Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:37

voor de mensen die 250 euro niet 'weinig' vinden..

om een reeel beeld te krijgen zou TS gewoon een sec berekening met haar ouders kunnen maken.

Alles op een hoop..

Woonlasten, subsidie eraf, verzekeringen voor het woonhuis/opstal etc, gas, water, licht, tv, internet, vaste telefoon abo, gemeentelijke lasten en stapel bonnetjes aan boodschappen en voor gemeenschappelijk verbruikte benzine.. dat is je totale rekening. 1/4 daarvan is voor rekening van TS, 3/4 voor de ouders (even vanuit gaande dat het zusje nog studerend is en de ouders blijkbaar rekening houden met dragen van de kosten tot en met de studie).

vervolgens kijk je naar de inkomens die er zijn.. en daar tel je ook kinderbijslag voor de zus eventueel in mee... hoeveel procent van dat inkomen is van TS? Ik denk dat TS veel meer verdiend dan 1/4 van de totale woonlasten + 1/4 van de boodschappen.. Als dat zo is, is ze gewoon goedkoop uit.

daarnaast is 1/4 vaak nog altijd goedkoper dan een normale huurwoning voor jezelf..

Ik zou dus persoonlijk als TS zijnde echt niet de discussie over 'duur/goedkoop' willen aangaan, want dat is vrijwel zeker een verloren zaak als alle kosten op tafel gelegd worden en ze het eerlijke portie als volwassene zou gaan betalen.

Ik ken meer situaties waarin volwassene op volwassen loon nog thuis wonen.. daar wordt gewoon een x percentage van het loon van iedereen op een huishoudrekening gestort, hieruit worden alle vaste lasten betaald en de boodschappen gedaan, komt het een maand niet uit, dan lapt iedereen wat bij.. DIt betreft situatie van huurwoning.. Het is een eerlijke manier om tussen volwassenen de lasten te verdelen, alleen niet 'leuk' want je betaalt dan een vol aandeel als 'kind' zijnde.. je bent dan een volwassen huisgenoot kwa financieen.

wil je er niet met de lineaal langs.. 250 euro is een prima bedrag en daarnaast af en toe aanbieden of je de boodschappen eens kunt doen, of je schuift eens 50 euro naar de boodschappen pot voor het weekend. als je zelf daarin meer gewicht draagt, dan zal je moeder misschien ook meer geneigd zijn je zusje op de vingers te tikken, omdat je de boodschappen betaald hebt maar er vervolgens helemaal niets van te eten hebt gekregen ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:38

Ik vind 250,- op minimaal 1500,- best meevallen... Ts heeft dus een goede 1250,- per maand over voor haar eigen uitgaven. Ik snap niet waarom mensen dat onredelijk vinden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:42

Doubtless schreef:
Ik vind 250,- op minimaal 1500,- best meevallen... Ts heeft dus een goede 1250,- per maand over voor haar eigen uitgaven. Ik snap niet waarom mensen dat onredelijk vinden.

precies dat inderdaad Doubtless, want inclusief alle lasten, kost het leven echt wel meer dan die 250 euro.. betekent dus dat ouders, met een financieel onafhankelijke volwassen kind, kosten dragen (uit hun zak, wat voor hun eigen besteding gebruikt kan worden) die ieder ander volwassene gewoon zelf draagt.

En waar zou je de grens dan mogen leggen als ouders zijnde? of moeten ze dat ook van hun pensioentje doen als een kind gewoon lekker zit thuis (ik ken iemand die nooit het huis is uitgegaan uiteindelijk) en zich eigenlijk het financieel laat aanleunen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:43

Ik vind het altijd bizar dat mensen kostgeld aan hun kinderen vragen := zou dat nooit doen bij mijn kinderen, en heb het zelf ook nooit betaald. Het leven is al duur zat en je wilt toch liever dat ze een goede spaarpot hebben zodra ze uit huis gaan?

