Meer burenleed, buurvrouw heeft last van psychoses...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:26

Beretto schreef:
Bellatrix schreef:
We hoefden het niet te melden als er weer dingen voor zouden vallen, alleen een dossier opbouwen. Ik weet ook niet of ze nu een paar keer per week thuis is en verder nog in het ziekenhuis of dat ze hier weer de hele week zit...als ze hier weer de hele week zit en er gaan meer dingen voorvallen dan melden we het wel ja.

Wel een vreemd advies dat je niet hoeft te melden als er iets voorvalt.
Juist bij herhaaldelijk melden kom je verder en kan iemand geholpen worden.

Ja het is een inderdaad een raar advies. Ze sturen iemand naar huis en het lijkt erop dat ze dit nog niet aankan. Lijkt me toch wel belangrijk dat haar hulpverleners dat weten voor de behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:41

Beste TS lastige situatie. Ik weet er alles van af want mijn zusje heeft meerdere psychoses gehad.
Zoiets vergt veel van de persoon zelf maar zeker ook van iedereen er om heen.
Ik wens je heel veel sterkte want eerlijk je kunt weinig doen dan dat je al doet.

Met elke psychose gaat er een stukje kapot in de hersenen en dat maakt een volgende psychose alleen maar erger.

Misschien is een Eigen kracht plan wel iets voor deze buurvrouw. Dat is een soort van signaleringsplan voor iedereen die betrokken is met de persoon die psychoses ondergaat.
Dit alles ter voorkoming van. Dat heeft mijn zusje nu ook en het lijkt te werken.
Familie, vrienden en omstanders worden betrokken bij de hulpverlening en hebben een signalerende functie.

Echter dat moet je wel willen als je niet meer dan alleen een buurvrouw bent van haar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re: Meer burenleed, buurvrouw heeft last van psychoses...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 11:45

We zijn allemaal alleen maar buren van haar...niets meer en niets minder. Zij is in de 70 en de rest allemaal veel jonger, ze is erg op zichzelf. Denk ook niet dat de rest dat wil en ik eerlijk gezegd ook niet...

Daarstraks smeet ze ook weer met deuren...ze zei ook nog iets maar dat was niet te verstaan...

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:51

Bellatrix schreef:
We zijn allemaal alleen maar buren van haar...niets meer en niets minder. Zij is in de 70 en de rest allemaal veel jonger, ze is erg op zichzelf. Denk ook niet dat de rest dat wil en ik eerlijk gezegd ook niet...

Daarstraks smeet ze ook weer met deuren...ze zei ook nog iets maar dat was niet te verstaan...

Vooral als je alleen maar buren bent blijven melden,politie moet dan komen en gaat echt wel een traject opstarten als ze er gek van worden.
In zo'n geval kan uiteindelijk de burgemeester een persoon verplicht laten opnemen. Dit lukt alleen maar als je blijft melden!!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-16 23:53

Komt ze net zeggen dat ze last heeft van mijn nachtlampje, die zou te fel zijn. :roll: Ze heeft al een gordijn voor haar deur. Daarachter loopt een trap omhoog en dan is boven ergens haar slaapkamer...met deur. En ik gok dat ze daar ook al een gordijntje boven voor het raampje heeft hangen dus ik vind het een beetje overdreven en achterlijk dat ze er nu pas mee komt...Okee, doordeweeks slaapt ze hier (als het goed is) niet maar waarom er nu over komen zeuren als ik het lampje elk weekend aan heb :? Ik heb hem net uitgedaan omdat ik nog tv aan het kijken was maar hij gaat zo gewoon weer even aan, anders zie ik niets in mijn slaapkamer. Heb ook geen minder fel lampje dus ze heeft maar even pech hoor... *zucht*...misschien toch maar weer melden al deze dingen want ik word er nu alweer gek van. :o

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 00:37

Hoe kan zij last hebben van jouw lampje.. Die snap ik even niet geloof ik. De slaapkamers liggen toch niet tegenover elkaar met een raam er tussen? :o?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 01:49

Gewoon melden en absoluut niet voldoen aan haar absurde verzoeken. Jij moet ook nog een beetje normaal kunnen leven. Rekening houden met, prima, maar dit gaat ver de grens over. Ik snap alleen even niet de woonsituatie. Jullie delen een voordeur en dan ook een gang? Of? En heb je dan naast de voordeur geen slot op de deur die naar jouw gedeelte gaat?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 06:22

