Fysiotherapeut mee uit vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat moet ik doen?

- Nu mee uit vragen en van fysio wisselen
76 (15%)
- Na de laatste behandeling mee uit vragen
247 (50%)
- Niet mee uit vragen
162 (33%)

Totaal aantal stemmen: 485

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:08

ik weet het niet hoor, maar de gedragsregels zeggen toch duidelijk dat hij, als hij anders dan professioneel over jou denkt, je moet overdragen. Als hij dat niet doet, staat hij in mijn optiek nog niet direct in vuur en vlam. En dan kan je best kijken of je na de behandeling nog iets overhoudt samen, ongeacht of dat nou vriendschappelijk is of meer dan dat, maar ik zou er nu de fysio waar je je goed bij voelt, niet voor op het spel zetten.

Als advocaat heb ik een vergelijkbare relatie met cliënten en juist in de hoek waar ik zit (familierecht) wordt het feit dat je naar ze luistert, hun probleem voorop staat en je ook concreet aan het werk gaat om je in te zetten om hun leven te verbeteren, wel eens verkeerd opgevat. Ik heb het er met mijn fysio wel eens over gehad, dat onze professional-klant-verhouding eigenlijk niet zo heel verschillend is. Maar vanuit mezelf gesproken: natuurlijk heb ik mijn voorkeuren van de ene client boven de andere, maar wat zij zien als persoonlijke aandacht, is bij mij eigenlijk altijd beroepseer ;-) (ik ben dan ook heel uitdrukkelijk en heel gelukkig getrouwd)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:00

arno8 schreef:
Annenas schreef:
Ik weet dat bij verpleegkundigen je nooit een relatie mag beginnen met een patiënt die je ontmoet hebt tijdens je werkzaamheden. Dus kom je een patiënt 2 jaar later in de kroeg tegen, mag dit alsnog niet. Ook mag je geen patiënten toevoegen op facebook bijvoorbeeld. Ik verwacht eigenlijk dat het bij fysiotherpeuten ongeveer hetzelfde zal zijn.

Op vorige pagina heeft iemand al de regels gequote waarin precies staat wat een fysio wel en niet mag. En een fysio mag het dus gewoon wel. Waarom hebben we het eigenlijk nog over wat de regels misschien zijn als dit eigenlijk al duidelijk is?

Heb je trouwens een bron voor jouw bewering? Het lijkt me heel erg sterk dat een verpleegster die een keer wat bloed bij iemand prikt daar jaren later nog steeds niet een relatie mee mag hebben. Dan zou ze een enorme database moeten bijhouden van mensen waar ze ooit een keer als verpleegster mee te maken heeft gehad. Zodra iemand haar in een kroeg een biertje aanbiedt zou ze moeten zeggen: "Wacht even, ik kijk eerst of je niet in mijn database van behandelde patiënten voorkomt."

Ik heb dit 2 jaar geleden tijdens een college gehad dus de bron daarvan heb ik niet meer. Daarnaast heb ik daar dan overheen gelezen, kan gebeuren hé. ;)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:01

Net terug van mijn fysio en we hebben het over dit topic gehad ( :') )

Hij zei dat het echt een no go is. Een half jaar nadat je gestopt bent met behandelen, kun je pas een relatie beginnen, anders kun je in de problemen komen.

Sorry als ik dubbele dingen zeg, heb niet het hele topic gelezen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 18:27

Annenas schreef:
Ik weet dat bij verpleegkundigen je nooit een relatie mag beginnen met een patiënt die je ontmoet hebt tijdens je werkzaamheden. Dus kom je een patiënt 2 jaar later in de kroeg tegen, mag dit alsnog niet. Ook mag je geen patiënten toevoegen op facebook bijvoorbeeld. Ik verwacht eigenlijk dat het bij fysiotherpeuten ongeveer hetzelfde zal zijn.

