Prive en Facebook

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:28

karuna schreef:
Is het misschien een leeftijds iets dat de "ouderen" het eigenlijk niet ok vinden om overal maar neergezet te worden op internet en de jongere generatie het volstrekt normaal vindt. Idem met altijd bereikbaar moeten zijn, de drang tot alles willen delen met de "wereld"?

Gister op tv iets gezien waar ik pas echt naar van wordt, chip inbrengen zodat je alles met de chip kan doen. Jezelf controleren, dingen openmaken, betalen weten waar iedereen is. En ern melding krijgen als een gechipt persoon je passeert. Daar krijg ik echt de kriebels van.

Ik betaal dus ook niet contactloos, heb geen smartfoon of wat ook. Ja dat is soortement van eigen controle houden en niet iedereen hoeft te weten waar ik uithang.

Ik denk dat het deels met leeftijd te maken heeft.
Hoewel ik ook veel jongeren ken die weinig of niks met sociale media doen.

Ik gebruik mijn fb pagina grotendeels professioneel. Dus zit niet te wachten op al te veel privé klets.
Overweeg ook om het nog strikter te gaan scheiden. Dus besloten voor vrienden/familie. Zeker ook voor als ik volgend jaar naar buitenland ga.

Ahhh
Ik las de ja van HC als ja ik heb het besproken.
Maar foei, het was wel een heel vileine manier om zo op te schrijven :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 14:30

karuna schreef:
Ging in dit geval dat de een op die manier achter relatie van ex komt. Ga ervan uit dat HC daarom dit topic heeft geopend.

Meer omdat de nieuwe vlam van de ex onverwacht met de ex van die ex geconfronteerd zou kunnen worden en dat nog zonder het plaatsten van een foto.
Gaat dus NIET over dat voorval. Hoeft dus verder niet geneomd te worden.
Is gewoon een voorbeeld van hoe zelfs zonder foto eigenlijk heel neutrale informatie op in dit geval Facebook je via via in een wespennest kan doen belanden.
Een indirecte aanleiding dus.

Vervolgens geeft deze draad me een onthutsende werkelijkheidstoetsing; dat en hoe breed het verdacht gevonden wordt wanneer je repecteren van je privacy verwacht/vraagt.

A3a1 schreef:
Maar foei, het was wel een heel vileine manier

Ooooohhhh wat SMULLEN. Heerlijk dat woordgebruik!!!!
Laatst bijgewerkt door Murthul op 16-06-16 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:32

Dat is het resultaat van de opkomst van social media. Iedereen weet van elkaar wat je bij wijze van spreken doet aan de andere kant van de wereld.
En als je het zelf niet deeld
, doet een ander dat wel voor je.

Grappig dat dit eigenlijk ook wel voorspeld is :) .
En dat al meer dan 1000 jaar geleden.

En die chip in je lijf oh dat gaat er wel komen hoor :j
Er zijn nu al pilots met discotheken waar je niet binnen komt zonder chip in je hand.
Tis een kwesti van tijd tot dat je er ook mee moet betalen.
Niets is straks meer privacy en als je er tegen die tijd tegen in gaat dan wordt je tegen die tijd gewoon geblokkeerd en kun je nergens meer eten kopen.

Dan heb we heel wat zwaardere zorgen dan dat een mogelijk vreemde informatie over je plaatst waar je niet achter staat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 15:35

OsMo schreef:
Dan heb we heel wat zwaardere zorgen dan dat een mogelijk vreemde informatie over je plaatst waar je niet achter staat.

Dus??
Er actief aan meewerken door alles van iedereen zonder respect te publiceren en mensen met privacywens als verdacht/eng/asociaal te bestempelen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:59

OsMo schreef:
En die chip in je lijf oh dat gaat er wel komen hoor :j
Er zijn nu al pilots met discotheken waar je niet binnen komt zonder chip in je hand.
Tis een kwesti van tijd tot dat je er ook mee moet betalen.
Niets is straks meer privacy en als je er tegen die tijd tegen in gaat dan wordt je tegen die tijd gewoon geblokkeerd en kun je nergens meer eten kopen.

