vriend heeft gelogen weet zelf niet wat het probleem is

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:50

palousa_boy schreef:
Is dat dan niet gewoon meer jezelf gek maken, en dat "botvieren" op je partner?

Zo mag je het imo zeker noemen ja!

palousa_boy

Re: vriend heeft gelogen weet zelf niet wat het probleem is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:58

Zeker zinnen als "in zijn ogen doet hij niets fout" (maar jij weet het vast beter :? ) wekken mij een beetje zorgen.

Ik kan zelf ook niet goed tegen erg jaloers of claimerig gedrag, ga me daar dan weer aan ergeren, en volgens velen hier zou ik dan vervolgens degene zijn die de problemen in de relatie veroorzaakt terwijl de dan eventuele partner van mij weer de oorzaak is van mijn ergernissen. (Snappen jullie het nog?)

Ookal uit je de jaloezie niet in woorden, wij mannen (voor vrouwen zal hetzelfde gelden denk ik) zijn ook niet gek, en zien/voelen/merken dat soort zaken ook wel gewoon. Dan ontstaat de ergernis-wisselwerking weer en er koet uiteraard iemand "de schuld" krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:03

palousa_boy schreef:

Jep.
En daarbij verschroeit dat de aarde thuis, maakt dat het gras aan de andere kant van het hek ECHT groener.

Dat het voor sommigen een moeilijk te ontwijken valkuil is, maakt het nog niet GOED. Het is geen excuus voor het de partner moeilijk maken om te blijven, wel een reden om hard aan te werken aan groener gras thuis.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:04

Huertecilla schreef:
palousa_boy schreef:

Jep.
En daarbij verschroeit dat de aarde thuis, maakt dat het gras aan de andere kant van het hek ECHT groener.

Dat het voor sommigen een moeilijk te ontwijken valkuil is, maakt het nog niet GOED. Het is geen excuus voor het de partner moeilijk maken om te blijven, wel een reden om hard aan te werken aan groener gras thuis.

Eens!

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:29

samanthaaxx schreef:
Huertecilla schreef:

Het gaat hier wat anders Inge; we zijn beiden vaak weg, beiden veel contact met anderen en beiden geen twijfels over elkaar.
Het gaat echter niet over mij.
Wel gaat het hier over vrijwilligheid. Over WILLEN blijven.
Als je niet WIL blijven, ga je toch wel. Hoe moeilijker je partner het je maakt hoe eerder. Hoe meer je partner je controleert hoe stiekemer.
Dat laatste zijn vrouwen overigens VEEL 'beter' in dan mannen dus ik maak me daar geen enkele illusie over dus maak me er ook niet druk over.
Maak het je partner makkelijk om te WILLEN blijven :)* De rest ligt toch buiten je invloedscirkel.

Ik meng me hier even in hoor.
Natuurlijk, wat je zegt is helemaal 100% waar. Maar was het voor iedereen maar zo'n ideaal plaatje.

Mensen die een jaloers tintje op hun ziel hebben, hetzij door ervaring, hetzij door karakter, doen dat een stuk minder makkelijk.

Wat je zegt is ideaal, is ook mijn verlangen in mijn hoofd, maar tóch betrap ik mezelf er regelmatig op dat ik aan een lijntje aan het trekken ben... Heel slecht, en ben me ervan bewust, maar ik kan me dus heel goed voorstellen dat het niet voor iedereen zo makkelijk is als hoe je het op dit moment zegt.
Ondanks dat het meer dan waar is hahaha

Precies. Daarom zeg ik ook: ik vind het heel mooi hoe jij hierin staat, huertecila. Maar dit is inderdaad niet voor iedereen net zo makkelijk. In dat geval moet je elkaar hier een beetje bij helpen. Om zekerder te worden Is praten makkelijker dan het proberen te negeren. Dat werkt alleen averechts (voor mij in ieder geval)

Mijn vriend en ik hebben ook beide contact met anderen, maar praten daar vaak samen over. Niet eens om elkaar te controleren, maar omdat ik het leuk vind om te weten wat hij gedaan heeft. Als hij ineens boos zou worden als ik daar met hem over praat, zou ik dat best raar vinden.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 16:19

samanthaaxx schreef:
Dat hij erover gelogen heeft en niet eerlijk naar je is geweest is niet goed te praten, maar ik moet je wel even wat vertellen.
Mijn vriend en ik gaan over 4 weken trouwen, wilde ik gewoon eventjes kwijt, hecht geen waarde aan wat ik wil zeggen haha.
Maar, wat ik dus wel wilde vertellen:

