Situatie met ex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:54

Liselot schreef:
Nou hc dat zie ik toch heel anders.... De dame die in 1 huis gaat slapen bij mijn zoon wil ik toch op zijn minst de hand geschud hebben voordat dat gebeurd.

Ikzelf ben gescheiden met een kind... ik vind het grote onzin dat je de nieuwe partner van je ex moet "keuren". We zijn allemaal volwassenen en we mogen aannemen dat hij het beste met je kind voorheeft net als jij en daar moet je dan gewoon op vertrouwen. Heb 1x in situatie gezeten dat een exvriend van mij ook kinderen had en zijn ex mij wilde leren kennen met uitjes...thanks but no thanks... ze vetrouwd hem maar gewoon.

Kinke

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:55

dus jij wilde zijn ex niet leren kennen? helemaal nooit?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:57

renskesanne schreef:
in zo'n geval is communicatie het belangrijkst al is het maar voor het belang van het kind gewoon even ter info of als het kind word opgehaald of gebracht zo van "hey dit is me nieuwe vlam dit dat" kleine moeite.

Dat is hoe jij vindt dat het zou moeten. Maar jij bent niet iedereen en ik zou het na een lange relatie ontzettend confronterend vinden om opeens oog in oog te staan met de nieuwe vlam van mijn ex. Dan zou ik het liever zien via een melding op Facebook.

Mannen kunnen geen gedachten lezen dus is het voor hem ook slechts giswerk hoe hij dit het beste kan aanpakken. Nogmaals: als hij opeens met z'n vlam voor haar had gestaan, had dat ook verkeerd kunnen vallen. Met die melding op Facebook heeft hij een ideale mogelijkheid voor haar gecreëerd om erover te beginnen. Zo kan zij het tempo bepalen en als ze er nog niet aan toe is om erover te praten, dan kan ze zich gewoon van de domme houden.

Dus tja, misschien is het niet 100% zoals je het zou willen, maar tijd om je daar overheen te zetten. Hij is waarschijnlijk ook maar een man die z'n best doet voor z'n kind.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:00

Punt is waar de meesten het niet over hebben in hun reacties is dat een prille relatie zoals de ex nu heeft van TS uit kan groeien naar samen wonen, eventueel samen kinderen en trouwen enzovoorts.
In het geval van TS is er sprake van co-ouderschap, dan ben je hoe dan ook meer met elkaar in gesprek dan als een vader zijn kind(eren) eens in de zoveel weken een dag/weekend heeft.
Zodra een nieuwe relatie vastere vormen aan gaat nemen zal het kind/de kinderen daar mee te maken krijgen, en ja de nieuwe partner kan andere opvattingen hebben over hoe een opvoeding hoort te zijn.
Alleen daarom lijkt het mij prettig dat iedereen elkaar kent en op een bepaald vlak aardig met elkaar door de bocht kan. Niet alleen om de omgang met elkaar prettig te houden maar ook om moddergooien (ook al wordt dat nog zo vaak voor genomen om niet te (gaan) doen) te gaan voorkomen.

Van heel dichtbij heb ik het meegemaakt, ouders gescheiden, voor kids co-ouderschap, paps krijgt nieuwe relatie, woont snel samen, werkt veel, nieuwe partner is daardoor veel bij de kids, moeder krijgt daardoor meer een co-ouderschap met de nieuwe vriendin van haar ex dan dat bedoeld was. Dit gaat meestal niet werken. Dus daarom is het denk ik heel verstandig en wenselijk om de lucht geklaard te houden. Natuurlijk zijn er grenzen in wat er gedeeld wordt maar een nieuwe relatie die op FB wordt gedeeld is niet iets wat een vluggertje voor een weekend is lijkt mij.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:02

ik bekijk het als volgt.

je kan jaren samenleven met iemand,je hebt samen een kind,het gaat niet meer,kan gebeuren,maar dan moet je toch ergens gewoon vertrouwen hebben dat je ex ook het best voorheeft met zijn kind en dat zijn nieuwe vriendin iemand is die ook het beste voorheeft met je dochter.

daar hoef jij toch geen goedkeuring voor te geven,zijn leven,zijn keuze van partner en jij kan er alleen op vertrouwen dat hij een goeie keuze maakt.

als hij dat wel wil delen met jou,ook prima natuurlijk,maar daar is hij toch totaal niet verplicht voor?

jullie 'relatie' nu is er door een kind,voor de rest hebben jullie toch 2 gescheiden levens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:02

anjali schreef:
Mijn persoonlijke mening: een ex is niet voor niets een ex! Weg ermee,en kinderen horen bij de moeder.

