Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:11

Ja dat gaf ik eerder ook al aan.
Maak de boetes zo hoog dat ze preventief gaan werken.
Dan hoeft er niet extra gecontroleerd te gaan worden maar ouders gaan zich eens achter de oren krabben of dat illegaal gekochte vuurwerk echt wel zo stoer is om te hebben als dat joch toch gepakt word.

Want ik denk wel dat de meeste kinderen er via de ouders aankomen.

Mungbean

Re: Verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:14

Hoeft niet eens illegaal te zijn.
Zelf een flutklapper kan je gehoor blijvend beschadigen als deze naar je toegemikt wordt.

Brievenbussen opblazen vind ik ook altijd zo sneu. Zal net een stapel
Rouwkaarten in liggen of een brief van iemand die contact zoekt na een ruzie of zo. Komt dat dus gewoon nooit aan.

Een stukje meer bewustzijn zou een hoop jongeren niet schaden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:18

Maar voor de 39e (of wanneer begint de nederlandse verkoop) hebben is al illegaal.
En aangezien er al veel deze maand geknald word is het mijn inziens geen Nederlands spul.

Bewustzijn lijkt ineens te verdwijnen als ze een rotje in de handen krijgen.
Volgens mij doet alleen de testosteron het dan ipv het verstand.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:00

Sizzle schreef:
Hoeft niet eens illegaal te zijn.
Zelf een flutklapper kan je gehoor blijvend beschadigen als deze naar je toegemikt wordt.

Brievenbussen opblazen vind ik ook altijd zo sneu. Zal net een stapel
Rouwkaarten in liggen of een brief van iemand die contact zoekt na een ruzie of zo. Komt dat dus gewoon nooit aan.

Een stukje meer bewustzijn zou een hoop jongeren niet schaden.

Hier twee jaar achter elkaar geen brievenbus meer in de straat, omdat die werd opgeblazen met vuurwerk.
Nu hebben ze de brievenbus maar weggehaald.

En dan kan men wel beweren dat dat door illegaal vuurwerk komt, maar dat illegale vuurwerk wordt juist aangeschaft om lekker harder te kunnen knallen dan het legale vuurwerk en wordt ook rond december afgestoken, net als het legale vuurwerk. Ook legaal vuurwerk geeft overlast: zodra het verkocht wordt, merk je dat het ook wordt afgestoken, ook als dat nog niet mag. Leuk (maar niet heus)voor mensen die rond die tijd de straat over moeten. Ik heb hele smerige verminkingen gezien door die meuk, en de slachtoffers waren onschuldige voorbijgangers/omstanders.

Hoe dan ook, men heeft het voor zichzelf verpest, door anderen overlast en gevaar te bezorgen en door hulpverleners te bekogelen met vuurwerk.
Logisch gevolg dat de maat nu vol is en het verboden wordt, prima!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:50

Alsof je het over de duivel hebt: ik hoor vandaag voor het eerst al drie keer vuurwerk in Tilburg :Y)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:54

In het rtl nieuws een item over illegaal vuurwerk vanuit polen. Mensen worden opgespoord door de politie en het word in beslag genomen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 06:39

Haha sureido, dus toch :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:09

Het is net als met elke andere discussie, een deel van de groep verpest het voor de rest. Er zijn altijd weer mensen die het grappig vinden om vuurwerk naar elkaar te gooien of totaal niet uitkijken als/wanneer ze iets aansteken. Ben zelf vorig jaar ook bijna op een nitraat gaan staan die mij achteloos voor de voeten werd gegooid. En dan heb je nog de dierenmishandeling.... Ene kant zou ik het jammer vinden want vond het als kind altijd geweldig om zelf met rotjes te gooien, andere kant zou het een hoop gewonden kunnen schelen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:10

Selka schreef:
Haha sureido, dus toch :D

Ik stoor me er niet aan het was niet zo hard maar moest wel even denken aan dit topic :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:03

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:20

Oogarts van onze zoon, dr De Faber die werkt in Oogziekenhuis Rotterdam zegt hetzelfde.
Meeste gewonden zijn omstanders.

