Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:24

Volgens mij kies je altijd voor het bewust verwekken van een kind uit eigenbelang. Omdat je het zelf graag wilt.

Of omdat je het idee hebt dat het leuk is voor de kinderen die er al zijn. (linke soep vind ik dat)
Of voor je man of familie ofzo. Maar zeker niet voor dat kind zelf :)

Sterker nog: de enige echt goede reden om aan een (volgend) kind te beginnen is volgens mij omdat je het ZELF graag wilt :j

Dat je vervolgens wel in het belang van dat kind zou moeten denken is wel de volgende stap natuurlijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:29

Even een dooddoener:

Ongeacht of je het kan betalen, de zorg kan geven en het graag wilt, denk je alsjeblieft ook aan de belasting die nog een kind geeft aan het milieu? :o

Oeps, spuit elf, sorry :D

Schemerdier

Re: Hoe beslis je of er nog een (vierde) kindje bij kan komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:42

Volgens mij zijn er inderdaad te veel ouders die enkel uit eigenbelang een kind maken en te weinig in het belang van het kind denken...
Vb arme gezinnen, ouders met mogelijks overerfbare genetische afwijkingen, ouders die het te druk hebben met hun werk, ouders met nog te veel eigen psychische problemen....
Het is alsof eens men het idee heeft van 'ik wil een kind' dat rationaliteit een beetje verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Daarom vind ik het mooi dat je er zo goed over wilt nadenken!
Ik denk dat het belangrijk is om je af te vragen: waarom wil ik nu eigenlijk nog een kind?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:47

Ik ben geen moeder dus verbeter mij maar als ik het verkeerd heb...
Maar ik dacht dat een moeder altijd het belang van haar kinderen voor haar eigen belangen stelde?

En met dat gegeven vraag ik mij echt af hoe je nog kan nadenken over een 4de kindje terwijl je oudste dochter al aangeeft graag dingen met jullie alleen te willen doen en dat je daarop zelf schrijft dat je er van baalt dat je haar niet altijd de persoonlijke aandacht kan geven die ze nodig heeft...
Besef je wel dat die persoonlijke aandacht met een vierde kindje nog meer gedeeld moet worden waardoor zij nog minder persoonlijke aandacht krijgt als dat ze op dit moment krijgt en dus nog minder persoonlijke aandacht dan zij op dit moment nodig heeft?

Uiteraard is het logisch dat je kinderen moeten leren dat aandacht gedeeld moet worden...
Maar er dan nog een kindje bij willen vind ik vreemd en met bovenstaand gegeven in mijn achterhoofd weet ik ook niet of dat je oudste dochter wel ten goede komt...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:52

Elke keuze kan je reduceren naar eigenbelang.
Ook de keuze van geen kinderen te willen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:52

Dat vind ik onzin.
Een enig kind zal ook bijna constant aandacht willen.
Meeste mensen werken,hebben huishouden,....,dus dat kan je ook je kind niet geven.
Dan moet niemand maar kinderen nemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:02

Het gaat niet om constant aandacht willen volgens mij :)

Maar meer om niet het gevoel te hebben dat je onbelangrijker bent dan een ander.
En dat is toch wel vaak het geval als je de oudste bent en er komt elke keer weer een kleintje bij.

Hier in het topic zie je het ook weer dat de jongere kinderen het veelal als erg fijn hebben ervaren dat er nog meerdere broers / zussen boven hen zaten: die vonden het dan vaak een gezellige drukte. Ook niet zo gek want die kregen natuurlijk alle aandacht van zowel ouders als broers / zussen dus die hadden niks te klagen :P

Maar dat de oudste het te druk vond. Dat daarvan altijd verwacht wordt dat die zich maar aanpast aan de behoeftes van de kleintjes. Logisch ook dat dat in de dagelijkse gang van zaken snel zo gebeurd.

Ik kan me best voorstellen dat als je de oudste bent, de lol er op een gegeven moment wel een keer vanaf gaat. En al helemaal als er dan wéér een kleintje bij komt waar weer de meeste aandacht naar uitgaat omdat die nu eenmaal veel verzorging nodig heeft.

Zonder dat gedoe met die kleintjes had je wellicht veel meer / leukere dingen kunnen doen.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:05

M_D_H schreef:
Maar ik dacht dat een moeder altijd het belang van haar kinderen voor haar eigen belangen stelde?

En met dat gegeven vraag ik mij echt af hoe je nog kan nadenken over een 4de kindje terwijl je oudste dochter al aangeeft graag dingen met jullie alleen te willen doen en dat je daarop zelf schrijft dat je er van baalt dat je haar niet altijd de persoonlijke aandacht kan geven die ze nodig heeft...
Besef je wel dat die persoonlijke aandacht met een vierde kindje nog meer gedeeld moet worden waardoor zij nog minder persoonlijke aandacht krijgt als dat ze op dit moment krijgt en dus nog minder persoonlijke aandacht dan zij op dit moment nodig heeft?

