Demente moeder in huis nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 12:17

Misschien is het een idee om een ergotherapeut in te schakelen voor hulp/advies? Deze kan je echt verder helpen met advies op allerlei vlakken (o.a. hulpmiddelen en aanpassingen, financiën, verloop ziektebeeld, aanvragen gemeente). Iedereen heeft max. 10 uur per jaar recht op een ET. Dat zit standaard in je basisverzekering dus maak daar gebruik van.
https://ergotherapie.nl/voor-clienten/wat-ergotherapie/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:02

Een tijd terug heb ik dementie eens zien verklaard worden via de uitleg dat je hersenen net een volledig verkeersnetwerk zijn, met alle mogelijke types van wegen en straten. Bij een gezond werkend stel hersenen gaat alles vlekkeloos van A naar B.

Waar dementie zijn intrede maakt, daar lukt dat niet meer. De snelwegen worden gewone wegen, ipv 120 mag je plots maar 70 meer. Of je moet plots een stukje omrijden, want de weg is onderbroken. Maar al bij al raak je met slechts een kleine vertraging op je bestemming.

Bij middelmatige dementie zijn er geen wegen meer waar je 120 mag. Hooguit nog 90, maar merendeels is het beperkt tot 70 en die wegenwerken, potdorie toch, dat beginnen er aardig wat te worden. Soms wordt je naar een rotonde gestuurd en daar wijzen alle pijltjes naar elkaar, je blijft maar in een rondje draaien. Tot iemand plots de noodzakelijke pijl in de goede richting zet, en je bent weer vertrokken. Maar hoe je thuis moet raken straks? En dan al die kleine wegen en doodlopende straatjes waar je ingestuurd wordt. Pfoe, toch moeilijk zo boodschappen overbrengen.

Bij matige en ernstige dementie zijn alle normale wegen niet meer toegankelijk. Je boodschapje moet zijn toevlucht zoeken tot kleine dorpswegen, sluipwegjes, bos- en veldpaden. Wegen met talloze putten, eindeloos veel rotondes zonder wegwijzers en zo ontieglijk veel doodlopende straten.

TS, bij jouw moeder kan je toch al gaan spreken van matige tot ernstige dementie. Ze doet dingen waar de logica ontbreekt. Dat wil zeggen dat dat gedeelte van de hersenen al redelijk is aangetast. Ingewikkelde logica is een sorteersysteem voor je paperassen bijhouden. Matige logica is weten dat vogels geen kwark eten. Eenvoudige logica is weten dat je niks beschimmeld moet eten, want ongezond.
Haar redeneringsvermogen is weg. Accepteer dat. Ze kan de weg van A naar B niet meer vinden, de omleidingen sturen haar steevast de foute kant op.

BigOne

Re: Demente moeder in huis nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:33

Ts, heel goed te snappen maar volgens mij ben jij er echt nog niet aan toe om toe te geven dat het met je moeder ernstiger is gesteld dan jij zelf denkt. Dat valt op te maken uit jouw woorden waarin je steeds zoekt naar aanwijzingen dat het nog wel meevalt. Is je niet te verwijten maar probeer echt dat gedeelte van je emoties rustig te houden en probeer, eventueel na gedegen onderzoek door deskundigen, de waarheid te aanvaarden. Hoe moeilijk dat ook is, ik denk dat wanneer jij een paar weken bij je moeder in zou gaan wonen dat het je wel duidelijk is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:54

En in dat kader: je kan ook een weekje bij haar gaan logeren. Gewoon, om te kijken hoe het allemaal is

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:39

petitparis schreef:
@Varekaj jij beschrijft wat ik ook vrees. De dementerende zijn zo lang ze in hun vertrouwde omgeving zijn idd goed in het maskeren of ontwijken van de vragen die naaste familie stellen. Als buitenstaander merk je het vaak sneller op, maar niet serieus genomen als je er al iets van zegt. Tot er plots iets voorvalt zoals een ziekenhuisopname door een val oid. En dan pas blijkt hoe vergevorderd de dementie al is.

@rien: Uiteraard bestaat het, heb destijd zo'n appartementjes/studio's die onder toezicht stonden ve woon-zorgcentrum gaan bekijken. Maar vrees echt dat de moeder van TS hiervoor al een stadium te ver is.

