Uitnodiging bruiloft zonder kinderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 16:54

bigone schreef:
pmarena schreef:
Ik zie geen reden genoemd worden waarom de kinderen van de zus van de bruid er bij waren.

Het is imo nogal een flink verschil of ze de kinderen meeneemt om haar zus en de rest eens lekker een hak te zetten, of dat ze juist erg close is met haar zus en gewoon netjes oppas had geregeld, die op de ochtend zelf ineens niet meer kon...geen andere mogelijkheden om de kinderen onder te brengen (iedereen van de familie zal wellicht bij dat huwelijk aanwezig zijn immers).

De bruin misschien niet kunnen bereiken en dan een keuze moeten maken: kinderen dan maar meenemen òf niet op komen dagen terwijl je weet dat de bruid jou er wel echt heel erg graag bij wil hebben.

Zo'n soort situatie kan ook nog hè :)

Als de zus van de bruid niet op was komen dagen in zo'n situatie, dan had iedereen er ook weer wat van gevonden...
De zus vond dat de regel toch echt niet voor haar gold, en de bruid vond het dan wel goed zo. Er is geen familievete ontstaan maar de bruidegom heeft nadien veel minder contact met familie gehad, ze woonden ook niet bij elkaar in de buurt, dat scheelde. Maar die twee kids waren duidelijk aanwezig qua stem en gedrag. Ik vond het ook niet leuk naar de familie van de bruidegom, die hadden wel oppas ingehuurd. De bruid was een aardige meid, maar zij was diegene die geen kinderen op haar bruiloft wou en hij is daar mee akkoord gegaan. Was ook geen geld kwestie want dat hadden ze genoeg. Er is dus geen ruzie ontstaan maar wel een verwijdering.

Wel balen zoiets. Ik kan het me van alle kanten wel voorstellen maar eigenlijk is het toch sneu dat het zo moet. Vanuit alle partijen is het zowel een beetje flauw als ook wel weer begrijpelijk :(:)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 16:56

Salsa schreef:
Als moeder van drie jonge kinderen zou ik ze bij voorbaat al niet meenemen tenzij ze vanuit het bruidspaar apart worden gevraagd als bruidskind oid. Maar goed niet iedereen doet dat vanuit zichzelf.

Echter een tip als je wat op de kaart zet; vind sommigen hier best grof richting kinderen. Dat je ze zelf (nog) niet wil oké maar om ze standaard als vervelende etters/monsters neer te zetten of als wezens die je dag verpesten zou ik als ouder niet zo tof vinden. Hou het respectvol ookal zijn ze nog maar klein. Een dronken oom oid kan net zo/nog veel irritanter zijn ;)

Het is niet eens zo zeer dat ik vind dat kinderen overlast veroorzaken hoor, ook al doen sommigen dat wel en wil je dat natuurlijk voorkomen op je bruiloft. Maar ik hou gewoon niet van kinderen en dat is de voornaamste reden dat ik ze niet op de bruiloft wil. Ik voel me ontzettend ongemakkelijk als er kinderen in mijn buurt zijn, en dat lijkt me niet het gevoel dat ik moet hebben als ik ga trouwen :D

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 16:57

Selina schreef:
En wat nou als je verloofde wel kinderen op de bruiloft wilt en jijzelf niet? Moet je dan zelf als avondgast? :o?
(M’n verloofde is gek op kinderen, ik uh iets minder)

Ik denk dat je beter alleen 's avonds kunt komen ja. :') :(:)

Suuszels

Re: Uitnodiging bruiloft zonder kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:07

Een collega had voor de avondgasten op de kaart staan " vergeet je kind geen welterusten te wensen" (iets in die trant)
Vond dat subtiel maar niet bot :j voor overdag zou je evt iets kunnen zeggen van vergeet geen oppas te regelen oid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:08

Het blijft gewoon een gevoelig iets, voor alle partijen :)

Wil jij geen kinderen erbij, dan is het je goed recht om dat gewoon te zeggen.
Dat het iets teweeg kan brengen is dan wel een gevolg maar om het daarvoor nou te laten is ook weer zowat :P

Ik denk dat geen kinderen erbij willen hebben alvast een stuk minder raar gevonden wordt dan wanneer je specifiek mensen uit gaat sluiten zoals die oom of een specifieke aanhang die iets teveel alle aandacht naar zich toe trekt op feestjes :=

Bij iedereen die je uitsluit loop je het risico dat mensen het raar vinden of er zelfs bozig om worden.