Zolang zware misdadigers na hun straf nog het recht hebben anoniem terug te keren in de maatschappij zal dat wel los lopen. ;) Bij een verplichte chip komen zo vreselijk veel wetswijzigingen kijken, dat gebeurd de eerstkomende 200 jaar echt niet.

Maar los daarvan... Stel je nou voor dat al die wetten er komen. En dat iedereen bij geboorte een chip in zijn arm krijgt. Dan vind ik een door de wet vastgelegde regel nog steeds anders dan Jantje, Pietje en Klaasje die denken mijn naam/foto ongevraagd op sociale media te mogen gebruiken. Dat is namelijk asociaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 16:49

Palmera schreef:
anders dan Jantje, Pietje en Klaasje die denken mijn naam/foto ongevraagd op sociale media te mogen gebruiken. Dat is namelijk asociaal.

Laten zij nu denken dat omdat jij dat niet wil, JIJ verdacht/eng/asociaal bent!
Het zou me niet verbazen als die onnozele massa al de meerderheid vormt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:51

Of heel erg oud kan natuurlijk ook. Ook de overheid gaat al uit van smartphones computers enz en wil alles al digitaal. Ik wil gewoon papier.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:51

Huertecilla schreef:
Palmera schreef:
anders dan Jantje, Pietje en Klaasje die denken mijn naam/foto ongevraagd op sociale media te mogen gebruiken. Dat is namelijk asociaal.

Laten zij nu denken dat omdat jij dat niet wil, JIJ verdacht/eng/asociaal bent!
Het zou me niet verbazen als die onnozele massa al de meerderheid vormt.

Och gewoon een x een foto van hen met überwitte benen onder een jurkje op social media plaatsen.
Plaatsen ze jou nooit meer :+

karuna schreef:
Of heel erg oud kan natuurlijk ook. Ook de overheid gaat al uit van smartphones computers enz en wil alles al digitaal. Ik wil gewoon papier.

Ik weet echt niet of ik nieuwe laptop koop als deze craht.
Laat ze maar met alternatieven komen, zolang ik een brievenbus heb, moet er wel zo nu en dan een brief voor me komen *D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:57

karuna schreef:

Dit vind ik ook zo'n punt. Ik doe alles op papier. Punt. Wie iets digitaal wil zoekt het maar uit. Dan doe ik geen jaaropgave/belastingaangifte/ etc. Dit heeft mijn boekhouder gelukkig heel goed begrepen. Alles krijg IK op papier. Met kopie. En hoe hij het verder doet zoekt hij maar zelf uit. :+
Maar ik ben met Karuna eens dat het volslagen belachelijk is dat iedereen word gedwongen een computer aan te schaffen.

karuna
Drukke kabouter

Re: Prive en Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:59

Mijn probleem zit in de slecht leesbare sites, slechtere ogen en een warrig hoofd. Papier leest gewoon goed en is overzichtelijk en kun je klaarleggen. Met een onleesbare drukke site is dat wat lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:45

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:

Dus??
Er actief aan meewerken door alles van iedereen zonder respect te publiceren en mensen met privacywens als verdacht/eng/asociaal te bestempelen?

Schrijf ik dat? Waarom niet gewoon wat ik schrijf en niet aanvullen met "dus...?".
Er is voor mij geen dus, graag geen conclusies invullen die ik niet eens maak.

Palmera het is wel wat HC aangeeft, als de meerderheid jou bestempeld als verdacht dan heb je dus echt wel een probleem.
En of het niet zo'n vaart zal lopen.... nou dat weet ik zo net nog niet.
Na 9-11 zijn er zomaar akkoorden gesloten in het kader van veiligheid maar het heeft onsgelijk een stuk prive gekost.
Geen kip die ertegen in is gegaan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:10

Ik persoonlijk vind het overdreven, iedereen aan de andere kant van de wereld weet wat je doet.
Wel gaat het die richting uit, hoewel ik denk het niet meer mee te maken. Jongeren zijn nu zo gewoon met dingen dat het erin gaat als zoete koek.
Dus ik denk dat de twintigers van nu het wel mee gaan maken, tenzij ze naar wat meer down to earth gebieden trekken.

Ik hoop deze contreien volgend jaar verlaten te hebben en erheen te vertrekken.

