Jongere mensen met een elektrische fiets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:03

Ach ik denk dat mensen die mopperen over een e-Bike, er zelf geen een hebben.... en als ze er eenmaal opgezeten hebben, niet anders meer willen.

Voor mij geldt, of op de ebike of met de auto..... is die ebike toch echt gezonder.
Bovendien kom ik na 15 km, echt wel bezweet aan.

Ik ben 46...... in principe ook nog jong ( haha, je verlegt je grenzen), laat ze lekker kletsen.... allemaal jaloezie!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:04

Tja, om echt snel conditie op te bouwen zal je hartslag wel een beetje omhoog moeten gaan. Een e-bike zal heus helen je conditie in elk geval te onderhouden, maar het is niet te vergelijken met de sportschool natuurlijk.

Ik heb wel conditie, maar ik heb gewoon niet altijd zin om moe te worden en om af te vallen. Dus doe dan maar lekker een e-bike. Mijn moeder heeft er een, en ik wil er ook graag eentje kopen. Stukje gemak en dat is mij heel veel waard hoor, met al die drukke dagen.

Karl66

Re: Jongere mensen met een elektrische fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:20

Je kan wel zeggen dat je geen zin hebt om een uur te gaan hardlopen en dat je dus drie uur gaat winkelen om conditie op te bouwen. Maar helaas zo werkt het niet, je zal namelijk minimaal je hartslag op extensief duurniveau moeten krijgen voor het zin krijgt. Dat geldt net zo hard voor een e-bike. Leuk dat je er drie keer zo lang op zit als op een gewone fiets, maar als je niet het extensieve duurniveau haalt, dan heeft het geen opbouwende waarde voor je conditie.

En wat die opmerking over jaloezie betreft, als je geen betere argumenten hebt dan is het misschien verstandiger om niet te reageren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:32

Karl66 schreef:
Je kan wel zeggen dat je geen zin hebt om een uur te gaan hardlopen en dat je dus drie uur gaat winkelen om conditie op te bouwen.

Karl, als we het dan toch over drogredeneringen hebben?

NIEMAND claimt dat een half uur e-bike net zo goed is voor je conditie als een half uur fietsen zonder trapondersteuning. Maar een stuk e-bike is beslist beter voor je conditie dan datzelfde stuk met de auto of scooter doen. Jij blijft hardnekkig gefocussed op dat fietsen, maar e-bikes zijn *niet* alleen maar een vervanging van afstanden die anders met de fiets gedaan zouden worden, maar ook een vervanging van afstanden die anders op een andere manier worden afgelegd, bv bus, auto, scooter of in het geheel niet.

Ook reageer je in het geheel niet op het probleem dat dergelijke negatieve reacties over e-bikes alleen maar bijdragen aan het stigma dat het voor mensen vaak moeilijker maakt om te beginnen aan welke sport dan ook. Juist die houding maakt de drempel voor veel mensen enorm hoog. Als je echt zo begaan bent met de gezondheid van mensen, is de verstandigste actie om heel gauw te stoppen met dat stigma.

Dat je mij negeert is tot daaraantoe, maar je negeert ook het punt en dat vind ik nogal kwalijk.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 22:46

Ik weet niet wat hier wordt verstaan onder jongere mensen, maar ik kocht op mijn 46e mijn eerste (tweedehands) e-bike ter vervanging van mijn auto. Daarvoor deed ik alles verder dan een km met de auto, ik fietste hooguit 200 km per jaar. Nu doe ik alles tot 15 km enkele reis met de e-bike en leg ik bijna 3.000 km per jaar af op dat ding. En nee, een topconditie bouw ik er niet mee op, maar dat is ook nooit mijn doel geweest. Meer bewegen in de buitenlucht, en dan ook nog eens vriendelijk voor mijn portemonnee wel. Daarin ben ik ruimschoots geslaagd :j
Zal me wordt wezen wat anderen ervan denken :+

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:04

Ben 25 en ik heb een elektrische fiets gekregen, ik moest ontzettend veel fietsen voor mn werk (thuiszorg en Centre Parcs) en kon geen auto betalen.

Binnen een jaar had ik 10.000 kilometer gefietst. Dus ja, ik was echt dolblij dat ik hem had, kan me niet voorstellen dat ik het allemaal had gekund zonder. Werkte meer dan full-time en had hem echt nodig.

Heb echter nooit commentaar van mensen gehad nee. Misschien kwam dat ook omdat ik altijd oordopjes in had en iedereen met 25 km per uur voorbij sjeeste.

