De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:52

JE vraagt je toch af of die mensen een doodswens hebben?
Het kan toch niet dat iemand zo dom/laks is? :?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:33

Dat ze die doodwens hebben moeten ze zelf weten, maar dat de automobilist aansprakelijkheid is, is de omgekeerde wereld. Moeders op de fiets zijn ook levensgevaarlijk. Letten totaal niet op hun kinderen, slingeren heel de weg over en vaak als het kind braaf stopt waar dat hoort roepen ze over de schouder dat kind door moet fietsen. Vaak lijkt het een verkapte manier om van je kinderen af te komen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:39

Nee hoor, als de fietser een fout maakt (en daar valt niet verlicht zijn ook onder) is de automobilist niet aansprakelijk.
Mij valt het ook op dat veel kinderen verdorie veiliger fietsen dan hun ouders. :x

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:40

Nies_ schreef:
Moeders op de fiets zijn ook levensgevaarlijk.

Wat dacht je van moeders in de auto := liefst met 3 klotekleutertjes op de achterbank die ruzie met elkaar zitten te maken en dat mamalief meer bezig is met de lieve vrede bewaren dan met autorijden :')
Valt me inderdaad wel op dat slecht fietsgedrag steeds meer aangeleerd wordt ook.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 11:54

Ayasha schreef:
Nee hoor, als de fietser een fout maakt (en daar valt niet verlicht zijn ook onder) is de automobilist niet aansprakelijk.
Mij valt het ook op dat veel kinderen verdorie veiliger fietsen dan hun ouders. :x

Hmm, mijn grootmoeder heeft onlangs al stilstaand een fietser gehad die op haar koffer klapte. Uiteraard weer een smartphonejunkie. Duidelijk zijn fout, maar tóch is mijn grootmoeder aansprakelijk gesteld...

De Ring van Antwerpen valt wel mee tijdens de spits, zijn veel ergere wegen in BE. Maar merk/hoor vaker dat Nederlanders niet graag daar rijden.

Mijn topergernis zijn vooral buitenlanders. Zeeuws dorpje dus 3/4e van het jaar vergeven van de Duitsers die overdreven traag rijden en dan nog eens zo hard voor een bocht remmen dat ze er bijna stapvoets doorgaan. Fijn dat je op vakantie bent, ik niet, als je zo graag wilt sightseeën huur dan een fiets of bromfiets. En nee, ik ben geen hardrijder, hou me overal netjes aan de snelheid maar dat getreuzel overal, bah. Een keertje is dat niet erg maar hier is het echt maanden zo.
Die idioten dat veel te hard rijden of aan hun smartphone verkleefd zitten mogen ze van mij permanent hun rijbewijs afpakken. Dat je jezelf in gevaar brengt kan me dan nog niet zoveel schelen maar je hoeft geen onschuldige mensen daarin mee te nemen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:45

xLes schreef:
Ayasha schreef:

Hmm, mijn grootmoeder heeft onlangs al stilstaand een fietser gehad die op haar koffer klapte. Uiteraard weer een smartphonejunkie. Duidelijk zijn fout, maar tóch is mijn grootmoeder aansprakelijk gesteld...

Klopt, ik heb ook een aanrijding met een fietser gehad wat aantoonbaar niet mijn schuld was, maar werd ook aansprakelijk gesteld. Het verschil is tegenwoordig wel dat als het aantoonbaar niet jou schuld is, het niet meer van je no claim af gaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:47

Is toch eigenlijk te gek. Zeker met die apende zelfmoordenaars.
Dat moeten ze weer recht trekken, schuld is wie schuld is, klaar.
Allemaal opletten in het verkeer.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:51

mijn ergernis.... netjes niet opgevoerde scooter rijdende en dan een e-bike voor je die te langzaam rijd om lekker achter te blijven te rijden en net te snel om vlot in te kunnen halen...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 12:59

Rijden op navigatie kan ook dodelijk zijn.
Wij kijken thuis uit op een landweggetje wat uitkomt op een 80 km weg.
Alleen het loopt dood, je mag niet vanaf de 80 km weg het landweggetje op en andersom ook niet.
Er staat een paaltje aan het eind zodat je er ook echt niet door kan.

