Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:19

Ik denk dat dit helemaal niet om de inhoud en de praktijkproblemen gaat, maar veel meer een gevoelskwestie is. Door gebrekkige communicatie komt dat nu niet aan het licht.

Gesprekken over de inhoud en praktijk hebben dan imo ook niet veel nut, want daarmee blijf je om de kern heen draaien, verzand je in onderhandelingen en uiteindelijk levert dat weer conflicten op.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:26

Mijn vriend heeft ook niks met paarden, ging soms mee naar me bijrijdpaard voor mij maar niet omdat hij het zelf zo geweldig vond :P

Nu werk ik in de paarden dus zeker wel 5 dagen per week mee bezig, zolang ik ook nog tijd voor hem en de hond heb vind hij het prima, naast paarden heb ik ook een grote hobby namelijk fotografie wat hij in het begin ook niet zo kon waarderen maar het is geven en nemen en je moet ook tijd voor jezelf kunnen hebben.

Is jouw hobby, hij heeft ook wel hobby's neem ik aan? waar jij niet om zeurt!
Na 10 jaar zou je denken dat hij het toch wel ergens accepteerd.
Zou je hobby zeker niet opgeven voor hem, en lees dat je een eigen paard hebt naja die heeft net als elk ander dier aandacht nodig, dus dat je heen gaat 4x per week is helemaal niet gek, weinig zelfs want een vriendinnetje van mij gaat elke dag (heeft wel geen vriend dan)

hij leert het maar te accepteren en anders jammer voor hem!

Anoniem

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:28

Het gaat ook niet om het hele paardengebeuren, maar idd dat hij jou beperkt in je vrijheid, in je doen en laten. Dat zou bij mij echt stress opleveren hoor. Vooral als hij wel loopt te zeuren, maar er niet normaal over wil praten. Dikke doei dan hoor :evaw:

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:30

Mijn man moppert ook wel eens over die k*t knollen. Maar dat was dan meer omdat er op stal gezeik was, of dat wij het opliepen met paarden van andere.
En daar was/is hij ook een beetje klaar mee, maar meer van het misbruik wat erbij komt/kwam kijken.

Mijn man is ook niet zo van het weggaan omdat hij voor zijn gevoel al hele dag weg is ivm werk. Hij heeft best zwaar werk in de bouw en is gemiddeld al 11/12 uur van huis.
Hij werkt sws 6 dagen per weer, en regelmatig ook nog wel eens een avond.
Ik werk vanuit huis, en ben er als de kinderen uit school komen.

En ja ik ben ook regelmatig met de avond weg. Is vaak 2 uurtjes of zo. Hij heeft er geen moeite mee, even lekker tijd voor hem zelf, of er komt een vriend van hem langs.
Nu heeft hij ook zijn eigen hobby's, al doet hij dat thuis in de garage. Daar hoeft hij niet voor weg.

Meestal gaat het bij ons.
Hij komt uit zijn werk, en drinken dan eerst samen koffie.Spreken de dag door, eten en daarna doen we beide ons ding. De ene keer blijven de kinderen bij hem en de andere keer gaan ze met mij mee.
Als ik terug ben, drinken we samen koffie. Kinderen gaan naar bed.
De ene keer kijken we samen tv, en het gebeurt ook wel eens dat we beide achter de pc zitten.

Clou is wel dat je beide blijft praten en dingen op elkaar afstemmen. Kijk ik vind het wel eens lekker om zonder kinderen op stal bezig te zijn (al heb je in de regel geen last van ze hoor) maar zo vind hij het heerlijk om af en toe even lekker alleen thuis te zijn (en dan even de muziek even wat harder zetten).

Samen zijn is ook elkaar vrijlaten/tijd gunnen om eigen dingen te kunnen ondernemen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:37

Mijn man heeft ook niks met paarden en kon ook wel eens geïrriteerd zijn als ik weer naar stal ging toen ik nog een eigen paard had.

Maar mede ook omdat ik dan altijd minimaal 2a3 uur weg was.
Tegenwoordig rij ik nog maar 1x per week (tegelijk met mijn dochter) maar sport ik wel 3 avonden nog erbij...en daar hoor ik hem nooit over..maar ook omdat ik dan steeds maar een uurtje ofzo weg ben.

