Wat kost een kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:24

Ja dat klinkt dan een stuk leuker inderdaad, dat je dan met gelijkgestemden alsnog en soort groep vormt waarmee je dingen samen kan doen :)

Ja inderdaad, die 2,5 jaar van België vind ik wel bizar hoor om dat meteen voltijds naar school te doen... wist niet dat het daar 6 jaar was trouwens :)

Hoe zit het bij jullie, moeten de kinders nog op bepaalde leeftijden ergens getoetst worden ofzo om te checken of ze niet achterop raken vergeleken met de kennis waaraan "normale" school leerlingen voldoen? Of dat ze ergens in moeten kunnen stromen als ze tiener zijn? Of mag je ze ook tot volwassen leeftijd onder je eigen hoede houden?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:29

pmarena schreef:
Ja hier ook zover ik gehoord heb :j

Zelf geen interesse in (ik vind het sociale aspect en andere visies / persoonlijkheden ook wel erg leerzaam om mee te maken, alleen de visie en constant onder de vleugels van je ouders dat vind ik toch wat beperkt) maar zie het wel eens langs komen op Facebook ;)

Zat zelf wel te kijken dat kinderen met 4 jaar nog helemaal niet naar school hoeven, dacht dat dat ook min of mer verplicht was maar dat is blijkbaar pas met 5 jaar en in overleg kan je dan ook nog ergens een middagje overslaan ofzo :)

Denk dat de meeste 4-jarigen er wel aan toe zijn om wat meer uitdaging / sociale interactie / nieuwe indrukken te krijgen maar vind het wel een fijn idee dat je dan zelf ook nog een jaartje vanalles kan ondernemen en het niet alleen maar allemaal aan school over hoeft te laten +:)+

True, al beginnen ze dan wel met 5 in groep 1 en zijn ze dus altijd een jaar ouder dan de rest...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:33

Oh ja, is dat zo? Moet je altijd eerst groep 1 doen? Dat wist ik niet :)
Zou dat bij elke school zo zijn?

Geen idee of die van ons er met 4 jaar gewoon aan toe is of dat het nog wat veel is.
Ik kan me ook voorstellen dat een school er niet op zit te wachten als ouders hun kleuter langere tijd maar halve dagen of om de dag ofzo naar school willen laten gaan omdat dat dan toch wat onrust in de groep geeft misschien....

Weet eigenlijk ook niet of het op Nederlandse scholen gebruikelijk is om kleuters meteen volle bak naar school te laten gaan, dus zeg maar 5 dagen van ca. 8:30-15:30 (met middagpauze) behalve dan de woensdagmiddag vrij?

Op een paar korte dagjes om te wennen na natuurlijk ;)

Ik heb een school op het oog waar de eerste en 2e kleuterklas woensdagmiddag en de hele donderdag vrij zijn, dat vond ik wel super klinken +:)+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:36

Dat is niet waar tink. Een vijfjarige kan ook versneld door naar groep 2 als het daar aan toe is, net zoals er vertraagd kan worden bij kleuters.

Vanaf 5 is leerplicht en vanaf 4 is het welkom. Scholen vinden het vaak fijn als het kind dan iig de ochtend komt en dan kan t s middags lekker thuis blijven.

On topic: uitjes kosten ook een hoop. Deze week spoorwegmuseum, bioscoop en binnenspeeltuin. Doen we zelf, kan ook gewoon. Maar bij elkaar opgeteld is het een berg geld

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:43

Tink89 schreef:
Gypsy schreef:
Toen onze dochter eindelijk bij ons kwam wonen kregen we nog een extra verrassing. We waren hierdoor fiscaal partner geworden en mochten even meer dan een half jaar zorgtoeslag terug betalen. :')

Je werd dus toeslagpartner (en ook fiscaal partner, maar dat heeft eigenlijk niks met je toeslagen te maken). Dat zijn wij sowieso al doordat we trouwen en komend jaar meer dan een half jaar ingeschreven staan op hetzelfde adres. Maakt voor veel mensen dus geen verschil.

Dat heeft weldegelijk met je toeslagen te maken. Zodra jullie toeslagpartner zijn heeft dat invloed op je toeslagen. Is je verzamelinkomen te hoog, kun je terugbetalen.
Hier hetzelfde gehad, kon eind van vorig jaar ff €1000 ophoesten... Zuur dat dat nergens vermeld staat zodat je je daar op voor kunt bereiden, want dat is dus met terugwerkende kracht.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:05

Dat staat wel vermeld op de site van de belastingdienst :j Je moet alleen wel weten/bedenken dat je dat in de gaten moet houden en op tijd doorgeeft.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:15

pmarena schreef:
Hoe zit het bij jullie, moeten de kinders nog op bepaalde leeftijden ergens getoetst worden ofzo om te checken of ze niet achterop raken vergeleken met de kennis waaraan "normale" school leerlingen voldoen? Of dat ze ergens in moeten kunnen stromen als ze tiener zijn? Of mag je ze ook tot volwassen leeftijd onder je eigen hoede houden?