Uiteraard is het logisch dat je kinderen moeten leren dat aandacht gedeeld moet worden...
Maar er dan nog een kindje bij willen vind ik vreemd en met bovenstaand gegeven in mijn achterhoofd weet ik ook niet of dat je oudste dochter wel ten goede komt...

Dees verwoord precies mijn gedachten. En ook al zal ik volgens de mamma-maffia 0 recht van spreken hebben als geen kind willend enig kind, maar ook ik zou dit toch zeker in je overwegingen meenemen. Kun jij ál je kinderen bieden wat ze nodig hebben? Dus niet alleen die vierde, maar net zo goed de eerste.
En dat een enig kind verwend is en alle aandacht wilt en blabla, dat is gewoon bullshit. Alsof elke enig kind hetzelfde is... met dezelfde ouders... en hetzelfde wordt opgevoed.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:07

tengeltje11 schreef:
Dat vind ik onzin.
Een enig kind zal ook bijna constant aandacht willen.
Meeste mensen werken,hebben huishouden,....,dus dat kan je ook je kind niet geven.
Dan moet niemand maar kinderen nemen.

Er staat niet constant aandacht.l dus je trekt mijn opmerking volledig uit zijn verband met jou reactie.

Er staat dat TS haar oudste dochter niet altijd de persoonlijke aandacht kan geven die het meisje wel nodig heeft en waar ze ook om vraagt.

Is dat onzin?
Ik vind van niet. Zowel TS aks de oudste dochter geven dit aan. Dan snap ik niet dat je nog een kindje wil.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:23

Poeh TS je zou er bang van worden...
Respect hoe je met de discussie om gaat!

Ik sluit me aan bij meerdere bokkers, er is of ruimte voor een 4e kindje maar dat verdiend een 100% ja. Ik denk dat je vanzelf op het punt komt dat je weer of jullie er klaar voor zijn of niet. Net zoals je bewust wist dat er plek was voor 1,2 en 3 kindjes.

Ik snap je twijfels, vooral het wil ik niet gewoon nog eens zwanger zijn en bevallen. Dat speelde bij mij als met nu 1 kindje.
Maar manlief en ik wisten altijd dat er ruimte was voor meer. Ik voel me een geboren moeder en wist van jongs af aan dat ik dat ging worden. Of her er 4 worden weet ik niet maar er mag er zeker nog eentje bij lomen.

We proberen bewust na te denken over de toekomst van onze kindjes door bewust en groen te leven. Maar niemand heeft een glazen bol, vroeger niet en nu niet.

Volg zowel je hart als je hoofs, jullie komen er wel uit!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:28

dromertje2 schreef:
Elke keuze kan je reduceren naar eigenbelang.
Ook de keuze van geen kinderen te willen.
Hier ben ik serieus benieuwd naar, wil je dit nader toelichten?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:34

Geen kinderen nemen voor bv millieuredenen is ook eigenbelang want in die redenatie krijg je een beter millieu waar je zelf van profiteerd.
Zelfde met overbevolking, minder bevolking, is ook goed voor jezelf.

De keuze op zich zelf is ook door je eigen gemaakt, dus kan je ook egoistisch noemen. IK wil geen kinderen, heeft dus op dat vlak dezelfde egoïstische factor als in IK wil wel kinderen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:57

Geen kinderen willen toch absoluut eigen belang.. Voor mij wel in ieder geval. :j

Ik hou van mijn werk, dieren, hobbies, pony’s.. Reizen maken, mensen op bezoek kunnen
Krijgen en dan 100% aandacht kunnen geven aan hun aanwezigheid of andersom. Ik kan rustig
winkelen en boodschappen doen. Ik kan lekker de hele dag op de bank hangen (al komt dat zelden voor), ik kan uitgaan tot 06.00 en daarna tot 12.00 in bed liggen. De relatie met mijn vriend gaat vlekkeloos en we hebben geen stress van kinderen, regels, opvoeddiscussies, gebroken nachten.. Ik hoef hem niet te beperken in zijn hobbies en sociale leven. Dat vind ik wel een flink eigen belang.

Voor TS; Het is natuurlijk jouw keuze maar met die keuze beïnvloed je een hoop andere levens (zoals die van je andere kinderen). Je moet je afvragen of iedereen er gelukkiger van wordt. En inderdaad ook vooral je oudste.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:02

Ik denk dat zowel kinderloos als wel kinderen willen eigen belang is.
Je doet iets wat jij op dat moment graag wilt met je partner.

En dan kom je ook bij het antwoord uit van de OP.
Ik zou zeggen tel je zegeningen bij 3 gezonde kinderen.
Maar ik ben ts en partner niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:12

Bruintje123, wat jij zegt is ook mijn gevoel. Het lijkt me heerlijk als straks de jongste schoolgaand is, toch weer een ander en in mijn ogen leuker stukje afhankelijkheid dan met eentje in de luiers.

