Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:19

Hier heb ik vroeger nooit fooi gegeven maar doordat ik nu al zo'n 5 jaar op reis ga naar de VS doe ik het af en toe wel ja
Daar geven wij altijd tussen de 10-20%, nouja, dat moét gewoon

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:19

Furrow schreef:
Ik heb nog nooit fooi gekregen in de zorg, enigste waar ik die verhalen van ken is de thuiszorg bij de oudere mensen.
Misschien doe ik iets verkeerd :') :D Maar misschien ligt het in België anders dan in Nederland.

Niet bij de huisarts ofzo idd, maar in de thuiszorg, verpleeghuiszorg of klinische revalidatiezorg is er genoeg fooi :j en ook veel taart en chocola :')

Je mag het alleen niet zelf houden, worden dingen voor de afdeling mee betaald, lief en leed etc. en uitjes

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:01

StalNollie schreef:
Caatje87 schreef:
Altijd! Is voor mij een kwestie van fatsoen.. Hoogte is afhankelijk van hoe de service was.
Pinnen is geen excuus, ik pin ook altijd en je kan gewoon extra pinnen, dan regelen ze dat in het restaurant zelf met de fooienpot.

Wat heeft dit me fatsoen te maken ?.

Ik rond af op enkele cent maar geef verder nooit fooi ook omdat we vaak pinnen. Maar men doet gewoon hun werk dit hoor je gewoon naar behoren uit te voeren of je fooi krijgt of niet.

Andere beroepen krijgen ook geen fooi en die werken ook hard en vele uren met weinig pauzes envoor weinig loon

Tja zo ben ik nu eenmaal opgevoed. En ik sta echt perplex dat er zo weinig mensen zijn die fooi geven. Mensen in de horeca zorgen ervoor dat jij een gezellig avond hebt met goede service en daar kan toch wel een paar euro fooi vanaf?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:04

Nee wij zelf zorgen dat het gezellig is met het tafel gezelschap.
De goede service is de baan van de bediening. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:06

Mensen in de horeca zorgen ervoor dat ze het eten van de keuken naar de mensen brengen en op tijd komen vragen of je misschien nog wat wil drinken, even heel bot gezegd. :+ die gezellige avond maak je zelf met je gezelschap. :+ als het van het personeel af moet hangen kan je beter thuis blijven, is nog goedkoper ook :')

Ik vind dat zo'n dooddoener... 'ze zorgen voor een gezellige avond'... nee... ze ontzorgen die avond qua eten en drinken (en afwas).. en worden daarvoor betaald door hun werkgever :+

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:15

Anoniem schreef:
Mensen in de horeca zorgen ervoor dat ze het eten van de keuken naar de mensen brengen en op tijd komen vragen of je misschien nog wat wil drinken, even heel bot gezegd. :+ die gezellige avond maak je zelf met je gezelschap. :+ als het van het personeel af moet hangen kan je beter thuis blijven, is nog goedkoper ook :')

Ik vind dat zo'n dooddoener... 'ze zorgen voor een gezellige avond'... nee... ze ontzorgen die avond qua eten en drinken (en afwas).. en worden daarvoor betaald door hun werkgever :+

Dan is dit toch net zo'n dooddoener, even heel bot gezegd :+ ?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:16

Tja, 'ze zorgen voor een gezellige avond'... de fysio zorgt ervoor dat ik weer een tijdje pijnvrij kan bewegen, de cassiere ervoor dat ik m'n dagelijkse boodschappen netjes meekrijg, de opticien dat ik de wereld weer een tijdje helder kan aanschouwen... Mensen die allemaal iets doen wat imo veel belangrijker is maar die geef ik ook geen cent fooi :=

Ik zorg met m'n reacties ook voor een deel van de benodigde portie boktentertainment, kan toch ook wel een paar euro vanaf voor mij? O:)

Met andere woorden: ik vind dat een vreselijke dooddoener. Eigenlijk best ouderwets ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:19

Caatje87 schreef:
Mensen in de horeca zorgen ervoor dat jij een gezellig avond hebt met goede service en daar kan toch wel een paar euro fooi vanaf?

Stratenmakers zorgen ervoor dat je je nek niet breekt op de stoep
Kappers zorgen ervoor dat je haar weer netjes geknipt/gekleurd is
Politie zorgt ervoor dat de ambulance op een stapavond snel ter plaatse kan komen
Een begrafenisondernemer zorgt voor een mooie uitvaart
De plantsoebendienst zorgt dat het onkruid niet overal woekerd
De vuilnisman zorgt dat het vuil zich niet ophoopt....

Wat is hier anders aan?

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:20

LadyMadonna schreef:
Caatje87 schreef:
Mensen in de horeca zorgen ervoor dat jij een gezellig avond hebt met goede service en daar kan toch wel een paar euro fooi vanaf?

Politie zorgt ervoor dat de ambulance op een stapavond snel ter plaatse kan komen

Wat is hier anders aan?

