Verkeersboete aanvechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:57

Ts, nog één goede raad als toevoeging: betaal en vecht niets aan. Voor hetzelfde geld werd je op de rechtbank uitgenodigd, mocht je een paar duizend euro betalen en werd je rijbewijs ingetrokken (en moest je opnieuw examen doen).

Je komt er imo goed vanaf.

Re: Verkeersboete aanvechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:03

Ik weet niet of dit antwoord al is gegeven, maar mocht je het aan gaan vechten. En ik denk dat zo'n beetje het enige dat je als argument kunt gebruiken is, dat je te weinig tijd hebt gehad om van de eerste keer te leren.
Maar als je bezwaar maakt, moet je de boete eerst betalen.
Plus als het voorkomt moet je ook griffierechten betalen (dat vergeten veel mensen) anders nemen ze het niet in behandeling.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:12

@karma bij bezwaar hoef je niet eerst te betalen hoor ??
Althans ik hoefde dat niet ik heb t voor laten komen en k ben vrijgesproken erg blij om

Nu ging dat om een hond maar boete komt vanuit zelfde orgaan k heb niets betaald tot t voor kwam en toen hoefde ik niet te betalen meer :D

Edit griffierecht héb ik ook niet hoeven betalen

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:35

verootjoo schreef:
Heb hier paar maanden geleden nog 4 ( :o) boetes gehad van dezelfde trajectcontrole. Die stond een tijd uit en had even niet meegekregen dat ie weer aan was gezet O:)

Vast op de A12 .. die kreeg ik namelijk ook ineens binnen :+

Je staat op de foto en die kan je zien op de CJIB site dus denk dat je erg weinig kans maakt om daarvoor kwijtschelding aan te vragen.
Wat je wel kan doen is aan vragen om beide boetes in gedeeltes te betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:41

paddington schreef:
verootjoo schreef:
Heb hier paar maanden geleden nog 4 ( :o) boetes gehad van dezelfde trajectcontrole. Die stond een tijd uit en had even niet meegekregen dat ie weer aan was gezet O:)

Vast op de A12 .. die kreeg ik namelijk ook ineens binnen :+

Je staat op de foto en die kan je zien op de CJIB site dus denk dat je erg weinig kans maakt om daarvoor kwijtschelding aan te vragen.
Wat je wel kan doen is aan vragen om beide boetes in gedeeltes te betalen.

Ja, die dus :') ik had vorige jaar rond deze tijd zwangerschapsverlof en moest in november weer beginnen met werken.
Hebben ze dus zomaar tijdens mijn verlof dat ding weer aangezet. En met de kerstvakantie is het altijd heel rustig dus kon ik lekker doorcruisen :+ maar na een week was het over met de pret, toen kreeg ik die boetes binnen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:54

Los van het feit of TS de boetes moet betalen, want dat lijkt me vrij duidelijk, even over het door rood rijden om hulpdiensten met toeters en bellen voorbij te laten gaan: dat mag niet. Je mag niet door rood rijden en je mag ook niet te hard gaan rijden om ruimte te maken. (bijvoorbeeld door een inhaalactie waar je mee bezig bent sneller af te kunnen maken) Je moet zo snel mogelijk voorrang verlenen, maar je daarbij wel aan de verkeersregels houden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 18:59

Resistance schreef:
quarterH schreef:
De tem is prima, van mij mag dit topic dicht of verwijderd.
Sorry, maar ik vraag naar ervaringen en wordt vervolgens aangevallen over mijn rijgedrag (volgens mij heeft niemand hier bij mij in de auto gezeten), dat ik smoesjes zou willen verzinnen of zelfs zou willen liegen over hulpdiensten enzo... Terwijl dit absoluut NIET het geval is! Ik wilde alleen kijken of er legitieme opties zijn, thats it.

Zou jij dat leuk vinden?

