Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dreamybol schreef:420BlazeIt, ik zou jou dus niet in mijn vriendenkring willen hebben als jij dit gedrag en de daarbij behorende risico's normaal vindt. En jij mij niet, omdat ik in jouw ogen een klikspaan ben, dus die cirkel is dan weer mooi rond.
Mensen stoppen pas met idioot gedrag als ze consequenties hebben ervaren. Helaas is dat soms niet eens genoeg. Het gaat om bewustwording, want de beslissing om te gaan drinken terwijl je met de auto bent neem je nog nuchter en dáár gaat het blijkbaar al mis bij mensen die het niet begrijpen. En als ik dan met mijn verhaal maar één iemand bewust kan maken, dan heb ik toch iets goed gedaan. Maar helaas schuiven we tegenwoordig de verantwoording maar al te graag af. Kinderen worden pas op school pas geconfronteerd met regels omdat de ouders dat niet nodig vonden. En dan krijgt het kind dat niet luistert en straf krijgt niet op z'n kop van thuis, maar staan de ouders de volgende dag in de klas om de docent te vertellen dat hun prinsje of prinsesje alles mag wat het wil, omdat dan pas het echte talent van het kind benut zal worden.
De wereld draait nou eenmaal het best op regels en er zullen altijd mensen zijn die daar onderuit proberen te komen, maar als we nou eens met elkaar proberen de wereld wat mooier en beter te maken, dan is er niets mis mee met proberen te voorkomen dat iemand onder invloed (of oververmoeid idd!) achter het stuur kruipt.
We zijn wat dat betreft op zich op de goede weg, maar helemaal te voorkomen is het niet. Nies_ schreef:Denken jullie dan dat mensen die het gevolg van dronken achter het stuur zien niet inzien wel inzien dat die actie €1100 kan gaan kosten? Nee hoor. Dan zijn ze zielig, genaaid en hebben ze pech. Zo denken veel mensen echt. Ik ken eigenlijk niemand die na zo'n cursus van mening veranderd is. Het verjaart overigens ook, dus voor je je rijbewijs lang of zelfs permanent kwijt bent kun je het heel bont maken, zeker omdat de pakkans niet groot is.
Dreamybol schreef:Ja, dat bedoel ik ook Picasso. Ik las in een discussie over die mobiel op de fiets het argument 'maar bellen in de auto wordt al te weinig op gecontroleerd en bestraft, laat staan dat er straks gehandhaafd gaat worden op het gebruik van mobiel op de fiets'. En dat was dan een argument om het niet te verbieden. Daar snap ik niets van. Natuurlijk loop je altijd de kans dat het goed gaat of dat je niet betrapt wordt, maar het gaat erom dat we met elkaar afspreken dat iets niet mag, omdat het levensgevaarlijk is. Met een regel kun je erop handhaven, maar óók elkaar aanspreken dat je iets doet wat niet mag/dom is/gevaarlijk is.
.
. Nies_ schreef:Denken jullie dan dat mensen die het gevolg van dronken achter het stuur zien niet inzien wel inzien dat die actie €1100 kan gaan kosten? Nee hoor. Dan zijn ze zielig, genaaid en hebben ze pech. Zo denken veel mensen echt. Ik ken eigenlijk niemand die na zo'n cursus van mening veranderd is.
)) Picasso schreef:Vind het echt onvoorstelbaar dat een geldboete mensen wel zou afschrikken en verhalen over dodelijke ongelukken niet... Ja ben het braafste meisje van de klas wat dat betreft, maar ik kan er echt niet bij.
Wb voorlichting: al bereik je maar een gedeelte....
elenaMM77 schreef:maar niet veranderen betekent bij herhaling veel zwaardere straf.
prima, rijbewijs langdurig of definitief kwijt nog beter in mijn ogen..
wat mij betreft mogen ze dat bij de eerste keer al doen dat iemand betrapt wordt met alcohol op.
rijden zonder rijbewijs is een misdrijf.. dus ik weet niet hoever mensen willen gaan, maar op een gegeven moment is je beurs leeg en ben je je rijbewijs en baan kwijt. want als je zo hardleers bent, heb je echt een diepgaand probleem en heeft dat ook invloed op je werk als je al geen rijbewijs nodig had voor je werk
verootjoo schreef:elenaMM77 schreef:maar niet veranderen betekent bij herhaling veel zwaardere straf.
prima, rijbewijs langdurig of definitief kwijt nog beter in mijn ogen..
wat mij betreft mogen ze dat bij de eerste keer al doen dat iemand betrapt wordt met alcohol op.
rijden zonder rijbewijs is een misdrijf.. dus ik weet niet hoever mensen willen gaan, maar op een gegeven moment is je beurs leeg en ben je je rijbewijs en baan kwijt. want als je zo hardleers bent, heb je echt een diepgaand probleem en heeft dat ook invloed op je werk als je al geen rijbewijs nodig had voor je werk
Ja, dan heb je het over straf. En dat werkt dus beter, want dan treft het mensen rechtstreeks in hun portemonnee
mensen zijn anders gemotiveerd als een actie hun veel geld kost, dan als ze hebben gezien welke gevolgen hun actie kan hebben Dreamybol schreef:Nies, het gaat om verantwoordelijkheidsgevoel. En dát wordt steeds minder aangesproken. Kijk gewoon eens naar hoe mensen met elkaar omgaan, kijk naar hoe men in het verkeer met elkaar omgaat. Ruimte geven om in te voegen? Je aan de snelheid houden? Niet bellen achter het stuur? Alcohol wordt dan (in Nederland) misschien minder geaccepteerd, maar zelf verantwoording nemen en een ander aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheid wordt steeds minder normaal, het vingertje naar de ander helaas steeds normaler. Maar dat er dan nog altijd drie naar jezelf wijzen, vergeet men.
Nies_ schreef:1: je moet die cursus zelf betalen (1100 Euro).
2: je bent daarnaast je rijbewijs (minimaal) 2 maanden kwijt
3: als je daarna weer gepakt wordt met drank op; ben je je rijbewijs heel lang kwijt.
en moet je wederom een cursus betalen....
Denken jullie dan dat mensen die het gevolg van dronken achter het stuur zien niet inzien wel inzien dat die actie €1100 kan gaan kosten? Nee hoor. Dan zijn ze zielig, genaaid en hebben ze pech. Zo denken veel mensen echt. Ik ken eigenlijk niemand die na zo'n cursus van mening veranderd is. Het verjaart overigens ook, dus voor je je rijbewijs lang of zelfs permanent kwijt bent kun je het heel bont maken, zeker omdat de pakkans niet groot is.
verootjoo schreef:Picasso schreef:Vind het echt onvoorstelbaar dat een geldboete mensen wel zou afschrikken en verhalen over dodelijke ongelukken niet... Ja ben het braafste meisje van de klas wat dat betreft, maar ik kan er echt niet bij.
Wb voorlichting: al bereik je maar een gedeelte....
Er is onderzoek naar geweest en het blijkt inderdaad dat verhalen over de gevolgen niet leiden tot ander gedrag. Mensen denken dan toch vaak dat het over een ander gaat en dat het hen niet zal overkomen.
Shadow0 schreef:(De andere kant: 'ik ken eigenlijk niemand die door zo'n cursus van mening veranderd is' - ken je wel zoveel mensen die zo'n cursus hebben moeten volgen dan?