ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:28

Goof schreef:
Heeft niets met gedrag te maken, hun sport bevat een hoge snelheid. Daarom vinden alle zondagse recreanten het lastig om met hen om te gaan.
Ze zullen echter toch ergens hun sport moeten beoefenen.

Niet ten koste van (de veiligheid van) anderen lijkt mij. Sport is in dat opzicht nog altijd geen noodzaak.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:30

Ik heb een aantal wielerclubs hier in de omgeving deze link gestuurd, met het verzoek die op hun webpagina te zetten en in hun nieuwsbrieven te communiceren aan hun leden. Heeft een paar toffe reacties opgeleverd!
http://www.hippisch-toerisme.nl/fietser-vs-paard/
(Dit is niet specifiek voor grote groepen wielrenners op de weg, maar meer voor de enkeling of kleine groepjes, op de weg of in het bos.)

emmaudb

Re: ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:45

Dat vind ik inderdaad een goed verhaal uit de link Dorien. Ook goed dat je actie hebt ondernomen.

Ik heb opzich niks tegen wielrenners. Van mij mogen ze zo hard er voorbij fietsen als ze willen (al kan ik me voorstellen dat dat met een jong paard niet prettig is). Wanneer het kan stap ik in de berm.
Wat ik wel merk is dat je inderdaad de wielrenners niet aan hoort komen. Dus als ze van achteren even iets roepen dan is dat wel prettig. Daarnaast rijden zij altijd zo dicht langs mij heen. Paard trekt zich niks aan van wielrenners maar als ze er echt dicht langs heen fietsen vindt hij dat echt niet leuk. Dus afstand is ook wel een dingetje vaak.

Midden op de weg rijden om zo de wielrenners te dwingen om langzamer te rijden vind ik nou ook niet echt een hele goede actie. Een gebaar is veel duidelijker.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:51

Goed verhaal inderdaad, ik heb het even op mijn Facebookpagina gedeeld, wie weet kan ik er mensen nog mee helpen!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:52

Nikass schreef:
Goof schreef:
Heeft niets met gedrag te maken, hun sport bevat een hoge snelheid. Daarom vinden alle zondagse recreanten het lastig om met hen om te gaan.

Niet ten koste van (de veiligheid van) anderen lijkt mij. Sport is in dat opzicht nog altijd geen noodzaak.

Hoor je wat je zegt? Besef je dat exact die tekst ook op recreatieruiters kan slaan die menen dat het normaal is dat hun paard op de weg af en toe uit zijn plaat kan gaan van passerend verkeer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 12:59

Goof schreef:

Niet ten koste van (de veiligheid van) anderen lijkt mij. Sport is in dat opzicht nog altijd geen noodzaak.[/quote]
Hoor je wat je zegt? Besef je dat exact die tekst ook op recreatieruiters kan slaan die menen dat het normaal is dat hun paard op de weg af en toe uit zijn plaat kan gaan van passerend verkeer?[/quote]

Precies: het geldt voor beide kanten: een buitenritje over het asfalt is ook geen noodzaak. We zullen rekening moeten houden met elkaar. Ben benieuwd naar de reactie van wielrennend NL trouwens. Goed dat de link doorgestuurd werd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:00

Maartje1990 schreef:
Als een ruiter of menner duidelijk maakt dat het tempo omlaag moet, dan moeten de wielrenners daar ook rekening mee houden.

Een ruiter of menner moet daar niet om hoeven vragen. Dat moeten de wielrenners gewoon uit zichzelf en altijd doen.

Karl66 dan ken je vast ook wel de route langs de Amstel? Maakt niet uit of je te paard of op een gewone fiets zit of in een auto... de groepen wielrenners daar rijden enorm hard en enorm asociaal. De Amstel is druk en niet zo breed, waardoor ze je bij het passeren gewoon raken. Ook in het Amsterdamse bos wordt snoeihard gereden en wandelaars worden gewoon van hun sokken gereden. Als ze een hond zien lopen - die daar los mag - beginnen ze sowieso direct te schelden. Ik heb de ervaring als ruiter, als fietser, als wandelaar met en zonder honden en ik heb geen goed woord voor groepen wielrenners en ook de groepen joggers kunnen er wat van. Vijf breed op een smal voet paadje en de "gewone" wandelaar wordt letterlijk de berm in gedrukt.