Maar als je het wel moet betalen lijkt het me niet meer dan logisch dat er gewoon eten in huis is. En als je zus jouw boterhammen heeft klaargemaakt voor de volgende ochtend zou ik die gewoon opeten :Y)

Anoniem

Re: Thuiswonend en werken, bijdrage betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:44

Niet elke 25-jarige die geen kostgeld hoeft te betalen spaart dat geld natuurlijk :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:46

lol Verootje,

ik ben zelf jong op mijzelf gaan wonen.. Maar ik vind het juist bizar dat kinderen die een volledig inkomen hebben op volwassen leeftijd thuis durven te blijven wonen zonder bij te dragen.. Immers de ouders hebben hun 'job' gedaan, ze hebben je tot volwassenheid gebracht en je bent een volwaardig lid van de samenleving.. Die een goedkoop leven mag leiden door een huishouden te delen met andere volwassenen met een inkomen. Waarom zouden ouders dan geen recht hebben op hun eigen leuke dingen en hun vrije bestedingsruimte eindelijk krijgen.. Kinderen opvoeden kost geld, maar volwassenen financieel blijven dragen kost ook behoorlijk.

die spaarpot die vult zich al omdat je een huishouden deelt ipv alleen de kosten moet dragen..
waarom zou je niet willen dat de spaarpot van je ouders die dan hun pensioen gaan naderen niet mooi bijvult.. als kind zijnde heb je nog jaren voor de boeg met een mooi inkomen en kansen.. je ouders zullen het moeten doen met wat ze nu nog kunnen sparen. En hebben ook verdiend om te mogen gaan genieten waar ze voor gewerkt hebben toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:53

Eulogy schreef:
Niet elke 25-jarige die geen kostgeld hoeft te betalen spaart dat geld natuurlijk :D

Nee, dat is waar. Maar ik moet zeggen dat mijn ouders idd wel zorgden dat we het spaarden en niet over de balk smeten. Toevallig was ik erg zuinig, maar van een van mn zusjes hebben mn ouderwets rekening beheerd zodat ze wel een spaarpot had bij het uit huis gaan en leerde met geld om te gaan :j
Als we alles zomaar uitgaven aan onnozele dingen hadden ze misschien wel kostgeld ingevoerd...

elenaMM77 schreef:
lol Verootje,

ik ben zelf jong op mijzelf gaan wonen.. Maar ik vind het juist bizar dat kinderen die een volledig inkomen hebben op volwassen leeftijd thuis durven te blijven wonen zonder bij te dragen.. Immers de ouders hebben hun 'job' gedaan, ze hebben je tot volwassenheid gebracht en je bent een volwaardig lid van de samenleving.. Die een goedkoop leven mag leiden door een huishouden te delen met andere volwassenen met een inkomen. Waarom zouden ouders dan geen recht hebben op hun eigen leuke dingen en hun vrije bestedingsruimte eindelijk krijgen.. Kinderen opvoeden kost geld, maar volwassenen financieel blijven dragen kost ook behoorlijk.

nou ja, goedkoop leven... Ik moest wel minimaal per maand een bedrag sparen. Deden we dat niet werden we wel terecht gewezen of ons geld in hun beheer genomen.

En tuurlijk hebben ouders recht op leuke dingen :+ dat staat toch compleet los van wel of geen kostgeld :? Maar ik kan je vertellen dat de mijne daar geen gebrek aan hadden en vier keer per jaar op vakantie gingen zonder ons :Y)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 21:55

Wij lossen dat gedoe met wie heeft wat betaald hier op met de huishoudbeurs. Daar komt per week een vast bedrag in en degene die kookt haalt van dat geld de boodschappen.
Tenzij anders afgesproken geef je voor 16:00 door of je die dag mee eet. Niet aangemeld is pech hebben. Dan moet je maar kijken of er nog iets in huis is.

