Kranten, folders en kerstfooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Kranten, folders en kerstfooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:36

Onze dagblad bezorger vroeger kreeg 50E. Maar daar zat wel een voorwaarde aan vast.
Als de krant het hele jaar door netjes voor 06.30 op de deurmat lag, kreeg hij die 50E.
Voor elke keer dat dat niet het geval was, ging er 5 euro af. 10 voor als hij heel veel te laat kwam en mijn vader hem niet mee naar zijn werk kon nemen. Dit werd bijgehouden op een blaadje in de meterkast

Als hij kwam met zijn kaartje en mijn vader was niet thuis, moest hij een andere keer langs komen. Hij handelde dat altijd graag zelf af.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:39

Wij hadden en hebben het financieel heel breed. Neemt niet weg dat mijn ouders ons een stukje verantwoordelijkheid wilde bijbrengen dus:
Voor de vaste huishoudelijke taken kregen wij zakgeld. Met dat zakgeld konden we sparen voor iets wat wij graag wilde. Wilde wij het sneller of eerder dan moesten wij daarvoor werken. Hoe oud wij ook waren. (en lukte het dan niet dan of ging het te langzaam kon het zijn dat mijn spaarpotje bij hertelling in eens een paar gulden/euro's meer bevatte dan ik daarvoor geteld had)
Dus voor mijn 12de heb ik heel veel extra klusjes in huis gedaan of voor het eigen bedrijf van mijn ouders (lekker voor de tv de administratie van 6 jaar terug weg schredderen :)) ).
Rond mijn 12de heeft mijn moeder een folderwijk genomen zodat ik dat kon doen.

Laten we wel wezen, niemand met een goede weerstand kan zich niet kleden op het weer in Nederland. Dat je een longontsteking krijgt van het folders of kranten bezorgen in de regen is natuurlijk onzin.

Man ik weet nog goed dat ik mijn spaarpotje omkeerde en daar honderd gulden uit haalde om te besteden aan nieuwe skeelers... Wat was ik trots, mijn eigen verdiende geld en dan nog zoveel <3.

En ja, het is een hongerloontje en ja, de meeste kinderen hebben er zelf voor gekozen... Maar maakt dat dat je ze die paar centen misgunt? En daarbij, tuurlijk, ik liep met de kaartjes voor het geld.... Maar ik was ook blij met een lieve kerstgroet en die keer dat ik met het oude mannetje een heel gesprek had over van alles en nog wat, alleen naar aanleiding van die kaartjes. Dat was ook super leuk.

Sowieso was het zomers erg leuk, al die ouderen in de tuin... Ik liep zomers altijd twee keer zo lang omdat ik met ieder oudje een gesprekje maakte :) Het was best sociaal werk, nou ja, in de zomer dan :+

Maar goed ik wijk af, ik denk dat als je het kunt missen je best die paar cent kunt geven, maar een lieve kerstgroet is ook prima... Maar niet door het luikje kijken wie er is en dan weer weglopen.
Dat is zo asociaal!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:40

Keet schreef:
Onze dagblad bezorger vroeger kreeg 50E. Maar daar zat wel een voorwaarde aan vast.
Als de krant het hele jaar door netjes voor 06.30 op de deurmat lag, kreeg hij die 50E.
Voor elke keer dat dat niet het geval was, ging er 5 euro af. 10 voor als hij heel veel te laat kwam en mijn vader hem niet mee naar zijn werk kon nemen. Dit werd bijgehouden op een blaadje in de meterkast

Als hij kwam met zijn kaartje en mijn vader was niet thuis, moest hij een andere keer langs komen. Hij handelde dat altijd graag zelf af.

dat vind ik heel flauw. Er zijn met enige regelmaat problemen met de pers. dan komt de krant dus pas extreem laat op het depot. En dan is dat dus het probleem van de bezorger?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:41

Keet schreef:

wow, dat vind ik wel weer extreem :o

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:43

Ik eigenlijk niet.
Als in de sales zit en je haalt je target niet krijg jij je bonus ook niet uit betaald.
Ik vind het ergens een prima regel en als het netjes zo afgesproken is is dit toch prima?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:44

Keet schreef:

Dit vind ik echt te ver gaan :roll: :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:46

M_D_H schreef:
Ik eigenlijk niet.
Als in de sales zit en je haalt je target niet krijg jij je bonus ook niet uit betaald.
Ik vind het ergens een prima regel en als het netjes zo afgesproken is is dit toch prima?

