-21 en zwanger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:15

Ik was 18 ongepland zwanger laatste jaar kappersopleiding
6 wk voor de uitgerekende datum netjes me diploma
We hebben een huisje gekregen me vriend nu man had een vaste baan
Ik was 19 beviel had een baan en werkte drie dagen in de week de oma's waren oppas
Inmiddels 20 jaar samen en vier kinderen
Ik word bijna 35 en de oudste word 16

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:15

Goof schreef:
Love12, ik vind jou enorm naief en ik hoop dat jij goed geholpen en begeleid wordt als je kind er is.
Uitgaan van een gemeente en instanties die altijd maar voor je klaar staan en scholen met wie je wel iets kan regelen gaat je nog hard tegenvallen.
Als dat je uitgangspunt in dit (nieuwe) leven is....

Ontopic: pfff voor je 21e een kind. Ik ben nu 30+ en heb nog nooit een seconde een kinderwens gehad, voor mij is het onbegrijpelijk dat mensen ze al willen op zo'n jonge leeftijd.
Als ik naar mezelf kijk op die leeftijd zie ik iemand die volop aan het reizen was en die zelfs nog een studie moest beginnen omdat genieten van het leven voorop stond (enn staat!!!). :D

Haha nee zo bedoelde ik het niet! (was ook niet de bedoeling om zo over te komen..)
Maar sommige hier doen alsof het allemaal niet mogelijk is vandaar dat ik zulke dingen zei, zelf werk ik er nu al voor en spaar ik elke cent die ik sparen kan omdat ik juist niet afhankelijk wil zijn van instanties/andere dingen, de papa van het kindje net zo, we gaan er 100% voor samen en willen het beste voor ons kindje.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:37

Love: ik snap best dat jij het beste wil voor je kindje. De vraag is kan je dat wel geven. Geen opleiding, geen huis, geen vast inkomen, geen relatie.
Een aantal hele belangrijke randvoorwaarden voor succesvol een kind zijn afwezig.

En dan kunnen er nog zoveel familieleden voor je klaarstaan, het feit is dat jij (persoonlijk) het niet voor elkaar hebt. En ik denk dat Goof dat bedoeld met naïef zijn.

Ik mag het misschien niet zeggen, ik ben zelf ook zwanger dus weet alles van hormonen, maar ik zou in jou geval het niet willen laten komen. Hoe moeilijk en verdrietig die keuze ook js.

Het is niet alleen de beslissing die he nu neemt voor jezelf, met je eigen verdriet maar ook een kind wat je de wereld in gooit wat begint met een achterstand.
Wat het begint met een achterstand.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:47

_lautje_ schreef:
Love: ik snap best dat jij het beste wil voor je kindje. De vraag is kan je dat wel geven. Geen opleiding, geen huis, geen vast inkomen, geen relatie.
Een aantal hele belangrijke randvoorwaarden voor succesvol een kind zijn afwezig.

En dan kunnen er nog zoveel familieleden voor je klaarstaan, het feit is dat jij (persoonlijk) het niet voor elkaar hebt. En ik denk dat Goof dat bedoeld met naïef zijn.

Ik mag het misschien niet zeggen, ik ben zelf ook zwanger dus weet alles van hormonen, maar ik zou in jou geval het niet willen laten komen. Hoe moeilijk en verdrietig die keuze ook js.

Het is niet alleen de beslissing die he nu neemt voor jezelf, met je eigen verdriet maar ook een kind wat je de wereld in gooit wat begint met een achterstand.

Achja, zo zal iedereen zijn/haar mening erover hebben. Wij hebben de keuze gemaakt het te houden en gaan er ook voor. Een huis heb ik gewoon, zou prima hier kunnen blijven wonen, wil ik alleen zelf niet omdat het voor mij teveel onrust geeft hier en ik die onrust niet op m'n kindje over wil brengen. M'n opleiding ga ik na m'n verlof gewoon mee verder en ga ik gewoon af maken.
Het komt bij mij echt niet door de hormonen hoor.
Waar baseer jij op dat m'n kindje gaat beginnen met een achterstand? Heb alles wat ik nodig heb gewoon en kan m'n kindje een prima leven bieden.

