Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:10

In vind dat men zich behoorlijk druk maakt om niets. Wij kregen als kind gewoon lekkers dwz chocolade en chips etc en als puber kochten we het zelf. Mijn moeder kook zeer vers, gezond en gevarieerd. Nooit overgewicht gehad en nooit tekort gehad aan essentiële bouwstoffen, vitamines etc. Nu als volwassene snoep ik eigenlijk niet meer, 3 maaltijden zonder tussendoortjes, geen behoefte aan ook niet. Zolang je kind op goed gewicht is, geen tekorten heeft dan kan zo nu en dan een slecht tussedoortje echt geen kwaad. En als ze zich een keer op een verjaardagsfeestje volstoppen dan 1. zullen ze leren dat teveel van het goede echt niet lekker meer is (was bij mij het geval) en 2. ga je niet zeuren als ouder maar pas simpelweg de portie avondeten aan.

dromertje2

Re: Situaties waarin men je kind wil "verwennen" met "lekkers"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:22

Ik vind dat zelfs een kind met overgewicht af en toe een snoepje kan krijgen. Het is al erg dat een kind overgewicht heeft, wat ook aanleg kan zijn, net zoals een mager kind aanleg kan zijn.

Mijn zus was vroeger echt een geraamte met vel over, echt zo mager, ik daar in tegen was het omgekeerd, terwijl wij hetzelfde kregen van eten en opvoeding.
Wij kregen elke avond 3 snoepjes uit de snoepjesdoos. Mijn moeder maakte geen onderscheid, tussen mijn zus of ik.
Waarom zou ik geen snoep krijgen omdat ik aanleg had/ heb op overgewicht? Voor de rest aten we vrij gezond, sportte ik ook veel.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:29

Marocje schreef:
Ws omdat het zo verschilt in prijs: voor een hele zak chips betaal je 50 cent, waar je een grote bak mee kan vullen. Voor een doosje aardbeien drie euro, waarvan iedereen er 1 of 2 kan pakken..

Ook is het veel bewerkelijker: een zakje nootjes is zo open getrokken.

Hier gevarieerd: en een bak chips, maar ook gevulde eitjes, kaas, komkommer en worteltjes (die zijn dus wel makkelijk klaar te maken.)

Ergens waar ik alleen zoetigheid krijg, snak ik ook naar een zoutje of rauwkost. Maar dat komt eigelijk niet voor. Tot nu toe maar 1 gezin, maar die leefde ook op een mars als lunch, en patat als avond eten..

Maar goed, een zakje studentenhaver is gezond en ook zo opengetrokken.
Koop een zakje pistachenootjes, amandelen en cashewnoten bij de Lidl.
Of een grote zak doppinda's, of noten die ze zelf moeten kraken.

Wel wat duurdere varianten maar scheelt wellicht ook weer in dure dipjes en crackerdingen met salades en filet americain.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:35

Ik zou niet vrolijk worden hoor van een bakje fruit op een verjaardag := heb pas op een verjaardag een rijstwafel aangeboden gekregen (ze waren vergeten voor mij een suikervrij gebakje te halen, ik kan niet tegen geraffineerde suiker) ik neem het wel netjes aan en eet het op. Maar lekker, neuh. Zelfde in restaurants, ja we hebben op je gerekend met het toetje. Iedereen een grote bak ijs met fruit en slagroom. En ik krijg alleen het fruit :+ dan denk ik, je kan toch wel iets beters verzinnen? Ik kan zelf alles suikervrij maken, pudding, taart, cakejes, koek. Zo had mijn zusje ooit heerlijke bananen muffins gemaakt, met amandelmeel. Zoet van alleen de banaan, geen suikervervangers aan toegevoegd. Dan heb je een lekkere en gezonde traktatie :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:39

Heerlijk die rommel op verjaardagen! :D ik geniet daar echt van! Ik vind het belangrijk om als gastvrouw mijn gasten een keuze te geven. Niet om ze groentechips en bleekselderij op te dringen door geen andere optie te geven. Gezond en minder gezond naast elkaar :) Ik heb gister ook een heerlijk stuk taart gehad en daarna alleen maar rauwkost haha.