Toch ben ik blij dat mijn moeder zich 33 jaar geleden niet aan deze richtlijn heeft gehouden, anders was ik er nooit geweest.
Zij ontmoette mijn vader toen zij verpleegkundige was en hij haar patient. Ze vonden elkaar blijkbaar leuk, want toen ze elkaar een aantal maanden weer eens tegen kwamen in de bus zijn ze niet meer bij elkaar weggegaan.
Liefde is liefde. Snap dat het tijdens een behandeling een no-go is en dat die grens vrij hard is om de behandeling en/of verhoudingen niet in gevaar te brengen.
Bij een psycholoog/psychiater begrijp ik ook heel goed dat de verhouding op dat vlak zo ongelijkwaardig is dat dit ook na de behandeling niet toegestaan is.
Maar als je iemands billen hebt gewassen of je kuiten hebt laten masseren, je bent volwassen en beiden handelingsbekwaam.. dan is het toch onzin dat je de liefde van je leven moet laten lopen omdat er ooit sprake is geweest van een professionele relatie?
En waar ligt dan de grens? Vinden jullie ook dat een boekhouder uit zijn ambt moet worden geschrapt als hij een relatie begint met een voormalig client?

blij dat er in mijn sector geen tuchtraad bestaat, ik was inmiddels al 3x geroyeerd :)

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:08

Sammie schreef:
Dat vind ik het verhaal nog steeds erg sterk.. Ja tenzij hij veroordeeld is voor verkrachting!

hij is veroordeeld voor ontucht met een cliënt, zo noemen ze dat... verkrachting kon niet bewezen worden, wel dat er dna van hem bij haar was aangetroffen op plekken waar hij als professional niet hoefde te zijn. Hij heeft echter toegegeven dat ze wel iets hebben gehad/ gedaan, vandaar het ontucht met een client verhaal.
Waarschijnlijk als zij geen aangifte had gedaan en geen melding bij zijn baas, dan was er niks aan de hand geweest...

Het is echt geen sterk verhaal helaas...wou dat het zo was.

Sammie

Re: Fysiotherapeut mee uit vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:43

Ontucht is of zijn seksuele handelingen die tegen het heersend moraal ingaan.
Dit zegt de wet erover
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/247.html
Bepaald geen kattenpis, hoor.. Vandaar die hoge straf. Die krijg je niet door ff een date te doen.

Ik blijf er bij dat er meer is gebeurd dan 'hij heeft 1x iets met een client gedaan', alhoewel gedaan ook breed opvatbaar is := Maar het heeft verder weinig zin om hier heen en weer over te blijven pingpongen. De verdere inhoud van deze zaak zijn niet bekend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:02

Sammie schreef:
Ik blijf er bij dat er meer is gebeurd dan 'hij heeft 1x iets met een client gedaan', alhoewel gedaan ook breed opvatbaar is := Maar het heeft verder weinig zin om hier heen en weer over te blijven pingpongen. De verdere inhoud van deze zaak zijn niet bekend.

Het is bekend bij de rechter, en die heeft het ernstig genoeg gevonden om daar straf voor op te leggen. Het lijkt me een redelijk veilige aanname dat er dan dus iets gebeurd is dat echt niet door de beugel kon.

En dat is behoorlijk heftig, want fysiotherapie moet veilig zijn. Vandaar ook behoorlijk stricte richtlijnen: zodat het normaal is voor professionals om niet eens in de buurt te komen van dat soort situaties.

Ik vind dat er wat erg gemakkelijk gedacht wordt over wanneer je allemaal de ethische richtlijnen zou moeten kunnen negeren - maar die richtlijnen zijn er wel om mensen te beschermen tegen emotioneel en/of seksueel ingrijpende situaties.
Iets meer respect voor die kant van de zaak en iets minder 'jamaar iedereen moet toch kunnen' lijkt me meer dan prima omdat het de veiligheid van iedereen die om welke reden dan ook in een kwetsbare positie is vergroot.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:27

Sammie schreef:
Ontucht is of zijn seksuele handelingen die tegen het heersend moraal ingaan.
Dit zegt de wet erover
http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr/247.html
Bepaald geen kattenpis, hoor.. Vandaar die hoge straf. Die krijg je niet door ff een date te doen.

