Toeteren, fluiten en aanspreken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:43

Resistance schreef:
Ailill schreef:
Kijk en hier heb je me dus op m'n achterste poten. Als de zonen dan moeten worden opgevoed tot nette beschaafde mensen, wat ik overigens volledig met je eens ben, dan geldt dit net zo goed voor vrouwen. Want er zijn wel degelijk vrouwen die provoceren, dan kan je ook de term actie-reactie d'r bij gaan betrekken.

Maar als we hier nu alleen maar zielig gaan doen en alles ligt aan de mannen, dan ben ik uitgesproken. Kom op zeg :roll:

Sorry, had erbij moeten zetten dat vrouwen uiteraard ook gewoon op moeten worden gevoed en niet zomaar op straat naar iemand moeten roepen, fluiten, toeteren.
Weet je, laat maar ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:45

Cer schreef:
ja maar dat is imo een hele andere discussie Ailill :j

Ik persoonlijk heb het puur om TS en wat zij vertelt.
Als er dan gezegd wordt dat niemand zegt dat het niet erg is, maak ik daar wel een dingetje van.. want dat wordt wel gezegd, daar gaat het mij om..
Klopt, maar wel een gevolg op...

Kijkend enkel naar het verhaal van TS, dan delen we dezelfde mening. Echter lees ik hier dat 1 op 3 mannen een potentiële verkrachter is. Nou, dan mogen de vrouwen zich wel allemaal bijzonder goed gaan verdedigen en absoluut niet meer alleen over straat.

Dit laatste is gewoon pertinent niet waar. Het is verdorie echt een heel pittige uitspraak, waarmee je enorm veel mensen tekort doet.

Nogmaals, niet persoonlijk naar jou maar enkel algemeen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:47

Ailill schreef:
SinneJ schreef:
Zou een goede zaak zijn voor die scholen die verdedigingscursussen geven als alle vrouwen die vanwege laten we zeggen wekelijkse ervaringen met opdringerige mannen een vervelend buikgevoel hebben ontwikkeld, zouden langskomen.

Als dat het enige is waarop je wil reageren uit mijn tekst, dan ga ik geen moeite meer doen. Je rukt het zo uit context. Iedereen maar wegzetten als overdrijvers, ga je niet ver mee komen. We zijn namelijk in de meerderheid. En dat heeft een reden.
Euhm, niet om het een of ander, maar je rukt zaken zelf ook gigantisch uit z'n verband. Daarnaast degradeer je een hele groep als onwetenden, want jij hebt met jouw opleiding veel meer kennis. Uiteraard zal je theoretisch gezien over kennis beschikken, echter is er ook nog een praktijkgedeelte en laat deze laatste, in dit geval, vrijwel net zo belangrijk zal als het theoriegedeelte.

Overigens een meerderheid wil niet altijd zeggen dat die de wijsheid in pracht hebben en/of de waarheid spreken, bijzonder gevaarlijke uitspraak.

Ik heb net wat meer uitleg nodig. Wat bedoel je met dat ik een groep als ontwetend degradeer?

Ik heb nooit gezegd dat iedereen die angstig is, gelijk heeft dat te zijn. Ik heb gezegd dat het logischer is aan te nemen dat er wel een oorzaak voor is ipv te zeggen dat het gaat om massahysterie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 09:50

Ailill schreef:
Echter lees ik hier dat 1 op 3 mannen een potentiële verkrachter is. Nou, dan mogen de vrouwen zich wel allemaal bijzonder goed gaan verdedigen en absoluut niet meer alleen over straat.

Dit laatste is gewoon pertinent niet waar. Het is verdorie echt een heel pittige uitspraak, waarmee je enorm veel mensen tekort doet.

Dat is zeker waar hoor .. en dat doet hier idd helemaal niet terzake... Dus in die ben ik het met je eens :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:01

Ik lees deze pittige discussie en ben wat verbaasd. Nee zo opdringerig naroepen enz is niet leuk als je duidelijk hebt gemaakt er niet van gediend te zijn. En nee je zou als vrouw desnoods naakt veilig over straat moeten kunnen lopen.