Ik zou het vooral niet leuk vinden wanneer ik van m'n fiets wordt gereden door iemand die door rood rijdt en mij niet gezien heeft. Wat zomaar kan gebeuren.
'

Dat is een commissiegenootje van mij inderdaad overkomen. Dood.

Echt ongelofelijk dat hier überhaupt een topic voor wordt geopend en dat TS dan ook nog pissig reageert als mensen zeggen dat ze geen kans van slagen heeft. In plaats van me druk maken over het geld, zou ik me druk maken over de vraag hoe het kan dat ik 2x in een week door rood rijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:05

Tieneke schreef:
Ayasha schreef:
Ik mag hopen van niet. Denk er wel om... In Belgie is dat iig zo, dat als je niet wint het duurder wordt ivm gerechtskosten oid.

Eigenlijk best schokkend dat je moet vragen hoe het met oranje zit... Hoe ben je aan je rijbewijs gekomen?

Best grappig dat je dat schokkend vindt, maar intussen op p.1 zelf verkeerde informatie geeft met betrekking tot oranje.
Als je door oranje rijdt gaat de flits niet af. Maar als een agent je ziet en zelf oordeelt dat je kon stoppen, is het wel degelijk een tweedegraadsovertreding en kan je ook dus wel degelijk beboet worden. Rood is derdegraadsovertreding. Mijn man heeft hiervoor een minnelijke schikking voor ontvangen enkele maanden geleden.

Ik zei dat het gedoogd wordt niet dat het mag. (Moet even terug lezen maar volgens mij zeg ik zelfs dat het niet de bedoeling is dat je er door rijdt). Als er geen agent staat flitst hij niet dus wordt het gedoogd. In praktijk heb ik ook nog niet veel agenten weten ingrijpen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-09-17 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:06

@ Tiggs: _/-\o_

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:10

quarterH schreef:
Ja jongens fijn jullie meningen, maar daar heb ik dus niks aan.
Zoals ik schreef, weet dat het mijn fout is, en is stom.
Ik ben op zoek naar tips en ervaringen, niet naar belerende vingertjes.

Als je weet dat het jou fout is dan heb je niks aan te vechten, je hebt geen poot om op te staan namelijk. Geen gegronde reden voor bezwaar.

"Ja meneer agent, de boete is wat hoog:+ '

Daarnaast is door rood rijden, terecht(!!), zo duur, net als met de mobiel in de handen, dat is ook €240,-.

Dure en harde les maar je doet het nooit meer.

Je kunt met het CJIB een betalingsregeling treffen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:12

Ayasha, je schrijft dat je er geen boete voor krijgt.
De flits zal het gedogen, voor zover dat woord van toepassing is op een machine. Maar dat je er vaak goed mee wegkomt, wilt niet zeggen dat het in principe gedoogd wordt en je geen boete krijgt. Je kan dat niet als feit presenteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:22

Tieneke schreef:
De flits zal het gedogen, voor zover dat woord van toepassing is op een machine. Maar dat je er vaak goed mee wegkomt, wilt niet zeggen dat het in principe gedoogd wordt en je geen boete krijgt. Je kan dat niet als feit presenteren.

Je mag niet doorrijden bij een rood verkeerslicht, ook niet als er hulpdiensten aan komen. Wel registreren de flitsers pas snelheden vanaf 30 km/h en als je net een klein stukje naar voren kan kruipen en op die manier aan de kant kan wordt het inderdaad gedoogd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:23

Maartje1990 schreef:
Het aanvechten van de boete klinkt mij ook behoorlijk kansloos. Maar ik snap ook heel goed dat dat een flink bedrag is dat flink pijn doet in de portemonnee. Volgens mij heb je altijd een behoorlijk aantal maanden (2-3 maanden?) om de boetes te kunnen betalen. Is dat financieel voor jou te weinig tijd ts om het in die tijd (verspreid?) bij elkaar te sparen? WAnt wat wellicht dus wel een optie zou kunnen zijn (mocht je in die tijd niet zo´n hoog bedrag kunnen ophoesten) is contact opnemen om te vragen of het mogelijk is het bedrag in delen te betalen?