Bezorger was heel erg blij met de regeling ;) Kreeg meestal gewoon zijn 50!!!!!! euro hoor.

En uiteraard zat er een verschil in tussen te laat ivm leveringsproblemen drukken en te laat omdat hij zijn bed niet uit kon komen ;) Hij belde altijd even met de verspreider of er leveringsproblemen waren ;) die vrouw woonde bij ons in de straat, kleine moeite.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:54

Keet schreef:
M_D_H schreef:
Ik eigenlijk niet.

Bezorger was heel erg blij met de regeling ;) Kreeg meestal gewoon zijn 50!!!!!! euro hoor.

En uiteraard zat er een verschil in tussen te laat ivm leveringsproblemen drukken en te laat omdat hij zijn bed niet uit kon komen ;) Hij belde altijd even met de verspreider of er leveringsproblemen waren ;) die vrouw woonde bij ons in de straat, kleine moeite.

dan snap ik het wel. Dan zou ik er ook mee accoord gaan. :P Alsof ik iets te kiezen heb wbt mn fooi :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:57

Wauw... doet mij denken aan die keer dat het klachten regende omdat er behoorlijke vertraging was vanwege die beruchte winter met heel veel sneeuw (2005?). Niets geruimd om 5:00 uur dus heb mijn wijk moeten lopen ipv fietsen ik was woest na al die klachten omdat men vond dat de krant te laat was bezorgd... Blij dat ik op mijn 16e naar de supermarkt kon. :evaw: Gaat het goed, kan er geen bedankje van af, maar o wee als er maar één kreukel in de krant zit. :n

#frustratiemodus weer uit

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:59

magda_90 schreef:
Wauw... doet mij denken aan die keer dat het klachten regende omdat er behoorlijke vertraging was vanwege die beruchte winter met heel veel sneeuw (2005?). Niets geruimd om 5:00 uur dus heb mijn wijk moeten lopen ipv fietsen ik was woest na al die klachten omdat men vond dat de krant te laat was bezorgd... Blij dat ik op mijn 16e naar de supermarkt kon. :evaw: Gaat het goed, kan er geen bedankje van af, maar o wee als er maar één kreukel in de krant zit. :n

#frustratiemodus weer uit

hahahahaha de though life van een krantenberzorger. Raar maar waar. Lekkere depothouder had je dan. Die had dan de boel wel even mogen vertragen...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:02

Kwam hij later inderdaad mee, we kregen per brief zijn excuses.

Het is jammer dat het van die ondergeschoven/ondergewaardeerde banen zijn. :n

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:04

Ik heb gelukkig abonnee's die mij ten zeerste waarderen. dat maakt alles goed :D Maar dat gebeurd uiteraard wel alleen bij zeer correct bezorgen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:04

DeEenhoorn schreef:
En geven jullie ook afhankelijk van het enthousiasme? Laatst stond er hier een jongen aan de deur die heel monotoon even zijn praatje deed, die heb ik vriendelijk hetzelfde gewenst en de deur weer dichtgedaan. Ik ga straks mijn eerste deel lopen en natuurlijk enthousiast en aardig zijn, en mensen uit mijn wijk herkennen, zo leuk :D ik loop zelf 1,5 jaar nu dus een deel kent me wel!

dit is erg, zelf niks geven en zelf wel wat willen hebben? wat mij betreft krijg je hetzelfde als wat je de jongen (die misschien wel héél verlegen is) zelf geeft.

En ja, ik geef wel, enthousiast of niet !

