Liefde kent geen leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:50

Kelly_J schreef:
Ik vind het kunnen zolang de één niet een ouder van de ander zou kunnen zijn (qua leeftijd).

Geef eens een goed argument daarvoor?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:56

Ik snap niet wat iemand van 24 ij meisje van 15 ziet...

Misschien is het uiteindelijk liefde.. maar ja er is een punt dat je als man zijnde nrt pas weet dat iemand 15 is en nog amper kent en dat je dan besluit willens en wetens ermee door te gaan..
Laatst bijgewerkt door Gianti op 23-05-16 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:57

Leeftijd als je er een probleem van maakt dan is het een probleem. Verder vind ik als beide mensen er gelukkig mee zijn dan is het goed. Wat andere er van vinden lekker boeiend. Sorry ik snap niet waarom mensen een probleem van maken. Het leven is wat mijn betreft veel te kort voor. Ik heb mijn vader verloren toen ik 4 jaar was en deze was zeker niet oud te noemen. In de 30. Mijn moeder heeft nooit meer zo lief kunnen hebben als dat ze bij mijn vader deed. Daarmee wil ik maar zeggen. Als het goed voelt voor beide geniet er van. Ook een jonge man/vrouw kan sterven. Ook een jonge man/ jonge vrouw kan in een langdurig ziekte bed komen.Waar je voor moet zorgen.
Pluk de dag zou ik zeggen.
Laatst bijgewerkt door vienna1987 op 23-05-16 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:59

Ik zie niet in wat een buitenstaander daar mee te maken zou hebben. Normaal gezien zijn er toch maar twee mensen in een relatie. Ik denk dat het voor veel mensen goed zou zijn als ze zich wat minder met anderen bemoeien. Je hoeft niet alles te snappen wat een ander doet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:00

KimD schreef:
Goof schreef:

Dat was je docent op de middelbare school ...

Ook dat hoor je wel vaker, maar ook daar hoeft het leeftijdsverschil niet altijd groot te zijn.

Daarbij heb ik daar ook niet zo'n problemen mee. Het is alleen jammer dat het bij wet niet mag.

Vind jij het een gezonde situatie als een docent verliefd wordt op een pubermeisje/ puberjongen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:02

DatBenIkNou schreef:
Eline_S_S schreef:
Zolang je maar gelukkig bent vind ik. Ik ben bijna 16 en heb totaal niks met leeftijdgenoten. Voel me veel ouder qua denken en doen en ga dan ook met oudere mensen om. Zo is mijn vriend 4 jaar ouder, en mijn beste vriend 8 jaar ouder. Mijn zus is 20 en ga met zo'n beetje dezelfde mensen om als zij gaat. Ook heb ik ooit eens bijna iets gehad met een vent van 9 jaar ouder, maar dat vond ik net iets te :o

Dus je bent nog 15 en hebt een 'relatie' gehad met een man van 9 jaar ouder? Dat is ronduit strafbaar...

Dat ligt er maar aan. Zolang je de relatie (nog) niet fysiek/lichamelijk maakt, is er weinig strafbaars aan omgaan met een minderjarig iemand als je zelf meerderjarig bent.

