kopen. En dat is eigenlijk ook een stomme regeling

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:56

purny schreef:
Overigens kan ik wel huren tot 630 euro maar niet kopen. En dat is eigenlijk ook een stomme regeling

Dat ook. Ik val nu tussen wal en schip in. Niet genoeg om te kunnen kopen en gruwelijke mazzel gehad dat ze bij de woningbouw uitgingen van 2015 toen ik nog beduidend minder verdiende. Want particuliere huur was ook te duur geweest.

Nu kunnen we nog sparen voor een koophuis tenminste.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:03

Prrrr schreef:
Zelfs voor een seniorenwoning moet je twee of drie jaar wachten. Dat is zelfs in Utrecht nog sneller geregeld :=

En senior is al vanaf 55! Dus nog 17 jaar en dan kan ik echt alles kiezen wat ik maar wil! 8-)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:23

verootjoo schreef:
Maar als je vanaf je 18e ingeschreven staat en pas op je 30e een huis kan krijgen, en je dus nog thuis woont (want waar woon je anders) dan heb je in die tijd toch ook al wel genoeg gespaard om een huis te kopen :?

Ik begrijp niet zo goed waarom starters in een sociale huurwoning moeten, juist als je thuis woont en werkt vanaf je 16e heb je 10 jaar later wel genoeg gespaard mag ik hopen om een starterswoning te kunnen kopen zonder volledige hypotheek nodig te hebben. Of sparen de mensen tegenwoordig niet meer? Wij hadden p.p. wel zo’n 30.000-50.000€ gespaard toen we uit huis gingen.

Waarom zouden mensen verplicht moeten zijn tot het kopen van een huis, er zijn zat redenen om te kiezen voor huren. Er zijn zat mensen die altijd maar een paar jaar op één plek wonen ivm werk e.d. Dan is kopen toch veel te duur, de k.k. haal je er dan amper uit en blijf je mogelijk met een rest schuld zitten. Sommige mensen zijn ook niet geschikt om te kopen, denk bijvoorbeeld aan de niet-handige harry's. Als je niet handig bent, moet je voor elke klus of reparatie aan het huis een bedrijf laten komen. Dat kost tijd en geld, wat niet iedereen heeft. Bij een huurhuis is het de woningcorporatie die het voor je regelt en hersteld. Een huurhuis geeft ook gemak.
Denk ook aan hen die niet makkelijk aan een hypotheek komen door bv ziekte of handicap of net te weinig verdienen. In sommige regio's zijn beschikbare koopwoningen heel erg duur.

En zo zijn er nog zat andere redenen waarom mensen willen huren.
Het mag alleen wat mij betreft anders, ik ken personen die alleen in een groot eengezinswoning wonen met behulp van huursubsidie. Ik denk daar kan een heel gezin in wonen. Dat vind ik dan vreemd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 17:24

Ik kan niet kopen, verdien gewoon veel en veel te weinig. :+ Dan heb je dus geen keus...al weet ik dat je dan elke maand je geld weggooit..maar goed, ik heb wel een dak boven mijn hoofd nodig...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 19:03

verootjoo schreef:
Maar je kan toch ergens een huis kopen, en als je ergens anders wilt wonen het huis verkopen en een ander huis kopen?

Dat is duur hoor! :D
Dat kost je zomaar 10% van de waarde van de woning.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:48

Ik sta nergens ingeschreven. Maar ik heb in mijn eentje een koopwoning. Zie geen reden om weer te gaan huren. Mocht ik ooit samen met iemand een huis kopen is dat misschien anders maar voorlopig geen sprake van.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:46

Als alleenstaande starter een huis kopen? Dat lukt alleen met een hele goedbetaalde baan zeker tegenwoordig. Ik heb tot mijn 25e thuis gewoond. Kon geen koopwoning betalen. Iets met werken in de zorg en een studieschuld. Mijn broertje kon wel zelf een huis kopen 2 jaar terug. Maar die geeft een goede baan in de ICT.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:40

Ik heb mijn huis alleen gekocht 3 maanden na de start van mijn eerste fulltime baan. Zo goed verdiende ik nog niet hoor.

Maaaaaar. Dat was 2014, dal van het dal. Plus heb gekocht met koopgarant, waardoor ik 25% korting had. Anders was het zeker niet gelukt.

Dik geluk mee gehad ook. Sociale huur kon omdat moment nog wel kwa salaris, maar kwam ik nooit tussen en particuliere huur was onbetaalbaar. Ik heb nu netto een hypotheek van 390 euro. Moet veel gebeuren voor ik dat niet meer kan betalen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 00:18

Ik sta ook niet meer ingeschreven. Ik heb na een half jaar ingeschreven gestaan te hebben een appartement gekregen. Daar een jaar of 6 gezeten en toen in mijn eentje een huis gekocht. En nee ik heb helemaal geen hoog loon. Verre van zelfs ;( O:)

Dit huis is goedkoper dan een huurwoning of appartement. Dus weg hoef ik hier niet meer.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:00

@verootjoo: het ligt denk ik aan je omgeving.. Ik woon in de randstad en heb daar ook gestudeerd, maar ik ken niemand die niet eerst heeft gehuurd (sterker nog, de meesten denken nu pas aan kopen en zijn begin 30). Overigens sta ik zelf niet ingeschreven. Verdien te veel en heb sowieso alleen gekocht. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar so be it.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:11

Ik sta sinds mijn 18e ingeschreven, ben nu 41. dus al 23 jaar. Al 15 jaar een koophuis, maar toch blijf ik ingeschreven staan. Geeft mij een veilig gevoel dat wanneer ik om wat voor reden dan ook moet gaan huren ik redelijk of misschien wel boven aan sta.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:24

Ik heb toch eens naar de woningbouw hier gekeken, maar inschrijftijd is niet relevant. Gaat om de BL score.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:54

Ik zag afgelopen weekend dit topic, en mezelf meteen een schop onder mijn achterwerk gegeven.
Sta nu eindelijk ingeschreven. We zitten al jaren in een koophuis, maar je weet nooit wat je overkomt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:20

verootjoo schreef:

Ik was 25 toen ik afstudeerde. Heb gedurende mijn hele studie erbij gewerkt, voor zover mogelijk. Dat was met een intensieve full-time studie met dagelijks hoor- en werkcolleges en ieder trimester ettelijke weken laboratorium practicum wel beperkt tot een paar uren in het weekend. Toen ik 26 was had ik geen 40 k€ gespaard hoor, maar ik had wel een pracht van een studieschuld :+ .

De keerzijde van die medaille, toen ik eenmaal een baan (en vast contract) had gevonden, was mijn startersloon al zo hoog dat ik alleen maar in aanmerking zou komen voor de duurste categorie sociale huur. Ik heb toen besloten maar gelijk een huis te kopen.