Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:09

MaTuMi schreef:
Ik ken iemand die heeft zich ingeschreven bij de gemeente als Atheist. Schijnt te werken.

Dat kan dus helemaal niet. Gemeente registreert geen geloofsovertuiging. Dus dat zal diegene wel uit zn dikke duim gezogen hebben. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:11

Ik ben al 10 jaar weg, destijds kwam het echter absoluut via de gemeente.
Alleen maar goed als dit nu niet meer mag, is gewoon te zot voor woorden.
Toch staat hier dat de gemeente het nog altijd actief doorgeeft per 2018: https://www.privacybarometer.nl/maatreg ... inistratie

Het toppunt van bekering is uiteraard het gooien van brandbommen tegen bijv een moskee, dan is zo‘n aanbeller in verhouding heel onschuldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:15

Sizzle schreef:
Ik ben al 10 jaar weg, destijds kwam het echter absoluut via de gemeente.
Alleen maar goed als dit nu niet meer mag, is gewoon te zot voor woorden.

Het toppunt van bekering is uiteraard het gooien van brandbommen tegen bijv een moskee, dan is zo‘n aanbeller in verhouding heel onschuldig.

Ik ben 20 jaar geleden uitgeschreven en toen werd het al niet meer geregistreerd bij de gemeente. Sinds 1994 staat godsdienst namelijk al niet meer in het GBA.

Nogmaals: gemeente laat SILA in het GBA kijken. Daarom weten kerken dat je bent verhuisd. Gemeenten registreren zelf geen religie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 13:19

Ik zal nog een poging doen om uit te leggen waarom het me stoort.
Ieder mag z'n eigen geloof hebben, zo ook diegenen die niet geloven. Als ik dus na duidelijk aangeven dat ik niet gediend ben van bezoekjes om mij om te praten, toch die mensen aan de deur blijf krijgen, dan is dat voor mij een totaal gebrek van respect voor mijn opvattingen. Ik ben niet gelovig, ik ga nooit gelovig worden en ik wil geen herhaalbezoekjes waarbij gecontroleerd wordt of ik toch misschien m'n gezonde verstand heb gevonden en wel opeens interesse heb. Stickers plakken…het lijkt wel de omgekeerde wereld. Als ik interesse heb dan weet ik de club in Emmen zelf wel te vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:21

Safina, Aha, nu begrijp ik het misverstand.
Ik bedoel niet dat de overheid/gemeente mij specifiek als katholiek wist te vinden maar inderdaad wel doodleuk mijn gegevens doorgeeft zodat de volgende parochie weet dat er een gedoopte verhuist is zodat die je dan weer opdringerige post kunnen sturen.
Ik was niet zo handig door het woord gemeente te gebruiken waar ik kerkgemeente bedoelde, mijn fout.
Eenmaal gedoopt blijf je bij de kerk altijd in hun register, ookal ben je uitgeschreven. Maar eenmaal uitgeschreven bij de overkoepelde organisatie zou je inderdaad geen post meer moeten krijgen ivm loskoppeling.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 04-03-18 13:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:29

Sizzle schreef:
Safina, Aha, nu begrijp ik het misverstand.
Ik bedoel niet dat de gemeente mij specifiek als katholiek wist te vinden maar inderdaad wel doodleuk mijn gegevens doorgeeft zodat de volgende parochie weet dat er een gedoopte verhuist is zodat die je dan weer opdringerige post kunnen sturen.

Ah, oké, ja, dat bedoelde ik ook.

Irritant is dat he? Ik ben ooit als gelovige geregistreerd omdat dat blijkbaar zo is aangegeven bij mn geboorte. Toen nog wel in het GBA dus. En heb jarenlang zo geregistreerd gestaan zonder het te weten. En zonder het te willen. Als men het had over 3,8 miljoen katholieken in Nederland, dan was ik er daar één van. Terwijl ikzelf van niets wist en me ook nooit iets gevraagd is. En ik me echt geen katholiek voel.
Volkomen belachelijk gewoon....

Dorien66

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:30

En daarom heb ik me uitgeschreven. Zo raar dat ik meegeteld wordt in een groep waar ik niet toe behoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:34

Kinke schreef:
Ieder mag z'n eigen geloof hebben, zo ook diegenen die niet geloven. Als ik dus na duidelijk aangeven dat ik niet gediend ben van bezoekjes om mij om te praten, toch die mensen aan de deur blijf krijgen, dan is dat voor mij een totaal gebrek van respect voor mijn opvattingen. Ik ben niet gelovig, ik ga nooit gelovig worden en ik wil geen herhaalbezoekjes waarbij gecontroleerd wordt of ik toch misschien m'n gezonde verstand heb gevonden en wel opeens interesse heb. Stickers plakken…het lijkt wel de omgekeerde wereld. Als ik interesse heb dan weet ik de club in Emmen zelf wel te vinden.

