Jes schreef:Ik praat in gezelschap (behalve Nederlands gezelschap) Frans tegen mijn kinderen, vind ik wel zo netjes.
Dit vind ik dus ook
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
loez schreef:Mijn vriend is ook Engels en praat met beide ouders alleen Engels.
Toch bakte hij van Engels op de middelbare geen fluit. Waarschijnlijk ivm bepaalde dialecten oid. Hij haalde écht onvoldoendes. Terwijl hij vloeiend Engels spreekt.
Ik snapte gewoon nooit wat ze ermee wilden en ik vond vaak alle drie de meerkeuze antwoorden niet kloppen. Altijd onvoldoendes bij die toetsen
tengeltje11 schreef:ik denk dat een schooltaal ook niet vaak te vergelijken is met een spreektaal.
als ik bv enkel naar de franse kleuren kijk.
wij leerden dat bruin brun of brune is.
terwijl bruin in het frans gewoon marron is,en niemand over brun of brune spreekt als het over bruin gaat.
en zo zullen er nog wel 1001 voorbeelden zijn.
jammer,maar kan je weinig aan doen vrees ik...

Jes schreef:tengeltje11 schreef:ik denk dat een schooltaal ook niet vaak te vergelijken is met een spreektaal.
als ik bv enkel naar de franse kleuren kijk.
wij leerden dat bruin brun of brune is.
terwijl bruin in het frans gewoon marron is,en niemand over brun of brune spreekt als het over bruin gaat.
en zo zullen er nog wel 1001 voorbeelden zijn.
jammer,maar kan je weinig aan doen vrees ik...
Bicyclette gebruikt ook niemand
Brun of brune enkel voor haarkleur (een bruin paard is dan weer bai)
Teveel accent
terwijl ik haar slecht verstond met haar mix accent van Nederlandse tongval en brits en Amerikaans door elkaar...
Leer ik ze wel weer af
). De mevrouw die we gisteren spraken is de juf van de groep, dus haar hebben we al ontmoeten en ze lijkt ons erg leuk en aardig. De groep is met kinderen tussen de 4 en 11 jaar, er zijn ongeveer 6 kindjes met ongeveer dezelfde leeftijd als die van ons (7 jaar).
spelen je kinderen nu met Nederlandse kindjes of alleen franse?
. 
tengeltje11 schreef:Ik vind zoiets ook moeilijk,vooral omdat ik grote voorstander ben van kinderen die nog echt kind mogen zijn en moeten spelen!(geen fan van dagelijks nog uren huiswerk in de lagere school bv),maar je hoort ook vaak dat zo'n kinderen dan bv een jaartje moeten blijven zitten omdat ze op nl te ver achterlopen en dat is ook zonde....
Hier zou het bv een jaar of 3 elke week een uurtje nl zijn...is nog 'te doen'
Nu je moet ook wat ' geluk' hebben met je kind natuurlijk.
Het ene kind is van nature veel beter in talen dan een ander....