Sowieso op zo'n late tijd niet meer de deur open doen.
Verder ook niet ingaan op haar verzoek. Negatieve response is ook aandacht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 07:03

We hebben een gezamenlijke voordeur die uitkomt in een klein halletje. Daar zijn dan onze twee voordeuren. En ze had al eerder last van mijn woonkamer licht ( :? ) dus ze heeft een gordijn voor haar eigen voordeur gehangen omdat ze niet kon slapen van het licht in de woonkamer. Nu vond ze blijkbaar dat mijn nachtlampje ook te fel was. :+ Maar dat kan ze echt never nooit zien met zoveel deuren en gordijnen ertussen hoor...maar niet opendoen durf ik niet, straks gaat ze op de deur bonzen ofzo en daar zit ik echt niet op te wachten...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 07:49

Oh man, wat lijkt me dat vreselijk. Maar inderdaad, ik zou ook niet voldoen aan haar vraag. Die is echt absurd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 07:50

Echt niet op in gaan hoor,want de volgende keer is er weer wat, ze heeft waanideeën.
En die worden vaak toch weer erger.
Jij hebt last van haar, ik vind dat je dat ook tegen haar mag zeggen, dat ze niet meer aan je deur mag komen omdat je anders stappen onderneemt., en wat voor stappen dat hou me dan maar vaag
Kijk het is haar waarheid wat ze ziet en hoort,maar jij ziet en hoort het niet en dat mag je best zeggen op een normale manier en dat last van haar hebt.
Wat onztettend vervelend dat je daar zo moet wonen.
Niet op je tenen gaan lopen,geen ander lampje, het is haar probleem en niet het jouwe :(:)

Misschien kun je er achter komen wie haar begeleid em samen een gesperk hebben
Dat gaat wat ver,maar kan wel erg goed helpen :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-07-16 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 07:51

Wat ontzettend vervelend dit zeg. Maar maak het voor jezelf niet moeilijker dan het is, als ze op je deur gaat bonzen, bel je de politie. Klaar. En elke keer met overlast, bel de politie. Ik weet niet goed waarom jij (jullie) de tip hebben gekregen dossier op te bouwen, er is niemand die daar wat mee doet. Er zijn twee instanties in dit geval die dossier moeten opbouwen, de politie en de hulpverlening. En die kunnen dat alleen als jij (jullie) alles blijven melden.

Dit soort situaties, echt, gewoon de politie of de hulpverlening bellen. En maak ook maar elke keer melding bij de woningbouwvereniging. Je bent een schat van een meid, maar voor dit soort situaties vrees ik toch iets té lief voor een ander. Wees nu maar eens lief voor jezelf en maak net zo lang melding, klaag net zo vaak tot hier iets aan gedaan word. Niet zelf dossier opbouwen, dat gaat je echt niet helpen, maar echt alles wat niet door de beugel kan melden.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 07:52

Zeker melden. Ze hoort gewoon nog niet alleen thuis te zijn. Misschien dat ze bij de hulpverleners ander gedrag laat zien waardoor ze denken dat ze wel alleen naar huis kan gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:28

Om bijna 12 uur zou ik echt niet open doen. En haar duidelijk laten weten dat je niet gediend bent dan nog gestoord te worden.
Blijft ze dan bonken de politie bellen.

Ik denk dat het naast haar waanideeën ook aandacht trekken is.
Zij is alleen en zo heeft ze weer wat te doen.
En ze weet dat ze altijd van jou reactie heeft.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:32

In dit soort situaties vind ik niet dat de politie gebeld moet worden. De buurvrouw heeft psychoses, deze angsten maakt dat zij dit soort vreemde eisen bij Ts neerlegt. Maar helaas werkt het in Nederland wel zo dat je de politie bij burenoverlast moet bellen, wil je een dossier op kunnen bouwen en uiteindelijk stappen kunnen ondernemen. Een woningbouw kan weinig zonder overlast die vastgesteld is door de politie. Dat is nou eenmaal zo.

Ik zou niet ingaan op dit soort gesprekken. Kun je niet zien wie er voor de deur staat, voor je open doet Ts? Ik weet niet of jij een mobieltje hebt waarbij je gesprekken op kunt nemen maar daar zou ik even naar kijken. Ik heb Spraakrecorder, zat er al standaard op.

