Wat moet ik doen(ruzie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:46

bruintje123 schreef:
Arm kind is toch echt de enige die hier de dupe is.

Ik heb Twee neefjes met autisme.
Maar mogen dat niet als smoes gebruiken voor ongehoord gedrag.
En raad eens. Bijna niemand weet er van.
Ja ze zullen harder moeten werken aan hun sociale gedrag dan een ander.
Maar de opvoeding is nog altijd geweest in de trant. Jij hebt een "probleem" waar je rekening mee moet houden. Niet de rest van de wereld met jou.

Zo ook ts.
Zij heeft een kind. Maar gedraagt zich als een 13 jarige puber.
Autistme of niet. Je zo gedragen is eem smoes. Tokkie gedrag.
En ja dan zeg ik arm kind. Die heeft dat gedrag als voorbeeld.
En juist door dat gepap roept ts zich niet tot verantwoording en klapt volgende keer weer zo uit.

Zelfs al is het kind echt de dupe (wat ik een extreem overtrokken conclusie vind adhv 1 gebeurtenis), wat is dan in vredesnaam jouw doel met dat op die manier zeggen? Dan doel ik nu dus op je vorige reactie, met alleen arm, arm kind. Denk je nou echt dat zo'n opmerking bij een beperkt persoon goed gaat binnen komen? Dat het genoemde kind daar baat bij zal hebben? Nou sorry, ik zie het maar met 1 doel: jezelf beter voelen door een ander af te zeiken. Zinvol en constructief is het iig niet.
En nieuwtje voor jou: autisme is er in vele gradaties en vormen. Vroeger leek mn vader ook redelijk normaal. Totdat dat 'normaal' doen hem zo ging opbreken dat hij vluchtte in verslavingen... Geen land mee te bezeilen kan ik je vertellen. Juist omdat hij zo normaal moest doen en er geen rekening werd gehouden met zn beperkingen. Toppie om dat te adviseren joh, krijg je gezonde mensen van...
Misschien eens verdiepen in het verschil tussen smoes/excuus en een oorzaak/reden? Of zeg je tegen iemand die doof is dat hij zich ook niet moet aanstellen als hij je niet verstaat? Je hoeft immers geen rekening te houden met de beperking van een ander?

En wederom: waar zien jullie toch die aanmoediging en gepap? Ik zie alleen wat mensen, incl mezelf, die aangeven dat die rotopmerkingen zinloos en vervelend zijn. Ik zie niemand zeggen dat TS zich normaal gedroeg of zo door moet gaan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:14

Het enige wat ik lees is "ZIJ doet dit, ZIJ doet dat". Als dit jouw instelling is, TS, zal je het nog lastig krijgen in je leven. Wat een ontzettend kinderachtig persoon lijk je op deze manier. Het kan zomaar zo zijn dat je ook op andere mensen inclusief de buurvrouw zo overkomt.

Autisme is in geen enkel geval een excuus om je zo te gedragen, jammer dat dit niet tot je doordringt (en dat de begeleiding daar niet harder tegen op treed).

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:19

Jelleee schreef:
Het enige wat ik lees is "ZIJ doet dit, ZIJ doet dat". Als dit jouw instelling is, TS, zal je het nog lastig krijgen in je leven. Wat een ontzettend kinderachtig persoon lijk je op deze manier. Het kan zomaar zo zijn dat je ook op andere mensen inclusief de buurvrouw zo overkomt.

Autisme is in geen enkel geval een excuus om je zo te gedragen, jammer dat dit niet tot je doordringt (en dat de begeleiding daar niet harder tegen op treed).

:= Heel er veel verstand van begeleiding bij autisme?

Nee, het is geen excuus en de begeleiding moet er ook niet harder tegenop treden. Daar kom je geen reet mee verder, TS moet er mee om leren gaan en zich in een omgeving bevinden waar zij daar voor openstaan. Dáár kan de begeleiding bij helpen, en niet optreden tegen gedrag waar TS door haar beperking niet veel aan kan doen.

