Intocht Sint in Dokkum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:31

Bamii schreef:
Ik vind zo'n demonstratie niet horen te midden van kinderen. Beetje lopen rellen tussen een kinderfeest...

...en al helemaal niet als mensen met zwaar vuurwerk op pad gaan voor een confrontatie.

Bamii schreef:
Mijn neefjes en nichtjes hebben trouwens gisteren een hele mooie tekening voor Sinterklaas gemaakt, met de sint op Amerigo en 2 pieten, een witte piet en zwarte piet :)

In de zwarte Piet-discussie zijn het vaak de kinderen die zich het meest volwassen gedragen. :)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:31

Dat de demonstranten niet bij de intocht hebben kunnen komen vind ik top.
Echter..als je zo'n actie opzet moet je ook de gevolgen ervan zelf oppakken (boetes bijvoorbeeld)
En wat hier is gebeurd en wat veel mensen vergeten is dat er kinderen de intocht hebben gemist door deze actie.

8nnemiek

Re: Intocht Sint in Dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:48

Ik snap uberhaupt niet dat er een vergunning wordt verstrekt voor die demonstraties tegen zwarte piet 8)7
Demonstraties horen niet thuis bij een intocht of evenement. Hoe zielig ben je dan, als je een kinderfeest op die manier gaat verpesten. Prima dus, dat een aantal mensen die demonstratie hebben tegengehouden. Maar de burgemeester had al dat gedoe gewoon kunnen voorkomen door die demonstratie op een andere plek en tijd te laten plaatsvinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:53

Genoeg kinderen die de intocht dankzij deze personen zonder geschreeuw hebben mogen ervaren

Demonstraties prima maar niet op een dag als die

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:56

Volgens mij moet je een demonstratie wel toelaten. Dat is wel het recht van vrijheid van meningsuiting.

En wat betreft voor de gevolgen klaar staan. Dat doen de mensen die de bus hebben gestopt vast. Fijn dat er een potje met geld voor hun is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:03

8nnemiek schreef:
Ik snap uberhaupt niet dat er een vergunning wordt verstrekt voor die demonstraties tegen zwarte piet (...)
Demonstraties horen niet thuis bij een intocht of evenement. Hoe zielig ben je dan, als je een kinderfeest op die manier gaat verpesten. Prima dus, dat een aantal mensen die demonstratie hebben tegengehouden. Maar de burgemeester had al dat gedoe gewoon kunnen voorkomen door die demonstratie op een andere plek en tijd te laten plaatsvinden.

Ik vind dat de burgemeester het prima deed.
Er mocht gewoon worden gedemonstreerd, daar was een speciaal vak voor.
Verder is het een gewoon democratisch recht.
....en heeft het niet zo veel te maken met "het feest verzieken".

Toen de veiligheid in het geding kwam omdat er stel heethoofden op de snelweg stonden (...jawel...) werd de boel uiteindelijk verboden ivm de veiligheid.
Ik draag niet bij aan het potje voor de heethoofden. (Zowel iedereen op de snelweg tegenhouden als zorgen dat de gemoederen hoger oplopen dan nodig is, nee.)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:07

Joltsje schreef:
Volgens mij moet je een demonstratie wel toelaten. Dat is wel het recht van vrijheid van meningsuiting.

En wat betreft voor de gevolgen klaar staan. Dat doen de mensen die de bus hebben gestopt vast. Fijn dat er een potje met geld voor hun is.

Maar het kan ook op een andere dag. Dagje eerder of later.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:10

Precies dat kan prima op een andere dag
Waarom tussen de kinderen, op een feest? Omdat kozp een stel ordinaire relschoppers zijn.
De rasicme kaart trekken, maar zelf hard, harder hardst schreeuwen “die witte mensen, die witte mensen”

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:17

Het opvallende vond ik, dat op foto's van de NOS (zowel van dokkum als Rotterdam) de tegenstanders die fel aan het demonstreren waren voornamelijk blank waren.

