Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lis_Ol

Berichten: 4471
Geregistreerd: 24-08-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 21:42

Nu wonen wij in mijn koophuis. Vriendlief heeft zijn huis verkocht. Ik betaal de vaste lasten als hypotheek etc, vriend spaart een groot deel van zijn salaris voor ons nieuwe huis en betaald de boodschappen.
Over iets meer als 2 maanden krijgen we de sleutel. Dan zullen alle vaste lasten van onze gezamenlijke rekening afgaan. Zetten we dan beide geld op voor de lasten, boodschappen en sparen.
Houden beide nog eigen geld op onze rekening voor evt uitjes of cadeautjes. Vriendlief ook voor zn eten onderweg(werk)
Paarden zullen we ook samen doen (staan dan aan huis), aangezien t de hobby van ons beide is. Nu betaal ik mijn paard gewoon nog zelf in pension.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:16

Wij hebben geen gezamenlijke rekening. Aan het einde van de maand tellen we de gezamenlijke dingen bij elkaar op die we hebben uitgegeven incl vaste lasten en delen dat door twee.

Privé dingen zoals hobby, kleren, videogames zijn voor eigen rekening.

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:38

Mijn paard wordt echt niet verkocht.
Never nooit.
Ik zou denk ik wel in dit huis willen blijven wonen omdat ik soieso in deze regio moet blijven wonen ivm mn bedrijf. Of ik zoek iets goedkopers eventueel.
Maar zou de kosten overnemen denk ik. Maar liefst blijf ik gewoon lekker met mn mannetje samen hier wonen natuurlijk.
Maar paard gaat er niet uit.
Is ook niet nodig.

Britta31

Berichten: 13176
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:56

Misschien raar.Maar er is toch ook liefde in een relatie en daardoor dingen voor elkaar over hebben.Dus dan kan het zijn dat de partner meebetaald aan de dure hobby van de ander.Dat hoort er toch ook een beetje bij.Alleen als je twijfels hebt is het natuurlijk handiger om je hobby in eigen beheer te hebben.Nou ja,een goede relatie kan ook uitraken natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 26-03-18 00:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Unbeatable
Berichten: 590
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 00:16

Mijn vriend en ik hebben sinds vorig jaar een koophuis en hebben een gezamenlijke rekening en een spaarrekening. Wij hebben geen privé rekeningen meer. Dit gaat eigenlijk super goed. Mijn vriend is niet zo goed met zijn centjes en rekeningen betalen dus zo heb ik wat meer zicht op wat we moeten betalen. Daarnaast vind ik het altijd wel fijn als we samen iets doen of uit eten gaan bijvoorbeeld dat we niet hoeven te zeggen van oh wie betaald er deze keer. Werkt voor ons prettig. Toen we eraan begonnen hebben we er beide een X bedrag op gezet, afspraak is dus ook mocht er ooit wat gebeuren dat het bedrag wat er op staat gewoon door 2 word verdeeld. Nadeel: hij betaald inderdaad ook kosten mee indirect voor mijn paard. Voordeel: je hebt in de maand meer centjes over en als je financieel minder handig bent is het een goede oplossing om problemen te voorkomen. Met kopen kijken we eigenlijk gewoon wie wat nodig heeft en dat kopen we. Het is niet als hij 3 paar schoenen koopt dat ik dat dan ook zal doen. We kijken gewoon de gene die iets nodig heeft die kan dat kopen en grote (onnodige) uitgaves stel iets van een mooie horloge doen we vaak van onze extra centjes. In mijn vriend zijn geval zijn fooi en in mijn geval mijn onregelmatigheidstoeslag.

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 00:56

Mijn vriend betaald alles :o

Hutcherson

Berichten: 7439
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 00:57

Als ik nadenkt dat mijn exvriend graag ging vissen voor zijn hobby, en werkelijk 38 verschillende (dure) hengels had, meer dan 200 jerkbaits (nepvisjes voor aan de hengel) om nog even niet te spreken over de dure vouwboot, gemotoriseerde boot, viskoffer, vistassen, en waterdichte kleding (alles natuurlijk van het duurste merk, want ja, kwaliteit)... Daar weegt mijn 200€ per maand voor mn paardje niet tegenop.

Ik zou me enorm bezwaard voelen als hij ineens weer van 'ons' geld zoveel jerkbaits of een hengel zou kopen. Ik zou dat niet eerlijk vinden en waarschijnlijk uiteindelijk ook gewoon lukraak paardenspullen gaan kopen.

