Geven jullie fooi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:20

elenaMM77 schreef:
Gianti schreef:
In horeca heb je in mijn ogen 2 delen.. de taken die je uit moet voeren van je baas, hier krijg je voor betaald. Maar dan kan je ook nog net dat stapje extra zetten om gasten echt naar wens te maken. Wat je doet voor de gasten. En het voelt fijn als dat gezien en gewaardeerd wordt.

daar ben ik het eigenlijk niet mee eens.
in mijn ogen doe je je werk naar het beste van je kunnen in ieder beroep.
waarom zou je dan voor extra geld een stapje harder doen,
of beter gezegd, waarom zou je dat niet doen voor je loon?

In mijn ogen hoor je sowieso alles voor de klant te willen betekenen als je wat voor beroep dan hebt waarin je klant contact hebt.. als je net een stapje harder kunt/gaat lopen omdat je een fooi krijgt, dan zit je in mijn ogen in een verkeerd beroep.. dan zou je beter een sales functie kunnen doen waar je prestatieloon krijgt.

klantvriendelijkheid, klantgerichtheid en klanttevredenheid zijn onderdeel van je kerncompetenties (waar je ook op beoordeeld en voor betaald krijgt) als je met klanten werkt.

of dat nu op een callcenter is, achter een toonbank, in de zorg, of in de horeca..

Eens :j
Laatst bijgewerkt door Laurie op 10-09-16 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:25

elenaMM77 schreef:
horeca is echter naast de eeuwige glimlach mentaal en lichamelijk een slopend beroep, meer zelfs nog dan de zorg. Dat zie je over het algemeen als klant, want men loopt letterlijk de benen uit het lijf om het je naar de zin te maken als het een fijne tent is (ook al krijgen ze daar 'gewoon loon', lees minimum loon voor).. en als waardering voor het feit dat je een leuke avond hebt, krijg je een beetje extra soms.

Waar is dat op gebaseerd? Ik werk als verpleegkundige en ik denk dat ik niet hoef uit te leggen hoe mentaal en lichamelijk belastend mijn werk is. Je krijgt te maken met zoveel ellende... Niet banketstaaf bedoelt maar het mentale aspect vind ik toch niet helemaal vergelijkbaar met de horeca. In de zorg zie je zoveel ellende, mensen die ernstig ziek zijn en niet meer beter worden, stervende mensen, mensen die psychisch en/of lichamelijk steeds meer aftakelen, mensen die je maandenlang hebt verpleegd en een band mee hebt opgebouwd die je dood in bed vindt en zo kan ik nog even doorgaan. Ik zie niet echt hoe dat minder slopend is dan drankjes en eten rond brengen in een horeca gelegenheid. Uiteraard snap ik dat het hard werken is maar de vergelijking klopt gewoon niet.

Overigens geef ik geen fooi om dezelfde reden die hier al vaak genoemd is: waarom de horeca wel en andere beroepen niet? Ik vind het een achterhaald concept.
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 10-09-16 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:25

Ik geef nooit fooi.

Heb in de agrarische sector gewerkt en daar is het 7 dagen in de week de benen uit je lijf rennen, terwijl je als melkveehouder eigenlijk voor niets staat te werken met de huidige melkprijs.
Die krijgen ook geen fooi, eerder een grote bek van burgers die het beter denken te weten.

Werk nu op een springstal en daar krijg ik ook geen fooi. Maar loop je ook de benen uit je lijf en moet ik de paarden die miljoenen waard zijn naar het land brengen. Als je over die verantwoording gaat nadenken mag ik ook wel fooi hebben...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:34

Ik geef niet standaard fooi, meestal eerder niet dan wel. Soms als het een leuke gelegenheid is, er is echt uitzonderlijke moeite voor iets gedaan ofzo...hangt er een beetje vanaf. Soms ook wel eens uit gemakzucht een bedrag afronden. Is het 47 euro een briefje van 50 geven en de moeite laten besparen om daar nog meer terug te komen...al lees ik hier nu dat sommigen zelfs dat niet eens goed genoeg vinden.