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:05

wat heeft enthousiasme er nou mee te maken... Als hij zijn werk goed doet, doet hij zijn werk goed. Of hij nou monotoon praat of niet...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 16:18

Peelie schreef:
wat heeft enthousiasme er nou mee te maken... Als hij zijn werk goed doet, doet hij zijn werk goed. Of hij nou monotoon praat of niet...

mee eens, een jongen die ik kende was hoogfunctionerend autist.. die hield zijn praatje ook basic en monotoom.. kon ie niets aan doen :') ... maar hij haalde wel minder op dan mensen die enthousiast waren.

wij gaven overigens ook een kersbonus aan de jongen die namens de tros de oude troskompassen kwam ophalen om weer terug te geven aan de meneer van de Tros :') :') :') .. Hele buurt deed daaraan mee. Dit betrof een jongen met het syndroom van Down, iedere maandag haalde hij op de fiets de troskompassen bij iedereen op en owee als je ze gescheurd had of gekreukt, want ze moesten netjes weer terug.. Ik denk dat hij dit wel 15 jaar gedaan had en hij was er echt van overtuigd dat hij goed werk deed (en z'n vader iedere maandagavond naar het oud papier rijden om ze weg te gooien).. z'n vader kocht ook een setje van die kerstkaartjes en die mocht hij dan met kerst langsbrengen. We mochten alleen geen snoepjes meer geven.. Hij droeg een button met 'ik mag geen snoepjes meer' op z'n jas gespeld gekregen van z'n vader gekregen.. dat was even offtopic, maar het was zo'n lieve gewoonte dat ik het toch even wilde delen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 17:54

Marjoow schreef:
Wat je er als gever nog meer aan hebt? Misschien een betere inzet van je bezorger?
Als je werk niet gewaardeerd word, waarom zou je er dan je best voor doen?

En das fijn dat jij op je 13/14e 20 km mocht fietsen voor een baantje. Als ik kijk naar mijn rooster toentertijd: ma tm vrij overdag school, zaterdag manege waar ik veel vrijwilligerswerk deed en de zondag... Ja die was voor familie. 's Avonds in het donker op de fiets in mn eentje? No-go. Daarbij, is er hier in de buurt niet eens iets van bollenvelden ofzo waar je op zo'n jonge leeftijd kan werken.
Daarom liep ik folders. Zonder enige vorm van verwachting. Als je een paar euro ophaalt is het leuk, maar nooit verwacht dat ik op 1 avond 100en euro's zou ophalen. En dan doe je het jaar daarop nog even een stapje harder je best. De folders bezorg je bv niet op zondag bij mensen die dat niet willen of als je weet dat ergens een pasgeboren babytje ligt ga je niet enorm hard die folders naar binnen duwen zodat de brievenbus klettert. Klinkt misschien kinderachtig, maar als jij je best doet voor zulke mensen en aan het eind van het jaar kan er nog geen 10 cent vanaf, dan denk je daar in het vervolg wel 2x over na...
Een gezellig praatje maken met de ouderen van de buurt omdat die al zo weinig aanspraak hebben.

En ja hoor, de jeugd van tegenwoordig is lui. Dat zie ik overal. Ik werk inmiddels 7 jaar bij de Albert Heijn en elke nieuwe lichting is luier en ongemotiveerder dan de vorige. Ziek melden 5 minuten voordat je moet beginnen is de normaalste zaak en je werk maar half uitvoeren komt dagelijks voor. Maar degene die wél dat stapje extra zetten, of wél blijven terwijl ze zich eigenlijk niet lekker voelen. Die mogen daar best voor beloond worden. En niet alleen in de supermarkt, maar overal.
Zo geef ik ook ALTIJD fooi in een restaurant als de bediening daar goed is geweest.