Dan vraag ik me af of het voor hen echt met zwarte piet te maken heeft of meer met het feit dat ze een excuus hebben om te rellen

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:23

Bamii schreef:
Amerigo was dit jaar niet Okki, maar Mentor. Heb op hem nog een paar weken geleden gereden voor de film Redbad. Hij is dus van stoer vechtpaard naar trouwe schimmel gegaan :P

Wat leuk om te lezen Bamii ! Kun je nog meer over Mentor vertellen? Vind ik altijd interessant om de achtergrond van zo’n paard te weten.

_classic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:25

Ik als ex inwoner van Dokkum ben erg blij dat er mensen zijn die wel opstaan tegen demonstranten. Mensen die er voor zorgen dat een kinderfeest ook een kinderfeest blijft en niet verziekt wordt door een stelletje die zo nodig hun mening kwijt moet over een eeuwen oude traditie. Ik ben zo blij dat het een fijne dag voor de kinderen is geweest, zoals het hoort te zijn!
En ik denk dat de demonstranten ook erg blij mogen zijn dat ze Dokkum niet hebben bereikt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:49

Stelletje zielepieten die demonstranten. Er waren ook veel roetveegpieten en witte pieten bij. Iedereen zijn zin, het is aan het veranderen.
Wat verwachten ze dan? Dat van het een op andere jaar zomaar alle zwarte pieten vervangen zijn door een politiek correct exemplaar? De aanzet is allang gegeven, maar je moet het wel even de tijd geven om te laten uitwerken. En om sympathie te winnen helpt het niet erg om je zin zo door te drammen.
Gekkigheid zeg.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:01

Kabayo schreef:
PlantsTho schreef:
Walgelijk dat mensen hier de gasten prijzen die een (legaal!) protest op illegale en ontzettend gevaarlijke manier verstoren.

Waarschijnlijk zijn dit dezelfde mensen die hun mond vol hebben over vrijheid van meningsuiting, maar dat geldt natuurlijk alleen als je een mening hebt die hen aanstaat...

Frappant ook dat de politie klaarblijkelijk op de hand van die protestverstoorders zijn, gezien dit artikel: https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/.

Een vriend van mij heeft geholpen om ze te stoppen. Hij komt vanavond op npo2.

Super actie _/-\o_

Een echte voorvechter van de vrijheid van meningsuiting! Kan je trots op zijn hoor! :') :')

Het recht om te demonstreren is een groot goed. Het doet bijna facistisch aan dat mensen dat recht dwarsbomen en er nog applaus voor krijgen ook. Ik hoop dat die mensen een dikke boete en strafblad tegemoet gaan zien, verpesters van de democratie. :-)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:05

De een partij wel een vergunning geven voor een “demonstratie” (gewoon regelrecht relschoppen) en de andere partij niet... dát is pas verpesten van de democratie.

Gelukkig zijn er mensen die wel ingrijpen en niet alles voor zoete koek nemen.

Daarnaast: Democratie = heerschappij van het volk.. Er is luid en duidelijk aangegeven dat de inwoners van Dokkum en omstreken (dus het volk) geen behoefte had aan dit gepeupel..

Dusja als we het dan toch over democratie en het verpesten t daarvan hebben, dan begint het al bij het verlenen van een vergunning
Laatst bijgewerkt door roxiie op 20-11-17 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:08

roxiie schreef:
De een partij wel een vergunning geven voor een “demonstratie” (gewoon regelrecht relschoppen) en de andere partij niet... dát is pas verpesten van de democratie.

Gelukkig zijn er mensen die wel ingrijpen en niet alles voor zoete koek nemen.

