Wat als je niet met je schoonfamilie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Wat als je niet met je schoonfamilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:53

Suffie, zo herkenbaar. Ik heb in het verleden gemerkt dat wanneer de koude kant ook meedoet je de grootste trammelant krijgt want die stoken vaak broer en zus op. Ik heb echt families uit elkaar zien vallen. Bedenk maar dat het allemaal jalousie is en er totaal niet bij stilstaan hoe verschrikkelijk veel jullie opgeofferd hebben om een boerenbedrijf draaiende te houden. Ik hoop inderdaad dat jullie er nu heel warmpjes bijzitten en een lange neus naar de afgunstige familie kunnen maken, niet aantrekken maar gewoon genieten van je leven samen. Zodra er geld in het spel is worden veel mensen monsters.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 16:13

chanel1985 schreef:
KoudbloedKim schreef:
Ik zie ook niemand dit adviseren. :)
Zoiets doe je alleen in uiterste nood. :j

Over de bloedband ben ik het niet mee eens trouwens.
Nu zal dat in de situatie van TS misschien anders zijn, maar ik hecht echt maar heel weinig waarde aan bloedbanden en vind dat je familie zelf maakt en dat dat niet persé via bloed hoeft te gaan. :)

Ik reageerde op een medebokker die wel adviseerde om te kiezen, lees één van de reactie's op de 1ste pagina maar na ;) .

Een bloedband is er voor eeuwig, je moeder is je moeder, je vader is je vader, dat kan je niet veranderen. Je kan wel zelf je ouders niet meer als je ouders aanzien, aanvoelen, maar ze blijven dat wel. Je blijft door die bloedband verbonden daarmee ook de loyaliteit.

Ik zuig dit ook niet uit mijn duim hoor, je kan dat allemaal opzoeken.

Ook daar ben ik het niet mee eens. Mijn moeder is niet mijn moeder, maar simpelweg het mens dat me heeft uitgepoept en geen greintje moederschap in haar lijf heeft anders dan kinderen 'fokken'. Mijn veel oudere zus die heeft me opgevoed en die zus heb ik veel meer een moeder-dochter band mee dan met mijn eigen moeder (die ik niet meer wil zien). Haar kinderen zijn ook meer mijn broers/zussen dan mijn neefjes en nichtjes.

Familie kan je in eerste instantie niet kiezen, maar als je ouder word en je eigen weg in kan slaan, dan kan je dat wel. Ik heb een 'familie' van deels familieleden, deels vrienden die me net zo dierbaar zijn als mijn echte familieleden, bloedband of niet.

Het probleem van 'het blijven toch mijn ouders' sentimentaliteit is dat je daardoor veel meer pikt van hun dan van niet-familieleden. Iets wat je eigenlijk niet met doen. Ook al zijn het je ouders, ze hebben je niet schofterig te behandelen en je gekozen partner ook helemaal niet. Ik snap dat het zijn ouders zijn, maar ze hebben blijkbaar geen greintje respect voor zijn keuzes, dus ik vind niet dat hij enig respect of loyaliteit naar hun hoeft te laten zien.

Maar goed, dat is allemaal eigen keuze.. Maar wat ik wel weet dat in situaties als dit, het nooit compleet opgelost word. Of het contact word verbroken of het de partner voelt zich nog jarenlang rot en nerveus naar zijn/haar schoonouders toe... Hoe vaak er ook iets word afgesproken, hoe vaak het ook word uitgepraat en alles dat. Gaat het niet, dan gaat het niet. TS zal nooit haar schoonvader mogen en schoonvader zal haar nooit kunnen pruimen. Enige manier om dat dan opgelost te krijgen is om uit elkaars buurt te blijven.

In dit geval heel lastig, gezien het bedrijf en het woonhuis... En sowieso lastig voor de relatie en wat als er straks kleinkinderen zijn, hoe passen opa en oma daarin. Dat is iets wat TS wel goed moet bespreken met haar vriend. Het gaat niet alleen om nu, maar ook in de toekomst. Zoals suffie zelf ook zegt, wil jij een toekomst net zoals haar, de komende 16 jaar je rot voelen en onder de duim worden gehouden door familieleden van je vriend, met alle stress die daarbij komt.

Ik zou toch je vriend voor het blok gaan zetten. Of hij komt met een oplossing en gaat met zijn ouders om de tafel waarin hij respect naar jouw toe eist of je trekt erbij uit, zoekt een eigen plekje en een eigen baan en gaat eerst weer terug naar daten.

Tenminste dat zou ik doen.. Want wat voor andere keuze heb je? Je hoeft het niet te pikken dat jouw schoonvader zou uitscheld en zich agressief naar je opstelt. Of er nou een bloedband met je vriend is of niet. Dat gedrag is onacceptabel en daarin hoort je vriend keihard aan jouw kant te staan. Ik snap dat je hem niet wilt dwingen te kiezen, maar het zal als dit op deze manier doorgaat op den duur toch op een keuze moeten aankomen, of ze moeten drastisch veranderen. Maar dat laatste zie ik er niet zo in als ik het zo lees.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 14:29

TS hoe gaat het nu? :)

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 21:54

Het gaat zijn gangetje.
Mijn vriend houd zijn vader zoveel mogelijk van stal, dus dat is super fijn.
Echter is hij er soms nog wel, en dan sta ik weer stijf van de stress.
Morgen weer een afspraak bij de psycholoog, ben benieuwd, de vorige keer was het niet je van het.
Maandag begin ik ook met werken, ochtenden en avonden, ik hoop dat mij dat ook wat meer rust gaan geven. :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:29

Wat meer afleiding voor jezelf is idd wel zo prettig!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:12

098 schreef:
Het gaat zijn gangetje.
Mijn vriend houd zijn vader zoveel mogelijk van stal, dus dat is super fijn.
Echter is hij er soms nog wel, en dan sta ik weer stijf van de stress.
Morgen weer een afspraak bij de psycholoog, ben benieuwd, de vorige keer was het niet je van het.
Maandag begin ik ook met werken, ochtenden en avonden, ik hoop dat mij dat ook wat meer rust gaan geven. :)

Je weet nu dat jouw vriend zijn best doet om jou te helpen, misschien is dan nu ook de tijd aangebroken om gewoon rustig door te ademen en de stress niet toe te laten. Wat kan er nu helemaal verder gebeuren, de ouwe zal niet met de mestgreep achter je aan komen. Je hebt een k u t tijd gehad maar daar is je vriend nu ook van op de hoogte dus probeer het.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 10:09

En TS, helpt de therapie?

098

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-16 10:22

Of het echt helpt, ik weet het niet.
Het is prettig om er met iemand over te praten, en ik zelf ben wel wat kalmer geworden.
Ontloopt mijn schoonouders nog steeds, maar zet het niet meer alla minuut op het lopen.

De kans is ook aanwezig dat wij over een paar maanden hier vertrekken.
Zou een hele opluchting zijn, maar ook ons leven op de kop gaan zetten vrees ik.
Dus nog maar eens afwachten hoe alles gaat lopen.
Vriend is zijn ouders iig ook helemaal zat.