Dit is ook mijn ervaring, maar dan net iets anders...
Als familie zijnde aangegeven dat mijn oma dement was. Echter vonden de proffecionals het wel meevallen...
Dat komt omdat ze zo ontzettend goed zijn in het verbergen ervan. Zolang alles maar op dezelfde plek staat, zolang de dagen zoveel mogelijk hetzelfde verloop hebben gaat het goed.

Totdat ze weer eens viel en ze oa haar heup brak.
Dat werdt dus een ziekenhuisopname..
Daar kwam men erachter dat Mevrouw toch wel iets dementer was dan men had gedacht...

Toch bleef mijn oma volhouden, ze wou naar huis
Dat ging natuurlijk niet, ze moest eerst verder revalideren in het verzorgingstehuis en daar viel ze dus echt door de mand...
Ik meen dat het dag 3 was, toen werdt ze overgeplaatst naar de gesloten afdeling en daar is ze ook nooit meer vandaan gekomen.

Ik vind het heel moedig TS dat je er over nadenkt. Echter is het echt een heel zware taak! Zowel mentaal als fysiek. Waarbij je eigen leven echt wel op 'hold' moet zetten.
Persoonlijk vond ik het fijn dat ze veilig in een verzorgingstehuis zat en dat ze verzorging had van liefdevolle en geduldige verpleegkundige en helpenden.
Was het ideaal, nee...
Oma was het liefste naar haar eigen huisje gegaan. Maar dat was geen optie meer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 13:34

IK blijf met interesse en steeds meer twijfel lezen. Moeilijk is het.

Gisteren ben ik tamelijk hals-over-kop naar haar toe gereden. Ik hoorde via mijn broer dat er lekkage was geweest en dat de verwarming het niet deed. Mijn moeder had een paar dagen geleden gezegd dat ze niet veel kant-en-klaar maaltijden meer had, dus onderweg naar haar gestopt en een lading diepvriesmaaltijden ingeslagen en ingrediënten voor het avondeten.

Bij haar bleek dat ze maaltijden genoeg had, mogelijk inmiddels aangevuld?

Maar mbt tot de lekkage. Mijn moeder was 's nachts wakker geworden omdat het zo koud was in huis. Radiatoren waren koud etc. Ze is toen naar beneden gegaan om te kijken of de thermostaat wel goed stond en ontdekte dat er water uit het plafond liep. Ze heeft toen een (lege) kattenbak gehaald en een plastic wasbox en die onder de lekkende plekken gezet. Daarna is ze weer gaan slapen. 's morgens heeft ze de buurman gebeld en die is komen kijken. Hij heeft toen de loodgieter en de energiewacht gebeld. Toen ik kwam (het is 2 uur rijden) werkte alles weer en was het water opgeruimd. Ze heeft daarop naar mijn mening heel adequaat gereageerd.

Mijn moeder was niet meer bijzonder verontrust erover. We hebben zitten praten en hebben samen gegeten. Het was gezellig, alleen dat ze midden in elk gesprek steeds over de (huishoudelijke) hulp begint en hetzelfde verhaal vertelt (als al maanden) maakt de gesprekken wat moeizaam.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 14:14

Die maaltijden zal ze zelf niet aangevuld hebben, en met water dat op je hoofd valt is iets er onder zetten zeker een automatisme. Verder goed gehandeld door je moeder maar echt, indien je kunt ga er dan eens een week in huis. Ik heb al me al eerder zeer kritisch uitgelaten over wat je inlevert met een dementerende in huis. Dat neemt je hele leven over, vrije tijd bestaat niet meer of je moet een grote kring mensen om je heen hebben die zo af en toe willen bijspringen. Je leven gaat echt in de wacht en dat word ook nooit minder, tot ze komt te overlijden of toch naar een verpleegtehuis gaat. Het klinkt misschien egoistisch maar ik heb ervaring met dementie in de familie en weet hoe het er aan toe kan gaan. Het verandert ook heel snel in verzorger - patient ipv moeder- dochter. Ik heb, met de wetenschap die ik heb opgedaan, al tegen mijn kinderen gezegd dat ze mij nooit in huis moeten nemen wanneer ik dementeer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 21:53

