Tweetalig opvoeden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 18:42

Jes schreef:
Ik praat in gezelschap (behalve Nederlands gezelschap) Frans tegen mijn kinderen, vind ik wel zo netjes.

Dit vind ik dus ook :+

Riddershow

Re: Tweetalig opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:34

Idem, Als er Duitse vriendjes zijn dan praat ik Duits.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 07:42

Riddershow: en bij Duitse volwassenen?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:49

Dat ligt aan de situatie. Soms is het handiger iets in het Nederlands te vertellen omdat het mij gewoon beter afgaat en tja ook enigszins foutloos is. (bijvoorbeeld als ik de kinderen ophaal van de kita of boodschappen aan het doen ben) Dus wel in aanwezigheid van, maar niet in gesprek. Als ik in gesprek ben doe ik dat weer niet. Dan blijf ik (meestal) Duits praten. Negen van de 10 keer gebeurt dat automatisch, ook omdat mijn kinderen mij dan in het Duits aanspreken.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:16

Mijn kinderen waren 1 en 4 toen hun Engelse vader en ik uit elkaar gingen. Daarna was er geen contact meer met vader.
Oudste wisselde moeiteloos van taal als hij van vader naar moeder ging in een gesprek. Wij woonden in Nederland, spraken thuis Engels tegen elkaar en ik sprak Nederlands tegen de kinderen, op school en KDV ook Nederlands natuurlijk.

Raar genoeg was er van dat goede Engels uit zijn vroege jeugd niets meer te merken toen hij in groep 7 Engels kreeg op school. Niet slechter of beter dan zijn klasgenootjes. Alles van 0 tot 4 jaar was weg en hij moest echt opnieuw beginnen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:34

Dat is wel vreemd, je zou denken dat het wel langer blijft hangen. Misschien niet de woorden, maar wel op zijn minst de uitspraak.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:37

Mijn vriend is ook Engels en praat met beide ouders alleen Engels.
Toch bakte hij van Engels op de middelbare geen fluit. Waarschijnlijk ivm bepaalde dialecten oid. Hij haalde écht onvoldoendes. Terwijl hij vloeiend Engels spreekt.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:41

Mijn zus woont met haar (Nederlandse) man in Duitsland, waar zij werken. Hun 2 dochters spreken zowel goed Nederlands als Duits. Geweldig om te zien hoe goed die kids Duits praten en hoe makkelijk ze overschakelen naar Nederlands.

Thuis praten ze voornamelijk Nederlands. In een winkel bijvoorbeeld ook, behalve als er iemand in de buurt is, of bijvoorbeeld bij hen in de lift staat. Dat vind ik ook wel zo netjes :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:49

Het ligt denk ik ook aan je talenknobbel. Bij mij is daar een grote afwezigheid van (heb meer een deuk) Ik had dus wel een voorsprong in Duits op school (qua woorden en uitspraak) Maar was nog steeds bagger bij grammatica en naamvallen. Ik heb dus schrijven gewoon zo snel mogelijk laten vallen, want ik was allang blij als ik een 6 haalde voor mijn schriftelijke overhoringen. Spreken en luisteren was wel goed (voor schoolduits)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:05

loez schreef:
Mijn vriend is ook Engels en praat met beide ouders alleen Engels.
Toch bakte hij van Engels op de middelbare geen fluit. Waarschijnlijk ivm bepaalde dialecten oid. Hij haalde écht onvoldoendes. Terwijl hij vloeiend Engels spreekt.

Ik heb in mijn jeugd in Engeland gewoond en spreek daardoor best aardig Engels. De gewone toetsen kwam ik nog wel uit op de middelbare, maar die leestoetsen en luistertoetsen bakte ik niks van := Ik snapte gewoon nooit wat ze ermee wilden en ik vond vaak alle drie de meerkeuze antwoorden niet kloppen. Altijd onvoldoendes bij die toetsen -O-

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:08

ik denk dat een schooltaal ook niet vaak te vergelijken is met een spreektaal.

als ik bv enkel naar de franse kleuren kijk.
wij leerden dat bruin brun of brune is.
terwijl bruin in het frans gewoon marron is,en niemand over brun of brune spreekt als het over bruin gaat.

en zo zullen er nog wel 1001 voorbeelden zijn.

jammer,maar kan je weinig aan doen vrees ik...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:49

tengeltje11 schreef:

terwijl bruin in het frans gewoon marron is,en niemand over brun of brune spreekt als het over bruin gaat.