Vind het ook bizar... Maar goed, ik heb er ervaring mee met een fysio die zomaar uit z'n praktijk gehaald werd door de politie. Dacht ook iedereen dat dat kwam door een relatie met een patiente, hij bleek echter werkzaamheden in een nationaal drugscircuit erop na te houden :=
Maar goed, dat is compleet OT.

Maar 1,5 jaar cel krijg je niet zomaar in NL. Zolang je maar 5jaar krijgt voor moord is 1,5jaar voor vrijwillige ontucht met een patiënt compleet uit verhouding en zal elke beetje advocaat dit in een hoger beroep zo onderuit schoffelen neem ik aan :j maar idd, we weten de inhoud van de zaak niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:36

verootjoo schreef:
Maar 1,5 jaar cel krijg je niet zomaar in NL. Zolang je maar 5jaar krijgt voor moord

Dat is over het algemeen genomen niet waar

Citaat:
is 1,5jaar voor vrijwillige ontucht met een patiënt compleet uit verhouding en zal elke beetje advocaat dit in een hoger beroep zo onderuit schoffelen neem ik aan :j maar idd, we weten de inhoud van de zaak niet.

Vrijwillige ontucht? Uit verhouding? Ik vind dat er hier nogal vrijelijk gespeculeerd wordt. Misschien toch goed om te bedenken dat zulke situaties voor het slachtoffer zeer ingrijpend en traumatiserend kunnen zijn, en dat de therapeut in kwestie bijzonder ver over de grenzen van zijn beroepscode en de wet is gegaan, en dat ik dus echt niet snap waar die neiging vandaan komt om dat allemaal flink te relativeren en te omgeven met stapels mitsen en maren?

Het slachtoffer heeft aangifte gedaan. Een vrij duidelijke indicatie dat het slachtoffer zelf dus niet al te gecharmeerd was van de situatie. De rechter heeft uitspraak gedaan en de betreffende dader veroordeeld. Een vrij duidelijke indicatie dat er inderdaad iets echt niet in de haak was.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:46

blubjes schreef:
Klopt, zij wou meer, hij niet, daarom heeft ze aangifte van verkrachting gedaan. Dit kon niet bewezen worden, maar omdat hij heeft toegegeven ´ iets' met haar gehad/ gedaan te hebben is hij vervolgd en veroordeeld en mag nooit meer in de zorgsector werken..

Ongeacht of er meer gebeurd is... jouw opmerkingen "zij wou meer, hij niet, daarom heeft ze aangifte van verkrachting gedaan." WTF?? Dus omdat haar fysio geen verdere relatie met haar wilde dan 1x vozen, gaat zij aangifte van verkrachting doen om hem dwars te zitten? Wie is er hier fout bezig dan 8)7

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:48

Raiza schreef:
blubjes schreef:
Klopt, zij wou meer, hij niet, daarom heeft ze aangifte van verkrachting gedaan. Dit kon niet bewezen worden, maar omdat hij heeft toegegeven ´ iets' met haar gehad/ gedaan te hebben is hij vervolgd en veroordeeld en mag nooit meer in de zorgsector werken..

Ongeacht of er meer gebeurd is... jouw opmerkingen "zij wou meer, hij niet, daarom heeft ze aangifte van verkrachting gedaan." WTF?? Dus omdat haar fysio geen verdere relatie met haar wilde dan 1x vozen, gaat zij aangifte van verkrachting doen om hem dwars te zitten? Wie is er hier fout bezig dan 8)7

De fysio... Die had professionele afstand moeten behouden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:51

Dat is toch ook maar één kant van het verhaal :) En als je dan ook nog eens voor ontucht wordt veroordeeld tja.. dan is er dus sowieso meer gebeurd dan in die (eenzijdig vertelde) regels die in dit topic vermeld zijn. Maar goed, heeft geen zin verder. De details weten we niet en zullen we niet weten ook. Het geeft wel aan dat je als fysio niet zomaar het bed in moet duiken (of andere seksuele handelingen) met je (behandelend) cliënt.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 11:21

Sammie schreef:
Dat is toch ook maar één kant van het verhaal :) En als je dan ook nog eens voor ontucht wordt veroordeeld tja.. dan is er dus sowieso meer gebeurd dan in die (eenzijdig vertelde) regels die in dit topic vermeld zijn. Maar goed, heeft geen zin verder. De details weten we niet en zullen we niet weten ook. Het geeft wel aan dat je als fysio niet zomaar het bed in moet duiken (of andere seksuele handelingen) met je (behandelend) cliënt.

