Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:57

Anoniem schreef:
Op mijn nieuwe auto die na de zomer wordt afgeleverd zit autopiloot, wat zullen jullie flippen als je achter in het jaar steeds meer mensen voorbij ziet rijden terwijl ze hun nagels zitten te vijlen :+

Jammer voor jou, maar volgens de wet mag dat ook met autopiloot niet... Wet loopt altijd achter.

Maar verder ben je heel stoer hoor. Chapeau.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:59

Anoniem schreef:
Op mijn nieuwe auto die na de zomer wordt afgeleverd zit autopiloot, wat zullen jullie flippen als je achter in het jaar steeds meer mensen voorbij ziet rijden terwijl ze hun nagels zitten te vijlen :+
Die mevrouw die ik er gisteren uit moest remmen zat, met haar kindjes achterin, straks naar de weg te kijken en nergens aan te kloten.
Ik vraag me af hoeveel mensen hier ook foute inschattingen maken tijdens normale situaties omdat ze erg onzeker rijden en misschien zelfs wel daardoor onbewuste bewegingen maken met hun auto's waarop anderen dan weer reageren door snel in te halen omdat ze daar liever niet achter blijven hangen.

En dat is het hele probleem, iedereen denkt maar dat er voor hun geweken wordt. Hoe vaak ik wel op de rem moest staan, op de snelweg notabene, omdat degene die ik wil inhalen, eerst nog even snel voorbij die vrachtwagen voor hun wil en als je ze dan aankijkt tijdens het inhalen, je ziet dat ze ERGENS anders mee bezig zijn. Om me over vrachtwagenchauffeurs nog maar stil te houden. Ze zullen heus ervaring hebben, maar heb ook regelmatig op de toeter gestaan tijdens het inhalen van een vrachtauto. Hoe vaak ze wel niet over de middenstreep gaan tijdens het inhalen...

dromertje2

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:01

Juist mensen die denken dat ze het beter kunnen omdat ze veel ervaring hebben, zijn het gevaarlijkst. Zij

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:05

En dan zeggen ze dat je respect moet hebben voor vrachtwagenchauffeurs en geloof me, DIE heb ik wel. Maar houd je kop gewoon bij de weg. En dan houd ik me aardig stil over de nederlandse chauffeurs, maar die Bulgaarse, af en toe Poolse en weet ik veel wat voor rare kentekenplaten ik nog meer gezien heb.. laatst dacht ik serieus dat ik een ongeluk zou krijgen, want hoewel ik flinke afstand hield van een vrachtwagen voor mij, die was zo slecht en dankzij de wind reed hij regelmatig maar op 1 kant van zijn vrachtwagen. Niet veel, maar de wielen kwamen wel even van de grond af. Snel even ingehaald...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:07

Heb je al eens een paar uur in een vrachtwagen gereden? :)
Ken je ook de andere kant? :)
En dan heb ik het niet over de rare platen die van tijd inderdaad (ook met de auto trouwens) dingen doen dat je je af vraagt hoe ze nog leven maar over de vrachtwagens van "hier" (engeland, belgie, nederland enz)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:09

Ayasha schreef:
Heb je al eens een paar uur in een vrachtwagen gereden? :)
Ken je ook de andere kant? :)
En dan heb ik het niet over de rare platen die van tijd inderdaad (ook met de auto trouwens) dingen doen dat je je af vraagt hoe ze nog leven maar over de vrachtwagens van "hier" (engeland, belgie, nederland enz)

Ja.. en.. maakt dat wat uit?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:14

Ja, dat maakt heel veel uit. :) Dit is nu niet slecht bedoelt maar ik raad echt elke bestuurder (beginnend of verder gevorderd) aan om eens een paar lesjes met de vrachtwagen te nemen. :) Of eens een paar uur mee te rijden met een chauffeur. (al is dat niet hetzelfde want dan ben je je veel minder bewust van alles ). Heeft IMO echt een hele positieve invloed op je rijden in de auto ook.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-04-16 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:14

Anoniem schreef:
En ik reed nog wel netjes 80 omdat ik op spotify aan het zoeken was en mijn aandacht moest verdelen, dus ze kon mij ook niet fout ingeschat hebben doordat ik te hard zou hebben gereden ofzo.
Ik rij tegenwoordig niet voor niets met een camera die al mijn ritten registreert. De dikke bak heeft het niet altijd gedaan.

uh hoor je niet gewoon je aandacht bij het rijden te houden?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:19

Ayasha schreef:
Ja, dat maakt heel veel uit. :) Dit is nu niet slecht bedoelt maar ik raad echt elke bestuurder (beginnend of verder gevorderd) aan om eens een paar lesjes met de vrachtwagen te nemen. :) Of eens een paar uur mee te rijden met een chauffeur. (al is dat niet hetzelfde want dan ben je je veel minder bewust van alles ). Heeft IMO echt een hele positieve invloed op je rijden in de auto ook.