Nou ik zie dat dus anders. Je toont inzet omdat je een contract met je werkgever hebt en daardoor gewoon je werk hoort te doen. In het geval van bezorgen is dit dus gewoon je best doen op tijd en netjes de boel in de brievenbus te stoppen. Heel lief dat jij rekening hield met bijv babys, maar ik verwacht zoiets totaal niet van een bezorger. Die heeft simpel de taak netjes en op tijd te bezorgen en mijn privezaken heb ik zelf op te lossen. Je zegt dat je geen verwachtingen had, maar tegelijk dat je eigenlijk minder hard je best zou doen zonder die 10ct. Je hoort je best te doen omdat het je werk is, dat is mijn instelling daarbij.
Oh en die tulpen was alleen in de zomer. Vanwege mn thuissituatie (verder niet relevant hier) had ik simpelweg geen mogelijkheid om een bijbaantje te hebben. Extraatjes kopen zat er voor mij gewoon niet in. Dus verdiende ik in de zomer bij.

Wel typisch dat veel mensen het meteen als zuur en misgunnen zien. Ik ben gewoon erg principieel over zulke zaken en uit mn waardering graag op andere manieren. En misschien is het idd een beetje zuur gedacht, maar ik vind niet dat ik het zo geweldig moet waarderen als mensen hun werk fatsoenlijk doen, dat zou gewoon normaal moeten zijn imo.
Ik ben dus bijv wel iemand die in zo'n sneeuwsituatie niet zou verwachten dat mn krant op tijd zou komen. De bikkels die dan toch komen zouden een kop warme choco van me krijgen oid, zo ben ik dan ook wel weer. Waardering is echt niet alleen een geldbedrag wanneer je daarom vraagt...
Ik waardeer de postbezorgers hier echt wel. Buitengebied, veel km voor weinig bezorgingen. Daarom staat mijn brievenbus dus dicht bij de weg, waardoor ze het gewoon uit het raampje erin kunnen doen en niet hoeven uit te stappen. Dit zorgt er wel voor dat ik regelmatig een nieuwe brievenbus moet kopen omdat aso's dat ding er nogal eens vanaf rijden. Vind ik dus niet erg, ik gun het de bezorgers om mijn adres zo vlot en makkelijk mogelijk te kunnen doen. Pakketjes mogen altijd in de schuur, zodat ze nooit een tweede keer hoeven te komen. Als ik ze tegen kom altijd een vriendelijke begroeting, ik zwaai zelfs even als ik toevallig aan het uitmesten ben oid. Ik misgun ze niks, ik geloof gewoon niet in die extra centen waar sommigen echt om bedelen, het staat me dus principieel tegen om eerder genoemde redenen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:02

Zwerte schreef:
Wel typisch dat veel mensen het meteen als zuur en misgunnen zien. Ik ben gewoon erg principieel over zulke zaken en uit mn waardering graag op andere manieren. En misschien is het idd een beetje zuur gedacht, maar ik vind niet dat ik het zo geweldig moet waarderen als mensen hun werk fatsoenlijk doen, dat zou gewoon normaal moeten zijn imo.

Welnee, helemaal niet zuur. Als ik krantenbezorger zou zijn word ik liever dagelijks vriendelijk begroet of word ik blijer van een brievenbus waar de krant normaal in gaat dan van 5 euro aan het einde van het jaar.

Iedereen doet wat voor anderen op zijn eigen manier. Prima toch? En sommige mensen doen niks voor anderen. Moeten ze zelf weten, als zij daar blij van worden. :)

edit; overigens geef ik zoals gezegd wel fooi aan het einde van het jaar. Nu ik er over nadenk, omdat ik het de bezorger gun maar ook omdat het mijzelf een goed gevoel bezorgd. Puur egoisme dus! }> :+

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:24

Ir111 schreef:
Zwerte schreef:

Welnee, helemaal niet zuur. Als ik krantenbezorger zou zijn word ik liever dagelijks vriendelijk begroet of word ik blijer van een brievenbus waar de krant normaal in gaat dan van 5 euro aan het einde van het jaar.

