Wegens aanrijding met een persoon.........

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:20

Toen ik nog met de trein naar school (over het zgn dodentraject) moest was het wekelijks raak en natuurlijk baalde ik als pubertje dan weer ontzettend van de urenlange vertragingen want echt niet altijd dat er bussen beschikbaar werden gesteld.
Tegenwoordig sta ik er veel meer bij stil hoe ver de springer heen was en wat een impact het achterlaat op de nabestaanden en ooggetuigen enzo.

Bijna 4 jaar geleden besloot een neef van me dat hij niet meer verder wilde en is voor de trein gesprongen, nav de getuigenverklaringen (vrienden, z'n ex die hij belde, mensen op het perron) hebben we kunnen reconstrueren hoe het gegaan is.
Natuurlijk vreselijk om die verhalen te horen maar het heeft wel geholpen met de puzzelstukjes bij elkaar te krijgen en het verwerken van zijn daad.
Zijn directe familie is er nog steeds van overtuigd dat het impulsief was want 'het ging juist beter met hem' maar ze vergeten (of begrijpen niet) dat als iemand depressief is en weer langzaam uit dat dal opklimt diegene die gedachten nog steeds kan hebben en nu ook de energie krijgt om ze in daden om te zetten.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:21

De ravage die een zelfdoding door middel van een trein achterlaat is me helaas van jongsafaan bekend, zowel in materieel opzicht als de nasleep bij betrokkenen...

Als kind heb ik de "gele pakken" regelmatig hun werk zien doen als er iemand voor de trein gekomen was, aangezien ons weiland uitkeek op de beruchte spoortunnel bij Castricum. Gelukkig werd me uitgelegd wat deze mannen daar deden, maar nog weet ik me de roze voetbal te herinneren waar ik van mijn vader niet tegen mocht schoppen. Ik was toen een kleuter en begreep toen nog niet dat die gele pakken iets te maken hadden met het zoeken naar lichaamsdelen.

Ik woon inmiddels alweer jaren bij een spoorwegovergang die bijzonder in trek is als locatie om voor de trein te stappen of als locatie om het spoor te volgen de polder in (traject Uitgeest-Alkmaar). Enkele jaren geleden was het drie keer raak in nog geen maand tijd. De harde klap die je hoort, het toeteren van de trein en het gieren van de remmen. Dan de oorverdovende stilte.

Na de eerste keer van deze drie keer waren mijn kinderen razendsnel om te voorkomen dat ze de ravage zagen, toen waren ze een jaar of 8 denk ik. Snel gordijnen dicht, tv hard aan en mama roepen... De sirenes van ambulances, politiewagens en brandweer. Urenlang zoeken naar lichaamsdelen tot in de tuin aan toe en het schoonspoelen van rails, trein en weg. De file die langzaam voor het huis ontstaat en ondertussen het gejammer van de belletjes van de spoorwegovergang. Nog steeds (8 jaar later!) is een toeterende trein garantie op reactie bij de kinderen en schrik bij mij om zo snel mogelijk ter plekke te zijn om hulp te bieden.

Jaren later in het donker was het weer raak, nadat de kinderen gerustgesteld waren ben ik naar buiten gerend (want psychiatrisch verpleegkundige en bhv geschoold) om te kijken of er hulp nodig was. De conducteur zag ik nog net uitstappen toen ik er bijna was, twee delen lagen langs het spoor.
Andere keer speurhonden in ons weiland, op zoek naar lichaamsdelen. Koeien in paniek wegens traumaheli bij een andere keer. Buurmeisje is getraumatiseerd omdat ze de klap hoorde en "iets" zag gaan. De schrik bij onbeheerde auto's en fietsen vlakbij de overgang. Het zien van wandelaars langs het spoor waarvan je niet weet wat ze willen, maar wel weet dat de machinist de doodsschrik van zo iemand krijgt. Dat is wat je dus als omwonende meekrijgt van een aanrijding met een persoon.

Maar ook het begeleiden van suïcidale mensen die of al eens langs het spoor gelopen hebben of een aanrijding overleefd hebben, want dat is mijn werk. De paniek en uitzichtloosheid die iemand ervaart om tot die daad te komen.

