Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:29

Varekaj schreef:
Ik ben nooit doodgegaan aan een tik. Het probleem met een tik is voornamelijk dat mensen hun emoties teveel laten meeslepen als ze er eentje uitdelen. Dan tik je harder dan in verhouding nodig is. Vanuit dat standpunt begrijp ik wel dat men het liever niet meer ziet, maar aan de andere kant zijn we er niet zoveel slechter door geworden (algemeen genomen).

Dat geloof ik ook. Maar ook hierin blijkt weer een gebrek aan relativeringsvermogen. Men maakt het veel groter dan het is.

Voorbeeld.
Kind mag zich niet verbranden aan de kachel. Dat is logisch. Maar het concept hitte kennen ze nog niet en kun je nog niet uitleggen. Ik zou zeggen, handje er tegen aan dat ze het kunnen voelen maar wel te kort om zich te kunnen bezeren. Veel mensen zien dit al als mishandeling. Ik zie het juist als leerzaam, in het belang van het kind.

Ik zie ook mensen waar het kind steeds bij stroomdraad komt na 100x waarschuwen. Steeds in paniek het kind weghalen. Als het kind niet weg kan blijven, laat het hem maar een keer voelen dan. Zo erg is dat niet, want vroeg of laat gaat dit tóch gebeuren.

Brainless

Re: Nul tolerantieniveau tegenwoordig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:30

Dat heb ik ook gedaan met leren oversteken... heb nu nog 3 kinderen over :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:31

Dat is dus het punt. Een tik kan bijvoorbeeld een reflex zijn omdat je kind anders een pan kokend water over zich heen trekt. Maar het kan evenzeer bij iemand anders een gigantische klap tegen de kaak betekenen omdat ie een keertje "sh*t" zegt bijvoorbeeld. Er is geen maat in te trekken.

Ik zeg niet dat ik er achter sta trouwens, alleen maar dat het ook niet zo'n gigantisch drama was als er soms van gemaakt wordt.

@Desiree: en als je kind dan een keer aan de stroom hangt krijg je gelijk een tirade over je heen omdat je je kind niet hebt beschermt :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:31

Ik vind slaan een beetje als extra-scherpe bitten met prikkeldraadmiddenstuk, of te grote sporen of een te zware zweep. Het geeft een korte reactie van angst, en wellicht kortdurend wat je wilt, maar het levert vrijwel nooit een beter inzicht op.
En als je voldoende timing hebt om op het juiste moment in te grijpen om geen ongelukken te maken met dat soort middelen (en ook je emoties kunt doseren), heb je die zware middelen helemaal niet nodig omdat je al veel eerder met minder ingrijpende dingen hetzelfde hebt kunnen bereiken.
En als je niet voldoende timing hebt, kun je ze niet goed gebruiken omdat je daarmee schade aanricht en men er alsnog ongevoelig voor wordt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:32

Brainless schreef:

Dat is ook meer dan genoeg. :+

Oversteken is een slecht voorbeeld. Ik zou mijn kinderen liever niet overleveren aan de grillige maatschappij. Doe ik met mijn honden immers ook niet.
En kokend water is ook iets waar je geen risico mee kunt nemen.

Varekaj schreef:
@Desiree: en als je kind dan een keer aan de stroom hangt krijg je gelijk een tirade over je heen omdat je je kind niet hebt beschermt :P

Zou dat?

Als je op het platteland woont, krijg je vroeg of laat een keer stroom op je mieter. Of je jong bent of oud, of je mens bent of dier. Het hoort er nu eenmaal bij.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 17-03-16 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:33

Dat is voor mij een punt van nultolerantie: mensen die hun kinderen aan een (drukke) straat laten spelen en ze vrolijk van de ene kant naar de andere laten rennen zonder kijken...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:34

Varekaj schreef:
Dat is voor mij een punt van nultolerantie: mensen die hun kinderen aan een (drukke) straat laten spelen en ze vrolijk van de ene kant naar de andere laten rennen zonder kijken...

Kan ik me niets bij voorstellen. Bestaan zulke mensen echt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:35

Desiree schreef:
Brainless schreef:

Dat is ook meer dan genoeg. :+

Oversteken is een slecht voorbeeld. Ik zou mijn kinderen liever niet overleveren aan de grillige maatschappij. Doe ik met mijn honden immers ook niet.

