wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:45

oomens schreef:
mvdende schreef:
Vlees en dierlijke producten duurder? Prima, maar dan wel groente, fruit,noten en andere vervangers met hetzelfde percentage goedkoper! 80!!! Cent voor een komkommer tegenwoordig! Waar je een paar jaar geleden nog 40 cent betaalde. Voor 300g gehakt betaal je ongeveer 1.60 voor 4 sinaasappels en een appel ook. Terwijl 300 g gehakt toch echt veel meer voed.

Hoezo? Misschien betalen wij eigenlijk al jarenlang onevenredig weinig voor ons eten.
Als je ziet wat voor basisbehoefte eten is, en kijkt naar wat wij bereid zijn om voor die andere basisbehoefte, huisvesting, te betalen, dan kost eten ons echt een schijntje. Daar zijn we aan gewend geraakt, en we vinden het heel normaal dat vrijwel ieder voedingsmiddel dat op de wereld bestaat een groot deel van het jaar betaalbaar in onze winkels ligt, maar eigenlijk is dat best absurd.

Ik denk niet dat we zozeer te weinig betalen voor ons eten maar dat er teveel tussenhandel is voordat het in de winkel ligt. En daar blijft het geld.
Niet bij de boer zodat deze kan investeren in de dieren.

Dat er het hele jaar door alle groente liggen hoeft van mij ook niet, vind het heerlijk om in de winter juist anders te eten dan in de zomer.
Maar dat is met vlees natuurlijk niet aan de hand.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:48

palousa_boy schreef:
Janinevv schreef:
Groente moet absoluut niet goedkoper!
Wij krijgen soms al echt trieste prijs voor onze komkommers.

Was het niet een paar jaar geleden dat een groot deel van de oogst gewoon vernietigd is omdat dat goedkoper was dan het te verkopen?

Een paar jaar geleden was e ehek bacterie geen idee hoe je het schrijft.. hieraan zijn zoveel bedrijven kapot gegaan!
Er werd van alles geroepen de media beweerde dat het op komkommers zat.

Nou dan raad je het al niemand durft meer komkommers te eten alle komkommers werden massaal weg gegooid, je was gewoon aan het oogsten voor niks daar krijg je zo'n grote geld schade van en de uren van je werknemers .. je maakt geen winst meer en komt steeds verder in de min.

En uiteindelijk bleek het op taugé te zitten dat afkomstig was van het buitenland.

Het was echt vreselijk om mee temaken en veel bedrijven lopen nog met deze schade rond.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:49

Juval, ik geloof dat er in 2016 25 melkveehouderijen de kalveren bij de moeder of pleegmoeden hielden. 7 daarvan waren aangesloten bij Demeter. Misschien kan je via Demeter aan adressen komen?

Wat ik me afvraag wat melkkoeienkalveren dan zoveel anders maakt dan vleeskalveren. Hier in de straat zit een veehouderij van vleesvee die met hun kalveren in de wei staan. Die rennen ook niet de weg op (goed hekwerk) of vallen in de sloot (kan natuurlijk altijd gebeuren).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:56

Janinevv schreef:
palousa_boy schreef:

Was het niet een paar jaar geleden dat een groot deel van de oogst gewoon vernietigd is omdat dat goedkoper was dan het te verkopen?

Een paar jaar geleden was e ehek bacterie geen idee hoe je het schrijft.. hieraan zijn zoveel bedrijven kapot gegaan!
Er werd van alles geroepen de media beweerde dat het op komkommers zat.

Nou dan raad je het al niemand durft meer komkommers te eten alle komkommers werden massaal weg gegooid, je was gewoon aan het oogsten voor niks daar krijg je zo'n grote geld schade van en de uren van je werknemers .. je maakt geen winst meer en komt steeds verder in de min.

En uiteindelijk bleek het op taugé te zitten dat afkomstig was van het buitenland.

Het was echt vreselijk om mee temaken en veel bedrijven lopen nog met deze schade rond.

