Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liannetje86

Re: Waarom horeca fooi geven en andere beroepen niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:35

Dat laatste herken ik van het tankstation. Maar dat is tegenwoordig bijna nergens meer (hier in het dorp nog wel.... of nouja... van vroeger ging ik ook automatisch daar naar toe, wel wat duurder, maar de eerste keer kregen ze mijn benzinedop niet eens open.. (En ik had de auto net dus ik wist het ook niet :')) En het was altijd omrijden daar naar toe.... dus onpraktisch... ) Dus na een tijdje is dat ook weggevaagd..

Horeca ook vaak wel wat. Hangt eraf hoe goed het was, van die hele chagrijnige mensen gaf ik geen fooi. Of als er 3x iets fout ging... Dan rond ik af naar boven en net hoe het uitkomt.

Bij pinnen vaak niet... Merkte ook dat het steeds minder wordt en vooral als je met een groep bent die "ik betaal alleen mijn eigen dingen" doet, dan wanneer je met een pot werkt.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:35

Niemand verplicht je om gooit te geven, mijn vriend en ik doen het zelf echter wel altijd, en daar zijn we ook heel vrijgevig in (minimum is altijd €5). We staan zelf beiden in de horeca (ik als student, hij vast), zal dan wel beroepsmisvorming zijn :')

Waarom horeca wel en andere beroepen niet? Horeca is over het algemeen gewoon zwaarder werk dan de rest, om nog maar te zwijgen van het aantal uren dat je staat de kloppen, en overuren die vaak niet eens betaald worden. Mijn maximum was ooit 15u op een trouwfeest, ik kon de dag erna niet meer lopen. Daarbij ben je vaak een hele avond met dezelfde klanten bezig, zoals hier al vermeld werd komt er veel meer bij kijken dan enkel eten aan tafel zetten en afruimen. Ik werk in een sterrenzaak, daar zitten mensen een pak langer aan tafel dan in een gemiddeld restaurant, en heb je ook geen ruimte om fouten te maken.
Geef je geen fooi ga ik je niet lelijk bekijken, maar het is wel mooi meegenomen na een zware avond.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:36

Sclimpre schreef:
@ elena voor sommige groepen vind je het raar om een fooi te geven, bv voor de juf en voor de verpleegster. Voor de pompbediende en voor de horeca vind je het normaal. Vanwaar dat verschil?
Voor mij lijkt het een beetje alsof je meer respect hebt voor het ene beroep (waar je het raar vind om een fooi te geven) dan voor andere beroepen. En dat verschil vind ik jammer.

Nee, ik vind het raar om geld te geven voor bepaalde beroepen, omdat er geen geld op dat moment in het spel is..

De pompbediende, die werkt daar en je gaat met je beurs naar binnen om af te rekenen..
bij de horeca maak je meer bij het afrekenen..
als ik bij de kapper contant afreken en het naar boven afrond dan is dat dus geld en geen appel. ik sta immers niet met een mand appels daar, maar met mijn beurs in mijn hand..

andere beroepen krijgen ook hun extraatje van mij.. maar dan in andere vorm..

ik maak dus geen onderscheid.. want ik zeg 'alles wat je krijgt, in welke vorm dan ook is een extraatje of fooitje'.

Sinds wanneer is een euro geven aan een pompbediende respect
maar een kind dat een appel geeft aan een juffrouw (ouder die die appel meegeeft), geen respect.. of sinds wanneer is juffendag/secretaresse dag (waarbij ze hun dank krijgen door in het zonnetje gezet te worden) geen respect hebben..
Of als ik kies om de schilder een treetje bier mee te geven van zijn merk van voorkeur is dat geen respect hebben?

dat jij alleen geld als blijk van waardering beschouwt, betekent niet dat anderen niet heel blij zijn met een extraatje in andere vorm..

en als je perse wilt zeggen fooi is geld.. Prima.. Dan krijgt de ene geld, en de ander krijgt iets anders.. Heeft niets met respect te maken.. maar blijk van waardering en dat kan op allerlei manieren.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:48

Het valt me op hoeveel mensen er nogal verbitterd reageren... Waarom maakt iedereen zich druk om fooi in de horeca maar niet over bonussen in het bedrijfsleven, de fooienpot bij de kapper, het treetje bier voor de schilder en het cadeautje voor de juf aan het einde van het jaar?

Ik vraag me eerlijk af waar die pijn zit want niemand verplicht je te geven, waarom dan zo afgunstig zijn dat ze van andere mensen wel fooi krijgen?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:50

elenaMM77 schreef:
dat jij alleen geld als blijk van waardering beschouwt, betekent niet dat anderen niet heel blij zijn met een extraatje in andere vorm..

