Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 19:16

bruintje123 schreef:
Die zorgen kun je niet wegnemen omdat ze terecht zijn.

En dat moet eens uitgesproken worden.
Misschien dat den haag dan eens wakker wordt en de niet oorlogs ontlopers direct terug zet en rel schoppers ook.
Zodat je echte dankbare vluchtelingen over houd.
Die verdienen hulp.

Wat er nu gebeurt kan niet.
Dat is Nederland de afgrond in werken.

Ik ben het deels wel met je eens Bruintje. Als je een probleem wil aanpakken moet je wel openlijk durven erkennen dat het bestaat. En er zijn problemen door de komst van immigranten. Die problemen zijn niet per definitie hun schuld, maar het is zaak te waken voor een goede integratie, in het belang van beide partijen.

Ik val dan weer wel over je opmerking dat vluchtelingen dankbaar zouden moeten zijn. Vluchten is een recht, ontheemde mensen opvangen en huisvesten een (morele) plicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-16 21:07

Nikass schreef:
bruintje123 schreef:

Misschien dat den haag dan eens wakker wordt en de niet oorlogs ontlopers direct terug zet en rel schoppers ook.
Die verdienen hulp.

Ik ben het deels wel met je eens Bruintje. Als je een probleem wil aanpakken moet je wel openlijk durven erkennen dat het bestaat. En er zijn problemen door de komst van immigranten. Die problemen zijn niet per definitie hun schuld, maar het is zaak te waken voor een goede integratie, in het belang van beide partijen.

Ik val dan weer wel over je opmerking dat vluchtelingen dankbaar zouden moeten zijn. Vluchten is een recht, ontheemde mensen opvangen en huisvesten een (morele) plicht.

Ik heb gezien dat de echte vluchteling dankbaar is.
Daarom durf ik uit te spreken dat de klagers over het eten, over de accommodatie of zelfs erger, rel schopt, geen vluchteling is.
Daarom moet men niet zo poesje lief blijven over die klagers, maar er korte metten mee maken.
laat ze dat maar door sms-en naar thuis dat het hier geen fijn land is als je je niet aan wilt passen.
Dat geeft meteen meer rust, mogelijkheden voor die het wel nodig hebben en ook waarderen.

7 van de 10 Somaliërs zit in de bijstand na 10 jaar hier wonen.
Omdat ze de taal niet spreken. (al vind ik dat een slechte smoes want de Polen hebben wel werk)
En de staat vind het prima. Betalen elke maand netjes uit.
Denk je echt dat wat nu binnen komt dat daar het grootste deel mee gaat draaien in onze maatschappij?
Hoe moet dat betaald blijven worden???
En dat geeft ook bij die jeugd dadelijk verveling en herrie schoppen zoals bij de Marokkanen.

En nu zeg ik weer wat ook niet mag.
Kijk eens naar derde generatie Marokkaantjes.
Natuurlijk de meeste zijn gewoon netjes, gaan naar school en werken.
Maar toch ook zijn er meer lastige criminele (hang)jongere onder hen dan onder andere jeugd.
Maar ook dat mag men niet benoemen in Nederland.
Was is dat verdorie toch met niet uitspreken wat wel is.
Daarmee maak je het alleen maar erger. Ook erger voor de wel fijne jongeren.
Stuur die branieschoppers op kosten van de ouders naar een opvoedkamp of weet ik veel wat er verzonnen wordt. Maar niet niet aanpakken.

Spreek uit waar (beginnende) problemen zijn.
Pak het aan voordat het erger wordt (zie wijken in Frankrijk als voorbeeld)
Maar dat werkt niet door het onder het tapijt te stoppen en te zeggen, nee hoor nergens last van komt wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 00:03

Ik vind dat daar wel nuance in zit, maar dat is mijn mening. Als je uit een ontwikkelde regio komt ben je niet snel tevreden met een tentenkamp zonder voorzieningen. Natuurlijk ben je blij (of zou je dat moeten zijn) dat je in ieder geval onderdak hebt, maar het blijft een feit dat zaken als WiFi tegenwoordig een primaire levensbehoefte zijn. Júist als je bent gevlucht en dus ook graag contact wil leggen met mensen die je wellicht hebt achtergelaten of onderweg kwijt bent geraakt.