Dat de horeca een plek is waar je voor je eigen plezier heen gaat, voor je eigen vermaak, dat is het grote verschil

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:24

ja, en? Waarom is dat anders? Iemand in de horeca doet toch ook "gewoon zijn week"?
Ik ga ook voor m'n plezier naar een dierentuin of pretpark, maar betaal daar toch ook niet meer entree?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:25

Hier vanavond op heel heel veel bestellingen 1x fooi. Maar wel veel complimentjes en die brachten een veel grotere glimlach op mijn gezicht :D

De reden die ik vaak hoor van klanten voor mij als bezorger is dat ik het door weer en wind kom brengen. Regen of niet. File rijden etc etc

Echter is dat gewoon mijn werk :') maar vind het wel aardig. Al vind ik het extra leuk als er gezegd word dat het door mijn beleefdheid is of dat ik erg optijd ben. Dan betekend dat ik en mijn collegas goed bezig zijn dat wij die reputatie in de stad hebben

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:32

Jullie moeten het zelf weten, ik blijf het lekker doen en ik blijf het goed fatsoen vinden ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:35

Caatje87 schreef:
Jullie moeten het zelf weten, ik blijf het lekker doen en ik blijf het goed fatsoen vinden ;)

Maar daarmee zeg je eigenlijk dus dat iemand die geen fooi geeft niet fatsoenlijk is...

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:39

LadyMadonna schreef:
Caatje87 schreef:

Maar daarmee zeg je eigenlijk dus dat iemand die geen fooi geeft niet fatsoenlijk is...

Nee hoor! Ik vind (mijn mening) dat het geen goed fatsoen is om geen fooi fe geven dat klopt. Maar dat houdt niet in dat ik mensen die geen fooi per definitie onfatsoenlijke mensen vind. Dat zou erg kort door de bocht zijn.

Ik ben nu eenmaal zo opgevoed. Van jongs af aan veel uit eten geweest met mijn ouders en die hebben met bepaalde etiquetten bijgebracht en fooi geven hoorde daarbij.

Maar als ik mensen het idee heb gegeven dat ik je als persoon onfatsoenlijk noem.. mijn excuses! Dat is niet de bedoeling en gezien ik jullie persoonlijk niet ken, zou ik dat ook zeker niet zo opvatten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:45

Persoonlijk valt of staat een avond uit eten wel met de bediening. Iemand die ongeïnteresseerd onze tafel bedient kan mij vreselijk storen en ik kan me daar ook echt kwaad om maken. Mijn ding, weet ik. Maar goede bediening met een glimlach is me veel waard en vandaar een fooi als blijk van waardering.
Het ligt er wel aan waar ik eet hoor. Als ik in een goed restaurant zit wil ik ook goed bediend worden.
We hebben volgens mij veel begrip en geduld als er drukte is of wat mis gaat. Kan gebeuren. Dan is de bediening degene die het helemaal goed kan maken met hun attitude.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:49

Ik werk sinds kort in een service bioscoop. Wij brengen mensen naar hun plek waar zij een knopje hebben en wij ze komen bedienen. Ik dacht vandaag nog aan dit topic, omdat ik eigenlijk zelf nooit fooi gegeven heb toen ik er wel kwam, en eigenlijk best weinig mensen dit doen. Af en toe word er wel naar boven afgerond, maar niet vaak. Ik zal het in het vervolg zeker vaker doen nu ik als bediende werk :)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:15

Ik werk zelf ook in de thuiszorg en wij krijgen nooit 'fooi'

Wel eens gehad dat iemand je een tientje wil geven "voor de vakantie" :') zoooo lief :D

Maar dat mogen we niet aannemen. Cadeautjes wel tot een bepaald bedrag (geloof dat dit ergens tussen de 20 en de 50 euro ligt maar twijfel er nu aan). Mochten mensen persé iets willen geven dan gaat dit bij ons in het 'lief en leed' potje.
Maken nogal geregeld mee dat indien er een cliënt overlijd er vanuit de familie een kaart met geld komt als 'bedankje' voor de goede zorgen

Wij zijn een zelfsturend team en proberen hier een x per jaar een team uitje van te organiseren of meerdere keren per jaar gezamenlijk te koken en dan steeds bij een ander. Taart,koek,snoep, koffie en thee wel in overvloed :))

Voorheen ook in veel verpleeghuizen gewerkt in diverse regio's en daar was de gang van zaken hetzelfde.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:31

Ik denk dat het voornamelijk te maken heeft met de cao's en/of reguliere wijze van betaling. Bij een zorginstelling krijg je toeslag als je avonden, weekenden of feestdagen werkt. Bij de horeca niet. De stratenmaker hoeft in principe niet savonds, in het weekend of tijdens feestdagen te werken, een horecamedewerker kan juist met kerst en oud en nieuw niet thuis zijn (je mag vaak geen vrij nemen) bij de familie maar ziet er ook geen cent extra voor. En een krantenloper krijgt ook extra uitbetaald als dit op een zondag of vroeg in de ochtend moet gebeuren (telegraaf). Ook hier wordt in de horeca niks extra betaald.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:39