Ik heb alle begrip voor het springen an sich, begrijp hoe ellendig je je dan moet voelen. Ik voel mee met de dramatische gevolgen voor de betrokken NS-medewerkers en hulpdiensten, want uit eerste hand weet ik hoe groot de schrik is. Maar ook de boosheid van derden begrijp ik aangezien ik na afgelopen winter (8 springers in de afgelopen anderhalve maand op dit beruchte traject) mezelf ook betrap op de gedachte "is er nou geen andere manier". Terwijl ik door mijn werk heel goed weet dat er op dat moment voor die persoon echt geen andere weg is als deze...

NYC2B

Re: Wegens aanrijding met een persoon.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:23

Jeetje Jossie... wat een verhaal en wat sneu voor jouw kinderen ook ):

Ik heb enorm veel respect voor jou en jouw werk

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:26

bruintje123 schreef:
Sweetgirl1 schreef:
Gister een heftig ongeluk mee gemaakt. Is zelfs in hard van Nederland geweest. 23 jarige jonge man is door iemand die te hard reed en 3 auto's heeft geraakt overleden. Hij lag onder een auto en ter plekken gestorven. Veel ste jong gegaan het had niet zo hoeven te gebeuren. De dader is gevlucht en heeft 3 meiden laten zitten. Heb er vorige nacht over gedroomd dat ik die jonge man voor me zag liggen en werd er zelfs wakker door. Nu nog zit ik er ondanks t een onbekende is nog steeds mee in m'n maag en kan ik amper slapen.

De politie zoekt nog steeds getuige in deze zaak.
Misschien dat je door te kunnen helpen op die manier er ook rust voor jou komt?

Bent u ook een dichtbij wonende van dat heftige ongeluk geweest?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:13

Deijs schreef:
Ik woon half uurtje van Ermelo vandaan en daar zit ook GGZ recht bij het spoor. En het is net wat iemand anders ook al in dit topic zei; het zijn vaak niet eens de patiënten die springen.
Dit is nog van vroeger uit zodat familie makkelijk op bezoek kon komen.

Bij Ermelo staan ook allerlei camera's bij het spoor, tegenwoordig hoor ik eigenlijk nog maar zelden dat er iemand voor springt.

Ik heb weleens gehoord dat machinisten een hoger salaris/toeslag krijgen bij de spoorwegen waarbij de meeste kans is op springers, is dat zo? weet iemand die bij de NS werkt dat? :)
O.a. zouden daar Harderwijk & Ermelo onder meegerekend worden.

Nee, je krijgt niet meer betaald omdat je op een traject rijdt waar vaak gesprongen word. Net als dat ik ook niet meer krijg als ik bij een aanrijding met persoon geweest ben.

Het klopt wel dat machinisten een vrij hoog salaris hebben, maar dat is ook omdat zij veel verantwoordelijkheid dragen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:22

Sweetgirl1 schreef:
Bent u ook een dichtbij wonende van dat heftige ongeluk geweest?

Nee. Zag in de krant dat er nog veel onduidelijkheid is voor de politie en alle tips welkom zijn.

Sterkte.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:31

Is inderdaad rare gewaarwording als je in zo'n trein zit..
Het lawaai het plotselinge remmen.... En de stilte, omdat iedereen zich wel realiseert wat er is gebeurt.
jaren geleden toen ik nog studeerde een vergelijkbaarverhaal, ik zat in de eerste coupe was een trein met daarin ook veel NS personeel dat naar Utrecht moest, iedereen wist meteen wat er gebeurde en gebeurt was, was precies bij een overgang en een station.....
NS personeel in de trein ging de conducteur helpen en aantal gingen naar de machinist.
Duurde ook aantal uren, slachtoffer was overleden.
Je zal maar machinist zijn...

En toen ik nog op de havo zat heeft een klasgenoot een einde aan zijn leven gemaakt op het spoor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:49

Jossie schreef:
De ravage die een zelfdoding door middel van een trein achterlaat is me helaas van jongsafaan bekend, zowel in materieel opzicht als de nasleep bij betrokkenen...