Naar trouwens om te lezen dat er zoveel omgevingen slecht reageren op leeftijdsverschil. Ik prijs mijzelf gelukkig dat mijn naasten mijn partner gewoon verwelkomd hebben.
In de familie van mujn partner is dat overigend niet zo. Zijn broer is zo verbolgen over de scheiding van mijn partner en diens ex, is van mening dat ze niet hadden moeten scheiden, heeft medelijden met de ex, die is zgn 'zielig en verlaten' (zij heeft de aanzet tot scheiding als eerste uitgesproken, ze is mijn mans beste vriendin nog steeds, ik ga wel eens van vrouw tot vrouw net haar shoppen en ze was ceremoniemeester op ons trouwfeestje, dus dat zien wij anders).
Ik vermoed dus dat niet mijn leeftijd het probleem is, waarschijnlijk zou geen enkele nieuwe partner welkom zijn geweest.
Binnen mijn vriendinnengroep (allen van mijn leeftijd plus of min enkele jaren) valt mijn man niet uit de toon. Hij is blijkbaar jong van geest.
Aan eem tweede leg wil hij niet beginnen, om redenen die hierboven door een kind met oude(re) vader wordt genoemd.
Wij vinden het niet fair om een kind dat niet kan kiezen, op te zadelen met een oude(re) ouder.
Ik kies zelf voor deze relatie en hoe dat zal gaan als mijn man oud wordt? Dat gaan we dan beleven.
Jonge zijn is geen garantie voor het niet oplopen van nare ziekten. Ouder zijn wil niet perse zeggen niet meer fit.

Maar mijns inziend moet je leven en laten leven en niet oordelen over hoe een ander zijn of haar leven wil leiden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:04

Gianti schreef:

Misschien niet in alle meisjes van 15, maar in DIE PERSOON en dan valt de leeftijd weg.

Daarbij zijn pubers, vooral meisjes, ook nog eens gewoon op hun aantrekkelijkst. De lippen zijn dan vol, er zit pubervet op de juiste plaatsen, borsten zijn stevig...
Het is de leeftijd waarin ze geslachtsrijp zijn en natuurlijk komen de mannen daar instinctief op af.
Het is zuiver door (witte) cultuur en maatschappij dat mensen het raar vinden dat oudere mannen daar ook in mee doen. Dat is bij volken die in de natuur leven en meer op hun instincten afgaan weer helemaal geen probleem.

Het is bij liefde zo dat iemand echt niet er op uit gaat van "vandaag ga ik eens iemand van die leeftijd zoeken."
Nee, je wordt aangetrokken door iemand. Dat kan langzaam gaan of plots, er slaat een vonk over en je wilt altijd bij elkaar zijn. Daar heeft leeftijd niks mee te maken.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:09

Ik scheel 8 jaar met mijn vriend.

Ik vind wel belangrijk in welke fase van je leven je zit... waar ben je naar op zoek ? Lang leve de lol of een toch wat serieuzer leven ? Ik bedoel de bloemetjes buiten zitten of de pony loslaten kan met iedereen. Een man van bijna 30 heeft die tijd vaak wel een beetje gehad.

Als je 16 of 18 bent dan ben je vaak nog student en kijk je niet heel erg naar de toekomst. Ook je perspectief op dingen is minder en je ontwikkelt je vaak nog als volwassene. Dan kan het botsen als je veel leeftijdsverschil hebt.

Al scheel je 20 jaar met elkaar als je maar beetje op dezelfde lijn zit met elkaar. Kan best begrijpen dat wanneer je 23 bent in de bloei van je leven en vervolgens een charmante vent vind maar wel met kids, gescheiden, alementatie zooi etc aan de broek dat die leeftijdsverschil toch wat minder leuk is.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:09

Lusitana schreef:
Gianti schreef:

Misschien niet in alle meisjes van 15, maar in DIE PERSOON en dan valt de leeftijd weg.

Daarbij zijn pubers, vooral meisjes, ook nog eens gewoon op hun aantrekkelijkst. De lippen zijn dan vol, er zit pubervet op de juiste plaatsen, borsten zijn stevig...
Het is de leeftijd waarin ze geslachtsrijp zijn en natuurlijk komen de mannen daar instinctief op af.
Het is zuiver door (witte) cultuur en maatschappij dat mensen het raar vinden dat oudere mannen daar ook in mee doen. Dat is bij volken die in de natuur leven en meer op hun instincten afgaan weer helemaal geen probleem.

