rijden met drank op

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:00

Vind het echt onvoorstelbaar dat een geldboete mensen wel zou afschrikken en verhalen over dodelijke ongelukken niet... Ja ben het braafste meisje van de klas wat dat betreft, maar ik kan er echt niet bij.

Wb voorlichting: al bereik je maar een gedeelte....

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:05

420BlazeIt, ik zou jou dus niet in mijn vriendenkring willen hebben als jij dit gedrag en de daarbij behorende risico's normaal vindt. En jij mij niet, omdat ik in jouw ogen een klikspaan ben, dus die cirkel is dan weer mooi rond.

Mensen stoppen pas met idioot gedrag als ze consequenties hebben ervaren. Helaas is dat soms niet eens genoeg. Het gaat om bewustwording, want de beslissing om te gaan drinken terwijl je met de auto bent neem je nog nuchter en dáár gaat het blijkbaar al mis bij mensen die het niet begrijpen. En als ik dan met mijn verhaal maar één iemand bewust kan maken, dan heb ik toch iets goed gedaan. Maar helaas schuiven we tegenwoordig de verantwoording maar al te graag af. Kinderen worden pas op school pas geconfronteerd met regels omdat de ouders dat niet nodig vonden. En dan krijgt het kind dat niet luistert en straf krijgt niet op z'n kop van thuis, maar staan de ouders de volgende dag in de klas om de docent te vertellen dat hun prinsje of prinsesje alles mag wat het wil, omdat dan pas het echte talent van het kind benut zal worden.
De wereld draait nou eenmaal het best op regels en er zullen altijd mensen zijn die daar onderuit proberen te komen, maar als we nou eens met elkaar proberen de wereld wat mooier en beter te maken, dan is er niets mis mee met proberen te voorkomen dat iemand onder invloed (of oververmoeid idd!) achter het stuur kruipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:06

Dreamybol schreef:
420BlazeIt, ik zou jou dus niet in mijn vriendenkring willen hebben als jij dit gedrag en de daarbij behorende risico's normaal vindt. En jij mij niet, omdat ik in jouw ogen een klikspaan ben, dus die cirkel is dan weer mooi rond.

Mensen stoppen pas met idioot gedrag als ze consequenties hebben ervaren. Helaas is dat soms niet eens genoeg. Het gaat om bewustwording, want de beslissing om te gaan drinken terwijl je met de auto bent neem je nog nuchter en dáár gaat het blijkbaar al mis bij mensen die het niet begrijpen. En als ik dan met mijn verhaal maar één iemand bewust kan maken, dan heb ik toch iets goed gedaan. Maar helaas schuiven we tegenwoordig de verantwoording maar al te graag af. Kinderen worden pas op school pas geconfronteerd met regels omdat de ouders dat niet nodig vonden. En dan krijgt het kind dat niet luistert en straf krijgt niet op z'n kop van thuis, maar staan de ouders de volgende dag in de klas om de docent te vertellen dat hun prinsje of prinsesje alles mag wat het wil, omdat dan pas het echte talent van het kind benut zal worden.
De wereld draait nou eenmaal het best op regels en er zullen altijd mensen zijn die daar onderuit proberen te komen, maar als we nou eens met elkaar proberen de wereld wat mooier en beter te maken, dan is er niets mis mee met proberen te voorkomen dat iemand onder invloed (of oververmoeid idd!) achter het stuur kruipt.

Precies!

Nies_

Re: rijden met drank op

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:08

Ik denk dat die vergelijking niet echt opgaat. Kinderen worden steeds vervelender, terwijl alcohol in het verkeer gelukkig steeds minder geaccepteerd is :D We zijn wat dat betreft op zich op de goede weg, maar helemaal te voorkomen is het niet.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:21