Bicyclette gebruikt ook niemand :=
Brun of brune enkel voor haarkleur (een bruin paard is dan weer bai)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:55

ja,maar als vertaling van de kleur 'bruin',leert iedereen hier nog steeds dat de 'brun' of 'brune' is.
boom,stoel,karton,.... is allemaal brun of brune.

zo'n dingen dus.

als je dan franstalig bent,kan je nooit perfecte punten krijgen op school,want wat je leert,klopt ook gewoon niet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:55

Jes schreef:
tengeltje11 schreef:

Bicyclette gebruikt ook niemand :=
Brun of brune enkel voor haarkleur (een bruin paard is dan weer bai)

Precies. De Franse taal is erg context en regio afhankelijk :=

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:26

Mijn Engels is, na zoveel jaar samenwonen met een Engelsman, behoorlijk goed. Inclusief accent van zijn geboortestreek.
Als ik mijn oudste wel eens hielp met huiswerk schrok ik af en toe van de onzin die daar in stond. Juf haar Engels was een stuk slechter dan dat van mij.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 20:15

Ik kwam als Australische puber naar Nederland...Eerste jaar speciale taalklas gedaan en daarna tussen de Nederlandse klasgenootjes...dan zei mijn Engels docent ook dat mijn spreken niet te verstaan was :Y) Teveel accent :') := terwijl ik haar slecht verstond met haar mix accent van Nederlandse tongval en brits en Amerikaans door elkaar... 8)7 :roll:

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 12:18

Hey allemaal,
Al weer tijdje terug maar ik heb een nieuwe vraagje.
Zouden jullie je kind op les sturen om de taal goed te leren lezen/schrijven?

Ik heb hier nooit nagedacht eigenlijk. Ik laat ze wel zelf in Engels lezen maar dat alleen.
Nu komt er niet ver van hier een soort 'naschool' voor Engelse kindjes op de woensdagmiddag, begint in September al maar we kunnen nog in schrijven als we dat willen. We hoorden er gister op een verjaardag van van mensen die ook daar waren en uit Engeland komen maar in Nederland werken voor Britse bedrijf. Het zijn vooral kindjes van ouders van die Britse bedrijf maar onze kindjes mochten meedoen, als we willen dat (wat we dus nog niet zeker weten).

De 'woensdagmiddag school' is dus vooral gericht op kinderen die terug gaan naar Engeland als de papa's en mama's klaar zijn met het werk in Nederland. Wij zijn niet van plan terug te gaan naar Australië, of überhaupt Nederland te verlaten. Dus voor ons is de noodzaak dat ze het leren niet zo groot. Eigenlijk denk ik: Goed Engels leren schrijven leren zo ook door de boeken te lezen en straks op middelbare school.
Maar aan de andere kant heeft het ook wel voordelen als ze het nu al leren, maar heeft dat dan invloed op hun Nederlandse schrijven?
Voordeel ervan is vooral dat het met veel spelen gaat en dat ze dan in aanraking komen met andere kindjes die ook Engels spreken (Nadeel is wel dat ze dan een Brits accent kunnen krijgen, maar daar kan ik wel mee leven _O- Leer ik ze wel weer af := ). De mevrouw die we gisteren spraken is de juf van de groep, dus haar hebben we al ontmoeten en ze lijkt ons erg leuk en aardig. De groep is met kinderen tussen de 4 en 11 jaar, er zijn ongeveer 6 kindjes met ongeveer dezelfde leeftijd als die van ons (7 jaar).

Het is voor 1 schooljaar, elke woensdagmiddag behalve in de Nederlandse schoolvakanties.

Ik twijfel erg want ik zie er voordelen in maar aan de andere kant vraag ik me af of het nut heeft...Aan de andere kant denk ik wel weer dat het goed is voor hun Engels om met andere kindjes in het Engels te spelen in plaats van alleen met elkaar...