Ik kan geen week bij haar in huis. Woon veel te ver weg, heb mijn werk en een hele schare dieren die verzorgd moeten worden. Ik weet denk ik vrij goed hoe ze is. Er hangt (met haar medeweten) al een hele tijd een wificam in de woonkamer zodat we kunnen zien of alles goed is en verder houden hulp, thuiszorg en mijn broer (die daar wekelijks een nachtje slaapt en een dagdeel is) me behoorlijk op de hoogte.
Ik besef heel goed dat het anders is als je 24/7 voor iemand moet zorgen. Daarom ben ik ook aan het informeren (o.m. hier, en ben heel blij met alle feedback). Als ze hier zou komen, ik zeg heel duidelijk ALS, zou ze een eigen appartement krijgen in ons huis. Zij is zelf op privacy gesteld en ik ook. Maar ja, ik heb al begrepen dat dat stadium misschien ook voorbij gaat.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:58

Als je nu al geen week weg kan, kan je haar ook niet in huis nemen :n. Zo simpel is het helaas.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:04

TS, het is inmiddels wel duidelijk hoe merendeel hier denkt, even zwart-wit gezegd ;) ; je onderschat de eventuele mantelzorg, je ziet niet werkelijk hoe het met je moeder gaat en het is de vraag of deze verhuizing jouw moeder minder kwaad doet dan een verhuizing naar zorghuis.

Maar je overweegt nog steeds de mogelijkheden om jouw moeder in huis te nemen, terwijl we jou toch niet veel erger kunnen afschrikken :Y) :D .
En dat is jouw goedrecht en ik vind het ook echt bewonderenswaardig dat je dit voor je moeder wil doen. Ik denk dat de tips om eerst een goede diagnose te hebben en met een casemanager om de tafel te gaan zitten waardevol zijn.

Ik wens je veel sterkte met het afwegen van de opties en hoop dat je hier ook het vervolg wil delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:07

Waarom zou je in godsnaam nog spreken over privacy in een afzonderlijk appartement als er nu al een wifi-cam in haar woonkamer hangt zodat jij op 2u rijden mee kan kijken wat er ginds gaande is...
Lieve TS, die webcam, dat is een vorm van 24/7 toezicht. Blijkbaar besef je wel dat dat nodig is, anders had je nooit dat ding laten plaatsen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:08

Ik vind wel dat er hier kort door de bocht wordt gereageerd door sommige. Gelukkig is het in nl nog steeds mogelijk om je zorg in te kopen. Ja het is een zware belasting maar zeker als er privacy gerealiseerd kan worden niet onmogelijk. Maar dan moet de zorg vraag wel duidelijk zijn en moet er niet straks te weinig zorg zijn omdat de moeder toch slechter blijkt te zijn. Wel is het even goed om na te kijken of je evenveel zorg kan inkopen omdat je moeder bij je in huis zal komen. Ik weet dat ik ook niet heel positief was eerder door eigen ervaringen maar er is nergens spijt. Verder had mijn oma ook dementie en deze heeft nooit gedwaald en ze is ook echt nooit vergeten wie wij waren. Ze is 94 geworden en de dementie was uit eindelijk op haar 88e vastgesteld.

Privacy is toch voor iedereen belangrijk? Ook met 24 uurs zorg? In mijn ogen betekend dat nog steeds dat er zorg aanwezig is en niet dat iemand niet zijn eigen dingen meer heeft? Hier is er tot het eind een hond in huis geweest, die ze ook altijd heeft verzorgd, onder controle , dat wel. Het was wel haar hond. Nu deed ze uitlaten al nooit, dankzij reuma betaalde ze hier altijd een kind uit de buurt voor of ons kleinkinderen toen we jonger waren. Verder had ze een enorme tuin waar ze de hond in liet wanneer deze dat wilde.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:44

Lalidan schreef:
Als je nu al geen week weg kan, kan je haar ook niet in huis nemen :n. Zo simpel is het helaas.

Inderdaad zul dit goed moeten overwegen.