Maar ik reed niet asociaal en hield mijn kop gewoon bij de weg. Ik had het over vrachtwagen bestuurders die met alle andere dingen bezig zijn, behalve het rijden zelf. Erg gevaarlijk. En sinds wanneer mag een vrachtwagen 120 rijden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:21

Dat mogen ze niet al heb ik polen en kroaten en roemenen zelfs al harder zien rijden... :n afgelopen dinsdag reed ik tegen 120 op een lege snelweg naar huis en werd ik ineens razendsnel in gehaald door een roemeense vrachtwagen (de plaat was iig roemeens) die onmogelijk onder de 3.5T kon zijn... Ik heb echt even op mijn snelheidsmeter gekeken of ik wel echt 120 reed maar jawel hoor... Maar dat zijn eerder uitzonderingen in mijn ervaring. De gemiddelde nederlandse/belgische vrachtwagen-bestuurder die ik tegenkom is met de weg bezig. Misschien kom ik ook gewoon de juiste tegen, dat kan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:24

Feit is nog steeds dat ik de fout van de vrouw moest opvangen door te remmen en zo een aanrijding te voorkomen terwijl ik me netjes aan de maximum snelheid hield.
Dus het maakt niet uit wat jullie er van vinden, als ik net zo had gereden als die mevrouw die strak op de weg starend recht op mij af kwam rijden naast die trekker en op mijn weghelft dan waren zij en haar drie kindjes wel hartstikke dood geweest in dat kleine autootje. Dus mijn training werpt in ieder geval wel zijn vruchten af en dat heeft net hoogmoed niets te maken.
Wat dat betreft zou het voor de onzekere types hier ook helemaal niet verkeerd zijn om eens wat extra training te volgen na het behalen van je rijbewijs. Daar wordt je meestal niet slechter van.

De auto piloot kan zelf nog geen rotondes nemen dus je hoeft jezelf geen schijnveiligheid aan te praten over zulke auto's.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:25

verootjoo schreef:
Maar het is niet verplicht om dan 80 t gaan rijden :)* dus je bent dan niet fout, en bumperklevers wel. En die 5km langzamer zullen heus het hele verschil niet gaan maken :')

Theoretisch gezien heb je gelijk. Naast de verkeersregels heb je echter als bestuurder ook te maken met de rijprocedure. Dat is een boekje waarin staat hoe regels geïnterpreteerd moeten worden en wat gewenst gedrag is.

In die rijprocedure staat dat je aangepast en besluitvaardig moet rijden. Aangepast als meerijden met de rest van het verkeer. Binnen de wettelijke kaders natuurlijk.

Als je langzamer rijdt dan de rest van het verkeer creër je feitelijk een gevaarlijke situatie en dan kun je een proces verbaal krijgen voor artikel 5 van de wegenverkeerswet:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Een procesverbaal voor artikel 5 heeft nooit een geldbedrag maar gaat altijd naar de Officier van Justitie en die bepaald het.

Afwijkend gedrag tov de rest van het verkeer kan je dus een behoorlijk centje kosten.

En als je toch 75 rijdt...wat maakt het dan uit om die laatste 5 km er even bij te doen?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:25

Ayasha schreef:
Dat mogen ze niet al heb ik polen en kroaten en roemenen zelfs al harder zien rijden... :n afgelopen dinsdag reed ik tegen 120 op een lege snelweg naar huis en werd ik ineens razendsnel in gehaald door een roemeense vrachtwagen (de plaat was iig roemeens) die onmogelijk onder de 3.5T kon zijn... Ik heb echt even op mijn snelheidsmeter gekeken of ik wel echt 120 reed maar jawel hoor... Maar dat zijn eerder uitzonderingen in mijn ervaring. De gemiddelde nederlandse/belgische vrachtwagen-bestuurder die ik tegenkom is met de weg bezig. Misschien kom ik ook gewoon de juiste tegen, dat kan ook.

