Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyncke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:01

Men moet niet moeilijk doen om een paar centen, zie ik vaak terugkomen. Het is ongezellig.
Als gemiddeld duurdere eter is splitten (delen door het aantal aanwezigen, edit) in je voordeel. Wie doet er dus nu eigenlijk moeilijk om welke centen? Of, wíens centen, scherper gesteld?

P.S.: Situaties waarin het werkelijk uitmiddelt en mensen die voorstellen méér te betalen als ze beduidend meer hebben gegeten, hoeven zich natuurlijk niet aangesproken te voelen ;)
Laatst bijgewerkt door Nyncke op 06-10-16 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:04

Wij hebben altijd de afspraak gewoon door het aantal aanwezigen te delen.
Geen gedoe met kijken wie wat heeft genuttigd.
Gewoon een leuke avond die voor iedereen even duur is.
In de praktijk.... ga ik eigenlijk alleen met mijn beste vriendin nog wel eens dingen doen.
Verder is het met familie en daar wordt al helemaal niet moeilijk gedaan.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:08

Als iemand die zelf al jaren in de horeca staat probeer ik splitten bij het betalen zelf zo veel mogelijk te vermijden. Ik heb soms groepen die denken dat het grappig is om met 13 man apart te betalen :+

Als ik met mijn vriend uiteten ga dan is er altijd een van ons die het hele bedrag betaald en dat verrekenen we later wel weer met boodschappen o.i.d. Met mijn ouders betalen of mijn ouders of ik het gehele bedrag. Als ik met vrienden ga dan betaald vaak een iemand alles en maken we een foto van de rekening en maken we het daarna over :) Ik houd niet zo van moeilijk doen, vind het prima 5/10 euro te moeten bijleggen als iets niet uitkomt ofzo, maar ik ga niet 30 euro bijleggen wanneer iemand anders vier cocktails en het duurste gerecht van de kaart kiest. Ligt heel erg aan het gezelschap :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:11

Ik denk dat het vooral fijn is als er geen gedoe is, en daar pas ik me dus op aan. De ene keer betekent dat dat ik trakteer, de andere keer trakteert een goede vriendin. De volgende keer splitten we het eindbedrag door 2 (of 4 of hoeveel er ook zijn) de andere keer betalen we allemaal precies ons eigen deel. Als iemand vraagt om het op een bepaalde manier te regelen hebben ze daar meestal een goede reden voor, dus daar ga ik in mee (of ik doe zelf een voorstel). Het moeilijk doen verpest een gezellig etentje, niet hoe de rekening uiteindelijk betaald word :)

En ja, dat betekent soms ook dat als er iemand duidelijk meer uitgeeft dan de rest daar rekening mee word gehouden. Ik bedoel, je bent toch met vrienden, daar kom je toch altijd uit :)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:20

Courses schreef:
Als iemand die zelf al jaren in de horeca staat probeer ik splitten bij het betalen zelf zo veel mogelijk te vermijden. Ik heb soms groepen die denken dat het grappig is om met 13 man apart te betalen :+

Als ik met mijn vriend uiteten ga dan is er altijd een van ons die het hele bedrag betaald en dat verrekenen we later wel weer met boodschappen o.i.d. Met mijn ouders betalen of mijn ouders of ik het gehele bedrag. Als ik met vrienden ga dan betaald vaak een iemand alles en maken we een foto van de rekening en maken we het daarna over :) Ik houd niet zo van moeilijk doen, vind het prima 5/10 euro te moeten bijleggen als iets niet uitkomt ofzo, maar ik ga niet 30 euro bijleggen wanneer iemand anders vier cocktails en het duurste gerecht van de kaart kiest. Ligt heel erg aan het gezelschap :)

Mee eens... ik vind het geen probleem om een keer een rekening in het restaurant te splitsen, maar als er van die grote groepen komen hoop je toch dat ze vooraf een oplossing hebben bedacht...