Dus vader mag de kids niet meer zien of hoe moet ik dit interpreteren?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:04

Huertecilla schreef:
Callisto04 schreef:
In jouw geval, als jij op uitstap bent met één van de liefjes ben je er op dat moment ook niet, wil dat dan zeggen dat je over wat er op dat moment gebeurt niks te piepen hebt?

Ik leef niet gescheiden: We vullen een gezamelijk ouderschap in met continue gedeelde verantwoordelijkheid en geheel gelijkwaardige inspraak
Wanneer 1 van beiden afwezig is vanwege werk, reis of wat ook, is de aanwezige ouder de hoofdverantwoordelijke.
Ja, daar hebben we beiden inspraak in; 'wat over te piepen': Zowel vooraf, over hoe we er over denken, als achteraf, wanneer we iets te leren hebben. Op het moment zelf echter is de aanwezige degene die de beslissing(en) neemt. Daar valt niets over te piepen.

Hoe wij omgaan met eventuele andere vlammen is een ander onderwerp omdat wij geen exen zijn. Dat is niet geheel prive.
Binnen het kader is het bijvoorbeeld wanneer 1 van ons met zoonlief op vakantie gaat.
Eind juni gaat mijn zoon met mijn partner naar de boerderij van een vriendin van haar in zuid Frankrijk. Hij blijft dan daar voor 6 of meer weken. Ik ken die vriendin niet. Ik vertrouw op de invulling van de verantwoording voor het ouderschap door mijn partner.
Daar valt ook haar gedrag met evt. vakantievlam(men) onder. DAT is WEL prive imo.
Beiden HAAR verantwoordelijkheid, de bekwaamheid waarvan ik _/-\o_
Ik ga daar achteraf niet over piepen. Dat is eventueel leerervaring voor de toekomst.

Vetgedrukt: is dus net zo in mijn situatie als gescheiden ouder.
Het onderlijnde, is haar liefdesleven nu privé of niet privé? En onderdeel van hetgeen besproken wordt of waar er inspraak is? Je draait volgens mij cirkels zonder begin en einde met je redeneringen om toch maar op het gewenste resultaat te komen.
Een gescheiden gezin is niet per definitie minderwaardig of traumatiserend voor een kind.
Kinderen opvoeden is een gedeelde verantwoordelijkheid, in een relatie of als gescheiden ouders. Om dan een beetje op de hoogte te zijn van het gezin waar het kind verblijft en waar als het een beetje goed is zoveel mogelijk eenzelfde lijn in opvoeding wordt gehanteerd, ik zie daar niks verkeerd in vanuit dat standpunt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:05

girlyggirl schreef:
Ikzelf ben gescheiden met een kind... ik vind het grote onzin dat je de nieuwe partner van je ex moet "keuren". We zijn allemaal volwassenen en we mogen aannemen dat hij het beste met je kind voorheeft net als jij en daar moet je dan gewoon op vertrouwen. Heb 1x in situatie gezeten dat een exvriend van mij ook kinderen had en zijn ex mij wilde leren kennen met uitjes...thanks but no thanks... ze vetrouwd hem maar gewoon.

Eens. Ik snap het best als iemand nieuwsgierig is en dat mag ook, maar nieuwsgierigheid geeft je nog geen rechten. Sommigen hier zeggen: "Ja maar het belang van het kind" terwijl ze eigenlijk bedoelen: "Ja maar de moeder is nieuwsgierig."