Scholen slaan door met hun gezondheidstournee, hoe streng de aanpak op school ook is: ik zie nou niet bepaald het aantal gevallen van overgewicht dalen. Die verplichte groentekrokodol traktatie vind ik nou echt 3x niets.
Ook de ouders die maar overal apart eten voor meenemen voor het kind als er geen sprake is van allergie omdat het misschien niet biologisch is. Krijg je gezellige mensen van als je continu de kinderen afzondert en beweerd dat hun eten beter is :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 12:39

Wat mij betreft is dat ook een beetje een overdreven weergave hoor voorneon :)
Is er een keuze tussen puur eten en dus niet alleen maar allemaal vette / zoute / zoete zooi dan is het al een heel ander verhaal :)

Ik zou wel zelf iets van "voeding" meenemen in die gevallen waar je weet dat er niet echt een keuze zal zijn en je (kleine!) kind bij honger / trek dus geen andere keuze zou hebben dan bvb. borrelnoten / frietjes / chips / gevulde koek ofzo....

Dat is toch geen fatsoenlijk eten voor zo'n uk die zijn goede voedingsstoffen nog keihard nodig heeft om te groeien, en die sowieso nog niet zoveel gewend is qua "tractaties" :)

Over die gevallen heb ik het, dat je in een situatie komt waarbij er dus niks fatsoenlijks voor je dreumes te eten is of het voor hem maar afgedaan wordt met 1 of ander babyprutje uit een potje.... ik baal dan als een stekker dat ik niet gewoon zelf een prakje en een bakje met komkommer / paprika ofzo meegenomen heb zodat die kleine schurk ook gewoon lekker mee kan eten :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:43

Er is wel een verschil in hoe oud je kind is, ik neem ook eten mee voor mijn zoontje van bijna 1 maar hij eet nog niets van al die dingen, ik ga hem geen ook honger laten lijden.

Maar als ik bijvoorbeeld een verjaardagsfeestje zou geven voor mijn zoon als hij 6 jaar is en er komt een mama af met eigen eten ( als er geen allergie in het spel zit) zou ik wel mijn wenkbrauwen fronsen en zou ik wel zeggen dat ik niet kan garanderen dat haar zoon enkel dat gaat eten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:44

nou het is belachelijk hoe er soms te streng op de regels wordt gezeten!
Laatst trakteerde mijn dochter op de psz ze was 3 geworden een grote box ballon en een letterlijk een maom snoepje, geen zakje of meerdere stuks.
Leuke traktatie al was het snoepje niet zo gezond!
Jammer dan alle keren dat zij chips, lolies, miet zoete popcorn en cakjes kreeg heb ik daar toch ook niets van gezegd!
en het gekke was dat er geen enkel snoepje over bleef....zelfs de juf had er gegeten.....tja ach denk ik dan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 12:45

Dat is i.m.o. ook iets totaal anders :j

Sowieso kan je niet van andere ouders op een kinderfeestje verwachten dat die constant als een havik jouw kind in de gaten houden terwijl er nog meer rond banjeren... dan is het aan jezelf als ouder hoe je daarmee omgaat, desnoods je kind thuishouden als je het niet vertrouwt en het echt belangijk is dat je kleine geen spullen eet die er voor de grabbel zullen staan....

Of alleen naar feestjes laten gaan waarbij je zeker weet dat de ouders van de jarige er voor zorgen dat er geen rotzooi in gaat :)

Maar dat gaat ook wel weer ver als het alleen maar gaat om "liever niet" en niet omdat het echt belangrijk is vanwege lichamelijke klachten ofzo.

Ik kan me echter wel voorstellen dat het voor kan komen dat er huishoudens zijn waar ik om 1 of andere reden mijn kleine niet naartoe zou willen laten gaan :=

Of dat nou is omdat de ouders de kinderen ze de straat op laten rennen, omdat daar rare dingen gebeuren of omdat ze de kinderen echt belachelijk vol stoppen met allerlei zooi en je een kotsend kind thuis krijgt, dat is mij dan om het even.

Maar ik neem toch aan dat je zoiets zelden zal treffen :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 19-06-16 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:47

pmarena schreef:
Wat mij betreft is dat ook een beetje een overdreven weergave hoor voorneon :)
Is er een keuze tussen puur eten en dus niet alleen maar allemaal vette / zoute / zoete zooi dan is het al een heel ander verhaal :)

Ik zou wel zelf iets van "voeding" meenemen in die gevallen waar je weet dat er niet echt een keuze zal zijn en je (kleine!) kind bij honger / trek dus geen andere keuze zou hebben dan bvb. borrelnoten / frietjes / chips / gevulde koek ofzo....