Maar helaas er zitten mannen (en vast ook vrouwen) bij die zich niet kunnen inhouden. Dan kun je twee dingen doen stug naakt blijven rondlopen want ik heb het recht dat te doen of misschien even nadenken dt dat niet de meest slimme keuze is en jezelf een beetje beschermen tegen de paar gestoorde idioten.

Maakt dat dat alle mannen klootzakken zijn. Nee zeker niet. Maar als vrouw even je feministische eigenwaarde een beetje opzij zetten en wat rekenig houden met.

Voorbeeld.vorig jaar op vakantie in een hotel. De receptioniste was dusdanig gekleed dat als je voor de balie stond je tot aan haar navel kon kijken, ze had een royale cup e en een heel strak blousje waarvan de knoopjes net te ver open stonden. Ik ben volledig hetero maar ik voelde me zelfs ongemakkelijk om ervoor te zorgen niet naar dat gapende gat te gaan staren. Mijn mannelijke reisgenoot moest nog meer moeite doen maar kreeg er wel een rood hoofd van.

S avonds bij het diner zat er een stel naast ons waarvan de dame gekleed ging in een soort van doorzichtige neglige en een halve cup bh waar haar tepels net niet bovenuit keken. En ook weer een erg royale voorgevel. Wij zijn uiteindelijk maar omgewisseld van plaats omdat mijn reisgenoot voor zijn gevoel niet meer fatsoenlijk van zijn eten kon genieten. Menu kaart ervoor zetten al subtiel gedaan maar die werd door de tafelgenoot van de dame weer opzij gezet. Zelfs mij leidde het erg af.

Een jongere man of een die net iets minder fatsoenlijk is opgevoed zou dat als uitnodiging kunnen zien er een opmerking over te maken, denk dat allil dat bedoeld. Denk als vrouw een beetje na hoe je je gedraagt en hoe je je kleed. Boerka is overbodig maar iets minder tentoonstellen kan wel.

Probeer je voor te stellen hoe je naar een aantrekkelijke man kijkt die een heel erg strak broekje draagt en een minishirt waarin spieren aan alle kanten opbollen. En hij doet ook nog vriendelijk tegen je. Hoe zou je als vrouw reageren dan?

Als je daarnaast dan iets minder keel doorbijterig reageert (agressie wekt agressie op) maar desnoods vriendeijk bedanken even glimlachen en doorlopen er ook minder tegenreactie zal komen.

En ook vrouwen maken zich schuldig aan grensoverschijdend gedrag naar mannen. Waarom willen veel dames ongevraagd aan iemands kale hoofd zitten, worden quilts opgetild zomaar om te kijken of er een broek onderzit?

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:02

inb4: Ik heb niet alle reaguursels gelezen.

Ik snap heel goed hoe je je voelt TS, je bent moederziel 'alleen' en dan komt iemand je lastig vallen. Het maakt in deze niet eens uit of het mannen of vrouwen zijn want beide geslachten doen het bij elkander.

Ik kom zelf uit een buurt (Bijlmer) waar mannen dit veel doen, fluiten, roepen e.d. maar ik heb mezelf aangeleerd dat ze vaak niet meer willen dan een praatje maken en gewoon een gesprekje willen hebben. (mannen die daadwerkelijk fysiek worden buiten beschouwing gelaten he) Dat maakt mijn ervaring vaak ook leuker, want toen ik een keer echt lastig gevallen werd op een metrostation kwam een man die ik een maand daarvoor gesproken had me helpen en ging de man die me lastig viel weg :Y) ;)

Maar dat betekend natuurlijk niet dat jij je niet geïntimideerd mag voelen, ook al zouden de intenties van de man alleen maar een gesprekje zijn, als jij jouw grenzen aangeeft hoort dat nageleefd te worden. Zo veel vrouwen voelen zich klein, onzeker en bang omdat bij hun 1 blik al genoeg is om zich geïntimideerd te voelen en ze weten dat 90% dat aanstellerij zou vinden. Hoe naar is dat?