Iedereen doet wat voor anderen op zijn eigen manier. Prima toch? En sommige mensen doen niks voor anderen. Moeten ze zelf weten, als zij daar blij van worden. :)

edit; overigens geef ik zoals gezegd wel fooi aan het einde van het jaar. Nu ik er over nadenk, omdat ik het de bezorger gun maar ook omdat het mijzelf een goed gevoel bezorgd. Puur egoisme dus! }> :+

Ik sta nu in deze discussie ook voor het eerst echt stil bij die brievenbus van mij. Het heeft flink moeite gekost om een goede te vinden want de meeste standaard brievenbussen zijn dus echt veel te klein voor die lading kranten en folders. Ik heb wel bewust eentje gekocht (en dus af en toe een nieuwe...) waar het wel goed in past. Want hoe kan je nou verwachten dat de bezorger netjes zn werk doet als de kleine brievenbus dat vrijwel onmogelijk maakt? Dat was voor mij gewoon totaal logisch, maar als je kijkt naar de gemiddelde brievenbus is dat blijkbaar niet eens zo logisch...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:28

helemaal niet zelfs, brievenbussen zijn te klein, sommige missen zo'n opstaand randje waar je je pakketjes folders achter kunt steken zodat de brievenbus opengaat (ik heb serieus een wijk gehad waarbij ik bij zon 25 huizen met maar 1 folderpakketje naar de deur moest lopen, je had namelijk 2 handen nodig om de brievenbus te openen en met een hele stapel folders in je handen lukte dat dus niet :').
Sommige hebben een veer zodat ze meteen weer dicht gaan (wat wel super handig is om tochten te voorkomen) en dan heb je je vingers er weer tussen zitten :') en ga maar door :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 18:56

Zwerte schreef:
Marjoow schreef:
Wat je er als gever nog meer aan hebt? Misschien een betere inzet van je bezorger?
Als je werk niet gewaardeerd word, waarom zou je er dan je best voor doen?

En das fijn dat jij op je 13/14e 20 km mocht fietsen voor een baantje. Als ik kijk naar mijn rooster toentertijd: ma tm vrij overdag school, zaterdag manege waar ik veel vrijwilligerswerk deed en de zondag... Ja die was voor familie. 's Avonds in het donker op de fiets in mn eentje? No-go. Daarbij, is er hier in de buurt niet eens iets van bollenvelden ofzo waar je op zo'n jonge leeftijd kan werken.
Daarom liep ik folders. Zonder enige vorm van verwachting. Als je een paar euro ophaalt is het leuk, maar nooit verwacht dat ik op 1 avond 100en euro's zou ophalen. En dan doe je het jaar daarop nog even een stapje harder je best. De folders bezorg je bv niet op zondag bij mensen die dat niet willen of als je weet dat ergens een pasgeboren babytje ligt ga je niet enorm hard die folders naar binnen duwen zodat de brievenbus klettert. Klinkt misschien kinderachtig, maar als jij je best doet voor zulke mensen en aan het eind van het jaar kan er nog geen 10 cent vanaf, dan denk je daar in het vervolg wel 2x over na...
Een gezellig praatje maken met de ouderen van de buurt omdat die al zo weinig aanspraak hebben.

En ja hoor, de jeugd van tegenwoordig is lui. Dat zie ik overal. Ik werk inmiddels 7 jaar bij de Albert Heijn en elke nieuwe lichting is luier en ongemotiveerder dan de vorige. Ziek melden 5 minuten voordat je moet beginnen is de normaalste zaak en je werk maar half uitvoeren komt dagelijks voor. Maar degene die wél dat stapje extra zetten, of wél blijven terwijl ze zich eigenlijk niet lekker voelen. Die mogen daar best voor beloond worden. En niet alleen in de supermarkt, maar overal.
Zo geef ik ook ALTIJD fooi in een restaurant als de bediening daar goed is geweest.

Nou ik zie dat dus anders. Je toont inzet omdat je een contract met je werkgever hebt en daardoor gewoon je werk hoort te doen. In het geval van bezorgen is dit dus gewoon je best doen op tijd en netjes de boel in de brievenbus te stoppen. Heel lief dat jij rekening hield met bijv babys, maar ik verwacht zoiets totaal niet van een bezorger. Die heeft simpel de taak netjes en op tijd te bezorgen en mijn privezaken heb ik zelf op te lossen. Je zegt dat je geen verwachtingen had, maar tegelijk dat je eigenlijk minder hard je best zou doen zonder die 10ct. Je hoort je best te doen omdat het je werk is, dat is mijn instelling daarbij.
Oh en die tulpen was alleen in de zomer. Vanwege mn thuissituatie (verder niet relevant hier) had ik simpelweg geen mogelijkheid om een bijbaantje te hebben. Extraatjes kopen zat er voor mij gewoon niet in. Dus verdiende ik in de zomer bij.