Ik denk dat we mekaar niet goed begrijpen. Ik vind een welgemeend bedankje veel meer waard dan een fooi. Zelf zou ik het verschikkelijk vinden van een wildvreemde een paar euro te krijgen. Gelukkig werk ik niet in de horeca :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:56

Snollygoster schreef:
Niemand verplicht je om gooit te geven, mijn vriend en ik doen het zelf echter wel altijd, en daar zijn we ook heel vrijgevig in (minimum is altijd €5). We staan zelf beiden in de horeca (ik als student, hij vast), zal dan wel beroepsmisvorming zijn :')

Waarom horeca wel en andere beroepen niet? Horeca is over het algemeen gewoon zwaarder werk dan de rest, om nog maar te zwijgen van het aantal uren dat je staat de kloppen, en overuren die vaak niet eens betaald worden. Mijn maximum was ooit 15u op een trouwfeest, ik kon de dag erna niet meer lopen. Daarbij ben je vaak een hele avond met dezelfde klanten bezig, zoals hier al vermeld werd komt er veel meer bij kijken dan enkel eten aan tafel zetten en afruimen. Ik werk in een sterrenzaak, daar zitten mensen een pak langer aan tafel dan in een gemiddeld restaurant, en heb je ook geen ruimte om fouten te maken.
Geef je geen fooi ga ik je niet lelijk bekijken, maar het is wel mooi meegenomen na een zware avond.

Mwa, dat vind ik niet eerlijk. Ik heb in de horeca gewerkt en onze zoon van 20 werkt al ruim 4jr in de horeca.
Elke beroeps groep vind altijd dat hij/zij harder werken, slechter betaald worden etc. Maar horeca is echt niet het zwaarste.

Buiten dat is het ook niet mijn probleem, want mensen kiezen zelf voor een bepaald werk. Mijn man is automonteur en werkt momenteel al gauw 50 uur. Die krijgt netjes betaald voor de tijd dat hij aan het werk is.

Ik heb zelf veel in het ziekenhuis gelegen en de verpleging en artsen verschillen vaak van dag en nacht. De ene zou je wel alles willen geven en de ander zijn baan afpakken. Ik ben dan iemand die bijvoorbeeld wel een compliment geeft of een keer uitdrukkelijk bedankt. Dat kan een mens ook goed doen.
Mijn broer was zwaar gehandicapt en wij hadden veel te maken met de mensen bij dagbesteding. Veel gezeur altijd met dat soort instellingen gehad. Zij vinden ook dat ze hard werken, maar ik had ze echt niks extra gegeven, omdat er veel teveel mis ging.

Een beroep die ook nog wel verschil kan maken is bijv taxichauffeurs. Zijn ze vriendelijk, houden de deur open, helpen je met bagage etc, krijgen ze ook wel fooi. Brengen ze je van A neer B omdat het moet, dan niet.

Het is gewoon dat je in sommige beroepen net dat beetje extra kan doen en mensen dat wel of niet uitdrukken in een fooi. In een winkel zeg ik dan vriendelijk bedankt of geef een compliment.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:17

Ik doe ook werkdagen van 10-11 uur met eten en drinken on the go (je hebt zoiets in elk werkveld). Ik snap echt niet waar het fabeltje horeca is het zwaarste beroep vandaan komt.

Zorg is op sommige plaatsen enorm zwaar en onderbetaald 1 op 28 bewoners en die kan ik zelfs niet het zwaarste beroep noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:34

Nou inderdaad, juist om die arrogantie geef ik ook nooit fooi.

Krijg ik ook niet namelijk als boerin, ik werk 7 dagen per week en maak ook altijd dagen van 06:30 tot 20:30, behalve op zondag, dan heb ik eens een middagje vrij.
En het werk is niet op m'n reed zitten maar lichamelijk zwaar werk.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 18:37

Onali schreef:
__Marloes schreef:
want ja ik ben een van die gekken die zijn stinkende best doen voor jullie een top avond te maken.

Eerlijk? Ik kom voor het eten, jij bent slechts de tussenpersoon tussen mijn eten en de kok.
En mijn avondsucces hangt echt niet af van de bediening :')

Ik lees al het hele topic mee en wil hier graag wel op reageren.

Horeca is een samenspel van het keuken personeel en de bediening. Beide zijn hier net zo belangrijk in. De keuken kan nog net zo lekker koken, maar als de bediening het stukje biefstuk net iets te lang op de pas laat staan is hij ipv van medium doorgeslagen naar well done.