Ik verbaas mij hier ook echt over sommigen. Nooit van gehoord dat klantvriendelijkheid plots een extra optie blijkt te zijn of iets wat niet voorkomt bij andere sectoren. Als er bij ons klanten over de vloer komen verwacht mijn baas ook dat ik, hoe slecht mijn dag ook is of wat voor vreemde onbeleefde kwasten er soms tussenzitten, vriendelijk goedendag zeg. Meestal bied ik spontaan aan of ik wat koffie of thee moet opzetten. Hoort helemaal niet bij mijn takenpakket, net zoals ik eigenlijk niets met klanten te maken heb en ze ook niet zou moeten aanspreken of begroeten. Ik doe wel meerdere dingen die niet horen tot waarvoor ik eigenlijk ben aangenomen, maar op mijn loonfiche staat thans nooit een extra premie voor "extra taken" :+ . Sommige dingen horen gewoon bij bepaalde sectoren en zijn helemaal geen extra service.

Ik ben ook van mening dat er meerdere beroepen zijn die slechts het minimumloon verdienen, die ook hard werken, fysiek als mentaal, maar die al blij mogen zijn als ze eens af en toe een doosje praline of bloemetje krijgen, wat vaak ook niet is. Blij zijn met fooi vind ik niks mis mee, maar het als een eis stellen om te ontvangen en doen alsof horeca een compleet apart en enig absurd zwaar beroep is, nee daar ga ik niet in mee.
Mijn fooi bestaat meestal uit tegen anderen zeggen "ga je naar die stad? Als je een goed restaurant zoekt, wij zijn bij X gaan eten. Lekker eten en goede bediening." Dat zal ik niet voortvertellen wanneer een serveerster over mij begint te discussiëren dat ik fooi zou moeten geven omdat ze zoveel moeite doen om vriendelijk goedendag te zeggen :+ .

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:39

Samiyah schreef:
elenaMM77 schreef:
horeca is echter naast de eeuwige glimlach mentaal en lichamelijk een slopend beroep, meer zelfs nog dan de zorg. Dat zie je over het algemeen als klant, want men loopt letterlijk de benen uit het lijf om het je naar de zin te maken als het een fijne tent is (ook al krijgen ze daar 'gewoon loon', lees minimum loon voor).. en als waardering voor het feit dat je een leuke avond hebt, krijg je een beetje extra soms.

Waar is dat op gebaseerd? Ik werk als verpleegkundige en ik denk dat ik niet hoef uit te leggen hoe mentaal en lichamelijk belastend mijn werk is. Je krijgt te maken met zoveel ellende... Niet banketstaaf bedoelt maar het mentale aspect vind ik toch niet helemaal vergelijkbaar met de horeca. In de zorg zie je zoveel ellende, mensen die ernstig ziek zijn en niet meer beter worden, stervende mensen, mensen die psychisch en/of lichamelijk steeds meer aftakelen, mensen die je maandenlang hebt verpleegd en een band mee hebt opgebouwd die je dood in bed vindt en zo kan ik nog even doorgaan. Ik zie niet echt hoe dat minder slopend is dan drankjes en eten rond brengen in een horeca gelegenheid. Uiteraard snap ik dat het hard werken is maar de vergelijking klopt gewoon niet.

Overigens geef ik geen fooi om dezelfde reden die hier al vaak genoemd is: waarom de horeca wel en andere beroepen niet? Ik vind het een achterhaald concept.

ik zeg 'misschien' niet het is.
voor de mensen in de zorg is er het algemene begrip dat het een zwaar beroep is, zowel lichamelijk als geestelijk.. voor de horeca is dat niet het geval, zoals ook in dit topic behoorlijk blijkt. Ik denk ook dat je het mentale aspect in de horeca behoorlijk onderschat, qua seksuele intimidatie, tot handtastelijkheden, geweld en je moet het maar nemen want het hoort er toch bij, je hebt er voor gekozen (staat in dit topic meermaals).. maar als men in de zorg met aggressie te maken heeft, staat dit wel in de aandacht, of wanneer er een zuster een klap voor de kont krijgt. Daar is dus een specifiek stukje maatschappelijke steun voor het mentale aspect, waar men in de horeca eigenlijk nog een trap nakrijgt in de opinie. Zorg is belastend in andere aspecten.