Ik ben zelf een onwijs jaloers type, als mijn vriend met een meisje gesproken heeft, zeker over de app, wil ik dat weten. Ik wil weten waar het over gegaan is en als het, voor mij, voldoende nut heeft gehad is het oke. Stom he.... Laten we het erop houden dat mijn vertrouwen door mijn ex behoorlijk beschaamd is.
Dat mijn vertrouwen een deuk heeft gekregen heeft niets te maken met wat mijn huidige vriend doet.
Hij heeft me beloofd nooit vreemd te gaan, wordt onwijs boos als mensen die hij kent dat wel doen en dan houd ik dat altijd maar in mijn achterhoofd. Met dat ik weet dat hij dat nooit maar dan ook nooit voor mij geheim zou kunnen houden. Het zou echt aan hem gaan vreten.

Maar toch, heb ik wel eens dat gevoel van jaloezie als hij met iemand anders gesproken heeft.
Soms praat hij wel eens met iemand anders, lacht hij veel met haar en hebben ze het leuk samen, maar vertelt hij het niet... Wat daar de reden van is?
In mijn hoofd: 'ze hebben het té leuk samen, hij is bang dat ik boos wordt als hij het vertelt en hij ziet haar ook wel zitten, of hij is naïef en ziet niet dat ze hem aan het versieren is'.
Wat er waarschijnlijk eigenlijk aan de hand is: 'Hij ziet er geen gevaren in, voelt zich serieus niet aangetrokken tot haar op het gebied van een relatie, hij heeft geen seconde nagedacht over dat het meer zou kunnen betekenen of worden'. En hij vond het dus niet nodig om het met mij te delen, want er zit toch niet meer achter.

Oftewel, ben ik dan degene die kan en mag zeggen dat het wél meer betekende? Dat ik de vonk tussen hen over zag slaan en dat ze wel erg lief naar elkaar lachte.

Jaloezie (of hoe je het ook wil noemen) kan een relatie serieus kapot maken. Ik moet eerlijk zeggen dat jaloezie sneller een relatie kapot maakt dan het eventuele daadwerkelijke vreemdgaan.

Heel zwart wit gezegd, je bent nu jezelf aan het opvreten, kan nergens anders meer aan denken, wantrouwt wat je vriend doet en zegt. En wie heb je ermee? Voornamelijk jezelf.
Stel he.. je vriend zou vreemdgaan... en je komt daarachter. Voel je je inderdaad behoorlijk kl*te... je vertrouwen is beschaamd en het duurt even voordat je erover heen bent.
Maar is dat serieus, écht serieus pijnlijker dan de kwelling die je jezelf op dit moment oplegt.
En niet alleen jezelf... ook je vriend.... Die in zijn ogen niets verkeerd doet.

Een praatje hoeft niet gelijk meer te betekenen. En inderdaad, nummers uitwisselen is wat gek. Maar moet het perse meer betekenen? Natuurlijk voel je je er rot over, maar misschien is het goed, iets wat ik zelf ook altijd probeer te doen... is aangeven wat het met je doet als je hem ziet praten met haar. Wat je gevoel doet, wat voor gedachten er in je opkomen, geef aan dat als hij zegt dat het niets betekent dat niet jouw gedachten wegneemt. Geef zeker ook aan dat je er zelf aan moet werken en dat je wil veranderen voor hem, maar geef daarbij ook zeker aan wat je van hem verlangt.

Vraag jezelf eens af, kun je écht van hem vragen en verlangen of hij nooit meer met andere meiden en vrouwen praat? Dat hij zijn oog nooit meer op het vrouwelijk schoon mag laten vallen?
Het is een man..... Die zijn nou eenmaal kijkerig. Een trucje is om zelf ook het schoon in de vrouw te leren zien. De aardigheid van anderen en de positieve dingen van de ander, benoem ze ook naar je vriend. Niet als een jaloers iemand, maar als iemand die wil meepraten over de gedachten van je vriend. Raar of niet, maar dat helpt hem ook zich te kunnen verplaatsen in jou....

Het kost wat training, tranen, pijn en moeite, maar het gaat jullie zeker helpen om verder te komen in deze situaties.
Je bent allebei een individu, je maakt jezelf en elkaar kapot als je elkaar wilt vasthouden aan een ketting. Jullie mogen allebei keuzes maken en als het goed is hebben jullie voor elkaar gekozen. Vertrouw elkaar dan ook in die keuze.

