Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
).
.
Het was best sociaal werk, nou ja, in de zomer dan 
Keet schreef:Onze dagblad bezorger vroeger kreeg 50E. Maar daar zat wel een voorwaarde aan vast.
Als de krant het hele jaar door netjes voor 06.30 op de deurmat lag, kreeg hij die 50E.
Voor elke keer dat dat niet het geval was, ging er 5 euro af. 10 voor als hij heel veel te laat kwam en mijn vader hem niet mee naar zijn werk kon nemen. Dit werd bijgehouden op een blaadje in de meterkast
Als hij kwam met zijn kaartje en mijn vader was niet thuis, moest hij een andere keer langs komen. Hij handelde dat altijd graag zelf af.
Keet schreef:Onze dagblad bezorger vroeger kreeg 50E. Maar daar zat wel een voorwaarde aan vast.
Als de krant het hele jaar door netjes voor 06.30 op de deurmat lag, kreeg hij die 50E.
Voor elke keer dat dat niet het geval was, ging er 5 euro af. 10 voor als hij heel veel te laat kwam en mijn vader hem niet mee naar zijn werk kon nemen. Dit werd bijgehouden op een blaadje in de meterkast
Als hij kwam met zijn kaartje en mijn vader was niet thuis, moest hij een andere keer langs komen. Hij handelde dat altijd graag zelf af.
M_D_H schreef:Ik eigenlijk niet.
Als in de sales zit en je haalt je target niet krijg jij je bonus ook niet uit betaald.
Ik vind het ergens een prima regel en als het netjes zo afgesproken is is dit toch prima?
Kreeg meestal gewoon zijn 50!!!!!! euro hoor.
Hij belde altijd even met de verspreider of er leveringsproblemen waren
die vrouw woonde bij ons in de straat, kleine moeite. Keet schreef:M_D_H schreef:Ik eigenlijk niet.
Als in de sales zit en je haalt je target niet krijg jij je bonus ook niet uit betaald.
Ik vind het ergens een prima regel en als het netjes zo afgesproken is is dit toch prima?
Bezorger was heel erg blij met de regelingKreeg meestal gewoon zijn 50!!!!!! euro hoor.
En uiteraard zat er een verschil in tussen te laat ivm leveringsproblemen drukken en te laat omdat hij zijn bed niet uit kon komenHij belde altijd even met de verspreider of er leveringsproblemen waren
die vrouw woonde bij ons in de straat, kleine moeite.
Alsof ik iets te kiezen heb wbt mn fooi
Gaat het goed, kan er geen bedankje van af, maar o wee als er maar één kreukel in de krant zit. 
magda_90 schreef:Wauw... doet mij denken aan die keer dat het klachten regende omdat er behoorlijke vertraging was vanwege die beruchte winter met heel veel sneeuw (2005?). Niets geruimd om 5:00 uur dus heb mijn wijk moeten lopen ipv fietsen ik was woest na al die klachten omdat men vond dat de krant te laat was bezorgd... Blij dat ik op mijn 16e naar de supermarkt kon.Gaat het goed, kan er geen bedankje van af, maar o wee als er maar één kreukel in de krant zit.
#frustratiemodus weer uit
Maar dat gebeurd uiteraard wel alleen bij zeer correct bezorgen. DeEenhoorn schreef:En geven jullie ook afhankelijk van het enthousiasme? Laatst stond er hier een jongen aan de deur die heel monotoon even zijn praatje deed, die heb ik vriendelijk hetzelfde gewenst en de deur weer dichtgedaan. Ik ga straks mijn eerste deel lopen en natuurlijk enthousiast en aardig zijn, en mensen uit mijn wijk herkennen, zo leukik loop zelf 1,5 jaar nu dus een deel kent me wel!
Peelie schreef:wat heeft enthousiasme er nou mee te maken... Als hij zijn werk goed doet, doet hij zijn werk goed. Of hij nou monotoon praat of niet...
... maar hij haalde wel minder op dan mensen die enthousiast waren.