Alleen de navigatie weet niet dat er een paaltje staat, en stuurt mensen die hier in de buurt moeten zijn via het landweggetje.
De meeste mensen zien zelf allang dat er een bord staat op de 80 km weg, dat het verboden is het weggetje in te slaan.

Maar soms zien mensen het niet en draaien toch het weggetje op en komen voor het paaltje te staan.
Dan moeten ze omkeren en weer terug zien te komen op de 80 km weg.

Zo is hier vorige week een ouder echtpaar uit Aalsmeer overleden.
Die stonden ook voor het paaltje en moesten weer omkeren de 80 km weg op.
Maar ze zagen de vrachtwagen over het hoofd, die reed ze dus vol aan, het echtpaar heeft geen enkele kans meer gehad.

Dan is 'blind' op de navigatie rijden echt letterlijk levensgevaarlijk!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:01

nafkedemi schreef:
mijn ergernis.... netjes niet opgevoerde scooter rijdende en dan een e-bike voor je die te langzaam rijd om lekker achter te blijven te rijden en net te snel om vlot in te kunnen halen...

De standaard e-bike gaat niet sneller dan een scooter, namelijk max 25 km/u. Dan heb je het over de speciale fietsen die 45km/u gemiddeld kunnen.
Oh wacht verkeerd gelezen. Datzelfde heb ik met de ouderen die op een e-bike rijden en plotseling hun fiets voor een auto gooien omdat ze denken dat ze snel genoeg zijn geworden.
Ik begrijp ook niet dat veel ouderen geen buitenspiegel op hun fiets zetten om net wat beter te kunnen kijken wanneer ze over willen steken of in willen halen. Dat kan veel schelen met het blindelings oversteken zonder te kijken.

Blind op navigatie rijden komt dus nog steeds voor. Heb weleens verhalen gelezen van mensen die een sloot in reden omdat ze alleen naar de navigatie keken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:04

Memories schreef:
[
Valt me inderdaad wel op dat slecht fietsgedrag steeds meer aangeleerd wordt ook.

Want vroeger fietste iedereen wel netjes en hield iedereen zich aan de regels... (niet echt..).

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 14:17

Maar dat heeft toch niks te maken met wat ik zeg? := ik bedoel dat de ouders dingen als door rood licht rijden, geen hand uitsteken etc. aan hun kind leren als zijnde 'kan gewoon' terwijl die kinderen op verkeersles (of hoe heet dat? bestaat dat nog? Ik heb het wel gehad) de 'goede' regels leren en zich in die pre-puberleeftijd daar uit zichzelf best braaf aan houden. of nouja... dat was hier 'vroegah' (10 jaar terug :+ ) wel zo, nu zie ik daar toch duidelijk verschil in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:40

"Vroeger" hielden de kinderen zich ook niet aan de regels hoor.
Wij (30 jaar terug) fietsten ook al met hele groepen over de weg.
Staken ook "zomaar" over en gingen door rood.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:46

Toen ik jong was, heel wat minder jaartjes geleden dus, gebeurde dat dus echt totaal niet. In ieder geval niet waar ik opgegroeid ben, maar goed, zal ook wel generatie/regio/willekeurig verschil zijn. :D
Gebied was ook echt heel gevaarlijk met veel enge bosweggetjes en onoverzichtelijke oversteekplaatsen over 80 km wegen waar er regelmatig iemand dood of zwaar gewond gereden werd, dat zal vast meespelen. :j

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 15:47

Ik had het van de week.. een groepje van 4 jongens, schat een jaar of 10, fietsten over 2 wegdelen. Prima zolang er geen verkeer aankomt. Nu kwam ik zachtjes (lees nog geen 30 km/pu) aangereden, ze hoorden me, gingen niet aan de kant. Ok prima dan druk ik even op mijn toeter als waarschuwing.
Gingen ze aan de kant, ga dr voorbij, krijg ik 2 middelvingers in mn binnenspiegel.

