Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Re: Basisschool keuze, pfoe wat lastig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:12

Ik zeg ook dat dit de ervaring is die wij thuis hebben. Daarnaast zijn er ook anderen zaken maar dat geld ook niwt voor alle scholen natuurlijk!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:20

estja schreef:
Ik schreef het een paar pagina's geleden al maar ook hier staat de vrije school erom bekend dat er veel kinderen heen gaan die in een reguliere school niet mee zouden komen. Zal vast niet bij iedere vs zo zijn maar die wat ik ken dus wel.

Kan heel goed zo zijn hoor. De school waar ik echter op heb gewerkt was een middelbare vrije school, wat me opviel was de zelfstandigheid van de leerlingen en de fijne sfeer onderling. Gewoon echt relaxte groepen. Ik kan me voorstellen dat het aanpassen is als je van zo'n school naar een reguliere middelbare school gaat.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:54

Roquen schreef:
Voor een leerkracht, heb je daar wel een heel groot misverstand te pakken over het vrije school onderwijs... := Ik heb vanaf mijn 6e tot mijn 18e op de vrije school gezeten, niks geen elke vrijdag in het bos spelen.

Ik ga uit van de reacties hier die dat weerspiegelen. Ik heb nooit in een vrije school gewerkt of er een in de buurt gehad dus geen idee hoe dat functioneert. Inmiddels woon en werk ik al 4 jaar in het buitenland, en daar hebben ze al helemaal geen vrije school.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 00:59

lieveli schreef:
Ik denk dat er rotte vrije scholen zijn en hele fijne openbare. Een bepaald systeem aanhangen zegt nog niet zoveel over de sfeer of de kunde van de leraren. Dat ik de vrije school waar ik zelf stage heb gelopen heel fijn vindt, wil niet zeggen dat het nog een fijne school is tegen de tijd dat Caligula er aan toe is.

En ik denk dat dit nog het beste antwoord is.
Voor elke stroming geldt er je hebt goede en helaas slechte scholen.
De een vind een jenaplan/katholieke/openbare/dalton/vrije school het einde en de ander vond het vreselijk.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:01

Neem er vooral veel tijd voor om dé school te vinden (die overigens niet bestaat :+ ).

Wij wonen in de grote stad en moesten onze oudste dochter tussen 9 maanden en voordat zij één jaar werd ingeschreven hebben op 1 basisschool naar 'keuze'. Ze handeerde hier een achterlijk systeem. 'T heeft ons slapeloze nachten en ontzettend veel stress opgeleverd want jeetje wat een enorm moeilijke beslissing (zeker als je kind zó jong is, maar dan nog).

Hier organiseerde scholen informatieochtenden/middagen/avonden waar je met ouders gezamenlijk rondkeek en het verhaaltje aanhoorde. Sommige scholen kon je persoonlijke afspraken maken.
Vooraf hadden wij een soort eisenlijstje gemaakt, dingen waarvan we het prettig zouden vinden als die er zouden zijn. We stonden open voor alle richtingen/stromingen.
Ik heb zelf 3 jaar op een katholieke bs gezeten, overgestapt naar jenaplan en tussendoor was er ook nog sprake dat ik naar de vrije school zou gaan.
Mijn vriend heeft op een openbare bs gezeten en vond vrije school, montessori etc vooraf al niets (naïef).
Uiteindelijk 15 scholen bezocht. Iets wat wij totaal niet belangrijk vonden was afstand. We wilde kiezen met ons hart en wat nou als die school aan de andere kant van de stad zou liggen?! Dan ga je daar toch voor?

Uiteindelijk een top 5 gemaakt met scholen waar wij ons het prettigst bij voelde... waar wij als kind ons fijn gevoeld hadden. Bovenaan stonden 2 montessori scholen en 1 vrije school. (4 montessori scholen en 2 vrije scholen bezocht maar per school al enorme verschillen).