Het is bij liefde zo dat iemand echt niet er op uit gaat van "vandaag ga ik eens iemand van die leeftijd zoeken."
Nee, je wordt aangetrokken door iemand. Dat kan langzaam gaan of plots, er slaat een vonk over en je wilt altijd bij elkaar zijn. Daar heeft leeftijd niks mee te maken.

Geen haar op de hoofd van mijn vrienden om met een 15 jarige meid tr gaan. Het is nog op zo veel vlakken een kind. Hoe volwassen voor leeftijd is, je kan geen gelijkwaardige relatie opbouwen.

Ben blij dat mijn lichaam in de afgelopen 5 jaar nket zo afgetakelt is als jij doet klinken :Y)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:11

Ook al word je aangetrokken tot een meidje van 15 dan moet je wel je heldere kop gebruiken.
Tegenwoordig zien de meiden van 15 er ook al heel volwassen uit met borsten kont en make-up..
iets met liefde maakt blind ...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:14

Wow ik hoop toch ook dat ik nog een tijd eruit zie zoals jij ze op 15jaar beschrijft...

Leeftijd is maar een getal. Bijna al mijn vrienden zijn een stuk ouder (5 tot 15 jaar).
Ik kan in mijn leeftijdscategorie weinig mensen op hetzelfde niveau vinden (niveau op elk vlak, werk, interesses, toekomst,...) dus dan is het ook niet vreemd dat een partner een stuk ouder zou zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:14

Goof schreef:
Vind jij het een gezonde situatie als een docent verliefd wordt op een pubermeisje/ puberjongen?

Verliefd worden komt voor, wat je er mee doet is een tweede.
Het kan wederzijds zijn en ik heb hier ooit eens een arikel gelezen over dat soort relaties.
In 9 van de 10 gevallen had de leerling de leraar verleid en ze waren allemaal later alsnog een relatie aangegaan.
Soms gingen ze daarvoor naar een andere school, zodat het hun eigen leraar (leerling) niet meer was, soms wachtten ze tot ze afgestudeerd waren.

Degenen die niet door waren gegaan waren niet in dat onderzoek betrokken geloof ik, in elk geval was de focus op mensen die al een langdurige relatie hadden die op school was begonnen.

Het mag niet omdat het onder machtsmisbruik valt, maar het werkt soms dus wel gewoon.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:22

Lusitana schreef:
Goof schreef:

Verliefd worden komt voor, wat je er mee doet is een tweede.
Het kan wederzijds zijn en ik heb hier ooit eens een arikel gelezen over dat soort relaties.
In 9 van de 10 gevallen had de leerling de leraar verleid en ze waren allemaal later alsnog een relatie aangegaan.
Soms gingen ze daarvoor naar een andere school, zodat het hun eigen leraar (leerling) niet meer was, soms wachtten ze tot ze afgestudeerd waren.

Degenen die niet door waren gegaan waren niet in dat onderzoek betrokken geloof ik, in elk geval was de focus op mensen die al een langdurige relatie hadden die op school was begonnen.

Het mag niet omdat het onder machtsmisbruik valt, maar het werkt soms dus wel gewoon.

Eigenlijk was dat niet mijn vraag.
Vind JIJ het een gezonde situatie om als volwassen persoon, in de functie van docent, verliefd te worden op een puber, een kind (want meer is het niet)?

Ik werk in het middelbaar onderwijs en ik zou, als dit een collega zou overkomen echt 0,0 begrip kunnen opbrengen namelijk.
Volwassenen met kinderen? Nee. Simpel. Vanuit de puber kan ik het begrijpen, maar een volwassene die op een kind verliefd wordt? Dat vind ik zorgelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:23

Gianti schreef:
Geen haar op de hoofd van mijn vrienden om met een 15 jarige meid tr gaan. Het is nog op zo veel vlakken een kind. Hoe volwassen voor leeftijd is, je kan geen gelijkwaardige relatie opbouwen.