Nogmaals: Iedereen heeft r wel een mening over maar wij staan beide achter de keuze om het te houden dus daar hoef ik ook geen verder commentaar op.

_lautje_

Re: -21 en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:53

Ik neem aan dat je bij je ouders woont. Dat is niet een huis hebben.

En je bent 17 dus natuurlijk heb je, je leven niet voorelkaar om een gezin te stichten. Dat zou pas abnormaal zijn. Maar ga dan niet doen alsof je het wel voorelkaar hebt. Daarmee toon je, je naïviteit.

En verlof als je op een opleiding zit? Nog nooit van gehoord. Ken geen school die aan verlof doet. Verlof heb je alleen als je een baas hebt die je aanmeld bij het UWV waardoor je zwangerschapsverlof krijgt.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:55

Ik ben bewust jong moeder geworden. Ik was net 17 toen mijn zoon geboren werd. Mijn man is wat ouder dan ik en we hadden alles prima voor elkaar. Op mijn 19e kwam de 2e en op mijn 23ste de 3e. Alle 2 zijn we hbo geschoold, we hebben een goed inkomen en ook nog eens een leuk huis.
Ik had het niet anders willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:56

Givisa schreef:
Ik ben bewust jong moeder geworden. Ik was net 17 toen mijn zoon geboren werd. Mijn man is wat ouder dan ik en we hadden alles prima voor elkaar. Op mijn 19e kwam de 2e en op mijn 23ste de 3e. Alle 2 zijn we hbo geschoold, we hebben een goed inkomen en ook nog eens een leuk huis.

Wow hoe? Een kleine hebben (2) en hbo kunnen afstuderen? Diep respect voor. :)

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 21:57

_lautje_ schreef:
Ik neem aan dat je bij je ouders woont. Dat is niet een huis hebben.

En je bent 17 dus natuurlijk heb je, je leven niet voorelkaar om een gezin te stichten. Dat zou pas abnormaal zijn. Maar ga dan niet doen alsof je het wel voorelkaar hebt. Daarmee toon je, je naïviteit.

En verlof als je op een opleiding zit? Nog nooit van gehoord. Ken geen school die aan verlof doet. Verlof heb je alleen als je een baas hebt die je aanmeld bij het UWV waardoor je zwangerschapsverlof krijgt.

Nope, heb er gesprek over gehad op school en heb net zoveel recht op verlof als een werkende vrouw ;)

Ga hier verder geen discussie over beginnen, ik heb mijn keuze gemaakt en blijf daarbij. Prima als je een mening hebt maar vind het een beetje raar dat je er zo overuit draait. Als ik het niet zou kunnen redden zou ik het niet doen. En ja ik woon nu nog bij mijn moeder, maar heb volgende maand bezichtigingen bij huisjes en verhuis zo snel mogelijk naar een eigen huisje.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:03

_Dominique schreef:
Givisa schreef:

Wow hoe? Een kleine hebben (2) en hbo kunnen afstuderen? Diep respect voor. :)

Hard werken, keuzes maken en niet te flauw zijn. Ik ben bewust de eerste jaren thuis gebleven bij de kinderen, mijn man werkte toen en deed zijn 2e studie. Daarna ben ik weer gaan studeren. Deeltijd, met een baan, 3 kinderen en een huishouden. Strak plannen en prioriteiten stellen moet je wel echt doen anders lukt het ook niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik moedig (zo) jong moeder worden niet aan omdat 9 van de 10 meiden het gewoon nog niet aankan. Dat ik zelf een uitzondering op de regel ben betekent niet dat ik het een slim idee vind. Je moet zoals al eerder werd aangegeven zelf alles op orde hebben en niet afhankelijk zijn van je familie etc.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:05

Misschien. Ga ik er El zo over door omdat het mij heel veel doet. Ik ben zelf zwanger van mij ben eerste kind. En het raakt mij dat een kind een kind krijgt.
Ik weet wat het kost, ben bewust van de impact op ons leven, onze relatie, het kind en dat is nogal wat. Ook als je het wel super voorelkaar hebt zoals wij en dan is het echt iets waarvan ik denk wow we zijn straks verantwoordelijk voor iemands leven...
Laat staan hoe de impact is als je niet alles perfect voorelkaar hebt.
Ik kan daar niet bij en het gaat mij gewoon duizelen.