Het antwoord op je laatste vraag is al netjes gegeven.. andere beroepen krijgen 13e maand, onregelmatigheidstoeslagen, weekend toeslagen etc, mensen in de horeca niet, vaak niet eens toeslag voor overuren. minimum loon in vele beroepen worden nog aardig opgekrikt door bovenstaande dingen, horeca is veelal kaal minimum loon.. extra uren draaien krijg je niet dat lekkere toeslagje voor overuren erboven op.. of een weekend of nacht meepakken geeft ook niets extra.. dat hoort er allemaal gewoon bij.

nu lees ik veel:
je kiest ervoor, dus...

je kiest voor een beroep omdat je hart in een bepaalde sector ligt, vaak niet afhankelijk van of je nu je minimum loon op kunt krikken of niet. En neem aan dat niemand kiest voor agressie, of handtastelijkheden.. net zo min dat je kunt zeggen.. je kiest voor zorg, dus je moet niet zeuren over dat het mentaal zwaar is dat er patienten sterven.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:42

Ik lees hier heel vaak "in de horeca verdienen ze ook gewoon minumumloon dus ze hoeven geen fooi"
Ja, klopt, in de horeca verdien je gewoon minimumloon (of meer) maar er bestaat geen cao voor de horeca, waardoor de arbeidsomstandigheden niet altijd je van het zijn, en niemand maar dan ook niemand die er wat aan kan doen, wánt er is geen cao. En daarnaast, meer dan de helft van de werknemers in de horeca worden niet betaald bij overwerken. (mijn vriend word betaald voor 36 uur per week, maar werkt gemiddeld 50 uur per week. En hij krijgt geen cent meer voor die extra gewerkte uren)
Ik wil niet zeggen dat de gast dan maar verantwoordelijk moet zijn voor een extra beetje geld, ik ben ook van mening dat iedereen in de horeca gewoon moet verdienen wat ie hoort te verdienen (incl. De gewerkte overuren)
En zoals het in de meeste branches normaal is krijg je in de horeca niet extra uitbetaald als je op een feestdag werkt, of in het weekend.
(en dat je moet werken op feestdagen of weekenden als je in de horeca zit, dat is wel zo'n beetje zeker)
Laatst bijgewerkt door Laurora op 10-09-16 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:44

Ik verbaas mij wel over personeel dat de discussie dúrft aan te gaan als ze geen fooi krijgen. Ook al is het leuk als je het krijgt, het is en blijft vrijblijvend.

Het zou voor mij als werkgever iig een hele goede reden zijn om eens een hartig woordje met de betreffende werknemer te voeren. Iedere gast wordt bij vertrek vriendelijk bedankt en gedag gezegd. Punt. Fooi of geen fooi. :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:45

amoj schreef:
Ik geef nooit fooi.

Heb in de agrarische sector gewerkt en daar is het 7 dagen in de week de benen uit je lijf rennen, terwijl je als melkveehouder eigenlijk voor niets staat te werken met de huidige melkprijs.
Die krijgen ook geen fooi, eerder een grote bek van burgers die het beter denken te weten.

Werk nu op een springstal en daar krijg ik ook geen fooi. Maar loop je ook de benen uit je lijf en moet ik de paarden die miljoenen waard zijn naar het land brengen. Als je over die verantwoording gaat nadenken mag ik ook wel fooi hebben...

van wie zou je de fooi dan willen krijgen? fooi is van klant naar serviceverlener

als je minimum loon verdiend maar je functie of verantwoordelijkheden komen daar niet mee overeen,
dan wordt het toch wel tijd om met de baas te gaan praten denk ik.. in mijn ogen is met name de paardenwereld een groot verschil van bedrijf tot bedrijf en wat men moet kunnen of doen.

maar ik denk niet dat je 'miljoenenpaard naar de wei' brengen een grotere verantwoordelijkheid kunt noemen dan de hete merrie, die altijd voor de kar loopt, van boer tinus. de handeling is hetzelfde alleen het product is duurder ;)..