Jolien87

Re: Wat moet ik doen(ruzie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:21

TS is geen klein kind dat nog opgevoed moet worden dus dat is zeker niet de taak van haar begeleiding. En inderdaad, ook iemand met autisme heeft zich aan normen en waarden te houden, maar het verklaart wel waarom zij anders tegen dingen aankijkt dan een gemiddeld persoon.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:22

SophieFT schreef:
Ik ken ts persoonlijk, en haar man en zoontje ook. Laten we voorop stellen dat de opmerkingen van: en dat moet een kind opvoeden, etc. nergens op slaan. Ts voedt haar kind prima op, kan ik zeggen als bijna pedagogisch medewerker. (...) Daarnaast wil ik even verduidelijken dat ts een vorm van autisme heeft, en hierbij dus moeite heeft met communiceren. (...)

Begeleid jij ts?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:22

Maar wel een kind willen opvoeden... zucht...

Ik ontstip, dit wordt een zinloze discussie |o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:23

Zwerte

Je verteld geen nieuwtje.
Dat ik me beter zou voelen is jou gedachte. Niet de mijne.

En misschien wel een nieuwtje voor jou.
Bokt is een forum waar je een mening mag geven.
En mijn mening is arm kind.
Ik ben geen psychiater, geen hulp verlener. Bokt ook geen hulpverlenings forum.

Ik zie in mijn ogen een moeder die zich gedraagt als een 13 jarige puber.
En die mening deel ik.
De hulp moet ze niet op een paarden forum vragen maar aan haar omgeving.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:23

Volgens mij is het totaal niet aan de orde of TS wel of geen excuus heeft voor haar gedrag.
En of ze wel of niet goed gehandeld heeft, ik ken haar leerdoelen niet, ook ken ik haar geschiedenis niet en ook weet ik niet hoe ik dit geheel moet plaatsen.

Wat aan de orde is, is dat ze zo snel mogelijk met haar begeleiding gaat praten, die vast wel weet hoe daar mee om te gaan.

En ik hoop echt dat ze dat is gaan doen.

Wel heb ik beeld hoe zij de buurvrouw heeft ervaren. Aanraden om met bosje bloemen en/of chocolaatjes het goed te maken...is een vreselijk goedbedoelde maar niet reëel op dit moment :=
Mijn ervaring is, eerst moet de stress eruit en dan kan er redelijk worden gepraat. Niet alleen bij mensen met een beperking

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:24

Het eerste wat in me op komt is dat geen van beide echt volwassen heeft gereageerd en dat het daardoor alleen maar erger is geworden.
Wat is er nu zo erg aan om woorden terug te nemen of te zeggen dat iets wat gezegd is anders was bedoeld?
De hele situatie loopt uit de hand puur vanwege een miscommunicatie. Begin weer bij het begin en dan zal anders vast heel anders uitpakken.
Wil je vanwege die hele voorval zo met je buren moeten leven? Dat ben je snel zat hoor en zal de sfeer thuis niet ten goede komen ben ik bang.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:29

_Barbara_ schreef:
Jelleee schreef:

:= Heel er veel verstand van begeleiding bij autisme?

Nee, het is geen excuus en de begeleiding moet er ook niet harder tegenop treden. Daar kom je geen reet mee verder, TS moet er mee om leren gaan en zich in een omgeving bevinden waar zij daar voor openstaan. Dáár kan de begeleiding bij helpen, en niet optreden tegen gedrag waar TS door haar beperking niet veel aan kan doen.