Ik wil ook niet zeggen dat alle vrachtwagen chauffeurs zo zijn hoor, had ik ook niet zo neergezet geloof ik. Maar inderdaad, het zijn wel vaak die buitenlandse chauffeurs die wat asocialer rijden en hier dan vooral de bulgaren. En dan vooral als ze andere vrachtwagens in willen halen... ik laat maar altijd mijn gas los als ik er achter zit, want als dat fout gaat, gaat het goed fout..

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:28

Oe, daarover gesproken, wat dacht je van die kleine aanhangers, caravans of zelfs paardentrailers die met 130 voorbij gestuiterd komen :(, levensgevaarlijk.

En ik blijf erbij dat mensen die te langzaam rijden het verkeer ophouden. Prima als er een linker baan is, maar pas je snelheid aan als je dan links gaat inhalen terwijl het druk is.

105 rijden waar je 120 mag.... Mag hopen dat het een meerbaanse weg is en dat je dan wel gewoon de vrachtwagens inhaald met 120. Anders vind ik dat persoonlijk echt asociaal en gevaarlijk :o
Laatst bijgewerkt door Ilse_123 op 23-04-16 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:28

Anoniem schreef:
Feit is nog steeds dat ik de fout van de vrouw moest opvangen door te remmen en zo een aanrijding te voorkomen terwijl ik me netjes aan de maximum snelheid hield.
Dus het maakt niet uit wat jullie er van vinden, als ik net zo had gereden als die mevrouw die strak op de weg starend recht op mij af kwam rijden naast die trekker en op mijn weghelft dan waren zij en haar drie kindjes wel hartstikke dood geweest in dat kleine autootje. Dus mijn training werpt in ieder geval wel zijn vruchten af en dat heeft net hoogmoed niets te maken.
Wat dat betreft zou het voor de onzekere types hier ook helemaal niet verkeerd zijn om eens wat extra training te volgen na het behalen van je rijbewijs. Daar wordt je meestal niet slechter van.

De auto piloot kan zelf nog geen rotondes nemen dus je hoeft jezelf geen schijnveiligheid aan te praten over zulke auto's.

Maar wie zegt dat wij onzekere types zijn zoals jij beweerd? Misschien ben jij wel een dikke nek type waar nog wat bij te schaven valt? En zijn wij in uw ogen onzeker maar zijn we juist in feit een verantwoordelijke type.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:29

Anoniem schreef:

Ik vind het prachtig hoe je van mij een onzeker type lijkt te maken (correct me if I'm wrong) dat blijkbaar dringend extra training nodig heeft. :D Enkel en alleen omdat ik graag oplet in het verkeer.

Leffroi schreef:
Ayasha schreef:

Ik wil ook niet zeggen dat alle vrachtwagen chauffeurs zo zijn hoor, had ik ook niet zo neergezet geloof ik. Maar inderdaad, het zijn wel vaak die buitenlandse chauffeurs die wat asocialer rijden en hier dan vooral de bulgaren. En dan vooral als ze andere vrachtwagens in willen halen... ik laat maar altijd mijn gas los als ik er achter zit, want als dat fout gaat, gaat het goed fout..

Inderdaad, ook wel zo verstandig... onder of tussen vrachtwagens komen loopt zelden tot nooit goed af voor de auto-bestuurder. :)
Het spijt me dat ik je bericht verkeerd (d of t?) geïnterpreteerd had. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:32

Ik ga ook nooit tussen 2 vrachtwagens in rijden. Dan wil ik best wat harder gaan rijden om mensen achter mij niet op te houden.

Soms kom je dan ook weer personenauto's tegen op de snelweg, die 80 rijden ipv 120. Dát vind ik ook levensgevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:36

Ayasha schreef:

Mijn vader was vrachtwagen chauffeur en ik ben veel met hem meegereden. Het was bij ons thuis not done om ook maar iets negatief te zeggen over zijn collega's. Ondertussen is zijn mening ook wel bijgesteld, je wil niet weten hoe hard hij zit te vloeken als je nu met hem in de auto zit.