Ik vind klagen om het klagen erg vervelend, maar eerlijk gezegd zou ik ook niet staan te springen om maandenlang in slechte omstandigheden te leven (en dan heb ik het ook over bijvoorbeeld gevangenissen of sporthallen) terwijl je verwacht te vluchten naar een land met voorzieningen. De mensen die hier terecht komen zijn mensen die geld hebben om hier naartoe te vluchten, anders waren ze wel in de regio gebleven (waar de omstandigheden overigens om te janken zijn en de kampen zeer overbelast).

Daar komt nog eens bij dat het overgrote deel van de Syriërs en Irakezen die ik tegen ben gekomen erg veel moeite steken in het leren van de taal, en dat zo nodig onderling of met Engels oplossen. De vlieger van 'werkeloos door geen taal' gaat in dit geval dus niet op.

Je blijft maar praten over dingen die je niet mag benoemen, maar je doet het wel. En met jou een enorme lading andere mensen. Het is niet alsof je onderdrukt wordt als je tegen grootschalige opvang van oorlogsvluchtelingen bent, volgens mij heb je op dit moment een groter podium dan ooit.

Edit: en natuurlijk mogen er zorgen zijn. Maar die zorgen kan je imo alleen wegnemen door langs te gaan en een praatje te maken. Als jij je netjes en toegankelijk opstelt, zal dat omgekeerd ook zo zijn. Juist Syriërs en Irakezen hebben enorm inclusieve culturen en ze zullen het dus alleen maar fijn vinden om opgenomen te worden in de samenleving. Pas als je daar uitgejoeld wordt en vluchtelingen zich gaan gedragen als hooligans heb je imo een poot om op te staan als het gaat om boos zijn. Je kan zo makkelijk zeggen dat het niet goed zit en dat niemand naar je luistert en dat alle vluchtelingen kwaadaardig zijn, maar zo makkelijk ligt het niet.

bruintje123

Re: Vluchtelingen in afgelegen dorp in Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 16:31

Het klopt dat het podium gelukkig groter aan het worden is.
Zou verdorie ook eens tijd worden ook.
Maar toch kijk dit topic (en alle eerdere), je bent wel een boeman als je je uit durft te laten hoor.
En dat is inderdaad steeds de tendens geweest in heel Nederland. Benoem het niet en het is er ook niet.
Benoem het wel en je bent een racist, gevoelloos en vooral je hebt niemand gesproken en bent zeker nooit in een AZC geweest. ;)

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 17:28

En als je positieve uitspraken doet ben je naïef en moet je maar wachten tot je zelf een AZC in de straat hebt, want 'dan piep je wel anders'.. Tja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 23:05

bruintje123 schreef:
Het klopt dat het podium gelukkig groter aan het worden is.
Zou verdorie ook eens tijd worden ook.
Maar toch kijk dit topic (en alle eerdere), je bent wel een boeman als je je uit durft te laten hoor.
En dat is inderdaad steeds de tendens geweest in heel Nederland. Benoem het niet en het is er ook niet.
Benoem het wel en je bent een racist, gevoelloos en vooral je hebt niemand gesproken en bent zeker nooit in een AZC geweest. ;)

Joh, bruintje, je moest eens weten wat ik over me heen heb gekregen na dat artikel in het AD. Dat ging echt wel wat verder dan uitgemaakt worden voor racist. Vind het zo kinderachtig dat deze groep zo in de slachtofferrol kruipt, volgens mij zijn jullie juist de groep die nooit de mond gesnoerd wordt en die zelfs de grootste mond terug heeft tegen mensen die het niet met ze eens zijn

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:43

Nikass schreef:
bruintje123 schreef:

Die verdienen hulp.

Ik heb gezien dat de echte vluchteling dankbaar is.
Daarom durf ik uit te spreken dat de klagers over het eten, over de accommodatie of zelfs erger, rel schopt, geen vluchteling is.
Daarom moet men niet zo poesje lief blijven over die klagers, maar er korte metten mee maken.
laat ze dat maar door sms-en naar thuis dat het hier geen fijn land is als je je niet aan wilt passen.
Dat geeft meteen meer rust, mogelijkheden voor die het wel nodig hebben en ook waarderen.