Huisje is leuk, maar waar betaal je dat van. Je zal ongetwijfeld heel veel aanspraak kunnen maken op poets en subsidies. Maar moet je dat willen. Je wil toch niet afhankelijk zijn :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:05

_love12_ schreef:
_lautje_ schreef:

Achja, zo zal iedereen zijn/haar mening erover hebben. Wij hebben de keuze gemaakt het te houden en gaan er ook voor. Een huis heb ik gewoon, zou prima hier kunnen blijven wonen, wil ik alleen zelf niet omdat het voor mij teveel onrust geeft hier en ik die onrust niet op m'n kindje over wil brengen. M'n opleiding ga ik na m'n verlof gewoon mee verder en ga ik gewoon af maken.
Het komt bij mij echt niet door de hormonen hoor.
Waar baseer jij op dat m'n kindje gaat beginnen met een achterstand? Heb alles wat ik nodig heb gewoon en kan m'n kindje een prima leven bieden.

Nogmaals: Iedereen heeft r wel een mening over maar wij staan beide achter de keuze om het te houden dus daar hoef ik ook geen verder commentaar op.

Je hoeft je niet te verantwoorden hoor :(:) het is jouw en jullie keuze en die is hoe dan ook goed.
Ik sta er eerder van te kijken hoe makkelijk er hier aan abortus gedacht wordt. Dat zou m.i. geen eerste optie moeten zijn (voor mijzelf überhaupt geen optie) maar ben je verplicht er alles aan te doen je ongeboren kind een goed leven te bieden. Ook een ongeboren kind is al een kind en heeft net zo goed bestaansrecht.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:06

-love12 hoe je het went of keert het is geen vetpot en je hebt geen inkomen.
Je bent compleet afhankelijk van giften en de staat.
Bovendien geloof ik er niks van dat je een huis zelfstandig gaat huren, begeleid wonen zou beter bij je passen of een moeder-kindhuis

Jouw verlof is heel anders dan verlof van werkende vrouw. Je krijgt namelijk geen salaris. Je krijgt enkel toestemming om tentamens te missen maar je moet alles inhalen.

Ik wens je heel veel sterkte het zal zwaar worden.
En uit elkaar gaan tijdens zwangerschap verdient niet de schoonheidsprijs ..... Denk maar eens goed na of jullie echt samen voor kindje gaan zorgen ik weet zeker dat jij er bijna alleen voor moet gaan zorgen.
En het is niet makkelijk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:07

Ik was iets ouder.
Op mijn 19e had ik een vaste baan en een klein huurhuisje.
Op mijn 21e werd ik door de pil heen zwanger van de eerste.
Mijn vriend (nu man) had ook een fulltime baan en studeerde daarbij nog savonds aan de hogeschool.
Toen ik 28 wk zwanger was hebben we een eengezinswoning gekocht en zijn we getrouwd.
Ik was 22 toen de eerste werd geboren.
25j bij de 2e en 28j bij de 3e.

Inmiddels hebben we een boerderij gekocht, zijn we bijna 10 jaar verder en ben ik gestopt met werken.

Als mijn jongste straks 18 is ben ik 'nog maar' 45.
Soms krijg ik wel eens de vraag of ik geen spijt heb van zo jong kids krijgen.
Maar ik vind juist absoluut van niet.
Ze gaan nu allemaal naar de basisschool en ik kan lekker af en toe een weekendje weg met vriendinnen (die ook Kids hebben) of een keer een lekker avondje feesten
Ik zou het persoonlijk niks vinden om nu pas aan Kids te moeten beginnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:09

_lautje_ schreef:
Misschien. Ga ik er El zo over door omdat het mij heel veel doet. Ik ben zelf zwanger van mij ben eerste kind. En het raakt mij dat een kind een kind krijgt.
Ik weet wat het kost, ben bewust van de impact op ons leven, onze relatie, het kind en dat is nogal wat. Ook als je het wel super voorelkaar hebt zoals wij en dan is het echt iets waarvan ik denk wow we zijn straks verantwoordelijk voor iemands leven...
Laat staan hoe de impact is als je niet alles perfect voorelkaar hebt.
Ik kan daar niet bij en het gaat mij gewoon duizelen.

