Mijn oma heeft voor ik geboren was zich van het leven beroofd, omdat ze vaak depressies had.
Ik kon mij daar niets bij voorstellen, totdat ik zelf in een hele ernstige depressie belande en geloof me dat is de hel op aarde. Echt de hel op aarde was het, elke dag weer. En naarmate de depressie heviger wordt en intenser wordt, wordt de wanhoop en uitzichtloosheid groter en groter...En als dan je eigen psychiater zegt "ik kan nu niets voor je doen" dan is je laatste strohalm om je aan vast te klampen weg.
Dit dus:
Ayasha schreef:Weet je, toen er twee vliegtuigen in de twintowers geplant werden. Zijn er heel veel mensen uit het raam gesprongen voor ze konden opbranden. Ik vroeg me toen ik die beelden zag af "Wat voor hel moet het daar binnen zijn als je dat besluit neemt?"
Ik denk dat mensen die kiezen voor zelfdoding diezelfde figuurlijke hel voelen in hun hoofd.... Verdriet kan dusdanig groot zijn dat het fysiek pijn gaat doen. Ik denk dat veel mensen die kiezen voor zelfdoding figuurlijk gezien in een brandende kamer zitten zonder enig vooruitzicht op verbetering. En als je het leven echt zó voelt, hoe kan je dan iemand kwalijk nemen dat die kiest voor de enige uitweg die hij of zij ziet?
Niemand vond de mensen die toen gesprongen zijn egoïstisch... Het enige verschil is dat de hel waar ze door sprongen toen zichtbaar, tastbaarder was.
Ik woonde destijds bij mijn moeder en mijn moeder had al een brief voor me geschreven, ze zag me zo enorm lijden dat ik van haar mocht gaan als dat beter voor mij zou zijn. Dat stond in die brief.
Uiteindelijk ben ik godzijdank opgenomen en ben er toen dmv de juiste medicatie en structuur weer langzaam bovenop geklommen. Daarna heb ik intensieve therapie gevolgd.
Helaas zit ik nu na 8 jaar weer in een depressie, maar deze is niet zo ernstig als die ik toen had gelukkig.
Al voel ik me somber en ontzettend kelote en alleen, ik heb geen nare gedachtes.
...
...
en ga zo maar door...en dan voelde ik me weer ff de moeite waard...moederlijke types waren altijd de klos...4 jaar geleden mijn teamleider...dat is uiteindelijk de ommekeer geweest..had alles precies uitgekiend..alcohol mee..naar een meer daar in de buurt gereden..drank gezopen..hoppa..dippen in het water en dan bellen dat ik doodging en niet kon rijden...kreeg ik als antwoord: ik kan je ook niet komen halen want ik heb ook gedronken...fiets!!! ik had maar 2 slokken op dus toch naar naar huis gereden na een uur..snachts politie aan de deur: hadden mijn nr getraceerd en wilden weten of alles ok was..die zijn ook zo weer vertrokken. Enfin..uiteindelijk het beste wat me overkomen is want elke x werd mijn gemanipuleer beloond...ik voelde me altijd ook heel leeg of niemand om me gaf en moest dat altijd bevevstigd hebben...sindsdien ben ik er in een keer vanaf...mijn teamleider heeft coaching voor me geregeld waar ik geleerd heb me "volwassen"te gedragen...voor het eerst in jaren was ik niet een of ander hopeloos geval maar gewoon een normale volwassene die zich een beetje idioot gedroeg...dat kun je veranderen en sindsdien gewoon stabiel en het lege gevoel is zelfs vervangen door een gevoel van rijkdom en dankbaarheid. Mijn steeds terugkerebde depressies zijn ook weg sinds dat gedrag is aangepast..gewoon omdat ik de radertjes niet meer door laat draaien.