Wat ik aanraad in het vervolg is vriendelijk bedanken voor het aanbod en zeggen dat je niet geïnteresseerd bent. Blijft ie dan doorgaan? Doe alsof je de politie belt. Op veel plekken in NL is het trouwens verboden om te fluiten/roepen naar vrouwen, ik weet niet waar je woont? Want dan zou ik gewoon stiekem gaan filmen naar de grond terwijl diegene aan het roepen/fluiten/lastigvallen is en ermee naar de politie stappen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:03

Aanvulling, een op de drie dat klopt uit cijfers. Ik weet ook niet waar deze getallen vandaan komen maar wat wordt gezien als ongewenste intimiteiten? En de cijfers zeggen ook dat de meesten daarvan het overkomen door bekenden dan wel binnen een relatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:05

Ailill schreef:
Resistance schreef:

Sorry, had erbij moeten zetten dat vrouwen uiteraard ook gewoon op moeten worden gevoed en niet zomaar op straat naar iemand moeten roepen, fluiten, toeteren.
Weet je, laat maar ;)

Wat wil je nou man? :+ Dat vrouwen ophouden met "zeuren" over een onderwerp waar eindelijk "gezeurd" over kan worden, omdat jij je in je gevoelens gekrenkt ofzo voelt? Dat was een wilde gok hoor, want ik heb echt geen idee meer waar je nu precies op uit bent. :') Dus ja, laat maar, zoals je zelf ook al zegt.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:16

Ailill schreef:
Nou,ik las hier 1 op de 3 mannen en zaken over verkrachting. Iets met zaken uit z'n verband rukken, denk ik.

Uiteraard is het niet goed te praten, voor niemand!

Nou, wat ik deels bij de vrouwen weg zou willen leggen is om soms dus wat assertiever te worden. Tuurlijk kan dit niet binnen iedere setting, dat weet ik ook. Maar er zijn zeer zeker wel voorbeelden te benoemen. Daarnaast ben ik van mening dat iedereen, jong en oud, man en vrouw, zich beter moet kunnen verwoorden en meer beschermt moeten worden.

U hebt geheel gelijk dat zorgvuldig geargumenteerd moet worden. Het argument van i op de 3 mannen is niet houdbaar. Maar om dit nu als tegenargument te gebruiken bij juist die persoon die dat niet gezegd heeft, getuigt nu van de nodige zorgvuldigheid.

Dat vrouwen wellicht aan hun zelfvertrouwen moeten werken, is een aardig argument, maar u weet even goed als ik dat zoiets een proces van lange adem is. Dat lost nu niets op. En daarenboven zijn bepaalde zaken niet met meer zelfvertrouwen te overwinnen. Kunnen vrouwen nog zoveel zelfvertrouwen krijgen, fysiek zijn veel mannen gewoon krachtiger dan vrouwen. En ze zijn vaak ook eerder agressiever. Overigens houdt uw standpunt ook weinig of geen rekening me dat het tegen iemands natuur in gaat, om zich krachtdadiger op te stellen, a propos empathie.
In een rechtsstaat is het vrij simpel; men neemt geen recht in eigen handen, men wordt door de staat beschermd. Ik hoef mij niet te verantwoorden omdat ik zwakker ben.
In uw redenering wenst u het op een feitelijk conflict tussen man en vrouw laten aankomen in de hoop dat de laatste de man mores leert.
Ik echter wens dat er een beleid komt dat de normen en het normbesef aanscherpt, zodat mannen zich niet misdragen.[/quote]Zoals ik al zei, ik las verkeerd en haalde twee mensen door elkaar. Mijn welgemeende excuses.

Uiteraard kost z'n proces tijd, juist daardoor moet men er nu mee beginnen! Hoe eerder hoe beter en sneller resultaat. Er worden hier nu behoorlijk zaken uit elkaar getrokken en vol van aannames. Ik zeg nergens dat de vrouwen het tegen de mannen op moeten nemen, echter ben ik wel een voorstander van actie-reactie, dat absoluut.

