Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tieneke schreef:Interessant, HC, hoe je haar post in 2 knipt en opde eerste zin niet reageert.
Dus wie monogamie/sexclusiviteit kiest is uiteindelijk een egoïst en kan onmogelijk een zodanig diepgaande liefde voor iemand hebben als iemand die voor het andere kiest? Je doet wel degelijk uitschijnen alsof die liefde minderwaardig is en dat het altijd betekent dat een ander wordt ingeperkt. Als dat niet zo is, zou het je sieren als je ook eens een betoog houdt voor hoe een monogame relatie wel kan slagen en een toonbeeld kan zijn van echte liefde, in jouw optiek.
Tieneke schreef:Statistieken gaan meestal over scheidingen. Maar veel mensen trouwen niet en hebben toch een vaste relatie. Zitten die ook in de statistieken?
En dan nog. Wilt niet zeggen dat het niet kan en dáár gaat het mij vooral om. Het zogezegde Disney-sprookje, terwijl open relaties evenzeer vaak als sprookje worden voorgesteld. Ècht niet oordelen is ook ècht ècht ècht niet oordelen.
Eisen is idd niet ok, in geen enkele situatie, in geen enkele relatievorm.
lor1_1984 schreef:Ik heb het ong een jaar geleden aan mijn moeder uitgelegd dat wanneer ik weer een relatie aanga deze niet in het geijkte monogame plaatje gaat passen.
bigone schreef:En dan nog een vraag aan niet monogame stellen: Hebben jullie kinderen en zijn jullie daar ook zo open naar toe?? Lijkt me toch wel heel verwarrend dat mama of papa het ene moment met Jantje is en op woensdag steevast met Pietje. Als ze klein zijn waarschijnlijk geen probleem maar heb je pubers, hoe reageren die en zet je daarvoor je relaties (die meestal toch alleen om seks draaien) op een laag pitje.
anjali schreef:Maar als je meerdere geliefdes hebt,is het nooit 100% met iemand. Een kennis van me vond ook dat hij 2 geliefden moest hebben. Toen kreeg hij een ernstige hersenbloeding waardoor hij gehandicapt raakte en verzorging nodig had,waar toen allebei de dames geen zin in hadden.Het feestvieren was over.
Huertecilla schreef:lor1_1984 schreef:Ik heb het ong een jaar geleden aan mijn moeder uitgelegd dat wanneer ik weer een relatie aanga deze niet in het geijkte monogame plaatje gaat passen.
Het wel/niet vertellen/uitleggen aan je omgeving is soms een punt waarbij ik eerlijkheid niet per definite het beste vind.
Hoe oprecht je ook bent, bv sommige ouderen en strik religieuze mensen zijn soms diep gekrenkt door de informatie.
Sidera schreef:Ik heb dan weer samen met het lief van mn lief in t ziekenhuis aan dr bed gezeten.
En op dat moment waren we allebei bezorgd en vonden we t fijn daar met zn drieen te kunnen zijn. We hadden ook begrip voor de ander en diens emoties
Maanoogje schreef:Ik denk dat het ook belangrijk is om aan te kaarten dat jaloezie in een aantal gevallen angst kan betekenen. In dat geval vind ik het zeker geen egoïsme. Zoals ik eerder al over mijzelf zei, ivm nare dingen uit mijn verleden (die ik waarschijnlijk nooit helemaal kan verwerken) heb ik moeite met het vertrouwen van mensen. Met name met mannen, (als we heel specifiek aan het doen zijn gaat het hier om blanke mannen van 50+ waarvan ik het gevoel krijg dat ze sterker zijn dan ik) en met vrouwen zou ik het niet weten. Ik heb me nooit goed kunnen ontwikkelen op seksueel gebied, maar ook op emotioneel gebied. Ik wordt dus angstig als ik denk aan mijn vriend met een ander meisje (en deze angst is dan minder als ik mezelf erbij voor probeer te stellen), en ik zou niet jaloers maar verdrietig worden als hij aangeeft met andere meisjes te willen rondhangen/daten/whatever. Ik zou me denk ik gewoon erg onzeker voelen, en de oude gedachtes van "mannen doen alleen lief tegen je als ze iets van je willen (seksueel)" zouden terug komen zonder dat ik daar veel tegen kan doen (deze gedachtes zijn ontstaan omdat dit ook werkelijk zo is geweest bij de persoon die mij 3 jaar lang heeft aangerand). Ik kan het in mijn hoofd gaan ontkennen, maar ze zullen altijd terug blijven komen. Ik weet niet of ik ooit van dit alles af kan komen, maar vandaar dus dat ik wel denk dat 'jaloezie' niet altijd van egoïsme getuigd. Sterker nog, ik denk dat veel mensen die lichtjes jaloers zijn een soort van bedrogen zijn in hun emotionele ontwikkeling, omdat iemand of meerdere mensen (misschien papa en mama) ervoor gezorgd hebben dat dit niet op een liefdevolle manier heeft kunnen plaatsvinden.