Verbreekt de één die keuze, onthoud dan dat het zeer doet, echt onwijs zeer doet, maar dat dat niets is tegenover de kwelling en pijn die je jezelf en de ander aandoet door controle te willen houden over alles wat er gebeurd, gezegd wordt of gevoeld wordt. En dan nog iets.... áls je relatie kapot zou gaan door die kwelling, vergeef je het jezelf nooit weer.... en geloof me alsjeblieft.... relaties gaan er écht op kapot.

Ik hoop dat ik je kan helpen hiermee.... dat ik je niet gekwetst heb door dit met je te delen.
Het is mijn eigen ervaring en ik ben normaal niet zo open en bloot over mijn privéleven openbaar. Maar ik geloof écht dat het je visie en gevoel kan veranderen als je ernaar gaat leven en jezelf erop gaat trainen.

Ik ben al ongeveer 4 jaar bezig en ik kan het nog steeds niet altijd. Maar ik weet wel dat er nu begrip is van beide kanten, dat we weten wat er gebeurd op de momenten dat ik er boos om wordt... Praten helpt zo, maar zet alsjeblieft het jaloerse gevoel aan te kant. Je bent allebei een eigen persoon die hebben gekozen om met en er voor elkaar te zijn.

Heel eerlijk.... als ik niet had veranderd had ik nu vrijgezel geweest. Door de verandering in mijn denken hebben we vorig jaar besloten dat we gaan trouwen, omdat we elkaar een mooi leven gunnen en willen geven, niet omdat we de ander willen maken tot een, voor onszelf, perfect iemand.

Kop op he... en onthoud, de kwelling is zwaarder, erger en heeft grotere gevolgen dan de daad.... :*

Wauw heel erg bedankt. Het klopt inderdaad helemaal wat je zecht. De kwelling en de druk is veel erger. Ik heb het vandaag echt helemaal van me af gezet nadat ik dit las. Hij gaat voor mij en als er zoiets gebeurd dan veranderd dat er niks aan. Uit jou verhaal blijkt maar weer dat mannen heel anders denken dan dat wij vrouwen denken. Dit bericht is echt iets om voor altijd te onthouden!

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:48

lelberse schreef:
samanthaaxx schreef:
Te lang om helemaal te quoten :')

Wauw heel erg bedankt. Het klopt inderdaad helemaal wat je zecht. De kwelling en de druk is veel erger. Ik heb het vandaag echt helemaal van me af gezet nadat ik dit las. Hij gaat voor mij en als er zoiets gebeurd dan veranderd dat er niks aan. Uit jou verhaal blijkt maar weer dat mannen heel anders denken dan dat wij vrouwen denken. Dit bericht is echt iets om voor altijd te onthouden!

You go girl! Als je er nou even niet meer uitkomt, neem eventjes tijd voor jezelf. Praat er eventueel over met iemand die je vertrouwt. Of schrijf je gevoelens en gedachten eens op.
Leg het vervolgens even weg en kijk er na een uurtje of 2 uurtjes weer eens naar of nadat de situatie voorbij is.

Vraag jezelf dan nog eens af of je gedachten zo reëel waren als dat ze op dat moment wél waren voor jou.
Het kan je misschien helpen om te leren dat je impulsieve gedachten niet altijd de juiste zijn. Wil je jezelf helemaal goed trainen, zet er dan vervolgens positieve gedachten achter, rustgevende gedachten. En op het moment dat je weer eventjes in de put zit, pak je die beide gedachten er weer bij en lees je ze allebei door.

Vraag jezelf dan af of de negatieve gedachten net zo negatief waren als eerst, misschien erger of misschien minder erg?

Klinkt misschien heel kinderachtig, maar oh het kan zo goed helpen :=

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:07

liegen is bij mij exit. Er is ook geen reden om te liegen in mijn relatie

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:24

danzzz schreef:

Is dit niet juist reden om te liegen.
Zo kort door de bocht deze opmerking. Ieder mens maakt fouten, hier dacht de vriend van ts er goed aan te doen om te voorkomen dat ze zich heel rot zou voelen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:15

Gillbo schreef:
danzzz schreef:
liegen is bij mij exit.

:)*

Elke dergelijke onwrikbaar absolute positie is de ultiem hoge bespreekbaarheidsdrempel.
Hoe hoger de bespreekbaarheidsdrempel, hoe lager de drempel om te liegen.

Dat begint met een leugentje om bestwil of NOG lager; 'liegen' door omissie:
Een leuk gesprek met een kenis van het andere geslacht. Niets aan de hand, gewoon leuk.
Onzeker, jaloers lief maakt zich echter over ALLES druk, zou zich daar van alles over in het hoofd halen, haar gevoelens 'daarover' willen bespreken, willen aangeven wat jij kan doen om dat te verminderen, dus zeg je er niets over.