Nu woon ik in het buitenland en heb ik een auto, de fiets heeft mijn zus gekregen.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 23:37

Monmaster schreef:
Ach ik denk dat mensen die mopperen over een e-Bike, er zelf geen een hebben.... en als ze er eenmaal opgezeten hebben, niet anders meer willen.

Dat is nu net een beetje mijn punt. Eerlijk gezegd kan het mij weinig schelen of jouw conditie wel of niet achteruit gaat als je een e-bike gebruikt. Wat me wél kan schelen is als het zo sociaal geaccepteerd (en daardoor onontkoombaar) wordt om ook een e-bike voor kleine stukken te gebruiken waardoor er nauwelijks nog volledig op spierkracht bewogen wordt. Want ja, als je eenmaal een elektrische fiets hebt, waarom zou je hem dan niet gebruiken om even naar de supermarkt te gaan? En als dat standje hoger nou zoveel fijner fietst, waarom zou je dat dan niet doen? Eind van het liedje is dat je een ijzersterke zelfbeheersing nodig hebt om nog wat conditie over te houden.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:12

Karl, heb jij een elektrische fiets?
Dit heeft verder niets met ander sportief gedrag te maken..... ik rij vijf keer in de week paard en sport 3x in de week.....

Ik vind je reactie not done!
Of is dat jaloezie?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:16

Tja ik overweeg er ook een juist om meer en vaker gecontroleerd te bewegen dit voor mijn gezondheid.
Maar het begint al met het zitten...sinds het mis ging met een bevalling kan ik niet goed meer op een fiets zadel zitten, eerst een geschikt zadel vinden en dan ga ik er eerst eens eentje een poosje huren.
want ze zijn verrekte duur en als het niet gaat staat het daar weer bij de andere fietsen in de schuur!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:26

Wat een nare dooddoeners die jaloezie opmerkingen....

Ik zou er wel eentje willen, spijtig dat ze zo verschrikkelijk duur zijn. Ik heb een hekel aan fietsen, dus het zou wel leuk zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:29

Wat heeft jaloezie met een onderwerp als dit te maken? Kan iemand mij dat uitleggen?

Ik ben het ook wel met Karl eens.
Bij mensen met een beperking of die echt ver moeten fietsen kan ik een e-bike goed voorstellen.
Heel goed zelfs en dan is het juist sportief. Omdat anders eerder een scooter of auto gepakt wordt.

Maar gezonde jongeren die 5 km moeten fietsen naar school of paard en dan een e-bike pakken want het waait.
Dat schaar ik toch echt wel onder lui. Het is 15/ 20 minuutjes fietsen met een gewone fiets.
Natuurlijk moeten ze zelf weten omdat te doen.
Maar ondertussen horen we steeds meer berichten over dat er meer overgewicht is. Te weinig bewogen wordt en liever games op de pc spelen. Dan moet je dat stukje fietsen niet ook nog eens simpeler maken, want zo enorm is de inspanning niet op een klein stukje voor gezonde mensen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:32

bruintje123 schreef:
Wat heeft jaloezie met een onderwerp als dit te maken? Kan iemand mij dat uitleggen?

Ik ben het ook wel met Karl eens.
Bij mensen met een beperking of die echt ver moeten fietsen kan ik een e-bike goed voorstellen.
Heel goed zelfs en dan is het juist sportief.

Maar gezonde jongeren die 5 km moeten fietsen naar school of paard en dan een e-bike pakken want het waait.
Dat schaar ik toch echt wel onder lui. Het is 15/ 20 minuutjes fietsen met een gewone fiets.

Tenzij ze anders met de scooter zouden gaan of gebracht zouden worden. Toch :-)
Al die kinderen die met de auto naar school gebracht worden en daar hoor je niemand over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:34

Oh jawel hoor, daar hoor je ook genoeg mensen over.
Dat is toch ook te idioot dat er voortaan files aan school staan om kinderen te brengen.
Soms bij afstanden die te voet nog makkelijk te doen zijn.

Ook voor het sociale aspect is samen naar school lopen of fietsen goed.

En het overgewicht, wat je niet mee quote ;)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:47

zonder e bike zou ik niet meer kunnen fietsen.. mijn lijf is behoorlijk aan gort ( knieen schouders)met de e bike al heel veel gefietst met zoonlief.. je fietst makkelijker grote afstanden..kan hij mooi trekkers kijken.
zonder fiets zou ik alles met de auto moeten doen.. dat is veel minder leuk en gezond dan fietsen.
Heb er overigens nooit echt reactie op gehad

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:51

Sjonge... waar je je al niet druk over kan maken.