Dat is toch geen fatsoenlijk eten voor zo'n uk die zijn goede voedingsstoffen nog keihard nodig heeft om te groeien, en die sowieso nog niet zoveel gewend is qua "tractaties" :)

Over die gevallen heb ik het, dat je in een situatie komt waarbij er dus niks fatsoenlijks voor je dreumes te eten is of het voor hem maar afgedaan wordt met 1 of ander babyprutje uit een potje.... ik baal dan als een stekker dat ik niet gewoon zelf een prakje en een bakje met komkommer / paprika ofzo meegenomen heb zodat die kleine schurk ook gewoon lekker mee kan eten :j

Ik heb hem eerder gesteld, maar dan nogmaals mijn vraag: hoe vaak komt dat voor?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 12:49

Ik heb het al gehad.... vandaar dit topic dat ik me afvraag hoe anderen daar mee om gaan :)

Omdat ik dit nu heb gehad neem ik eigenlijk altijd wat eten-voor-nood mee maar baal daar best van dat dat nodig is.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:50

Dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:51

Maar dan neem je het toch gewoon zelf mee? Of verwacht je dat men voor een klein kindje van 15 maanden appart eten gaat maken?

Als ik uitgenodigd wordt op een feestje en mijn zoontje gaat mee, zal ik zelf wel alles meenemen, ik verwacht niet dat diegene die ons uitnodigt speciaal voor mijn kind gaat koken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:01

Maar waarom is gezond eten automatisch niet lekker? Ik vind het juist een uitdaging om als ik hapjes zou maken allemaal lekkere gezonde dingen neer te zetten :j
Heb gisteren dus hartige muffins gemaakt, nou mijn vriend at nog net niet het papiertje erbij op := en dat zit dan vol groenten, klein beetje zout en olijfolie voor de smaak et voila. Geen suiker, boter, ei, melk of andere gekkigheid *\o/* enkel voor iemand die allergisch is voor gluten zou ik het anders moeten maken maar daar heb ik er geen van in mijn kennissenkring.

Ik lees trouwens dat men niet wil dat je je gasten allemaal groentensnacks door de strot wil duwen, maar 9 van de 10 keer als ik op verjaardag ben is het óf allemaal zoet/vet/zout óf het aanbod bestaat op 1 of 2 dingen na uit vlees/vis/zuivel. Het lijkt me in beide gevallen dat je gewoon voor ieder wat wils wil neerzetten, toch? En daarbij hoef je er niet vanuit te gaan dat iedereen zin heeft in zoete/vette/zoute snacks :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:06

Maar waarom is suiker, ei, boter, vet en zout gekkigheid? Dat zijn toch geen slechte dingen als je dat met mate eet?

Super dat je zoiets maakt, maar presenteer jij dan ook nog andere dingen voor mensen die zoiets niet believen? Onder de noemer, zoals je zelf hebt aangehaald, voor ieder wat wils neerzetten? Dus ook hapjes die jij onder "gekkigheid" schaart?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:09

chanel1985 schreef:
Maar waarom is suiker, ei, boter, vet en zout gekkigheid? Dat zijn toch geen slechte dingen als je dat met mate eet?

Super dat je zoiets maakt, maar presenteer jij dan ook nog andere dingen voor mensen die zoiets niet believen? Onder de noemer, zoals je zelf hebt aangehaald, voor ieder wat wils neerzetten?

Ik noemde maar wat dingen op waar mensen iets op tegen hebben of allergisch voor zijn :)

Ik vind het geen probleem hoor, maar ik heb ook nog nooit iemand horen zeggen "ik wil per se vette troep van de euroshopper en niet de hapjes die jij nu aanbiedt" :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:16

Zaterdagsavond doen wij meestal een spelletjesavond onder de vrienden, de ene keer, is het bij ons te doen, de andere keer bij iemand anders.

Dan eten we samen iets, meestal pizza, chinees,. crouque monsieurs,...daarna spelen we spelletjes en zijn er versnaperingen.
Gisteren was het bij ons te doen en heb ik is stukjes ananas op tafel gezet onder meer. Het kommetje was helemaal leeg, de andere kommetje met chipjes en nootjes natuurlijk ook, maar ga in t gevolg nog meer mixen met gezond en ongezond.