Ben je allergisch voor iets dan geef je dit door aan de bediening, zij zijn degene die dit goed en duidelijk door communiceren naar de keuken.

Ben je gek op lekker en eten drinken. De bediening is degene die net dat lekker wijntje voor je uit kan zoeken wat je gerecht helemaal afmaakt.

Wat ik hier dus mee wil zeggen. Keuken en bediening kan niet zonder elkaar. De ene is niet beter dan ander en juist als je als een team samen kan werken. Dan ga je mooie dingen bereiken. Net als in andere beroepen.

Terugkomend op de fooien. Ik werk zelf nu 12 jaar in de horeca en heb hier ook voor gestudeerd. Ook ik geef niet altijd fooi. Ik geef fooi aan mensen die net dat beetje extra doen en je verrassen met kleine dingen. En dat pas ik niet alleen toe in de horeca.

Wanneer ikzelf werk, dan ben ik al blij met de kleine gebaren en gaat het mij niet om de fooi. Mijn beroep is om mensen een mooie avond te geven. Om ze te verrassen met een lekkere wijn die het gerecht afmaakt. Dat je zo bent ingespeeld op je gast dat je weet wat ze willen hebben voordat ze dat zelf eigenlijk beseffen. En die fooi maakt mij dan niet uit.

Vind het net zo leuk als mensen in een vakantie een aantal keren terug komen speciaal voor jou service. Dat iemand je komt bedanken voor de service aan het eind van de avond. Je een mooie tekening krijgt van een kind of wanneer mensen even met je op de foto willen als herinnering.

Ik doe dit werk omdat ik het leuk vind en ervan hou. Ik klaag niet over het salaris, over de feestdagen die ik werk of over de overuren. Want die heeft iedereen wel. Wat ik wel heb is respect voor iedereen die zijn beroep goed en consequent uitvoerd en dan maakt het mij niet uit of het de zorg, politie, advocaat of vakkenvuller is. En zou het fijn vinden wanneer mensen met hetzelfde respect terug kijken op het horeca beroep! En nee wij redden geen levens, maar wij zorgen wel voor het beetje extra plezier in je leven.

En nu kruip ik weer onder mijn meelees steen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:02

max_m schreef:
En zou het fijn vinden wanneer mensen met hetzelfde respect terug kijken op het horeca beroep! En nee wij redden geen levens, maar wij zorgen wel voor het beetje extra plezier in je leven.

Respect heb ik voor iedereen en ieders beroep, maar weer dat zinnetje: Extra plezier in mn leven omdat je mijn eten van de keuken naar mij brengt.

Zal wel aan mij liggen, maar die snap ik echt niet. Misschien omdat ik nog nooit ergens 7 uur lang gegeten heb of omdat ik die complementaire wijn niet drink/ lust.

Maar goed ieder zo zn ding. Als iedereen hetzelfde werk deed draaide de maatschappij ook niet.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:12

Onali schreef:
max_m schreef:
En zou het fijn vinden wanneer mensen met hetzelfde respect terug kijken op het horeca beroep! En nee wij redden geen levens, maar wij zorgen wel voor het beetje extra plezier in je leven.

Respect heb ik voor iedereen en ieders beroep, maar weer dat zinnetje: Extra plezier in mn leven omdat je mijn eten van de keuken naar mij brengt.

Zal wel aan mij liggen, maar die snap ik echt niet. Misschien omdat ik nog nooit ergens 7 uur lang gegeten heb of omdat ik die complementaire wijn niet drink/ lust.

Maar goed ieder zo zn ding. Als iedereen hetzelfde werk deed draaide de maatschappij ook niet.

Inderdaad ieder zijn ding, sommige mensen kunnen heerlijk genieten van een avondje uit eten gaan. Of gezellig borrelen.

Zo heeft ieder zijn hobby en zoekt ergens anders zijn ontspanning in. En die ontspanning zorgt voor plezier in je leven. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:12

blondies schreef:
Maar het is toch ook niet zo dat personeel je verplicht fooi te geven? Het is vrijwillig en het is een leuke attentie maar hoeft niet.

De gemiddelde werknemer in een bedrijf maakt meer stampij als de bonus niet naar verwachting is haha

Negen van de tien zaken waar ik uit eten ga word je echt heel dwingend aangekeken als je afrekent maar geen fooi achterlaat. Nou heb ik daar maling aan maar kan mij voorstellen dat er zo alsnog mensen wel fooi gaan geven die het eigenlijk liever niet willen..

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:31

Jans schreef:
blondies schreef:
Maar het is toch ook niet zo dat personeel je verplicht fooi te geven? Het is vrijwillig en het is een leuke attentie maar hoeft niet.