Uitgebreide lunch buiten huis of afhalvoer betalen we ook uit eigen beurs tenzij met het hele gezin anders overeen gekomen.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:00

Ik heb misschien nog wel een idee. Het is wel extreem maar misschien helpt het. Ik lees dat ts 250 euro pm moet betalen en daar zit eten bij. Zus eet vervolgens alles op wat voor ts klaar staat. Moeder grijpt niet in omwille van de vrede te bewaren. Ik zou dan minder aan moeder betalen voor elke keer als er geen fatsoenlijk eten (avondeten, ontbijt oid) staat. Dit in de hoop dat moeder ingrijpt. Zij kan dit doen door het geldbedrag van ts' s terugvragen. Of ts kan direct met zus afrekenen voor elke keer dat er eten op is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:12

Djonah schreef:
Ik heb misschien nog wel een idee. Het is wel extreem maar misschien helpt het. Ik lees dat ts 250 euro pm moet betalen en daar zit eten bij. Zus eet vervolgens alles op wat voor ts klaar staat. Moeder grijpt niet in omwille van de vrede te bewaren. Ik zou dan minder aan moeder betalen voor elke keer als er geen fatsoenlijk eten (avondeten, ontbijt oid) staat. Dit in de hoop dat moeder ingrijpt. Zij kan dit doen door het geldbedrag van ts' s terugvragen. Of ts kan direct met zus afrekenen voor elke keer dat er eten op is.

Ts d'r moeder is gek als ze daar aan begint. Je hebt het over een huishouden met alleen maar volwassenen he... Geen kinderen van 5.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:19

Djonah schreef:

TS krijgt niet geleverd waarvoor ze betaalt... Dus in principe kan ik me vinden in deze gedachte van verrekenen.

Of de sfeer binnen het gezin beter wordt door dat verrekenen?!? Ik veronderstel van niet!

Maar TS kan het iig proberen om haar familie in beweging te krijgen om op een respectvolle wijze met elkaar om te gaan... :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:21

Ik heb wegens omstandigheden ook nog lang thuis gewoont. Betaalde kostgeld en betaalde vaste lasten zelf, en dingen zoals verzorgings producten. Als ik trek had in snoep of chips of iets kocht ik dat ook zelf en bewaarde dat dan in mijn kamer. Verder at ik gewoon met de pot mee das nie meer als normaal. Werkte ik tot laat bewaarde ze altijd voor mij een portie. Werd ook duidelijk gecommuniceerd dat het dan voor mij was, zelfde gold voor mijn zusje toen ze werkte en nog thuis woonde. Jou zus moet gewoon op dr plaats gezet worden en bevalt het dr nie pakt ze dr spullen toch.

Er hoort gewoon eten voor jou te zijn als je aangeeft dat je thuis eet. Dus zou toch is met je ma en zus rond de tafel gaan zitten en duidelijke afspraken maken. Zodat jou zus van jou portie eten af blijft anders volgen er consequenties. Gewoon haar gesmeerde brood pakken kijken hoe zij het vind als iemand elke keer haar eten opeet.

Iederen heeft eigen mening over dit onderwerp maar in dit geval zit het probleem hem toch in de extreem verwende zus.
Laatst bijgewerkt door Roosje01 op 25-08-16 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:22

En wat als de moeder zegt, het is goed dat je niet betaald maar dan moet je wel verhuizen?

Immers als je niet betaald, krijg je ook niet meer hetgeen waarvoor je niet meer betaald.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:31

Ik vind 250 euro exclusief eten geen geld. Kom op je bent 25!

Zelf zit ik alleen aan vaste lasten huis 850 euro pm en 28 jaar. Starten bedrijf of beginnend beroepsoefenaar is bijna iedereen rond die leeftijd. Ik vind echt dat je niet mag klagen

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:44

Kun je niet je eigen boodschappen doen? Dan beb je het zelf in de hand :)

Ik was ook eigenlijk best pissig als ik geld af moest geven.
Maar dat was meer in de puberteit haha.