X heeft een boterham gegeten en daarna zijn melk en is dan gaan slapen, als er kennissen zijn die ook hun kindje bij hebben, mag die wel is proeven van bepaalde dingen maar die hebben meestal ook alles zelf bij, zij is ook nog wel onder de 2 jaar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-16 13:18

Lalidan, ik heb geen idee! Zoals gezegd een ukkie van 15 maanden hier èn dus de vraag hoe dat bij anderen gaat :)*

Chanel: dat is het hem dus, zoals eerder in het topic zie je dan dat sommige mensen blijkbaar ook weer op hun pik getrapt zijn als je zelf wat te eten meeneemt :P

Vandaar dat ik het wel interessant vindt om te lezen hoe anderen dat doen / zien :j

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:19

Het hangt denk ik ook af van hoe zwart-wit je gezond en ongezond ziet. Wat je ziet als ongezond eten en wat als gezond. Ik vind bijvoorbeeld een schaaltje nootjes niet ongezond. En gevulde eitjes ook niet. Ik denk ook niet echt in gezond en ongezond merk ik, ik hou van divers eten en geniet er allemaal van, misschien moet ik er juist wel meer bij stilstaan :') . Ik zie eigenlijk alles gewoon als eten.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:22

pmarena schreef:
Lalidan, ik heb geen idee! Zoals gezegd een ukkie van 15 maanden hier èn dus de vraag hoe dat bij anderen gaat :)*

[naam]: dat is het hem dus, zoals eerder in het topic zie je dan dat sommige mensen blijkbaar ook weer op hun pik getrapt zijn als je zelf wat te eten meeneemt :P

Vandaar dat ik het wel interessant vindt om te lezen hoe anderen dat doen / zien :j

K vind het wel een verschil als je dat doet voor een kind van 15 maanden of voor een kind van 6 jaar bijvoorbeeld.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:23

Hier op verjaardag zorg ik voor:
Eigen gemaakte taart (vind het leuk om te bakken)

Qua hapjes:
Kaas
Div. Soorten worst
Komkommer
Tomaatjes
Paprika
Gevulde eieren
Olijven
Toastjes met brie, kruidenkaas, filet américain en soms ook iets van vis.
Tortilla rolletjes met kruidenkaas en ham
Augurk met boterhamworst
Augurk met blokje kaas
Chips
Nootjes

Voor ieder wat wils dacht ik zo.
Ik heb nog nooit klachten gehad.

Mocht ik wel ooit een zuurpruim treffen die ondanks dit aanbod zelf eten meeneemt voor haar kind omdat mijn hapjes niet vergezeld gaan van een goedgekeurd toxicologisch rapport. Dan is daar het gat van de deur.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:24

Sunrise_ schreef:
Het hangt denk ik ook af van hoe zwart-wit je gezond en ongezond ziet. Wat je ziet als ongezond eten en wat als gezond. Ik vind bijvoorbeeld een schaaltje nootjes niet ongezond. En gevulde eitjes ook niet. Ik denk ook niet echt in gezond en ongezond merk ik, ik hou van divers eten en geniet er allemaal van, misschien moet ik er juist wel meer bij stilstaan :') . Ik zie eigenlijk alles gewoon als eten.

Dat is het juist.

Hier is dat nu met brood, brood is ongezond. Nee, dat is het niet als je geen heel groot brood per dag eet.
En zo is dat met alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:39

Ik vind het prima dat je hier over nadenkt :j Een kind dat de hele dag snoepjes en chipjes eet en geen enkele gezonde maaltijd binnen krijgt, dat is natuurlijk verre van ideaal. Alleen vraag ik me af hoe realistisch dat scenario is.
In elk geval in mijn omgeving zijn er zelden verjaardagen/uitjes waarbij je bij een ander ontbijt/lunch/avondeten eet, eigenlijk altijd is er wel minstens 1 maaltijd thuis, meestal twee. Ik zou dan gewoon de maaltijden die je wel thuis eet lekker en gezond maken, zodat je kindje al wat goeds gegeten heeft en je het op het feestje wat losser kan laten :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:42

zelf heb ik een dieet ivm intollerantie van diverse zaken en letterlijk stond op het papier het eten zo onbewerkt/ puur mogelijk en tja roomboter ipv croma om te bakken en margarine voor op brood.
maar vaak is roomboter not done terwijl het wel oer boter is, en al bestond voor al die moderne boters/margarines.
suiker is ook weer beter dan al die zoetstoffen is mij verteld, ook dat je er mee op moet passen maar dat is met alles toch doseren en varieren is denk ik een beter idee dan uitbannen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 13:50

Je kunt je kind natuurlijk ook gewoon manieren leren. Dan zijn zulke momenten een goed leermoment.
Ten eerste kan een kind al heel vroeg non-verbaal 'vragen' of iets mag en dan kun je al vrij duidelijk grenzen stellen.
Nog eentje snapt een kind dat nog niet kan tellen ook heus wel als je er consequent mee omgaat.

Soms is het pakken leuker dan het eten zelf, dan gaat onze dochter na de opmerking dat het klaar is met eten over in uitdelen van chipjes. Prima training in het leren delen :)