Het kan inderdaad tegen iemands natuur in gaan, net zo goed als het tegen iemands natuur in kan gaan om juist gepaste afstand te bewaren. Wat moeten we dan doen? Het maar laten, het gaat immers tegen iemands natuur in?[/quote]

En als die zogenaamde actie-reactie er voor zorgt dat jij geslagen, geduwd, geschopt, gestoken, verkracht wordt? Als je dan verrot gescholden wordt? Is die actie-reactie het dan wel waard? Wat een onzin zeg!!! Die mannen moeten gewoon inzien dat nee = nee. Niks meer, niks minder. Fluiten, toeteren etc boeit me niks, maar als ze je gaan achtervolgen, dan zit er toch iets niet goed!! En dat ligt NIET aan de vrouw, niet eens een beetje. Iemand kan zomaar agressief worden!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:19

karuna schreef:
Ik lees deze pittige discussie en ben wat verbaasd. Nee zo opdringerig naroepen enz is niet leuk als je duidelijk hebt gemaakt er niet van gediend te zijn. En nee je zou als vrouw desnoods naakt veilig over straat moeten kunnen lopen.

Maar helaas er zitten mannen (en vast ook vrouwen) bij die zich niet kunnen inhouden. Dan kun je twee dingen doen stug naakt blijven rondlopen want ik heb het recht dat te doen of misschien even nadenken dt dat niet de meest slimme keuze is en jezelf een beetje beschermen tegen de paar gestoorde idioten.

Maakt dat dat alle mannen klootzakken zijn. Nee zeker niet. Maar als vrouw even je feministische eigenwaarde een beetje opzij zetten en wat rekenig houden met.

Voorbeeld.vorig jaar op vakantie in een hotel. De receptioniste was dusdanig gekleed dat als je voor de balie stond je tot aan haar navel kon kijken, ze had een royale cup e en een heel strak blousje waarvan de knoopjes net te ver open stonden. Ik ben volledig hetero maar ik voelde me zelfs ongemakkelijk om ervoor te zorgen niet naar dat gapende gat te gaan staren. Mijn mannelijke reisgenoot moest nog meer moeite doen maar kreeg er wel een rood hoofd van.

S avonds bij het diner zat er een stel naast ons waarvan de dame gekleed ging in een soort van doorzichtige neglige en een halve cup bh waar haar tepels net niet bovenuit keken. En ook weer een erg royale voorgevel. Wij zijn uiteindelijk maar omgewisseld van plaats omdat mijn reisgenoot voor zijn gevoel niet meer fatsoenlijk van zijn eten kon genieten. Menu kaart ervoor zetten al subtiel gedaan maar die werd door de tafelgenoot van de dame weer opzij gezet. Zelfs mij leidde het erg af.

Een jongere man of een die net iets minder fatsoenlijk is opgevoed zou dat als uitnodiging kunnen zien er een opmerking over te maken, denk dat allil dat bedoeld. Denk als vrouw een beetje na hoe je je gedraagt en hoe je je kleed. Boerka is overbodig maar iets minder tentoonstellen kan wel.

Probeer je voor te stellen hoe je naar een aantrekkelijke man kijkt die een heel erg strak broekje draagt en een minishirt waarin spieren aan alle kanten opbollen. En hij doet ook nog vriendelijk tegen je. Hoe zou je als vrouw reageren dan?

Als je daarnaast dan iets minder keel doorbijterig reageert (agressie wekt agressie op) maar desnoods vriendeijk bedanken even glimlachen en doorlopen er ook minder tegenreactie zal komen.

En ook vrouwen maken zich schuldig aan grensoverschijdend gedrag naar mannen. Waarom willen veel dames ongevraagd aan iemands kale hoofd zitten, worden quilts opgetild zomaar om te kijken of er een broek onderzit?

Ben het niet helemaal met je eens.
De beste vrouw waar jij het over hebt, heeft wellicht wat gebrek aan fatsoen, maar dat geldt ook voor meneer op scooter die het nodig vindt een aantal keer langs te rijden en stomme opmerkingen te maken.

Je begrijpt vast zelf ook wel dat naakt rondlopen in mijn bericht niet realistisch is, maar dat is jouw suggestie ook niet.

Je mag je gewoon kleden zoals je wilt, punt. En zodra dat uitdagend of onfatsoenlijk wordt, kun je daar een reactie op verwachten. Echter, dat geeft nimmer een vrijbrief om met je handen aan iemand te zitten op welke manier dan ook.

Als jij er voor kiest zoals dame in jouw bericht om zo gekleed te gaan, had zij er op kunnen rekenen dat iemand een opmerking zou maken. Is het niet “Hey schatje” is het wel “nou mevrouw, iets minder mag wel.”