Oomens: ik weet niet wat je bedoelt? heb ik dat ergens gezegd dan? Feit blijft wel dat een paard een vluchtdier is en ook het meest ervaren paard met professioneel ruiter kan reageren. Een ruiter op de weg gewoon in stap is ook geen sporter op hoge snelheid... (maar gewoon een verkeersdeelnemer, en jij weet niet met welk doel hij daar rijdt).
Het gaat om hoe je passeert: als ruiter haal je ook geen voetganger in in draf of galop. Dat zou ik ook asociaal vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:03

Nikass: mits voldoende afstand zie ik er geen probleem mee om een paard te passeren met 30 km. Dat is misschien voor een fietser hard, maar de meeste auto's rijden harder. Maar daar zullen de meningen over verschillen :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:17

Nikass schreef:
Oomens: ik weet niet wat je bedoelt? heb ik dat ergens gezegd dan? Feit blijft wel dat een paard een vluchtdier is en ook het meest ervaren paard met professioneel ruiter kan reageren. Een ruiter op de weg gewoon in stap is ook geen sporter op hoge snelheid... (maar gewoon een verkeersdeelnemer, en jij weet niet met welk doel hij daar rijdt).
Het gaat om hoe je passeert: als ruiter haal je ook geen voetganger in in draf of galop. Dat zou ik ook asociaal vinden.

Geen sporter op hoge snelheid, maar wel een sporter, en blijkbaar iemand die met zijn vluchtdier een (onverantwoord?) gevaar op de weg oplevert.

In het stukje waarop ik in mijn vorige post reageerde ging het erover dat sport geen goed excuus is om gevaar te veroorzaken. Mijns inziens geldt dat beide kanten op, en maakt het geen zak uit of dat gevaar komt door hoge snelheid en weinig overzicht in een dichte groep, of door een 500kg zwaar ongeleid projectiel met vluchtneigingen.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:20

Ik denk dat, als het tolerantie niveau van de meeste mensen blijft dalen, er straks helemaal geen wielrenners of ruiters meer op de weg mogen. :=
Probleem ook opgelost natuurlijk. ;)

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:33

Ik vind de post van Xyzutu2 een heel verstandige post, jammer dat geen van de wielrenners daarop reageren. Het is juist dit gegeven waarmee ik zowel als ruiter, wandelaar en automobilist problemen mee heb. Ik verwacht echt niet dat wielrenners mij met mijn paard stapvoets passeren op meters afstand. Maar ik verwacht wel van elke verkeersdeelnemer dat die kan reageren op onverwachte situaties in het verkeer. En dat kan een paard zijn wat onverhoopt toch iets spannend vindt, maar ook een klein kindje dat aan het fietsen is en om een of andere reden plots uitwijkt. En dan is een vrachtwagen nog beter uitgerust om hierop te anticiperen en te reageren dan een groep wielrenners. En dat vind ik een heel kwalijk feit waar heel weinig rekening mee gehouden wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:48

oomens schreef:
...en blijkbaar iemand die met zijn vluchtdier een (onverantwoord?) gevaar op de weg oplevert.

Waar baseer je dat op?

Ik heb ook geen moeite met een wielrenner die op ruime afstand op normaal tempo langs rijdt, maar dat is dus juist het probleem. Ze passeren je rakelings, als ze je achterop komen hoor je ze niet aankomen en ze rijden ff heel wat harder dan 30 km per uur.
Mijn paard reageert er overigens totaal niet op, maar misschien wel op de vuilnisbak die opeens rechts van de weg staat en die er gisteren niet stond... Wanneer ze dan één pasje opzij zet ligt de wielrenner er onder. En ondanks dat ik niet van wielrenners hou gun ik dat toch mijn medemens niet en ook niet het overige verkeer wat daar op moet reageren. Als wandelaar vind ik het wel heel vervelend als ze me bij het passeren raken en ook hoef ik geen scheldwoorden naar mijn hoofd omdat ik gewoon ergens ben waar ik mag zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:58

Nikass: wat is volgens jou dan een normale snelheid voor een wielrenner?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:05

Maartje1990 schreef:

Of het een normale snelheid is weet ik niet maar op de Jachthuislaan in Soest heb ik ze wel eens boven de 40 kilometer per uur geklokt.

Wat ze daar overigens ook doen is zodra ze de jachthuislaan oprijden in een keer met 4, 5 of 6 naast elkaar uitwaaieren. Heel indrukwekkend voor de meeste paarden en andere verkeersdeelnemers.
(onder tussen roepen ze dan naar iedereen: aan de kant, aan de kant, aan de kant)

De jachthuislaan is een parallelweg van de Biltstestraatweg.