Fietsen op een elektrische fiets is geen sporten. Maar sporten doe je in de sportschool of op je sportclubje en fietsen om van a naar b te komen.
En ja, het is ook een stukje luiheid om bij een beetje wind maar de ebike te pakken, maar hé, als ie anders toch in de schuur werkloos staat te wezen... :)* gemak dient de mens toch? :)

Verder zijn het geweldige dingen want ook mensen die niet op een gewone fiets kunnen fietsen ivm wat dan ook kunnen wel fietsen op een ebike.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:58

Mensen die zonder zich te verdiepen in de situatie 'overgewicht' als excuus gebruiken om mensen te veroordelen, hebben niet het welzijn van die personen voor ogen.
Ik snap nog steeds niet waar die enorme behoefte om mensen te veroordelen op iets waar je niets mee te maken hebt vandaan komt. Nog een staartje calvinisme ofzo? Maar echt aangenaam is het niet.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:36

Shadow dat snap ik dan weer wel hoor. Wij betalen ook mee aan de ziektekosten van te dikke mensen. Dan snap ik best dat als je zelf zo erg op je gezondheid let etc en veel kosten betaald aan je zorgverzekering en vervolgens iemand met overgewicht op een elektrisch fiets ziet stappen dat je dan wat gefrustreerd wordt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 10:51

Het gaat mij niet over de ziektekosten.
Het is gewoon dat ik het niet begrijp waarom een kwartier fietsen zo'n opgaaf lijkt te zijn bij gezonde mensen.

Nogmaals ik praat over gezond en kleine afstanden.

Daarnaast veroordeel ik deze mensen niet.
Dat is juist een veroordeling van diegene die dat er van maakt.
Het is puur dat ik het niet begrijp.
En ja dan kom ik uit bij lui.
Prima als mensen zeggen ik ben graag lui. Dan begrijp ik het waarom.
Of ze leggen uit het is geen lui maar ...
Misschien dat ik het dan ook begrijp.

Nogmaals gezonde mensen korte afstand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:02

snuffie123 schreef:
Shadow dat snap ik dan weer wel hoor. Wij betalen ook mee aan de ziektekosten van te dikke mensen.

Dat argument is zo gevaarlijk... je moet echt geen wereld willen waarin de verzekeraar bepaalt hoe je moet leven. Dan houdt het namelijk heel snel op met paardrijden.

Citaat:
Dan snap ik best dat als je zelf zo erg op je gezondheid let etc en veel kosten betaald aan je zorgverzekering en vervolgens iemand met overgewicht op een elektrisch fiets ziet stappen dat je dan wat gefrustreerd wordt.

Dat is dus niet realistisch. Daarnaast: door dat oordeel zo in stand te houden maak je het mensen LASTIGER, niet makkelijker, om daar wat aan te doen. Als je echt begaan bent met mensen, of als je echt je zorgkosten om laag wilt zien gaan, dan hebben we een vriendelijkere samenleving nodig, niet een waar we nog meer druk op elkaar zetten. (Wist je trouwens dat depressie bij jongeren veel schadelijker en dodelijker is dan overgewicht? En dat depressie behoorlijk gelinkt is aan pesten, sociale uitsluiting, het gevoel niet goed genoeg te zijn etc.) Ook daar: als je de zorgkosten omlaag wilt, stop dan met veroordelen en wees vriendelijk.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:03

Ik ben officieel gezond, maar 3 kilometer is voor mij echt al heel veel. Dat houd ik gewoon niet vol. Ik begin te hyperventileren etc. Geen idee waar dat door komt. Een stuk hardlopen gaat prima... Jij zou mij dus denk ik lui noemen als ik op een elektrische fiets zou stappen. Bruintje ik denk dat er weinig mensen zijn die op een elektrische fiets stappen die geen moeite hebben met gewoon fietsen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:05

Ben bang dat veel van die 'gezonde' mensen zonder ebike eerderde bus of auto nemen.
Of helemaal niet gaan.

Ik denk dat overgewicht een ernstig probleem is.
Maar het zal niet weggaan door ebikes en hoverboards te verbieden.

Mijn zoon, met lichamelijk ziekte en ebike, fiets in het dorp zonder zijn accu aan te zetten.
Polder in naar school of naar oma doet hij op de ebike. Anders werd het de bus of gebracht worden met de auto.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:13

En ik vraag me toch echt af hoeveel jonge, gezonde mensen er zijn met een e-bike, ze zijn nog altijd duur en tamelijk diefstalgevoelig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:24

snuffie123 schreef:
Shadow dat snap ik dan weer wel hoor. Wij betalen ook mee aan de ziektekosten van te dikke mensen. Dan snap ik best dat als je zelf zo erg op je gezondheid let etc en veel kosten betaald aan je zorgverzekering en vervolgens iemand met overgewicht op een elektrisch fiets ziet stappen dat je dan wat gefrustreerd wordt.