Het is niet zozeer niet meer je best doen, het is net dat beetje extra doen.. Iets wat je niet zal doen als het niet gewaardeerd word :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:01

Fair schreef:
Als iemand bij mij aan de deur zou komen zou ik ook gewoon geven hoor, kleine moeite en als hun er blij van worden. :)

Ik doelde zelf meer op het feit wat het verschil maakt dat kranten mensen om een fooi mogen vragen en andere mensen niet. Er werd genoemd dat het komt omdat zij geen kerstpakket krijgen, maar dat is bij meerdere banen zo. :P

In dit geval omdat het taai werk is & het vaak hele jonge bezorgers zijn. Jouw werk is in een prettigere omgeving, heeft doorgroeimogelijkheden, is lekker warm binnen, voegt iets toe aan je cv, bouwt pension en vakantiedagen op, heeft meer uitdaging inhoudelijk, etc.

Ik zou onze vuilnismannen bijv ook graag wat extras geven, nog zo'n baantje dat eigenlijk niemand wil.

purny schreef:
Ik lees diverse reacties over een kerstpakket. Kerstpakket is een extraatje en niet standaard wat er bij je baan is. Volgens mij zijn er genoeg baantjes voor 13 of 14 jarigen. Dus het is ook een beetje eigen keus dat je dat werk gaat doen.

Dat ligt wellicht aan de streek. Hier kan je zo jong bijna nergens aan de slag hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:11

Dat extra kwam ook al naar boven bij het topic over fooi voor het personeel in de horeca maar ook daar kwam geen antwoord op de vraag wat nu dat extra is wat dus niet bij je baan hoort(en je werkgever dus van je verlangt) en mensen dus standaard doen zonder dat het moet en waar mensen dus ook nog iets aan hebben.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:13

Tigra_ schreef:
Dat extra kwam ook al naar boven bij het topic over fooi voor het personeel in de horeca maar ook daar kwam geen antwoord op de vraag wat nu dat extra is wat dus niet bij je baan hoort(en je werkgever dus van je verlangt) en mensen dus standaard doen zonder dat het moet en waar mensen dus ook nog iets aan hebben.

In de horeca kan ik er ook wel een paar bedenken hoor. Die het personeel niet hoeft te doen maar tóch doet.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:19

Horeca personeel is er om ervoor te zorgen dat jij niet op hoeft te staan voor je eten en drinken. Jou een hele fijne avond bezorgen, al je dieetweneen opnemen, vriendelijk lachen om flauwe grapjes en zorgen dat alles snel gaat, hoort daar niet bij. Dat is allemaal extra. En ik vind dat nogal wat, voor €9,26 bruto. Maar sommige mensen vinden dat allemaal heel vanzelfsprekend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 19:29

Quellian schreef:
Janneke2 schreef:
Soms zijn die paar rotcenten (al dan niet gecombineerd met nog een serie wijken) gewoon nodig om rond te komen.

Maar daar mag je toch niet je kinderen voor op laten draaien...? In ieder geval niet op die leeftijd...

....dit is een stukje discussie van vanmiddag en dat is pagina's terug.
Eerst had iemand het over 'een wijkje lopen voor een paar rotcenten'.
Toen een verstandige moeder die dat niet wilde.
....daarna kwam iemand met "dat dat eigen keuze zou zijn".
Ik ben het daar niet mee eens.
Sommige mensen leven om wat voor reden dan ook in armoede. Dat is geen keuze.
En tja, kinderen horen daar uiteraard niet voor op te draaien -dat ben ik met iedereen eens.
Maar niet alleen armoede is geen keuze - ook dit soort nobele principes komt onder druk te staan.