Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:03

Abacab schreef:
Kijk eens hoe versnipperd te christelijke kerken zijn. de JW hebben hun eigen interpretatie van de bijbel en de passages die ze naleven en passages die ze laten voor wat ze zijn.
Zo doet de Pinkstergemeente en de RK kerk ook op hun manier.

maar het mooie is dat je helemaal geen boek of god nodig hebt. Het is allemaal al in jou aanwezig. En het is aan jou wat je daar mee doet. Of je jezelf nu anarchist, communist, boeddhist, hippy, agnost, atheïst, jood, moslim of christen noemt.

Je hebt gelijk Abacab dat het vreemd is dat de Christelijke kerken erg verdeeld zijn onder elkaar. Dat zou niet zo moeten zijn.
Jehovah's Getuigen hebben niet een "eigen" interpretatie van de bijbel. We beschouwen de bijbel als "geinspireerd door God" en deze kan dus niet met elkaar in tegenspraak zijn. Jehovah's Getuigen interpreteren geen afzonderlijke teksten of passages, maar wegen deze juist in de totale context.
Te beginnen met het terugbrengen van Gods persoonlijke naam (Jaweh of Jehovah) op plaatsen waar deze in de oorspronkelijke tekst behoort te staan. Waardoor bijvoorbeeld duidelijk werd dat er geen drie-enige god bestaat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:20

Babootje schreef:
Abacab schreef:
Kijk eens hoe versnipperd te christelijke kerken zijn. de JW hebben hun eigen interpretatie van de bijbel en de passages die ze naleven en passages die ze laten voor wat ze zijn.
Zo doet de Pinkstergemeente en de RK kerk ook op hun manier.

maar het mooie is dat je helemaal geen boek of god nodig hebt. Het is allemaal al in jou aanwezig. En het is aan jou wat je daar mee doet. Of je jezelf nu anarchist, communist, boeddhist, hippy, agnost, atheïst, jood, moslim of christen noemt.

Je hebt gelijk Abacab dat het vreemd is dat de Christelijke kerken erg verdeeld zijn onder elkaar. Dat zou niet zo moeten zijn.
Jehovah's Getuigen hebben niet een "eigen" interpretatie van de bijbel. We beschouwen de bijbel als "geinspireerd door God" en deze kan dus niet met elkaar in tegenspraak zijn. Jehovah's Getuigen interpreteren geen afzonderlijke teksten of passages, maar wegen deze juist in de totale context.
Te beginnen met het terugbrengen van Gods persoonlijke naam (Jaweh of Jehovah) op plaatsen waar deze in de oorspronkelijke tekst behoort te staan. Waardoor bijvoorbeeld duidelijk werd dat er geen drie-enige god bestaat.

Maar, en ik probeer het echt te begrijpen, als je van Geloof A dit niet mag, maar dat mag van Geloof B wel maar van die groep mag weer iets anders niet, dan zou je dus kunnen stellen dat er eentje de Bijbel verkeerd interpreteert. Als dat niet zo is en als alle gelovigen de Bijbel op dezelfde manier lezen en in praktijk brengen, waarom zijn er dan zoveel verschillende godsdiensten en bevechten die elkaar onderling ook nog eens vrolijk?

anjali

Re: Zoektocht naar .... mezelf? God? Iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:19

In het Oosten sprak men meer in symbolen en vergelijkingen.Daarom kun je de teksten uit de Bijbel meestal niet heel letterlijk nemen.En is het ook heel moeilijk om ze goed te interpreteren.Daar zijn theologen dan ook al vele eeuwen mee bezig,zonder dat het laatste woord erover gesproken is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:58

Er is idd heel veel verschil in interpretatie :j
Zelf probeer ik bij wat ik doe te denken wat Jezus ervan zou vinden. In principe is namelijk alles geoorloofd, Jezus heeft ons vrijgemaakt van de (bijbelse) wet. Maar niet alles wat kan is goed voor ons en de wereld.
Daarom wil ik wel zoveel mogelijk leven naar hoe ik denk dat God mijn leven bedoeld heeft. En ik houd dus voor ogen dat ik niet zomaar alles doe, maar wel kijk of ik mijn daden zou kunnen verantwoorden aan God.
Als je in Jezus gelooft word je niet meer veroordeeld voor je fouten, maar het is ook niet de bedoeling dat je bewust zondig blijft leven. Zelf blijf ik wel steeds zoeken en lezen in de Bijbel naar wat God wil en leer steeds bij.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:16

