MaTuMi schreef:Ik ken iemand die heeft zich ingeschreven bij de gemeente als Atheist. Schijnt te werken.
Dat kan dus helemaal niet. Gemeente registreert geen geloofsovertuiging. Dus dat zal diegene wel uit zn dikke duim gezogen hebben.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:Ik ben al 10 jaar weg, destijds kwam het echter absoluut via de gemeente.
Alleen maar goed als dit nu niet meer mag, is gewoon te zot voor woorden.
Het toppunt van bekering is uiteraard het gooien van brandbommen tegen bijv een moskee, dan is zo‘n aanbeller in verhouding heel onschuldig.
Sizzle schreef:Safina, Aha, nu begrijp ik het misverstand.
Ik bedoel niet dat de gemeente mij specifiek als katholiek wist te vinden maar inderdaad wel doodleuk mijn gegevens doorgeeft zodat de volgende parochie weet dat er een gedoopte verhuist is zodat die je dan weer opdringerige post kunnen sturen.
Kinke schreef:Ik zal nog een poging doen om uit te leggen waarom het me stoort.
Ieder mag z'n eigen geloof hebben, zo ook diegenen die niet geloven. Als ik dus na duidelijk aangeven dat ik niet gediend ben van bezoekjes om mij om te praten, toch die mensen aan de deur blijf krijgen, dan is dat voor mij een totaal gebrek van respect voor mijn opvattingen. Ik ben niet gelovig, ik ga nooit gelovig worden en ik wil geen herhaalbezoekjes waarbij gecontroleerd wordt of ik toch misschien m'n gezonde verstand heb gevonden en wel opeens interesse heb. Stickers plakken…het lijkt wel de omgekeerde wereld. Als ik interesse heb dan weet ik de club in Emmen zelf wel te vinden.
Kinke schreef:MirandaDvG schreef:Is het echt zo'n moeite om 1 x per jaar vriendelijk tegen die mensen te zeggen dat je niet geinteresseerd bent?
Ik doe dat ook en ben er nog geen minuut van mijn tijd aan kwijt.
Of koop inderdaad zo'n stikker, die vernielt echt je kozijnen/deur niet hoort.
Jij hebt blijkbaar niet mijn reacties gelezen?
superlotje schreef:NatasjavE schreef:De laatste 2 jaar hebben we wel een stikker op de deur met geen colportage en of evangelisering. Maar die heb ik daar geplakt vanwege al de goede doelen die we hier krijgen. (Ongelogen in het voorjaar en zomer 2 in de week) Maar voor die stikker dus ook al heel lang niemand van de JG gezien.
Als ik aan het collecteren ben voor een goed doel zou ik alsnog bij je aanbellen, omdat dat niet onder colportage valt.
verootjoo schreef:Wendy schreef:Wat? Wat geeft kerken het recht om zo'n inbreuk te mogen maken op de privacy van burgers? Zo ongeveer geen enkele instantie heeft een verbinding met de GBA, daar zijn hele goede privacy redenen voor, maar als het om kerken gaat telt privacy ineens niet meer?
Is al vanaf heel lang zo. Alleen van de mensen die ingeschreven staan.
Het is handig omdat er veel mensen zich niet uitschrijven als ze verhuizen en die kosten de kerk dan geld. Dus dan kan de kerk uit de oude gemeente ze zelf uitschrijven en gaan ze automatisch naar een andere kerk.
Daarom wordt het niet afgeschaft.
Het is me nog steeds een raadsel waarom mensen zich niet gewoon uitschrijven als ze niet bij een kerk willen horen. Je schrijft je toch ook gewoon uit bij de voetbalvereniging als je niet meer wilt voetballen
Wendy schreef:verootjoo schreef:
Is al vanaf heel lang zo. Alleen van de mensen die ingeschreven staan.
Het is handig omdat er veel mensen zich niet uitschrijven als ze verhuizen en die kosten de kerk dan geld. Dus dan kan de kerk uit de oude gemeente ze zelf uitschrijven en gaan ze automatisch naar een andere kerk.
Daarom wordt het niet afgeschaft.