Wat is het precies dat je verwacht van iemand in een relatie behalve liefde?
Ligt het niet aan je eisenpakket wat voor iemand je wilt? Als zij eisen hebben die in hun ogen niet passen bij een 15 jarige, moeten ze het niet doen, maar je moet niet doen alsof het schier onmogelijk is dat het goed gaat tussen een puber en een volwassene.
Als er in de eerste plaats al belangstelling voor de persoon was en niet voor de verpakking dan verandert dat toch niet plots al je weet hoe oud ze is?

Wat is exact een gelijkwaardige relatie in jouw ogen? In mijn ogen is dat gewoon wederzijds respect, interesse en elkaar willen verzorgen. Daar zit geen leeftijd aan.

Daarbij doe je net of ze meteen maar levenslang aan elkaar zitten. Realtes, ook liefdesrealtes kunnen ook gewoon kort duren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:25

Goof schreef:
Eigenlijk was dat niet mijn vraag.
Vind JIJ het een gezonde situatie om als volwassen persoon, in de functie van docent, verliefd te worden op een puber, een kind (want meer is het niet)?

Ik werk in het middelbaar onderwijs en ik zou, als dit een collega zou overkomen echt 0,0 begrip kunnen opbrengen namelijk.
Volwassenen met kinderen? Nee. Simpel. Vanuit de puber kan ik het begrijpen, maar een volwassene die op een kind verliefd wordt? Dat vind ik zorgelijk.

Je vraag is ook beantwoord. Iedereen kan verliefd worden op iedereen. Dat heb je namelijk niet in de hand. Iets met sex feromonen enzo.
Wat je er mee doet is een tweede.

Een puber is geslachtsrijp. Dan kun je het wel als kind blijven zien, maar op chemisch niveau (en uiterlijk) zendt ze gewoon "ik ben geslachtsrijp" signalen uit die opgevangen worden door mannen...

Dat is dus heel wat anders dan pedofilie, waar ze juist vallen op kinderen die nog niet geslachtsrijp zijn. Dat is een afwijking die zorgelijk is. Die komt meestal ook ergens vandaan.Pedofielen gaan ook heel systematisch te werk om hun slachtoffer te winnen.
Dat is echt een heel ander gebied.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-05-16 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:29

Ik hou wel van de woorden " gelijkwaardige relatie " maar tegelijkertijd denk ik dan er zijn genoeg mensen die juist wel makkelijk vinden om onderdanig te zijn of een echt een vader figuur zoeken. Heb ik niet gehad. Ik had meer zoiets van vader figuur heb prima zonder gekund. Heb ik nu ook niet nodig.

Marije_jiplover

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:34

Maar wat is dan gelijkwaardig?
En waarom zou dat niet kunnen met een groot of groter leeftijdsverschil?

Er zijn inderdaad situaties waarin een relatie niet zo handig is nee. Leraar met eigen leerling is zo'n geval. Manager-medewerker is ook niet echt handig in sommige gevallen.

Vriendin van mij is ongeveer even oud als haar partner. Toch is hij al een jaartje of 12 actief op de arbeidsmarkt en is zij momenteel bezig aan een master op de universiteit. Even oud, toch in verschillende fases. Is dat dan niet gelijkwaardig? Of wel omdat ze even oud zijn?
Of wel, omdat ze elkaar liefhebben, respecteren, elkaars leven aanvullen, mogelijk maken?

Dat laatste is voor mij het belangrijkste en dat geldt ook voor mij en mijn man. En dat daar dan 18 jaar leeftijdsverschil tussen zit, tsja, so be it.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:34

En dus moeten we dat goedkeuren Lusitana? Want dan krijgen ze ook 'Liefde' dus dan is het goed? Volgens mij zijn liefde en lust toch 2 verschillende dingen. Zo'n tienermeisje kan helaas behoorlijk beschadigd raken in zo'n scheve verhouding.
Ik vind dat overigens een heel andere situatie en ben het met eerder posters eens dat de leeftijd waarop je elkaar ontmoet erg bepalend is hierin. Onze beste vrienden schelen 14 jaar, zijn 40 en 54 en daar merk of zie je echt niks van. Kennen elkaar zo'n 15 jaar dus waren 25 en 39. Dat vind ik echt heel anders dan 15 en 29 zijn.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:35

Lusitana schreef:
Je vraag is ook beantwoord. Iedereen kan verliefd worden op iedereen. Dat heb je namelijk niet in de hand. Iets met sex feromonen enzo.
Wat je er mee doet is een tweede.