Ik zie hier eigenlijk vooral meningen en een interessante discussie hier en daar. Ik zou mij zeker niet aangevallen voelen ts. Let it go :)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:35

Kinke schreef:
MirandaDvG schreef:
Is het echt zo'n moeite om 1 x per jaar vriendelijk tegen die mensen te zeggen dat je niet geinteresseerd bent?
Ik doe dat ook en ben er nog geen minuut van mijn tijd aan kwijt.

Of koop inderdaad zo'n stikker, die vernielt echt je kozijnen/deur niet hoort.

Jij hebt blijkbaar niet mijn reacties gelezen?

Ja dat heb ik wel, maar schijnbaar kunnen meerdere mensen niet lezen volgens jou.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:36

superlotje schreef:
NatasjavE schreef:
De laatste 2 jaar hebben we wel een stikker op de deur met geen colportage en of evangelisering. Maar die heb ik daar geplakt vanwege al de goede doelen die we hier krijgen. (Ongelogen in het voorjaar en zomer 2 in de week) Maar voor die stikker dus ook al heel lang niemand van de JG gezien.

Als ik aan het collecteren ben voor een goed doel zou ik alsnog bij je aanbellen, omdat dat niet onder colportage valt.

Er staat ook specifiek collectanten bij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:38

Eigenlijk is het ook een rare schijnveiligheid.
De gemeente mag niet weten tot welk geloof je specifiek hoort, maar registreert wel dat je SILA lid bent. Ze weten dus wel degelijk hoeveel mensen een vorm van christelijk geloof aanhangen (of niet wetend geregistreerd zijn).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:43

verootjoo schreef:
Wendy schreef:
Wat? Wat geeft kerken het recht om zo'n inbreuk te mogen maken op de privacy van burgers? Zo ongeveer geen enkele instantie heeft een verbinding met de GBA, daar zijn hele goede privacy redenen voor, maar als het om kerken gaat telt privacy ineens niet meer?

Is al vanaf heel lang zo. Alleen van de mensen die ingeschreven staan.
Het is handig omdat er veel mensen zich niet uitschrijven als ze verhuizen en die kosten de kerk dan geld. Dus dan kan de kerk uit de oude gemeente ze zelf uitschrijven en gaan ze automatisch naar een andere kerk.
Daarom wordt het niet afgeschaft.

Het is me nog steeds een raadsel waarom mensen zich niet gewoon uitschrijven als ze niet bij een kerk willen horen. Je schrijft je toch ook gewoon uit bij de voetbalvereniging als je niet meer wilt voetballen :?

Andere clubs kunnen geen gebruik maken van de GBA ivm de privacy... zo ben ik hier betrokken bij een aantal verenigingen in het dorp. Voor deze verenigingen zou het heel wenselijk zijn als we exact zouden weten welke nieuwe mensen er zijn komen wonen in het dorp. Natuurlijk weten we het meeste wel via via, maar een seintje via de gemeente zou het makkelijker maken. Maar dat mag dus niet, vandaar dat het mij zo verbaast.

Qua uitschrijven: als de kerk er zoveel belang bij zou hebben dat mensen zich uitschrijven, dan zouden ze het wel wat makkelijker maken om dat te doen, maar ik krijg altijd het idee dat kerken er helemaal niet op zitten te wachten dat je dat doet :n dan is immers de kans verkeken dat ze toch nog je zieltje kunnen winnen. Want die leeglopende kerken en teruglopende leden aantallen, tja, ik snap dat ze daar niet blij van worden.
Voor mij gold dat ik gelukkig niet ingeschreven was bij een kerk, maar voor mijn man was dat door zijn ouders geregeld, als kind al.
Dat is bij veel mensen zo, die hebben zichzelf nooit bewust ingeschreven, dat is al op jonge leeftijd voor ze gedaan. Maar als je dan vervolgens niet naar de kerk gaat, kun je heel makkelijk een soort van slapend lid zijn, zonder dat je je daar bewust van bent.
Ik verbaas me dan ook eerder over ouders die hun kind al inschrijven bij een kerk, zonder dat het kind zelf die bewuste keuze kan maken....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 13:48

MirandaDvG schreef:
Ja dat heb ik wel, maar schijnbaar kunnen meerdere mensen niet lezen volgens jou.