Dromertje2 heeft overigens zeker ook gelijk dat geen kinderen ook een egoïstische keuze is. Wat dat betreft blijft het een lastig vraagstuk.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:19

Ik zie hier niet echt de behoefte om in de discussie mee te gaan.

Maar ik wil wel zeggen dat ik het heel knap van je vind ts dat jullie hier überhaupt bewust over nadenken!

Er zijn genoeg mensen op de wereld die bewust geen anticonceptie gebruiken maar de gevolgen hiervan niet ondervinden. Dat vind ik veel erger.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:21

dromertje2 schreef:
Geen kinderen nemen voor bv millieuredenen is ook eigenbelang want in die redenatie krijg je een beter millieu waar je zelf van profiteerd.

De keuze op zich zelf is ook door je eigen gemaakt, dus kan je ook egoistisch noemen. IK wil geen kinderen, heeft dus op dat vlak dezelfde egoïstische factor als in IK wil wel kinderen.
En waar de al huidige populatie van profiteert, lijkt me toch best een dingetje. Geldt voor zowel overbevolking als het milieu :j

Ben het ook niet eens met je tweede stelling: Er zijn 2 mensen nodig om 1 nieuw mens op deze wereld te zetten. Enkel die twee mensen bepalen hierover, alhoewel, ook dat is niet altijd het geval maar een andere discussie. Is het kind/mens er eenmaal, dan valt er niets meer te kiezen. Komt het kind/mens er echter niet, dan is het er gewoon niet. Wat er niet is/komt, kan ook niet gemist worden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:32

Dus iets dat er niet is, om welke reden ook, kan niet gemist worden?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 04-01-18 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:37

dromertje2 schreef:
Dus iets dat er niet is, om welke reden ook, kan niet gemist worden?
Je bedoelt wanneer er wel een grote kinderwens is, maar dit is niet mogelijk voor 2 individuen?

Dan komt er een nieuw aspect bij kijken: Twee mensen willen graag een kind. Dan is het natuurlijk extra wrang en enorm pijnlijk wanneer ze dit niet gegund is.

Willen twee mensen echter geen kinderen, dan is het in mijn optiek een ander verhaal. Die kinderen zullen er dan, waarschijnlijk, ook nooit komen. Die worden dan ook niet gemist en weten dit zelf ook niet, ze zijn er immers niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:50

Deoiridh schreef:
De europese bevolking krimpt (in de meeste landen) ja. De wereldbevolking in het algemeen niet. En ja, dat baseer ik op statistieken en niet op populariteitstermen. :Y)

Populariteitstermen, nou en, wat ik zeg klopt. :) En ik zeg niet dat de gehele wereldbevolking niet groeit.
Ik wilde hiermee aangeven dat wij in Nederland al een tijd en op het moment helemaal niet zo veel kinderen krijgen.
De Ts wordt door sommige nogal grof benadert omdat zij nadenkt over een 4e kind, waar haalt zij het lef vandaan om misschien meer dan een "reserve" kind te willen.

Natuurlijk kan de Ts een argument gegeven worden om het niet te doen, maar doe het netjes.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:51

M_D_H schreef:

Goed punt.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:47

M_D_H schreef:

Je neemt de woorden uit mijn mond en kan niks anders dan mij hier voor 100% bij aan te sluiten.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:37

dromertje2 schreef:

Met als groot verschil dat met een egoïstisch "ik wil geen kinderen" helemaal niemand de dupe is.
Met het egoïstische "ik wil wél kinderen" is om te beginnen al het kind de dupe van die keuze.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 16:56

Ik heb nu alleen deze pagina gelezen, ik wilde een kind omdat ik het kind in persoon leuk vind.Ja er kwam zelfs een 2e ook gelukkig met dat persoontje. Samen hebben we besloten omdat we al op leeftijd zijn het zo te laten! Je weet nu wat je hebt, je weet nooit wat er komt gezond of juist niet dat kan geen enkele scan of test garanderen. je weet nooit hoe oud je mag worden en of je gezond blijft en of je een horde kinderen dan ook aankan met alle aspecten van wat er bij hoort. Dat was voor mij het besluit , al moet ik zeggen dat het jammer is nooit meer een baby te mogen begroeten en optelaten groeien!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 17:12

Palmera schreef:
dromertje2 schreef:

Met als groot verschil dat met een egoïstisch "ik wil geen kinderen" helemaal niemand de dupe is.
Met het egoïstische "ik wil wél kinderen" is om te beginnen al het kind de dupe van die keuze.
Amen.

Precies dit bedoelde ik, jij kunt het beter verwoorden (what's new, lol) ;)