Tips om kind in auto niet te vergeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Tips om kind in auto niet te vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:35

Ik heb geen kinderen en hoef ze ook niet, ik ben veel te chaotisch (en daarnaast heb ik er ook gewoon geen zin in)

Vervelend trouwens dat je het artikel niet hebt gelezen, het laat een hoop nuances zien en legt ook uit waar het op neurologisch niveau mis kan gaan. Of gewoon hele domme vette pech. (Zoals die mevrouw die net duizend-en-een omstandigheden had waardoor het mis ging, allemaal toevallig op dezelfde dag)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:36

Er is ook eigenlijk maar een hele kleine periode in het leven dat het mis kan gaan.
Op het moment dat kinderen zelfstandig naar de kleuterschool gaan is er al geen sprake meer van 100% alert zijn.

Dan kun je nog steeds even iets vergeten, maar dat heeft dan geen noemenswaardige consequentie meer zodat je het je niet eens bewust bent (en dus onterecht denkt dat je nooit fouten maakt).

Laat staan als ze daarna zelfstandig kattekwaad gaan uithalen of lamzuipen in het weekend.
Dan ben je aan het noodlot overgeleverd welk dan een ongeluk heet.
:+

Een voormalig collega heeft haar broertje verloren omdat de moeder op straat aangeroepen werd door iemand. Op exact dat moment loopt het jochie achter zijn moeder een willekeurige tuin in en valt in een zwembad. 30 seconden onoplettendheid en het was fataal.

HC }:0 :))

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:38

Nee, met de hond die jij aanhaalt. Flauwekul trouwens, als de hond gaat eten, laat ze gerust haar pups achter. Of ze gaat achter de kat aan. Onze katten laten hun kittens ook gerust een uurtje achter, als ze muizen gaan vangen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:41

watchthesky schreef:
Er zijn trouwens meer dan genoeg dieren die niet omkijken naar hun nageslacht hoor, merries die hun veulen wegtrappen, katten die weglopen van hun pasgeboren nestje... Honden misschien niet dan (geen idee, wij hadden een reu), maar sommige dieren wel.

en natuurlijke selectie maakt dan dat ze zich dús niet succesvol voortplanten omdat het grut waarschijnlijk niet overleeft.
Bij huisdieren ligt die verantwoordelijkheid bij ons. Helemaal top van die boer.
Beetje cru bij mensen; sociaal niet haalbaar O:)

Onder de streep is je grut vergeten er een bewijs van dat er iets fundamenteels niet goed zit.
Wát dat ook is; de directe prioriteiten verkeerd of vul maar in.
Het is niet goed; neem maatregelen om het te voorkomen en werk ondertussen aan het oplossen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:48

Het gaat er hier juist om dat men zich niet bewust is van hetgeen dat mis is. Beetje lastig om eraan te werken dan hè, zeker als het al te laat is

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:50

Het is ook niet alsof die mensen elke dag per ongeluk hun kind in de auto laten zitten he. Gewoon één keer in x jaar is meer dan genoeg

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:56

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:02

Het is gewoon een bekend neurologisch verschijnsel dat dit uiteindelijk kan veroorzaken.
Als je geen visueel of auditief signaal krijgt en je bent bezig met een routine activiteit dan kan je zelfs een herinnering creeren die niet klopt.

Je kan dus zeker weten dat je iets gedaan hebt terwijl dat niet zo is.
Dat zijn de grootste gevaren van routine.

Als je zulke dingen echt wil voorkomen moet je proberen dagelijkse routine uit de weg te gaan.
Uiteraard ook geen stress, maar dat heb je gewoon niet altijd in de hand.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:03

Magrathea schreef:
Het gaat er hier juist om dat men zich niet bewust is van hetgeen dat mis is. Beetje lastig om eraan te werken dan hè, zeker als het al te laat is

_/-\o_

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:10

Nikass schreef:
Verootjoo Sorry ik ben het er niet mee eens. Ja er gaan dingen mis en nee dat maakt je niet meteen een slechte ouder. Maar sommige dingen kun je niet vergeten. Als ik mijn hond ga uitlaten kom ik ook niet zonder hond thuis. En als ik paarden heb ga ik niet een dag weg zonder ze goed verzorgd achter te laten.