Hoppa en de drempel is overgestapt.
Nu moet je verder blijven liegen, want anders vlieg je eruit.
En omdat je er toch uit vliegt, kan je net zo goed vreemd gaan; dan heb je er tenminste de lol van gehad.
Bijvoorbeeld.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:37

Gillbo schreef:
danzzz schreef:

Zo kort door de bocht deze opmerking. Ieder mens maakt fouten, hier dacht de vriend van ts er goed aan te doen om te voorkomen dat ze zich heel rot zou voelen

er zit een heel groot verschil tussen liegen en liegen. Ik zeg ook wel eens dat de boodschappen al gedaan zijn maar ik eigenlijk nog moet gaan. Maar NOOIT nooit zou ik tegen mijn man liegen om de dingen die echt belangrijk zijn in, en voor, mijn relatie. Mijn man is veel weg en als hij weg is komen er genoeg leuke vrouwen op zijn pad en soms groeit dat eventjes, soms voor een dag, soms voor een week en soms voor langere tijd. Maar hij verteld het mij altijd, zijn agenda, email, telefoon whatever is (net zoals mijn telefoon, agenda, email whatever) community goods. Ik gebruik de zijne, hij de mijne. En ja, daar zitten best pittige conversaties tussen. IK moet erom lachen, we hebben er lol om.

Hij is niet van mij, ik ben niet van hem. Wij kiezen ervoor om samen in een huis te wonen en oud te worden. Als hij niet meer van mij (of ik van hem) zou houden dan doe je de ander tekort en bespreek je dat. Daar lieg je niet om.

Fout gedrag heeft iedereen en dat mag. Dan zeg je dat. In het ergste geval hebben we een avond sjaggies gegeten, maar bij het ontbijt is het weer OK, omdat je het bespreekbaar hebt gemaakt.

IK moet op mijn man kunnen vertrouwen, en ik vind dat het meest belangrijke dat er is in een relatie, leugens om fout gedrag te bedoezelen schaadt mijn vertrouwen en dan kan ik niet in een liefdesrelatie met iemand zitten. Ik houd van vrijheid, die heb ik nodig en om die vrijheid te hebben moet ik altijd op mijn partner vertrouwen, net zoals die op mij kan vertrouwen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:42

danzzz schreef:
er zit een heel groot verschil tussen liegen en liegen.

....en jij bepaalt wat wat is.

Zoals ik het lees is dat nu net het hele punt van deze draad.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:44

Ja, wie bepaald dat een leugen over al dan niet boodschappen gedaan wel kan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:52

danzzz schreef:
er zit een heel groot verschil tussen liegen en liegen. Ik zeg ook wel eens dat de boodschappen al gedaan zijn maar ik eigenlijk nog moet gaan.

Nope, liegen is liegen, en volgens je eigen principes moet je nu de relatie verlaten... _O-

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:53

Gillbo schreef:
danzzz schreef:

Niet om te voorkomen dat TS zich rot zou voelen hoor. Was gewoon omdat híj geen gezeik wou hebben.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:55

Citaat:
....en jij bepaalt wat wat is.

nee hoor dat bepalen we samen Huertecilla, dat is een resultaat van dik 22 jaar bij elkaar zijn. Maar we waren er al snel uit wat bij de ander de grens van "liegen" was. Omdat we veel respect voor elkaar hebben blijven we onder die "grens" van "aanvaardbaar" liegen. Net zoals wij elkaars grenzen met alles respecteren. Hij is wat makkelijker met tijd en afspraken bijvoorbeeld. Ik ben heel strikt in tijden en afspraken. Ik houdt hem aan tijd en afspraak, maar omdat ik ook waarde hecht aan zijn onvermogen om klok te kijken geef ik hem altijd een kwartier speelruimte. Hij zal nooit over dat kwartier speelruimte gaan omdat hij weet dat ik dat heel vervelend vindt. Zonder daar ooit een keer woorden over te hebben gehad.

Zo is dat ook met leugens gegaan, en zo zit alles in elkaar. Respect en vertrouwen, moeilijker dan dat is het niet

Op het moment dat er geen vertrouwen en respect meer is, heb je ook geen relatie meer

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:18

Diablo schreef:
Gillbo schreef:

Niet om te voorkomen dat TS zich rot zou voelen hoor. Was gewoon omdat híj geen gezeik wou hebben.