Nies, het gaat om verantwoordelijkheidsgevoel. En dát wordt steeds minder aangesproken. Kijk gewoon eens naar hoe mensen met elkaar omgaan, kijk naar hoe men in het verkeer met elkaar omgaat. Ruimte geven om in te voegen? Je aan de snelheid houden? Niet bellen achter het stuur? Alcohol wordt dan (in Nederland) misschien minder geaccepteerd, maar zelf verantwoording nemen en een ander aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheid wordt steeds minder normaal, het vingertje naar de ander helaas steeds normaler. Maar dat er dan nog altijd drie naar jezelf wijzen, vergeet men.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:21

Het gaat een beetje om de strekking van het verhaal en daar kan ik me best in vinden! De opvoeding van kinderen wordt in het algemeen een beetje aan anderen overgelaten tegenwoordig en heel kort door de bocht; ook op het vlak van drank en drugs (in het verkeer) wordt er soms vrij makkelijk en laconiek gedaan hierover door ouders.... Vroeg(er) wijs maken is helemaal zo gek nog niet. En ik grijp dan terug op mijn eigen ervaring van vroeger: een drankverslaafde die voorlichting kwam geven bij ons op de Havo.

Vind het ook goed dat er nu aandacht besteed wordt aan de mobiele telefoon op de fiets bijvoorbeeld... Naïef van mijn kant: misschien wel, maar een ieder die bereikt wordt met dit soort campagnes en voorlichtingen (en straks ook wet?) is er een!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:23

Ja, dat bedoel ik ook Picasso. Ik las in een discussie over die mobiel op de fiets het argument 'maar bellen in de auto wordt al te weinig op gecontroleerd en bestraft, laat staan dat er straks gehandhaafd gaat worden op het gebruik van mobiel op de fiets'. En dat was dan een argument om het niet te verbieden. Daar snap ik niets van. Natuurlijk loop je altijd de kans dat het goed gaat of dat je niet betrapt wordt, maar het gaat erom dat we met elkaar afspreken dat iets niet mag, omdat het levensgevaarlijk is. Met een regel kun je erop handhaven, maar óók elkaar aanspreken dat je iets doet wat niet mag/dom is/gevaarlijk is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:24

Nies_ schreef:
Denken jullie dan dat mensen die het gevolg van dronken achter het stuur zien niet inzien wel inzien dat die actie €1100 kan gaan kosten? Nee hoor. Dan zijn ze zielig, genaaid en hebben ze pech. Zo denken veel mensen echt. Ik ken eigenlijk niemand die na zo'n cursus van mening veranderd is. Het verjaart overigens ook, dus voor je je rijbewijs lang of zelfs permanent kwijt bent kun je het heel bont maken, zeker omdat de pakkans niet groot is.

die cursus krijg je niet zonder dat je je rijbewijs lang kwijt bent..
sowieso maanden.

dan hebben ze pech, prima.. maar ze zijn sowieso van de weg af moeten zowel tijd en flink geld investeren om het uberhaupt terug te krijgen en bij recidive is het maar de vraag of ze uberhaupt nog op cursus mogen of het rijbewijs nog langer kwijt zijn tot permanent. Dan is wat mij betreft het probleem mooi opgelost.. bij mijn familielid, die kreeg geneens een cursus en kon direct door voor het geschiktheidsonderzoek.. die heeft het rijbewijs nooit meer teruggezien.

ja, bij een volgende keer, weegt mee dat het de vorige keer zoveel gekost heeft en meestal nemen ze dan bij voorbaat een lift, of regelen wat anders.. alleen geld maakt geen indruk, maar het dreigen met het complete verlies van het rijbewijs voor de meesten echt wel.. na 1x kort kwijt realiseren ze zich vaak dat een tweede keer wel eens kostbaar kan worden.. realisatie is na ontnuchtering, niet op het moment van dronkenschap..

je hebt altijd gekken die het blijven doen, maar de meesten 'leren' er niet persee van.. maar kijken wel link uit..

het is gewoonte doorbrekend.. als je jarenlang niet meer met drank op kunt rijden wegens een voorwaardelijk verlies.. dan is de gewoonte van het rijden met drank op weg, of je bent ergens een keer je rijbewijs veel langer of voorgoed kwijt en dan komt het nooit tot verjaren.