Bij ons was er jaren geleden een relletje toen mijn zus en ik nog kinderen waren. Een oom was ook zoveel jaar getrouwd geloof ik, en gaf een feest.

Mijn ouders ontvingen op enkel hun naam een uitnodiging, dus daaruit maakten ze op dat het niet de bedoeling was dat wij ook mee kwamen. Dat vonden ze geen enkel probleem, gingen wel vaker zonder ons naar een feest :P

Maar toen bleek even later dat de andere broer en zus als familie aangeschreven waren.
Dat vond mijn andere oom (een doodgoeie lieverd die echt geen vlieg kwaad doet) erg raar dus die belde zijn broer op om te vragen of dat een vergissing was.

Maar nee dat was het niet. Wat bleek na veel doorvragen? Ze wilden specifiek mijn zus er niet bij hebben....want die loopt raar (X-benen) en dat vonden ze niet zo chique tegenover hun vrienden. Dat haalde het plaatje een beetje naar beneden zeg maar.

Dat schoot in het verkeerde keelgat en toen wilde oom ook niet meer....

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 17:11

pmarena schreef:
Het blijft gewoon een gevoelig iets, voor alle partijen :)

Wil jij geen kinderen erbij, dan is het je goed recht om dat gewoon te zeggen.
Dat het iets teweeg kan brengen is dan wel een gevolg maar om het daarvoor nou te laten is ook weer zowat :P

Ik denk dat geen kinderen erbij willen hebben alvast een stuk minder raar gevonden wordt dan wanneer je specifiek mensen uit gaat sluiten zoals die oom of een specifieke aanhang die iets teveel alle aandacht naar zich toe trekt op feestjes :=

Bij iedereen die je uitsluit loop je het risico dat mensen het raar vinden of er zelfs bozig om worden.

Bij ons was er jaren geleden een relletje toen mijn zus en ik nog kinderen waren. Een oom was ook zoveel jaar getrouwd geloof ik, en gaf een feest.

Mijn ouders ontvingen op enkel hun naam een uitnodiging, dus daaruit maakten ze op dat het niet de bedoeling was dat wij ook mee kwamen. Dat vonden ze geen enkel probleem, gingen wel vaker zonder ons naar een feest :P

Maar toen bleek even later dat de andere broer en zus als familie aangeschreven waren.
Dat vond mijn andere oom (een doodgoeie lieverd die echt geen vlieg kwaad doet) erg raar dus die belde zijn broer op om te vragen of dat een vergissing was.

Maar nee dat was het niet. Wat bleek na veel doorvragen? Ze wilden specifiek mijn zus er niet bij hebben....want die loopt raar (X-benen) en dat vonden ze niet zo chique tegenover hun vrienden. Dat haalde het plaatje een beetje naar beneden zeg maar.

Dat schoot in het verkeerde keelgat en toen wilde oom ook niet meer....

Oef, dat kan ik wel begrijpen, dat zoiets niet zo lekker valt := Wat onaardig zeg.. Lief dat je oom ook niet meer ging!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:17

Het is jullie feest dus dat mogen jullie op je eigen manier doen.Echter,een huwelijk is ook een familiezaak.Vandaar dat ik eigenlijk vind dat alle familieleden van welke leeftijd dan ook welkom zouden moeten zijn.Behalve dan waar je mee gebrouilleerd bent,maar dat zijn dan juist volwassenen en geen kinderen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 17:21

anjali schreef:
Het is jullie feest dus dat mogen jullie op je eigen manier doen.Echter,een huwelijk is ook een familiezaak.Vandaar dat ik eigenlijk vind dat alle familieleden van welke leeftijd dan ook welkom zouden moeten zijn.Behalve dan waar je mee gebrouilleerd bent,maar dat zijn dan juist volwassenen en geen kinderen.