ik denk dat je dan beter met je baas om tafel kunt dat je je ondergewaardeerd voelt voor wat betreft loon versus functie. Dat is niet echt te vergelijken met fooi.

als je zegt, ik geef geen fooi, want ik werk zelf tegen een minimuminkomen en de horecaprijzen zijn te hoog om er ook nog eens een ander wat cadeau te doen.. dan zeg ik alle begrip voor.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:53

@elenaMM77 ik zie nergens 'misschien' staan, of ik lees er overheen? Ik snap wat je bedoelt, maar ben het er toch niet helemaal mee eens... Al die dingen die jij noemt komen in de zorg ook voor (en veel!) en dat staat echt niet perse overal in de aandacht? Uiteraard kan er wel over gesproken worden als dit gebeurt, maar waarom zou dat in de horeca niet kunnen? Als je baas en/of collega's seksuele intimidatie afdoen als 'dat hoort erbij' zou ik toch mijn vraagtekens bij die werkgever hebben en misschien wel ander werk gaan zoeken, want dat is gewoon iets wat nooit geaccepteerd zou moeten worden in welke sector dan ook!
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 10-09-16 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:55

En de horeca is echt niet de enige sector.
Ik werk 60 uur in de week, heb echt geen 3x per dag pauze, tis zwaar lichamelijk werk. En krijg ook maar voor 40 uur betaald. Overuren worden niet betaald, zon en feestdagen verdien ik niet dubbel...

Horeca zal best wel zwaar zijn maar er zijn nog zoveel meer beroepen heel zwaar... En zwaar onderbetaald.

Elenam; als het mis gaat met het miljoenen paard wat volgende week in Lanaken moet lopen, voel ik mij toch wel schuldiger dan als er wat met de merrie van boer Tinus gebeurd... Dan slaap ik toch wel een paar nachtjes niet. Want ik was op dat moment wel verantwoordelijk.

Ik krijg het idee dat men fooi wil omdat het zwaar werk is. En dat vind ik kul. Dus vandaar mijn voorbeeld.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 13:58

Marije_jiplover schreef:
Ayasha schreef:
Hoe langer ik hier mee lees hoe meer uberhaupt iets gaan uit geven aan dergelijk volk me gaat tegen staan.

Ik val hier ook van de ene verbazing in de andere.
Ik geloof dat ik blij ben dat ik het type van Caira niet tref in de horeca gelegenheden waar ik heen ga.
Wat een minachting voor degenen die überhaupt voor jouw salaris zorgen!
Zonder klanten geen draaiende horecagelegenheid!

Fooi geef ik best. Maar niet standaard omdat het zo hoort. En als het horecapersoneel het niet verdient, krijgen ze dat ook echt wel te horen en ben ik daarna klant-af.
Zeker als ik dan hier lees dat de klant dan de boosdoener is!
Je mag jezelf wel eens een grote spiegel voorhouden zeg, bah wat een zelfingenomenheid...

Ze geeft zelf aan dat ze er niet is voor het personeel is en dat het haar een worst zou wezen of het personeel met een glimlach bedient of niet. Dat zijn over het algemeen niet de fijnste gasten. En als je dan ook nog gaat klagen bij de baas ipv mij zelf aan te spreken dan denk ik niet dat mijn baas zich daar druk over zou maken. Ik hoop dat iedereen in de horeca een chef heeft die ze in elk geval niet aanspreekt waar de gasten bij zijn, niets erger dan dat. Overigens kreeg ik zelden klachten en verhuisden gasten met me mee van het ene naar het andere restaurant, dus ik schijn toch best aardig te zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:02

dat is net zo verkeerd als in de horeca amoj,
sterker nog daar wordt het niet geaccepteerd dat je onbetaald je uren staat te draaien.

is er geen vakbond voor agrarisch medewerkers, want het riekt meer naar uitbuiting als je 60 uur draait, zonder voldoende pauze en voor een kleine 2/3 van de tijd maar betaald te krijgen.

Echter, dat je zelf in een beroep zit waar fooi onmogelijk is wil niet zeggen dat het dan incorrect is dat iemand fooi krijgt.