Moeten we er wat aan doen?
Kunnen we er wat aan doen?
Ik weet niks anders dan zelf voorbeeld zijn en de jongeren op mijn werk te waarschuwen.
Of dat waarschuwen zin heeft? Geen idee, sommige mogen van thuis geen foto's op facebook zetten, maar zodra ze 18 zijn plempen ze heel facebook vol. Anderen zullen het niet doen omdat het waarschuwende "mag niet" nog eeuwen doorwerkt.
Gesprekken erover?
Ik voer ze, maar of ze invloed hebben, geen idee. Dat hoor ik over 10 of 20 jaar wel een x terug.
Ik plant voornamelijk zaadjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:36

Ik zie juist eerder een tegenbeweging onder jongeren. Veel hebben geen facebook, dat is 'uit'. Alles is insta en dat zijn voornamelijk foto's van hun eten :') Toen ik opgroeide had je Myspace en Hyves, alles kon en mocht je online kwakken. Dat keert zich nu om.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:45

Ga het eens in de gaten houden, istagram heb ik alleen van horen zeggen.
Zal het binnenkort ook wel bij mijn jongeren komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:18

Instagram en snapchat. Dat is op dit moment hip. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 12:42

lieveli schreef:

Merk tot mijn verbazing dat mijn oude trouwe 5140 steeds hipper wordt door die anti stroming.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:12

Huertecilla schreef:
lieveli schreef:

Merk tot mijn verbazing dat mijn oude trouwe 5140 steeds hipper wordt door die anti stroming.

Staat daar insta en snapchat op?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 13:17

lieveli schreef:
Huertecilla schreef:

Staat daar insta en snapchat op?

Nee, niets; back to basics, heel hip.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:18

Nee niet dus. Want insta en snapchat zijn hip. Jij hebt gewoon een oudemensentelefoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:24

Vjestagirl schreef:
("net weer lekker liggen batsen") .

:') dat heb ik altijd al n keer op FB willen zetten gewoon om te zien wat de reacties zijn :')

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:26

lieveli schreef:

haha en wij als leiding met facebookaccount denken dat we het volgen....
Misschien hebben ze al tijden geleden iets ontdekt wat wij niet kennen :D
Ik ga morgen eens polsen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:27

A3a1 schreef:
lieveli schreef:

Misschien hebben ze al tijden geleden iets ontdekt wat wij niet kennen :D
Ik ga morgen eens polsen

Werk jij in de jeugdpsychiatrie/opvang? Mijn moeder wel/ook, in mijn hyvesperiode wilde ze altijd even via mijn profiel spieken wat de jongeren naar elkaar krabbelden over hun wegloopplannen :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 13:34

lieveli schreef:
Jij hebt gewoon een oudemensentelefoon.

Fijn voor je dat je dit kon schrijven +:)+

Ondertussen in het ding water- en schokbestig en het rubberized uiterlijk ook helemaal in.
Ikzelf had die link niet gelegd; zei een jong ding tegen me; 'Que chuli, como el Citroen Cactus!!'

Net als dat niet-online een tegen-trend is.
Nope; geen wifi, geen whatsapp en wie me niet kan bereiken omdat het MinderG techniek die belt nog maar een keer of stuurt een txt.

Erg grappig.

Maar goed; off topic.
On topic blijft het imo verontrustend dat privacy willen minder dan niet gerespecteerd wordt,

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 13:40

A3a1 schreef:

Mijn zoon heeft dat 'volgen' door bv school etc. heel goed op het netvlies *\%/*

Whatsapp is wat de bergjeugd hier gebruikt voor communicatie en voor echt prive alleen om af te spreken in levende lijve te spreken.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:43

lieveli schreef:
Werk jij in de jeugdpsychiatrie/opvang? Mijn moeder wel/ook, in mijn hyvesperiode wilde ze altijd even via mijn profiel spieken wat de jongeren naar elkaar krabbelden over hun wegloopplannen :=

Ja, combi van jeugdpsychiatrie/opvang/autisme e/o verstandelijke handicap of niet aangeboren hersenletsel.

Tja, nu is er ook een leidingaccount, dus ze zullen het er wel niet meer opzetten.
En wij zijn geen gesloten afdeling.