Zou je werken zonder geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zou je willen werken zonder geld?

Ja zeker weten!
130 (14%)
Ja, maar wel minder
455 (50%)
Ja, maar dan wel ander werk
173 (19%)
Nee
148 (16%)

Totaal aantal stemmen: 906

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:55

Veulen84 schreef:
Voor wie een beetje engels leest is dit een super mooi artikel:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ryone.html

Fijn dat zo'n vooraanstaand persoon het een goed idee lijkt :j

Punt is, hij draagt het zelf al aan: iedereen wil iets doen met zijn leven. Zoveel werklozen die zeggen: ik wil alles doen, maakt me niet uit wat, ik wil gewoon niet meer thuiszitten en niksdoen! Hobby's enzo zijn leuk maar op een gegeven moment heb je dat ook wel gezien.

Dit kan misschien lang duren, maar ik denk dat het uiteindelijk leidt tot meer geluk onder de mensen, meer maatschappelijke initiatieven (mensen die zich inzetten voor een buurthuis, vluchtelingen, ouderen, dierenasiels etc.) waardoor je er als samenleving op vooruit gaat. Immers, het is al jaren bekend dat minder stress en meer voldoening in je leven direct zijn uitwerking heeft op je gezondheid :) Bovendien, ik zei het al, dat geld dat je hebt ga je toch uitgeven. Je geeft het geld als het ware snelheid waardoor het overal heen kan stromen (dus ook naar belastingen, waardoor het project zichzelf uiteindelijk financiert).

bruintje123

Re: Zou je werken zonder geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 14:57

Alles wat je opnoemt vind ik helemaal kloppen.
Maar, (ja flauw de maar :) )
Wat met het werk dat mensen minder leuk vinden om te doen? Tijden die niet aantrekkelijk zijn?
Wie gaat dat wel doen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 15:01

bruintje123 schreef:
Wat met het werk dat mensen minder leuk vinden om te doen? Tijden die niet aantrekkelijk zijn?
Wie gaat dat wel doen?

Daarvan gaat het salaris omhoog totdat het wel weer aantrekkelijk is om te doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:57

Magrathea schreef:
Veulen84 schreef:
Voor wie een beetje engels leest is dit een super mooi artikel:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... ryone.html

Fijn dat zo'n vooraanstaand persoon het een goed idee lijkt :j

Punt is, hij draagt het zelf al aan: iedereen wil iets doen met zijn leven. Zoveel werklozen die zeggen: ik wil alles doen, maakt me niet uit wat, ik wil gewoon niet meer thuiszitten en niksdoen! Hobby's enzo zijn leuk maar op een gegeven moment heb je dat ook wel gezien.

Dit kan misschien lang duren, maar ik denk dat het uiteindelijk leidt tot meer geluk onder de mensen, meer maatschappelijke initiatieven (mensen die zich inzetten voor een buurthuis, vluchtelingen, ouderen, dierenasiels etc.) waardoor je er als samenleving op vooruit gaat. Immers, het is al jaren bekend dat minder stress en meer voldoening in je leven direct zijn uitwerking heeft op je gezondheid :) Bovendien, ik zei het al, dat geld dat je hebt ga je toch uitgeven. Je geeft het geld als het ware snelheid waardoor het overal heen kan stromen (dus ook naar belastingen, waardoor het project zichzelf uiteindelijk financiert).

Musk is niet de enige. Hij is wel erg uitgesproken in z'n mening de laatste maanden. Ik denk ook zeker dat iedereen wat wil doen met z'n leven. Musk is er vrij van overtuigd dat in 2030 (dat is nog maar 13 jaar weg), de helft van de arbeid door machines/computers wordt gedaan. Dat is wel een behoorlijk getal, iets waar eigenlijk verder niemand vanuit gaat. Er blijft naar mijn mening altijd wel werk over om te doen. Alleen de hoeveelheid onbetaald werk zal wel stijgen. Onze eigen overheid gaat er bv al vanuit dat heel veel zorgtaken voor oudere gewoon als mantelzorg uitgevoerd moet worden, alleen daar hebben wel heel veel mensen geen tijd voor.