Toen ik uit huis ging, kwam ik er achter dat alles wat ik aan m'n moeder betaalde, ( 200 pm ) heeft ze aan de kant gezet :)
Toen ik m'n eigen huisje kreeg had ik dat!
Dit heb ik toendertijd nooit geweten natuurlijk haha

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:48

Tsja,
Toen ik bij mijn man ging wonen (woonde bij zijn vader) betaalde wij de huur en hij de boodschappen, gas, water en licht.
Ook betaalde wij onze eigen rekeningen.

Ik denk dat je het beste een keer om de tafel kan gaan met je moeder en zus en een keer goed je zegje moet doen.
Evt je naam op jouw etenswaren gaan zetten.

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:56

verootjoo schreef:
Ik vind het altijd bizar dat mensen kostgeld aan hun kinderen vragen := zou dat nooit doen bij mijn kinderen, en heb het zelf ook nooit betaald. Het leven is al duur zat en je wilt toch liever dat ze een goede spaarpot hebben zodra ze uit huis gaan?

Maar als je het wel moet betalen lijkt het me niet meer dan logisch dat er gewoon eten in huis is. En als je zus jouw boterhammen heeft klaargemaakt voor de volgende ochtend zou ik die gewoon opeten :Y)

Zoals mijn ouders er tot nu toe ook over denken :j . Ik woon nog thuis met (sinds een paar maanden) een fulltime baan, maar er is wel zicht op een eigen huis samen met mijn vriend. Kosten als zorg, auto, etc zijn sinds ik werk voor mijzelf, maar mijn ouders vinden het veel fijner dat ik nu kan sparen om straks ons huis te kunnen inrichten etc dan dat ik hun moet betalen, terwijl ze het geld eigenlijk niet nodig zijn... Vriend zijn ouders zitten er eigenlijk net zo in. Ik bedoel, mijn moeder doet of ik nu wel of niet thuis ben, evenveel boodschappen, even vaak de wasmachine aan, de verwarming blijft op dezelfde stand... Moet je dan voor die paar keer douchen en dat ene bedlampje een paar honderd euro betalen? Natuurlijk help ik wel in de stallen, stofzuigen, etc. Maar dat lijkt me logisch als je thuiswonend bent.
Leef ik in een "verwende" omgeving of wordt er gewoon nooit over zulke dingen gepraat? Ik verbaas me namelijk nu pas hoeveel mensen kostgeld moeten betalen :7
Hoe zit dat met je (wedstrijd)paarden die thuis staan dan? Is het ook normaal dat die kosten allemaal ovegeheveld worden bij het krijgen van een job?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 23:53

Ik ben bijna 20 en betaal ook geen kostgeld (maar ik heb dan ook geen fulltime baan en studeer nog). Ik betaal verder wel alles zelf (studie, verzekering, hond, hobby, sport, kleding, uitjes, vakanties, etc, etc) en ik krijg niks van mijn ouders. Ik ben daar echt de uitzondering in. Alle mensen in mijn omgeving krijgen nog studiekosten vergoed, krijgen zakgeld en kleding van hun ouders, eordt de sportclub betaald door de ouders etc.

Ik ken verder niemand die kostgeld moet betalen en ik ken toch aardig wat van midden 20 die nog bij de ouders wonen.

Helaas valt er denk ik niet veel aan te doen Ts. Ik wil je wel echt meegeven dat je moet praten met je moeder (en zus) en misschien kan je vragen of je het geld naar 200 euro kan brengen en dan zelf boodschappen doet. En dan of een koelkadtje in je kamer zetten of een eigen gedeelte in de koelkast krijgt. Het is niet ideaal maar beter dan hoe het nu gaat.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 06:58

Doubtless schreef:

ik vermoed dat haar ouders een stuk minder over houden voor eigen gebruik

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:37

Ik heb ook nooit kostgeld hoeven te betalen ik werkte parttime en had een paard dus bleef soms zelfs al niet veel voor mezelf over.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:44

Tooske schreef:
Ik heb ook nooit kostgeld hoeven te betalen ik werkte parttime en had een paard dus bleef soms zelfs al niet veel voor mezelf over.