Ik vind de overlast van vuurwerk niet opwegen tegen de lol die je ervan hebt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:26

Ik denk niet dat een verbod gaat helpen. De overlast en de verwondingen komen niet van het toegestane vuurwerk maar van de illegale knallers die via het buitenland komen. Daar moet gewoon beter op gehandhaafd worden.

Wordt je in de weken voor kerst gepakt met illegaal vuurwerk, mag je je op 30 december melden en kun je tot 2 januari de bak in. Geen vuurwerkplezier voor jou dan ;)

Ik vind dat er veel te veel verboden wordt in Nederland. Zou zelf meer voorstander zijn van het toestaan van regulier vuurwerk, het hele jaar rond. In België kan dat ook goed gaan, waarom bij ons niet?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:30

Marjoow schreef:
Ik denk niet dat een verbod gaat helpen. De overlast en de verwondingen komen niet van het toegestane vuurwerk maar van de illegale knallers die via het buitenland komen. Daar moet gewoon beter op gehandhaafd worden.

Wordt je in de weken voor kerst gepakt met illegaal vuurwerk, mag je je op 30 december melden en kun je tot 2 januari de bak in. Geen vuurwerkplezier voor jou dan ;)

Ik vind dat er veel te veel verboden wordt in Nederland. Zou zelf meer voorstander zijn van het toestaan van regulier vuurwerk, het hele jaar rond. In België kan dat ook goed gaan, waarom bij ons niet?

Het voordeel van een algeheel verbod is dat je iedereen kunt oppakken met vuurwerk, je hoeft niet eerst te kijken of het "illegaal" is of niet. Want alles is dan illegaal.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:33

Magrathea schreef:
Marjoow schreef:

Het voordeel van een algeheel verbod is dat je iedereen kunt oppakken met vuurwerk, je hoeft niet eerst te kijken of het "illegaal" is of niet. Want alles is dan illegaal.

Denk je dat dat gaat lukken? Ik zie hier nergens politie in de straten waar vuurwerk afgestoken word. En je bent áltijd te laat. Want als de knal nu te horen is op straat A, zijn de afstekers al weer op straat G als de politie aankomt..

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:41

Een algeheel verbod zal niet veel uitmaken, het vuurwerk waar we nu last van hebben ís al verboden. Strakkere handhaving zal wellicht soelaas bieden maar dan moet je als agent wel net toevallig in de buurt zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:46

Patrouilleren in burger in risicogebieden. Heus niet iedereen gaat spontaan naar het buitenland om vuurwerk te halen, wat de politie weer in gelegenheid stelt om hun aandacht en mankracht écht te focussen op de risicogebieden.
Overigens wijzen diverse cijfers al uit dat de overlast wel degelijk vermindert in gebieden waar een verbod geldt (evenals natuurlijk een betere luchtkwaliteit, minder gewonden en andere incidenten etc.)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:48

Magrathea schreef:
Patrouilleren in burger in risicogebieden. Heus niet iedereen gaat spontaan naar het buitenland om vuurwerk te halen, wat de politie weer in gelegenheid stelt om hun aandacht en mankracht écht te focussen op de risicogebieden.
Overigens wijzen diverse cijfers al uit dat de overlast wel degelijk vermindert in gebieden waar een verbod geldt (evenals natuurlijk een betere luchtkwaliteit, minder gewonden en andere incidenten etc.)

Ja omdat ze dan een ander gebied op kunnen zoeken waar het wel mag. Ik vraag me af of die verboden gerespecteerd worden als ze nergens heen kunnen met hun vuurwerk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:53

Marjoow schreef:
Magrathea schreef:

Ja omdat ze dan een ander gebied op kunnen zoeken waar het wel mag. Ik vraag me af of die verboden gerespecteerd worden als ze nergens heen kunnen met hun vuurwerk.