Die idioten op de snelweg hebben daar denk ik geen vergunning voor aangevraagd hoor. Het recht in eigen hand nemen is nooit een goed idee. Buiten dat waren ze gevaarlijk bezig, agressief en gewelddadig. Dat soort tuig hoort in de gevangenis.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:10

Gelukkig bestaan er nog nuchtere friezen ipv die aanstellers die komen om te rellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:19

In augustus hadden ze met die idioten al om tafel gezeten ,er is gezegd dat het 2 dagen van te voren was (voor einde inschrijf datum rellen)

Stinkt ook aan alle kanten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:37

PlantsTho schreef:
Walgelijk dat mensen hier de gasten prijzen die een (legaal!) protest op illegale en ontzettend gevaarlijke manier verstoren.

Waarschijnlijk zijn dit dezelfde mensen die hun mond vol hebben over vrijheid van meningsuiting, maar dat geldt natuurlijk alleen als je een mening hebt die hen aanstaat...

Frappant ook dat de politie klaarblijkelijk op de hand van die protestverstoorders zijn, gezien dit artikel: https://www.vn.nl/alma-mathijsen-bus-zwarte-piet/.

Dat artikel verwoord precies waar ik zo'n vreselijke hekel aan heb..dat uberzielige slachtoffer gedrag. Ooohhh wat was ik bang, ohh wat is hullie gemeen, ohhh ik denk dat ik moet huilen...zie je wel, zwarte mensen worden anders behandeld.
Nee, mensen die zielig een kinderfeestje komen verpesten, die worden anders behandeld. Omdat men er niet op zit te wachten. Al was je geel, zoek een andere manier om je frustratie te uiten.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:40

Ik vond het ook een prima actie. :j Demonstreren vind ik niks mis mee, maar dat ga je niet actief doen tijdens een kinderfeest. De afgelopen jaren hebben demonstranten de intocht voor al genoeg kinderen verziekt. (Ik las iets van een demonstrant in Rotterdam die een kind stond uit te schelden dit jaar?) Ook ben ik van mening dat de vrijheid van meningsuiting met deze actie niet in het geding komt. Sinterklaas en zijn zwarte pieten zijn ruim 2 weken in het land. De tegendemonstranten hebben dus nog genoeg andere dagen om te demonstreren en hun mening te uiten. De staat zal hen niet vervolgen om hun mening. (Ze moeten nogsteeds wel netjes een demonstreervergunning aanvragen) Ze kunnen vrij tweeten wat ze willen en geven links en rechts interviews en schrijven columns op internet en in de krant. Ze krijgen dus een groot podium. Enne, als ze echt zo graag erbij hadden willen zijn hadden ze gewoon de dag van te voren een hotel/B&B/tentje gefixt en waren ze in Dokkum blijven slapen zodat ze de volgende ochtend meteen op locatie hadden kunnen zijn. :')

Maar de intocht was erg leuk om te zien. Vond het leuk om te zien dat ze die nare betonblokken zo grappig hadden aangekleed als cadeautjes!

Edit: Storende woordherhaling :+
Laatst bijgewerkt door Tytonidae op 20-11-17 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

asm_kayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:43

Ik zag geloof ik op fb zoiets:

-Oma?
Ja?

-Waarom zijn alle zwarten pieten wit?
Owh, vroeger vonden mensen het racistisch als pieten zwart waren.

-Hoezo dan?
Ze vonden dat het werd uitgebeeld als slaven.

-Maar oma in mijn klas zijn er drie donkere jongetjes.
Owh echt?
-Ja, de papa’s gaan de pieten aanklagen omdat ze vinden dat er ook zwarte pieten zijn moeten zijn, nu zeggen ze dat er alleen maar witte pieten goed genoeg zijn voor dat werk.

Zoiets igg hahah

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:46

En over 10 jaar zijn ze weer boos omdat zwarte piet niet meer mee mag doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:47

Ik vind het discriminatie dat het altijd een schimmel is.
Mijn bruintje wil ook Sinterklaas paard zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:51

En dat sinterklaas altijd een man is en nooit een vrouw.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:53

Jennyj01 schreef:
En dat sinterklaas altijd een man is en nooit een vrouw.

Zowieso ben ik voor een genderneutrale sinterklaas. :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:04

Een kerel in een jurk is best genderneutraal toch? :)