Zo had ik vorige kerst een grote familie waar iedereen apart wilde betalen, en dat kost gewoon tijd... tijd die ik tijdens de kerst niet heb :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:22

Wij doen altijd het bedrag delen door het aantal eters. Heb er nog nooit over nagedacht dat je ook alleen je eigen deel kan betalen. Ik weet soms niet eens wat ik allemaal gedronken heb... Zit je dan met een blaadje naast je te turven hoeveel drankjes en hoeveel stukjes stokbrood je van het mandje hebt genomen? :o

Overigens kijk ik ook noot naar de prijs van een gerecht en het verbaast me dat sommige mensen weten dat zij het goedkoopste hebben gegeten. Ik weet dat niet hoor :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:23

xSannee schreef:
Courses schreef:

Mee eens... ik vind het geen probleem om een keer een rekening in het restaurant te splitsen, maar als er van die grote groepen komen hoop je toch dat ze vooraf een oplossing hebben bedacht...

Zo had ik vorige kerst een grote familie waar iedereen apart wilde betalen, en dat kost gewoon tijd... tijd die ik tijdens de kerst niet heb :+

Wij doen dan met de groep contant apart inleggen en dat betalen. Zijn er echt mensen die om de beurt bij de kassa komen om te betalen ?? :?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:41

verootjoo schreef:
Overigens kijk ik ook noot naar de prijs van een gerecht en het verbaast me dat sommige mensen weten dat zij het goedkoopste hebben gegeten. Ik weet dat niet hoor :=

Als je gebonden bent aan een budget zul je daar zeker wel op gaan letten.

Daarnaast kijk ik altijd naar de prijs, ik wil wel iets nemen wat in verhouding staat.

Anoniem

Re: Rekening splitten horeca, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:42

Ik kijk ook zeker altijd wel naar de prijs. Ik neem niet per se het goedkoopste op de kaart maar als ik moet kiezen tussen 2 dingen die me heel lekker lijken ga ik liever voor de goedkopere optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:43

verootjoo schreef:
Wij doen dan met de groep contant apart inleggen en dat betalen. Zijn er echt mensen die om de beurt bij de kassa komen om te betalen ?? :?

Jep, ik maak het geregeld mee. :') Afschuwelijk dat. Vervolgens ben je een kwartier verder en is je wijk verwaarloosd. Zucht...

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:47

verootjoo schreef:

Jazeker... op een rustige avond uiteraard geen probleem... maar met kerst? -O- :x

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:47

Ligt er een beetje aan met wie ik ben.
Toen ik wat meer te besteden had vond ik door de helft prima,nu heb ik weinig te besteden dus dan kies ik wel graag zelf waarvoor ik wil en kan betalen.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:52

Resistance schreef:
verootjoo schreef:

Jep, ik maak het geregeld mee. :') Afschuwelijk dat. Vervolgens ben je een kwartier verder en is je wijk verwaarloosd. Zucht...

Of dat kan of niet vind ik sowieso ook nogal afhangen van de locatie waar je bent. Het studentencafé bij school weet bij wijze van spreken niet beter, terwijl ik in een 'echt' restaurant daar niet eens aan zou denken.

Ik sluit me over het algemeen aan bij wat de rest wil, vind het het allerbelangrijkste dat niemand zich bezwaard hoeft te voelen omdat ze minder te makken hebben en mij maakt het eerlijk gezegd écht niet uit hoe we het oplossen. Wiebetaaltwat wordt bij mijn vriendengroep gebruikt om de avondjes bij iemand thuis te verdelen, omdat we toch gemerkt hebben dat we vaak bij dezelfde mensen zitten en het dan wel erg de spuigaten kan uitlopen als diegenen altijd alles zouden betalen. Dit rekenen we eens in de zoveel tijd af, maar daardoor krijg je uiteindelijk altijd een mooi evenwicht, want we eten/drinken ongeveer vergelijkbaar op zulke avonden.