cursus inclusief drank (als dat al zou mogen, dan is het een vrijwillige cursus), is voor de meesten een grappige cursus.. ja met een stukje gewaarwording (maar dat heb je net zo goed met de serieuze ook).. voor de rest is het gratis drank, leuke test en over een jaartje weer vergeten... Die tests zijn bij mythbusters ook gedaan.. oei oei maar grootste lol. Mensen die al geschroken waren van hun aanhouding leren daar misschien iets van de anderen hebben paar gratis shots en een omgeving waarin ze daardoor alles om kegelen als leuke herinnering. oma van het zebrapad rijden is zeer grappig als je dronken bent en je weet dat het niet echt is.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-12-16 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:29

Dreamybol schreef:
Ja, dat bedoel ik ook Picasso. Ik las in een discussie over die mobiel op de fiets het argument 'maar bellen in de auto wordt al te weinig op gecontroleerd en bestraft, laat staan dat er straks gehandhaafd gaat worden op het gebruik van mobiel op de fiets'. En dat was dan een argument om het niet te verbieden. Daar snap ik niets van. Natuurlijk loop je altijd de kans dat het goed gaat of dat je niet betrapt wordt, maar het gaat erom dat we met elkaar afspreken dat iets niet mag, omdat het levensgevaarlijk is. Met een regel kun je erop handhaven, maar óók elkaar aanspreken dat je iets doet wat niet mag/dom is/gevaarlijk is.

Inderdaad; dat is stap 1, stap 2 is om te proberen mensen/jongeren ervan te doordringen dat het ernst is/bewustwording kweken. Niet geschoten is altijd mis denk ik dan heel naïef.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:32

Dat is niet wat ik in de praktijk zie. Ken je echt mensen bij wie dat zo werkt of denk je dat alleen? Van mij zou die hele cursus niet hoeven, maar het rijbewijs veel sneller en langer ingeleverd moeten worden. Dan zijn er natuurlijk nog altijd genoeg gekken die zonder rijbewijs gaan rijden, maar dat hou je altijd. Wat er bij die cursussen verteld wordt is volgens mij toch wel algemeen bekend, maar sommige mensen willen het niet horen of denken dat ze een uitzondering zijn.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:38

Ik vind dit een hele goede en ook relevante discussie. Hopelijk worden mensen hiermee wat meer bewust van alle risico’s.
Nee een ander is niet verantwoordelijk voor iemand die met drank achter het stuur op iemand dood rijd maar hoe zou jij je voelen als dit had kunnen voorkomen?
Of je rijd iemand een rolstoel in, schade claim loopt al snel op in de 200.000 als niet verzekerde heb je naast je trauma, levenslang een schuld om af te betalen.

Ik ben zelf behoorlijk anti alcohol dus ik ben geen hele neutrale stem. Zelf drink ik niet als ik rijd en ik stap ook niet in de auto bij iemand die meer dan 1 glas op heeft.

De politie bellen vind ik wel erg ver gaan. Ik denk niet dat ik het zou durven of die persoon nog recht in de ogen aan zou durven kijken daarna. Maar auto sleutel afpakken doe ik prima. Ik breng je wel thuis dan zo lief ben ik dan weer wel ;).

Wat er gedaan kan worden om het tegen te gaan? Ik denk wel dat een cursus ter bewustwording van de invloed van 1 glas bij het behalen van het rijbewijs aangeboden kan worden. Je reactie vermogen is zo zwaar verminderd dat begrijpen veel mensen niet. En natuurlijk doordat iedereen gewoon in zijn eigen omgeving meedenkt en mensen niet achter het stuur laat stappen met te veel op.
Het is de verantwoordelijkheid van degene die rijd, maar kunnen we niet stiekem allemaal een handje helpen zonder een vinger te wijzen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:46

Ja ik ken helaas meerdere alcholisten, en ervaringen uit tweede hand omdat ik een tijd bij een hulpgroep heb gezeten voor mensen met familieleden/vrienden met een verslaving.