Oja die bacterie, is alweer een paar jaar geleden he :o?

damian23 schreef:
Juval, ik geloof dat er in 2016 25 melkveehouderijen de kalveren bij de moeder of pleegmoeden hielden. 7 daarvan waren aangesloten bij Demeter. Misschien kan je via Demeter aan adressen komen?

Wat ik me afvraag wat melkkoeienkalveren dan zoveel anders maakt dan vleeskalveren. Hier in de straat zit een veehouderij van vleesvee die met hun kalveren in de wei staan. Die rennen ook niet de weg op (goed hekwerk) of vallen in de sloot (kan natuurlijk altijd gebeuren).

Kalveren springen hier gewoon tussen 5 rijen prikkeldraad door :+ al is dat alleen de eerste maanden als ze daar nog klein genoeg voor zijn. Met een beetje pech loopt de buurman elke dag een rondje om z'n kalveren bij elkaar te rapen, al lopen die ook vanzelf wel weer terug naar de koe. Het is een doodlopende weg dus niet veel verkeer dus vaak laat hij ze maar gewoon lopen tot ze zelf weer terug komen omdat ze dorst hebben :+

Janinevv

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:57

Klopt!
Gelukkig krabbelen we er weer boven op maar het is knokken maar zou altijd zo blijven..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:16

Ook prima dat de prijs van vleesvervangende producten niet omlaag gaat, dan moeten de salarissen en uitkeringen maar flink omhoog. Want een basisbehoefte als eten duurder maken, mag er nooit voor zorgen dat mensen dan maar honger moeten lijden omdat ze geen eten meer kunnen betalen. Nu is rondkomen van maximaal 20 euro per week al lastig..... laatstaan als zowel vlees als vervanging duurder wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:18

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:27

mvdende schreef:
Ook prima dat de prijs van vleesvervangende producten niet omlaag gaat, dan moeten de salarissen en uitkeringen maar flink omhoog. Want een basisbehoefte als eten duurder maken, mag er nooit voor zorgen dat mensen dan maar honger moeten lijden omdat ze geen eten meer kunnen betalen. Nu is rondkomen van maximaal 20 euro per week al lastig..... laatstaan als zowel vlees als vervanging duurder wordt.

De boeren willen ook graag hun eten kunnen kopen, maakt dat de consument wat uit? Schijnbaar niet want die pakt gewoon het goedkoopste

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:32

Wij zeggen niet voor niets.... de mens komt als burger de winkel binnen en gaat als consument naar buiten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 14:36

damian23 schreef:

melkkoeien zijn heel andere koeien dan vleeskoeien. Ik denk dat vleeskoeien betere moeders zijn omdat die dat ook gewend zijn. die komen minder in handen ook, dat kan bij melkkoeien niet, want die worden 2 keer per dag gemolken. Vleeskoeien kunnen een heel seizoen de wei in.
een kudde melkkoeien met kalfjes elke dag buiten en binnen doen geeft ook veel risico op vertrappingen.
25 op de 17000 is niet veel. Demeter is biodynamisch, dus niet gangbaar. Niet iedereen kan, mag of wil daar zo maar op overschakelen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:39

Ik lees hier veel dat het moeilijk is om het anders te doen door de wetten en regeltjes en ook door de vraag van de consument naar goedkope producten. Kan ik me voorstellen.

Misschien kan deze website wat inspiratie geven over andere mogelijkheden: http://toekomstboeren.nl
Edit: ze hebben ook een Fb pagina.
Laatst bijgewerkt door estja op 26-02-17 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 14:40

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:44

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:47

amoj schreef:
En sinds wanneer geeft een koe 80 liter per dag?
Ook van wakker dier site afgehaald?

Een koe die 80 liter in TWEE dagen produceert, is een topkoe. Zelfs dat is geen gemiddelde. Meeste koeien geven 30/35 per dag. Met uitschieters naar 40/45.