Edit: als we dan bijvoorbeeld eens pizza laten komen als late night snack, dan wordt dat wel verdeeld onder degenen die daarvan meegegeten hebben als dat niet iedereen betreft
Laatst bijgewerkt door CecileDV op 06-10-16 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:54

Ik snap dat probleem ook niet zo.

Je gaat uiteten, dat kost geld. Dan maken die 2 euro die je misschien extra betaald toch niet uit.

En wat dat om en om betalen betreft, sommige betalen contant, anderen moeten pinnen en soms om de beurt ja. Nouja jammer hoor, horeca moet maar gewoon blij zijn dat er mensen komen eten en betalen. Daarbij hebben veel restaurants tegenwoordig mobiele pin apparaten. Gewoon even rondgeven dus.

En ja, dan heb ik het over "echte" restaurants. Waarom zou dat een probleem moeten zijn?

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 15:56

Ik vind het geen probleem, alleen ik heb er nog nooit op die manier over nagedacht om dat dan zo op te lossen. Terwijl we dat bij het studentencafé bijna standaard doen. Dat was wat ik bedoelde, niets meer en niets minder.
Ik hou nogal van leven en laten leven, kan me prima druk maken om dingen maar dit vind ik de energie niet waard zegmaar. Ieder moet het zelf kunnen bepalen en zich daar goed bij voelen en dat vind ik het enige wat telt eigenlijk :)

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:01

Ik ga meestal voor splitten.
Alchol drinken doe ik niet. Neem als ik uit eten ben of water of 1 spa rood. Verder ben ik geen grote vlees eter ten opzichte van mijn vrienden.
En als ik moet kiezen tussen 2 dingen die ik lekker vind neem ik de goedkoopste.

Hierdoor komt er meestal een best groot verschil kwa bedrag pp. We reken wel gewoon in 1 keer af en kijken erna wie wat moet overmaken.

In de zomer 3 weken op vakantie geweest en daar deden we alles van de gezamelijke rekening.
Met 1 die eigelijk elke keer voor het grootste vlees gerecht ging.
En ook een die glutenalergie heeft dus al duurder eet. Tijden het uitgaan namen zij mixdrankjes en ik water. Na 3 weken scheelt dit best veel.
2 hebben daar niks over gezegd die vonden het super handig zo een gezammelijke rekening. Maar de vriendin met gluten(daarvoor vind ik extra betalen totaal niet erg, kan zij ook niks aan doen)
Had het wel door. Dus op een dag dat we met zijn tween wat deden en ik wat wilde kopen, gaf zij aan betaal maar van de gezammelijke rekeking je bent elke keer het goedkoopst als we iets gaan doen. Dat vond ik wel echt lief, ook fijn dat het haar opviel.

Geld blijft namelijk wel zo een ding waar je een vriendschap mee stuk kan maken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:03

Amaris schreef:
Ik snap dat probleem ook niet zo.

Je gaat uiteten, dat kost geld. Dan maken die 2 euro die je misschien extra betaald toch niet uit.

En wat dat om en om betalen betreft, sommige betalen contant, anderen moeten pinnen en soms om de beurt ja. Nouja jammer hoor, horeca moet maar gewoon blij zijn dat er mensen komen eten en betalen. Daarbij hebben veel restaurants tegenwoordig mobiele pin apparaten. Gewoon even rondgeven dus.

En ja, dan heb ik het over "echte" restaurants. Waarom zou dat een probleem moeten zijn?

Het gaat dus niet om 2 euro.
Ik eet nooit meer als een hoofdgerecht en 1 a 2 cola.
Nou als de rest dan vrolijk alcohol zit te tanken én meerdere gangen neemt gaat dat niét om slechts 2 euro hoor.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:12

Nee, maar dan is het toch een evidentie dat de andere bijleggen? Dan is het probleem toch ook opgelost zonder dat iedereen moet gaan zitten rekenen top op de cent?