Nu heeft mijn vriend gelukkig geen dure hobby (op een game pc van €3000 na dan). Maar zou me ook echt bezwaard voelen om een nieuw trainingshoofdstel te kopen.. Want ik heb nog 4 hoofdstellen hangen. Als t van mn eigen geld is, kan ik er meer van genieten, voel me vrijer. Mn vriend zal altijd ja zeggen als ik iets wil kopen bijvoorbeeld. Maar zou me toch niet helemaal lekker erbij voelen. Dus liever zo apart.

Frummels

Berichten: 7032
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:03

MarlindeRooz schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...


Ik niet. :) ik kan gelukkig mijn pony houden en ook gewoon in dit koophuis blijven wonen (staat ook op alleen mijn naam).

Ts: fijn dat jullie er zo snel uit waren! Goed opgelost :j

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:20

Werken julllie allebei evenveel?
Is het zijn huis en had je misschien zelf voor een goedkoper huis gekozen?

_Nancy

Berichten: 14106
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:34

]
MarlindeRooz schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd hoe veel meiden hier hun paard moeten verkopen als hun relatie uit gaat en je op zichzelf willen blijven wonen...


Ik had het juist andersom.
Mijn ex vond mijn paard te duur en wilde m weg hebben, ik als mak lammetje toen mijn paard verkocht. Zo dom van mij achteraf.

Relatie ging uit amper een jaar verder en toen het uit was en ik weer mijn leven ‘op orde’ had, dus weer eigen woning en dergelijke, een nieuw paard gekocht.

Bij mijn huidige relatie ook direct aangegeven dat deze niet weggaat en hij vind mijn paard zelf ook leuk en ik geloof niet dat hij er ooit om zou vragen..

Goof

Berichten: 28968
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 09:43

Britta31 schreef:
Misschien raar.Maar er is toch ook liefde in een relatie en daardoor dingen voor elkaar over hebben.Dus dan kan het zijn dat de partner meebetaald aan de dure hobby van de ander.Dat hoort er toch ook een beetje bij.Alleen als je twijfels hebt is het natuurlijk handiger om je hobby in eigen beheer te hebben.Nou ja,een goede relatie kan ook uitraken natuurlijk.


Er 'hoort' natuurlijk helemaal niks. Het is een keuze.
Ik zie persoonlijk echt niet in waarom mijn vriend aan mijn hobby of ik aan zijn hobby zou mee betalen. Onze eigen keuzes, onze eigen kosten. Ons gezamenlijke leven en alles wat daarbij hoort betalen we samen. De rest niet.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:07

Ik denk ook dat het er aan ligt hoe je het benaderd.

Ik heb een duurdere hobby dan mijn vriend, maar wij hebben niet gekeken naar wat ik kan sparen of hoe hoog onze vaste lasten zijn, wij hebben gekozen om te kijken naar wat ieder verdient en op basis daarvan de kosten te verdelen. Dit komt ook omdat mijn partner, toen wij het huis kochten, destijds 400 euro meer verdiende dan ik. Dus mijn partner legt ook wat meer geld in dan ik :j

Zoals het er nu uitziet gaat dit ooit veranderen en dan zal mijn partner degene zijn die minder betaald dan ik :j

Als mijn partner bij mij weg zou gaan dan zou ik zowel mijn paard, Als mijn auto, Als ons huis nog gewoon kunnen betalen. Nou moet ik ook zeggen dat zowel mijn partner als ik wel ruim boven modaal verdienen :o

Oehlala
Berichten: 4318
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:16

wij hebben een gezamelijke rekening waar we beiden een bedrag opstorten om alle gezamenlijke dingen van te betalen. Is er geld tekort op de rekening, stortten we beide een gelijk bedrag erbij (komt weleens voor met vakantie bijvoorbeeld). De overige dingen zoals kleding, paarden etc gaat dan van onze eigen rekeningen. Mijn dieren zijn van mij en daar hoeft hij niet aan te betalen. andersom net zo trouwens.

L_iek
Berichten: 9726
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:20

NenaC schreef:
wij hebben een gezamelijke rekening waar we beiden een bedrag opstorten om alle gezamenlijke dingen van te betalen. Is er geld tekort op de rekening, stortten we beide een gelijk bedrag erbij (komt weleens voor met vakantie bijvoorbeeld). De overige dingen zoals kleding, paarden etc gaat dan van onze eigen rekeningen. Mijn dieren zijn van mij en daar hoeft hij niet aan te betalen. andersom net zo trouwens.