Natuurlijk zijn er tig soorten beroepen die zwaar zijn.. echter de meeste beroepen kennen wel een coa,
en krijgen toeslagen voor overuren, 13e maand, weekendtoeslag etc..
Dat jijzelf dan net in een beroep zit dat nog belabberder af is, wil natuurlijk niet zeggen dat de oplossing van fooi van klant naar horecapersoneel niet een gewenste aanvulling is op een niet zo'n mooie salarisstructuur..

als het goed is is dat veel te dure paard, veel te duur verzekerd als er een keer wat met hem/haar zou gebeuren, dat scheelt. dat je je schuldig voelt als er iets mee gebeurd, logisch het is een levend wezen, of uberhaupt, het is het bezit van een ander.. denk dat iemand die auto's parkeert zich ook knap knudde voelt als hij de ferarri die hij moet wegzetten langs de muur schampt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:05

Wanneer een bediende een rotdag heeft en daardoor dus niet happy happy is, dan kan me dat inderdaad niet schelen in die zin: mijn dag wordt daar niet slechter van. We zijn allemaal mensen, we hebben allemaal dagen/periodes dat we even niet zo vrolijk zijn. Daar ga ik niet onnozel over doen. Als jij liever hebt dat ik ga zeiken als iemand niet staat te grijnzen omdat werk en privé gescheiden moeten blijven dan is dat jouw zaak maar zo zit ik niet in elkaar. Dan ben ik inderdaad maar een irritante klant voor jou. Wanneer een serveerster expres zou proberen om de ervaring minder aangenaam te maken, dan zal ik daardoor evemin mijn dag laten verpesten; ik ben daar voor de gezelligheid met mijn man/vrienden, niet voor de bedienden.

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 14:06

amoj schreef:
En de horeca is echt niet de enige sector.
Ik werk 60 uur in de week, heb echt geen 3x per dag pauze, tis zwaar lichamelijk werk. En krijg ook maar voor 40 uur betaald. Overuren worden niet betaald, zon en feestdagen verdien ik niet dubbel...

Horeca zal best wel zwaar zijn maar er zijn nog zoveel meer beroepen heel zwaar... En zwaar onderbetaald.

Elenam; als het mis gaat met het miljoenen paard wat volgende week in Lanaken moet lopen, voel ik mij toch wel schuldiger dan als er wat met de merrie van boer Tinus gebeurd... Dan slaap ik toch wel een paar nachtjes niet. Want ik was op dat moment wel verantwoordelijk.

Ik krijg het idee dat men fooi wil omdat het zwaar werk is. En dat vind ik kul. Dus vandaar mijn voorbeeld.

Ik ga niet de discussie aan 'mijn baan is zwaarder dan de jouwe', want ik vind dat bijna iedere baan op zijn eigen manier zwaar is/kan zijn.

Maar toen jij zei heb geen 3x per dag pauze moest ik stiekem wel een beetje gniffelen, want de horeca kent geen pauze :P Als ik op een normale donderdag tm zaterdag van pak 'm beet 16:30 tot 03:00 werk, dan mag ik blij zijn als ik op een rustig momentje even een peukie kan roken 5 minuten. Maar even een kwartiertje zitten? Nee hoor :+

Ayasha
Blogger

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:12

Dat hangt ook maar net af van waar je werkt, genoeg horeca zaken waar ik de werknemers meer op hun kont zie zitten dan effectief zie rondlopen. Dus heus niet elke horeca zaak is zo.

Bloodymary

Re: Geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:16

Normaal gesproken geef ik ook altijd rond de 10 % fooi. Maar als het eten of de bediening echt slecht was, dan geef ik geen fooi. Maar dat zijn wel uitzonderingen, ik ben geen flauwerik.

Overigens gaan wij veel naar Italië en ook veel uit eten en daar geef ik eigenlijk nooit fooi. Omdat ik merk dat het daar absoluut geen gewoonte is en ook niet bijzonder op prijs wordt gesteld. Het is daar eerder zo als de rekening bijvoorbeeld € 73 is, dat ze zeggen geef maar € 70.
Taxi's geef ik wel altijd fooi in Italië.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:19

Jammer dat het topic uitmondt in een "mijn-cavia-is-doder-dan-jouw-cavia"-discussie over de zwaarte van ieders beroep.