Waanideeën heeft niets met aandacht trekken te maken. Dit is voor de buurvrouw een serieus probleem en bouwt hoogstwaarschijnlijk spanning op die haar angstig maakt, wanneer zij niet met dit soort vragen bij mensen aanklopt. Maar daar kan Ts niets in betekenen. Dit moet toch echt bij de hulpverlening worden neergelegd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:34

Nee waanideeën hebben niets met aandacht te maken.
Daarom denk ik ook dat ze van beide last heeft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 08:50

Ze klopte op mijn voordeur dus dan weet ik dat zij het is. Een vreemde belt aan omdat die buiten staat. En ik heb licht branden dus ze weet dat ik thuis ben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:00

En het hoeven zelfs geen waanideeen te zijn, maar 'gewoon' extreme overgevoeligheid voor allerlei prikkels die bij mensen normaal gesproken gewoon weggefilterd worden.
Maar blijft het feit dat jij je als buurvrouw daar niet allemaal op aan kunt passen, en dat het dus bekend moet worden bij de mensen die beslissen of ze weer naar huis kan.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:16

Dit is een heel vervelende situatie. Het is niet gemakkelijk om om te gaan met iemand met psychoses. Ken ook iemand die er gehad heeft. Was absoluut niet plezant. Vertrouwde ook niemand meer...
Probeer haar geen ongelijk te geven of haar niet het gevoel te geven dat je haar niet gelooft (bv over het nachtlampje). Maar geef kort, heel rationeel en kalm aan dat jij je nachtlampje nodig hebt of het voor jou belangrijk is dat de voordeur dicht is om deze of deze reden (staat er overigens ook niets in het contract over het al dan niet sluiten van de gemeenschappelijke voordeur??? zo ja, kan je eventueel ook aanhalen) en je daar ook niet van af gaat wijken. Probeer niet in een discussie te belanden want daar bereik je over het algemeen niets mee (behalve dat zij nog sterker gaat geloven in haar waanideeën).
Heb zo ook ooit een gesprek gehad met de persoon die ik ken. Hij geloofde mij ook niet toen ik zei dat ik niet kon ingaan op zijn vraag en was nogal opgejaagd (gelukkig wel aan de telefoon). Ik heb hierop gewoon gereageerd dat het best kon zijn dat hij mij niet geloofde maar ik alsnog niet op zijn verzoek zou ingaan. Hierna is hij iets of wat gekalmeerd en heeft hij het (althans even) zo gelaten.
Je geeft aan dat je 'alweer' gek wordt van haar. Geef dit toch echt wel aan aan mensen die erbij betrokken zijn. Het kan niet de bedoeling zijn dat jij eronder gaat lijden. Geef aan dat je erachter staat dat ze terug naar haar eigen huis kan komen etc etc (want als ik je goed begrijp sta je daar ook achter), maar dat je alsnog overlast ondervindt.

Mandybrandt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:53

Sorry hoor maar ik vind het echt niet netjes om
Zoveel informatie over deze dame op het internet te zetten, haar voornaam, huisnummer en wat voor werk ze vroeger deed nu kan iedereen uit achterveld achterhalen om wie het gaat. Niet zo prettig voor mevrouw! Het is een ziekte waar ze niets aan kan doen als het straks beter gaat staat dit over haar op het internet!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:35

Je kunt niet 'beter'worden met een dergelijke aandoening.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:07

har166 schreef:
Je kunt niet 'beter'worden met een dergelijke aandoening.

Daar ben ik het niet mee eens, zat mensen die eenmalig een psychose krijgen. En ook met de juiste medicatie kan een hoop bereikt worden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 18:13

Mandybrandt schreef:
Sorry hoor maar ik vind het echt niet netjes om
Zoveel informatie over deze dame op het internet te zetten, haar voornaam, huisnummer en wat voor werk ze vroeger deed nu kan iedereen uit achterveld achterhalen om wie het gaat. Niet zo prettig voor mevrouw! Het is een ziekte waar ze niets aan kan doen als het straks beter gaat staat dit over haar op het internet!

Niemand weet over wie het gaat (ja, één persoon en die heeft ook netjes geen naam genoemd) dus ik zie geen problemen. Ik ben altijd netjes (geweest) tegen haar en ze mag van mij best in haar eigen huisje wonen maar niet als ze overlast bezorgt. Dus ik ben het niet met je post eens.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 00:37

Ik vind TS hartstikke netjes. Ze noemt geen namen, adressen of persoonlijke gegevens. Verder praat ze niet naar over de buurvrouw, noemt haar namen of schildert haar slecht af. Ze heeft gewoon last van haar en dat mag ze best uitten. Ze vraagt zich af wat ze hiermee kan doen en de hulpinstanties helpen haar er niet mee. Wat moet ze dan?