Ik ben daarentegen absoluut niet tegen elkaar helpen en tips geven, dus als mijn discussie dat doel van het topic verstoord wil ik erover ophouden. Het is niet mijn bedoeling het topic te frustreren. Het is zoals ik erover denk en ik respecteer dat jullie een andere mening hebben.

HC ik ben het met je eens ;)

Margathea heel jammer dat je zo de plank misslaat. Er is door niemand gezegd dat je geen kinderen had moeten nemen.

Je kan mijn ‘mening’ niet delen, en dat mag ook. Alleen is het geen mening, maar een feit dat je je hersenen niet altijd onder controle hebt en dat ze je soms erg voor de gek houden.
En dat dat in nieuwe, stressvolle situaties erger wordt en ook nog bij slaaptekort.
Het krijgen van een baby en het managen van een kind kan nogal een stressvolle nieuwe situatie zijn, plus dat (ernstig) slaaptekort gegarandeerd inbegrepen is.
Dus tel uit je winst.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:12

Magrathea schreef:
Ik heb geen kinderen en hoef ze ook niet, ik ben veel te chaotisch (en daarnaast heb ik er ook gewoon geen zin in)

Vervelend trouwens dat je het artikel niet hebt gelezen, het laat een hoop nuances zien en legt ook uit waar het op neurologisch niveau mis kan gaan. Of gewoon hele domme vette pech. (Zoals die mevrouw die net duizend-en-een omstandigheden had waardoor het mis ging, allemaal toevallig op dezelfde dag)

Als je het artikel leest lees je buiten de redenen die gegeven worden waarom dit kan gebeuren ook hoe gruwelijk die kinderen om het leven komen....
Daar die ouders zich zachtgezegd verschrikkelijk voelen lijkt mij ook niet meer dan normaal. Natuurlijk willen ze dit niet.
Echter als je nu al zo bezig moet zijn met de vraag ga ik mn kind niet vergeten en wat kan ik in de auto doen om dat te voorkomen gaat imo niet helemaal de goede richting op.
Je moet niet in de auto iets bedenken om je kind niet te vergeten maar verhelpen waarom je überhaupt denkt/bang bent je kind te vergeten.

En dan nog... iets vergeten is 1. Maar dat je dan niet vrij snel doorhebt dat er iets niet klopt wil zeggen dat er iets niet goed gaat.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 21:15

Wat een reacties allemaal. Hele goede tips zitten er tussen. Heb ze meteen uitgevoerd, voortaan tas achter in (die heb ik altijd en overal bij.) Toen ik vandaag op werk kwam moest ik de achterdeur openen en dacht meteen aan dit topic. Dochter veilig weggebracht en doordat tas achterin ligt ook gezien dat ze er niet meer zat :+ .

Overigens reacties dat ik teveel met dit onderwerp bezig ben. Het kwam gisteren in me op en kon verder weinig praktische tips vinden, die heb ik nu in overvloed :9 en ben toch blij dat ik dit topic heb geopend. Zorgt voor een stuk bewustwording, zelfs bij degenen die er van overtuigd zijn dat hen dit nooit gebeurt, want het kan wél gebeuren, zonder het goed te praten.

En ben het ermee eens dat je er ook niet teveel mee bezig moet zijn, maar af en toe is het goed om bij dergelijke dingen stil te staan. Voorkomen is beter dan genezen :)