.. Hele buurt deed daaraan mee. Dit betrof een jongen met het syndroom van Down, iedere maandag haalde hij op de fiets de troskompassen bij iedereen op en owee als je ze gescheurd had of gekreukt, want ze moesten netjes weer terug.. Ik denk dat hij dit wel 15 jaar gedaan had en hij was er echt van overtuigd dat hij goed werk deed (en z'n vader iedere maandagavond naar het oud papier rijden om ze weg te gooien).. z'n vader kocht ook een setje van die kerstkaartjes en die mocht hij dan met kerst langsbrengen. We mochten alleen geen snoepjes meer geven.. Hij droeg een button met 'ik mag geen snoepjes meer' op z'n jas gespeld gekregen van z'n vader gekregen.. dat was even offtopic, maar het was zo'n lieve gewoonte dat ik het toch even wilde delen. Marjoow schreef:Wat je er als gever nog meer aan hebt? Misschien een betere inzet van je bezorger?
Als je werk niet gewaardeerd word, waarom zou je er dan je best voor doen?
En das fijn dat jij op je 13/14e 20 km mocht fietsen voor een baantje. Als ik kijk naar mijn rooster toentertijd: ma tm vrij overdag school, zaterdag manege waar ik veel vrijwilligerswerk deed en de zondag... Ja die was voor familie. 's Avonds in het donker op de fiets in mn eentje? No-go. Daarbij, is er hier in de buurt niet eens iets van bollenvelden ofzo waar je op zo'n jonge leeftijd kan werken.
Daarom liep ik folders. Zonder enige vorm van verwachting. Als je een paar euro ophaalt is het leuk, maar nooit verwacht dat ik op 1 avond 100en euro's zou ophalen. En dan doe je het jaar daarop nog even een stapje harder je best. De folders bezorg je bv niet op zondag bij mensen die dat niet willen of als je weet dat ergens een pasgeboren babytje ligt ga je niet enorm hard die folders naar binnen duwen zodat de brievenbus klettert. Klinkt misschien kinderachtig, maar als jij je best doet voor zulke mensen en aan het eind van het jaar kan er nog geen 10 cent vanaf, dan denk je daar in het vervolg wel 2x over na...
Een gezellig praatje maken met de ouderen van de buurt omdat die al zo weinig aanspraak hebben.
En ja hoor, de jeugd van tegenwoordig is lui. Dat zie ik overal. Ik werk inmiddels 7 jaar bij de Albert Heijn en elke nieuwe lichting is luier en ongemotiveerder dan de vorige. Ziek melden 5 minuten voordat je moet beginnen is de normaalste zaak en je werk maar half uitvoeren komt dagelijks voor. Maar degene die wél dat stapje extra zetten, of wél blijven terwijl ze zich eigenlijk niet lekker voelen. Die mogen daar best voor beloond worden. En niet alleen in de supermarkt, maar overal.
Zo geef ik ook ALTIJD fooi in een restaurant als de bediening daar goed is geweest.
Zwerte schreef:Wel typisch dat veel mensen het meteen als zuur en misgunnen zien. Ik ben gewoon erg principieel over zulke zaken en uit mn waardering graag op andere manieren. En misschien is het idd een beetje zuur gedacht, maar ik vind niet dat ik het zo geweldig moet waarderen als mensen hun werk fatsoenlijk doen, dat zou gewoon normaal moeten zijn imo.

Ir111 schreef:Zwerte schreef:Wel typisch dat veel mensen het meteen als zuur en misgunnen zien. Ik ben gewoon erg principieel over zulke zaken en uit mn waardering graag op andere manieren. En misschien is het idd een beetje zuur gedacht, maar ik vind niet dat ik het zo geweldig moet waarderen als mensen hun werk fatsoenlijk doen, dat zou gewoon normaal moeten zijn imo.
Welnee, helemaal niet zuur. Als ik krantenbezorger zou zijn word ik liever dagelijks vriendelijk begroet of word ik blijer van een brievenbus waar de krant normaal in gaat dan van 5 euro aan het einde van het jaar.
Iedereen doet wat voor anderen op zijn eigen manier. Prima toch? En sommige mensen doen niks voor anderen. Moeten ze zelf weten, als zij daar blij van worden.
edit; overigens geef ik zoals gezegd wel fooi aan het einde van het jaar. Nu ik er over nadenk, omdat ik het de bezorger gun maar ook omdat het mijzelf een goed gevoel bezorgd. Puur egoisme dus!![]()
.
en ga maar door
Zwerte schreef:Marjoow schreef:Wat je er als gever nog meer aan hebt? Misschien een betere inzet van je bezorger?