Alleen... wanneer jij zelf niets ‘uitlokt’ zoals het genoemd wordt en gewoon je ding aan het doen bent en dan tóch een opmerking krijgt waar je niet op zit te wachten, dan mag je heus wat zeggen. Sterker, dan mag je heus wat onvriendelijk zijn.
Het is sneu dat je dan bang moet zijn om agressie uit te lokken, maar in principe was agressie al aanwezig, want een nee is een duidelijk antwoord. Doorgaan = respectloos = een vorm van agressie.

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:19

Resistance schreef:
Weet je, laat maar ;)[/quote]

Wat wil je nou man? :+ Dat vrouwen ophouden met "zeuren" over een onderwerp waar eindelijk "gezeurd" over kan worden, omdat jij je in je gevoelens gekrenkt ofzo voelt? Dat was een wilde gok hoor, want ik heb echt geen idee meer waar je nu precies op uit bent. :') Dus ja, laat maar, zoals je zelf ook al zegt.[/quote]

Inderdaad, waarom voel je je toch zo ontzettend aangesproken Ailil?
Als jij niet zo'n vervelende man bent die vrouwen na roept of erger, prima toch? Maar ga dan niet hier de mannen die dat wel doen zitten verdedigen, omdat vrouwen zogenaamd assertiever moeten worden :') laat me niet lachen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:30

Opvallend is dat we het er allemaal over eens zijn dat sommig gedrag gewoon niet normaal is.

Maar de aangekaarte zelfverdedigings oplossing zou niet nodig moeten zijn. Nee, natuurlijk zou het niet nodig moeten zijn. Maar dat is het wel!

Er is al mooi uitgelegd waarom dat veel situaties kan voorkomen.
Maar toch schijnt het probleem absoluut en alleen opgelost te moeten worden door de mannen. Prima dames, als jullie je veiligheid in de handen willen leggen van alle moeders op aarde, hopen dat ze hun zonen opvoeden naar jóuw normen en waarden, dan gaan jullie je gang maar hoor.
Persoonlijk vind ik het nogal een afwachtende houding voor zo'n groot probleem. Ik zou dus zelf óók actie ondernemen. :)

En diegene die beweren dat 'je wel kunt merken dat ik zelf niets heb meegemaakt' en 'dat ik naief ben': ik heb dus wel degelijk wat meegemaakt, ik ben verre van naief, maar ik laat mijn leven niet leiden door een incident. Ik ben wel aan kickboxen gaan doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:36

Resistance schreef:
Dat mensen hun zoons goed opvoeden en hen duidelijk maken dat het niet okee is. :)

Die ´mensen´ zijn jullie zélf dames.

Wat je schrijft is dat jullie zelf deze boot hebben gemist tijdens de sexuele revolutie.

De gulden middenweg mbt de idioterie van de zogenaamde positieve discriminatie en bescherming van de zwakke vrouw is in de jaren negentig voorbij gerend.
Nog meer regels en maatregelen is contraproductief.
Zowel mbt mannengedrag wat afstand neemt als mbt vrouwngveol wat een collectief angstcomplex aan het worden is.

Erg triest om te zien hoe de heerlijke positieve, vrijgevochten NL cultuur van de jaren zeventig/tachtig door de negativiteit van feminisme en ´positieve´ discriminatie veranderd is in een land van :x *

Veel succes met die negative spiraal.

* mag ik niet schrijven van het moderator team want dat is niet respectvol en dat mag alleen naar mannen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:41

HC, wat is er negatief aan het willen van gelijke rechten en behandeling? :)

Cer

Re: Toeteren, fluiten en aanspreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:45

HC, ik ben helemaal voor gezelligheid, maar wat TS hier beschrijft is écht niet te vergelijken met wat jij bedoelt..

Lijkt me heerlijk om dat onbehaaglijke gevoel nooit te hebben, maar als ik op de scheveningse boulevard loop in mn zomerjurkje en een aantal kerels gaat fluiten, sissen en opmerkingen maken is dat écht niet omdat ze zo graag een gesprek met me aan willen gaan of een compliment geven. Dat is puur intimidatie.. én denigrerend gedrag naar vrouwen toe (wat ze wellicht van huis uit meegekregen hebben, dat weet ik niet)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:46

HC, gaat je goed af hè? Of we mogen onnuttige bijdrage lezen over je vriendin die op de fiets trots nagetoeterd wordt, of in welke negatieve spiraal wij vrouwen beland zijn en dat het allemaal onze eigen schuld is.