Gemiddelde snelheden gevonden op het internet

Beginner wielrenner 25 tot 30 km/u --- 30 tot 35 km/u
Geoefend wielrenner 30 tot 40 km/u --- 35 tot 45 km/u
(Semi) prof wielrenner 35 tot 45 km/u --- 40 tot 50 km/u

Eerste kolom training 2e tijdens een wedstrijd.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 21-03-16 14:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:16

Josien_ schreef:
Goed verhaal inderdaad, ik heb het even op mijn Facebookpagina gedeeld, wie weet kan ik er mensen nog mee helpen!

Super, ik hoop dat nog meer mensen dat doen!
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 21-03-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:18

florence123 schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat als er een auto/moto me nadert van achter, dan ga ik ook in het midden lopen tot hij vertraagd en dan ga ik aan de kant :)
Is voor mijn eigen veiligheid hoor, anders zoeven ze je zo voorbij

Die ervaring heb ik anders niet hoor. Maar ik denk dat vooral het zoeven voor iedereen anders is.
Vind het niet fijn als ze bijna m'n been mee pakken maar verder ga ik zo ver mogelijk de berm in en heb niet veel last van "te hard" rijdende auto's.
Wel heeft ponylief altijd een reflectiedeken op dus ze kunnen me haast niet missen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:40

Ik woon helaas in het wahalla voor fietsers.Lange geasfalteerde fietspaden langs kanalen en meer.Gemeente heeft er keurig met grote leeters in de breedte van de paden opgeschilderd,deze paden zijn er voor iedereen.En dan een afbeelding van een fietser ,voetganger en een auto'tje plaatselijk verkeer onder.Maar de heren wielrenners(gek genoeg heb ik nooit last met dames op een fiets) Vinden dat ze god zijn.Mijn honden zijn al aangereden(aan de lijn) Mijn paard is regelmatg aangereden en ikzelf ook al.Gelukkig zijn de paarden zo mak dat de wielrenners ze koud laten.
Wat mij ook altijd erg verbaast is dat ze wel dure fietsen met bij behorende pakjes kunnen kopen maar dat er geen geld voor een fiets bel is.
En dan dat ordinaire geschreeuw tegen je als ze willen passeren.
Regelmatig ook opmerkingen over dat ik te veel honden bij heb.Ze lopen keurig aangelijnd naast me maar met een roedel honden ben ik blijkbaar te breed voor de heren .

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:43

beatje schreef:
Ik woon helaas in het wahalla voor fietsers.Lange geasfalteerde fietspaden langs kanalen en meer.Gemeente heeft er keurig met grote leeters in de breedte van de paden opgeschilderd,deze paden zijn er voor iedereen.En dan een afbeelding van een fietser ,voetganger en een auto'tje plaatselijk verkeer onder.Maar de heren wielrenners(gek genoeg heb ik nooit last met dames op een fiets) Vinden dat ze god zijn.Mijn honden zijn al aangereden(aan de lijn) Mijn paard is regelmatg aangereden en ikzelf ook al.Gelukkig zijn de paarden zo mak dat de wielrenners ze koud laten.
Wat mij ook altijd erg verbaast is dat ze wel dure fietsen met bij behorende pakjes kunnen kopen maar dat er geen geld voor een fiets bel is.
En dan dat ordinaire geschreeuw tegen je als ze willen passeren.
Regelmatig ook opmerkingen over dat ik te veel honden bij heb.Ze lopen keurig aangelijnd naast me maar met een roedel honden ben ik blijkbaar te breed voor de heren .

Een fietsbel steekt uit, extra wrijving dus met de lucht, dus dan kunnen ze minder hard, duhhhh :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:03

Fietsbel is verplicht in Nederland

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:08

Mignonne schreef:
Wanneer je in een groep fietst met een man of 20 zit je niet binnen een paar seconden achter elkaar. Nee want iedereen moet het door hebben, ruimte maken, afremmen en vooral opletten. Met een vaartje van 30/40 soms 50 neemt dat aardig wat meters in beslag.