Ik heb zelf dus op een jenaplan school gezeten waar ik en mijn broertje echt kind konden zijn. Zorgeloze jeugd hebben gehad. Er was enorm veel tijd voor creativiteit. Handvaardigheid, tekenen, muziek maken. Ieder jaar met de hele school een musical en op kamp. Veel buiten, met de IVN het bos in. Aan het begin van de week een opening met de hele school. Aan het eind van de week een sluiting, weer met de hele school. We begonnen sochtends in de kring, hadden een schooldagboek waar ieder kind om beurten iets in schreef. We hadden een weektaak, zaten natuurlijk in 'bouwen', in de klas stonden de tafeltjes in groepjes en niet in rijtjes. We hadden vriendjes en vriendinnetjes die ouder en jonger waren. Heel fijn en leerzaam was dat. Je was altijd een keer de jongste en oudste in een bouw. We kregen wel instructie per groep. De andere kinderen moesten dan stil werken. Als je iets niet snapte probeerde je het eerst zelf op te lossen, met een tafelgenootje en uiteindelijk de juf of meester. Huiswerk kregen we niet. De weektaak vond ik wel lastig, erg lag totaal geen druk op, maar ik was bijv slecht in rekenen en deed dus eerst andere dingen. Natuurlijk moest ik wel rekenen maar dat kreeg ik dan niet altijd af. Op zich was dat niet erg, maar ik was destijds al erg perfectionistisch en daar baalde ik dan van. Maar dat had dus meer te maken met mijn karakter dan dat er druk vanuit school op lag. Voor mij persoonlijk, maar dat lag ook wel aan de school zelf, had er wat meer geautomatiseerd mogen worden.

Verder kan je hier van iedereen negatieve en positieve verhalen lezen, maar ga echt zelf voelen. Kijk wat jullie belangrijk vinden. Spreek met leraren, hoe komen die op je over, want die zijn oooooh zo belangrijk. Ga eens kijken in de pauze op het schoolplein. Hoe gaan de kinderen met elkaar om. Kijk eens als school uit gaat wat voor ouders er aan de poort staan, niet dat je op uiterlijk moet oordelen, maar je snapt me wel.

Heel veel succes en mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:13

Onze kindjes zijn nu 6 & 7 dus wij stonden een aantal jaar geleden voor hetzelfde 'dilemma'.
Er zijn vrij veel scholen in ons stadsdeel, wij wilden graag een school binnen onze woonwijk, waar ze op termijn veilig zelfstandig naartoe zouden kunnen gaan. Zonder drukke wegen over te hoeven steken enz. Ook vinden we aansluiting met kinderen uit de straat/buurt belangrijk ivm afspreken na school, buiten spelen in het weekend.
Uiteindelijk gekozen voor een school vlak bij ons, neutraal/algemeen basisonderwijs. Leuk, licht gebouw, leuke uitstraling, fijne sfeer, creatieve indeling van de lokalen. Er wordt gewerkt met thema's, die 6 weken duren. Er wordt veel tijd gestoken in creativiteit (kunst, muziek, podium) en wat ik ook erg leuk vind is de onderlinge samenhang, bijv kinderen uit de bovenbouw doen een toneelstuk samen met de kleintjes, en helpen soms mee met leesgroepjes en spelletjes.

Maar alles is relatief hebben wij al gemerkt:
- in het eerste jaar fuseerde de school met een Jenaplanschool, omdat die laatste zeer slecht scoorde en gesloten moest worden (nou had ik daar niet zo'n problemen mee)
- aangezien sommige scholen kampen met ruimte tekort en anderen juist ruimte over hebben, heeft de gemeente besloten dat ze binnenkort alles door elkaar gaan husselen en scholen dus onderling gaan wisselen van locatie. Waardoor onze school ineens wèl aan de andere kant van een drukke weg komt te liggen.
- onze dochter is tussen groep 1-2, 2-3 en straks tussen 4-5 gewisseld van groep. Aangezien ik zelf vriendinnen heb die ik al sinds de kleuterklas ken en ik dit mijn kinderen ook gun, baal ik hier van. Ik wil rust en stabiliteit (heeft ook nadelen; ik heb de hele basisschool lang in dezelfde groep gezeten, klas was echt een probleemklas met een aantal rotte appels).
- ik vind het jammer dat deze school de kinderen niet aan elkaar leert schrijven, maar alleen in losse/blokletters