On topic: Ik denk echt niet dat men anders reageert op kleine wagens, maar wel op mensen die minder vlot met het verkeer mee zijn. Mijne auto is niet klein, maar zo lang de motor niet warm is, is hij alles behalve vlot. Aangezien ik dat weet, pas ik daar mijn rijstijl voor aan en zal ik echt pas een baan oprijden als ik daar genoeg ruimte heb.
Ik ga ook niet op de rem voor snelheidsduivels die tegen mijn bumper hangen, ze zijn toch in fout als ze erop knallen wanneer ik moet remmen. En ja, dat is al eens gebeurd, ik stopte voor een licht dat op oranje sprong (was er best nog wel een eindje af toen het versprong) en de wagen achter mij dacht dat ik wel zou doorrijden. Pech voor hem, mijn auto had niets dankzij mijn trekhaak, hij had zware kosten.
Tuurlijk moet niemand de max snelheid rijden, maar ik kom wel vaak mensen tegen die traag rijden en plots versnellen als ik hen inhaal, waardoor ik mijn gaspedaal helemaal kan induwen (en nee, er achter blijven heeft geen zin, want dan vertragen ze gewoon opnieuw). Ik snap die mensen niet. Als zij niet de max willen rijden, prima, maar ze dan moeten ze het ook maar aanvaarden dat andere weggebruikers dat wel willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:38

Ik heb geen namen genoemd, als iemand zichzelf aangesproken voelt als onzeker type dan is het niet verkeerd om aan die onzekerheid wat te doen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:40

Anoniem schreef:
Ik heb geen namen genoemd, als iemand zichzelf aangesproken voelt als onzeker type dan is het niet verkeerd om aan die onzekerheid wat te doen.

Wie zegt dat diegene onzeker is? Wat is het hele punt van die onzekerheid? Niemand zegt toch dat 'ie onzeker is, enkel voorzichtig en verantwoord?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:41

Oh, komaan laat me niet lachen. Je reacheert op een paar reactie's dus is het nogal logisch dat je het op die bedoeld.

Als je zo 'n taal spreekt, moet je je niet verschuilen achter zo'n typisch antwoord maar recht toe er voor uitkomen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:42

Kijk anders voor een Peugeot 206 automaat op marktplaats hier kijk ik ook voor je hebt ze al voor 2000,00 en eronder...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:43

Leffroi schreef:
Anoniem schreef:

Wie zegt dat diegene onzeker is? Wat is het hele punt van die onzekerheid? Niemand zegt toch dat 'ie onzeker is, enkel voorzichtig en verantwoord?

Repelsteel zegt zelf dat diegene die op haar reageren dat zij niet verantwoordelijk is met het auto rijden, onzeker en star zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:44

Anoniem schreef:
Ayasha schreef:
Try me zou ik zeggen, met een hele familie die in het vliegwezen zit zou het nog wel eens kunnen meevallen. :+

Ik heb een USB stick standaard er in steken met mijn eigen muziek en ik zoek geen nummers, als ik die al zou zoeken dan kan dat via stuur bediening zonder dat ik mijn ogen van de weg moet halen. Dus nee, ik zit nooit wat te zoeken op mijn GSM of te prullen aan mijn radio/GPS, dat soort dingen doe ik voor ik vertrek of bij een eventuele tussenstop.

Dan hebben ze je blijkbaar bar weinig er over uitgelegd. Misschien een leuk gespreksonderwerp tijdens de volgende verjaardag.

Het lijkt wel of ik hier de statische types die ik vaak zie rijden die stijf achter het stuur voor zich uit starend monotoon hun weg vervolgen zichzelf zie profileren.
Ik heb toch echt niet voor niets een totaal legale bluetooth telefoon handsfreeaansluiting in mijn auto zitten. Gelukkig mag ik alle apparatuur in mijn auto ook gewoon tijdens het rijden legaal gebruiken. Ben ook blij dat ik niet zo onzeker en star ben.

Denk dat je hier duidelijk genoeg maakt dat het geen kwestie van 'wie de schoen past trekke hem aan' is en dat het vrij duidelijk is op wie je doelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:50

Als ik hier in het topic lees dat mensen nerveus worden van auto's die met hogere snelheid van achter aan komen rijden, nerveus worden als ze veelvuldig worden ingehaald en zich onveilig voelen in een kleine auto die weinig bescherming biedt dan komt dat op mij over als zeer onzeker rijgedrag in het verkeer.
Als ik een grote of snelle auto met hogere snelheid als ikzelf op me af zie komen dan denk ik niet steeds dat ik van achteren aan gereden ga worden, dan registreer ik dat zoals ik al het andere verkeer ook registreer maar daar word ik niet anders van. Ook niet als ik vaak word ingehaald en ook niet als ik een keer bij iemand anders in een kleine auto zit die weinig bescherming biedt.