Dit kan dus wel. Ik ben in het verleden een paar keer gepasseerd door dezelfde ploeg. De eerste keer stond ik raar te kijken toen ik ineens van verre:" WANDELAAR MET HONDJES" hoorde roepen. Ik kijk achterom en zie binnen een paar seconden de brede stoet veranderen in een lange sliert die mij en mijn hondjes ruim konden passeren op de smalle landweg +:)+ _/-\o_ .
En dan de volgende dag op hetzelfde stuk ineens:"GA AAN DE KANT MET DIE poedersuiker" achter je horen en ternauwernood kan voorkomen dat er een stel van die idioten tegen je hondjes op rijden _-:( . De berm is op dat stuk maar net 30 cm dus veel ruimte om opzij te gaan heb je echt niet. En dan nog mij uitschelden voor blinde trut tijdens het passeren :Z

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:15

Ik zelf heb minder ervaring met het ploeg fietsen. Maar neem aan dat je daar ook handiger in wordt als dat vaker gedaan wordt en als er vaste afspraken worden gemaakt over wie achter wie gaat fietsen, snelheid verminderen etc. Dit dan allemaal veel soepeler verloopt. Helaas heb je er inderdaad van die mensen bij zitten die denken dat de weg van hen is. Maar dat heb je met alle weggebruikers, niet alleen wielrenners

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:29

Ik ga vanavond even uitgebreid reageren. Maar wat 2 posten boven mij gezegd word. Het door geven can voor naar achter wat er loopt enz hebben wij ook geleerd en doen de meeste van ons ook consequent.
Wanneer dit al niet eens word gedaan in een groep vind ik het inderdaad ook asociaal gedrag en word er geen respect getoond

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:31

Maartje1990 schreef:

Ik weet niet over hoeveel km we het hebben maar het moet een snelheid zijn waarbij je nog verantwoord kunt anticiperen in het verkeer.

Ik vind in zulke grote ploegen rijden op de openbare weg sowieso idioot. Waar is dat voor nodig?

Ja je hebt tussen alle soorten weggebruikers asociale types dat klopt, maar dit topic gaat over wielrenners en het blijkt toch wel dat die voor veel mensen ergernis nr 1 zijn.
Wat mij betreft wordt dat versterkt doordat ze onbeschoft tegen je tekeer gaan. Tot aan dreigementen aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:37

Eerlijk, ik heb negatieve ervaringen met automobilisten/vrachtwagen bestuurders, voetgangers/joggers, fietsers/wielrenners, motorrijders en andere ruiters. Gewoon omdat je nu eenmaal asso's op de baan tegen komt en die asso's vind je in alle groepen.

Maar ik vind dat iedereen zich aan de wegcode moet houden en elke weggebruiker heeft zijn eigen plekje op de baan. Je hoort me niet morren over fietsers die op de rijbaan rijden als je duidelijk ziet dat het fietspad er rot slecht bij ligt. Als ik, met mijn paard, niet in de berm kan en er komt een auto met rot vaart aan, dan durf ik ook wel even uitwijken op een fietspad als er 1 is. Waar ik me wel aan erger, zijn de groepen die niet de wettelijke begeleiding bij hebben, maar wel een plek op de baan innemen waar ze op dat moment wettelijk gezien niet het recht op hebben en die dan ook nog eens beginnen te schelden op mensen die wel braaf de regels volgen, maar zich blijkbaar op een plek bevinden waar de wielrenners gebruik van willen maken. En ik denk dat net daar de grote ergernis naar wielrenners toe vandaan komt, wat ik erg vind voor die mensen die gewoon netjes zich gedragen. Zij krijgen toch ook maar een stempel die ze niet verdienen.

We willen allemaal onze sport uitoefenen en elke sport heeft zijn eigen federatie. Waarom slaan die niet de handen in mekaar en organiseren zij geen gezamelijke actie? We kunnen vandaag de dag toch niet zeggen dat het moeilijk is om veel mensen tegelijkertijd te bereiken hé.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:51

Nikass schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik weet niet over hoeveel km we het hebben maar het moet een snelheid zijn waarbij je nog verantwoord kunt anticiperen in het verkeer.

Ik vind in zulke grote ploegen rijden op de openbare weg sowieso idioot. Waar is dat voor nodig?

Ja je hebt tussen alle soorten weggebruikers asociale types dat klopt, maar dit topic gaat over wielrenners en het blijkt toch wel dat die voor veel mensen ergernis nr 1 zijn.
Wat mij betreft wordt dat versterkt doordat ze onbeschoft tegen je tekeer gaan. Tot aan dreigementen aan toe.

Gezellig en motiverend om met zo'n grote groep te trainen?

Waar is het voor nodig om met zo'n grote groep paarden op buitenrit te gaan? Zullen ook mensen zeggen, onzin, nergeens voor nodig.

In dit topic gaat het indd over wielrenners maar juist daarom kun je daaruit niet de conclusie trekken dat juist die groep de grootste irritatiefactor is. Ik erger mezelf 's zomers persoonlijk meer aan al die oude mensjes die op de weg fietsen en niet aan de kant gaan :+