Blijkbaar niet. Dan had je namelijk allang gelezen dat ik gewoon vriendelijk ben, dus het is mij een raadsel waarom je tegen mij zegt dat dit blijkbaar voor mij teveel moeite is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:52

Wendy schreef:
verootjoo schreef:

Is al vanaf heel lang zo. Alleen van de mensen die ingeschreven staan.
Het is handig omdat er veel mensen zich niet uitschrijven als ze verhuizen en die kosten de kerk dan geld. Dus dan kan de kerk uit de oude gemeente ze zelf uitschrijven en gaan ze automatisch naar een andere kerk.
Daarom wordt het niet afgeschaft.

Het is me nog steeds een raadsel waarom mensen zich niet gewoon uitschrijven als ze niet bij een kerk willen horen. Je schrijft je toch ook gewoon uit bij de voetbalvereniging als je niet meer wilt voetballen :?

Andere clubs kunnen geen gebruik maken van de GBA ivm de privacy... zo ben ik hier betrokken bij een aantal verenigingen in het dorp. Voor deze verenigingen zou het heel wenselijk zijn als we exact zouden weten welke nieuwe mensen er zijn komen wonen in het dorp. Natuurlijk weten we het meeste wel via via, maar een seintje via de gemeente zou het makkelijker maken. Maar dat mag dus niet, vandaar dat het mij zo verbaast.

Qua uitschrijven: als de kerk er zoveel belang bij zou hebben dat mensen zich uitschrijven, dan zouden ze het wel wat makkelijker maken om dat te doen, maar ik krijg altijd het idee dat kerken er helemaal niet op zitten te wachten dat je dat doet :n dan is immers de kans verkeken dat ze toch nog je zieltje kunnen winnen. Want die leeglopende kerken en teruglopende leden aantallen, tja, ik snap dat ze daar niet blij van worden.
Voor mij gold dat ik gelukkig niet ingeschreven was bij een kerk, maar voor mijn man was dat door zijn ouders geregeld, als kind al.
Dat is bij veel mensen zo, die hebben zichzelf nooit bewust ingeschreven, dat is al op jonge leeftijd voor ze gedaan. Maar als je dan vervolgens niet naar de kerk gaat, kun je heel makkelijk een soort van slapend lid zijn, zonder dat je je daar bewust van bent.
Ik verbaas me dan ook eerder over ouders die hun kind al inschrijven bij een kerk, zonder dat het kind zelf die bewuste keuze kan maken....

Dat geeft de gemeente ook niet aan de kerken door hoor ;)
Enkel als er een kerklid naar een andere plaats verhuist of overlijdt. Als je verhuist wordt je overgeschreven naar een soortgelijke kerkgemeente en alleen die gemeente weet dat je daar bent komen wonen.
Niet welke nieuwe mensen er allemaal in een plaats komen wonen.

En kerken vinden het niet erg als je je uitschrijft als je er niet bij wil horen. Een lid wat ingeschreven staat en niet betaalt kost namelijk veel geld aangezien de kerk jaarlijks per lid een bedrag moet betalen aan de classis/synode (weet niet precies waar aan). Het overkoepelend orgaan iig.
Als er veel niet betalende leden zijn loopt de kerk daar uiteindelijk financieel op leeg.

Het is niet moeilijk om je uit te schrijven; het gaat net als bij een sportvereniging; je mailt/belt/schrijft een brief naar de secretaris of ledenadministratie en dan wordt je gewoon uitgeschreven.
De noodzaak is alleen wat minder hoog dan bij een sportvereniging; daar wordt je contributie gewoon geïncasseerd, bij de kerk niet, daar is de contributie vrijwillig.
Als ze dat zouden doen zouden mensen denk ik wel ineens de weg kunnen vinden om zich uit te schrijven :+

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:53

tamaramt schreef:
Ik heb ze gelukkig nog nooit in de straat gehad of aan de deur gehad. Komen ze wel dat zal ik ze dringend doch enigzins vriendelijk verzoeken om nooit meer bij ons te komen. Die hint zullen ze dan wel begrijpen desnoods met hulp van mijn 2 grote honden

Waarom zo agressief?

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 13:57

Bij ons komen ze ook altijd maar wij vinden het niet heel erg, we hebben wel een sticker dat we het niet willen maar daar trekken ze zich niks van aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:01

Wendy schreef:
.

Ik heb mijn ouders gevraagd of ze destijds mij hebben aangegeven als katholiek. Ze herinneren het niet meer. Maar waarschijnlijk niet, want ze hebben me ook niet laten dopen vanuit de gedachte dat ik op volwassen leeftijd zelf moest kunnen kiezen. Kan heel goed zijn dat de ambtenaar bij de gemeente in het GBA zag dat mn oudere katholiek waren en dus mij er ook maar als katholiek in heeft gezet.