Een beetje aandacht en 'hoppa' een tiener is verliefd op je (of een man-met-paarden gewild is bij tienermeisjes....)

Maar gezond? Hopelijk begrijpen mijn dochters dat een man die je vader had kunnen zijn (verschil van 20+) niet een gewensde partner is. Je loopt tegen zoveel problemen aan. Wat bij 20 - 40 misschien leuk lijkt, maar 60-80 toch wel heel moeilijk kan zijn, naast alle dingen die je al overwonnen hebt. (en je zelf nog 7 jaar moet werken en je man al 13 jaar bij huis is, dus genieten van jullie gezamelijk pensioen zal er nooit in zitten) :o

Met het motto 'zorg dat je als vrouw je eigen leven op de rit hebt en niet afhankelijk bent van een man' zullen ze hopelijk hun eigen bewuste keuzes gaan maken en niet alleen door kado's/aandacht verblind worden.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, ik heb ook relaties in mijn omgeving met een verschil van 30jaar en dat gaat ook al jaren goed. Dat zal dan echte liefde zijn???
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 23-05-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:35

Ach welja, de dynamiek van een relatie is tussen de personen in die relatie en kan zelfs veranderen als ze een nieuwe relatie krijgen. Iemand die onderdanig was kan zomaar dominant zijn in een volgende relatie.
Waar het om gaat is dat geen van de partijen het idee moet hebben dat ze lijden.
Van buiten af kun je dat niet puur op leeftijd beoordelen.

MarlindeRooz

Re: Liefde kent geen leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:41

Maar er zijn zoveel vrouwen die maar al te graag afhankelijk zijn van de man. Ook in mijn generatie zijn er genoeg vrouwen en mannen die dat graag zo zien...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:43

Santos_05 schreef:
Lusitana schreef:
Maar gezond? Hopelijk begrijpen mijn dochters dat een man die je vader had kunnen zijn (verschil van 20+) niet een gewensde partner is. Je loopt tegen zoveel problemen aan. Wat bij 20 - 40 misschien leuk lijkt, maar 60-80 toch wel heel moeilijk kan zijn, naast alle dingen die je al overwonnen hebt. (en je zelf nog 7 jaar moet werken en je man al 13 jaar bij huis is, dus genieten van jullie gezamelijk pensioen zal er nooit in zitten) :o

Tsja, mijn opa overleed toen hij 62 was. Nog niet met pensioen dus. Mijn oma heeft hem ver overleefd, was 1,5-2 jaar jonger en is 89 geworden. Ook niet echt kunnen genieten van een gezamelijk opgebouwd pensioentje.
In mijn directe omgeving nog zo'n voorbeeld waar de man kort na 65 is overleden en vrouw die ietsje jonger was inmiddels 82 is.

Garanties krijg je nooit in je leven.

Citaat:
Met het motto 'zorg dat je als vrouw je eigen leven op de rit hebt en niet afhankelijk bent van een man' zullen ze hopelijk hun eigen bewuste keuzes gaan maken en niet alleen door kado's/aandacht verblind worden.

Dit lijkt me in alle gevallen een prima streven, of ze nu een relatie van hun eigen leeftijd treffen, of eentje die jonger is of ouder dan ze zelf zijn.