Als kind heb ik de "gele pakken" regelmatig hun werk zien doen als er iemand voor de trein gekomen was, aangezien ons weiland uitkeek op de beruchte spoortunnel bij Castricum. Gelukkig werd me uitgelegd wat deze mannen daar deden, maar nog weet ik me de roze voetbal te herinneren waar ik van mijn vader niet tegen mocht schoppen. Ik was toen een kleuter en begreep toen nog niet dat die gele pakken iets te maken hadden met het zoeken naar lichaamsdelen.

Ik woon inmiddels alweer jaren bij een spoorwegovergang die bijzonder in trek is als locatie om voor de trein te stappen of als locatie om het spoor te volgen de polder in (traject Uitgeest-Alkmaar). Enkele jaren geleden was het drie keer raak in nog geen maand tijd. De harde klap die je hoort, het toeteren van de trein en het gieren van de remmen. Dan de oorverdovende stilte.

Na de eerste keer van deze drie keer waren mijn kinderen razendsnel om te voorkomen dat ze de ravage zagen, toen waren ze een jaar of 8 denk ik. Snel gordijnen dicht, tv hard aan en mama roepen... De sirenes van ambulances, politiewagens en brandweer. Urenlang zoeken naar lichaamsdelen tot in de tuin aan toe en het schoonspoelen van rails, trein en weg. De file die langzaam voor het huis ontstaat en ondertussen het gejammer van de belletjes van de spoorwegovergang. Nog steeds (8 jaar later!) is een toeterende trein garantie op reactie bij de kinderen en schrik bij mij om zo snel mogelijk ter plekke te zijn om hulp te bieden.

Jaren later in het donker was het weer raak, nadat de kinderen gerustgesteld waren ben ik naar buiten gerend (want psychiatrisch verpleegkundige en bhv geschoold) om te kijken of er hulp nodig was. De conducteur zag ik nog net uitstappen toen ik er bijna was, twee delen lagen langs het spoor.
Andere keer speurhonden in ons weiland, op zoek naar lichaamsdelen. Koeien in paniek wegens traumaheli bij een andere keer. Buurmeisje is getraumatiseerd omdat ze de klap hoorde en "iets" zag gaan. De schrik bij onbeheerde auto's en fietsen vlakbij de overgang. Het zien van wandelaars langs het spoor waarvan je niet weet wat ze willen, maar wel weet dat de machinist de doodsschrik van zo iemand krijgt. Dat is wat je dus als omwonende meekrijgt van een aanrijding met een persoon.

Maar ook het begeleiden van suïcidale mensen die of al eens langs het spoor gelopen hebben of een aanrijding overleefd hebben, want dat is mijn werk. De paniek en uitzichtloosheid die iemand ervaart om tot die daad te komen.

Ik heb alle begrip voor het springen an sich, begrijp hoe ellendig je je dan moet voelen. Ik voel mee met de dramatische gevolgen voor de betrokken NS-medewerkers en hulpdiensten, want uit eerste hand weet ik hoe groot de schrik is. Maar ook de boosheid van derden begrijp ik aangezien ik na afgelopen winter (8 springers in de afgelopen anderhalve maand op dit beruchte traject) mezelf ook betrap op de gedachte "is er nou geen andere manier". Terwijl ik door mijn werk heel goed weet dat er op dat moment voor die persoon echt geen andere weg is als deze...

Als aanwonende bij een berucht spoor herken ik je verhaal erg..
Ik wil reageren op je laatste stuk waarin je verteld dat je mensen helpt die geen uitweg meer zien, hoe groot is de groep die uiteindelijk toch springt? En hoe groot de groep die t toch niet doet?? Zit er naar mijn idee een gat in de regelgeving in het bieden van die mensen naar een uitweg, ondraaglijk lijden hoeft in mijn ogen niet alleen fysiek ziek te zijn.
Zou een hoop ellende kunnen schelen als mensen niet meer van die wanhoopsdaden hoeven uit te voeren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:55

Ook voor de familie er om heen zou dat fijner zijn.
Niemand houd nu de hand vast op het laatste moment. Zo eenzaam.
Terwijl het best anders kan.
Dan kan ook de omgeving afscheid nemen, dus niet alleen voor de depressieve persoon fijner, maar ook de nabestaanden.