Nee dat hoeft niet, je mag ze tot hun 18de gewoon zelf onderwijzen, maar ervaring leert dat de meeste met 16 richting college gaan om daar een studie te volgen. Je kunt als kind gewoon je GCSE's (examens) halen als je thuisonderwijs krijgt, maar niet iedereen kiest hiervoor.
Cambridge en Oxford Universities hebben maar wat graag studenten die thuisonderwijs gehad hebben omdat over het algemeen blijkt dat zij een veel bredere kennis hebben en deze ook toe weten te passen, en een betere discipline.
Je kunt zonder GCSE's toegelaten worden op College als je bijv een portfolio hebt, of een toelatingsgesprek voert. Soms moet je een toelatingsexamen doen. Vaak is dan wel een vereiste dat je naast je course je Engels en Maths GCSE's haalt, maar niet altijd.

Om het in het kader te houden van wat kost een kind, GCSE's moet je als thuisonderwijzer zelf bekostigen en kost ongeveer 200£ per vak.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:15

pmarena schreef:

Geen idee of die van ons er met 4 jaar gewoon aan toe is of dat het nog wat veel is.
Ik kan me ook voorstellen dat een school er niet op zit te wachten als ouders hun kleuter langere tijd maar halve dagen of om de dag ofzo naar school willen laten gaan omdat dat dan toch wat onrust in de groep geeft misschien....

Weet eigenlijk ook niet of het op Nederlandse scholen gebruikelijk is om kleuters meteen volle bak naar school te laten gaan, dus zeg maar 5 dagen van ca. 8:30-15:30 (met middagpauze) behalve dan de woensdagmiddag vrij?

Ik heb een school op het oog waar de eerste en 2e kleuterklas woensdagmiddag en de hele donderdag vrij zijn, dat vond ik wel super klinken +:)+

Kleuters gaan niet gelijk volle bak naar school, onderbouw draait minder uren per jaar dan de bovenbouw. Hoe de school het verdeelt is aan hun.
Hier in het dorp gingen een periode de kindjes van de instroom groep een, dus die allemaal 4 zijn, maar 2,5 dag naar school. Dat was wel noodgedwongen omdat er geen leerkrachten genoeg waren, maar leek mij best ideaal :+

Je mag als je kind 4 is nog echt zelf bepalen hoe hij naar school gaat. Of de juf het niet zo tof vindt als hij maar halve dagen gaat is niet jouw probleem.
Ik ging als 4-jarige de eerste maanden ook alleen maar sochtends naar school omdat ik meer nog niet trok.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 18:21

hier 2 kinderen ( 3,5 jaar en 4 maanden) en ook geen groot inkomen maar het gaat goed.
mijn dochter was met 2,5 jaar dag en nacht zindelijk dus dat scheelde een hoop en ze is een kleine eter dus dat merken we niet in boodschappen.

de baby kost :
hero melkpoeder 8 euro per week? ( gaan nu naar 4 flessen per dag en vast voeding dus gaan langer met voeding doen)

luiers: haal altijd kruitvat 3 voor 25 euro en doen er denk ik een week of 5 mee
billendoekjes van trekpleister 12x 72 doekjes voor 10 euro

vast voeding een paar potjes maar toen schrok ik zo van de prijs dus nu doen we vers maken

kleding: zeeman,primark,wibra is ook goed en verder weggeefhoek, en kadobonnen
dochter zelfde verhaal

kinderdag verblijf gaat naar inkomen dus moeilijk te vertellen ( voor iedereen anders)
speelgoed verjaardag ,sinterklaas,kerst of ruilsite als ze tussendoor iets krijgen is het van action
maar hele huis ligt vol en ze vraagt er niet om.

dochter zit ook op turnen dat kost 45 euro per kwartaal

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 19:59

pmarena schreef:

Onze school is voor de kleuters maandag lang tot 14.45, di,woe,do kort tot 12.30 en vrijdag weer lang, maar smiddags wel in de aula met heel de school waar om en om wordt laten zien wat ze geleerd hebben. Daar is ook veel muziek bij, spreken, toneelstukje en dans bij.
Naarmate ze ouder worden, komen er meer uren bij.

tengeltje11

Re: Wat kost een kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:17

wij wonen in belgie,kindje(s)(nu nog maar eentje,maar andere start in september), gaan naar school in wallonie(om frans te leren).
daar mogen ze naar school vanaf de dag dat ze 2.5j zijn.(in vlaanderen is het met instapdagen,altijd na de vakantie).