Of wat wij soms doen, als er een verschil is, dan betaald de andere de eerstvolgende keer als we iets gaan drinken een rondje.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:13

Persoonlijk geef ik niet graag geld uit aan "gaan eten". Mijn vrienden doen dit graag en daarom ga ik met hen mee. Zelf let ik op dat ik geen dure dingen bestel en drink ik enkel de hoeveelheid (bruis)water dat ik op dat moment echt nodig heb. Ik merk vaak dat mensen die gaan eten meer drinken dan dat ze eigenlijk echt nodig hebben. Ik zou er niet van gediend zijn dat ik hier aan moet meebetalen. Ik besteed mijn geld veel liever aan iets helemaal anders en dat is mijn goed recht vind ik. Bij ons gaat het trouwens niet om 2 euro verschil maar om 20 a 40 euro verschil. En inderdaad, ik ga eten voor de gezelligheid EN daar hoort voor mij veel geld uitgeven niet bij. Ik kan er dus niet bij dat sommigen het ongezellig vinden om eerlijk te betalen wat zij zelf hebben geconsumeerd.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:16

Juist omdat ik niet zo veel geld heb (student en ik woon samen, heb paarden en honden etc. :D ) kies ik altijd voor een betaalbaarder gerecht en drank, en ik vind het dan ook fijn als we gewoon allemaal betalen wat wij zelf gegeten/gedronken hebben. dit scheelt voor mij vaak zomaar 15 euro. Dat is veel als je maar een klein bedrag heb. Als ik straks gewoon een betaalde baan heb (nu stagiair) zou ik splitten door het aantal personen als de rest dat ook prima vind :)

Wij doen trouwens nu steeds gewoon allemaal het bedrag van jezelf overmaken naar 1 persoon die pint dan
Laatst bijgewerkt door Eight op 06-10-16 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:17

tja, ik vind het ook raar dat iemand gaat bepalen hoeveel drank iemand nodig heeft bij een etentje. Ik drink bv ( geen alcohol) veel bij mijn eten. Dat is ook iemands goed recht natuurlijk.

Of je het nu split op een eerlijke manier of elk zijn deel betaald, beide manieren zijn eerlijk.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:18

verootjoo schreef:

Ik heb vaak grote groepen gedraaid die dan echt zo af willen rekenen:

"Ik had een ijsthee, een carpaccio, een spa blauw, een sate, een koffie en een bakje extra mayo"

Dat moet je dan uitsplitsen van de rekening, apart afrekenen en meestal geeft dan niemand van de groep fooi. En aan het einde blijft er altijd een drankje of 2 staan, wat écht niemand gedronken heeft.

:x :x :x

Amaris schreef:

Horeca moet gewoon blij zijn dat er mensen komen? Tegen welke prijs dan ook? Daar bedank ik voor hoor :') Gasten mogen blij zijn met plek, lekker eten, fijne service en een heerlijke sfeer. Maar dat arrogante gedrag (vanzelfsprekendheid dat je op vrijdag avond de tijd hebt om 18 man apart af te rekenen) mag je thuis laten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 16:24

Nou dat omstebeurt afrekenen kan ik mij heel goed voorstellen dat je daar als serveerster niet blij van wordt :\ Vind ik ook niet zo netjes naar diegene toe, zeker op drukke avonden... Wij hebben meestal genoeg geld contant mee om met elkaar in 1 keer te betalen. Of anders pint iemand en de rest maakt meteen even geld over.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:25

Nou ja, behalve dat het heel irritant is (dezelfde handeling x18 :') ) maakt het voor de bediening niet zoveel uit. Het gaat er meer om dat er tientallen tafels omheen zitten waar geen drinken opgenomen kan worden, borden uitgehaald, etc, omdat zo'n grote groep pp op gaat sommen wat ze af willen rekenen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 16:26

Ja, dat vind ik echt boertig, zeker in grote groep.
Hier staat het vaak op de kaart dat er 1 rekening wordt gegeven