Ik dacht er even aan om door te rijden, even om te stoppen. Ik ben gestopt en ik heb ze uitgelegd dat ik toeterde omdat ik er niet veilig langs kon en hun eigen veiligheid wil waarborgen, dat ze me daarvoor geen middelvinger naar mn hoofd kunnen slingeren. Want dat ze ook liever gezellig spelen in de herfstvakantie dan op mijn voorruit liggen ;)

Toen waren ze stil en was t 'ja mevrouw'...

Vervolgens was mn auto avontuur nog niet afgelopen, haal 2 wandelaars in, paste keurig.. reed 50 km waar je 60 mag. Krijg ik nog meer handgebaren naar mn hoofd dat ik langzamer moet rijden en meer ruimte moet geven. Punt 1, dan zit ik in de sloot. Punt 2, het paste prima. Punt 3, ik mag daar wettelijk harder langs je rijden. Punt 4, als je zo graag zonder auto's wil lopen zoek dan een wandelpad op ipv een weggetje in de veen ;)

Niet zo zeer dat ik altijd perfect rijdt, maar in dit geval had ik het achteraf niet anders gedaan :Y) En ik ben ook blij dat ik iedereen even heb uitgelegd waarom ik het op die manier heb gedaan. Misschien denken mensen de volgende keer even na voordat ze woedend worden op een situatie die ze niet (willen) begrijpen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:14

Vanmorgen verbaasde ik mij er wederom over dat men het gebruik van weefvlakken echt niet snapt. Ik rij altijd over de parallelweg A12, ik werk in Papendorp en kom vanuit de kant van Arnhem. Dus ik kom langs het weefvlak richting Utrecht centrum en voeg uit bij degene erna. Andersom ook: ik voeg in bij die van Papendorp welke direct ook uitvoegt op het centrum. Verder passeer ik degene die invoegt vanuit Centrum en uitvoegt richting Lunetten/Houten.

Nu heb ik altijd geleerd dat een weefvlak zo werkt dat uitvoegend verkeer voorgaat op invoegend verkeer. ANWB bevestigt dit. Daarnaast heb ik geleerd het hele vlak te gebruiken zodat er als het ware ene soort vloeiende vlecht ontstaat van in en uitvoegende auto's.

Nu gaat IEDEREEN in de ankers, om maar direct uit te kunnen voegen. Daarbij ontstaat er een flinke opstopping op de A12. De matrixborden springen op 50 etc. Ook vanuit de bebouwde kom ontstaat er file, omdat men daar kennelijk niet doorheeft dat uitvoegen voorgaat op invoegen. En omdat er file ontstaat schieten er mensen om de file heen, die niet het hele weefvlak durven te gebruiken en er last minute dus weer tussen willen schieten om uit te voegen en daarmee onnodig gevaarlijk weggedrag veroorzaken t.o.v. de linker rijbaan die wel rustig met 50 door kan rijden conform de matrixborden. Waaronder ook ik, gewoon lekker muziekje aan en rustig doorrijden. Weefvlak bij Nieuwegein is altijd rustig.

En met invoegen ook, weefvlakken zijn echt lang, genoeg ruimte om snelheid te maken zodat in en uitvoegend verkeer elkaar compleet niet hinderen. Gevolg: men durft dat niet en ik sta op het parkeerterrein van mijn werk al in de file voor de oprit van de snelweg. :+ en als je wel het hele weefvlak durft te gebruiken, zoals ik, dan doen ze echt vaak een poging om je gewoon bewust te blokkeren met invoegen omdat ze vinden dat je om de file heen probeert te rijden. En dat! is het moment waarop ik dan begin te mopperen dat men eens zijn autotheorie moet herhalen om te leren hoe weefvlakken werken.