verkeersboetes kan je niet in termijnen betalen. Enige optie die ts heeft, aangezien het om 2 boetes gaat, is de een bv eind september betalen en de tweede eind oktober...mits dat nog voor de eerste vervaldatum is, anders krijg je nog weer kosten erbij vanwege te laat betalen

tenzij het veranderd is natuurlijk; is goddank al weer een dikke 5 jaar terug dat ik een verkeersboete heb gehad, maar zo niet; kan je geen betalingsregeling treffen; de boete dient dan in 1 keer voldaan te worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:30

Emmaa_ schreef:
Wel registreren de flitsers pas snelheden vanaf 30 km/h en als je net een klein stukje naar voren kan kruipen en op die manier aan de kant kan wordt het inderdaad gedoogd.

Hoe kom je aan deze info als ik vragen mag? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord.

De lus in de weg detecteert dat je door rood rijd en de tweede flits is om te kijken of je echt doorging. Hij flitst ook als je aan de kant (niet het kruispunt oversteken!) gaat voor hulpdiensten en als je die in de bus krijgt kan je met datum en tijdstip bezwaar maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:41

Polly schreef:
Emmaa_ schreef:
Wel registreren de flitsers pas snelheden vanaf 30 km/h en als je net een klein stukje naar voren kan kruipen en op die manier aan de kant kan wordt het inderdaad gedoogd.

Hoe kom je aan deze info als ik vragen mag? Ik heb hier echt nog nooit van gehoord.

De lus in de weg detecteert dat je door rood rijd en de tweede flits is om te kijken of je echt doorging. Hij flitst ook als je aan de kant (niet het kruispunt oversteken!) gaat voor hulpdiensten en als je die in de bus krijgt kan je met datum en tijdstip bezwaar maken.

Dat is mij toch ook altijd verteld. Dat de detectie niet door zet als je niet binnen een bepaalde tijd bij lus 2 bent. Dus zachter als 30 rijd.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:43

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:46

quarterH schreef:
ik heb 2 boetes gekregen, moet de foto's nog bekijken of ik het ook daadwerkelijk gedaan heb.

Het zou kunnen, aangezien ik dagelijks bij dat stoplicht ben, deze heel kort op groen staan en het heel lang duurt voor de andere kant groen krijgt en er regelmatig vrachtwagens voor je staan waardoor je het stoplicht niet op tijd kunt zien.

Maar fijn dat jullie het zo nodig vinden te reageren met 'jammer dan' hoop dat jullie er een goed gevoel van krijgen en er beter door slapen ofzo.

Voor de serieuze reacties waar info in staat over welke redenen acceptabel zijn: dankjewel, dat is waar ik naar op zoek ben.

Je moet sowieso eerst betalen dus die €478 gaat toch even pijn doen. Vraag de foto's op. Ga eens bij dat stoplicht staan en kijk eens wanneer hij nou precies flitst. Mocht de afstelling discutabel zijn, zoals eerder gesteld, dan maak je nog een kans, maar bedenk wel dat het erg lang kan duren voordat je een reactie krijgt. Ik geef je weinig kans, want de kans dat de flitser verkeerd afgesteld staat, is heel gering.
Laatst bijgewerkt door karijn op 07-09-17 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:47

Floriske schreef:
Je kunt wel een betalingsregeling treffen tegenwoordig, maar pas vanaf 225 euro. https://www.cjib.nl/betalen-delen-aanvragen

Daar zit TS rijkelijk aan :=

Ik ben het volledig eens met JG en Tiggs (en eigenlijk 99% van het topic)

Domme en dure fout TS, hopelijk leer je ervan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:51