Stel ik weeg 150 kilo en wil er wat aan gaan doen.
Ik ga elke dag wandelen (begin met 15 minuten en langzaam opbouwen).
Daarnaast ga ik beginnen met fietsen en omdat mijn lichaam natuurlijk niet meewerkt ga ik op een e-bike om zo toch een begin te maken om te gaan bewegen....

Dan denk jij dus niet; goh top dat zo'n iemand besloten heeft te gaan bewegen.
Maar jij denkt; jeeh met zoveel overgewicht hoor je niet op een e-bike maar moet je maar op een gewone fiets?!

Als je iemand met zwaar overgewicht ziet wandelen denk je toch ook niet; die moet maar gaan hardlopen?!

Het is zo jammer dat mensen zomaar gaan veroordelen.
Mijn vriendin had zwaar overgewicht en bij elke 10 kilo eraf gingen we naar de mac om te zondigen (en te vieren dat er weer 10 kilo af was).
Wat een commentaar mensen hadden was walgelijk.
Net te hard fluisteren... ja als je bij de mac eet is het logisch dat je zo dik bent.
En dat terwijl de mensen niet wisten dat ze al 30 kilo kwijt was....

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:29

Ik moet eerlijk zeggen dat ik liever jonge mensen op zo'n fiets zie, dan oude mensen die zo hard rijden, met een helmpje op en een gevaar zijn in het verkeer...

Mijn racefiets is nog steeds duurder dan een dure ebike :') Zou ook niet willen ruilen.. Maar ik zie er het nut echt niet zo van in (in mijn situatie dan hè?). Ik ben gewoon fan van fietsen en ik blijf het in sommige dingen levensgevaarlijk vinden. Snap wel dat ze handig zijn en alles.. Maar zelf zou ik er niet snel 1 aanschaffen. Want wat ik doe op de fiets: Boodschappen en naar stal gaan, naar de stad etc ook altijd met de fiets (km of 12 maar) maar dan ga ik sowieso nooit op een e-bike doen, te diefstalgevoelig, dan pak ik gewoon mijn oude fiets.

Dus in mijn situatie is het een no-go... Naar werk etc snap ik het wel. Het is toch lekker als je niet bezweet aankomt etc. Werk momenteel te ver weg en geen douchemogelijkheid dus pak de auto. (ook omdat ik naar klanten moet etc.) maar dan is dit ideaal hoor! Snap het dus wel. En als je ergens last van hebt of juist ergens woont waar het open is en veel waait... Prima..

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:33

Brainless schreef:
snuffie123 schreef:

Stel ik weeg 150 kilo en wil er wat aan gaan doen.
Ik ga elke dag wandelen (begin met 15 minuten en langzaam opbouwen).
Daarnaast ga ik beginnen met fietsen en omdat mijn lichaam natuurlijk niet meewerkt ga ik op een e-bike om zo toch een begin te maken om te gaan bewegen....

Dan denk jij dus niet; goh top dat zo'n iemand besloten heeft te gaan bewegen.
Maar jij denkt; jeeh met zoveel overgewicht hoor je niet op een e-bike maar moet je maar op een gewone fiets?!

Als je iemand met zwaar overgewicht ziet wandelen denk je toch ook niet; die moet maar gaan hardlopen?!

Het is zo jammer dat mensen zomaar gaan veroordelen.
Mijn vriendin had zwaar overgewicht en bij elke 10 kilo eraf gingen we naar de mac om te zondigen (en te vieren dat er weer 10 kilo af was).
Wat een commentaar mensen hadden was walgelijk.
Net te hard fluisteren... ja als je bij de mac eet is het logisch dat je zo dik bent.
En dat terwijl de mensen niet wisten dat ze al 30 kilo kwijt was....

Nee (lezen) ik zeg dat ik me dat goed kan voorstellen. Ik ben zelf niet tegen een ebike. Zag pas iemand op een elektrische fiets met veel overgewicht en ik en mijn vader zeiden allebei in koor wat goed het was dat die in ieder geval nog ging fietsen. Maar inderdaad zelf fietsen zou dan beter zijn.

Eerlijk, als veel te dikke mensen bij de Mac zitten denk ik inderdaad wel wat jij hierboven zet. (al zeg ik dat dus niet hardop, ook omdat ik me ervan bewust ben dat niet iedereen er wat aan kan doen als ze te dik zijn).