ben zeer anti alcohol, maar als je mij dronken zou weten te krijgen, zonder dat ik alcohol hoef te drinken.. dan vind ik het een super gaaf feestje om met z'n allen zo'n test te doen ;).

heb hier thuis nog de uitslag liggen van de bewuste geschiktheidstest. Nu, maakte geen bal uit of ze zelf bewust was of niet, die heeft tot aan haar dood het rijbewijs niet meer terug gehad.. Maar dat betrof een zwaar alcoholist die beslist niet zonder kon.

de meeste mensen die met drank op rijden zijn niet per definitie zware alcholisten.. zoals met alles, pak inemand flink in de beurs, dan passen ze op.. Als je een normaal salaris hebt, dan ga je ook niet standaard met 180 over de snelweg rijden, dan gaat je maandsalaris continue naar de staat.. zelfde geld met alchol op gaan rijden..

hoe vaak kun jij een boete betalen om gewoon te blijven rijden.. En hoevaak ga je het risico nemen nadat je een ema gehad hebt en dus dreigend verlies van het rijbewijs

Alcoholpromillage ervaren bestuurder Boete Educatieve maatregel
Van 0,00 tot 0,50 promille n.v.t. n.v.t.
Van 0,51 tot 0,80 promille 360,- n.v.t.
Van 0,81 tot 1,00 promille 500,- LEMA-cursus
Van 1,01 tot 1,15 promille 600,- EMA-cursus
Van 1,16 tot 1,30 promille 750,- EMA-cursus
Van 1,31 tot 1,80 promille Bepaald door rechter EMA-cursus
Van 1,81 promille of meer Bepaald door rechter Onderzoek alcohol

als je ieder weekend uitgaat en drinkt en ze vaak controles, is de lol er heel snel af

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:02

Nies_ schreef:
Denken jullie dan dat mensen die het gevolg van dronken achter het stuur zien niet inzien wel inzien dat die actie €1100 kan gaan kosten? Nee hoor. Dan zijn ze zielig, genaaid en hebben ze pech. Zo denken veel mensen echt. Ik ken eigenlijk niemand die na zo'n cursus van mening veranderd is.

En tegelijkertijd - soms maakt het niet uit of mensen van mening veranderen, als ze hun gedrag maar veranderen. En dan blijkt dat gedrag wel degelijk verandert onder bepaalde omstandigheden, zelfs al denken ze dat ze zich echt niet laten beinvloeden.

(De andere kant: 'ik ken eigenlijk niemand die door zo'n cursus van mening veranderd is' - ken je wel zoveel mensen die zo'n cursus hebben moeten volgen dan?
Want hoewel ik er iets minder rigoreus in durf te staan dan Dreamybol, heb ik toch ook geen directe vrienden die zoiets doen, en als het zou gaan om kennissen of collega's zou ik ook flink afstand houden. (Overigens - nu niet relevant, en bij mijn vorige werk vroeg mijn werkgever zelf voorafgaand aan een kerstdiner of afscheidsetentjes welke keuzes iedereen maakte: auto of alcohol. Echt top. Dat zet een goed voorbeeld :j ))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:14

Picasso schreef:
Vind het echt onvoorstelbaar dat een geldboete mensen wel zou afschrikken en verhalen over dodelijke ongelukken niet... Ja ben het braafste meisje van de klas wat dat betreft, maar ik kan er echt niet bij.

Er is onderzoek naar geweest en het blijkt inderdaad dat verhalen over de gevolgen niet leiden tot ander gedrag. Mensen denken dan toch vaak dat het over een ander gaat en dat het hen niet zal overkomen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:19

maar niet veranderen betekent bij herhaling veel zwaardere straf.
prima, rijbewijs langdurig of definitief kwijt nog beter in mijn ogen..
wat mij betreft mogen ze dat bij de eerste keer al doen dat iemand betrapt wordt met alcohol op.
rijden zonder rijbewijs is een misdrijf.. dus ik weet niet hoever mensen willen gaan, maar op een gegeven moment is je beurs leeg en ben je je rijbewijs en baan kwijt. want als je zo hardleers bent, heb je echt een diepgaand probleem en heeft dat ook invloed op je werk als je al geen rijbewijs nodig had voor je werk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:21