Ik vind het leuk dat ik van sommige cliëntjes (paramedische zorg) een tekening krijg, mijn opa gaf aan de verpleegsters in het ziekenhuis een doos chocola en in de horeca geef ik op mijn beurt dan weer fooi. Moet dat? Nee. Is mijn werk minder leuk als ik geen tekeningen krijg of deden de verpleegsters hun werk minder adequaat zonder doosje merci in het vooruitzicht? Nee. Dat neemt niet weg dat een blijk van waardering geven, hetzij met een vriendelijk woord, hetzij met een presentje of financieel extraatje, in mijn ogen nooit verkeerd kan zijn.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:22

Ja ook in andere sectoren komen oneerlijke werkomstandigheden voor, en ik ben eigenlijk van mening, dat als je je werk goed doet, of je nou achter een kassa staat, oude mensjes wast en verzorgt, in een keuken staat of met een dienblad door een restaurant loopt, je altijd fooi aan zou moeten mogen nemen.
Ik kan natuurlijk niet zien hoe het bij andere sectoren gaat, daar heb ik ook niet veel verstand van, maar ik zie wel elke avond hoe uitgeput mijn vriend thuis komt na soms wel 10 uur achter elkaar werken, waarin hij geen tijd heeft voor een pauze, personeelseten moet verzorgen maar vervolgens zelf geen tijd heeft om te eten...
En ja, de horeca is zijn eigen keuze geweest, en hij wist van te voren dat het zwaar zou zijn, maar dat betekend nog niet dat het eerlijk is (net zoals bij andere sectoren)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:25

elenaMM77 schreef:
waarom geven mensen op een terasje geen fooi?

want zoals het zich laat aanlezen hier doet bijna niemand dat, maar bij eten wel, omdat ze dan de hele avond de benen onder hun lijf vandaan lopen..

maar waarom dan wel bijvoorbeeld 10% van 70 euro voor 2 uur af en toe aan je tafel komen.
maar niet 10% van 2.20 voor 2x aan je tafel komen in 20 minuten..
verhoudingsgewijs hebben ze dan toch minder inspanning hoeven te doen terwijl je zat te eten, dan voor dat bakje koffie?

plus, als iedereen zo redeneert, betekent dat dan niet dat een serveerster in een cafe, veel minder krijgt dan haar collega die ook eten serveert in het tentje ernaast? terwijl degene die drankjes loopt in principe een veel grotere wijk heeft en veel meer tafels turnt dan degene die eters heeft, de gene die drinken brengt loopt dus meer km op een dag?

ik vind het ook minder pijnlijk in de beurs om bij een kopje koffie de boel af te ronden dan bij een etentje, waar ze veel minder tijd aan mij hoeven te besteden in verhouding.

overigens, etentjes worden hier meestal gepind, als ik pin geef ik geen fooi, hooguit dat we degene die aan tafel komt dan een paar euro toeschuiven los.

Yv, postbezorger heeft zijn kerstrondje ;).. tenzij het de pakjes bezorger is, maar die heeft z'n bestelbusje en loopt slechts enkele malen per uur ;)..

bedienend personeel loopt vaak met veel te weinig mensen, zonder echt goed pauzebeleid de hele dag rond te rennen tegen een mager loontje.

Ik heb 7 jaar bij de post gewerkt maar nooit een kerstrondje gelopen hoor, ik gok zomaar dat je het nu over de krantenbezorger hebt...

Ik geef fooi als ik naar tevredenheid ben geholpen. Dit kan zijn wanneer ik drankjes heb gedaan maar het kan ook zijn wanneer ik gegeten heb.
Wel vraag ik altijd wat er met de fooi gebeurd, als ik naar de grote baas gaat geef ik niks, gaat het naar degene die mij daadwerkelijk bediend heeft dan geef ik wel.

Ik geef ook geen fooi als ik de hele avond door a. geholpen ben en b. met mij komt afrekenen.