Iemand hier ervaring mee?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 12:33

Wij zijn bv van plan de kids in de lagere school,naar de Franse school te sturen,maar het middelbaar terug nl talig.
Omdat ze dus niets van gramatica ed leren in het nl,zullen ze hier sowieso een achterstand op hebben en zijn we wel van plan om vanaf een jaar of 10 toch wat bijles te nemen in het nl zodat ze dus wel iets van juiste basis van de taal meekrijgen(we spreken het dus wel thuis,maar is best een complexe taal naar bv d-t en dergelijke).

Nu,daar zijn we nog lang niet,dus nog tijd om ons plan bij te werken,en enkele kennis kindjes die ouder zijn en hetzelfde traject afleggen en kunnen we ook kijken hoe zij het doen en hoe het bevalt.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 15:04

Oké bedankt voor je antwoord :) spelen je kinderen nu met Nederlandse kindjes of alleen franse?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:08

Hier drietalig; ijslands, duits en nederlands. Dat is ook de volgorde van prioriteit bij de kinderen, de eerste is de landstaal, duits is min of meer de voertaal in ons gezin en ikzelf praat zoveel mogelijk nederlands met ze, krijg dan meestal antwoord in een andere taal :) .

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:30

Zowel Frans als Nederlandse vriendjes eigenlijk.
Maar het is vooral het technische van de Nederlandse taal die ze dan zullen missen,want die spreken ze alleen,ze leren bv geen gramatica,spreekwoorden,hoofdlettergebruik,......
Want dat leren ze op school,in de lagere school in de Franse taal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 15:36

Ik praat fries. Ook alleen fries opgevoed. Televisie en internet waren natuurlijk Nederlands. Ook op basisschool fries. Middelbare school kreeg ik pas echt Nederlands les. Ik weet ook heel veel Friese woorden waarvan ik het Nederlandse woord niet van weet :+

Verder op school Frans en Duits gehad, helaas weinig blijven hangen. Engels kan ik wel goed

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:31

Mhm, Tengeltje, daar heb je wel een goed punt. Zou jij ze naar die woensdagmiddag klas laten gaan? O:) de kinderen zelf zijn wel enthousiast er over dus ik denk nu vooral dat we gewoon moeten proberen en wel zien 8)7

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:45

Ik vind zoiets ook moeilijk,vooral omdat ik grote voorstander ben van kinderen die nog echt kind mogen zijn en moeten spelen!(geen fan van dagelijks nog uren huiswerk in de lagere school bv),maar je hoort ook vaak dat zo'n kinderen dan bv een jaartje moeten blijven zitten omdat ze op nl te ver achterlopen en dat is ook zonde....

Hier zou het bv een jaar of 3 elke week een uurtje nl zijn...is nog 'te doen'

Nu je moet ook wat ' geluk' hebben met je kind natuurlijk.
Het ene kind is van nature veel beter in talen dan een ander....

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:52

tengeltje11 schreef:
Ik vind zoiets ook moeilijk,vooral omdat ik grote voorstander ben van kinderen die nog echt kind mogen zijn en moeten spelen!(geen fan van dagelijks nog uren huiswerk in de lagere school bv),maar je hoort ook vaak dat zo'n kinderen dan bv een jaartje moeten blijven zitten omdat ze op nl te ver achterlopen en dat is ook zonde....

Hier zou het bv een jaar of 3 elke week een uurtje nl zijn...is nog 'te doen'

Nu je moet ook wat ' geluk' hebben met je kind natuurlijk.
Het ene kind is van nature veel beter in talen dan een ander....

Ja dat zijn mijn zorgen ook...op zich is hun Nederlands én Engels nu redelijk op niveau van hun leeftijd. Woordenschat was in Nederlands niet heel goed maar trekt sinds ze op school zitten heel goed bij! Mijn man denkt dat zij kunnen het aan maar ik ben vooral bang zij gaan 2 talen weer door elkaar spreken...net als toen ze klein waren...

Moeilijk, moeilijk... :=