elenaMM77 schreef:
wat mij betreft mogen ze dat bij de eerste keer al doen dat iemand betrapt wordt met alcohol op.
rijden zonder rijbewijs is een misdrijf.. dus ik weet niet hoever mensen willen gaan, maar op een gegeven moment is je beurs leeg en ben je je rijbewijs en baan kwijt. want als je zo hardleers bent, heb je echt een diepgaand probleem en heeft dat ook invloed op je werk als je al geen rijbewijs nodig had voor je werk

Ja, dan heb je het over straf. En dat werkt dus beter, want dan treft het mensen rechtstreeks in hun portemonnee :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:24

Beide dingen zijn belangrijk. Alleen maar straffen werkt net zo min - want met straf ben je altijd te laat. Straf is gericht op de uitzonderingen, voorlichting en sociale normen op het grotere deel van de mensen dat daar gewoon gevoelig voor is. Het is niet of/of. Allemaal zijn belangrijk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:24

verootjoo schreef:
elenaMM77 schreef:

Ja, dan heb je het over straf. En dat werkt dus beter, want dan treft het mensen rechtstreeks in hun portemonnee :Y)

als ze denken dat ze met alcohol op kunnen rijden, veranderd het overgrote deel toch niet van gedachten.. ze denken dat ze superman zijn, hun overkomt het niet.. hoeveel beeldmateriaal of oefening je ze ook voorschotelt.. want met drank op gecontroleerd, ach dan was het toch niet voor het echie, of zoveel drink ik normaal niet.

absoluut shadow.. helemaal mee eens..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:26

De gedachten veranderen ook niet, maar de motivatie tot gewenst gedrag ;) mensen zijn anders gemotiveerd als een actie hun veel geld kost, dan als ze hebben gezien welke gevolgen hun actie kan hebben

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:35

Dreamybol schreef:
Nies, het gaat om verantwoordelijkheidsgevoel. En dát wordt steeds minder aangesproken. Kijk gewoon eens naar hoe mensen met elkaar omgaan, kijk naar hoe men in het verkeer met elkaar omgaat. Ruimte geven om in te voegen? Je aan de snelheid houden? Niet bellen achter het stuur? Alcohol wordt dan (in Nederland) misschien minder geaccepteerd, maar zelf verantwoording nemen en een ander aanspreken op zijn eigen verantwoordelijkheid wordt steeds minder normaal, het vingertje naar de ander helaas steeds normaler. Maar dat er dan nog altijd drie naar jezelf wijzen, vergeet men.

Precies dit. Verantwoordelijkheid nemen is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend. "Ja maar..."

Ik vind het werkelijk schrikbarend om te lezen dat mensen het niet hun verantwoordelijkheid vinden om anderen aan te spreken. Een veilig verkeer is de verantwoordelijkheid van iedereen. Ga jij aan de nabestaande vertellen dat jij je dronken vriend niet tegen hebt gehouden omdat je vond dat het niet jouw verantwoordelijkheid is? Hoe zou je dat vinden als het zelf een dierbare van je is? Het is zo makkelijk om met een vingertje te gaan wijzen, maar kijk ook eens bij jezelf. Wat had je zelf aan de situatie kunnen veranderen en hoe zorg ik er zelf voor dat Nederland veilig is.

En daarbij vind ik vermoeid rijden net zo gevaarlijk als met alcohol op rijden. Daar zouden ook controles op moeten komen, de vraag is alleen hoe je deze in gaat vullen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:38

Nies_ schreef:
1: je moet die cursus zelf betalen (1100 Euro).
2: je bent daarnaast je rijbewijs (minimaal) 2 maanden kwijt
3: als je daarna weer gepakt wordt met drank op; ben je je rijbewijs heel lang kwijt.
en moet je wederom een cursus betalen....
Denken jullie dan dat mensen die het gevolg van dronken achter het stuur zien niet inzien wel inzien dat die actie €1100 kan gaan kosten? Nee hoor. Dan zijn ze zielig, genaaid en hebben ze pech. Zo denken veel mensen echt. Ik ken eigenlijk niemand die na zo'n cursus van mening veranderd is. Het verjaart overigens ook, dus voor je je rijbewijs lang of zelfs permanent kwijt bent kun je het heel bont maken, zeker omdat de pakkans niet groot is.