Geef hem eens ongelijk. Hij heeft niks verkeerd gedaan.
Je moet je eens afvragen waarom hij niet gelijk eerlijk was.
Geen zin in gezeik en terecht want dat verdiende hij niet want hij deed niks behalve praten met iemand, oei oei als dat al niet meer mag

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:59

Je zou voor minder gaan liegen als praten met een ander meisje je zoveel drama op levert, dan ga je zeker niet zeggen dat je haar nummer hebt gekregen. Dergelijke jaloezie is dé manier om je kerel in de armen van een ander te duwen.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 16:40

Ayasha schreef:
Je zou voor minder gaan liegen als praten met een ander meisje je zoveel drama op levert, dan ga je zeker niet zeggen dat je haar nummer hebt gekregen. Dergelijke jaloezie is dé manier om je kerel in de armen van een ander te duwen.

En dan even een stomme vraag maar hoe moet je dan die jaloezie helemaal uitschakelen?
Want die jaloezie komt alleen maar omdat je bang bent voor hetgene dat je dan dus aanricht..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:47

Jaloezie schakel je niet uit, die beheers je. Onzekerheid is een te makkelijk uitvlucht. Enige manier is blijven praten maar niet uitvliegen als hij het leuk heeft met een ander meisje terwijl er niks achter zit. Zo creëer je leugens. Je wil toch júist dat je kerel kan zeggen "het was een gezellige meid maar ik heb geen gevoelens voor haar" zodat jij gerust gesteld bent?
Geef aan dat je onzeker bent, dat je bang bent dat hij een ander vindt maar dat je daar ook aan wil werken omdat het voor jullie allebei geen leven is zo. Maar dat je een beetje hulp nodig hebt van hem. :) Hij moet eerlijk durven praten en jij "moet" proberen kalm te blijven en niet boos te worden als hij iets zegt wat bij jou jaloezie triggert. Vraag ipv boos te worden door of zeg "dit raakt me om dat......." zodat hij ook effectief snapt waarom iets jaloezie triggert bij jou.

Als jullie op die manier kunnen praten gaat hij zich meer op zijn gemak voelen om te praten en jij gaat je meer op je gemak voelen omdat hij praat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 16:47

Een relatie moet liefde zijn en fijn aanvoelen dus.Als ik dit allemaallees dan lijken deze relaties eerder ongelukkig dan gelukkig te maken.Dat is niet de bedoeling.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:00

Een goede relatie begint met een goed zelfbeeld... Eerst jezelf graag zien en dan pas een ander graag zien... Een relatie zou een positieve aanvulling moeten zijn aan je leven.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:01

maximuss schreef:
Een goede relatie begint met een goed zelfbeeld... Eerst jezelf graag zien en dan pas een ander graag zien... Een relatie zou een positieve aanvulling moeten zijn aan je leven.

Dan zou ik nooit een relatie kunnen hebben vrees ik -O-
Gelukkig kan mijn vriend er goed mee om gaan, en komen we er samen wel :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:11

anjali schreef:
Een relatie moet liefde zijn en fijn aanvoelen dus.Als ik dit allemaallees dan lijken deze relaties eerder ongelukkig dan gelukkig te maken.Dat is niet de bedoeling.

Zoals Maximuss perfect aangeeft ligt dat niet perse aan deze relaties. Geluk is een relatie begint bij jezelf.

Zowel onzelerheid ales jaloezie liggen bij degene die er last van heeft. Een partner kan helpen bij het ermee om leren gaan, maar is noch de oorzaak noch de oplossing.

Er is ook een inverse van jaloezie; dat heet compersie/jaliefgevoel:

Jaliefgevoel wordt beschouwd als een tegenhanger van jaloezie. Jaloezie is een gevoel dat voortkomt uit de emotie angst. Jaliefgevoel is een gevoel dat voortkomt uit de emotie liefde of empathie. Jaloezie en jalief zijn gedragingen op emoties en zijn elkaars tegengestelden. Het jaliefgevoel is het resultaat van een innerlijk groeiproces en wordt pas bereikt wanneer men zelf helemaal goed in zijn of haar vel zit en men vanuit het hart blij kan zijn dat de partner ook liefde ervaart met iemand anders.
- Wikipedia.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:19

Het gaat mss bot klinken maar het leven is veel te kort om in de put te zitten door een relatie. Ik heb een heel fijne relatie maar als er een van ons niet meer gelukkig is (als de "kosten" groter worden dan de "baten" zeg maar) dan gaat de stekker er gewoon uit. Ik heb een hekel aan drama en ik kan heel goed alleen zijn dus liever de korte pijn dan elkaar te frustreren en het creëren van onderhuidse spanningen.