Ik had ooit een collega met een broer die zijn hele leven al had geknokt om uit het zwarte gat te komen.
Meerdere pogingen gedaan. En dan begon het gevecht weer op nieuw.
Uiteindelijk heeft hij zich verdronken.
En die collega kreeg echt een gevoel van rust over zich heen.
Natuurlijk miste zij haar broer. Maar was zo opgelucht dat hij nu eindelijk zijn wel verdiende rust had.
En blij voor hunzelf dat de altijd spanning die er was of hij niet weer ergens half dood gevonden werd weg was.
Voor deze mensen moet het gemakkelijker gemaakt worden om euthanasie te plegen.
Samen afscheid nemen, samen naar die dag toe leven. Hand in hand kunnen overlijden, ipv eenzaam aan een spoor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:59

bruintje123 schreef:
Dan kan ook de omgeving afscheid nemen, dus niet alleen voor de depressieve persoon fijner, maar ook de nabestaanden.

Ik had ooit een collega met een broer die zijn hele leven al had geknokt om uit het zwarte gat te komen.
Natuurlijk miste zij haar broer. Maar was zo opgelucht dat hij nu eindelijk zijn wel verdiende rust had.
En blij voor hunzelf dat de altijd spanning die er was of hij niet weer ergens half dood gevonden werd weg was.
Samen afscheid nemen, samen naar die dag toe leven. Hand in hand kunnen overlijden, ipv eenzaam aan een spoor.

Eens, ik snap ook wel dat t moeilijk zal zijn om grenzen te stellen, voorwaarden, hoe ver moet je in de put zitten en wie bepaald dat dat diep genoeg en onoverkomelijk is?
Maar het lijkt mij wel iets dat bespreekbaar gemaakt zou moeten kunnen worden

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:01

Heftig topic, ook fijn om te lezen hoe mensen hier kun verhaal kwijt kunnen!

Ik heb het nog nooit meegemaakt, mijn zusje wel helaas. En wel eens te maken gehad met de vertraging en uitvallende treinen. Heftigste waar ik (bijna) bij betrokken was, was toen ik de sneltrein gemist had. Die trein heeft een schoolgaand meisje aangereden. Groepje pubers op weg naar school, trein over het hoofd gezien bij de onbewaakte overgang...
Ook toen zuchtende en steunende mensen op het perron, ik weet nog dat een medewerker een klagende dame toen wel even zeer duidelijk heeft gevraagd of zij misschien de familie in wilde lichten. Toen droop ze af...

Ik heb verpleegkunde gestudeerd en wij hadden psychiatrie van een psychiatrisch verpleegkundige. Zij heeft gezegd, en ik weet nog precies wat ze zei, dat het moment dat "het beter gaat" hét moment is. Dat dat het meest gevaarlijke moment is. In het diepste dal kúnnen de meeste depressieve mensen het niet. Maar juist op moment dat ze weer dingen gaan ondernemen, dat is het moment. Dan is de pijn nog zo aanwezig en zijn ze er nog lang niet.
Depressies zijn zo heftig!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:04

knollentuin schreef:
bruintje123 schreef:

Eens, ik snap ook wel dat t moeilijk zal zijn om grenzen te stellen, voorwaarden, hoe ver moet je in de put zitten en wie bepaald dat dat diep genoeg en onoverkomelijk is?
Maar het lijkt mij wel iets dat bespreekbaar gemaakt zou moeten kunnen worden

[url]http://www.omroepbrabant.nl/?news/257913922/Depressieve+Eelco+de+Gooijer+(38)+uit+Tilburg+overleden+na+euthanasie+Het+is+goed+zo,+het+is+mooi.aspx
[/url]
http://www.omroepbrabant.nl/?news/25791 ... ooijer+(38)+uit+Tilburg+overleden+na+euthanasie+Het+is+goed+zo,+het+is+mooi.aspx

Het kan wel, maar hoe dat zit met wanneer de grens bereikt is weet ik ook niet.
Ik denk dat het makkelijker moet kunnen.
uiteraard niet bij iemand die zich een keer slecht voelt, maar mensen die al vaker trajecten hebben gevolgd zonder resultaat. Van mij mag het. Van mij mogen mensen regisseur over een eigen leven zijn.