Onze kids leren erg makkelijk en wat dat betreft wordt er goed meegedacht, zoontje had qua score na groep 1 meteen door gekund naar groep 3, maar ivm sociaal-emotioneel wilden wij dat liever niet. In groep 2 krijgt hij extra uitdaging door een paar keer per week met een groepje aparte opdrachtjes te doen, ze gaan dan de klas uit met een andere leerkracht. Hij heeft straks heerlijk 2,5jr mogen kleuteren en heeft zich toch niet verveeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:10

eclair98 schreef:
Even inhaken over de vrije school, maar mijn moeder is lerares en heeft op meerdere vrije scholen gewerkt. Er zijn een groot aantal pluspunten (!!) maar ze heeft van de andere kant ook erg veel nadelen meegemaakt (ik ga hier op internet niet te veel over uitweiden), maar denk dan bijv. aan het feit dat er erg veel leerlingen naar toe gaan die niet mee kunnen komen op 'normaal' onderwijs. En dit zorgt voor rare balansen in de klas en rare omgangsnormen die er soms kunnen heersen.

Denk dat dat schoolafhankelijk is. Ik kom uit vier generaties vrijeschool onderwijs en ( inclusief leraren ) en herken dat helemaal niet.

Inderdaad een kind dat door een "gewone" . bassischool weggestuurd wordt omdat hij/zij niet in het gemiddelde plaatje past mag bij een vrije school langer blijven en meedoen. Ze zijn niet zo van de hokjes.
Maar ik zie daar geen vreemde situaties omheen ontstaan en het heeft zeker geen invloed op de kwaliteit van het onderwijs.
En als de hele klas er onder leidt dan zal ook voor dat kind een passende oplossing buiten school gekozen moeten worden ( en ook dat heb ik meegemaakt afgelopen jaren)

Ik generaliseer uiteraard. Er zijn namelijk goed en minder goede vrije scholen Zoals je dat bij alle soorten scholen hebt.
( en even voor de duidelijkheid er zijn gelukkig ook veel gewone scholen die kinderen die buiten het gemiddelde vallen fijn in de klas laten blijven )

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 08:02

De vraag is natuurlijk ook wat zo'n kind met zo'n tablet doet.
Voor mij is er echt wel een verschil tussen YouTub filmpjes kijken/flappy bird spelen of creatief bezig zijn met zo'n tablet, zoals de nieuwe programma's die Windows heeft toegevoegd (Paint 3D etc.)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:36

maar wat is de meerwaarde voor bv een kleuter of zelfs 8-jarig kind om met een of ander creatief programma op een tablet bezig te zijn op school?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 09:38

Ik ben een moeder van 5 kinderen en door een aantal verhuizingen in de loop van de jaren met verschillende basisscholen te maken gehad. Dus genoeg ervaring :j .