Zelfs als je moeder nu nog in (redelijk) goede doen is. Dementie is een ziekte waarbij verdere achteruitgang te verwachten valt.
Een gezond iemand in huis nemen, heeft al een fikse impact op je leven.
Veel wijsheid gewenst.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:09

Mijn dementerende overgrootmoeder heeft 10 jaar ingewoond bij mijn vader. (En dus onrechtstreeks ook bij mij, als kind wanneer ik bij hem was.)
De eerste jaren dat ze er woonde was ze nog niet dement en was het voor andere redenen dat ze bij mijn vader in ging wonen. De dementie is pas nadien gekomen. En zolang het haalbaar was is ze er blijven wonen.
Op een bepaalde moment begon ze echt gevaarlijke dingen te doen en was nog meer zorg en 24/7 toezicht noodzakelijk. Wat mijn vader en zijn vrouw niet konden aanbieden. Dat had namelijk ingehouden dat één van hen z'n job had moeten opgeven. Toen is ze naar een home gegaan waar ze niet veel later is overleden.

Eerlijk, als ik lees wat jij over je moeder schrijft. Dan zit ze al ongeveer aan hetzelfde stadium als wanneer de inwonende situatie voor mijn overgrootmoeder onhoudbaar werd voor mijn vader...
Ik ben het eens met de rest hier dat je moeder waarschijnlijk reeds verder gevorderd is in haar dementie dan jullie nu mogelijk beseffen.

Langs de andere kant, als ik lees hoe jij jouw woonsituatie beschrijft, ben je waarschijnlijk de ideale kandidaat om het wel te proberen. Alleenstaand, thuis werkend, etc... Als jij het niet kan, kan waarschijnlijk 95% van de mensen het niet. Dus ik snap wel degelijk dat je het overweegt.

Wat ik overgings wel vrees. Je spreekt van verbouwingen etc. Zoiets vraagt tijd en ik vraag mij stilletjes af of je die tijd wel gaat hebben. Je gaat uit van de huidige situatie. Maar die situatie kan binnen enkele maanden al helemaal anders zijn... Dus dat is ook wel iets wat je in de overweging moet meenemen. Ik zou bij de verbouwingen uitgaan van een worst-case scenario. En dat is dat je moeder 24/7 zorg nodig heeft op de moment dat ze bij je intrekt. Ik vind dat eigen appartement-idee dan al redelijk onhaalbaar...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:29

Lalidan schreef:

Dat snap ik niet.. Ts geeft aan niet weg te kunnen voor werk en beestjes. Als haar moeder bij haar woont zijn haar beestjes in de buurt en haar werk is ook thuis. Dus dat lijkt me geen argument.

Ik zou eerder eens opteren om je moeder een paar dagen bij jou in huis te nemen TS. Proeflogeren zeg maar...
Maar ik heb een onderbuikgevoel, sorry TS, dat dit blijft bij goedbedoelde gedachtespinsels en overwegingen en uiteindelijk uit de hand escaleert door een situatie waarna alles in een stroomversnelling komt en je weinig keuze meer hebt...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:38

Werk is thuis ja dat klopt. Maar hoe goed kun je je op je werk concentreren als je aandacht naar je moeder moet gaan die of wegloopt of wil weglopen, tig keer per uur verward iets komt vragen enz.

Mijn vader was zelf al gepensioneerd en hij heeft zelfs zijn hobby moeten stilzetten tijdelijk. Hij bewerkte graag filmpjes op de computer in de woonkamer waar mijn moeder ook zat.maar hij kwam er niet meer aan toe omdat iedere paar minuten er wel iets was waar zijn aandacht voor nodig was.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:44

secricible schreef:
Lalidan schreef:

Dat snap ik niet.. Ts geeft aan niet weg te kunnen voor werk en beestjes. Als haar moeder bij haar woont zijn haar beestjes in de buurt en haar werk is ook thuis. Dus dat lijkt me geen argument.

Ik zou eerder eens opteren om je moeder een paar dagen bij jou in huis te nemen TS. Proeflogeren zeg maar...
Maar ik heb een onderbuikgevoel, sorry TS, dat dit blijft bij goedbedoelde gedachtespinsels en overwegingen en uiteindelijk uit de hand escaleert door een situatie waarna alles in een stroomversnelling komt en je weinig keuze meer hebt...