Dat tweede stuk is eigenlijk wel een beetje waar het concept vanuit gaat. Vraag me ook ernstig af wat er zou gebeuren als je het geleidelijk zou invoeren. Dus beginnen met iedereen 300 euro te geven en dan in 10-15 jaar naar die 1400 euro (en de subsidies evenredig afbouwen). Je zou hikken op 2 opties. Of mensen gaan inderdaad al dat geld 'verbrassen' en dat stimuleert de economie. Of men gaat meteen al geleidelijk stoppen met werken en de werkbalans gaat geleidelijk schuiven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:58

Tamary dan gaat zo'n bedrijf failliet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:09

bruintje123 schreef:
Wie gaat dat wel doen?

Daar vindt men wel iets op. De parken die vies blijven - he, vervelend, laten we dat oppakken met een groepje buren! Of mensen worden uit zichzelf netjes omdat ze merken wat er gebeurt als je dat niet bent. Idealistisch, ik weet het, maar ik denk dat het echt kan, als je het tijd geeft.
Voor werk dat echt moet gebeuren (en dus grotere salarissen nodig heeft): overheidssubsidie? Dus dat je een bonus krijgt van de overheid voor geselecteerde beroepen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:13

bruintje123 schreef:
Wie gaat dat wel doen?

Wat is niet aantrekkelijk?
Ik zou mijn man zijn werk nooit willen doen maar andersom zou hij ook nooit het werk willen doen dat ik vroeger deed om maar iets te noemen.. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:42

Ik werk nu in de zorg, als ik daar op diverse afdelingen kom mopperen mensen daar dat ze de nacht niets vinden, maar ja het hoort erbij, De toeslag maakt wat goed zeggen ze dan.
Natuurlijk is er een deel die de rust van de nacht prima vind om dan te werken, maar meer dan de helft vind dat niet.
Wat als die zeggen, dat ze de plomp in zakken met de nachtdiensten, ik kijk wel of ik wat (vrijwilligers) werk kan gaan doen. Overdag. Want de toeslag krijg je dan in vorm van een basisloon.
Dan zijn er dus te weinig mensen aan een bed.

Hoe zou dat in 3 ploegendiensten in een fabriek zijn? Die mensen spreek ik er niet over.
Ik heb wel eens in een fabriek gewerkt om de boel te sluiten waar 2 ploegendiensten waren (waar ook al veel mensen op af haakte betreft het zoeken naar personeel) waar het management het had over 3 ploegen in te gaan voeren.
Daar kwam het personeel unaniem tegen.

En overheidssubsidie, dus bij basisloon een subsidie gaan geven?
Ik dacht juist dat het de bedoeling was minder uitgaven te gaan krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:49

Ik hoor dan weer vaak verpleging zeggen dat ze juist liever vaste nacht hebben maar dat, dat niet overal mogelijk is. :+ Ken ook wel meer mensen die graag in de vaste nacht werken (en dat ook doen.)
Er is een verschil tussen ineens veranderen (van 2 ploegen naar 3 ploegen) dan wanneer je er bewust op solliciteert Als jij voor een job met 2 ploegen solliciteert dan is dat omdat die uren je aan staan, als dat dan ineens naar 3 veranderd dan is dat niet waar je voor solliciteerde ooit. Maar daar komen ook wel weer nieuwe mensen op af hoor. :)
Zo zegt "men" wel eens dat 9-5 de ideale uren zijn. Ik wil ze de kost niet geven die het niet willen doen. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:53

Die zijn er inderdaad die de vaste nacht doen. Of graag nacht hadden.
Maar even schatting, dat was denk ik zo'n 25% van wat er werkt.
Tenminste waar ik werk en mee praat. Ik kan natuurlijk niet spreken over andere zorginstellingen.
Het gaat dan ook niet over slaapdiensten, het zijn wel diensten die echt geraaid moeten worden
Dan ga je echt te kort komen.