Klinkt gierig, maar ik zie het als een beloning voor hun harde werk.
Stel ik moet 82.50 afrekenen, laat ik er 90 van maken.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:28

Ik werk zelf bij een goedlopende strandtent. Ik denk dat toch wel 80% van de gasten fooi geven, wat wisselde tussen een paar cent en meerdere tientjes. Het gebeurt toch nog wel regelmatig dat mensen zo'n 10% fooi geven, enkele keren zelfs nog wat meer. Maar ook mensen die hun tevredenheid uitspreken, maar geen fooi geven.

Wij hebben ook best wel wat Duitse gasten en het valt mij op dat die over het algemeen toch wel wat guller zijn wat fooi betreft. Helemaal als je ze ook nog in het Duits heb kunnen helpen.

Ik moet zeggen dat ik toch wel een beetje in de horeca werk voor de fooi. Het is onwijs hard werken, ik ben regelmatig zo'n 10/12u aan het lopen met enkel even snel een paar minuutjes mijn avondeten naar binnen schuiven.

Het is gewoon heel hard werken, geen standaard 8 tot 5 baan en eigenlijk ook niet echt pauze. En als je dan gewoon minimum jeugdloon krijgt is het heel leuk om nog zo'n 3/4,- per uur extra te krijgen dankzij fooi.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:33

AmyII schreef:
elenaMM77 schreef:
waarom geven mensen op een terasje geen fooi?

want zoals het zich laat aanlezen hier doet bijna niemand dat, maar bij eten wel, omdat ze dan de hele avond de benen onder hun lijf vandaan lopen..

maar waarom dan wel bijvoorbeeld 10% van 70 euro voor 2 uur af en toe aan je tafel komen.
maar niet 10% van 2.20 voor 2x aan je tafel komen in 20 minuten..
verhoudingsgewijs hebben ze dan toch minder inspanning hoeven te doen terwijl je zat te eten, dan voor dat bakje koffie?

plus, als iedereen zo redeneert, betekent dat dan niet dat een serveerster in een cafe, veel minder krijgt dan haar collega die ook eten serveert in het tentje ernaast? terwijl degene die drankjes loopt in principe een veel grotere wijk heeft en veel meer tafels turnt dan degene die eters heeft, de gene die drinken brengt loopt dus meer km op een dag?

ik vind het ook minder pijnlijk in de beurs om bij een kopje koffie de boel af te ronden dan bij een etentje, waar ze veel minder tijd aan mij hoeven te besteden in verhouding.

overigens, etentjes worden hier meestal gepind, als ik pin geef ik geen fooi, hooguit dat we degene die aan tafel komt dan een paar euro toeschuiven los.

Yv, postbezorger heeft zijn kerstrondje ;).. tenzij het de pakjes bezorger is, maar die heeft z'n bestelbusje en loopt slechts enkele malen per uur ;)..

bedienend personeel loopt vaak met veel te weinig mensen, zonder echt goed pauzebeleid de hele dag rond te rennen tegen een mager loontje.

Ik heb 7 jaar bij de post gewerkt maar nooit een kerstrondje gelopen hoor, ik gok zomaar dat je het nu over de krantenbezorger hebt...

Ik geef fooi als ik naar tevredenheid ben geholpen. Dit kan zijn wanneer ik drankjes heb gedaan maar het kan ook zijn wanneer ik gegeten heb.
Wel vraag ik altijd wat er met de fooi gebeurd, als ik naar de grote baas gaat geef ik niks, gaat het naar degene die mij daadwerkelijk bediend heeft dan geef ik wel.

Ik geef ook geen fooi als ik de hele avond door a. geholpen ben en b. met mij komt afrekenen.

Klinkt gierig, maar ik zie het als een beloning voor hun harde werk.
Stel ik moet 82.50 afrekenen, laat ik er 90 van maken.