Omdat er geen tijd en aandacht meer voor die dingen zal zijn, omdat alle tijd en aandacht naar haar moeder moet gaan. Dementie is niet iets waarbij iemand even 5, 8 of 10 keer per dag hulp of aandacht nodig heeft. Het gaat de hele dag door, 24/7. Als je dus andere dingen hebt om voor te zorgen en daar, zelfs niet voor een week, vervanging voor kan vinden, hoe wil je dan die twee dingen gaan combineren? Dat kan simpelweg niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:11

Het is heel zwaar maar ook heel mooi,waar je na overlijden van je moeder nog met gelukkige herinneringen op terug kunt kijken.Zorg wel dat juridisch,qua testamenten enzo,alles goed geregeld is ,niemand praat daar graag over,maar anders kun je na overlijden van je moeder wel een enorm gelazer krijgen met jaloerse familieleden die zich benadeeld voelen.Ik ben helaas ervaringsdeskundige.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:12

Maar het is eigenlijk heel simpel, ondanks al onze waarschuwingen, ook van mensen die met dit bijltje gehakt hebben. Elke situatie is anders en wanneer ts denkt dat ze dit moet doen dan moet ze het ook absoluut doorzetten. Wat betreft werk, misschien kun je een PGB aanvragen zodat je hier een salaris uithaalt omdat je aan je eigen werk bijna niet meer toekomt. Dat zou ik als eerste bekijken of dat geregeld kan worden, daarnaast bekijken of het mogelijk is medische hulpmiddelen die je in de toekomst misschien nodig hebt, denk aan een tillift, dat die te huren zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:14

anjali schreef:
Het is heel zwaar maar ook heel mooi,waar je na overlijden van je moeder nog met gelukkige herinneringen op terug kunt kijken.Zorg wel dat juridisch,qua testamenten enzo,alles goed geregeld is ,niemand praat daar graag over,maar anders kun je na overlijden van je moeder wel een enorm gelazer krijgen met jaloerse familieleden die zich benadeeld voelen.Ik ben helaas ervaringsdeskundige.

Gedoe over geld is altijd heel vervelend, maar soms is gelukkig terug kijken bij ernstige dementie niet aanwezig, wel een allesoverheersend gevoel van "geluk" naast je verdriet natuurlijk, dat de lijdensweg eindelijk voorbij is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:47

bigone schreef:
Maar het is eigenlijk heel simpel, ondanks al onze waarschuwingen, ook van mensen die met dit bijltje gehakt hebben. Elke situatie is anders en wanneer ts denkt dat ze dit moet doen dan moet ze het ook absoluut doorzetten. Wat betreft werk, misschien kun je een PGB aanvragen zodat je hier een salaris uithaalt omdat je aan je eigen werk bijna niet meer toekomt. Dat zou ik als eerste bekijken of dat geregeld kan worden, daarnaast bekijken of het mogelijk is medische hulpmiddelen die je in de toekomst misschien nodig hebt, denk aan een tillift, dat die te huren zijn.

Je kan van de pgb niet jezelf als mantelzorger betalen helaas...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:52

Ik kwam vroeger veel op de gesloten afdeling van een verpleegtehuis,waar dus zwaar demente bejaarden verbleven. Nou soms werd er echt wel gelachen hoor.Je hebt natuurlijk diverse vormen van dementie en als iemand de agressieve vorm heeft dan is er niet veel meer te lachen. Maar er zijn ook patienten die juist heel lief worden.Die zou je dus wel zelf kunnen verzorgen misschien,maar degenen die agressief worden,daar moet je professioneel voor zijn of heel dapper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:54

Vlak alleen het mentale stuk niet uit. Agressie is heftig maar de zwaarte zit hem in de niet aflatende verantwoordelijkheid voor iemand die je moeder was.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:33

verootjoo schreef:
bigone schreef:

Je kan van de pgb niet jezelf als mantelzorger betalen helaas...

Niet? Volgens mij kon mijn zusje dit wel, die huurde zichzelf in, zeg maar. Maar goed, dat is alweer een paar jaar geleden, het is wellicht veranderd.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 11:35