Maar hè, als jouw wereld zo perfect is, trek je vooral terug en laat je niets wijsmaken door iedereen bij wie het niet zo perfect is. Het is tenslotte allemaal onze eigen schuld.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:48

Toen ik vanmorgen in alle vroegte in mijn leuke zomerjurkje bij de AH van de fiets stapte zaten er ook twee kerels letterlijk op hun onderlip te bijten en te likken terwijl ze naar me zaten te kijken. Sorry maar dat vat ik echt niet als compliment op.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:48

Palmera schreef:
En jij bepaald of ik daar last van heb? Ik zou het zeer vervelend vinden als het straatbeeld nog chagrijniger, nog geslotener en nog saaier word door mensen die achter iedere boom een beer zien.

Serieus, jij denkt dat het straatbeeld chagrijnig, gesloten en saai wordt als mensen niet meer toeteren, fluiten of je achtervolgen? Beetje zwart-wit, vind je niet? Ik denk dat het straatbeeld er een stuk veiliger van wordt, eigenlijk. En dat mensen elkaar dan nog gewoon gedag kunnen zeggen, een vriendelijke lach of knik, of een beleefd en gemeend maar alsnog spontaan compliment kunnen geven. Het is niet omdat niemand je op een scooter achteraan komt, het straatbeeld ineens chagrijnig wordt hoor :+ Het straatbeeld minder 'chagrijnig, gesloten en saai' maken zit hem IMO echt in andere dingen dan nagefloten worden.

Ik vind nafluiten ook niet echt een compliment, sorry, het is wel een heel gemakzuchtige en weinig persoonlijke manier van 'een compliment' uitdelen :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 10:56

Cer schreef:
HC, ik ben helemaal voor gezelligheid, maar wat TS hier beschrijft is écht niet te vergelijken met wat jij bedoelt..

Lijkt me heerlijk om dat onbehaaglijke gevoel nooit te hebben, maar als ik op de scheveningse boulevard loop in mn zomerjurkje en een aantal kerels gaat fluiten, sissen en opmerkingen maken is dat écht niet omdat ze zo graag een gesprek met me aan willen gaan of een compliment geven. Dat is puur intimidatie.. én denigrerend gedrag naar vrouwen toe (wat ze wellicht van huis uit meegekregen hebben, dat weet ik niet)

En je vraagt je nooit af hoe dat in NL sinds de jaren zeventig/tachtig zo veranderd is? Wat er in de jaren negentig in gang gezet is? Waarom dat erger wordt? Waarom piropos, hoffelijkheid en behulpzaamheid naar vrouwen uitsterven, vervangen worden door platitudes op afstand?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:01

Huertecilla schreef:
Resistance schreef:
Dat mensen hun zoons goed opvoeden en hen duidelijk maken dat het niet okee is. :)

Die ´mensen´ zijn jullie zélf dames.

Wat je schrijft is dat jullie zelf deze boot hebben gemist tijdens de sexuele revolutie.

De gulden middenweg mbt de idioterie van de zogenaamde positieve discriminatie en bescherming van de zwakke vrouw is in de jaren negentig voorbij gerend.
Nog meer regels en maatregelen is contraproductief.
Zowel mbt mannengedrag wat afstand neemt als mbt vrouwngveol wat een collectief angstcomplex aan het worden is.

Erg triest om te zien hoe de heerlijke positieve, vrijgevochten NL cultuur van de jaren zeventig/tachtig door de negativiteit van feminisme en ´positieve´ discriminatie veranderd is in een land van :x *

Veel succes met die negative spiraal.

* mag ik niet schrijven van het moderator team want dat is niet respectvol en dat mag alleen naar mannen...