De gemiddelde werknemer in een bedrijf maakt meer stampij als de bonus niet naar verwachting is haha

Negen van de tien zaken waar ik uit eten ga word je echt heel dwingend aangekeken als je afrekent maar geen fooi achterlaat. Nou heb ik daar maling aan maar kan mij voorstellen dat er zo alsnog mensen wel fooi gaan geven die het eigenlijk liever niet willen..

Dat gevoel heb ik in geen enkele normale zaak gehad, enkel in zeer toeristische plekken zoals Barcelona of Parijs. Of komt het door onze zuid-limburgse gastvrijheid :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:10

Anoniem schreef:
En eh, even voor de duidelijkheid; bij het tankstation moest ik ook gewoon de weekenden en feestdagen werken (oudjaarsdag en nieuwjaarsdag gewerkt, net als 2e kerstdag) en op de zondag kreeg ik ook geen toeslag hoor :+

Je hebt als pompbediende recht op nacht- en onregelmatigheidstoeslag.
Toeslag op feestdagen is 50%.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:33

Dus omdat jij t niet krijgt, geef je t ook nooit? Lekkere wereld leven we, zeg.
Ik krijg nooit fooi maar geef t wel. En niet alleen in de horeca. Ik geef sowieso wel vaak dingen weg. Zomaar, omdat ik iemand op dat moment iets gun en ik er blij van word. Voor eenieder die dat nooit doet; probeer t eens, misschien valt het je wel mee en voel je je beter, daarna! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:35

Brainless schreef:
Anoniem schreef:
En eh, even voor de duidelijkheid; bij het tankstation moest ik ook gewoon de weekenden en feestdagen werken (oudjaarsdag en nieuwjaarsdag gewerkt, net als 2e kerstdag) en op de zondag kreeg ik ook geen toeslag hoor :+

Je hebt als pompbediende recht op nacht- en onregelmatigheidstoeslag.
Toeslag op feestdagen is 50%.

Heb het wel over 7 jaar geleden dus of dat toen ook zo was wist ik niet.
Maakte me ook niet zo veel uit, ik was blij dat ik werk had, zou er ook zo weer naar terug gaan :+

Wat ik er maar mee wilde zeggen; er zijn tal van beroepen waar je feestdagen of zondagen moet werken. Waarbij je een duizendpoot moet zijn en dat allemaal met een vriendelijke glimlach, keer op keer weer.

Als je dat alleen kan wanneer iemand je een fooi geeft, moet je misschien in een fabriek gaan werken oid maar dan is werken met mensen niet de meest ideale tak van de sport om het maar zo te zeggen... :=
Ik vond het ook poedersuiker, half 6 al daar zijn terwijl de pomp pas 6 uur daadwerkelijk open ging, om half 7 al de eerste boze polen hebben en dan weten dat je pas om 2 uur 's middags klaar bent (en niet gelijk kunt gaan slapen want de dag daarna heb je avond) maar dat is part of the job. Niet iedereen is even vrolijk, gezellig en vriendelijk, maar je bent een visitekaartje dús ben je vriendelijk. Als dat van een fooi afhangt dan wordt het tijd voor omscholing..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-17 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:35

Ik geef nergens fooi.

Als ik tevreden ben dan laat ik dat wel merken met complimenten. Als ik uiterst tevreden ben dan zal ik dat ook kenbaar maken aan de manager.

OH in mijn werk beveiliger op schiphol zouden wij standaar fooi moeten krijgen :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:04

Het klinkt misschien een beetje oubollig, maar het hoort er gewoon bij. Als je leuk en vriendelijk geholpen wordt dan krijgt de bediening een extraatje. Geen idee waar het gebruik vandaan komt, maar ik heb er geen probleem mee. Dat heb ik wel met krenten of zeikerds die niets geven 'omdat zijzelf ook zo hard werken en geen fooi van de klant krijgen'.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:07

Sammyoo schreef:
Het klinkt misschien een beetje oubollig, maar het hoort er gewoon bij. Als je leuk en vriendelijk geholpen wordt dan krijgt de bediening een extraatje. Geen idee waar het gebruik vandaan komt, maar ik heb er geen probleem mee. Dat heb ik wel met krenten of zeikerds die niets geven 'omdat zijzelf ook zo hard werken en geen fooi van de klant krijgen'.

