om een reeel beeld te krijgen zou TS gewoon een sec berekening met haar ouders kunnen maken.
Alles op een hoop..
Woonlasten, subsidie eraf, verzekeringen voor het woonhuis/opstal etc, gas, water, licht, tv, internet, vaste telefoon abo, gemeentelijke lasten en stapel bonnetjes aan boodschappen en voor gemeenschappelijk verbruikte benzine.. dat is je totale rekening. 1/4 daarvan is voor rekening van TS, 3/4 voor de ouders (even vanuit gaande dat het zusje nog studerend is en de ouders blijkbaar rekening houden met dragen van de kosten tot en met de studie).
vervolgens kijk je naar de inkomens die er zijn.. en daar tel je ook kinderbijslag voor de zus eventueel in mee... hoeveel procent van dat inkomen is van TS? Ik denk dat TS veel meer verdiend dan 1/4 van de totale woonlasten + 1/4 van de boodschappen.. Als dat zo is, is ze gewoon goedkoop uit.
daarnaast is 1/4 vaak nog altijd goedkoper dan een normale huurwoning voor jezelf..
Ik zou dus persoonlijk als TS zijnde echt niet de discussie over 'duur/goedkoop' willen aangaan, want dat is vrijwel zeker een verloren zaak als alle kosten op tafel gelegd worden en ze het eerlijke portie als volwassene zou gaan betalen.
Ik ken meer situaties waarin volwassene op volwassen loon nog thuis wonen.. daar wordt gewoon een x percentage van het loon van iedereen op een huishoudrekening gestort, hieruit worden alle vaste lasten betaald en de boodschappen gedaan, komt het een maand niet uit, dan lapt iedereen wat bij.. DIt betreft situatie van huurwoning.. Het is een eerlijke manier om tussen volwassenen de lasten te verdelen, alleen niet 'leuk' want je betaalt dan een vol aandeel als 'kind' zijnde.. je bent dan een volwassen huisgenoot kwa financieen.
wil je er niet met de lineaal langs.. 250 euro is een prima bedrag en daarnaast af en toe aanbieden of je de boodschappen eens kunt doen, of je schuift eens 50 euro naar de boodschappen pot voor het weekend. als je zelf daarin meer gewicht draagt, dan zal je moeder misschien ook meer geneigd zijn je zusje op de vingers te tikken, omdat je de boodschappen betaald hebt maar er vervolgens helemaal niets van te eten hebt gekregen
zou dat nooit doen bij mijn kinderen, en heb het zelf ook nooit betaald. Het leven is al duur zat en je wilt toch liever dat ze een goede spaarpot hebben zodra ze uit huis gaan?
dat staat toch compleet los van wel of geen kostgeld
Maar ik kan je vertellen dat de mijne daar geen gebrek aan hadden en vier keer per jaar op vakantie gingen zonder ons