Ik vind een huwelijk niet per definitie een familiezaak eigenlijk. Vandaar dat ik ook niet vind dat iedereen daarbij hoeft te zijn. :) Ik vind het vooral belangrijk dat we die dag mensen om ons heen hebben die ons huwelijk steunen, die onze keuzes respecteren en die deze dag graag met ons willen vieren ongeacht de "regels" die wij die dag hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:22

Amandavd schreef:
Ik snap dat nooit zo, maar dat zal wel komen omdat ik geen kinderen heb. Waarom altijd maar 1 vaste oppas? Er zijn toch vast meer mensen in je omgeving met kinderen of die labiel genoeg zijn om voor een paar uur op je kind te passen?

Als iemand labiel is heb ik ze liever helemaal niet bij mijn kind.

Maar goed, ja ik ben ook zo'n moeder die haar kind alleen achterlaat bij ouders of broer. Als hij wat groter is, is het anders.

En misschien een vergelijking die je snapt: ik laat ook niet iedereen mijn paard verzorgen. Dat moet vertrouwd voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:26

Frummels schreef:
anjali schreef:

Ik vind een huwelijk niet per definitie een familiezaak eigenlijk. Vandaar dat ik ook niet vind dat iedereen daarbij hoeft te zijn. :) Ik vind het vooral belangrijk dat we die dag mensen om ons heen hebben die ons huwelijk steunen, die onze keuzes respecteren en die deze dag graag met ons willen vieren ongeacht de "regels" die wij die dag hebben.

Helemaal mee eens :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:27

Ook eens. Mijn ooms en tantes van vaderskant worden niet uitgenodigd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:30

@Frummels: Maar wettelijk en juridisch gezien is een officieel huwelijk wel een familiezaak hoor.Dat merk je wel als iemand overlijdt,met erfenissen enzo.Als je dat allemaal niet ziet zitten dan zou ik toch even bij een notaris mijn licht gaan opsteken.Want die kinderen van de familie die jij er nu niet bij wilt hebben kunnen later wel opduiken als erfgenamen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:31

lieveli schreef:
Amandavd schreef:
Ik snap dat nooit zo, maar dat zal wel komen omdat ik geen kinderen heb. Waarom altijd maar 1 vaste oppas? Er zijn toch vast meer mensen in je omgeving met kinderen of die labiel genoeg zijn om voor een paar uur op je kind te passen?

Als iemand labiel is heb ik ze liever helemaal niet bij mijn kind.

Maar goed, ja ik ben ook zo'n moeder die haar kind alleen achterlaat bij ouders of broer. Als hij wat groter is, is het anders.

En misschien een vergelijking die je snapt: ik laat ook niet iedereen mijn paard verzorgen. Dat moet vertrouwd voelen.

Je hebt helemaal gelijk, ik haalde de definities door elkaar.

Ik laat ook niet iedereen mijn dieren verzorgen maar dat is nooit maar 1 persoon.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:31

anjali schreef:
@Frummels: Maar wettelijk en juridisch gezien is een officieel huwelijk wel een familiezaak hoor.Dat merk je wel als iemand overlijdt,met erfenissen enzo.Als je dat allemaal niet ziet zitten dan zou ik toch even bij een notaris mijn licht gaan opsteken.Want die kinderen van de familie die jij er nu niet bij wilt hebben kunnen later wel opduiken als erfgenamen.

