Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:53

Poehh purny heb je wel eens iemand van dichtbij gezien/mee gemaakt die echt verslaafd is? Ik vind het nogal een uitspraak, en zeer respectloos tegenover TS dat je haar vriend een verslaafde / alcoholist noemt..

Mijn eerste vriendje zijn vader was alcoholist en heeft zelfmoord gepleegd uit pure wanhoop, bij hem op bepaalde leeftijd sloop het er ook in waarop volgde dat hij ook elke avond (ook doordeweeks) te veel dronk (toen waren wij al uit elkaar maar dat terzijde).
Mijn andere ex was verslaafd aan blowen, heeft daarvoor een ontzettende weg moeten volgen om daar vanaf te komen, om een paar jaar daarna elke avond standaard bier te drinken.
Niet dronken te worden, maar als je elke avond "moet drinken", voor je bijv. kan slapen, dan praat je van een verslaving inderdaad.

Deze jongen word vervelend/agressief/boos als hij dronken is, maar drinkt voor wat ik lees alleen in het weekend. Dus in jou ogen is dan iedereen die elk weekend drinkt/feestjes heeft maar gelijk een alcoholist?
Verdiep jezelf eens in wat een verslaving echt is voor je zulke uitspraken doet alsjeblieft :x

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 01:47

purny schreef:
Ik hou niet van mensen die dronken zijn al helemaal niet van mensen die dan agressief worden naar alles en iedereen.

En dit is je goed recht! :j Maar je originele post sloeg kant noch wal. ;)

Een alcoholist is iemand die niet functioneerd zonder alcohol. Niet iemand die zich in het weekend lam zuipt en vervelend wordt.

TS, hoe is het nu? Heb je met alle verschillende meningen en tips iets kunnen doen? Wanneer wil je met hem praten? :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:50

De definitie van alcoholisme is niet helemaal zoals jullie hier omschrijven. :)

http://www.aavlaanderen.org/Sites/1/alcoholisme.html

Je hoeft je niet elke dag lam te zuipen om alcoholist te zijn. Het is ook niet zo dat je niet kan functioneren zonder alcohol gebruik. In wezen is het genoeg om in de problemen te komen door het gebruik van de substantie. (of dat nu alcohol of drugs is hoewel die twee in wezen hetzelfde zijn alleen is de ene legaal en de andere voor het grootste deel niet.)

Nee, deze jongen heeft niet alle symptomen van alcoholisme maar dat hoeft ook niet. :) Hij heeft wel degelijk een alcohol probleem. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:58

Ayasha schreef:
De definitie van alcoholisme is niet helemaal zoals jullie hier omschrijven. :)

http://www.aavlaanderen.org/Sites/1/alcoholisme.html

Je hoeft je niet elke dag lam te zuipen om alcoholist te zijn. Het is ook niet zo dat je niet kan functioneren zonder alcohol gebruik. In wezen is het genoeg om in de problemen te komen door het gebruik van de substantie. (of dat nu alcohol of drugs is hoewel die twee in wezen hetzelfde zijn alleen is de ene legaal en de andere voor het grootste deel niet.)

Nee, deze jongen heeft niet alle symptomen van alcoholisme maar dat hoeft ook niet. :) Hij heeft wel degelijk een alcohol probleem. :)

Dé definitie van alcoholisme bestaat niet. Er worden er wereldwijd velen gebuikt. En ook vele schalen om de mate waarin vast te stellen. Dit is slechts 'een' definitie.

Veel andere definities hanteren als criteria dat het invloed heeft op het dagelijks leven en dat er sprake is van een zekere mate van lichamelijke en psychische afhankelijkheid van alcohol.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:14

Je maakt in wezen hetzelfde punt maar goed. Wellicht heb ik het niet helemaal duidelijk om schreven wat ik bedoelde dus mijn excuses voor het misverstand. Het ging me er puur om dat men niet elke dag lam moet zijn van de drank om een alcoholprobleem te hebben zoals hier wel beweerd wordt.