Ik zou erg graag mannen die ik gewoon redelijk goed ken een knuffel durven geven als begroeting, maar ik kan dit gewoon niet. Ook bij vrouwen merk ik dat ik het moeilijk vind als ik ze niet goed ken, maar dit is minder ernstig als wat ik bij mannen ervaar.
rainbow8 schreef:Maanoogje schreef:Ik denk dat het ook belangrijk is om aan te kaarten dat jaloezie in een aantal gevallen angst kan betekenen. In dat geval vind ik het zeker geen egoïsme. Zoals ik eerder al over mijzelf zei, ivm nare dingen uit mijn verleden (die ik waarschijnlijk nooit helemaal kan verwerken) heb ik moeite met het vertrouwen van mensen. Met name met mannen, (als we heel specifiek aan het doen zijn gaat het hier om blanke mannen van 50+ waarvan ik het gevoel krijg dat ze sterker zijn dan ik) en met vrouwen zou ik het niet weten. Ik heb me nooit goed kunnen ontwikkelen op seksueel gebied, maar ook op emotioneel gebied. Ik wordt dus angstig als ik denk aan mijn vriend met een ander meisje (en deze angst is dan minder als ik mezelf erbij voor probeer te stellen), en ik zou niet jaloers maar verdrietig worden als hij aangeeft met andere meisjes te willen rondhangen/daten/whatever. Ik zou me denk ik gewoon erg onzeker voelen, en de oude gedachtes van "mannen doen alleen lief tegen je als ze iets van je willen (seksueel)" zouden terug komen zonder dat ik daar veel tegen kan doen (deze gedachtes zijn ontstaan omdat dit ook werkelijk zo is geweest bij de persoon die mij 3 jaar lang heeft aangerand). Ik kan het in mijn hoofd gaan ontkennen, maar ze zullen altijd terug blijven komen. Ik weet niet of ik ooit van dit alles af kan komen, maar vandaar dus dat ik wel denk dat 'jaloezie' niet altijd van egoïsme getuigd. Sterker nog, ik denk dat veel mensen die lichtjes jaloers zijn een soort van bedrogen zijn in hun emotionele ontwikkeling, omdat iemand of meerdere mensen (misschien papa en mama) ervoor gezorgd hebben dat dit niet op een liefdevolle manier heeft kunnen plaatsvinden.
Ik zou erg graag mannen die ik gewoon redelijk goed ken een knuffel durven geven als begroeting, maar ik kan dit gewoon niet. Ook bij vrouwen merk ik dat ik het moeilijk vind als ik ze niet goed ken, maar dit is minder ernstig als wat ik bij mannen ervaar.
Wat ik nu ga typen klinkt heel hard en banaal, maar ik kan het niet tactisch brengen..
Ik heb ook een misbruik verleden.. Vanaf m'n 10e tot m'n 28e of moet ik zeggen 31e.. Het is maar net hoe je het bekijkt.. Ik heb mezelf geleerd om ermee te dealen.. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik er keihard aan gewerkt heb om op het punt te komen waar ik nu ben.. Durf zowel mannen als vrouwen binnen mijn persoonlijke ruimte te laten.. Zowel vriendschappelijk als seksueel.. Als ik het kan kan jij het ook.. Wil niet zeggen morgen of overmorgen.. Geen idee hoe jong je bent.. Ik ben 44 en heb m'n monsters (lees: wantrouwen en flashbacks) overwonnen..
Maanoogje schreef:Met 44 ga ik er ook van uit dat je minstens 20 jaar meer hebt gehad dan ik om uit te vogelen hoe je leven werkt en hoe sociale situaties in elkaar zitten.