Dus misschien als je de tijd die je weg bent zou kunnen inkorten op de avonden dat hij thuis is?

maargoed..ik heb me ook altijd eraan gestoord als hij liep te chagrijnen dus de vraag is of je wel iets moet aanpassen. Misschien moet hij zelf ook een hobby zoeken ofzo..2 avonden per week iets voor jezelf doen is toch niet zo gek

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:42

Ja dat bedoel ik meer een gevoelsquestie. Jij altijd druk en veel sociale contacten en hij vrij weinig

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:43

Ik denk dat hier ook iets anders wringt dan het paard. Zou het kunnen dat het hem irriteert dat jij maar drie dagen werkt, daardoor minder inbrengt, en dan ook nog eens twee dagdelen weg bent op momenten die hij thuis is? Volgens mij las ik dat hij een of twee keer in de week iets met z'n Amerikaanse auto doet, ook al momenten dat jullie niet samen zijn dus. Hij kan dat moeilijk plannen op momenten dat jij aan het werk bent, want dat is niet zo vaak. Jij kunt jouw bezigheden daarentegen wel plannen op momenten dat hij er niet is.

Ik zou die vaste lasten gaan verdelen op 50/50 en hem even voor je paard laten gaan. Wie weet verdwijnt die aversie dan ook wel weer. Heb namelijk het idee dat hij zich gewoon achtergesteld voelt. Dat kun je terecht of onterecht vinden, maar het is wel fijn als je partner je daarin serieus neemt en mee op zoek gaat naar een oplossing die voor beide prettig is.
Laatst bijgewerkt door Mavelle op 03-07-17 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:45

Marit schreef:
Wow, ik vind sommigen hier behoorlijk egoïstisch reageren. Draai het eens om, hoe zou het er aan toe gaan in een topic waar de situatie omgekeerd was?

De vriend van TS houd van racen en auto's en is daar elk weekend zaterdag én zondag. Zaterdag van 11 tot 4 en zondag ook tijdens de lunch. TS gunt hem best die hobby's alleen baalt ze soms dat ze dus nooit in het weekend een dagje weg kunnen. Door de drukke banen zien ze elkaar doordeweeks ook al amper. Ze hebben amper quality time en dat mist ze. Haar vriend weigert zich een beetje aan te passen en dus zit TS elk weekend thuis te balen dat haar vriend liever bij de auto's is dan bij haar.

Ik hoor de reacties al. Wedden dat ieder zal zeggen wat een banketstaaf die vriend is dat hij zich niet eens een beetje aan wil passen?

Nu zeg ik niet dat TS meteen het paard de deur uit moet doen. Maar kom op, in een relatie zit je samen. Je bent niet meer alleen en als het goed is wil je het beste voor elkaar. De reacties als 'hoe durft hij hier wat van te zeggen, het is MIJN leven' vind ik dan ook wel hard. Het is jouw leven, maar ook die van hem. Hij heeft niet om jouw hobby gevraagd en blijkbaar heeft hij er meer moeite mee dan hij vooraf had verwacht en vreet het aan hem. Het komt uit een goed hart, want de reden is omdat hij meer bij jou wil zijn.

Onthoud dit ook in het gesprek. Ik denk dat het helpt als je je begripvol opstelt. Want jij zou het andersom ook vervelend vinden. Probeer naar oplossingen te zoeken. En ja, misschien zijn die oplossingen niet zoals je in de ideale wereld zou willen, maar als je kinderen wil dan gaat het nog veel minder ideaal worden.

Als je er écht niks aan wil of kunt veranderen, dan moet je je afvragen of jullie beiden nog wel gelukkig worden van deze relatie.

Hier sluit ik me helemaal bij aan inderdaad. Als ik écht niks met de hobby van m'n vriend zou hebben of hem zelfs haten. bijvoorbeeld als mijn vriend gameverslaafd zou zijn. Dan zou ik elke cent dat hij uitgeeft en elke minuut die hij besteed aan spelletjes teveel vinden. Dan zou ik het in bepaalde mate nog wel kunnen accepteren, maar het zou mij ook hoe,langer hoe meer gaan irriteren. Een hobby waar ik niets mee heb, maar ook niks tegen (auto's) dat zou mij amper tot niet irriteren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:48

emil01 schreef:
TS;.... ik ben een paardenmeisje en zal dat altijd blijven. Als je daar mee kunt leven, dan kunnen we verder met elkaar, anders niet....... En zo gun ik hem ook zijn hobby's.....