Het lijkt me duidelijk dat deze jongen een alcohol probleem heeft gezien hij zelfs in problemen komt met security en politie naast het feit dat hij zijn vriendin verbaal misbruikt en dat hij er spijt van heeft maar dat hem niet tegen houdt om te veel te drinken.
Het probleem is iig groot genoeg dat TS een topic opent op bokt. Dus je kan denk ik wel stellen dat er hier sprake is van een alcohol-probleem.

Nagini

Re: Vriend word (té) onstuimig van alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:55

Jemig daar gaat het toch niet om. Ik vind het echt veel te ver gaan dat jullie TS haar vriend als 'Alcoholist' bestempelen.

Kom op nou.. het feit dat sommige mensen niet graag drinken wil nog niet zeggen dat degene die dat wel graag doen (zeker als je jong bent) gelijk is dat je alcoholist bent.

TS ik hoop dat het gesprek aangaan en je zorgen uitdrukken aan hem enigszins zal helpen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:36

Graag drinken en agressief worden van het drinken -agressief genoeg dat hij in problemen komt- zijn nog twee heel andere dingen. Het gaat in dit topic ook helemaal niet over graag drinken of niet maar over het feit dat deze jongen een kwade dronk heeft en TS zich daar zorgen om maakt. En dan is er een probleem met alcohol... Of je al dan niet graag drinkt heeft daar geen afaires mee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:45

Jeetje. Die jongen is net puber-af, is zijn grenzen nog aan het ontdekke n en nu is hij ineens alcoholist.
Ik vind zijn gedrag niet correct hoor, begrijp me niet verkeerd, maar die jongen droogt heus nog wel op en zal er later waarschijnlijk hetzelfde over denken als wij.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:45

Goof schreef:
Jeetje. Die jongen is net puber-af, is zijn grenzen nog aan het ontdekke n en nu is hij ineens alcoholist.
Ik vind zijn gedrag niet correct hoor, begrijp me niet verkeerd, maar die jongen droogt heus nog wel op en zal er later waarschijnlijk hetzelfde over denken als wij.

Precies dit dus.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:47

Een alcohollist is hij zeker niet.
Maar of hij het ooit afleert is nog maar de vraag.
Teveel die dat dus echt niet doen en hele gezinnen ontwrichten met hun zuipen.
En alleen maar in het weekend zuipen kan daar genoeg voor zijn hoor.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:56

Een alcoholprobleem hebben is niet het zelfde als een alcoholist zijn.
En een probleem met alcohol heeft de vriend van TO wel degelijk. Kan best dat hij uiteindelijk in ziet(je kunt je afvragen wat daarvoor nodig is) dat dit zo niet goed gaat, maar voorlopig is daar geen enkele sprake van en daar heeft TO nu ook niets aan. Zij moet in de weekenden dealen met zijn gedrag en moet met hem op zuipvakantie in Bulgarije in de wetenschap dat zij er voor moet zorgen dat alles in goede banen loopt omdat zijn vrienden daar geen trek meer in hebben.

Leuk hoor, dat hij zijn grenzen nog moet ontdekken enzo, maar zij is daar de dupe van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:15

Goof schreef:

Of niet, of het gaat van kwaad naar erger. Nu kan er misschien nog iets aan gedan worden zodat hij inziet dat hij dronken een grote klootzak is en nog veel erger, dat hij dus totaal geen besef heeft wat hij dronken uitkraamt en doet. Over tien of vijftien jaar zijn hun kinderen er getuige van en geloof me, dat wil je als kind niet meemaken, been there en het is een hel.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:18

Goof schreef:

Dat denk ik ook wel inderdaad.
De vraag waar het topic eigenlijk om draait, of een meisje van 16 zich voor dit probleem verantwoordelijk moet stellen en als een soort oppasser moet fungeren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:18

Tja, hij zal in ieder geval een deel hersencellen minder hebben tegen de tijd dat hij snapt dat hij in zijn jonge jaren teveel heeft gezopen.
De vraag is dan of hij de juiste hersencellen heeft overgehouden om dat te begrijpen.