Wat een onzin zeg, om bij je bruiloft (=het feest om je huwelijk te vieren) al rekening te gaan houden dat je wel iedereen moet uitnodigen die eventueel ooit als je dood gaat erfgenaam zou kunnen zijn :?
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 05-03-18 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:32

Helemaal niet mee eens dat het een familie gebeuren is. Mijn familie heb ik niet gekozen mijn vrienden kan ik wel zelf kiezen. Als ik mega stomme familie zou hebben (stel he) zou ik dan verplicht zijn ze uit te nodigen? Het zou toch MIJN feest zijn, niet die van mijn familie. In mijn ogen dan he :-)

Anjali, TS is jurist dus dat weet ze denk ik wel.

Maar om daar nu rekening me te houden, ik zie het verband niet zo
Laatst bijgewerkt door IngridM op 05-03-18 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:33

anjali schreef:

Gelukkig trouw je niet automatisch meer in gemeenschap van en heb je zelf wat te zeggen over je erfgenamen.

Bovendien snap ik nog steeds niet waarom ze dan wel zouden moeten komen?

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:36

anjali schreef:

Mijn huwelijk is (was) geen familiezaak. Mijn huwelijk was iets tussen mijn man en mij (en voor hem ook God maar dat terzijde) om onze liefde te vieren met diegene die wij er bij willen hebben. Dat dat toevallig ook familie is, is mooi meegenomen. Ik vind heel stellig dat het bruidspaar bepaalt wie wanneer waarbij aanwezig mag zijn.

Er zijn twee dingen die in mijn ogen bijzonder ongepast zijn bij heen bruiloft:
- niet genodigde mensen meenemen (tezamen met je misdragen)
- wit dragen (als vrouw)

Juridisch gezien valt het godzijdank ook echt mee hoe familierechtelijk is en daar kan je ook heel makkelijk een mouw aan passen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:37

Zet gewoon op de kaart: Wij houden van iedereen, groot en klein maar willen op deze voor ons zo speciale dag onder volwassenen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:38

Als het om maar een aantal uitnodigingen gaat voor de met-zonder-kinderen, zou ik ze of even opbellen, of een los briefje bij de kaart doen. Dan kan je de kaart gewoon neutraal houden zonder 'geen kinderen toegestaan' (even heel bot maar om het even hoe je het zou willen verwoorden natuurlijk) en een los (evt handgeschreven) briefje erbij dat jullie ervoor hebben gekozen om jullie dag zonder jonge kinderen onder de leeftijd van x te vieren. Althans, zo zouden wij het ook doen als we geen kinderen erbij zouden willen betrekken, lijkt me overigens ook niks vreemds aan. Eventueel kan je het dan daarna alsnog telefonisch toelichten als dat gewenst is :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:39

Zuchini schreef:
Wat voor kinderen hebben jullie eigenlijk in je omgeving? Ik ben echt wel beetje verbaasd over het (wan) gedrag wat ik hier lees. Janken tijdens de kerkdienst (moeder, vader, oma dan neem het kind even mee naar buiten?of zorg voor wat stille afleiding oid). Op mijn bruiloft hadden we mega veel kids. Maar die hebben zich werkelijk keurig gedragen. De mensen met echt jonge kids stonden wat dichter bij de uitgang, maar ook die waren stil.Ik vind dat er ook wel een beetje bijhoren, het netjes opvoeden van kinderen voor dit soort gelegenheden zodat ze weten wat er van de verwacht wordt.

Precies :j

Anoeska volgens mij mis jij mijn punt een beetje ;)

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:42

Brainless schreef:
MarleenM schreef:
Vond het ook erg jammer dat een boel vrienden (die echt dicht bij het bruidspaar staan) ivm de kinderen al om 22.00/22.30 naar huis gingen.

Als ze de kinderen die evt vervelend kunnen gaan doen meenemen is het niet leuk, maar gaan ze vroeger naar huis ivm de oppas is het ook niet goed.

Mijn moeder (als zij oppaste) wilde ook graag "op tijd" naar huis omdat ze vaak de volgende dag weer verplichtingen had (en zij een uur naar huis moest rijden).