Ben ik het helemaal mee eens! Alleen mijn vriend geeft dus wel geld uit aan mijn pony. Wij hebben alleen nog onze gezamelijke rekening en ieder een eigen spaarrekening. Ik verdien meer dus daarvan betaal ik de stalling. Mochten er extra kosten bijkomen dan gaat dit dus wel van de gezamelijke rekening af.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:39

mijn man verdient iets meer dan ik, omdat hij full time werkt, en ik part time. Wel doen wij beide hetzelfde bedrag naar de gezamelijke rekening overmaken. Allebei 1500 euro (netto). Hij houdt dan voor zichzelf 300 meer over dan ik.

Echter, van die gezamelijke rekening wordt wel alles betaald, waarvan veel extra's voor mij. De stalling van mijn paard gaat bv van de gezamelijke rekening, de benzene (hij rijdt geen auto, ik rijdt voor ongeveer 300 euro per maand aan benzene weg).

Al met al hebben we het denk ik redelijk eerlijk verdeeld.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:42

L_iek schreef:
NenaC schreef:
wij hebben een gezamelijke rekening waar we beiden een bedrag opstorten om alle gezamenlijke dingen van te betalen. Is er geld tekort op de rekening, stortten we beide een gelijk bedrag erbij (komt weleens voor met vakantie bijvoorbeeld). De overige dingen zoals kleding, paarden etc gaat dan van onze eigen rekeningen. Mijn dieren zijn van mij en daar hoeft hij niet aan te betalen. andersom net zo trouwens.


Ben ik het helemaal mee eens! Alleen mijn vriend geeft dus wel geld uit aan mijn pony. Wij hebben alleen nog onze gezamelijke rekening en ieder een eigen spaarrekening. Ik verdien meer dus daarvan betaal ik de stalling. Mochten er extra kosten bijkomen dan gaat dit dus wel van de gezamelijke rekening af.


Ik vind het op een gegeven moment toch wel normaal in een relatie dat je het samen gaat betalen. Ik ben blij dat mijn partner mee betaalt aan mijn paard, anders had ik hem toen ik 3 jaar terug van 40 uur naar 24 uur per week werken ging, niet meer kunnen betalen.

Goof

Berichten: 28968
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:54

Ik niet eigenlijk. Waarom moet een ander jouw hobby bekostigen als je zelf minder gaat werken?
Als je dit samen zo afspreekt, prima, maar daar vanuit gaan en het normaal vinden dat dat zo gebeurt, nee.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:01

Een paard is jouw hobby en ik vind dan ook dat het aan jou is die te bekostigen. Zorgkosten vind ik eigenlijk weer wel iets om te delen. Dat is zorg voor elkaar en dat hoort bij een relatie vind ik persoonlijk.

Anoniem

Re: Samenwonen, hoe doen jullie dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:08

Ik kom hier even om het hoekje kijken omdat ik het wel interessant vind. Mijn vriend en ik zijn van plan van de zomer te gaan samenwonen (deels omdat we dit al een tijd willen en deels omdat hij in september zijn gedeelde woning sowieso uit moet en het niet logisch voor hem is om dan nog minstens een jaar in een kamer te gaan wonen). We hebben het lang gehad over budget omdat hij fulltime werkt en een bijpassend salaris heeft en ik fulltime studeer en dus afhankelijk ben van de lening op mijn studiefinanciering en freelance opdrachten die ik er zo veel mogelijk naast op probeer te pakken.

Wij lopen nu vooral tegen het probleem van inkomenseisen aan, maar zelfs als we dat buiten beschouwing laten is het een lastige verdeling. Mijn vaste lasten liggen hoger, ik heb (en ben afhankelijk van) een auto en omdat hij geen rijbewijs heeft betaal ik die zelf. Afhankelijk van waar we komen te wonen komt daar een parkeervergunning bovenop, naast de verzekering, wegenbelasting en een eventueel potje voor als er een keer iets kapot gaat. En dan natuurlijk nog benzine. De hoeveelheid huur die ik af kan dragen is dus niet zo groot als hij..

We hebben nu afgesproken dat we kijken naar een 70/30% verdeling. We leggen allebei 70% van ons inkomen in op een gezamenlijke rekening en betalen daar huur, vaste lasten en boodschappen van. Wat overblijft gebruiken we om te sparen. Van die 30% betalen we onze eigen dingen; kleding, auto, hobby's etc.
Op papier is dit voor ons een goede regeling omdat we zo allebei ons eigen geld houden maar toch naar verhouding allebei even veel inleggen. Als ik straks klaar ben met studeren gaat mijn bijdrage percentueel niet omhoog maar uiteraard wordt het budget dan wel groter. Als dat zo is kunnen we kijken naar een iets duurdere woning, een tijdje goed sparen en dan misschien kopen of iets in die trant.

