Vanaf welke leeftijd kind meenemen naar begrafenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:31

ts heel veel sterkte de komende tijd zeker in het begeleiden van je kleine

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:34

Ik was 8 toen mn opa dood ging en kan mezelf dat nog perfect herinneren. Als ik niet had meegemogen was ik denk ik wel heel verdrietig. Ik heb alles goed meegekregen

Edit: heb nu alles gelezen ik zou hem thuis laten. Hij is duidelijk in wat hij wil. En de band was niet goed.

Maflinger_S

Re: Vanaf welke leeftijd kind meenemen naar begrafenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:51

Gecondoleerd TS. Dat is onverwacht snel gegaan.

Je was al in gesprek met je zoontje over wat hij wil, dus nu kunnen de puntjes op de i ...

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 22:11

Wij zijn inderdaad in gesprek met hem. Zoals het nu lijkt gaan wij met hem naar de kamer in het verpleeghuis. Hij wil de kist zien, moet wel dicht zijn. Ook gaan wij samen een bloemstuk maken.

Wij hebben uitgelegd wat de begrafenis inhoud maar daar wil hij niet mee naar toe zoals het nu lijkt. De familie is het hier mee eens.

Hij stelt heel veel vragen en wij proberen deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ik breng hem morgen zelf naar school en dan ga ik met juf ook nog het een en ander overleggen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:37

Ik ben zelf geen moeder maar uit je bijdragen in dit topic blijkt dat je het beste met je kind voor hebt. Zoals iemand hierboven ook al zegt: als je als kind goed bent ingelicht en de keuze hebt gehad, kun je een ander daarover later niets verwijten. Dit gaat vast helemaal goed komen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:00

Och, gecondoleerd TS. Sterkte.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 23:49

Gecondoleerd en veel sterkte.

Een kind is een kind natuurlijk, maar op elke leeftijd en elk mens ervaart een verlies anders. Onze zoon was vorig jaar 20 dat mijn broer ( waar hij erg close mee was) plotseling overleed en dat heeft ook op die leeftijd enorm veel impact.
We zouden er in het algemeen vaker beter mee om mogen gaan.

Klinkt heel verstandig trouwens zoals jullie het nu doen.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:05

Gecondoleerd.
Wat jullie uiteindelijk ook besluiten, je bent een top moeder hoe je hier over na hebt gedacht en het beste probeert te doen voor je zoontje, super!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:37

Gecondoleerd. Heel veel sterkte met dit verlies.

Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers, je ben een top moeder dat je zo je best doet om het dragelijk te maken voor je zoon.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:54

Gecondoleerd en heel veel sterkte de komende tijd!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:01

Ik denk dat dat vooral aan de band met de overledene ligt, is het iemand die dichtbij staat (bijvoorbeeld opa, oma, ouders).

Ik werd als kind van 8 al meegenomen naar de begrafenis van mijn nichtje.
Dat is voor mij toen wel traumatisch geweest, ik zag de hele familie in tranen, kreeg er weinig ondersteuning in en het is mij altijd bij gebleven.
Anderzijds vonden mijn ouders altijd dat je kinderen ook niet moeten weghouden bij de verdrietige kant van het leven, dat vind ik dan ook wel weer.
Maar wel alleen als dat afscheid dan ook goed begeleid wordt door een ouder.
En zelf zou ik het alleen doen bij iemand die heel dichtbij staat.

Onze dochter was 3,5 toen ze mee ging naar de begrafenis van haar babyzusje.
Dat hebben we als familie in kleine kring gedaan en heel goed begeleid.
Ze is nu negen en weet het allemaal nog goed te vertellen, maar ze verteld het zoals het bij het leven hoort.

Ik wil je heel veel sterkte wensen.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 22:39

Onze zoon heeft een bloemstuk gemaakt Afbeelding

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:48

Gecondeleerd.
Ik was 4 en mijn zus 7 toen mijn vader overleed.
Gek genoeg kan ik vlarden van de begravenis nog herinneren en ik ben daar blij om. Dat ik mijn vader in de kist heb zien liggen. Mijn vader was uit het leven gerukt.
Het heeft mij doen helpen verwerken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:52

Heel veel sterkte TS. Wat een mooi boeket heeft hij gemaakt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:07

Heel veel sterkte, TS!

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 01:14

Zl gaf gisteravond aan de kist te willen zien. Dus vanuit de kamer van het verpleeghuis naar de auto is hij er bij geweest. Hij blokkeerde volledig en wist niet wat hij moest doen. Mijn ouders hebben hem dat stukje begeleid. Daarna heeft een vriendin hem meegenomen. Wij hebben de juiste beslissing genomen om hem niet mee te nemen. Morgen gaan we de lege kamer laten zien

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 09:47

Gelijk heb je hoor Wescha. Ik heb het ook nooit gedaan met onze kinderen na zelf als kind een trauma hier aan over gehouden te hebben. Afscheid nemen kan ook anders, de lege kamer te laten zien bijvoorbeeld inderdaad. Sterkte.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 10:10

Gecondoleerd.
Misschien kan je een vriend/in als oppas meenemen.
Dan kunnen ze bv eerder naar huis,even buiten gaan voetballen of een spelletje doen.
Ik had mijn moeder mee naar de begrafenis van de opa en oma van mijn man.Kindjes waren erbij,wat ik erg fijn vond maar niet de hele tijd.Ze zijn met mijn moeder naar een speeltuintje vlakbij geweest.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:02

Prima beslissing zo toch :) Altijd naar het kind zelf kijken in zulke situaties is het belangrijkst. Het ene kind is het andere niet, en iedereen verwerkt het verdriet op zijn eigen manier.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:21

Klinkt alsof jullie het goed aanpakken. Je kan toch niet alles voor zijn of plannen. Het ene kind is zus en de andere zo. Kan zomaar zijn dat hij het nu afrond en het prima snapt. Ook grote kans dat hij straks toch heel onverwacht erover begint of een tijdje bijv slecht zal slapen. Je weet het niet. En elke leeftijd is ook weer anders. Kleintjes zijn weer anders dan pubers. Pubers lijken weleens stoer, maar kunnen er flink mee blijven zitten.
Het is voor niemand leuk, maar hoort bij het leven helaas. Het is ook wel een beetje onze cultuur dat wij er zo mee omgaan.
Sterkte samen!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 02:29

Heel veel sterkte TS en compliment hoe je de keuze aan je zoon laat en het overlegd.

Toen ik 7 was overleed mijn tante en ik was dol op haar. Ik werd nergens bij betrokken en begreep het ook niet. Toen mijn ouders naar de begrafenis gingen heb ik gehuild en gesmeekt of ik mee mocht, maar het was geen plek voor kinderen, dus ik mocht niet mee. Ik heb daar echt maanden last van gehad en nog altijd, als ik eraan terug denk, blijft het een nare herinnering. Ik gaf om haar en wilde betrokken worden en serieus genomen worden en ook al was ik een kind, ik wilde hierin niet volledig als kind behandeld worden. Ik had behoefte aan afscheid. Niet om haar te zien in de kist, dat was een stap te ver, maar om er gewoon te zijn 'voor haar". Plus, ik was heel nieuwsgierig naar hoe een begrafenis ging, wat mensen over haar zouden vertellen, wat voor bloemen ze zou krijgen, wie er zou zijn en of ze wel in een mooie kist lag. Bleef allemaal onbeantwoord voor mij.

Het is belangrijk kinderen erin te betrekken en, ook al zijn ze jong, te luisteren naar wat zij willen en aan de hand daarvan een keuze maken.