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:20

Het is bij mijn dochter trouwens gebeurd. Mijn vriend kwam mij thuis ophalen en ik dacht dat hij onze dochter al bij oma had afgezet. Vriend kwam naar binnen en ik was me nog aan het klaarmaken op mijn gemak. Voordat we terug naar de auto gingen waren we zeker 25 minuten verder. Ik wou voorin ga zitten en zie op de achterbank mijn dochter van 4 zitten met de zweetdruppels al over haar hele lijf, ik heb haar meteen uit de auto getrokken en laten drinken en afgekoeld. Vervolgens ben ik heel erg boos geworden op mijn vriend die zich rot geschrokken was. Ik vroeg waarom hij me in godsnaam niet verteld had dat ze nog in de auto zat.. zijn antwoord is dat hij het vergeten was.. Ik kon daar dus met mijn hoofd niet bij en vertrouwde hem op dat moment dus ook niet meer met de kids,dit heeft heel lang geduurd. Ik was zo bang dat het nogmaals zou gebeuren en dat ik het deze keer niet zou kunnen voorkomen.
Mijn vriend is een hartstikke lieve zorgzame vader en toch is het gebeurd. Ik vind het dus alleen maar goed dat dit onderwerp word besproken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:24

watchthesky schreef:
Gypsy schreef:
Je schoen is wel slim, die mis jw direct als je uit de auto stapt.

Vol met je sok in een plas water :+

TS, is kind op de passagiersstoel geen optie?
Of ehm. Mijn auto heeft keyless go en gaat zelf op slot als ik wegloop met mijn tas (daar zit de sleutel in). Hij maakt daarbij geluid. Hoor ik geen bliepje, dan ben ik dus mijn tas vergeten.
Als jij dat nou ook heb kunt je je sleutel misschien bij de kleine leggen/laten.

Ik was laatst met een werk een dagje weg. En ineens denk ik waas zijn mijn sleutels?? Lagen ze nog in mn auto omdat ik dus met andere dingen bezig was.

Ik kan me voorstellen dat je onbewust naar je werk rijdt. Soms werkt het brein zo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:27

Magrathea schreef:

Het zijn nou juist de nuances die ik niet volg in het Engels. Als je een Nederlandse versie hebt, graag ;)

Verootjoo en dat komt mi omdat mensen tegenwoordig teveel tegelijk willen (of moeten). Stapje terug dus, als je hersens het niet kunnen bijbenen. Lijkt me voor het kind ook veel relaxter.

En ik denk dus inderdaad iets mis is als je je kind beschouwd als routine.

Nynke 55: maar het is niet zo dat de kat haar kittens vergeet... Ze gaat muizen vangen zodat ze straks genoeg melk aan haar kleintjes kan geven. En ze laat ze niet langer alleen dan nodig. Lijkt me dus geen goede vergelijking.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:34

Mondy schreef:
Echter als je nu al zo bezig moet zijn met de vraag ga ik mn kind niet vergeten en wat kan ik in de auto doen om dat te voorkomen gaat imo niet helemaal de goede richting op.
Je moet niet in de auto iets bedenken om je kind niet te vergeten maar verhelpen waarom je überhaupt denkt/bang bent je kind te vergeten.

De reden dat iemand bang is om zijn/haar kind te vergeten is omdat dit wel eens voorkomt, en dan zeker in deze hitte makkelijk ernstige gevolgen kan hebben.
Dus dat is een prima waarschuwing: let op, mogelijk gevaar, doe er iets mee.

Als het zulke vormen aanneemt dat je iedere keer dat je de auto uitstapt 5 keer aan het controleren bent, of als je er 's nachts van wakker ligt, en niet een keer maar herhaaldelijk, dan kan het iets zijn dat groter is dan alleen die situatie. En dan kan het eventueel nuttig zijn om daarmee aan de gang te gaan.

Maar verder is het precies wat je brein moet doen: leren van de situaties van anderen, en kijken of er manieren zijn om het risico te verkleinen die maken dat je niet de hele tijd je aandacht ergens op moet hebben, maar ook een extra herinnering hebt als je afgedwaald bent.
Andere handelingen in een routine te stoppen als extra moment van controle kunnen dan een goede backup bieden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:37

Wat er trouwens nog bijkomt is dat ruim 60% van de vrouwen last heeft van zwangerschapsdementie wat tot een jaar (!) kan duren.
Ik heb in die tijd ook minstens 3x mijn betaalde brood vergeten mee te nemen en een wasrek bij de kassa laten staan.
Kleinigheidjes waar je meestal om lacht.
Ik vond het vooral eng omdat ik altijd een levende agenda was (ik schreef letterlijk nooit wat op).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:40

Het vergeten van je kind heeft helemaal niks met stress te maken. Ja het kan komen door stress en teveel aan je hoofd maar het kan ook op de meest ontspannende dag van het jaar gebeuren. Je brein gaat op de automatische piloot een soort hypnose en dan gebeuren dit soort dingen ook en daar kan een mens niks aan doen.