Nou blijft het natuurlijk wel lastig dat ik van die 30% verder alles zelf moet betalen. Ik heb het geluk dat mijn ouders mijn zorgverzekering betalen en ook hebben toegezegd dit willen blijven doen tot ik wat meer financiele zekerheid heb en dat soort kosten wat makkelijker zelf kan regelen. Maar die 30% is in de realiteit niet meer dan 300-350 euro en hoewel ik dat red zal ik niet kunnen sparen terwijl mijn vriend dat makkelijk op zijn eigen doorlopende rekening kan blijven doen. Dat zijn dus dingen waar we nog goed voor moeten gaan zitten. Afhankelijk van hoe veel huur we straks moeten gaan betalen is het ook nog een optie allebei wat minder procent af te dragen, maar omdat we wel haast hebben achter een woning en in de randstad (en dan niet het goedkopere deel van de randstad helaas) zoeken is de kans groter dat we bovenin ons budget moeten gaan zitten dan dat we er laag in gaan zitten.

Olympia

Berichten: 55604
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:08

Goof schreef:
Ik niet eigenlijk. Waarom moet een ander jouw hobby bekostigen als je zelf minder gaat werken?
Als je dit samen zo afspreekt, prima, maar daar vanuit gaan en het normaal vinden dat dat zo gebeurt, nee.



Misschien is ze wel minder gaan werken omdat er kinderen in het spel zijn en ze er meer voor de kinderen is. Lijkt mij een legitieme reden om het zo te doen.

Duhelo

Berichten: 28594
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:16

goh, hangt ook af waarom je minder gaat werken.

Mijn vriend wil kinderen, ik twijfel nog, en heb zelf drie paarden. Ik wil niet inboeten op mijn paarden, maar als we toch kiezen voor kinderen dan zal ik wss minder gaan werken dan hem (heb sowieso een periode dat ik niet kan werken ivm bevalling en ouderschapsverlof etc, en dus minder verdien).
Dan vind ik het ergens wel logisch dat hij financieel wat meer bijdraagt in verhouding, als ik moet mijn werkuren minderen voor ONS kind.
Het is imo niet de bedoeling dat hij lekker fulltime kan werken, amper huishouden moet doen, lekker zijn hobby's kan houden, en dat ik MOET inboeten op mijn loon en hobby's voor een gezamenlijk kind...
bijvoorbeeld.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:19

Olympia schreef:
Goof schreef:
Ik niet eigenlijk. Waarom moet een ander jouw hobby bekostigen als je zelf minder gaat werken?
Als je dit samen zo afspreekt, prima, maar daar vanuit gaan en het normaal vinden dat dat zo gebeurt, nee.



Misschien is ze wel minder gaan werken omdat er kinderen in het spel zijn en ze er meer voor de kinderen is. Lijkt mij een legitieme reden om het zo te doen.


Dat klopt, misschien was dat handig om erbij te vermelden :9 Maar 3,5 jaar terug hebben wij inderdaad een dochter gekregen. Het is dus ook in zijn belang dat ik minder ging werken.

Voorheen heb ik mijn paard overigens wel altijd zelf betaald, puur omdat ik dat kon en vond dat het mijn paard is, maar door de kinderwens die we hadden en de komst van onze dochter en daardoor de noodzaak dat 1 vd 2 minder ging werken, kon ik het niet meer bekostigen alleen.

Maar ook als er geen kinderen in het spel zijn, vind ik het wel " normaal " dat als je samen een relatie hebt en samenwoont en omstandigheden veranderen, waardoor je zelf je paard niet meer kan bekostigen, je partner bijdraait in de kosten. In mijn geval was het de komst van onze dochter, maar denk bv ook aan verlies baan of iets dergelijks.

Daarnaast moet ik er ook bij vermelden dat mijn partner en ik al 15 jaar bij elkaar zijn en ik mijn paard ook al bijna zolang heb.

Andersom zou ik ook overigens meer inleveren als hij bijvoorbeeld zijn baan kwijt raakt of iets dergelijks.

Manderino

Berichten: 1309
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:23

Wij doen alles op 1 hoop, we zijn al lang samen, we hebben het samen niet breed gehad , nu hebben we het zeker niet slecht :D , en ik verdien een stuk minder als hem.
Maar we zorgen gewoon dat we elke maand alles betaald hebben, leuke dingen , rekeningen alles, we leven samen.
Btw we hebben een koophuis en een samenlevingscontract.