Huisje is leuk, maar waar betaal je dat van. Je zal ongetwijfeld heel veel aanspraak kunnen maken op poets en subsidies. Maar moet je dat willen. Je wil toch niet afhankelijk zijn :o

Moet je een abortus dan wel willen? Je wilt toch niet je eigen kind doodmaken? Is dan dezelfde vraag. Wees blij dat we in dit land hulp kunnen krijgen als je plotseling een kind krijgt :)
Ik ben ook (zeer gewenst en gepland) zwanger en snap daardoor ook veel meer dat een abortus lang niet voor iedereen überhaupt een bestaande optie is.
Ideaal is inderdaad als je je leven geweldig op de rit hebt en financieel een grote basis. In werkelijkheid worden kinderen ook groot als de ouders er volledig voor willen gaan, al dan niet met hulp van de staat of derden.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:11

Moet er niet aan denken nu al moeder te worden :')

Meisje uit mn klas beviel op der 17 maar die heeft het allemaal prima voor elkaar. Heb niks tegen jong moeder zijn hoor, mits je alles goed op orde heb of je best ervoor doet. (En in de meeste gevallen ben je dan al iets ouder ) ken ook iemand die door kritiek in de omgeving ervoor gekozen heeft om abortus te doen, ze was toen 16. Nu, 10 jaar later loopt ze nog steeds bij de psych. Heeft telkens miskramen en heeft nu ook erg veel spijt. Abortus doe je ook niet zomaar ook al heb je het niet perfect.

Van veel van die jonge moedertjes van het progragramma vier handen op een buik word ik echt niet goed. Vind het zwaar egoïstisch om een kind te houden als je niks op orde heb.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:12

Oja

Gewoon allemaal zwanger worden want de gemeente en staat betalen wel. :j
Goede uitgangspunt

En dan liefst van 3 verschillende mannen om zo inteelt te voorkomen...top

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:13

Jammer dat er hier gedacht wordt dat mensen die zeggen dat ze een abortus zouden plegen als ze jong zwanger zouden raken gelijk worden weggezet als mensen die het makkelijk vinden. Natuurlijk is het niet makkelijk, maar het is een keuze.. Net zo goed als het een keuze is voor jonge meiden om hun kind wel te houden. Er zijn mensen die het belachelijk vinden dat je een abortus zou laten plegen, anderzijds vind ik het belachelijk dat je per ongeluk zwanger raakt en vervolgens je handje gaat ophouden bij de staat omdat je het zo moeilijk hebt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:16

tita schreef:
Oja

Gewoon allemaal zwanger worden want de gemeente en staat betalen wel. :j
Goede uitgangspunt

En dan liefst van 3 verschillende mannen om zo inteelt te voorkomen...top

Hoezo zwart-wit denken , is ook een middenweg gelukkig :')

Oh en dat is toch alleen maar mooi dat dat in ons land kan, en je niet zomaar aan je lot wordt overgelaten of verplicht ben abortus te plegen wanneer je het minder breed heb.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:17

Verootjoo: als je er achter komt en maakt dan de beslissing voor er zelfs sprake is van hartslag kan je dat abortus noemen?
Er is dan feitelijk gezien nog geen sprake van leven. Dat is gewoon een overtijd behandeling.

Nu sta ik hier vrij zakelijk in, dat besef ik. Ik heb overtuigd ongelovig en zeer van de ratio.