En zo werkt het toch? Liever lekker in het vel zitten en dingen goed plannen dan ongelukkig thuis zitten verlangen naar je grootste hobby.

Een jaar of wat geleden zag ik een leuk plaatje met de tekst:

Ik hou van je...heel veel <3

...bijna net zoveel als van mijn paard ...

gekheid natuurlijk maar er zit wel een kern van waarheid in. ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:50

Er is quality time en er is claimtime. Als je iedere seconde dat vriend thuis is ook thuis moet zijn dan vind ik dat toch echt veel te ver gaan. Ze kunnen bijvoorbeeld prima een dagje weg als TS 's ochtends vroeg of 's avonds laat naar haar paard gaat.

Maar zoals de laatste posten van TS doen vermoeden is het paard maar 1 van de dingen die tot irritaties leiden. Ik vraag mij af of dit voor jullie wel de juiste relatie is. Twee mensen die er zo anders in staan.

Haha Floortz, zo is het bij ons thuis als ik het over de liefde van mijn leven heb altijd de vraag: "welke van de haarballen?". :') Vriend kan er gelukkig goed mee omgaan.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:51

Floortz schreef:
emil01 schreef:
TS;.... ik ben een paardenmeisje en zal dat altijd blijven. Als je daar mee kunt leven, dan kunnen we verder met elkaar, anders niet....... En zo gun ik hem ook zijn hobby's.....

En zo werkt het toch? Liever lekker in het vel zitten en dingen goed plannen dan ongelukkig thuis zitten verlangen naar je grootste hobby.

Gekkigheid? Staan samen op een gedeelde eerste plaats. Ik zou niet weten wat te kiezen als ik moest kiezen.......

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:51

Floortz schreef:
emil01 schreef:

Gekkigheid? Staan samen op een gedeelde eerste plaats. Ik zou niet weten wat te kiezen als ik moest kiezen.......

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:55

lovelucydan schreef:
Floortz schreef:

Oh ik wel: mijn vent

Zou gelukkiger zijn zonder paard, met partner. Ipv andersom.

Maar als mijn vent mij laat kiezen tussen hem en paardlief dan kan hij vertrekken.
Hoeveel ik van hem houdt doet er dan niet toe, je laat je partner niet kiezen op die manier omwille van de tijd die er over blijft.

Praten, praten, praten. Ga om tafel met elkaar TS, je komt er met adviezen van hier niet uit.
Natuurlijk gunt een ieder je je paard, net als je vriend zijn auto. Natuurlijk vind iedereen dat de verhoudingen scheef zijn als je leest wat er door jou hier wordt getypt.

Maar jij bent 10 jaar samen met hem, kent hem, weet waarom je een relatie met hem hebt. Dat kan niemand voor je invullen. Vanaf de zijlijn is alles makkelijk maar als je er in zit zijn de perspectieven nog al anders.

Ga om tafel, paard is nu een punt maar zo te lezen is er meer aan de hand.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:59

lovelucydan schreef:
Floortz schreef:

Serieus? Ik zou toch niet blij zijn als mijn man mij op dezelfde plek zet als zijn auto... Of de hond. :')

Verder ga ik mee met wat Marlies hierboven schrijft.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:00

Joolien schreef:
Het gaat ook niet om het hele paardengebeuren, maar idd dat hij jou beperkt in je vrijheid, in je doen en laten. Dat zou bij mij echt stress opleveren hoor. Vooral als hij wel loopt te zeuren, maar er niet normaal over wil praten. Dikke doei dan hoor :evaw:

Dat. Ik snap niet waarom je zo'n relatie zou willen redden.
Ik vind dat als je je partner belangrijker vindt dan wat jou gelukkig maakt in het leven (namelijk je eigen vrijheid), je echt goed moet kijken naar of je wel van jezelf houdt. Jij moet het nog heel wat jaren met jezelf door één deur kunnen, met je partner is dat gewoon optioneel.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:04