Bij die van de A27 de A12 op heeft iemand mij er een keer niet tussen gelaten. Iemand die zelf niet uit wilde voegen, maar die paste gewoon continu zijn snelheid aan mij aan terwijl ik écht in wilde voegen. Kon ik weer terug de A27 op om bij Houten te keren. Kwam daardoor te laat op werk dus ben maar thuis gaan werken.. hufters.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:21

Wat verstaan jullie onder aansprakelijk gesteld? Want een fietser die achter op je rijdt kan nooit in z'n recht zijn. De fietser krijgt dan zijn lichamelijke schade betaald van zijn verzekering (niet de materiële normaal) maar moet ook de schade aan de auto betalen. Tenzij je getekend hebt dat je aansprakelijk was maar dan ben je gewoon niet zo handig bezig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:28

Mijn moeder heeft nieuwe schoenen moeten kopen voor een wielrenner omdat hij bij het remmen van zijn fiets was gevallen. Mijn moeder stopte abrupt, maar nog voor de stopstreep en auto en fiets hebben elkaar niet geraakt. Dus het gaat ver hoor, hoe fietsers beschermd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:28

In Nederland is het zo dat volgens de wet de fietser nooit 100% aansprakelijk gesteld kan worden ivm zwakkere verkeersdeelnamer zijn.

Er zijn uitzonderingen, bij bewezen nalatigheid op verkeersregels en veiligheid kan een fietser 100% aansprakelijk gesteld worden. Wij hebben dit voor elkaar gekregen, moest wel via het OM en de rechter.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:43

Jans schreef:
Vanmorgen verbaasde ik mij er wederom over dat men het gebruik van weefvlakken echt niet snapt. Ik rij altijd over de parallelweg A12, ik werk in Papendorp en kom vanuit de kant van Arnhem. Dus ik kom langs het weefvlak richting Utrecht centrum en voeg uit bij degene erna. Andersom ook: ik voeg in bij die van Papendorp welke direct ook uitvoegt op het centrum. Verder passeer ik degene die invoegt vanuit Centrum en uitvoegt richting Lunetten/Houten.

Nu heb ik altijd geleerd dat een weefvlak zo werkt dat uitvoegend verkeer voorgaat op invoegend verkeer. ANWB bevestigt dit. Daarnaast heb ik geleerd het hele vlak te gebruiken zodat er als het ware ene soort vloeiende vlecht ontstaat van in en uitvoegende auto's.

Nu gaat IEDEREEN in de ankers, om maar direct uit te kunnen voegen. Daarbij ontstaat er een flinke opstopping op de A12. De matrixborden springen op 50 etc. Ook vanuit de bebouwde kom ontstaat er file, omdat men daar kennelijk niet doorheeft dat uitvoegen voorgaat op invoegen. En omdat er file ontstaat schieten er mensen om de file heen, die niet het hele weefvlak durven te gebruiken en er last minute dus weer tussen willen schieten om uit te voegen en daarmee onnodig gevaarlijk weggedrag veroorzaken t.o.v. de linker rijbaan die wel rustig met 50 door kan rijden conform de matrixborden. Waaronder ook ik, gewoon lekker muziekje aan en rustig doorrijden. Weefvlak bij Nieuwegein is altijd rustig.

En met invoegen ook, weefvlakken zijn echt lang, genoeg ruimte om snelheid te maken zodat in en uitvoegend verkeer elkaar compleet niet hinderen. Gevolg: men durft dat niet en ik sta op het parkeerterrein van mijn werk al in de file voor de oprit van de snelweg. :+ en als je wel het hele weefvlak durft te gebruiken, zoals ik, dan doen ze echt vaak een poging om je gewoon bewust te blokkeren met invoegen omdat ze vinden dat je om de file heen probeert te rijden. En dat! is het moment waarop ik dan begin te mopperen dat men eens zijn autotheorie moet herhalen om te leren hoe weefvlakken werken.

Bij die van de A27 de A12 op heeft iemand mij er een keer niet tussen gelaten. Iemand die zelf niet uit wilde voegen, maar die paste gewoon continu zijn snelheid aan mij aan terwijl ik écht in wilde voegen. Kon ik weer terug de A27 op om bij Houten te keren. Kwam daardoor te laat op werk dus ben maar thuis gaan werken.. hufters.