I agree! Misschien moeten die ook allemaal de overstap naar de horeca maken omdat je daar slapend rijk wordt van de gigantische fooienpot hihi.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:19

Geef alleen fooi als het -bovengemiddeld- goed was. Niet als de personen gewoon uitvoeren waarvoor ze zijn aangenomen. Het normaal uitvoeren van je werk is het minimum wat je mag verwachten, daar hoeft geen extra compensatie tegenover te staan.
Er wordt hier door sommigen gegaan alsof het -gewoon uitvoeren waarvoor je bent aangenomen- al een reden voor fooi of bewondering is.

Andere beroepen beloon ik voor -bovengemiddelde- prestaties met andere dingen. Zoals een kaartje, een lovende email aan hun manager, klein cadeautje, etc.

max_m schreef:
maar als de bediening het stukje biefstuk net iets te lang op de pas laat staan is hij ipv van medium doorgeslagen naar well done.

Als het bord wel op tijd naar de gasten gebracht wordt en dergelijke zijn dat nog geen redenen voor applause of fooi. Je voert het werk uit waarvoor je bent aangenomen.
Pas als iets extra's toegevoegd wordt aan de prestatie, dan vind ik persoonlijk een fooi op zijn plaats.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:24

Ik behoor ook gewoon vriendelijk en aardig te zijn tegen de mensen die ik aan de balie of telefoon krijg. En nee, dat valt niet altijd mee. Maar ook als een college overgoten word met een fles paardenpis behoren we vriendelijk te blijven. Immers, de persoon daar achter kan er niks aan doen dat er zo'n idioot het gebouw binnen gekomen is.

Waarom moet daar in het restaurant dan ineens een fooi tegenover staan? Word er niet van ieder mens verwacht dat ze op de werkvloer vriendelijk en aardig zijn?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:27

superpony schreef:
Het is gewoon dat je in sommige beroepen net dat beetje extra kan doen en mensen dat wel of niet uitdrukken in een fooi. In een winkel zeg ik dan vriendelijk bedankt of geef een compliment.

Een compliment op mijn werk waardeer ik veel meer dan geld. Van dat laatste word ik erg ongemakkelijk. En ja, ik doe ook zowel lichamelijk als mentaal zware arbeid. Fooien geef ik dan zelf ook nooit, vind ik echt onzin.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 23:18

Sammyoo schreef:

Ben ik het niet mee eens. Je krijgt immers een minimum loon net zoals in andere beroepsgroepen dus waarom zou iemand in de horeca wel recht hebben op een fooitje en iemand die achter de kassa zit niet?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:26

Ik lees nu al een tijdje mee en nu ben ik zelf nog niet vaak in de gelegenheid geweest om fooi te geven maar ik ben eigenlijk tegen het fooienprincipe. Hard werken of sfeer maken, extra service....vind ik geen goede argumenten om fooi te geven. Want dat kan in elk beroepsveld en daar krijg je het zelden tot nooit dus waarom deze beroepsgroep wel? Ik werk zelf in de fastfoodrichting van de horeca en als mensen "fooi" geven laat ik dat in mijn kassa om eventuele tekorten te verlagen. Maar ik denk eerder dat de mensen deze fooi geven omdat ze het kleingeld niet willen (werk op een station) dan dat het aan mij, het eten of wat dan ook ligt. Het gaat dan ook vaak om bedragen van €0,05-€0,35 cent zo ongeveer.

Herlinde98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:45

Ik werk ik de horeca en het fooi dat wij bij het afrekenen krijgen gaat in de pot en word verdeeld onder iedereen die zijn of haar steentje bijdraagt in het bedrijf, dus van kok tot bediende en van schoonmaker tot tuinman. Ik vind dit terecht en een eerlijke zaak.

Mensen geven in mijn ogen vaak fooi voor de goede service, hoe iemand word geholpen en te woord gestaan. Als je schoonmaker of tuinman bent is er niet echt sprake van dit soort service, er is minder direct contact met de klant. Vaak is het resultaat van goed werk dat mensen je vaker gaan inhuren of dat ze bij een goede service in een winkel vaker terug komen. In een restaurant is zeker ook aan de orde maar het overgrote deel is toch gelegenheidsvolk, mensen die op vakantie zijn of langskomen omdat we aan een fietsroute liggen. Hier zitten aardig wat mensen bij die hun bedrag op een euro afronden. Bij de mensen die we vaak terug zien of vaste klanten krijgen we eigenlijk maar zelden fooi.

In de horeca is er vaak sprake van lage lonen en geen vaste werknemers dus ook geen vakantiegeld oid. Fooi is dus het extra'tje voor deze mensen. Ik denk dat elk beroep zo wel een extra'tje verdiend. Zoals hierboven eens genoemt uit zich dat vaak in een kado voor de juf bij afscheid, een biertje voor de bouwvakker of een paar euro voor je verjaardag.