Ik snap dat zuipen echt niet.
Was in mijn jeugd 10 pilsjes veel, tegenwoordig zuipen ze een krat in hun eentje op.
Brabanders zijn volgens mij de grootste zuipers en ze houden het ook aardig in stand omdat ouders teveel hersencellen hebben verloren in hun eigen jeugd om te beseffen hoe slecht dat was.

Alsof het feestje nog leuk is als niemand meer weet wat hij doet.
En TS is echt niet het enige meisje die uiteindelijk de lamzakken naar huis moet begeleiden, dat schijnt ook vrij standaard te zijn.

Boomklevertjes heeft hier ook een andere betekenis als vogeltjes.

TS ik hoop dat je nog een goed gesprek met je vriend en jullie vriendengroep kan hebben voordat jullie vertrekken maar ik vrees dat hij op vakantie niet anders zal zijn als thuis.
Zorg dus dat je back up hebt als het echt uit de hand loopt .

En vraag je serieus af hoeveel hij van je houdt als hij je dit iedere week aan doet, met uitschieters van 2 x per maand waarbij het echt uit de hand loopt.
Als hij echt van je houdt, stopt hij hier mee omdat hij jou verdriet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:19

Ayasha schreef:
Je maakt in wezen hetzelfde punt maar goed. Wellicht heb ik het niet helemaal duidelijk om schreven wat ik bedoelde dus mijn excuses voor het misverstand. Het ging me er puur om dat men niet elke dag lam moet zijn van de drank om een alcoholprobleem te hebben zoals hier wel beweerd wordt.

Nee, ik denk niet dat we hetzelfde bedoelen. Want volgens de definitie die ik hanteert is deze jongen geen alcoholist, maar heeft de omgeving van de jongen problemen met hoe hij reageert op teveel alcohol.

Wezenlijk verschil.

Die jongen heeft een kwade dronk. En dat is heel vervelend. Dat wel.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 16:29

Ik zal mijn plan even schetsen: dit weekend kijken wat er gebeurd wanneer die heeft gedronken. Iedere 'fout' die hij maakt film ik en de volgende dag ga ik dan een gesprek met hem aanknopen. Ik hoef hem niet per se heel negatief en hard te confronteren, maar wel op een rustige manier hem goed duidelijk maken dat dit gewoon een nachtmerrie is voor mij, al helemaal wanneer we in Bulgarije zitten. Ik weet echt niet hoe hij gaat reageren, maar we zullen het zien he. :)

Wat betreft sommige reacties, ik vind niet dat je dit alcoholistisch of een alcohol probleem kan noemen. Hij heeft ook zat weekenden dat het bloemetjes en bijtjes was, alcoholistisch ben je pas wanneer het een verslaving is en een alcohol probleem zie ik min of meer als hetzelfde. Vind het ook niet echt leuk om hem nou een alcoholist te noemen, maargoed. Ik kan die reacties wel verwacht aangezien dit bokt is en blijft. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:34

Lieshorses schreef:
Ik zal mijn plan even schetsen: dit weekend kijken wat er gebeurd wanneer die heeft gedronken. Iedere 'fout' die hij maakt film ik en de volgende dag ga ik dan een gesprek met hem aanknopen. Ik hoef hem niet per se heel negatief en hard te confronteren, maar wel op een rustige manier hem goed duidelijk maken dat dit gewoon een nachtmerrie is voor mij, al helemaal wanneer we in Bulgarije zitten. Ik weet echt niet hoe hij gaat reageren, maar we zullen het zien he. :)

Succes! Laat niet teveel afhangen van dit weekend. Als jij tegen je vakantie op ziet is dat op zich al reden genoeg om een gesprek met hem aan te knopen.