Ik heb me hier ook jarenlang over verbaasd toen ik nog 2x per dag in de spits rondom Rotterdam reed. Mensen die al kilometers van tevoren in de ankers gaan en de rechterbaan volledig bezetten waardoor inderdaad matrixborden aangaan en file ontstaat. Compleet idioot. Maar het is exact zoals je zegt; mensen durven niet. Ik zie zo vreselijk veel angsthazen op de weg; bang even gas bij te geven indien nodig, bang een afslag te missen en dan liever een file creëren, bang van rijstrook te wisselen. Zorgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:45

Nou inderdaad :\ en dan kwaad reageren als iemand wel gebruikt maakt van het hele weefvak.. want je zou maar 2 seconden langer onder weg zijn..

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:49

Ik heb pas sinds mei mijn rijbewijs en hoor regelmatig dat ik dan niets mag zeggen over het rijgedrag van anderen omdat ik zelf nog niet lang op de weg zit, maar man man. Tijdens mijn lessen en nu zelf kom je echt dingen tegen waarvan je denkt: dit heb jij niet zo geleerd tijdens je rijles want dan was je finaal gezakt. 8)7

Het te zacht rijden zie ik nog het meeste. 40 waar je 50 mag, 50 waar je 60 mag en 80 waar je 100 mag. Kom op, druk dat gaspedaal in. En dan remmen voor een drempel ook nog terwijl ze maar met 25 over een binnenweg kachelen. :roll:

Geen richting aangeven op de rotondes. Kleine moeite. Niet allern is automobilist, maar heb als fietser ook echt zo vaak moeten wachten omdat ik bang was dat iemand zou afslaan en ik moest stoppen maar ik het niet zeker wist omdat er geen richtingwijzer is aangezet.

Offeh, een bijzondere verrichting uitvoeren terwijl het doorgaand verkeer dan letterliik altijd voorrang heeft.

Maar het erge vind ik vaak nog machogedrag van kerels achter het stuur. En dan zeggen ze dat vrouwen niet kunnen rijden...
Vrijwel iedere situatie waarvan je flink op de rem moet drukken is omdat een vent zijn kunsten achter het stuur heeft overschat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:56

Jans schreef:
In Nederland is het zo dat volgens de wet de fietser nooit 100% aansprakelijk gesteld kan worden ivm zwakkere verkeersdeelnamer zijn.

Er zijn uitzonderingen, bij bewezen nalatigheid op verkeersregels en veiligheid kan een fietser 100% aansprakelijk gesteld worden. Wij hebben dit voor elkaar gekregen, moest wel via het OM en de rechter.

Ben blij dat dat in België veranderd is! Dacht dat dat in Nederland ook zo zou zijn. Hier wordt hun materiële schade als ze in fout zijn niet betaald. Wel hun lichamelijke. En de schade van de tegenpartij moet ook betaald worden. En zo hoort het IMO ook. Onbegrijpelijk dat je aansprakelijk bent als zo'n debiel al sms'end achterop jouw wagen rijdt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:59

Juist de bestuurders die de hele invoeg-/rits strook gebruiken krijgen van mij ten alle tijde ruimte om in te voegen. Dit is namelijk het juiste gebruik van dit soort stroken. Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan de duitsers. Die geven altijd ruimte aan het einde van zo'n strook.[/quote]

whahhaha grapje zeker?? :)) :))

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 11:05

NenaC schreef:
Juist de bestuurders die de hele invoeg-/rits strook gebruiken krijgen van mij ten alle tijde ruimte om in te voegen. Dit is namelijk het juiste gebruik van dit soort stroken. Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan de duitsers. Die geven altijd ruimte aan het einde van zo'n strook.

whahhaha grapje zeker?? :)) :))[/quote]

Ik merk ook dat er in andere landen beter gereden wordt.
Eigenlijk zou iedere Nederlander eens moeten rijden in Duitsland of Polen, daar wordt zoveel beter gereden dan hier in Nederland. Daar heb je veel minder gefrustreerde mensen op de weg, daar word je inderdaad wel overal tussen gelaten, houd men rekening met andere weggebruikers. Het rijdt daar veel fijner, men zou er echt een voorbeeld aan moeten nemen.