Een vader let toch ook op het belang van het kind? Daar heb je als het goed is toch alle vertrouwen in? Ik denk niet dat je besluit een kind met iemand te nemen waarvan je denkt dat hij een slechte vader zal zijn?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:08

tengeltje11 schreef:
ik bekijk het als volgt.

je kan jaren samenleven met iemand,je hebt samen een kind,het gaat niet meer,kan gebeuren,maar dan moet je toch ergens gewoon vertrouwen hebben dat je ex ook het best voorheeft met zijn kind en dat zijn nieuwe vriendin iemand is die ook het beste voorheeft met je dochter.

daar hoef jij toch geen goedkeuring voor te geven,zijn leven,zijn keuze van partner en jij kan er alleen op vertrouwen dat hij een goeie keuze maakt.

als hij dat wel wil delen met jou,ook prima natuurlijk,maar daar is hij toch totaal niet verplicht voor?

jullie 'relatie' nu is er door een kind,voor de rest hebben jullie toch 2 gescheiden levens.

Exact, immers moet de vader ook maar vertrouwen dat zijn ex vrouw ooit ook een goede keuze maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:11

Kinke schreef:
HC, 6 weken op vakantie met je moeder bij iemand die de vader niet kent is volgens mij voor een kind totaal niet vergelijkbaar met een vader die een nieuwe relatie heeft???

Ach, wanneer zijn vriendin een leuke kerel leert kennen die graag jachten rijdt, zijn zoontje leert dat alle paarden gewoon een bit in de snuffel moeten en die dan flink tot achter de oren trekken, die jehova's getuige is en zoontje introduceert in de gemeenschap en daarna het kind geen verjaardag, kerst en oud en nieuw meer laat vieren dan moet je eens kijken hoe snel hij zijn mening herziet :')

dromertje2

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:14

Want ja, alle vriendinnen zijn zo.....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:14

Nee hoor arno8 dat bedoel ik ten zeerste niet. Je wilt informatie over een persoon waar mee jouw kind te maken heeft. Dat is gewoon oprechte informatie die je wilt weten en niet om te controleren. Als ik in TS situatie zat zou ik ook willen weten waar mijn kind is en met wie zij omgaat. Heeft niks te maken met controleren of nieuwschierig als ex zijnde of weet ik veel wat je het noemt, maar als moeder zijnde. Als moeder zijnde wil je graag weten met wie je kind omgaat. Heeft niks te maken met controleren verbieden of dergelijke. Sterker nog, is mijn kind bij wijze van bij mijn ex, die even de deur uit is en de nieuwe vriendin past op en er gebeurd wat. Zou ik blij zijn als diegene er voor me kindje was, en zou ik niet tekeer gaan tegen mijn ex van waar was jij en bla bla bla. Nee in dat soort situaties vind je het fijn om te weten bij wie ze is en weet je dat t verder goed zit, juist omdat je je ex vertrouwt.

Vind overigens de benaming "je ex" of "de ex" niet fijn klinken, meer "de vader van ons kind". en nee ook dat heeft niks te maken met eventuele jaloezie of gevoelens of verleden, maar klinkt vriendelijker en meer gescheiden. Want immers is het de ouder van, en ondanks het je ex is is dat weinig van toepassing verder maar vader blijft diegene eeuwig.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:20

Mioux schreef:
Nee hoor arno8 dat bedoel ik ten zeerste niet. Je wilt informatie over een persoon waar mee jouw kind te maken heeft. Dat is gewoon oprechte informatie die je wilt weten en niet om te controleren. Als ik in TS situatie zat zou ik ook willen weten waar mijn kind is en met wie zij omgaat. Heeft niks te maken met controleren of nieuwschierig als ex zijnde of weet ik veel wat je het noemt, maar als moeder zijnde. Als moeder zijnde wil je graag weten met wie je kind omgaat. Heeft niks te maken met controleren verbieden of dergelijke. Sterker nog, is mijn kind bij wijze van bij mijn ex, die even de deur uit is en de nieuwe vriendin past op en er gebeurd wat. Zou ik blij zijn als diegene er voor me kindje was, en zou ik niet tekeer gaan tegen mijn ex van waar was jij en bla bla bla. Nee in dat soort situaties vind je het fijn om te weten bij wie ze is en weet je dat t verder goed zit, juist omdat je je ex vertrouwt.

Vind overigens de benaming "je ex" of "de ex" niet fijn klinken, meer "de vader van ons kind". en nee ook dat heeft niks te maken met eventuele jaloezie of gevoelens of verleden, maar klinkt vriendelijker en meer gescheiden. Want immers is het de ouder van, en ondanks het je ex is is dat weinig van toepassing verder maar vader blijft diegene eeuwig.