Een paard is toch voor jezelf?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:58

Wat hierin normaal is, is volgens mij niet te zeggen. Het hangt van veel factoren af, waaronder je eigen omgeving. In een rijkere omgeving zal het minder normaal zijn denk ik. Ik vind het juist weer totaal logisch en zit in de groep die vind dat je het erg luxe hebt. Puur financieel gezien dan, want door het gebrek aan communicatie lijkt het mij geen fijne situatie.

Ik zie kostgeld betalen niet als je kind geld afhandig maken, maar als goede les in zelfstandig leven en deel van de opvoeding. Als fulltime werkende volwassene bij je ouders blijven wonen levert enorm veel voordelen op, vooral financieel. Er zijn zoveel kosten die je dan niet hebt! Zelfs met flink kostgeld betalen ben je goedkoper uit en dat sparen moet dan toch ook lukken. Geld aan je ouders betalen maakt toch de stap naar echte zelfstandigheid minder groot. Het is niet alleen meer ruimte creeeren voor de ouders, het is ook voorbereiding op je zelfstandige leven, een stuk opvoeding.
Ik begrijp juist niet waarom sommigen het normaal vinden dat ouders zelfs moeten opdraaien voor de luxe die zij als volwassene willen hebben. Heel fijn als ouders dit zelf willen doen, maar ik vind het zeker niet normaal.

Ik heb nooit kostgeld betaald omdat ik voor mn studie direct uit huis ging. Nou betaalde ik in de puberteit al mn luxe zelf al, incl hobbys maar dat kwam door financiele problemen thuis. Mn ouders hadden gewoon geen cent daarvoor dus als ik iets wilde moest ik het toch zelf betalen. Verre van optimaal, maar wel leerzaam. Mijn studie hebben ze wel aan meebetaald maar alle overige kosten (leefkosten incl huur etc) moest ik toch echt zelf regelen.
Tijdens mn studie heb ik gemerkt dat het gewoon heel sterk wisselt. Er waren mensen bij wie de ouders alles betaalden en die erop los leefden en dat ook betaald kregen en je had de andere kant waarbij er geen cent gegeven werd. En natuurlijk alles daartussen....

Ik zou gewoon eens goed met je moeder gaan praten en de boel ophelderen. Waarvoor betaal je het kostgeld precies? Wat zijn de verwachtIngen beide kanten op? En hoe los je het gedoe met je zus samen op?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:00

chanel1985 schreef:
En wat als de moeder zegt, het is goed dat je niet betaald maar dan moet je wel verhuizen?

Immers als je niet betaald, krijg je ook niet meer hetgeen waarvoor je niet meer betaald.

Dat heeft TS al beantwoord; dat kan niet/gaat niet lukken.
Dus als ik TS was zou ik me een beetje koest houden. :) Een bedrijf op starten is inderdaad hard werken maar ze kan nu wel nog thuis wonen en dan is het al iets makkelijker. Zat jongeren van haar leeftijd die dat doen terwijl ze al alleen wonen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:15

benangelique schreef:
bij een fulltime aanstelling vind ik het betalen van kostgeld niet meer dan redelijk. ouders worden omwille van JOUW inkomen gekort op van alles en nog wat, waardoor hun lasten stijgen zonder dat ze daar iets aan kunnen doen. Om die balans wat recht te trekken vind ik het betalen van kostgeld een hele normale gang van zaken.

Kinderen en ouders zijn geen toeslagpartners onder een bepaalde leeftijd. Vanaf 33 jaar pas of iets dergelijks. Dus de ouders worden niet gekort.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 14:18

Wel als de moeder bv in de bijstand zit, dan krijgt ze minder als een kind genoeg verdient. De leeftijd maakt dan volgens mij niet uit.