7 van de 10 Somaliërs zit in de bijstand na 10 jaar hier wonen.
Omdat ze de taal niet spreken. (al vind ik dat een slechte smoes want de Polen hebben wel werk)
En de staat vind het prima. Betalen elke maand netjes uit.
Denk je echt dat wat nu binnen komt dat daar het grootste deel mee gaat draaien in onze maatschappij?
Hoe moet dat betaald blijven worden???
En dat geeft ook bij die jeugd dadelijk verveling en herrie schoppen zoals bij de Marokkanen.

En nu zeg ik weer wat ook niet mag.
Kijk eens naar derde generatie Marokkaantjes.
Natuurlijk de meeste zijn gewoon netjes, gaan naar school en werken.
Maar toch ook zijn er meer lastige criminele (hang)jongere onder hen dan onder andere jeugd.
Maar ook dat mag men niet benoemen in Nederland.
Was is dat verdorie toch met niet uitspreken wat wel is.
Daarmee maak je het alleen maar erger. Ook erger voor de wel fijne jongeren.
Stuur die branieschoppers op kosten van de ouders naar een opvoedkamp of weet ik veel wat er verzonnen wordt. Maar niet niet aanpakken.

Spreek uit waar (beginnende) problemen zijn.
Pak het aan voordat het erger wordt (zie wijken in Frankrijk als voorbeeld)
Maar dat werkt niet door het onder het tapijt te stoppen en te zeggen, nee hoor nergens last van komt wel goed.[/quote]

Juist

En ik raad een ieder aan het stuk van die agente in het AD van afgelopen zaterdag te lezen.
Mag duidelijk zijn dat ze in andere landen/culturen een heel ander optreden van de politie gewend zijn.
En niet bepaald onder de indruk zijn van het optreden hier in west Europa :o
Agente in kwestie heeft er vlgs mij ook een boek over uitgebracht.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 11:44

Sorry, alleen onderste stukje van mij.
Ik en quote....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 21:32

Sorry Bruintje die hele preek nav mijn post is echt niet nodig. Ik zeg alleen dat ik van mening ben dat vluchten een recht is en dat je niet dankbaar hoeft te zijn. Ik zeg daarmee niets over klagers en relschoppers en distantieer me dan ook volledig van jouw reactie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:45

Ik preek niet nikkas.
Ik deel mijn ervaringen.
En daar mag je het niet mee eens zijn. Dat is uiteraard prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:18

Hoe een mens bevooroordeeld kan zijn... ik zit hier een partij te genieten van de kindertjes die hebben leren fietsen en nu lachend en gierend rondracen rond het huis waar de vluchtelingen zitten! Geweldig! Ook heb ik met alle meisjes een modespelletje gedaan op mijn telefoon - ze hadden nog nooit een touchscreen gezien en vonden het prachtig - en hebben we zitten vissen en daarna gebarbecueed aan het meer. Het vissen had ik nog nooit gedaan maar dat hebben ze me geleerd, en dat kunnen ze goed! Binnen 5 minuten al een enorme snoeck. Communiceren gaat wat moeilijk, maar dat geeft niet.

Er zijn overigens 5 syrische architecten met gezinnen, en ook nog een paar afghanen.

Het zal moeilijk zijn om ze weer te zien gaan; ze moeten over 2 maanden weer naar een nieuwe plaats. Ik zal deze mensen zeker missen, en ik gun ze alleen maar geluk in hun leven. Momenteel lijkt het erop dat ze dat op dit prachtige plekje voor even hebben gevonden.

Afbeelding
Een paar kindertjes aan het fietsen zojuist voor het huis waar ze zitten...

Het uitzicht wat ze hebben...
Afbeelding

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:38

Ik heb alleen de eerste en laatste pagina gelezen en ben vooral positief verrast door jouw ommekeer, TS! Ik heb ook overwegend goede ervaringen met vluchtelingen, en degenen die klagen, moet heel duidelijk gemaakt worden dat het hier nu eenmaal anders is.
Waar velen het wel (terecht) heel moeilijk mee hebben, is het lange wachten op een beslissing. Dat kan soms jaren duren, en in die tijd mogen ze niet werken (en dus ook geen geld verdienen!!). Dat is heel erg moeilijk, en werkt profiteren nadien in de hand, helaas. Want waarom zou je je haasten werk te zoeken, als je eerst een hele tijd niet mocht werken en toch geld kreeg? Het is een heel moeilijk gegeven.