Mijn kinderen hebben o.a. op een geweldige jenaplan school gezeten in een klein dorpje. Dit was echt zo'n fijne school, niet zozeer door het systeem maar vooral door de leerkrachten. Daarna na een verhuizing de kinderen op de school in het dorp waar wij in de buurt gingen wonen gedaan. Was een Christelijke school waar het geloof er dik op lag. Veel aanvaringen gehad en de kinderen gingen er ook niet met plezier naar toe. Zat stiekem de jaren al af te tellen tot de jongste naar de middelbare school zou gaan... . Jongste is behoorlijk slim en extreem leergierig en kwam niet tot zijn recht op deze conservatieve dorpsschool. Toen er vorig schooljaar in een nabijgelegen stad een nieuwe school werd opgericht, een O4NT (Steve Jobs) school, ons erin gaan verdiepen en naar open dagen gegaan. En omdat het zo goed voelde de stap genomen van school te wisselen. Dit was echt een moeilijke keuze, omdat je een kind niet zomaar wilt verkassen, maar nu na bijna een jaar, ben ik zo blij met deze beslissing.
Zoonlief gaat met veel plezier naar school, heeft veel meer vriendjes dan op de dorpsschool. Natuurlijk zijn speelafspraken maken ietsje lastiger, maar heb het er graag voorover om eens heen en weer te rijden.
De school is nog in de overgangsfase naar het nieuwe systeem, maar door de fijne leerkrachten is de sfeer er super. Het is een plezier om als ouders betrokken te zijn bij deze school, waar het op de vorige voelde als een vervelende morele verplichting.

Echt, ik ben zo blij dat we de laatste drie basisschool jaren nu fijn kunnen beleven.
Dus mijn advies is: kies de school die goed voelt, ongeacht het systeem. De tip van in de pauze, of bij het halen of brengen kijken is echt een hele goede.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:17

tengeltje11 schreef:
maar wat is de meerwaarde voor bv een kleuter of zelfs 8-jarig kind om met een of ander creatief programma op een tablet bezig te zijn op school?

Als je creatief bezig bent, bedenk je zelf dingen, je stimuleert de hersenen, terwijl bij bv. een filmpje zit je eigenlijk als een robot naar een schermpje te staren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:21

tengeltje11 schreef:

De meer waarde kan erin zitten dat hij een leesbare toets kan afleveren.
(Voor de 8 jarige)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 20:25

Shenavallie schreef:
Bob1976 schreef:
Bidden met een kaarsje er bij, worden ze niet slechter van hoor! Zelf heb ik ook op een christelijke school gezeten en denk dat ik juist ruimdenkend geworden ben. Vind het zelf altijd zo stom als een kind niet weet wat er met pasen of pinksteren gevierd wordt. (en dan hoeven ze het dus niet te geloven). Verder vind ik praktisch denken ook belangrijk. Zitten er vriendjes op die school? Of moet jouw kind als enige met een busje of de auto naar school? En je weet denk ik pas hoe het op de school is, als je kind er een jaar op zit. Plannen is niet slecht voor een kind, over het algemeen vinden ze structuur juist erg fijn.

Zwaar off-topic wellicht, maar op de basisschool vertellen ze alleen het christelijke verhaal ervan. Niet de oorspronkelijke viering en dat vinden wij dan weer jammer. Ruimdenkend hoef je echt niet alleen te zijn als je een religieuze school hebt gevolgd. ;)

Ik bedoelde dat je óók al heb je specifiek op een christelijke school gezeten, je evengoed kan openstaan voor andere geloven. Misschien was ik niet helemaal duidelijk

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:26

NatasjavE schreef:
tengeltje11 schreef:

De meer waarde kan erin zitten dat hij een leesbare toets kan afleveren.
(Voor de 8 jarige)

Kinderen leren al vroeg, en spelenderwijs, programmeren. Heel handig in deze tijd.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:48

Het is ook erg belangrijk dat, als je bijvoorbeeld ergens kiest voor een meeloopdagcvoor je kindje, dat je goed naar hem/haar kijkt hoe er gereageerd wordt op de school. Op die dingen die er omheen gebeuren en hoe er gereageerd wordt op de meesters/juffen.

Mijn ouders hebben mij ook ooit eens laten meelopen op een school in het dorp die nèt wat beter bekend stond dan de andere 2, dus vol goede moed daarheen.
Nou, nooit meer terug geweest want ik kwam er huilend vandaan :')

Vind het dus ook erg belangrijk dat er goed gekeken wordt naar het kind zelf! Misschien past er wel iets heel goed bij wat je nooit eerder verwacht of zelf niet voor ogen had!