Ik snap dat die moeder die informatie wil, maar waarom ze dat wil maakt niet uit. Iets willen betekent nog niet dat je er recht op hebt. Je kunt het in ieder geval niet afschuiven op 'in belang van het kind' want het is alleen in het belang van de moeder dat ze die informatie krijgt. Voor het kindbelang maakt het niet uit of de moeder de ex wel of niet kent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:26

chanel1985 schreef:
Exact, immers moet de vader ook maar vertrouwen dat zijn ex vrouw ooit ook een goede keuze maakt.

Jep :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:31

Kinke schreef:
HC, 6 weken op vakantie met je moeder bij iemand die de vader niet kent is volgens mij voor een kind totaal niet vergelijkbaar met een vader die een nieuwe relatie heeft???

Klopt.
De vraag ging over piepen na afwezigheid vanwege een uitstapje.

Het overeenkomstige punt is vertrouwen hebben in beslissingsbekwaamheid van de (ex) partner.

Het verschil tussen wel en niet ex is de mate waarin er een prive-leven is en dat je in principe gezamelijk voltijd verantwoordelijke ouders bent.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:36

arno8 schreef:
Mioux schreef:

Ik snap dat die moeder die informatie wil, maar waarom ze dat wil maakt niet uit. Iets willen betekent nog niet dat je er recht op hebt. Je kunt het in ieder geval niet afschuiven op 'in belang van het kind' want het is alleen in het belang van de moeder dat ze die informatie krijgt. Voor het kindbelang maakt het niet uit of de moeder de ex wel of niet kent.

Zit zelf in zo'n situatie en mij interesseert het niet om de nieuwe partner van mijn ex te leren kennen (als hij dingen doet die niet in het belang van de kinderen zijn zal hij ook snel aan de deur staan), toch toon ik enige interesse omdat die nieuwe partner een deel uitmaakt van de leefwereld van mijn kinderen en dat zij er bijvoorbeeld soms iets over vertellen. Ik wil dat ze weten dat ze dat kunnen doen, ze moeten weten dat ze over alles kunnen praten als ze dat willen. Dus vind ik het inderdaad goed om je ex partner in te lichten over de dingen die in het "andere" leven van de kinderen gebeuren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:41

arno8 schreef:
Ik snap dat die moeder die informatie wil, maar waarom ze dat wil maakt niet uit. Iets willen betekent nog niet dat je er recht op hebt.

Je kunt het in ieder geval niet afschuiven op 'in belang van het kind' want het is alleen in het belang van de moeder dat ze die informatie krijgt. Voor het kindbelang maakt het niet uit of de moeder de ex wel of niet kent.

Dat is GOED verwoord zeg! _/-\o_

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:50

Huertecilla schreef:
Niet helemaal. Er is ook nog het respecteren van privacy. Het prive leven van jouw ex is exact DAT; prive. Je plaats deze in een lastige, confronterende situatie wanneer je verder ergens naar vraagt.

Dan moet hij het niet op Facebook zetten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:53

Waarom vraag je je ex niet gewoon of hij een nieuwe vriendin heeft? dat je dat op Facebook zag? En waarom hij dat niet persoonlijk heeft gezegd aangezien zij ook iin aanraking komt met jullie kind.
Ik denk dat daar zeker ook nieuwe afspraken over moet maken.

Mag zij fotos online zetten van haar met jullie kind?
Welke regels gelden er?
Mag kind haar 'mama' noemen? of alleen bij de voornaam?
Wat vind jij wel en niet oke.. dat soort dingen kun je beter bespreken voordat er scheve gezichten ontstaan. als zij weten wat jij prettig vinden, kunnen ze er rekening mee houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:54

Totaal niet mee eens Arno. Voor een kind maakt het heel veel uit of zijn of haar ouders normaal omgaan met de nieuwe partners. Waarom wordt kennismaken met een nieuwe partner hier direct gelijkgesteld aan bijvoorbeeld jaloezie of nieuwsgierigheid etc.etc? Het is toch niet meer dan normaal dat je als nieuwe gezinnen normaal met elkaar omgaat en dingen overlegt?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:59

RoyceMack schreef:
Waarom vraag je je ex niet gewoon of hij een nieuwe vriendin heeft? dat je dat op Facebook zag? En waarom hij dat niet persoonlijk heeft gezegd aangezien zij ook iin aanraking komt met jullie kind.