_O- _O- _O- _O-
Amoj, jij snapt er helemaal niets van!!! Er zijn mensen die het veel beter weten, vooral diegenen die helemaal niets van koeien weten maar wel menen een veehouder te moeten vertellen hoe ze met hun dieren om moeten gaan }:0 |o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:50

Zag net ook op Facebook voorbij komen als tegenreactie op de verplichte weidegang: iedereen met huisdieren moet deze verplicht elke dag 8 uur beweging geven :)
En dat gaat natuurlijk nooit gebeuren..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:51

josien_m_ schreef:
Groente goedkoper? Hoezo? gewoon betalen wat het kost om te produceren en te verwerken.
En nee hoor Oomens, ik ontken niet dat vlees eten bestaat, nog keur ik het volledig af. Wat ik wel afkeur is een dier reduceren tot een voedingsstof voor mensen. Alsof een dier voor zichzelf geen waarde heeft!

De hele natuurlijke cyclus draait op elkaar voeden of eten en gegeten worden. Alleen zo zijn de nodige voedingsstoffen als vitamines, mineralen en sporenelementen beschikbaar voor al het leven wat het nodig heeft. Koe eet gras en bemest dat vervolgens weer met de mest waar alles in zit wat het niet nodig heeft. Vervolgens komt er ergens een roofdier langs dat koe op eet, en de restjes worden weer opgenomen door de grond zodat de mineralen en sporenelementen waar te kort aan is weer beschikbaar zijn voor dieren via de volgende grazer die langs komt.

De mythe dat we meer voedsel moeten produceren om de groeiende bevolking te voeden is trouwens precies dat : Mythe!. De mens als diersoort gedraagd zich net zoals alle diersoorten op deze planeet : genoeg voedsel = groeiende aantallen, stabiele hoeveelheid voedsel = stabiele aantallen, krimpende hoeveelheid voedsel = krimpende aantallen. Anticonceptie heeft daar relatief weinig invloed op, dat is enkel op individueel niveau een factor.

Als er al voedseltekorten zijn, dan praten we over kwaliteitseisen, transportproblemen en leveringscontracten waardoor er niet genoeg voedsel is in zo' n gebied en het vernietigen van oogsten in opdracht van de opkoper ivm prijscontrole of onverkoopbaar door foutjes in vorm/kleur/etc. We kunnen nu al zo' n 10+ miljard mensen van genoeg gezond voedsel voorzien (en er zijn er nu wat 7-8 miljard?). Problemen zitten in de hebzucht, groeieconomie, hele jaar door alles willen kunnen eten en enkel de bekende producten willen hebben. Lang niet alle plekken zijn voor alle gewassen geschikt, gevolg daarvan is het gebruik van teveel water, kunstmest en bestrijdingsmiddelen met ellende tot gevolg. Voeg daar de factor monocultuur aan toe (wat voor elk schadelijk insect in de hele omgeving toont als gratis en onbeperkt mcdonalds) en je zit vast in een funeste cyclus Daar uit stappen door het gelijktijdig beheersen van de schade en overstappen naar gevarieerd en duurzaam producren is ronduit lastig. Komt bij dat daar o.a. veel vaste planten voor nodig zijn die je niet zomaar even tevoorschijn tovert. Die hebben toch zeker 3 jaar nodig om zich genoeg te vestigen om op productiekracht te komen en die grond is ondertussen niet inzetbaar voor (veel) andere gewassen.

@Janinevv : Komkommers zonder beestjes is zonder bestrijdingsmiddelen lastig, monocultuur trekt nu eenmaal plagen aan, zoveel van dezelfde planten bij elkaar ruikt voor zo' n insect heel aantrekkelijk, want veel eten en dus veel voortplanten wat een overlevingsinstinct is. Mix van gewassen heeft daar veel minder last van, maar ik vermoed dat je afnemer dan moeilijk gaat doen?
oomens schreef:
mvdende schreef:
Vlees en dierlijke producten duurder? Prima, maar dan wel groente, fruit,noten en andere vervangers met hetzelfde percentage goedkoper! 80!!! Cent voor een komkommer tegenwoordig! Waar je een paar jaar geleden nog 40 cent betaalde. Voor 300g gehakt betaal je ongeveer 1.60 voor 4 sinaasappels en een appel ook. Terwijl 300 g gehakt toch echt veel meer voed.