Zoals ik al eerder geschreven heb, echt niet elke relatie met groot leeftijdsverschil draait om het geld dat de oudere partner mogelijk heeft?
Sterker nog, om dat verschil verder uit te sluiten, heb ik persoonlijk op huwelijkse voorwaarden gestaan. Geen gezeik later dat ik de golddigger zou kunnen zijn geweest die achter de centen van zijn kinderen aanzat. Net zoals een aangepast testament, waarin niet een standaard langstlevenden clausule is ingebouwd, omdat zijn kinderen dan met een beetje pech heel lang op hun erfenis zouden moeten wachten.
Ook dat hoort bij respect hebben voor elkaar en zorgen voor elkaar. Niet op elkaars centen uit zijn, maar gewoon een aanvulling op elkaars leven zijn en respect hebben voor het leven dat die ander al geleid heeft voor je in beeld kwam.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:45

Mijn nichtje was erg jong toen ze een oudere vriend kreeg (8 jaar ouder geloof ik). Hij was een gentle man. Heeft zich aangepast aan haar jonge leeftijd. Heeft zich gelijk gemeld bij de ouders en wat waren ze verliefd.
Zijn vriendin hield nog van stappen en als een echte bakvis doe je dat met je vriendinnen. Allemaal geen probleem. Zelf s niet toen ze het uitmaakte omdat ze zich nog te jong vond bleef hij netjes. Later kwam het weer aan en inmiddels zijn ze al jaren getrouwd hebben twee kinderen en houden ze zeer veel van elkaar.
Mijn nichtje is een geweldige jonge vrouw en hij heeft dat al in haar gezien toen ze nog een bakvis was en keurig haar de jeugd gegeven die ze nodig had. Of anders gezegd, alle twee inclusief de ouders hebben ze het goed gedaan. Zijn wachten en ruimte geven aan haar is beloond.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:46

Als leraar - leerling verhouding op zo'n jonge leeftijd. Wel moeilijk vind inderdaad positie machts misbruik wel een gevaarlijke ,maar wat als de leraar of lerares 20 is en de leerling 15? Ik was op mijn 20ste nog best jong in mijn doen en laten! Dus tja ik zeg ligt echt aan de situatie.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:52

DatBenIkNou schreef:
En dus moeten we dat goedkeuren Lusitana? Want dan krijgen ze ook 'Liefde' dus dan is het goed? Volgens mij zijn liefde en lust toch 2 verschillende dingen. Zo'n tienermeisje kan helaas behoorlijk beschadigd raken in zo'n scheve verhouding.
Ik vind dat overigens een heel andere situatie en ben het met eerder posters eens dat de leeftijd waarop je elkaar ontmoet erg bepalend is hierin. Onze beste vrienden schelen 14 jaar, zijn 40 en 54 en daar merk of zie je echt niks van. Kennen elkaar zo'n 15 jaar dus waren 25 en 39. Dat vind ik echt heel anders dan 15 en 29 zijn.

Je haalt allerlei dingen door elkaar. Ik heb uitgelegd hoe het komt dat iemand op een 15 jaige kan vallen.
Dat maakt het op zich nog geen liefdesrelatie.
Er moet ook sprake zijn van iets wederzijds niet waar?
Hoe kun je beschadigd raken als je verliefd bent op een ouder iemand die goed voor je is?
Daar kun je juist heel veel aan hebben. Meer dan aan bijvoorbeeld het type puber jongen die echt alleen maar een vriendin wil voor de sex en je zo weer dumpt voor een ander omdat ze nog niet weten wat geven en nemen is en geen verantwoording kunnen nemen.
In die zin denk ik dat een puber misschien wel per definitie beter af is bij een meer uitgecrystaliseerd iemand die van hem of haar houdt dan bij een mede puber als het gaat om een werkelijke relatie en niet alleen maar een beetje sex hebben...

Natuurlijk ben ik het niet eens met slechte dingen in een relatie, maar dat past gewoon niet onder de noemer liefde.