Officieel werkt het zo dat alle fooi die er binnenkomt in een pot gaat die beheerd word door een van de medewerkers (vaak hoofd bediening of een manager) die het vervolgens op basis van het aantal gewerkte uren verdeelt onder de werknemers.
De grote baas heeft er (meestal) niks mee te maken, en krijgt er ook geen cent van (tenzjj hij zelf ook uren heeft gemaakt in het restaurant, hetzij als kok, hetzij als bediening)
Er zijn echter ook 'bazen' die het geld doodleuk in eigen zak steken (mijn vriend had zo'n werkgever) en als ik dat weet van een restaurant, ga ik er gewoon niet meer heen (ik ga niet de baas zijn portomonnee spekken terwijl een ander daar hard voor heeft gewerkt)

Het is dus niet zo dat de persoon die jou bediend heeft de fooi krijgt die jij hem/haar geeft.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:36

Wij geven altijd fooi!
Afhankelijk van service,productkwaliteit en service betalen we de hoogte.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:36

Ik lees hier dat ze zorgen dat de mensen een leuke avond hebben. Om heel eerlijk te zijn beleef ik dat niet zo. Ik zit daar voor het drankje of het hapje eten en het gezelschap waar ik mee ben. Dat het personeel aardig is hoort erbij dat is in elk beroep zo. Ik vraag me gewoon af wat mensen bedoelen met dat extra stapje?

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:39

Laurora schreef:
Ik lees hier heel vaak "in de horeca verdienen ze ook gewoon minumumloon dus ze hoeven geen fooi"
Ja, klopt, in de horeca verdien je gewoon minimumloon (of meer) maar er bestaat geen cao voor de horeca, waardoor de arbeidsomstandigheden niet altijd je van het zijn, en niemand maar dan ook niemand die er wat aan kan doen, wánt er is geen cao. En daarnaast, meer dan de helft van de werknemers in de horeca worden niet betaald bij overwerken. (mijn vriend word betaald voor 36 uur per week, maar werkt gemiddeld 50 uur per week. En hij krijgt geen cent meer voor die extra gewerkte uren)
Ik wil niet zeggen dat de gast dan maar verantwoordelijk moet zijn voor een extra beetje geld, ik ben ook van mening dat iedereen in de horeca gewoon moet verdienen wat ie hoort te verdienen (incl. De gewerkte overuren)
En zoals het in de meeste branches normaal is krijg je in de horeca niet extra uitbetaald als je op een feestdag werkt, of in het weekend.
(en dat je moet werken op feestdagen of weekenden als je in de horeca zit, dat is wel zo'n beetje zeker)

Wanneer je in de horeca of in de toeristische sector werkt dan weet je dat werken in avonduren / weekeinden daarbij hoort. Net zoals een bakker weet dat om 4 uur opstaan om brood te bakken erbij hoort en net zoals een vuilnisman weet dat een uur in de wind stinken erbij hoort. Zo heeft elk beroep wel wat.

Overigens ga ik het wel zeggen: je hoeft niet in de horeca te werken.
Je hart kan er liggen.. mijn hart heeft altijd in de paarden gelegen maar ik ben ook wat anders gaan doen omdat er anders niet genoeg geld in het laatje zou komen. Dat is een keuze.

Ik ben trouwens wel altijd netjes betaald voor mijn overuren in de horeca, bij verschillende bazen.
Er zullen altijd mensen misbruik maken van de situatie net als stallen die meisjes 8 uur lang laten stront scheppen in ruil voor een uurtje gratis rijden.

In supermarkten en dergelijken krijgen ze tegenwoordig ook niet meer extra betaald als ze moeten werken op zaterdag of zondag. We gaan langzaam aan naar een 24/7 economie dus werken in het weekend hoort daarbij.

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:41

Tigra_ schreef:
Ik lees hier dat ze zorgen dat de mensen een leuke avond hebben. Om heel eerlijk te zijn beleef ik dat niet zo. Ik zit daar voor het drankje of het hapje eten en het gezelschap waar ik mee ben. Dat het personeel aardig is hoort erbij dat is in elk beroep zo. Ik vraag me gewoon af wat mensen bedoelen met dat extra stapje?

Ik zou het ook niet weten.
Ik heb in mijn hele horeca "carriere" nooit vuurgespuugd, gejongleerd met borden pasta, opera serenades gebracht of andere fratsen. Gewoon zo snel en vriendelijk mogelijk je tafels bedienen en daar houdt het wel mee op.