TS: Als ze de volgende keer laat aanbelt doe je gewoon open, maar zeg je dat vanaf nu dat je 's avonds laat niet meer de deur opendoet, omdat het simpelweg te laat is, en of ze dan niet meer bij je aan de deur wilt komen. Doet ze dat wel, gewoon negeren en blijft ze kloppen, dan bel je de politie. Klaar.

Ik vind het ook sneu voor de buurvrouw, zulke ernstige psychische klachten, dat is gewoon erg triest.... Maar TS is niet haar begeleider, vriendin of hulpverlener. Ze is haar buurvrouw die last van haar ondervind. Helpen doe je als goede buur, maar tot het redelijke, en de buurvrouw gaat ver over die redelijke grenzen heen.

Je moet niet voldoen aan haar aparte eisen en haar ook vertellen dat je dat niet gaat doen als ze weer aan de deur komt met iets, en of ze wil ophouden met onredelijke verzoeken.

Klopt ze overdag aan, oké, doe je de deur open, hoor je haar uit, is het redelijk, pas je je iets aan, maar is het onredelijk, zeg je nee, leg je uit waarom niet, en klaar. Komt ze er nog een keer mee aan, gewoon weer nee zeggen, deur dicht. Klaar. Blijft ze lastig vallen ondanks dat je hebt uitgelegd dat je er niet aan gaat voldoen > bel je de politie.

Komt ze 's avonds laat nog aan de deur, vertel je haar dat je dat niet meer wilt, niet open doet na een bepaald uur, en stappen onderneemt als ze het wel doet. Komt ze dan toch aan de deur 's avonds laat, terwijl je expliciet hebt gevraagd dat niet te doen; blijft ze kloppen of blijft ze het regelmatig doen > Politie.

Heel streng misschien... Maar jij moet toch ook woongenot hebben in je eigen huisje... En de hulpverleners helpen je niet helemaal hierin. Ze hebben je 1x een update gegeven en dat was dat.. En dat je zelf dossier moet opbouwen. Waarvoor? Dat heeft toch geen enkel nut, zelf een dossier opbouwen. Gewoon elke keer als ze een grens overgaat, melding maken en hun bouwen maar zelf dat dossier op. Daar ben jij niet voor.

Grenzen aangeven aan haar en melding maken als ze over die grenzen gaat.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 05:53

ElineS schreef:
Je moet niet voldoen aan haar aparte eisen en haar ook vertellen dat je dat niet gaat doen als ze weer aan de deur komt met iets, en of ze wil ophouden met onredelijke verzoeken.

Dit zou ik persoonlijk niet zo zeggen. Ja, het zijn veel eisen die ze stelt en daar moet TS niet aan voldoen. Echter zijn deze eisen voor mevrouw zelf wél redelijk (in haar beleving dan hé). Ga je daar tegenin riskeer je dat meer kwaad dan goed doet en mevrouw alleen maar meer overtuigd raakt van haar ideeën, wantrouwiger wordt enz. Wel kan je aangeven dat je probeert rekening te houden met haar, maar dat je niet aan al haar eisen tegemoet kan komen.

ElineS schreef:
Heel streng misschien... Maar jij moet toch ook woongenot hebben in je eigen huisje... En de hulpverleners helpen je niet helemaal hierin. Ze hebben je 1x een update gegeven en dat was dat.. En dat je zelf dossier moet opbouwen. Waarvoor? Dat heeft toch geen enkel nut, zelf een dossier opbouwen. Gewoon elke keer als ze een grens overgaat, melding maken en hun bouwen maar zelf dat dossier op. Daar ben jij niet voor.

Hulpverleners lopen natuurlijk ook tegen grenzen aan hé. Ze kunnen / mogen, zeker aan buren, ook niet veel vertellen kwestie van beroepsgeheim. Dat ze aan buren een update geven is al heel wat... Je kan wel aan hulpverleners om advies vragen over hoe bepaalde situaties aan te pakken.
Zelf een dossier opbouwen heeft op het eerste zicht weinig zin voor TS, maar op wat langere termijn kan dit wel degelijk zin hebben om verschillende redenen. Je hebt iets concreet in handen (wat je eventueel ook kan gebruiken als er politie o.i.d. aan te pas komt "het is niet de eerste keer"). Bovendien kan hier later ook mee gewerkt worden in de begeleiding van mevrouw, wellicht is het nu nog te vroeg om haar hiermee te confronteren. Als mevrouw hierin begeleid wordt, heeft dit ook voordelen voor de buren.