Dat metaal bedrijf had moeite om de 2 ploegen al vol te krijgen. Het was zwaar fisiek werk voor weinig loon.
En dat klopt dat deze mensen niet voor de 3 ploegen hadden gekozen, maar de extra toeslag trok ze zeker niet over de streep.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:58

Ik vind 9 tot 5 afschuwelijk, je kunt nooit wat doen want alles is dicht als je vrij bent.
(Ik woon in een conservatieve krimpregio)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:00

Ik vind zelf ploegen ook fijn, maar geen 3 :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:21

Er zijn nog wel andere manieren natuurlijk. Bv 4 dagen op, 3 dagen af. Altijd dezelfde diensten (minder slopend). Langere diensten, korte diensten. Natuurlijk moet een werkgever nadenken. Maar is het niet juist nu het 'probleem' dat werkgevers wat te weinig moeite doen voor hun personeel z'n behoefte?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 19:26

3 dagen op en 4 af is nu al vaak bij de vaste nacht. De rest draait verder in de ploegen.
Maar zoals gezegd, vinden veel mensen dat dus echt zwaar.
Kortere diensten in een nacht? Dan zou de vervanger om 3 uur in de nacht moeten beginnen?
Natuurlijk is het fijn als de werkgever meedenkt, niet zoals een eikel waar ik voor gewerkt heb, na de nacht de vroege in. Die lui mogen met hun bedrijf failliet gaan }>

Salora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:14

Veulen84 schreef:
Het voorstel is 1400 euro. Dat is niet giga weinig, maar ook niet giga veel. Misschien leuk voor mensen om eens rond te kijken op deze site: http://basisinkomen.nl/faq/
Ze hebben ook een heel stuk over partijen die het basisinkomen een goed plan vinden.

Veulen84 schreef:
bruintje123 schreef:

1400 euro?
Starten we morgen aub?
Dat is meer dan ik nu heb. En nu ben ik totaal kapot na mijn werk.

D'r zijn ook maanden dat ik dat niet heb :)
Het bedrag is iets lager dan het minimumloon dat nu opgaat. Dat is 1550 euro. Er is een hele grote groep mensen die dat bedrag niet verdiend. Die werken bv parttime omdat de economie geen ruimte bied voor meer uren werk, kunnen fysiek niet meer (maar hebben geen recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering) enz. Besef ook dat iemand met een bijstandsuitkering maar 700 euro krijgt, of met een kind 900 euro.

Dat soort bedragen hebben op de lange termijn (en daar zitten we nu op) invloed op de gezondheid en levensstandaard van mensen. Dat is slecht voor de hele maatschappij. Er is ook behoorlijk wat onderzoek gedaan naar basisinkomen. Uit de meeste onderzoeken komt dat gemiddeld 10/15% van de mensen helemaal zou stoppen met werken. Deze groep heeft vrijwel altijd diepgaande redenen. Bv ze kunnen het werk niet aan, willen liever voor gezin zorgen enz.
Meeste mensen willen gewoon werken, ze zouden zich beter voelen met een vangnet waardoor ze altijd geld hebben voor hun huis en eten.
Besef ook dat onze economie het makkelijk aankan deze herverdeling van gelden!

1400 euro :o

Ik heb in de bijstand gezeten. Moeder met kind. Alleenstaand.
En idd. Elk duppie omdraaien.

Nu alweer even aan het werk. Parttime. Meer red ik gewoonweg niet met kind.