Ik hoor regelmatig Christenen zeggen dat wanneer je Jezus niet als de/je verlosser accepteert je niet in de hemel komt?
Geen idee of dit bij een bepaalde stromingen hoort hoor en is pure interesse. Ik ben alleen bekend met (rooms) katholiek en vrije evangelie. De eerste door mijn basisonderwijs waar dat wel werd verteld maar kan ik mij de context niet meer herinneren en de vrije evangelie vertelde mij dat wanneer je een goed hart hebt en je bewust was van je daden het ook goed was.

Binnen de Islam liggen zonden compleet anders en ben jij zelf verantwoordelijk voor alles wat je doet. Doe je iets wat niet goed is zul je daar zelf verantwoordelijkheid voor moeten nemen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:49

Rofah schreef:
Ik hoor regelmatig Christenen zeggen dat wanneer je Jezus niet als de/je verlosser accepteert je niet in de hemel komt?
Geen idee of dit bij een bepaalde stromingen hoort hoor en is pure interesse. Ik ben alleen bekend met (rooms) katholiek en vrije evangelie. De eerste door mijn basisonderwijs waar dat wel werd verteld maar kan ik mij de context niet meer herinneren en de vrije evangelie vertelde mij dat wanneer je een goed hart hebt en je bewust was van je daden het ook goed was.

Binnen de Islam liggen zonden compleet anders en ben jij zelf verantwoordelijk voor alles wat je doet. Doe je iets wat niet goed is zul je daar zelf verantwoordelijkheid voor moeten nemen.

Volgens mijn tweede religie het Jainisme zijn er een heleboel verschillende hemelen (en hellen).Het zou dus wel kunnen dat je niet komt in een hemel die van een ander geloof is. Daar zou je dan toch ook niets te zoeken hebben lijkt me. Want smaken verschillen.Wat de een als hemel ziet zou de ander niets aan vinden!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:55

anjali schreef:
Volgens mijn tweede religie het Jainisme zijn er een heleboel verschillende hemelen (en hellen).Het zou dus wel kunnen dat je niet komt in een hemel die van een ander geloof is. Daar zou je dan toch ook niets te zoeken hebben lijkt me. Want smaken verschillen.Wat de een als hemel ziet zou de ander niets aan vinden!

"Mijn tweede religie", is dat net zoiets als mijn tweede echtgenoot?

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:00

anjali schreef:
Rofah schreef:

Dat ik een ander geloof aan hang betekend niet direct dat ik geen interesse kan/mag tonen in een ander?

En nu vraag ik mij direct af wat een tweede religie inhoud. Volgens mij is de basis veelal dat je in God geloofd op de manier dat desbetreffende religie doet en niet daarnaast nog iets anders er op na houdt om zo van 2 walletjes te snoepen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:03

verootjoo schreef:
Er is idd heel veel verschil in interpretatie :j
Zelf probeer ik bij wat ik doe te denken wat Jezus ervan zou vinden. In principe is namelijk alles geoorloofd, Jezus heeft ons vrijgemaakt van de (bijbelse) wet. Maar niet alles wat kan is goed voor ons en de wereld.
Daarom wil ik wel zoveel mogelijk leven naar hoe ik denk dat God mijn leven bedoeld heeft. En ik houd dus voor ogen dat ik niet zomaar alles doe, maar wel kijk of ik mijn daden zou kunnen verantwoorden aan God.
Als je in Jezus gelooft word je niet meer veroordeeld voor je fouten, maar het is ook niet de bedoeling dat je bewust zondig blijft leven. Zelf blijf ik wel steeds zoeken en lezen in de Bijbel naar wat God wil en leer steeds bij.