Wijzig: ik krijg de link niet werkend. Sorry

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:09

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:10

Bedankt voor het plaatsen van de link.
Ja heftig hè.
En ik ken die man niet, maar wel heb ik enorme respect voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:11

Nadat ik het hier vanaf mijn balkon heb zien gebeuren hou ik elke keer als ik de tyfoon hoor mijn hart vast. Vanmorgen ook weer.. gelukkig niks. Maar vorige week wel :o dan staat alles weer vers op het netvlies. Beeld, geur, de doodse stilte..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:15

Ik heb het ook meegemaakt, vlak voor Eindhoven. Het geluid zoals TS het beschrijft herken ik niet (was daar wellicht een fiets of auto bij betrokken?)

Als iemand weet hoe het klinkt als in de winter ijs van een trein afbreekt en onder de trein rolt, zo klonk het voor mij. Ik zat in de eerste coupe. Eerst was er verbazing "hee zo'n noodrem gaat helemaal niet zo hard als gedacht" toen schrik en toen stilte.

Ook wij moesten de trein uit, maar gelukkig was er niets te zien. We werden in bussen naar Eindhoven gebracht en daar konden we verder.

Later werd bekend wie het was, een moeder van een gezin daar uit de buurt, ze was al langere tijd depressief maar het leek juist beter te gaan. Dan komt dat toch wel extra hard aan omdat je het hebt meegemaakt.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:45

Amber_ schreef:
Ondanks dat het zeer heftig is, heb je het mooi beschreven! Als van je af schrijven helpt in verwerkingsproces, moet je dat blijven doen.

Ik maak het niet mee zoals jij, wel vanaf de 'andere' kant... Ik kom ter plaatse om te helpen, maar ja, wat is helpen. Vaak is het te laat voor deze mensen. Elke keer blijft heftig, voel ik het in mijn buik; 'wat ga ik aantreffen'. Ik heb houvast om te denken, dat deze mensen hun rust hebben gevonden!

Verder praat ik het altijd even van mij af, met collega s en als ik thuis kom. Erbij stilstaan, plekje geven en dan weer door....

Klinkt ook erg heftig! Mag ik vragen wat voor beroep je hebt? Respect dat je het doet! Zijn heftige beelden die je steeds maar weer moet zien te verwerken.

TS ook heel veel sterkte gewenst! Ik heb er gelukkig (nog) geen ervaring mee.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:40

knollentuin schreef:
Jossie schreef:
Terwijl ik door mijn werk heel goed weet dat er op dat moment voor die persoon echt geen andere weg is als deze...

Ik wil reageren op je laatste stuk waarin je verteld dat je mensen helpt die geen uitweg meer zien, hoe groot is de groep die uiteindelijk toch springt? En hoe groot de groep die t toch niet doet?? Zit er naar mijn idee een gat in de regelgeving in het bieden van die mensen naar een uitweg, ondraaglijk lijden hoeft in mijn ogen niet alleen fysiek ziek te zijn.
Zou een hoop ellende kunnen schelen als mensen niet meer van die wanhoopsdaden hoeven uit te voeren.

Hoe groot de groep is die uiteindelijk alsnog het besluit neemt is niet bekend, zeker omdat veel zelfdodingen niet altijd weloverwogen plaatsvinden, maar ook vaak genoeg uit een soort impulsiviteit. Hierbij moet je denken aan de druppel die de emmer doet overlopen die leidt tot actie, maar ook aan op het moment dat medicatie of therapie aanslaat en iemand dus de balans gaat opmaken tussen wat was, wat is en wat komen kan.

In mijn werk heb ik vooral te maken met chronisch suïcidale mensen, die soms wel echt dood willen. Vaker blijkt de doodswens een vorm van woorden kiezen voor het leed wat zij ervaren en geen andere woorden eraan kunnen geven. Niets meer willen voelen, niets meer hoeven meemaken. Vaak ook blijkt het dit leven niet willen te zijn en dus niet zozeer niet willen leven. In dat geval is behandeling anders, mits je de doodswens serieus neemt en erover in gesprek gaat. Dus uitvragen wat, hoe en wanneer zònder oordeel van goed of fout, maar met erkennen van dat gevoel en dat het er mag zijn.