Hoezo? Misschien betalen wij eigenlijk al jarenlang onevenredig weinig voor ons eten.
Als je ziet wat voor basisbehoefte eten is, en kijkt naar wat wij bereid zijn om voor die andere basisbehoefte, huisvesting, te betalen, dan kost eten ons echt een schijntje. Daar zijn we aan gewend geraakt, en we vinden het heel normaal dat vrijwel ieder voedingsmiddel dat op de wereld bestaat een groot deel van het jaar betaalbaar in onze winkels ligt, maar eigenlijk is dat best absurd.

Huisvestingskosten worden ook door de overheid opgedreven. Het is van de gekken dat je van het officiele bestaansminimum niet rond kan komen zonder tot 400+ euro subsidie voor huis en ziektekostenverzekering.
We hebben het heel erg luxe nu (en gelukkig maar), ook mensen die aan de ondergrens zitten. Kijk terug naar toen we nog zo' n 50% huisvesting, 40% voedsel en 10% overig (incl kleding) uitgavenpatroon hadden, dan waren de omstandigheden echt niet gezond voor zeker de helft van de bevolking (en daar zou dan ook een groot deel van de bokkers onder vallen). Ondanks de gigantische kennissprong sinds die tijd, regeerd de mantra groei/winst = goed te sterk om van stijgende voedselprijzen gezonde(re) mensen te krijgen. Dat was toen niet om dezelfde redenen (want zelfde gedachtenpatroon) als nu het geval. Bijkomend probleem nu is meer mensen per km2 en dus minder mogelijkheden om zelf wat te verbouwen en minder acceptatie voor kleinvee in woonwijken.

Oplossing? Gaat veel meer richting afschaffen groeieconomie (en dus de stimulans voor bevolkingsgroei met o.a. kindertoeslag) meer ruimte om zelf te produceren (kennis en acceptatie), andere keus aan bomen en struiken die groenvoorzieningen aanplant en heel sterk nadruk op gelukkig & gezond zijn zonder dat je daar van alles voor hoeft te kopen (in die maand na citotoets cursus hoe werkt marketing, budgetteren en ehbo lijkt mij een heel goede opvulling van die nu "loze" tijd). BBP meet enkel productie, maar wederopbouw na een ramp laat dat cijfer ook stijgen, dat er meer mensen ziek worden ook net als dat mensen meer kopen om toch zich even gelukkig te voelen. Voor wat werkelijk belangrijk hoort te zijn is dit cijfer eigenlijk enkel negatief. Ik zie dan meer heil in een soort geluksindex a la Bhutan waar ook gelukkigheid van de bevoliking en dingen als lucht/water/bodem kwaliteit in verwerkt zitten. De belangrijkste dingen om de aarde en dus onze enige beschikbare woonruimte leefbaar te houden worden niet in dit soort als essentieel geziene cijfers opgenomen, voornamelijk omdat het niet in geld uit te drukken is en er dus geen winst op gemaakt kan worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:52

palousa_boy schreef:
De boeren willen ook graag hun eten kunnen kopen, maakt dat de consument wat uit? Schijnbaar niet want die pakt gewoon het goedkoopste

Ik ken er wel een paar die onder de armoedegrens zitten. Bij de gemeente kunnen ze niet terecht en bij de voedselbank ook niet. Vriendin van mij heeft op haar verjaardag als kado maar om nieuwe schoenen voor de kinderen gevraagd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:56

Tamary,

Wat bedoel je met mix van planten? Verschillende rassen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:57

damian23 schreef:

Onze kalfjes lopen zo'n 6 maanden met de koeien in de wei, die krijg je dus niet mak. Hebben ook wel eens gevaarlijke situaties gehad met kalveren die waren ontsnapt. En als je kalf dan niet snel genoeg bij de koe terug kunt krijgen wordt het pas echt link. Als die koe besluit door het draad te knallen, dan gaat de hele kudde mee.
Ander hekwerk, dat zou kunnen, als we eerst de loterij even winnen, wordt een duur klusje om 6 verschillende stukken opnieuw te omheinen. Kalveren lopen zonder problemen dwars door prikkeldraad met stroom.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:03

Trouwens: vallen Albert Heyn en Delhaize ook onder de anti boeren beweging....?

Die lui mogen namelijk wel fuseren "zodat ze scherper kunnen inkopen".

Boeren mogen dit om allerlei redenen niet."De Economie!!" - mijn hoela: dat is gewoon oneerlijk.

Net zoals de "discussie" hier over lagere groenteprijzen.
De "pest" zit m in de tussenhandel.
"Er zit zo'n enorm verschil tussen wat een komkommer in de winkel kost en wat wij boeren er voor krijgen".
....daar zit het wurgkoord.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:10

volgens mij valt iedere inkooporganisatie daaronder Janneke

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:11

tamary schreef:
De mythe dat we meer voedsel moeten produceren om de groeiende bevolking te voeden is trouwens precies dat : Mythe!. De mens als diersoort gedraagd zich net zoals alle diersoorten op deze planeet : genoeg voedsel = groeiende aantallen, stabiele hoeveelheid voedsel = stabiele aantallen, krimpende hoeveelheid voedsel = krimpende aantallen. Anticonceptie heeft daar relatief weinig invloed op, dat is enkel op individueel niveau een factor.

Leuk verhaal, maar pertinent onwaar. Bevolkingsgroei neemt vooral af in die gebieden waar door welvaart het voedselaanbod juist níet de beperkende factor is. Die regio's waar de voedselvoorziening veel minder zeker is en waar nog wel geregeld tekorten voorkomen, juist daar worden de meeste mensen geboren en neemt de bevolking nog steeds sterk toe. Daar kunnen we het ons niet veroorloven om volledig in te zetten op een K-strategie, en ook in de welvarender gebieden zie je dat bij grote tekorten en terugkerende onzekerheid ineens de r-strategie weer opkomt (zie bijvoorbeeld onze babyboom).

Bevolkingsgroei is bij ons niet zozeer gereguleerd door voedselaanbod, maar vooral omgekeerd afhankelijk van bestaanszekerheid.
In het kader van dit topic zou dat trouwens ook de traditionele grote boerengezinnen verklaren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:16

Maar je leest hier de reactie al als je zegt dat je het ene duurder wil maken, namelijk dat het andere goedkoper moet.

Ze klagen dat ze nu wel €0.80 moeten betalen voor een komkommer (dat is hier trouwens gewoon €1.50 als je pech hebt dus zeur niet) maar kijk eens wat er van die €0.80 bij de teler terecht komt.. Daar gaat het transport nog vanaf, de prijs om het te veilen, de kosten van de winkel etc, dus die teler mag blij zijn met €0.10 waar hij dan al z'n kosten nog vanaf moet trekken en er vervolgens €0.05 aan "winst" over blijft, waarvan weer 3/4 geïnvesteerd moet worden..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:18

Kinke schreef:
volgens mij valt iedere inkooporganisatie daaronder Janneke

...nou, grote concerns zoals AH plus Delhaize zijn toegestaan- maar LTO kan niet namens de boeren een minimumprijs afdwingen.

Naar de letter van de wet ben je als boer vrij man, eigen bedrijf, eigen baas - maar in je verplichte (!) eentje een goede prijs voor je producten bedingen bij AH...?
Terwijl je ondertussen kei- en keihard moet werken om het bedrijf gaande te houden: dat kan gewoon niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:22

1.09 kost een komkommer nu bij de Jumbo :)