Welke regels gelden er?
Wat vind jij wel en niet oke.. dat soort dingen kun je beter bespreken voordat er scheve gezichten ontstaan. als zij weten wat jij prettig vinden, kunnen ze er rekening mee houden.

Loop je niet een heel klein beetje op de zaken vooruit.. Heel klein beetje maar :') Bovendien zouden hier al lang en breed afspraken over gemaakt moeten zijn. Ouderschapsplan is sinds 2009 verplicht, daar zou dit kind net onder moeten vallen.

En no offence maar als ik net ging daten met iemand en mams komt aan met de waslijst die jij opnoemt.. Iemand die even gaat beginnen waar ik wel en geen foto's van mag maken. Kom zeg! Geloof niet dat we op goede voet zouden staan op dat moment :x Leven en laten leven wil ook nog wel eens helpen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:02

Kinke schreef:
Totaal niet mee eens Arno. Voor een kind maakt het heel veel uit of zijn of haar ouders normaal omgaan met de nieuwe partners. Waarom wordt kennismaken met een nieuwe partner hier direct gelijkgesteld aan bijvoorbeeld jaloezie of nieuwsgierigheid etc.etc? Het is toch niet meer dan normaal dat je als nieuwe gezinnen normaal met elkaar omgaat en dingen overlegt?

Waar wordt kennismaken gelijkgesteld met jaloezie? Niet door mij in ieder geval. Wat de een normaal vindt, vindt de ander niet normaal. Dus als jij levenswijze A normaal vindt, betekent dat nog niet dat iedereen volgens A moet leven. Misschien vinden anderen B wel een veel normalere levenswijze.

Hoe lang zullen ze elkaar nu kennen? Toen ik mijn Facebookstatus naar relatie veranderde hadden we net een paar dagen. Dat lijkt mij nog een beetje vroeg (niet normaal zelfs) om te zeggen: kom we gaan gelijk even lekker kennismaken met de moeder van mijn kind.

En jij mag vinden dat het zo hoort, maar iemand anders mag vinden dat het niet zo hoeft. Er is geen enkele wet die ouders verplicht elkaar op de hoogte te houden van hun liefdesperikelen en dat is maar goed ook.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:05

Blue_Eyes schreef:
Huertecilla schreef:
Niet helemaal. Er is ook nog het respecteren van privacy. Het prive leven van jouw ex is exact DAT; prive. Je plaats deze in een lastige, confronterende situatie wanneer je verder ergens naar vraagt.

? Dus als iemand een foto van zijn vriendin op Facebook zet dan heeft de moeder opeens alle recht om alles over haar te weten? Waar in het wetboek staat dat?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:08

Sammie schreef:
RoyceMack schreef:

Welke regels gelden er?

Loop je niet een heel klein beetje op de zaken vooruit.. Heel klein beetje maar :') Bovendien zouden hier al lang en breed afspraken over gemaakt moeten zijn. Ouderschapsplan is sinds 2009 verplicht, daar zou dit kind net onder moeten vallen.

En no offence maar als ik net ging daten met iemand en mams komt aan met de waslijst die jij opnoemt.. Iemand die even gaat beginnen waar ik wel en geen foto's van mag maken. Kom zeg! Geloof niet dat we op goede voet zouden staan op dat moment :x Leven en laten leven wil ook nog wel eens helpen.

ligt eraan hoe je het brengt he:)
En het hoeft niet perse met de nieuwe vriendin erbij?
Gewoon afspraken tussen TS en ex. Dat hij weet wat haar wensen zijn en zijn nieuwe vriendin daarop aan kan spreken als ze bv een foto plaatst of wat dan ook.
Bovendien is het geen waslijst van mij persoonlijk, maar sh*t die ik zie op tv die vaak misgaat en waar vaak wereldoorlogen om ontstaan tussen exen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:09

Blue_Eyes schreef:
Huertecilla schreef:

Wat een onzin, bepalen de vrienden nu ook al wat ie al dan niet op FB zet?
Hij laat daar toch over los wat hij wil.