Wat een prachtig uitzicht hebben ze zeg... Ik denk dat ze maar wat blij zijn dat ze in jullie dorp terecht gekomen zijn. Van daaruit worden ze waarschijnlijk naar hun meer definitieve woonplaats doorverwezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:55

Leren fietsen gaat uiteraard met vallen en opstaan... maar hard dat ze kunnen! Mijn moeder en ik zitten elke keer als idioten te grijnzen als ze weer schaterlachend een berg af komen racen. :')

Afbeelding

Klein voetbaltournooitje...

Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:45

Leuk dat je ons even op de hoogte brengt. En wat fijn dat het jou dit heeft gebracht!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 23:40

Wat leuk om te lezen dat jullie er toffe buren bij hebben. En geweldige foto's!

Ik heb het topic diagonaal doorgelezen en vind sommige uitspraken nogal straf. Omdat dit onderwerp mij zo na aan het hart ligt, kan ik het niet laten om ook iets te zeggen.
Ik werk zelf in een opvangcentrum voor niet-begeleide minderjarige vluchtelingen. Er wonen een 50tal jongeren van 16-17 jaar oud bij ons, voornamelijk uit Afghanistan. Zij klagen ook al eens over het eten, zijn niet tevreden met het paar schoenen dat ze hebben gekregen, willen liever in een andere kamer slapen of kunnen geen 5 minuten wachten wanneer ze hulp nodig hebben. Er zijn al heftige ruzies en kleine vechtpartijen geweest en wij als begeleiders hebben ook al dingen naar ons hoofd gegooid gekregen. Maar komt dit doordat ze ondankbare profiteurs zijn? Hebben zij dan het recht niet meer om ontevreden te zijn over dingen?
Ik zou willen zeggen dat het doodgewone jongens maar dat zijn ze niet. De situatie waarin zij zich bevinden is gelukkig niet 'normaal'. Het zijn pubers die op jonge leeftijd helemaal alleen naar België zijn gekomen. Vaak hebben ze al meerdere familieleden verloren toen ze nog thuis woonden. Velen onder hen hebben geen contact meer met thuis sinds ze vertrokken zijn of horen maar af en toe iets. Ze weten dus niet of hun familie nog in goede gezondheid is. Of ze horen viavia dat er bommen zijn gevallen in hun dorp en vragen zich af of hun gezin daar aanwezig was op dat moment.
Daarbij wonen zij nog geen jaar in België en beleven een echte cultuurschok. Er wordt hier Nederlands gesproken (en geloof mij ze doen bijna allemaal heel hard hun best om dat ook te kunnen), de manier van kleden is anders, het eten is anders, soms rijden de bussen op een weekdag alsof het zondag is, veel mensen doen niet mee aan de ramadan, in sommige huizen zitten bijna naakte vrouwen voor het raam, ... Om nog maar te zwijgen over de mensen die hun vreemd bekijken en opmerkingen geven.
Dus persoonlijk ben ik blij dat deze jongens, die zoveel baggage met zich meedragen en zoveel nieuwe dingen moeten leren, zich net zoals iedereen zorgen kunnen maken over de eenvoudige dingen in het leven: de schoenen aan hun voeten, de kamer waarin hun bed staat of het eten dat op hun bord ligt.

Met 'zij' en 'hun' bedoel ik hier de jongeren die ik persoonlijk ken, uiteraard kan ik niet spreken over alle vluchtelingen. Dat kan trouwens niemand, daarom dat ik veralgemeningen zo problematisch vind. Maar deze jongens zijn toevallig bij ons terecht gekomen, wij hebben niet alle 'goede' jongeren (als dat al zou bestaan) hier wonen. Moesten het er 50 anderen geweest zijn, dan was het een even toffe groep en deed ik mijn job even graag. Probeer je gewoon eens heel even in hun plaats te stellen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 09:18

Wat een positieve wending heeft dit topic gekregen, heel leuk om te lezen! En die foto van het uitzicht, wauw jaloers op jouw omgeving daar zeg!