Maar die 1400 kom ik lange na niet aan!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:25

Ayasha schreef:
Ik hoor dan weer vaak verpleging zeggen dat ze juist liever vaste nacht hebben maar dat, dat niet overal mogelijk is. :+ Ken ook wel meer mensen die graag in de vaste nacht werken (en dat ook doen.)
Er is een verschil tussen ineens veranderen (van 2 ploegen naar 3 ploegen) dan wanneer je er bewust op solliciteert Als jij voor een job met 2 ploegen solliciteert dan is dat omdat die uren je aan staan, als dat dan ineens naar 3 veranderd dan is dat niet waar je voor solliciteerde ooit. Maar daar komen ook wel weer nieuwe mensen op af hoor. :)
Zo zegt "men" wel eens dat 9-5 de ideale uren zijn. Ik wil ze de kost niet geven die het niet willen doen. :+

Klopt het is een tijdje afgeschaft om daarna weer terug ingevoerd te worden omdat ze met tekorten zaten voor de nacht. :+

Ik zou gewoon door werken, ik vind het heerlijk om iets te bereiken. Soms is het doorbijten maar geluk in het werk ligt toch vaak bij jezelf. Als ik hier mensen hoor spreken van ik zou ander werk zoeken, zou ik dat al doen zonder basisinkomen. Niet gelukkig zijn op je werk is echt zwaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:31

maar is het 1400 bruto of netto?

KWa de jobs, het scheelt denk ik wel dat het werk nog altijd extra betaald. als je 1000 euro in het handje krijgt, maar door nog een fulltime ploegenjob te blijven doen er 1800 extra krijgt, dus 2800 euro verdient, is dat wel aantrekkelijk.
De jobs die minder ingevuld worden kan de overheid aantrekkelijker maken door extra voordelen, extra premie's, maw, extra geld.
Moest ik dan geen werk hebben, en ik kan 2500 euro + 1000 euro bi verdienen door een tijdje ploegenwerk te gaan doen, waarom niet. Al is het maar tijdelijk, er gaan altijd tijdelijke mensen zijn.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 21:25

Als geld geen factor meer zou zijn, dan zal het in de zorg weer moeten gaan draaien om verantwoordelijkheidsgevoel onder het personeel denk ik. Dus met elkaar zoeken naar een ideaal rooster en allemaal een beetje water bij de wijn doen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:26

Ja ik zou zeker blijven werken!
Ik heb door ziekte 1,5 jaar thuis gezeten. En voelde me zo ontzettend goed toen ik weer kon werken :j Daarnaast heb ik een hele leuke baan, dus mij hoor je niet klagen.

Wel zou ik dan 2 dagen voor mijn baas werken en 2 dagen iets voor mijzelf willen beginnen. En één break the week dag :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 14:52

Maeve schreef:
Als geld geen factor meer zou zijn, dan zal het in de zorg weer moeten gaan draaien om verantwoordelijkheidsgevoel onder het personeel denk ik. Dus met elkaar zoeken naar een ideaal rooster en allemaal een beetje water bij de wijn doen.

En de (klein)kinderen van de (groot)ouders in de tehuizen hebben waarschijnlijk ook weer tijd omdat zij ook minder kunnen gaan werken, dus dat telt ook weer mee.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 19:04

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:22

Hoe groot zal de kans nu zijn dat het basisloon ingevoerd wordt? Is allemaal leuk en aardig om over te fantaseren maar denken jullie dat het er echt komt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:24

Misschien over heel veel jaar.
Maar op korte termijn zeg binnen tien, vijftien jaar zie ik het niet gebeuren.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 11:10

Tja, er moet natuurlijk geld in 't laatje komen om van te kunnen leven.
Ik werk omdat ik wil werken. Ik doe mijn werk graag, haal er voldoening uit, maar 't zou fijn zijn als er wel e.e.a. zou veranderen (wetgeving, werkdruk,...).
Naast mijn job doe ik nog vrijwilligerswerk, dat is ook onbetaald en ja dat wil ik zeker nog blijven doen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:17

Kenyada schreef:
Hoe groot zal de kans nu zijn dat het basisloon ingevoerd wordt? Is allemaal leuk en aardig om over te fantaseren maar denken jullie dat het er echt komt?

De druk ervoor is de afgelopen jaren flink gestegen. Maar ik verwacht dat we in de komende 4/5 jaar experimenten gaan zien. Afhankelijk van hoe succesvol die zijn verwacht ik wel dat er een uitrol komt met een jaar of 15.

Je kunt zelf ook helpen. Teken dan de petitie: https://basisinkomen2018.nl/