Maar ook zoals in het artikel staat, je kan de dag vergelijken als een soort gaten kaas. Normaal is alles goed en is de kaas dus egaal, heel af en toe gebeurt er iets en krijg je een gat maar tast dat de dag verder niks ergs aan. Maar als al die gaten toevallig boven elkaar zitten dan is de kaas opeens niet meer een geheel en dan gebeurt er iets waarvan de consequenties niet te overzien zijn

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:48

"quote"Nynke 55: maar het is niet zo dat de kat haar kittens vergeet... Ze gaat muizen vangen zodat ze straks genoeg melk aan haar kleintjes kan geven. En ze laat ze niet langer alleen dan nodig. Lijkt me dus geen goede vergelijking. "unquote".

Klopt, het was een reactie op Huertacilla, die zei dat een hond haar pups geen moment alleen laat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:52

Amber_anne schreef:
Het vergeten van je kind heeft helemaal niks met stress te maken. Ja het kan komen door stress en teveel aan je hoofd maar het kan ook op de meest ontspannende dag van het jaar gebeuren. Je brein gaat op de automatische piloot een soort hypnose en dan gebeuren dit soort dingen ook en daar kan een mens niks aan doen.

Oftewel je kunt er simpelweg niets aan doen als het je "overkomt"?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 21:54

Jawel, zorgen voor clues die je bewust maken dat je misschien met een routine handeling bezig bent. Precies waar TS naar op zoek is.
Daarvoor moet je wel eerst erkennen dat het brein fouten maakt.

Niet voor niets werk je in de kwaliteitzorg altijd met het 4 ogen principe (en dan gaat het nog vaak mis, hier is een hele afdeling afgefikt door een foutje in de bestelling dat door minstens 10 mensen niet opgemerkt is).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 00:08

Kennissen van ons hebben het gepresteerd om een trailer met paard te verliezen zonder dat de beide het merkten. Pas na een twintig minuten rijden, misten ze de trailer. Ze zijn toen zeer ongerust teruggereden..

De trailer gleed van de knobbel in de eerste bocht. De combinatie had nog geen snelheid. Met veel geluk is er niets gebeurd. Ze zaten te praten met elkaar in de auto.
Degene die thuis was, heeft het wel gezien en het paard naar stal gebracht. Het was nog in het mobielloze tijdperk, dus er was geen overleg mogelijk.
De menselijke geest is een wonderlijk ding.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:10

Ik vind het totaal geen vergelijkbaar voorbeeld.

Sizzle: hoe kan je kind ooit zo routine worden dat je clues nodig hebt om het op te merken?

Ik denk dat mijn moeder hard zou moeten lachen (of huilen) als ze het hoorde. Het feit dat jullie het allemaal al gewoon vinden dat je een reminder nodig hebt om te weten dat je je eigen kind onder je hoede hebt, vind ik een behoorlijk zorgelijke ontwikkeling.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:13

Mijn moeder is mij 3x vergeten op te halen in mijn leven en mijn broertje is bijna een keer bij de benzine pomp blijven staan ondanks dat ze een full time super bezorgde topmoeder was.

Het is NIET normaal en dat is juist het punt, je wil dat ene moment ook niet beleven. Wat is er mis met bewust zijn dat je niet perfect bent? Alleen al met bewust zijn verklein je al de kans.

Je kind is geen routine, autorijden is routine.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:19

het gaat er niet om dat je kind routine is, het gaat erom dat je door je hersenen in een routine valt waardoor het kind alleen nog opgemerkt wordt als het geluid maakt of iemand je erop attendeert.