En ik denk dat het soms best wel een kwestie is van kiezen tussen twee kwaden. Als jij een kind weinig tot niks kan bieden wat is dan erger. Als ik idd 4 handen op 1 buik zie denk ik echt wel eens van soms Zou abortus bijna verplicht mogen worden bij bepaalde mensen....

dromertje2

Re: -21 en zwanger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:21

Dan moet je het al beslist hebben voor 6 weken zwangerschap , want dan kan er al een hartslag zijn.

Wat je doet als je zo jong bent en zwanger is ieder voor zich. Iedere situatie is anders, je kan niet alles over dezelfde kam scheren.

"Het voor mekaar hebben " is ook voor iedereen anders.

Givisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:23

Nou zo'n programma als 4 handen op 1 buik is ook wel weer het andere uiterste vaak. Voor dat soort programma's kiezen ze altijd de meest domme meiden met de meest schrijnende situatie. Dat levert kijkers op.
Ik heb ooit eens een programma benaderd omdat ik juist de andere kant wilde laten zien en tonen dat het ook goed kan gaan. Ik kreeg als antwoord dat mijn situatie gewoon goed was en dus niet interessant was voor tv.

In de meeste gevallen komt het allemaal wel op zijn pootjes terecht. Maar daar hoor of zie je maar weinig over. Of je nou 20 of 30 bent zegt trouwens ook niet alles over je relatie. Genoeg mensen van 30+ en 40+ die uit elkaar gaan (ook vaak na de komst van kinderen).

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:25

Tuurlijk is voor elkaar hebben voor iedereen anders. Maar er is wel verschil tussen een begin voor elkaar hebben en niet voor elkaar hebben :+

Ik snap dat ik best hard en confronterend uit de hoek kom nu. Maar ik krijg hier Bertje het idee dat het vooral heel verstandig is om onder je 21e een kind te krijgen. En och ja ook al ben je zelf een kind, kan best want het komt wel goed, want de staat betaald wel, want familie staat klaar, want ik red mij wel, want.....

Givisa

_lautje_ schreef:
Verootjoo: als je er achter komt en maakt dan de beslissing voor er zelfs sprake is van hartslag kan je dat abortus noemen?
Er is dan feitelijk gezien nog geen sprake van leven. Dat is gewoon een overtijd behandeling.

Nu sta ik hier vrij zakelijk in, dat besef ik. Ik heb overtuigd ongelovig en zeer van de ratio.

En ik denk dat het soms best wel een kwestie is van kiezen tussen twee kwaden. Als jij een kind weinig tot niks kan bieden wat is dan erger. Als ik idd 4 handen op 1 buik zie denk ik echt wel eens van soms Zou abortus bijna verplicht mogen worden bij bepaalde mensen....

Maar dat heeft zeker niet altijd met leeftijd te maken. Hoeveel mensen van 30+ maken er geen potje van? Ook genoeg mensen die ouder zijn hebben het niet goed voor elkaar en zouden in jouw ogen dus geen kinderen moeten krijgen. Ik snap je gedachte hoor maar leeftijd speelt hier niet altijd een rol in.

_love12_

Omdat er nogal veel kritiek komt wil ik dit toch even gezegd hebben:

Wij hebben zelf de bewuste keuze gemaakt het kindje te houden en staan hier ook volledig achter, wat derest er van vind, prima ieder z'n eigen mening.
Nee we zijn niet afhankelijk van de staat en gemeente etc. etc.
Ik ken genoeg meiden die het vele malen slechter hadden op het moment dat ze zwanger raakte en ook die hebben het allemaal gered en een gelukkig kindje, je kan mij/ons naïef noemen en weet ik het wat allemaal, maar we weten dondersgoed dat het niet niks is.
Samen willen we ervoor gaan en dat gaan we ook doen, alles wat iedereen hier negatief over zegt zien wij juist weer als aanmoediging om te laten zien dat het zeker wel kan en dat je ook met wat minder gelukkig kan zijn.
En ja er komt begeleiding van buitenaf, maar dat is puur ter ondersteuning ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 22:26

Ja maar ik denk dat t percentage relaties van zwangere 17jarifen van stuk loopt groter is San t percentage 30jarigen wat al enige jaren bij elkaar is. Zomaar een hunch hoor...