Mee een hoor, zeker niet slim van hem, maar ik vermoed dat niemand erbij geweest is en exact weet wat er gebeurd is. Ik reageer alleen op haar opmerking. Iedereen loopt wel eens een blauwtje en om dat aangifte te doen omdat iemand niet met je verder wil. Dat vind ik echt een lage actie. Als zij echter vol blijft houden dat het tegen haar zin is, denk ik dat het lastig aan te tonen is, als het 1 woord tegen het ander is en er heeft inderdaad gemeenschap plaatsgevonden.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:24

Maar wanneer zie je hem weer ~~}>

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:38

Ik heb een vriendschapsrelatie over gehouden uit mijn fysiobehandelingen. Ik ben ook langdurig behandeld,en de fysiotherapeute en ik bleken veel gemeen te hebben en ze nodigde me wat uit te komen drinken.
We zijn beide getrouwd en hebben kinderen maar komen als vriendinnen goed overeen.Ze is ook nog steeds mijn behandelden Fysio waar ik me zeer prettig bij voel.

In het geval van de TS zou ik ook wachten tot ik uitbehandeld was,maar data's plakken als 6 maanden vind ik zo vreemd.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:44

beatje dat is toch appels met peren vergelijken?
jijhebt het over vrouw- vrouw
TS over vrouw-man

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 00:15

Nou ja als ik iets zou 'afspreken' met mijn vrouwelijke fysio dan is dat niet anders als vrouw-man :+

Hoe dan ook denk ik dat het inderdaad afhankelijk is van de aard van de relatie, want ik neem aan dat je het zo bedoelt.

Ik denk dat het gewoon een ethisch lastige zaak is. Je hebt die beroepsethiek waar je niet zomaar aan ontkomt en welke goed is om de cliënt én de fysiotherapeut te beschermen.

Aan de andere kant... Vanuit menselijk oogpunt... Als er een klik is, is er een klik en ik kan me voorstellen dat als je dat rustiger uitbouwt dan meteen met elkaar de koffer in te duiken, je minder gauw tegen de grenzen van de beroepsethiek aan zou lopen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 01:23

Iruss94 schreef:
Maar wanneer zie je hem weer ~~}>

Donderdag!
Heb mijn wenkbrauwen laten doen en ik ga nog naar de kapper *D
Maar dat was ook gewoon weer nodig.

Het ligt inderdaad ook aan het soort relatie.
En het is dus de vraag of die klik er is.. van zijn kant dan. Maar als er geen klik is, dan is er ook geen (ethisch) probleem.

En ik ben niet van plan om meteen/vrij snel de koffer in te duiken hoor. Daar ben ik het type niet voor.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 02:04

weet je zeker dat je niet verliefd bent kappen wenkbrauwen parfummetje. daarbij een blauwtje lopen op Facebook Facebook is al blauw sorry flauw haha.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 11:51

En hoe was het gister TS?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:05

Oh sorry, ik bedoel aankomende donderdag. Deze week heb ik geen afspraak helaas. Hij had maar 1 plekje en dan kon ik niet.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:10

Ik zou na je laatste behandeling hem mee uit vragen via Facebook, heb gewoon een berichtje sturen in de trant van vind je het leuk een keer wat te gaan drinken.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:19

Ja ik denk dat ik zoiets ga doen inderdaad :)

De laatste behandeling kan nog wel even duren helaas. Heb nu een maand weer last. Eerst moet de pijn over zijn en dan gaan we weer opbouwen met oefeningen. Maar nu zie ik hem nu wel bijna elke week en kan ik hem nog beter leren kennen :Y)
Laatst bijgewerkt door Eilish op 29-07-16 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:21

Ooh haha zat al in spanning!

Nog een weekje geduld dus :+

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:20

al biiijjjjnaaaaa