hier eerst gestart met volle dagen.
maar voor zoon lief wat de overgang altijd thuis naar voltijds school,incl vreemde taal waar hij dus geen woord van begreep,te groot,en na een 2-tal weken teruggekomen op halve dagen.
toen hij graag ging(na een maandje maar uiteindelijk),terug volle dagen gedaan.

de kleinste kunnen wel slapen in de namiddag op school,indien ze dat nog gewoon zijn en/of het nodig hebben.

heel tevreden over dat systeem en de school.
heel kleinschalig(16 kindjes en 2 juffen voor de laagste klasjes),ideaal dus!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:21

Oh dat is fijn die kleine groepjes en 2juffen.
Hoe zit dat nu met luiers, mag dat nog?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:47

SpeechLess schreef:
Dat staat wel vermeld op de site van de belastingdienst :j Je moet alleen wel weten/bedenken dat je dat in de gaten moet houden en op tijd doorgeeft.

Dat is dan sinds dit jaar.
Vorig jaar was er niks over terug te vinden en heb dat ook gemeld bij de belastingdienst.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:55

hier twee pubers 1 van nu 17, zit vanaf 15 op MBO, kosten trein 16 euro per dag ( 80 euro per week ) paardje veel wedstrijden die echt niet goedkoop zijn. nog een mannetje van 16 die inmiddels ook met de trein gaat. vergis je niet die gasten kosten echt geld.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:24

gillian schreef:
SpeechLess schreef:

Dat is dan sinds dit jaar.
Vorig jaar was er niks over terug te vinden en heb dat ook gemeld bij de belastingdienst.

Dat staat er al jaren op.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:24

Tieme schreef:
qua voeding kan je ook zoveel uitgeven als je wilt. als ze natuurlijk niks mankeren.
sowieso is het onzin om potjes groente en fruit te geven. die potjes kosten ook gemiddeld 90 cent per stuk en de smaak en structuur komen niet eens in de buurt van vers fruit en groente. smaakt allemaal hetzelfde en zit ook nog onnodige rotzooi en suikers in. gewoon lekker zlef wat maken. ze kunnen vanaf 4-5 maanden prima met de pot mee eten. staafmixer erop en klaar. hetzelfde met fruit.
stuk goedkoper dan die potjes.

goedemorgen en goedenavond papjes nooit aan gedaan. duur en zit ook vol rotzooi. gaf ze liever wat rijstebloem door de fles. goedkoper.

nutriton: ook vaak overbodig. wat rijstebloem erin heeft hetzelfde effect. vaak helpt een andere speen erop nog veel beter.

en dan heb je flesvoeding: heel veel mensen kopen merkvoeding zoals nutrilon en hero. gezien op tv en de reclames en men denkt dat dit het beste is. dikke onzin. alle flesvoeding in nederland moet voldoen aan hoge eisen en ze zijn nagenoeg allemaal hetzelfde. voor de merken betaal je vooral voor de mooie en dure reclames en verpakkingen. kreeg van de kinderarts de tip om gewoon eigen huismerk voeding te geven. hij vertelde dat elk merk een huismerk heeft die exact hetzelfde is. gemaakt in hun eigen fabriek.
kruidvatvoeding en jumbo voeding is bijv. een exacte kopie van de nutrilon. sterker nog: als je de jumbo voedingslijn belt dan krijg je nutrilon aan de lijn :D
voor de beeldvorming: nutrilon kost 12 euro, dezelfde voeding in kruidvat versie kost 6 euro ;)
en zo heeft hero een eigen merk. eigen merk van AH is ook weer een kopie van een merk enz.

Wat je hier beweert is niet helemaal waar. Dat producten uit dezelfde fabriek komen betekend niet dat dezelfde grondstoffen gebruikt worden. Er zit wel degelijk verschil in de merken qua grondstoffen/voedingswaarde. Ben het wel met je eens dat de flesvoeding voeldoet aan de hoge eisen die gesteld zijn en Er daardoor geen 1 slechte is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:31

Die van jumbo eigen merk heb ik gehad en die stonk behoorlijk. Nutrilon stinkt niet zo. Ik heb wel drie keer gecheckt of die zooi niet over datum was :=

Papje geef ik wel. Granenpappoeder van Nestlé wat ik toevoeg aan de fles. Anders lijdt hij honger en hij mag niet meer drinken := rijstebloem dikt de melk enkel in maar voegt niks toe aan de voedingswaarde en wordt ook niet langzamer opgenomen door het lichaam.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 22:20

sneeuwpop schreef:

ja hoor,hebben ze totaal geen probleem mee!

sterker nog,mijn zoontje was perfect zindelijk,maar door de verandering had hij de 2de dag in zijn broek gedaan en hadden ze hem een luier aangedaan om erger te voorkomen :o

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:58

pmarena schreef:

Mijn dochter gaat naar de vrije school. Zij hanteren voor de jongere kindjes echt andere tijden. Heel fijn, zo kan ze rustig aan wennen :)
Afbeelding