Het is me nog steeds een raadsel waarom mensen zich niet gewoon uitschrijven als ze niet bij een kerk willen horen. Je schrijft je toch ook gewoon uit bij de voetbalvereniging als je niet meer wilt voetballen
Andere clubs kunnen geen gebruik maken van de GBA ivm de privacy... zo ben ik hier betrokken bij een aantal verenigingen in het dorp. Voor deze verenigingen zou het heel wenselijk zijn als we exact zouden weten welke nieuwe mensen er zijn komen wonen in het dorp. Natuurlijk weten we het meeste wel via via, maar een seintje via de gemeente zou het makkelijker maken. Maar dat mag dus niet, vandaar dat het mij zo verbaast.
Qua uitschrijven: als de kerk er zoveel belang bij zou hebben dat mensen zich uitschrijven, dan zouden ze het wel wat makkelijker maken om dat te doen, maar ik krijg altijd het idee dat kerken er helemaal niet op zitten te wachten dat je dat doetdan is immers de kans verkeken dat ze toch nog je zieltje kunnen winnen. Want die leeglopende kerken en teruglopende leden aantallen, tja, ik snap dat ze daar niet blij van worden.
Voor mij gold dat ik gelukkig niet ingeschreven was bij een kerk, maar voor mijn man was dat door zijn ouders geregeld, als kind al.
Dat is bij veel mensen zo, die hebben zichzelf nooit bewust ingeschreven, dat is al op jonge leeftijd voor ze gedaan. Maar als je dan vervolgens niet naar de kerk gaat, kun je heel makkelijk een soort van slapend lid zijn, zonder dat je je daar bewust van bent.
Ik verbaas me dan ook eerder over ouders die hun kind al inschrijven bij een kerk, zonder dat het kind zelf die bewuste keuze kan maken....
Wendy schreef:.
Dat is bij veel mensen zo, die hebben zichzelf nooit bewust ingeschreven, dat is al op jonge leeftijd voor ze gedaan. Maar als je dan vervolgens niet naar de kerk gaat, kun je heel makkelijk een soort van slapend lid zijn, zonder dat je je daar bewust van bent.
Ik verbaas me dan ook eerder over ouders die hun kind al inschrijven bij een kerk, zonder dat het kind zelf die bewuste keuze kan maken....
Wendy schreef:Qua uitschrijven: als de kerk er zoveel belang bij zou hebben dat mensen zich uitschrijven, dan zouden ze het wel wat makkelijker maken om dat te doen, maar ik krijg altijd het idee dat kerken er helemaal niet op zitten te wachten dat je dat doetdan is immers de kans verkeken dat ze toch nog je zieltje kunnen winnen.
Sizzle schreef:Aha zelfs zonder dopen, dat is wel erg opdringerig dan![]()
Misschien kunnen gemeenten naast SILA stip ook een JHV stip voeren. Dan mag je enkel bij deuren langs waar de bewoner zich nog niet uit het bekeringsregister uitgeschreven heeft
In Zwitserland is je geloof gekoppeld aan de belastingdienst![]()
Als je lieve ouders je dus laten dopen of als gelovig registreren dan ga je van je eerste salaris automatisch kerkbelasting betalen.
Kinke schreef:Ik zal nog een poging doen om uit te leggen waarom het me stoort.
Ieder mag z'n eigen geloof hebben, zo ook diegenen die niet geloven. Als ik dus na duidelijk aangeven dat ik niet gediend ben van bezoekjes om mij om te praten, toch die mensen aan de deur blijf krijgen, dan is dat voor mij een totaal gebrek van respect voor mijn opvattingen. Ik ben niet gelovig, ik ga nooit gelovig worden en ik wil geen herhaalbezoekjes waarbij gecontroleerd wordt of ik toch misschien m'n gezonde verstand heb gevonden en wel opeens interesse heb. Stickers plakken…het lijkt wel de omgekeerde wereld. Als ik interesse heb dan weet ik de club in Emmen zelf wel te vinden.
noordje schreef:@wendy : het is in Duitsland nog erger. Wanneer je je daar inschrijft in een gemeente vragen ze bij welke kerk je zit en er wordt ook een bedrag van je salaris aan de kerk 'geschonken'
Gelukkig kun je ook aangeven niet bij een kerk te horen.
Bij ons vorige huis kwamen er ook JG langs. Dezelfde steeds en daar heb ik best leuke gesprekken mee gevoerd, want ze bleek ook paarden leuk te vinden. Heb zelfs nog een bodyprotector van haar gekregen, want ze gebruikte hem toch niet meer.
Jammer dat er ook JG zijn die de privacy van anderen niet respecteren. Ik kan me voorstellen dat je het dan een keer beu wordt.