Nou mijn man hoeft mijn paard geen poedersuiker te noemen want dan heeft hij een probleem. Nu doet hij dat overigens ook niet want ondanks dat hij stiekem hoopt dat ik na mijn huidige paard geen nieuwe meer wil begrijpt hij wel wat het voor mij betekend. Wij zijn nu 24 jaar samen en ongewild kinderloos maar hebben daardoor ook wel weer veel vrijheid en weinig geregel.
2 per week naar je paard vind ik bizar. 4x eigenlijk ook maar ja, dat is mijn mening. Daar heb je niet zo'n dure hobby voor. Mijn man zou het ook niet accepteren als ik maar 2x in de week zou gaan, dan kun je beter op een manege gaan rijden.
En natuurlijk moet je rekening met elkaar houden, ik klim in het weekend en op feestdagen vroeg mijn bed uit zodat we samen nog de rest van de dag hebben. Ik plan zondag verder niks met vriendinnen of paarden zonder overleg. Vooral de zondag is voor ons samen.
Ik heb voor mijn man een veeleisende vriend gehad die zei dat ik nooit een paard mocht, die me ontbood op tijdstippen die hem uitkwamen en me naar huis terug stuurde als ik iets aan had wat hem niet aan stond. Daar heb ik veel van geleerd. Ik heb het uitgemaakt, een paard gekocht en mezelf beloofd nooit maar dan ook nooit meer mezelf te laten commanderen in wie ik ben.
Toen ik mijn man leerde kennen heb ik vrij snel gezegd dat hij me nooit moest laten kiezen want dat de keuze dan voor mij duidelijk zou zijn.
Niemand mag jou ooit beperken in wie je bent. Dat het geven en nemen is daar ben ik het mee eens maar hoe jouw vriend met je omgaat vind ik, sorry, lichtelijk ziek.
Ik ga je niet zeggen wat je moet doen want dat kan niemand jou zeggen maar ik zou me heel erg verstikt voelen in zo'n situatie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:09

lovelucydan schreef:
[

Serieus? Mijn vrouw staat in mijn prioriteitenlijst samen met mijn kinderen ver (VER) boven de paarden en andere dieren die we hebben.
Iemand die een dier even belangrijk zou vinden in haar leven als ik, daarvan zou ik zeggen dat ze niet genoeg in me geinteresseerd voor een relatie.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:11

Kuggur schreef:
lovelucydan schreef:
[

Serieus? Mijn vrouw staat in mijn prioriteitenlijst samen met mijn kinderen ver (VER) boven de paarden en andere dieren die we hebben.
Iemand die een dier even belangrijk zou vinden in haar leven als ik, daarvan zou ik zeggen dat ze niet genoeg in me geinteresseerd voor een relatie.

Kan niet anders dan me daar bij aan sluiten :o

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:13

Inderdaad. Ik zou niet met iemand samen kunnen leven die haar dier boven haar partner zet.
K ze altijd, als je nog maar twijfelt wie je zou kiezen bv bij een brand, je paard of je partner, zal ik het al makkelijk maken en ervoor zorgen dat je niet meer moet kiezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:14

Ik denk dat de vriend totaal niet door heeft dat TS al enorm rekening met hem houdt.
Met hem mee gaat met zijn hobby, tijden plant zodat ze zoveel mogelijk thuis is als hij er is enzo.
Juist omdat TS zoveel rekening houdt , is hij dat als standaard gewend en alles wat nog meer tijd vraagt , irriteert hem dus.

TS ik zou hem eens uitleggen dat je al veel rekening houdt met hem.
Eerlijk gezegd denk ik dat jij meer uren draait als hij.
Welleswaar deels betaalt, maar als jij EN 3 dagen werkt, EN de huishouding doet EN jullie bedrijfje er bij houdt, zijn dat heel wat uren.
Misschien slim om die uren eens op te schrijven en bij te houden zodat hij daar een goed idee over krijgt.

Maar eerlijk gezegd, als geld al een irritatie punt is, wat moet dat dan met kinderen?
Gaan jullie daar ook een gezamelijke rekening voor openen en berekenen wie wat betaalt?
En zal jou paard dan niet het eerste zijn wat volgens hem uit het budjet zal moeten als er kosten komen?