Misschien heb ik het niet goed geformuleerd maar ik bedoelde dus de ouders die de kinderen mee hadden. Niet de ouders die een oppas in huis hadden.
Ik had het persoonlijk echt niet leuk gevonden op mijn bruiloft.

Wij hadden gewoon iemand thuis te logeren die op de kinderen kon passen zodat we geen begrenzing qua tijd hadden. Tuurlijk heeft niet iedereen het zo luxe maar als de helft pleite is is niet zo leuk

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:47

Ik begrijp volledig dat je geen kinderen mee wilt hebben bij jullie grote dag.

Zelf werkte ik de afgelopen 2 jaar in een horeca bedrijf waar je ook je bruiloft kon regelen incl ceremonie en heb het meerdere keren al meegemaakt dat kleine kinderen door de ceremonie etc heen zitten te schreeuwen en de bruid en/of bruidegom zich daar enorm aan irriteerde.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:53

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wat is er mis met inderdaad gewoon adresseren aan de personen die zijn uitgenodigd, en het dan gewoon ter sprake brengen bij degene met kinderen?

Vind sommige zinnetjes zoooo bot en dat zou bij mij volledig de verkeerde toon zetten. Terwijl als je het gewoon even persoonlijk meld, zou ik gewoon oppas regelen. Sowieso al als de uitnodiging alleen aan mij & man gericht zou zijn.

En vind een aantal uitgangspunten zo asociaal. “Wie betaald, bepaalt”. Bah, het gaat er toch om dat je samen bent met mensen waar je om geeft als je je liefde verklaart?

En vergeet niet dat je als gast over het algemeen ook flinke kosten maakt (outfit, bruidscadeau, vrijgezellenfeest). Bruiloft om bij aanwezig te zijn als stel ben je als snel 300 euro kwijt, al dan niet meer.

Uiteraard moet je je bruiloft inrichten zoals je zelf wel, en geen kids lijkt mij geen probleem, maar houd het vooral gezellig en liefdevol ;).
Denk dat met bepaalde zinnetjes je mensen wel op het hart kan trappen, want zij houden wel van hun ‘blagen’.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:39

Frummels schreef:
Salsa schreef:
Als moeder van drie jonge kinderen zou ik ze bij voorbaat al niet meenemen tenzij ze vanuit het bruidspaar apart worden gevraagd als bruidskind oid. Maar goed niet iedereen doet dat vanuit zichzelf.

Echter een tip als je wat op de kaart zet; vind sommigen hier best grof richting kinderen. Dat je ze zelf (nog) niet wil oké maar om ze standaard als vervelende etters/monsters neer te zetten of als wezens die je dag verpesten zou ik als ouder niet zo tof vinden. Hou het respectvol ookal zijn ze nog maar klein. Een dronken oom oid kan net zo/nog veel irritanter zijn ;)

Het is niet eens zo zeer dat ik vind dat kinderen overlast veroorzaken hoor, ook al doen sommigen dat wel en wil je dat natuurlijk voorkomen op je bruiloft. Maar ik hou gewoon niet van kinderen en dat is de voornaamste reden dat ik ze niet op de bruiloft wil. Ik voel me ontzettend ongemakkelijk als er kinderen in mijn buurt zijn, en dat lijkt me niet het gevoel dat ik moet hebben als ik ga trouwen :D

Dat snap ik helemaal hoor. Daarom zou ik ze nooit meenemen en ik vind zelf ook niet alle kinderen even leuk. Ik zou denk ik zelf buiten mijn eigen kinderen om hetzelfde doen haha. Ik bedoel meer de teksten die voorbij komen. Vind sommige best grof terwijl je ook vriendelijk je punt kan duidelijk maken. Het denken is wat anders dan het zeggen of schrijven in een kaart.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:45

anjali schreef:

Ik nodig zelfs helemaal geen familie uit, behalve ouders en broer.
Niks familiefeest, feest met dierbare vriend(inn)en.