Ja hoor altijd!
en als ik pin dan geef ik contant nog wat fooi.
Als de bediening uitmuntend is de fooi hoger :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:41

Als het eten mij goed gesmaakt heeft en de bediening goed was geef ik fooi. Alleen 10% van de rekening vind ik belachelijk veel. Ik geef een paar euro en dat lijkt mij prima.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:07

Ieder topic over fooi (of goede doelen, of het extraatje voor de krantenbezorger rond de jaarwisseling, of..) draait uit op hetzelfde. Mensen geven fooi of mensen geven geen fooi, simpeler kan het eigenlijk niet. Desondanks verbaas ik me erover hoe hard er over en weer wordt geoordeeld over de overwegingen van mensen om al dan wel of geen fooi te geven.
Wat mij betreft is fooi geven een privékwestie. Je klopt er jezelf niet mee op de borst en je rekent er een ander niet op af. Ieder heeft zijn eigen reden toch? We leven (godzijdank!) in een land waar fooi dankzij de eerder genoemde minimumlonen, CAO’s etc een extraatje is en niet een wezenlijk, essentieel onderdeel van een inkomen zoals in de VS.

Maar om de vraag van de TS te beantwoorden: ja, ik geef fooi in restaurants.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:17

Lisitano schreef:
Persoonlijk valt of staat een avond uit eten wel met de bediening. Iemand die ongeïnteresseerd onze tafel bedient kan mij vreselijk storen en ik kan me daar ook echt kwaad om maken. Mijn ding, weet ik. Maar goede bediening met een glimlach is me veel waard en vandaar een fooi als blijk van waardering.
Het ligt er wel aan waar ik eet hoor. Als ik in een goed restaurant zit wil ik ook goed bediend worden.
We hebben volgens mij veel begrip en geduld als er drukte is of wat mis gaat. Kan gebeuren. Dan is de bediening degene die het helemaal goed kan maken met hun attitude.

Ik begrijp wat je bedoelt maar dan doe ze hun werk gewoon niet goed. Iedereen die met mensen werkt die moet toch gewoon hun beste beentje voor zetten en zich interesseren in de mens(en) waar die op dat moment mee te maken heeft.
Ik kan dan ook niet begrijpen wat sommige bedoelen. Dat extra ding wat dus uitzonderlijk zou zijn, ik kan niet verzinnen wat ze zouden moeten doen wat niet van ze verwacht wordt.

Nu moet ik zeggen dat ik er zelf mijn avond/middag niet voor zou kunnen laten verpesten. Ik zit daar voor mezelf en de andere waar ik mee ben. Wel zal het de laatste keer zijn dat ik daar binnen stap.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:19

Voor mij is bedienend personeel er niet om mijn een gezellig avond te bezorgen. Zoals ik eerder zei gun ik mensen wat fooi en kan ik het mij veroorloven. Ik ben mij er terdege van bewust dat dit vaak beroepen zijn met een laag loon, zelfstandigen of scholieren/studenten. Wel kan ik in een vak als horeca ontzettend plezier hebben ik vakbekwaam personeel die echt een geboren gastheer/vrouw zijn. Naast complimenten geef ik deze personen ook een hoger fooi.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:37

LadyMadonna schreef:

Wat is hier anders aan?

De mensen die bij mij op de dam komen werken wel hoor.

De schilder, die uit zichzelf het kozijn van de schuur en voordeur even bijwerkt;
De bezorger die de koelkast/wasmachine even op zijn plek zet (en dat terwijl dat niet hoeft).
De stratenmaker die even een de 3 verzakte stenen op de oprit opnieuw legt (terwijl hij achter bezig is).
De kapper die mijn haar zo netjes maakt en mijn smaak thee in huis heeft gehaald.
De afdeling in het ziekenhuis waar ik (helaas voor mij) 2x heb mogen bivakkeren.

Het verbaasde mij dat de schilder/stratenmaker vertelde dat ze bij veel mensen geeneens een bakje koffie kregen.
Ik zorg voor koffie met wat lekkers en voor tussen de middag een tosti/soep/broodje knakworst enz.
Met warm weer een fles koeldrinken buiten op de tafel (ook voor de hoefsmid als het warm is) enz.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 23:58

Ik geef die mensen geen fooi, maar inderdaad wel koffie met vers worstenbrood of wat dan ook. De vuilnismannen kregen voorheen ook wat te drinken of een ijsje in de zomer, maar tegenwoordig zie ik ze nooit meer omdat ze 's ochtends vroeg komen. Nu ik er aan terug denk kregen we vroeger toen ik bij de visboer werkte weleens een doosje bonbons oid van mensen, maar dat was echt incidenteel.

Misschien heel raar (en hypocriet), maar het voelt voor mij een beetje vreemd om die mensen fooi te geven. Net of ik met geld sta te zwaaien ofzo.