Ik heb al vaak gemerkt dat als je als begeleider het onderwerp niet uit de weg gaat, maar er juist ruimte voor maakt dat er in de ander een proces op gang komt waarin herstel mogelijk is.
Overigens is herstel een breed begrip, de een kan nieuwe woorden vinden voor hetgeen er in hen omgaat en de ander blijft in meer of mindere mate de wens behouden, maar kan hulp verdragen en accepteren.

Bij mensen die echt geen wens meer tot leven hebben en echt dood willen, dan voer je andere gesprekken. In die gevallen kies ik ervoor om de mogelijkheden tot euthanasie te laten verkennen door degene die de doodswens heeft. Helaas heeft dit voor mensen met een psychiatrische aandoening nogal wat voeten in de aarde en is er veel voor nodig om het uitzichtloos lijden hard te maken, ofwel het is een lang traject. Wat niet iedereen kan of wil opbrengen, maar aan de andere kant biedt dit lange traject veel mogelijkheden waardoor iemand alsnog kiest voor het leven.

Zoals ik de mensen die ik mag begeleiden ook altijd eerlijk zeg, als je echt wilt lukt het je. Ook binnen klinische opname kun je jezelf het leven ontnemen, of dat nou weloverwogen of impulsief gebeurt. Ik heb de plicht om dat te voorkomen uiteraard, neemt niet weg dat als iemand echt wil hij of zij dit alsnog kan doen...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:43

Januari 1992 vertrokken er bij ons twee auto's. In de eerste vader met twee zoons, in de ander moeder met de jongste zoon. Ik moest nog wat uit de brievenbus halen en hoorde een vreemd geluid. Iets van ijzer op ijzer. Hoe anders te omschrijven weet ik niet. Een tijdje later kwam de moeder met de jongste zoon terug. Mijn man en de jongens zijn dood. Ze liggen onder de trein. Ik zie haar nogsteeds zo binnen komen lopen.

Later hoorde ik dat er brandweermannen en agenten weg zijn gelopen toen ze hoorden dat er kinderen bij zijn betrokken geweest.

Nog geen jaar later was daar weer een aanrijding. Met deze persoon heeft nog wel iemand gepraat. Het betrof een onbewaakte spoorwegovergang.

Iedere keer wanneer ik een trein op een niet logische plek zie stil staan, schrik ik toch. Groot wasucces dan ook de schrik toen ik door de politie op mijn mobiel gebeld werd dat er een ongeluk gebeurd was (rest van de familie was op vakantie in het buitenland). Het ging om identificatiemateriaal. Gelukkig had ik dat. Al vond ik het verschrikkelijk om eerder dan de familie te weten dat het ging om wie ze dachten. Wat ik extra erg aan deze zelfdoding vond Is dat deze persoon voor de trein Is gesprongen waar heel veel kinderen bij waren. De school was namelijk net uit.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:44

Jans schreef:
Nadat ik het hier vanaf mijn balkon heb zien gebeuren hou ik elke keer als ik de tyfoon hoor mijn hart vast. Vanmorgen ook weer.. gelukkig niks. Maar vorige week wel :o dan staat alles weer vers op het netvlies. Beeld, geur, de doodse stilte..

Geur? meen je dat? oh wow...

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:51

Hier nog nooit zoiets gezien, maar kan me heel goed voorstellen dat het zeer heftig is om mee te maken.

Naast dat de regelgeving ook krom is, mist er soms ook goede begeleiding vanuit de psychiatrie. Dat mensen met suicide gedachten en/of plannen niet serieus worden genomen. Die mensen voelen zich over het algemeen al aan hun lot over gelaten, dan zetten sommigen de stap naar hulpverlening en dat daar ook een streep door gezet wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:16

Fijn dat iedereen hier zo veel steun bij elkaar kan vinden, heftige verhalen zie ik voorbij komen.