Neuh, gelukkig niet. Maar ook mensen met autisme moet duidelijk gemaakt worden door begeleiding dat dit gedrag niet door de beugel kan. Daarom lijkt mij een gesprek met haar begeleiding de enige juiste stap, zij hebben daar wel ervaring mee en kunnen daar naar handelen. Politie of wijkagent heeft hier niet zoveel mee te maken denk ik.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 13:35

Mensen, Ik geef toch ook toe dat ik ook
Fout ben geweest. Ik heb haar al zo vaak duidelijk gemaakt(nette manier). Dat ik daar niet mee instem. Ik had niet moeten floeken. Zij niet schreeuwen. Heb der ook gezegt. Dat mijn kind wr bij zat. Boeide haar niet. Mij wel( daat noem
Ik geen lechte ouder). Ik kon mijn kind op dat moment. Niet veilig stellen alles ging zooo snel) anders had ik hem daar weggehaald.

Maar modjes. Hier mag nu wel
Een slot op.

En leer mij maar beter kennen dan kun je oordelen of ik een beprking heb ( en hoe groot)

Hier word ik zo neergezet dat ik een mega vorm van autisme heben eigenlijk geen kinderen had mogen hebben. Swerte dankje wel

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:38

Ts, in alle ander situaties waarbij het niet lekker loopt en je omhoog zit en bokt vraagt maak je jouw aandeel klein. Je legt het probleem bij de ander. Neem vooral ook met je begeleiding door wat hier is gebeurd en wat een gunstiger reactie van jou had kunnen zien. Kun je deze situaties niet droog oefenen met je hulpverleners?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 13:46

Klopt, jij had niet moeten vloeken, zij niet moeten aanvallen. Punt is dus wel dat je alleen je eigen gedrag kan veranderen en niet dat van een ander. Probeer bij zulke situaties eens stil te staan bij alleen jouw deel. Wat deed jij en waarom? Is het gedrag van een ander voor jou een excuus om je ook te misdragen? Het is natuurlijk wel een reden waarom jij zo reageerde, maar vind je dat ook ok? Of zou je dat liever anders doen?
Want echt, het gedrag van een ander kan je niet veranderen. Het enige wat je kan doen, is jezelf onder controle houden.

Dat wij jou wijzen op jouw gedrag komt ook hierdoor. Die buurvrouw kan best een heks zijn, wij kennen haar niet en kunnen ook niks aan haar gedrag veranderen. De wereld zit vol met rottige mensen jammergenoeg. We spreken jou hier wel en kunnen misschien jou duidelijk maken dat je verantwoordelijk bent voor je eigen gedrag. Afgezien van rotopmerkingen, proberen de meeste bokkers dit duidelijk te maken volgens mij. Beide zijn fout, jij dus ook. Neem daar je verantwoordelijkheid voor, en laat haar verder maar boos zijn. Als jij hebt gedaan wat je hoort te doen, is daarmee jouw aandeel opgelost. De situatie niet, maar meer kan jij dan niet meer doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:05

En ts, volgende keer eerst kind uit de situatie halen. Want dat is wel jouw verantwoordelijkheid immers. Je werd meegezogen in het moment, maar je had er wel tijd voor gehad als je even rustig na had gedacht. Als je buurvrouw kunt uitschelden, kun je ook in diezelfde tijd kind oppakken en weghalen immers.

Voor de volgende keer, mocht het weer uit de hand lopen... Tel even tot 10 en denk in die tijd even na over wat jij kan doen om de situatie te laten deëscaleren. Mocht je dat niet lukken, denk dan iig aan je eerste prioriteit: je zoon. Zie dit ook als een leermoment voor de toekomst en blijf niet teveel hangen in het verleden want dat kun je niet meer veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:28

TS en alle bokkers hier kunnen blijven dimdammen over wie de schuldige is, maar dat heeft helemaal geen zin.

doe een briefje door de deur bij haar dat je het vervelend vind dat het zo mis is gelopen tussen jullie, en dat jullie het contact misschien beter even op een laag pitje kunnen zetten tot de rust terug is gekeerd.
(en dan ga je dus afstand houden en niet meer op elkaars kinderen passen.)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 12:00

Moderatoropmerking:
Gezien het verloop van dit topic en de aard van de reacties, zeker de afgelopen pagina's, hebben we besloten dat dit topic op slot gaat.