Dit vind ik een logisch verhaal (ondanks dat ik zelf niet gelovig ben of in ieder geval niet weet wat ik moet geloven :+ ).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:05

Nog een vraag voor de gelovigen in dit topic: hierboven wordt nu gepraat over het "aanhangen" van een geloof of kerk. Maar... moet je persé aangesloten zijn bij een kerk of stroming? Ik bedoel, God vindt het toch vast prima hóé je het vormgeeft, zolang je maar gelooft? Of hoort daar voor jullie een kerk/stroming bij?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:08

Ik denk niet dat God verwacht dat je perse lid bent van wat voor kerk dan ook. Dat zijn allemaal regels die mensen bedacht hebben. Net als de zwarte kleding en de lange rokken. Daar gaat het helemaal niet om.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:11

Suzanne F. schreef:
Ik denk niet dat God verwacht dat je perse lid bent van wat voor kerk dan ook. Dat zijn allemaal regels die mensen bedacht hebben. Net als de zwarte kleding en de lange rokken. Daar gaat het helemaal niet om.

Juist, dat bedoel ik. Wat heeft God er nu aan of iemand in een zwarte lange rok loopt of dat iemand drie keer op een zondag naar de kerk gaat? Het gaat toch om het geloven en het handelen naar de bijbel? Dat kan volgens mij ook prima vanuit je eigen woonkamer?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:15

chevax schreef:
Nog een vraag voor de gelovigen in dit topic: hierboven wordt nu gepraat over het "aanhangen" van een geloof of kerk. Maar... moet je persé aangesloten zijn bij een kerk of stroming? Ik bedoel, God vindt het toch vast prima hóé je het vormgeeft, zolang je maar gelooft? Of hoort daar voor jullie een kerk/stroming bij?

Voor mij hoort daar geen stempeltje bij. Ik ben van huis uit religieus opgevoed, maar geen lid meer van een genootschap. Maar bij de keuze tussen het afleggen van de belofte of de eed zal ik altijd de laatste afleggen. Ik leef ook naar mijn meegekregen overtuigingen. Maar ik zie die net zo goed terug in het boeddhisme, het jodendom en de islam, om er maar een paar te noemen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:19

@Prrrr, en dat is toch ook de manier waarop het het meest ongedwongen is? Ik vind het altijd zo bijzonder als er in de naam van het geloof regels en beperkingen worden opgelegd. Volgens mij kan geloof iets heel moois zijn en veel houvast bieden. En het zou helemaal mooi zijn als dat zonder opgelegde dingen kan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:23

chevax schreef:
@Prrrr, en dat is toch ook de manier waarop het het meest ongedwongen is? Ik vind het altijd zo bijzonder als er in de naam van het geloof regels en beperkingen worden opgelegd. Volgens mij kan geloof iets heel moois zijn en veel houvast bieden. En het zou helemaal mooi zijn als dat zonder opgelegde dingen kan.

Daarom vind ik het ook zo ontstellend verdrietig als mensen elkaar daarom verketteren. Of ouders hun kind maar helemaal niks meegeven, zodat die later zelf in alle vrijheid kan bepalen wat hij zelf wil - en hun kind dus tot die tijd dat mooie houvast onthouden. Ik snap dat niet.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:26

chevax schreef:

Ja en nee, het geloof ansich is het belangrijkste en het zal God dan weinig uitmaken hoe jij daar zelf vorm aan geeft mbt waar en hoe je het uit.
Wel geloof ik dat het uitmaakt op welke manier je in God geloofd, bijv sektes die er vreemde dingen op nahouden of andere vormen waarbij schade kan ontstaan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 15:31

Rofah schreef:
chevax schreef:

Ja en nee, het geloof ansich is het belangrijkste en het zal God dan weinig uitmaken hoe jij daar zelf vorm aan geeft mbt waar en hoe je het uit.
Wel geloof ik dat het uitmaakt op welke manier je in God geloofd, bijv sektes die er vreemde dingen op nahouden of andere vormen waarbij schade kan ontstaan.