99%, ik denk zelfs wel 100% vind dat de boete terecht is :D
Een van de weinige topics waar men het zo eens is :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:52

xxCYNNxx schreef:
Maartje1990 schreef:
Het aanvechten van de boete klinkt mij ook behoorlijk kansloos. Maar ik snap ook heel goed dat dat een flink bedrag is dat flink pijn doet in de portemonnee. Volgens mij heb je altijd een behoorlijk aantal maanden (2-3 maanden?) om de boetes te kunnen betalen. Is dat financieel voor jou te weinig tijd ts om het in die tijd (verspreid?) bij elkaar te sparen? WAnt wat wellicht dus wel een optie zou kunnen zijn (mocht je in die tijd niet zo´n hoog bedrag kunnen ophoesten) is contact opnemen om te vragen of het mogelijk is het bedrag in delen te betalen?

verkeersboetes kan je niet in termijnen betalen. Enige optie die ts heeft, aangezien het om 2 boetes gaat, is de een bv eind september betalen en de tweede eind oktober...mits dat nog voor de eerste vervaldatum is, anders krijg je nog weer kosten erbij vanwege te laat betalen

tenzij het veranderd is natuurlijk; is goddank al weer een dikke 5 jaar terug dat ik een verkeersboete heb gehad, maar zo niet; kan je geen betalingsregeling treffen; de boete dient dan in 1 keer voldaan te worden.

Tegenwoordig kun je wel in termijnen betalen. :) Het beste is nog om gewoon geen boete te krijgen. :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:54

Floriske schreef:
Je kunt wel een betalingsregeling treffen tegenwoordig, maar pas vanaf 225 euro. https://www.cjib.nl/betalen-delen-aanvragen

aah is veranderd dus.....de boetes van ts zitten daar net overheen dus in principe zou ze dus een betalingsregeling voor beiden kunnen treffen

lol KimD ja dat zou nog het beste zijn :+

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:58

Twee keer een grote fout maken? Hiervoor een boete krijgen? En dit willen aanvechten? Ik begrijp je niet TS. Betaal, aanvaard de consequenties en wees heel erg blij dat je er zo goedkoop van af komt. Voor hetzelfde geld kon je je examen opnieuw doen en stond je verder van huis. Ze zijn nog mild.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:03

Tieneke schreef:

:roll: weet je wat je hebt gelijk, zal ik morgen mijn rijbewijs gaan inleveren omdat ik niet duidelijk genoeg omschreef dat het me er puur om ging dat een flitser niet flitst bij oranje en je dus bij oranje niet automatisch een boete zal krijgen tenzij er natuurlijk een agent toevallig ziet dat jij door het oranje rijdt en vindt dat het niet terecht was. Dus dat het gedoogd wordt door de flitser maar in principe niet door de agent ook al heb ik dat nog nooit gehoord of meegemaakt maar als je pech hebt krijg je dus alsnog een boete.
Ik dacht dat het duidelijk was dat het over flitsers ging... Mijn meest diepe excuses voor dat onvergeeflijke misverstand.

dat van traag genoeg door rijden heb ik ook al gehoord maar ik weet niet of dat ook echt zo is. Het kan ook gewoon zever in pakskes zijn. Ik ben niet van plan het te testen en ik betwijfel dat, als dat zo is, ze dat zullen bevestigen.. :P

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:08

Ayasha, je hoeft niet zo dramatisch te doen. Als je iets zegt en het klopt niet volgens een ander, maar daar toch op gereageerd worden? Hoef je niet flauw voor te doen. De vraag van oranje werd gesteld, je geeft een antwoord en ik reageer dat je info niet klopt. Get over it.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:11

Riel schreef:
Twee keer een grote fout maken? Hiervoor een boete krijgen? En dit willen aanvechten? Ik begrijp je niet TS. Betaal, aanvaard de consequenties en wees heel erg blij dat je er zo goedkoop van af komt. Voor hetzelfde geld kon je je examen opnieuw doen en stond je verder van huis. Ze zijn nog mild.

Ehm, is dat voor België of Nederland?
Voor zover mij bekend ben je in NL niet zomaar je rijbewijs kwijt omdat je twee keer door rood rijdt.