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:17

Je kan het zo duur maken als je zelf wilt :j de eerste maanden waren het duurst, mijn zoontje kon alleen nutrilon verdragen m, bij de rest gilde hij moord en brand. Dus samen met nutrilon en de luiers tikt het wel aan. Verder is een KDV erg aan de prijs maar je krijgt toeslagen naar je situatie. Hij is nu bijna 4, en eet al jaren met de pot mee, is zindelijk en ik vind die horror verhalen wel mee vallen. Zijn schoenen zijn altijd erg duur ( schoenen vind ik zo belangrijk) maar met de sale koop je ze al gauw met wat korting. Hetzelfde met speelgoed :)

Ik koop niet iedere maand kleding voor hem maar als ik het koop is het wel gelijk een hele nieuwe collectie, kinderbijslag is zo'n 200 euro en ik leg er dan nog 200 bij van mezelf of van het vorige kwartaal.

Een kamer kan onwijs duur zijn maar daar heb je ook nog marktplaats voor. Ik heb 2 jaar terug een bed op maat laten maken van steigerhout en hier kan hij toch wel dik 3 jaar in. Maar daarna ga ik naar de leen bakker hoor :')

Al met al valt het reuze mee :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:20

tengeltje11 schreef:
sneeuwpop schreef:

ja hoor,hebben ze totaal geen probleem mee!

sterker nog,mijn zoontje was perfect zindelijk,maar door de verandering had hij de 2de dag in zijn broek gedaan en hadden ze hem een luier aangedaan om erger te voorkomen :o

Oh fijn. Had wel eens anders gehoord, vond dat al zo raar. Dit klinkt prima

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:48

Qua schoenen wisselen we veel af.
Mijn tante is hardloopconsulente en zegt altijd dat veel voetproblemen juist ontstaan door te stevige, voorgevormde schoentjes als kind. Zij ziet (gezonde) kindervoetjes het liefst zolang de voeten groeien veel bloot, of sokken/sloffen.
Wij wisselen af met merkschoentjes uit de uitverkoop (vooral schoonmoeder is goed in enorme kortingen vinden), goedkopere schoenen van van haren (die van cupcake zien er net zo uit en voelen hetzelfde als dure merkschoenen hoor, met voetbed en al) en ook wel eens h&m. Wel eens laarsjes gehad van h&m, die na een jaar dragen nog als nieuw eruit zagen.
En dan afwisselen en veel zonder schoenen zodat de voetjes dus niet naar een bepaald paar schoenen gaat staan.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:51

MMIDV schreef:
pmarena schreef:

Mijn dochter gaat naar de vrije school. Zij hanteren voor de jongere kindjes echt andere tijden. Heel fijn, zo kan ze rustig aan wennen :)
[ [url=m/7JJnR9.png]Afbeelding[/url] ]

Mijn dochter zit ook op de vrije school, maar mag gelukkig nog minder naar school :)

Als vierjarige hoefde zij alleen maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagochtend naar school. Als vijfjarige kwam daar de woensdagochtend bij. Als 6 jarige de dinsdagmiddag. Als 7 jarige de donderdagmiddag en straks als 8 jarige (3e klas) pas "normale" schooltijden.

Qua ouderbijdrage is de vrijeschool wel erg duur, maar het is een vrijwillige bijdrage. Als je inkomen niet toereikend is mag je ook minder of niks betalen.

Op school dragen ze een soort turnschoentjes, dus dat scheelt ook weer in schoenen.

En qua kleding...mijn dochter is nu 7,5 jaar en ik heb nog steeds praktisch alle kleertjes gekregen :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:56

Maar als je kind zo weinig naar school gaat, dan brengt het dus veel tijd door in de opvang. En dagopvang voor een kind van die leeftijd is lastig te vinden en duur. Ik weet niet wat ik dan rustiger vind voor zo'n kleintje...

Anyway, ik denk dat de kosten van een kind globaal wel in te schatten zijn, maar uiteindelijk per situatie verschillen. De behoeften van elk kind zijn toch anders.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 10:58

Tink89 schreef:
Maar als je kind zo weinig naar school gaat, dan brengt het dus veel tijd door in de opvang. En dagopvang voor een kind van die leeftijd is lastig te vinden en duur. Ik weet niet wat ik dan rustiger vind voor zo'n kleintje...

Anyway, ik denk dat de kosten van een kind globaal wel in te schatten zijn, maar uiteindelijk per situatie verschillen. De behoeften van elk kind zijn toch anders.

Daar heb je wel een punt. Maar mijn dochter hoeft gelukkig niet naar de opvang. Het doel van de vrije school is dat de kinderen wat langer bij de ouders zijn. Maar dan moet dat inderdaad wel kunnen qua werk. Gelukkig is dat bij ons wel het geval :)