Maar er is niet één sekte die zichzelf als zodanig zal bestempelen en hoe beslis je nu of iets een sekte is én of God het er niet mee eens zou zijn? Wat jij een fijne geloofsgemeenschap vindt, kan een ander als sekte zien.
Ik vind het vreemd dat je bepaalde geneesmiddelen niet mag of geen bloed mag ontvangen, maar voor andere mensen is dat volstrekt normaal. Dus hoe besluit je wat goed is en wat niet?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:08

@Kuggur: Mijn eerste religie is het Rooms-Katholicisme waar ik in geboren ben. Maar die hebben weinig tot niets voor dieren. Daarom heb ik er nog een religie bijgenomen,nl.het Jainisme die wel iets voor dieren te bieden hebben.Die daar ook rechten hebben.Deze 2 vullen elkaar goed aan. zou je dit met 2 echtgenoten kunnen vergelijken?Nee want het Christendom kent een Persoonlijke God, maar in het Jainisme is dat niet zo.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:16

chevax schreef:

Geloven doe je vanuit je hart, niet vanuit een kerk oid.
Kerk etc is leuk, maar een aanvulling en als je daar geen zin in hebt is dat ook niet verplicht.
Overigens ben ik niet religieus maar ik geloof zeker wel dat er meer is dan alleen dit leven zegmaar.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:23

Chevax dat is lastig en ik denk dat mensen dat ook zelf niet moeten beslissen voor elkaar maar ieder daarin zijn eigen keuze moet maken. Ik zei ook niet voor niets dat ik dat geloof.

Toen ik zoekende was moest het voor mij vooral een aanvulling zijn en niet zo zeer een verandering als in mn leven compleet omgooien incl normen en waarden :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:15

Prrrr schreef:
Daarom vind ik het ook zo ontstellend verdrietig als mensen elkaar daarom verketteren. Of ouders hun kind maar helemaal niks meegeven, zodat die later zelf in alle vrijheid kan bepalen wat hij zelf wil - en hun kind dus tot die tijd dat mooie houvast onthouden. Ik snap dat niet.

En hoe moeten die ouders hun kind dat dan wel meegeven Prrrr? Want zoals ik jouw reactie nu lees moeten ze dan hun kind wel het geloof meegeven want anders heeft het kind niet dit mooie houvast?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:19

Kinke schreef:
Prrrr schreef:

En hoe moeten die ouders hun kind dat dan wel meegeven Prrrr? Want zoals ik jouw reactie nu lees moeten ze dan hun kind wel het geloof meegeven want anders heeft het kind niet dit mooie houvast?

Als je als ouders zelf wel een 'geloof' hebt meegekregen, vind ik het getuigen van liefde wanneer je dat wel meegeeft, ja. En als je het niet eens kunt worden over wat dan precies, dat je moeite doet om daar samen uit te komen, en je kind dan dat mee te geven waar je samen wel achter staat. Dat voorkomt ook dat een kind later in het leven voor een onmogelijke zoektocht komt te staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:29

Ok, je bedoelt dus in het geval van ouders die wel een geloof hebben meegekregen. Dat stond er namelijk niet :D
Waarom is het een onmogelijke zoektocht?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:29

anjali schreef:
@Kuggur: Mijn eerste religie is het Rooms-Katholicisme waar ik in geboren ben. Maar die hebben weinig tot niets voor dieren. Daarom heb ik er nog een religie bijgenomen,nl.het Jainisme die wel iets voor dieren te bieden hebben.Die daar ook rechten hebben.Deze 2 vullen elkaar goed aan. zou je dit met 2 echtgenoten kunnen vergelijken?Nee want het Christendom kent een Persoonlijke God, maar in het Jainisme is dat niet zo.

Ik begrijp het, meer een lopend buffet dus.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:34

Kinke schreef:
Ok, je bedoelt dus in het geval van ouders die wel een geloof hebben meegekregen. Dat stond er namelijk niet :D
Waarom is het een onmogelijke zoektocht?

Je kan niet meegeven wat je zelf niet hebt. Maar uitvinden wat qua levensovertuiging bij jou past is denk ik, zie ik in de mensen om me heen in elk geval, een stuk eenvoudiger als de gedachte dat er meer is tussen hemel en aarde van huis uit al is meegegeven. Dan heb je op dat gebied al een kapstok met haakjes waar je dan vervolgens je eigen ervaringen aan op kan hangen.