Ik reis vrij vaak met het OV en ik betrap mezelf er toch nog wel regelmatig op dat ik even inwendig met mijn ogen rol en moet zuchten als ik 'aanrijding met een persoon' hoor. Ik probeer mezelf zo snel mogelijk te corrigeren op die gedachte uiteraard, het lijkt me verschrikkelijk voor iemand zelf en voor nabestaanden als het licht aan het einde van de tunnel zodanig gedoofd is dat dit de enige mogelijke uitweg is.

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:36

Regelmatig lees ik op Facebook berichten over dit onderwerp.
Ik ben zelf bekend met suïcidale gedachtes en heb in de afgelopen 3 jaar, 4 pogingen gedaan. De laatste was 1 augustus 2016.
Ik heb er wel vaak overna gedacht, het is zo 'makkelijk' voor de trein te springen, dit overleef je gewoon niet. Hetgeen wat mij tegen hield was de eventuele pijn die ik misschien zou krijgen van de klap, ik ben bang voor pijn. Denken aan de gevolgen voor de passagiers en werknemers van de trein deed ik niet.

Ik kijk vanaf een andere positie naar de springer, omdat ik weet hoe het is om met deze gedachten te leven.
Ik heb mijn pogingen en vooral mijn laatste in een blinde vlek gedaan, uiteindelijk na het innemen van 20 xtc pillen 'wakker! geworden en mijn vader en broer gewaarschuwd, want ik wilde leven, alleen niet meer met de ondragelijke pijn en ellende waar ik toen inzat. Ik ben heel blij dat ik na een reanimatie, 3 dagen coma met nog geen 10 procent overlevingskans toch wakker ben geworden.
Mijn laatste poging heeft mijn mind-set en kijk op het leven enorm veranderd, ik ben nog nooit zo bang geweest voordat het licht bij mij uitging. Ik ben dan ook heel blij dat ik nooit een springer durfde te zijn, dan was het gewoon echt klaar geweest.

Vorige week zat ik in de trein van Nijmegen naar Amsterdam, richting traject ede-Wageningen reden geen treinen vanwege een springer. Ik zou naar de herdenking van Auswitz gaan, maar moest dat missen vanwege 2,5 uur vertraging. Ik baalde even maar gaf mezelf daarvoor op mijn donder. Het is vreselijk dat er weer iemand is die het leven te zwaar vind en geen andere uitweg zag. Op zulke momenten zou ik zo graag gewild hebben dat ik zo'n persoon kon helpen, deze persoon in mijn leven kende om elkaar uit dat grote zwarte gat te halen.

Ik geef nu zelf lezingen op vervolg (maatschappelijke) opleidingen. Mensen hebben zo hun mening klaar over zelfmoord en ik heb echt gezien hoe mensen hun mening aanpaste na het spreken met iemand die suïcidaal is. Er is veel meer begrip en er zit zo'n verleden achter iemand die hiertoe in staat is.

Gelukkig heb ik een auto en reis dus vrijwel nooit met de trein. Dus de kans dat ik dit live zal meemaken is (gelukkig) relatief klein.

Sterkte met het verwerken van deze gebeurtenis, voor ieder die het eens heeft meegemaakt.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:28

Het moet heel heftig voor je zijn geweest Ts. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt.

Ik vind het altijd wel heel erg dat de mensen die voor de trein springen egoïstisch worden genoemd. Alsof je dan nog na kan denken aan de gevolgen op zo'n moment. Ik kon daar altijd behoorlijk boos om worden, maar door dit topic heb ik dat wel kunnen relativeren. Ze kunnen zich er gewoon niets bij voorstellen en dat is inderdaad maar goed ook eigenlijk.

Het is vreselijk voor iedereen die er wat van meekrijgt. Ik heb wel eens een heel belangrijk tentamen gemist doordat iemand voor de trein sprong (dan zou ik mijn P hebben gehaald, dat is nu dus niet gelukt) Maar ik ben niet boos geworden, ik heb niet geklaagd, omdat dit niets voorstelt in vergelijking met wat die persoon mee heeft moeten maken voordat hij/zij tot dit besluit is gekomen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:38

Deijs schreef:
Jans schreef:

Geur? meen je dat? oh wow...

Je bedoelt de geur van de remmen? de geur van het slachtoffer ruik je n.l. niet.