Citaat:
Wat betreft sommige reacties, ik vind niet dat je dit alcoholistisch of een alcohol probleem kan noemen. Hij heeft ook zat weekenden dat het bloemetjes en bijtjes was, alcoholistisch ben je pas wanneer het een verslaving is en een alcohol probleem zie ik min of meer als hetzelfde. Vind het ook niet echt leuk om hem nou een alcoholist te noemen, maargoed. Ik kan die reacties wel verwacht aangezien dit bokt is en blijft. :Y)

Ik vind dit een heel verstandige reactie van je. +:)+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:38

Een alcohol probleem is dit wel degelijk.
Of opende je een topic omdat hij zo gezellig doet tegen jou en beveiligers en politie als hij teveel gezopen heeft?

Alcoholist is hij niet perse.
Het kan wel. Als hij namelijk meent dat hij MOET drinken bij uitgaan en dan niet zonder kan is het ook een vorm van alcohol verslaafd zijn.
Het is het op bepaalde momenten niet zonder kunnen. Het hoeft dus niet om dagelijks te gaan.

Maar in dit geval is het iig een probleem.

Succes voor het weekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:43

Pff ik haak af bij dit topic heb het beste voor met de ts maar de discussie over dat haar vriend alcoholist is terwijl veel mensen waarschijnlijk niet eens weten wat een verslaving echt inhoud (voor iemand zich aangesproken voelt dit is in het algemeen) kan ik moeilijk zwijgend aan zien.. Wens je heel veel succes met deze situatie ts!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:55

Wat staat er dan verkeerd in dit topic?
Zelf heb ik helaas mijn jeugd doorgebracht met een alcoholist die elke dag zoop en agressief was.
Dus ja die is wel herkenbaar als definitie.
Maar er zijn meer vormen.
In die tijd is mij aangeleerd dat het alcoholisme is als de drinker denkt dat hij zonder alcohol niet kan.
Of dat nu dagelijks is of op dat feestje echt chagrijnig wordt omdat hij zijn drankje mist.
Alleen de ene vorm is uiteraard schadelijker dan de ander.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 16:59

Ja maar bruintje, 'mijn' drinker denkt niet dat hij niet zonder alcohol kan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:01

Vraag hem dan eens uit te gaan zonder?

Overigens heb ik ook niet aangegeven dat hij alcoholist is. Maar dat het kan.

Hij heeft wel een alcohol probleem.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:06

Lieshorses schreef:

Je vriendin agressief toe spreken of voor rotte vis uit maken, je vrienden die niet meer met je uit willen, in aanraking met politie komen. Nee hij heeft geen probleem, dit is volstrekt normaal.
Wat vind hij zelf van zijn aanvaring met de politie?

Als hij zo in control is dan kan hij het toch gewoon bij 5 biertjes houden, ook in Bulgarije.
Voor wie is het eigenlijk leuk als hij meer drinkt dan dat?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:12

Gillbo, als je verteld tegen mij dat jou pa een alcohol probleem heeft, dan denk ik dat hij simpelweg gewoon alcohol verslaafd is. Dat probeer ik te zeggen; iedereen definieert dat anders.
Natuurlijk is het niet normaal, heb niet voor niets dit topic geopend.
Hij vind al het gedoe met de politie iets om niet trots op te zijn en heeft daarna ook goed zijn best gedaan om zich daar niet meer mee in aanraking te laten komen.
Het is voor niemand leuker, maar dat is het probleem, en hij ziet dat tot nu toe niet in.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:14

Vind hij het wel oke dan dat hij je zo uitscheld?
En zijn best gedaan om geen politie tegen te komen of om ook niet over een grens heen te gaan.
Straalbezopen wordt je niet van 1 biertje teveel, hij moet van te voren al aanvoelen dat hij niet meer kan hebben.

Door te zeggen dat hij geen probleem heeft ontken je alles.Hij heeft wel een probleem wat hij nu jou probleem heeft gemaakt.