Als simpele dingen als hobby(waar hij niet eens aan mee betaalt) al voor ruzie zorgen, berg je dan maar met kinderen.
Ik zou dat ook eens goed met hem bespreken.
Heeft hij werkelijk een kinderwens en hoe had hij dat gedacht?
Gaat hij dan minder werken om ook voor de kleine te zorgen of moet jij dat dan gaan doen zodat je helemaal afhankelijk bent van hem kwa financien en je paard wel erg gemakkelijk afgeserveert kan worden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:15

Het gaat om een gedwongen keuze maken door iemand die geen zin meer heeft in jouw hobby. Als ik om die reden moet kiezen word het zeker te weten mijn paard. Want dan is er al iets goed mis met mijn relatie. Als mijn man ziek wordt en het paard kan er niet meer bij dan kies ik uiteraard voor mijn man. En zorg ik voor een goede oplossing voor mijn paard.
Het hoeft niet zo zwartwit te zijn hè.
Wij zeggen hier ook altijd semi voor de grap dat ik meer van mijn paard hou. Wat geeft dat, zie het probleem niet hoor.

butengeweun

Re: Vriend steeds meer anti paard. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:19

Ik lees mee, maar mijn vriend zou ook niet blij worden als ik in het weekend precies als we tijd samen kunnen doorbrengen midden op de dag ga rijden.
Je kan door de weeks al je lange rit maken. En waarom van 13:00 lekker in de ochtend kunnen jullie samen wat doen in de middag.

Maar wat ik ook lees dat er veel meer speelt en daar kunnen wij niet over oordelen. Dus ga toch in overleg met hem hoe jullie tot een planning kunnen komen waar jullie beiden tevreden mee kunnen zijn.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:21

Vala schreef:
Het gaat om een gedwongen keuze maken door iemand die geen zin meer heeft in jouw hobby. Als ik om die reden moet kiezen word het zeker te weten mijn paard. Want dan is er al iets goed mis met mijn relatie. Als mijn man ziek wordt en het paard kan er niet meer bij dan kies ik uiteraard voor mijn man. En zorg ik voor een goede oplossing voor mijn paard.
Het hoeft niet zo zwartwit te zijn hè.
Wij zeggen hier ook altijd semi voor de grap dat ik meer van mijn paard hou. Wat geeft dat, zie het probleem niet hoor.

Mijn nekharen gaan soms echt recht overeind staan als ik soms de commentaren lees.
Ieder mens steekt anders in elkaar en er is nu eenmaal nuance.
Vala geeft bijvoorbeeld ook aan dat het niet altijd even zwart/wit hoeft te zijn.

En ik ben in het verleden wel dusdanig teleurgesteld in mensen, dat er nu maar enkele zijn die op gelijke hoogte of net boven mijn dieren staan. Maar dat ligt maar net aan de situatie.

Wat TS betreft: zorg dat je wel in het oog houdt dat jij gelukkig bent. Als je relatie verder helemaal goed is, probeer het dan eens op een ontspannen moment aan te kaarten of desnoods via een brief. Daar kun je rustig de tijd voor nemen en het wellicht nog iets beter verwoorden.

Succes en sterkte!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:24

Ohhh Poehee...

Waar ik gekker van zou worden dan het "gezeur" over de paarden is het niet willen praten erover.

Je zal toch echt moeten weten waar de ergernis vandaan komt. Het kan het geld zijn het kan de tijd samen zijn en het kan nog wel 100 andere dingen zijn.

En je zal hem toch echt duidelijk moeten maken dat hij van jou niet kan verwachten dat jij iedere avond bij hem op de bank moet zitten.
Om tot een voor beide acceptabele oplossing te komen zal hij echt moeten praten.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 16:25

pinto_1 schreef:
lovelucydan schreef:
[quote

Serieus? Ik zou toch niet blij zijn als mijn man mij op dezelfde plek zet als zijn auto... Of de hond. :')

Verder ga ik mee met wat Marlies hierboven schrijft.[/quote]

Ja serieus. Ik vind beide de belangrijkste partijen in mijn leven