Ah we gaan op de vroeger was alles beter toer :')
Misschien was het in de jaren 70 80 beter voor mannen dat geloof ik direct. Ik kom precies uit die tijd, jeeeeeh iedereen topless *\o/*
En als je dat niet zag zitten was je echtwel preuts en ouderwets -O- Alles moest maar kunnen anders werd je als vrouw toch echt weggezet als trutje. En ik merk in jouw opmerkingen dat jij toch echt een ander beeld van die tijd hebt dan ik.
Volgens mij is het ook niet voor niets dat al die me-too verhalen hun oorsprong hebben juist in de jaren 60/70/80. Waar heel veel vrouwen over hun grenzen heen gingen en mannen toch echt nog een veel dominantere rol hadden als wat jij je nu denkt te herinneren :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:02

Huertecilla schreef:
Cer schreef:

En je vraagt je nooit af hoe dat in NL sinds de jaren zeventig/tachtig zo veranderd is? Wat er in de jaren negentig in gang gezet is? Waarom dat erger wordt? Waarom piropos, hoffelijkheid en behulpzaamheid naar vrouwen uitsterven, vervangen worden door platitudes op afstand?

Wat?! Je beseft je nu dat je zegt dat Nederland negatief veranderd is omdat vrouwen niet meer als tweederangsburgers behandeld willen worden? :+

Gadverdamme.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:04

Om nog even terug te komen op 'victim blaming'. Waarom zou dat in sommige gevallen absoluut not done zijn, terwijl bij bijvoorbeeld een fiets die gestolen is terwijl hij zonder slot op straat stond, de reactie "had je hem maar op slot moeten zetten" (of vergelijkbaar) algemeen geaccepteerd is?
Wat maakt dat we in de ene situatie de invloed van het slachtoffer allemaal lijken te erkennen en er in de andere situatie niet eens naar die invloed gehint zou mogen worden?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:05

Resistance schreef:
Ailill schreef:
Maar goed, ik gooi hem eens over een ander boeg want we draaien in rondjes: Mannen mogen dit niet doen, is verkeerd en zou niet moeten. Vrouwen hoeven niets te veranderen, zij zijn immers henzelf en doen niets verkeerds.

Wat stellen jullie dan voor?

Daar gaat het denk ik fout : zolang mensen qua opvoeding een onderscheid maken tussen 'zoons' en 'dochters' komt er van gelijkheid tussen mannen en vrouwen niets terecht. Ieder kind zou bij zijn opvoeding moeten meekrijgen dat er respect moet zijn voor andere mensen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:09

Ailill schreef:
Maar goed, ik gooi hem eens over een ander boeg want we draaien in rondjes: Mannen mogen dit niet doen, is verkeerd en zou niet moeten. Vrouwen hoeven niets te veranderen, zij zijn immers henzelf en doen niets verkeerds.

Wat stellen jullie dan voor?

Wat zou je kunnen veranderen aan het feit dat vrouwen ook ongestoord over straat (willen) lopen e.d.?
Ik zou niet weten wat. Hooguit aangeven dat je niet bent gediend van dit gedrag (indien mogelijk), maar zoals blijkt uit dit topic leidt dat snel weer tot victim blaming of beschuldigingen van aanstellerij, of zelfs agressie. En alle weerbaarheidstraining ten spijt, het is geen individueel probleem wat ieder voor zich moet oplossen. Het aantal mensen met korte lontjes,en denken dat zij het middelpunt van de wereld zijn neemt schrikbarend toe.

Me Too kwam niet uit de lucht vallen, en laat zien dat dit een diep geworteld probleem is in de samenleving. Het percentage mannen dat lastig wordt gevallen (ook niet goed) is altijd nog marginaal in vergelijking met wat vrouwen overkomt.
Kinderen worden niet alleen opgevoed door hun ouders (vrouwen én mannen). It takes a village to raise a kid. Samen vormen we de samenleving. Wat tolereren we in de media, in onze eigen kring, vind jij het normaal dat men tegen elkaar zegt en elkaar aandoet?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:13

Een hoffelijk behulpzame man waardeer ik zeer en bedank ik vriendelijk. Deur open houden, lift even laten wachten etc. Maar dat doe ik andersom ook voor een man die aankomt met een zware tas.
Maar dat is toch heel iets anders dan nagesist/geroepen worden? Loop eens een uurtje als vrouw door Rotterdam, t is echt niet grappig. Zeg je tegen zulke types vriendelijk iets terug is het een uitnodiging tot meer contact. Negeer je het dan ben je een arrogante slet.