Als je werk niet gewaardeerd word, waarom zou je er dan je best voor doen?
En das fijn dat jij op je 13/14e 20 km mocht fietsen voor een baantje. Als ik kijk naar mijn rooster toentertijd: ma tm vrij overdag school, zaterdag manege waar ik veel vrijwilligerswerk deed en de zondag... Ja die was voor familie. 's Avonds in het donker op de fiets in mn eentje? No-go. Daarbij, is er hier in de buurt niet eens iets van bollenvelden ofzo waar je op zo'n jonge leeftijd kan werken.
Daarom liep ik folders. Zonder enige vorm van verwachting. Als je een paar euro ophaalt is het leuk, maar nooit verwacht dat ik op 1 avond 100en euro's zou ophalen. En dan doe je het jaar daarop nog even een stapje harder je best. De folders bezorg je bv niet op zondag bij mensen die dat niet willen of als je weet dat ergens een pasgeboren babytje ligt ga je niet enorm hard die folders naar binnen duwen zodat de brievenbus klettert. Klinkt misschien kinderachtig, maar als jij je best doet voor zulke mensen en aan het eind van het jaar kan er nog geen 10 cent vanaf, dan denk je daar in het vervolg wel 2x over na...
Een gezellig praatje maken met de ouderen van de buurt omdat die al zo weinig aanspraak hebben.
En ja hoor, de jeugd van tegenwoordig is lui. Dat zie ik overal. Ik werk inmiddels 7 jaar bij de Albert Heijn en elke nieuwe lichting is luier en ongemotiveerder dan de vorige. Ziek melden 5 minuten voordat je moet beginnen is de normaalste zaak en je werk maar half uitvoeren komt dagelijks voor. Maar degene die wél dat stapje extra zetten, of wél blijven terwijl ze zich eigenlijk niet lekker voelen. Die mogen daar best voor beloond worden. En niet alleen in de supermarkt, maar overal.
Zo geef ik ook ALTIJD fooi in een restaurant als de bediening daar goed is geweest.
Nou ik zie dat dus anders. Je toont inzet omdat je een contract met je werkgever hebt en daardoor gewoon je werk hoort te doen. In het geval van bezorgen is dit dus gewoon je best doen op tijd en netjes de boel in de brievenbus te stoppen. Heel lief dat jij rekening hield met bijv babys, maar ik verwacht zoiets totaal niet van een bezorger. Die heeft simpel de taak netjes en op tijd te bezorgen en mijn privezaken heb ik zelf op te lossen. Je zegt dat je geen verwachtingen had, maar tegelijk dat je eigenlijk minder hard je best zou doen zonder die 10ct. Je hoort je best te doen omdat het je werk is, dat is mijn instelling daarbij.
Oh en die tulpen was alleen in de zomer. Vanwege mn thuissituatie (verder niet relevant hier) had ik simpelweg geen mogelijkheid om een bijbaantje te hebben. Extraatjes kopen zat er voor mij gewoon niet in. Dus verdiende ik in de zomer bij.
Fair schreef:Als iemand bij mij aan de deur zou komen zou ik ook gewoon geven hoor, kleine moeite en als hun er blij van worden.
Ik doelde zelf meer op het feit wat het verschil maakt dat kranten mensen om een fooi mogen vragen en andere mensen niet. Er werd genoemd dat het komt omdat zij geen kerstpakket krijgen, maar dat is bij meerdere banen zo.
purny schreef:Ik lees diverse reacties over een kerstpakket. Kerstpakket is een extraatje en niet standaard wat er bij je baan is. Volgens mij zijn er genoeg baantjes voor 13 of 14 jarigen. Dus het is ook een beetje eigen keus dat je dat werk gaat doen.
Tigra_ schreef:Dat extra kwam ook al naar boven bij het topic over fooi voor het personeel in de horeca maar ook daar kwam geen antwoord op de vraag wat nu dat extra is wat dus niet bij je baan hoort(en je werkgever dus van je verlangt) en mensen dus standaard doen zonder dat het moet en waar mensen dus ook nog iets aan hebben.
Quellian schreef:Janneke2 schreef:Soms zijn die paar rotcenten (al dan niet gecombineerd met nog een serie wijken) gewoon nodig om rond te komen.
Maar daar mag je toch niet je kinderen voor op laten draaien...? In ieder geval niet op die leeftijd...