Nogmaals, echt niet iedereen gaat in het buitenland vuurwerk halen. Misschien aan de grens, maar in de Randstad? Zeker kinderen kunnen echt niet meer zo makkelijk aan vuurwerk komen

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 17:58

Bij ons in de buurt komt het meeste vanaf het woonwagenkamp, een drama is dat. Patrouilleren is leuk maar je moet net in de buurt zijn. Hier in de buurt zijn ze dusdanig scherp dat ze niet afsteken als er mensen lopen die zij niet kennen of vertrouwen. Dat is allemaal mooi natuurlijk maar de politie heeft de mankracht niet om zoveel personeel op straat te zetten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:01

Daarom de boetes zo enorm hoog zetten dat als mensen gepakt worden het echt niet grappig meer is die illegale rommel te hebben. En zodoende andere gaan denken, de pakkans is misschien klein, maar hoor ik erbij ben ik wel enorm de klos en het daarom laten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 18:34

Het zou je verbazen hoeveel mensen er in het buitenland halen. Ik woon zeker niet aan de grens en hier wordt veel illegaal geknald hoor..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:36

Tazzey schreef:
Een algeheel verbod zal niet veel uitmaken, het vuurwerk waar we nu last van hebben ís al verboden. Strakkere handhaving zal wellicht soelaas bieden maar dan moet je als agent wel net toevallig in de buurt zijn.

En fysiek in staat zijn achter een jong gastje aan te sjouwen die de buurt op zijn duimpje kent en rapper is dan jij met je dienstwapen, handboeien, pepperspray en communicatie-apparatuur. Dan wens ik je veel succes en geef ik je weinig kans.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:11

Even losstaand van hoe een verbod doorgevoerd zou worden ben ik ook echt helemaal voor! Een paar professionele shows en klaar.

Wij wonen in de buurt van de Belgische grens (in een dorp) waardoor je hier veel van dat illegale troep hebt. Met als gevolg dat op 3 december!!! 1 van die bommen is afgestoken in de buurt van vrienden die hun jonge herder aan het uitlaten waren, beestje schrok zich dood en was compleet van de wereld zo in paniek. Meerdere mensen hebben de gehele nacht gezocht, achter de tips aan waar ze gespot was. In de ochtend belandde ze op een drukkere weg, de eigenaren waren enkele meters van haar verwijderd toen ze aangereden werd. Ze heeft het niet overleefd. |(

Ze kwam uit het asiel en de baasjes hadden een erg bijzondere band met haar.

Één van de vele dieren slachtoffers dit jaar en compleet gebroken eigenaren. Van mij hoeft het niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 10:30

EN in nijmegen hebben guppies tussen 13 en 16 politiepaarden bekogeld met vuurwerk. Gelukkig wel gepakt (ook softdrugs bij zich trouwens) paarden geen schade.

Triest verhaal hierboven. Maar wel de reden waarom ik witte herder s avonds niet meer uitlaat nu. Hij moet met doen met de tuin nu al. Hij is te paninsch en teveel geknal. Hij wurmt zich in paniek uit halsband en tuigje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 11:01

Cowboy55 schreef:
En fysiek in staat zijn achter een jong gastje aan te sjouwen die de buurt op zijn duimpje kent en rapper is dan jij met je dienstwapen, handboeien, pepperspray en communicatie-apparatuur.

Dienstwapens en dergelijkelijken me uberhaupt niet aan de orde hiervoor. Iemand neerschieten voor vuurwerk? Echt? Laten we zorgen dat we dienstwapens niet een normale manier van politiehandelen vinden, want mensen gaan dood.

Ik ben voor een verbod op vuurwerk, maar ook maar het idee dat je in het handhaven daarvan een dienstwapen zou gebruiken... nee.