xyzutu2 schreef:shadidi schreef:Wat dacht je van verkracht door vrouwen ongeacht geaardheid en als ze verkracht worden door een man dan is ie automatisch homosexueel (volgens de vraagstelling dan, niet volgens mij).
Dat eerste is duidelijk niet uit de vraag zelf te halen, maar alleen door het zelf in te vullen.
Als je als onderzoeker niet weet waar iemand antwoord op geeft, dan wordt onderzoek erg lastig. Stel dat iemand antwoordt 'Ja, mannen kunnen alleen door homoseksuele daders verkracht worden', bedoelt hij dan:
- verkrachting kan alleen door homoseksuele mannen,
- alleen door homoseksuele mannen en homoseksuele vrouwen
- überhaupt alleen door homoseksuele mannen, en sowieso nooit door heteroseksuele mannen of door vrouwen
Las de lezer in de vraag bijvoorbeeld de tegenstelling 'homoseksuele mannelijke daders vs hetero mannen' of 'homoseksuele mannen vs vrouwen'?
Natuurlijk kun je dan voor de beantwoorder gaan invullen 'hij las de vraag vast zus en zo en daarom zal ik zijn antwoord vast zo en zo moeten interpreteren', maar dat is niet zo wetenschappelijk.
De vragen ervoor en erna waren duidelijk getypeerd, je zat echt in 1 onderdeel tegelijk. daar kon je prima uit afleiden wat er bedoeld werd. de vraag over vrouwen werd in een ander getypeerd onderdeel gesteld. zo bedoelde ik mijn antwoord ook, al was dat indd niet heel duidelijk geformuleerd door mij als ik het zo teruglees.

dus stel dat iemand 1 van de 22 vragen van deze betreffende schaal anders interpreteert, is de overall score nog steeds betrouwbaar.
statistiek, psychometrie, en psychodiagnostiek zijn persoonlijke "passies" van me, ik gaf hier ook mijn hele studententijd bijles in.