Ik ken gelukkig wel iemand die hier echt door is veranders. Diegene is zich kapot geschrokken. Gelukkig was het een eenzijdig ongeluk en hij is echt weer even in de realiteit gezet. Hij gaat absoluut niet meer met verdovende middelen achter het stuur.
Dus het kan wel nut hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:44

verootjoo schreef:
Picasso schreef:

Er is onderzoek naar geweest en het blijkt inderdaad dat verhalen over de gevolgen niet leiden tot ander gedrag. Mensen denken dan toch vaak dat het over een ander gaat en dat het hen niet zal overkomen.

Ja helaas werkt het wel vaak zo. En toch hè; al bereik je maar die ene die wel wil luisteren en inzien... voor mij al winst.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:04

Shadow0 schreef:
(De andere kant: 'ik ken eigenlijk niemand die door zo'n cursus van mening veranderd is' - ken je wel zoveel mensen die zo'n cursus hebben moeten volgen dan?

Ja. Dit zijn ook zeker geen vrienden van mij, maar ik ken er zo behoorlijk wat. Ik ken iemand die voor de lol een fles chloor drinkt en dan enorm veel pech in het leven heeft dat hij in het ziekenhuis beland. Er lopen best veel dwazen rond. Het enige wat echt werkt is de pakkans flink omhoog, want dan is het niet "wat heb ik toch een pech in het leven", maar een logisch gevolg.

Overigens, aangezien we hier toch op een paarden forum zitten; hoe denken jullie dat die mensen van de jacht op hun paard zitten na een aantal stops? Zat. En hoe rijden ze naar huis? Nog zatter met een vrachtwagen paarden. Ik ben hier een paar keer getuigen van geweest. Deze mensen zullen al zeker niet wakker liggen om een paar centen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:23

Ik zat laatst in eenzelfde lastige situatie. Bij een verjaardag van iemand. Dit was haar bezoek. En zij (het bezoek) was écht behoorlijk bezopen. En moest nog dik 2 uur in de auto rijden. Zou eigenlijk blijven slapen, maar wilde persé naar huis.

Ik was echt woest en ik heb dit ook zeker laten merken. Ik heb tegen diegene gezegd dat ik het onverantwoord vind, dat ze niet alleen zichzelf maar ook anderen in gevaar brengt.

Maar diegene diens verjaardag het was wist ook niet wat ze moest doen. Keurde het ook absoluut af.

Ik heb echt lopen twijfelen of ik wel/niet de politie moest inschakelen er kwam nota bene nog politie voorbij. Achteraf, hoewel er niets is gebeurd en ze veilig thuis gekomen is, toch ergens wel spijt dat ik die politie die voorbij kwam niet heb aangesproken om te zeggen dat er net 2 minuten eerder iemand dronken achter het stuur was weggereden.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:00

Als iemand aangeschoten of dronken achter het stuur wil stappen zou ik zeker proberen dat te voorkomen, en aanbieden zelf te rijden.

Maar als iemand met twee biertjes op achter het stuur stapt moet die het mooi zelf weten, er van uit gaande dat het iemand is die niet zo snel iets van de alcohol merkt en een beginnersrijbewijs heeft. Want dan heb je al snel teveel gehad voor de wet. Denk niet dat andere weggebruikers dan meer in gevaar zijn dan met een biertje, de enige die meer gevaar loopt is diegene die gaat tijden want die kan een leuke boete krijgen, en bij een ongeval alles zelf betalen.

Om eerlijk te zijn Denk ik dat ik veel gevaarlijker ben als ik moe achter het stuur stap dan met een biertje teveel, dus met twee biertjes op.