En om er vanaf te komen heb ik maar liefst drie pogingen moeten ondernemen. Een briefje naar de parochie was toen niet voldoende. Ik stond er gewoon nog on als katholiek, bleek na verhuizing. Dus weer een brief. Maar na die verhuizing erna wéér een boekje om me welkom te heten bij de lokale parochie. Echt hardnekkig. Uiteindelijk een brief naar SILA, naar de parochie en naar het bisdom gestuurd. Toen was ik ervan af. Tenminste....dat denk ik. Ik heb nooit meer wat gehoord van de kerk. Maar je weet maar nooit... straks sta ik er nog gewoon in. :P Griezels zijn het. :j

Dát vind ik nou naar en opdringerig. Een Jehova die langs je deur gaat en weer vertrekt als je er vriendelijk voor bedankt is daar niks bij.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:06

Wendy schreef:
Qua uitschrijven: als de kerk er zoveel belang bij zou hebben dat mensen zich uitschrijven, dan zouden ze het wel wat makkelijker maken om dat te doen, maar ik krijg altijd het idee dat kerken er helemaal niet op zitten te wachten dat je dat doet :n dan is immers de kans verkeken dat ze toch nog je zieltje kunnen winnen.

Wat is er moeilijk aan een briefje?
Downloaden - invullen - printen - ondertekenen - versturen aan de parochie van je huidige woonplaats: https://www.rkkerk.nl/wp-content/upload ... 16-def.doc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:07

Safina, Je ouders schrijven je niet actief in, dat doet de parochie zodra je gedoopt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:08

Sizzle schreef:
Safina, Je ouders schrijven je niet actief in, dat doet de parochie zodra je gedoopt bent.

Toen ik geboren werd, 44 jaar geleden, registreerde de gemeente dat nog wel.

Zoals ik al aangaf: ik ben nooit gedoopt of wat dan ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:14

Aha zelfs zonder dopen, dat is wel erg opdringerig dan :+

Misschien kunnen gemeenten naast SILA stip ook een JHV stip voeren. Dan mag je enkel bij deuren langs waar de bewoner zich nog niet uit het bekeringsregister uitgeschreven heeft :P

In Zwitserland is je geloof gekoppeld aan de belastingdienst |o
Als je lieve ouders je dus laten dopen of als gelovig registreren dan ga je van je eerste salaris automatisch kerkbelasting betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:31

Sizzle schreef:
Aha zelfs zonder dopen, dat is wel erg opdringerig dan :+

Misschien kunnen gemeenten naast SILA stip ook een JHV stip voeren. Dan mag je enkel bij deuren langs waar de bewoner zich nog niet uit het bekeringsregister uitgeschreven heeft :P

In Zwitserland is je geloof gekoppeld aan de belastingdienst |o
Als je lieve ouders je dus laten dopen of als gelovig registreren dan ga je van je eerste salaris automatisch kerkbelasting betalen.

Goodness, het kan altijd nog erger dus. :+

Ja, zonder dopen. En mijn ouders gingen ook al lang niet meer naar de kerk en ik kwam er dus ook nooit. En dan ook nog pas na drie pogingen uitgeschreven. Het leek wel een sekte verdorie! :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:35

Kinke schreef:

Inderdaad, helemaal mee eens. Als de energiemaatschappij of een verkoper elke week maar blijft aanbellen, dan blijf je ook niet vriendelijk. Ik zou dat in ieder geval niet zijn. Hier kwamen ze op een gegeven moment elke week. Afkloppen dat dat alweer een tijd geleden is. Zul je net zien..... :x

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:43

noordje schreef:
@wendy : het is in Duitsland nog erger. Wanneer je je daar inschrijft in een gemeente vragen ze bij welke kerk je zit en er wordt ook een bedrag van je salaris aan de kerk 'geschonken'
Gelukkig kun je ook aangeven niet bij een kerk te horen.

Bij ons vorige huis kwamen er ook JG langs. Dezelfde steeds en daar heb ik best leuke gesprekken mee gevoerd, want ze bleek ook paarden leuk te vinden. Heb zelfs nog een bodyprotector van haar gekregen, want ze gebruikte hem toch niet meer.

Jammer dat er ook JG zijn die de privacy van anderen niet respecteren​. Ik kan me voorstellen dat je het dan een keer beu wordt.

Ik weet dat er in Duitsland Kirchensteuer is.Maar is het dan niet zo dat er zowiezo een bepaald bedrag van je salaris wordt afgetrokken voor een of andere organisatie,zodat als je aangeeft niet bij de Kerk te zijn,dat datzelfde bedrag dan ergens anders naartoe gaat? Maar ik weet het fijne er niet van,misschien kun jij het me uitleggen?

Mungbean

Re: Jehova's, bedankt voor het bezoek maar…..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 18:10

Nee dat is geen vast bedrag, de ene kerk is ‚duurder‘ dan de ander.