Kinderen leren anders dan volwassenen.
Hoe vaak de mijne wel niet van de trap af is komen duikelen.... en zo weer doen.
Kat die krabt... 3x per dag was niets.

Er zijn kinderen die die link niet (vroeg) leggen.
Daarom vind ik dat je kinderen dingen moet leren die bij hun leeftijd passen.

Als kinderen pijn zouden gebruiken om te stoppen iets te doen, zouden ze niet leren staan/kruipen/lopen.
Want dan zouden ze na 1 flinke duikel altijd maar op hun rug blijven liggen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:40

Maar wat valt er nog te leren als je doodgereden wordt?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:44

Niets; vandaar dat je als ouders de taak heb je kinderen te beschermen.
Een kind van 18 maanden zal vaak echt niet door hebben dat de kachel vandaag heet is en morgen weer koud.
Er zijn er genoeg die zich meermalen branden; dus om maar te zeggen "zo leer je het maar"; werkt dus vaak niet.

Mijn kinderen hebben nog nooit stroom gehad en ja ze liepen dagelijks los op de boerderij;
maar pas op die leeftijd dat ze gevaar beter herkennen en beter luisterden.
Ze wisten dan ook; niet de wei in; niet tussen de koeien/paarden in de stal enz.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:48

Ze wisten dat ze niet de wei in mochten tussen de koeien en paarden. Dat had jij ze duidelijk kunnen maken en kennelijk luisterden ze goed naar jou.
maar niet alle kinderen luisteren altijd goed. En dan sta je machteloos. Want je mag geen tik uitdelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:58

@ Desiree: Yup, ik zie het dagelijks hier aan het schooltje :+

Doet me denken aan een kereltje van 6 dat ik ken. Die blijft herhaaldelijk dieren pijn doen, maar op een gemene manier. Om naar de voordeur te gaan moet je een trap op, die heeft op de zijkant een muurtje van pak 'm beet 1m50 hoog. Kereltje duwt die hond daar doodleuk vanaf en blijft dat gewoon doen als ie weer de kans krijgt. Of die ouders nou straffen of niet, maakt niet uit. Vraag je "waarom die je de hond zo pijn?" krijg je het schrikwekkende antwoord "het stemmetje in mijn hoofd zegt dat".

In zo'n geval is de nultolerantie bij mij ontzettend snel bereikt hoor. Tuurlijk moet een kind leren dat een dier pijn doen niet mag, maar dit is wel even een straatje verder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:06

Desiree schreef:
Ze wisten dat ze niet de wei in mochten tussen de koeien en paarden. Dat had jij ze duidelijk kunnen maken en kennelijk luisterden ze goed naar jou.
maar niet alle kinderen luisteren altijd goed. En dan sta je machteloos. Want je mag geen tik uitdelen.

Ik heb er 1 die wat moeilijker was qua luisteren, maar ik heb nooit machteloos gestaan omdat ik geen tik mocht uitdelen.
Ik ben er ook niet mee opgegroeid dus ik heb nooit met "jeukende handen" gestaan of de neiging gehad een tik te geven.
Dan zit dat niet in je systeem.

En waarom is het de 1 (laat maar zijn handen branden) of de ander (geef hem maar een lel).
Alsof opvoeden daarom draait.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 21:11

Varekaj schreef:

Doet me denken aan een kereltje van 6 dat ik ken. Die blijft herhaaldelijk dieren pijn doen, maar op een gemene manier. Om naar de voordeur te gaan moet je een trap op, die heeft op de zijkant een muurtje van pak 'm beet 1m50 hoog. Kereltje duwt die hond daar doodleuk vanaf en blijft dat gewoon doen als ie weer de kans krijgt. Of die ouders nou straffen of niet, maakt niet uit. Vraag je "waarom die je de hond zo pijn?" krijg je het schrikwekkende antwoord "het stemmetje in mijn hoofd zegt dat".

In zo'n geval is de nultolerantie bij mij ontzettend snel bereikt hoor. Tuurlijk moet een kind leren dat een dier pijn doen niet mag, maar dit is wel even een straatje verder.

Mijn alarmbellen zouden dan afgaan, " stemmetjes horen". Zouden ze beter hulp voor zoeken in de gezondheidszorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:17

Die belletjes gaan bij heel veel mensen af, alleen niet bij de ouders en grootouders. Maw, diegene die de dagelijkse opvoeding doen. Ze vinden het wel bizar, dat wel, maar niet zodanig dat ze ermee stappen ondernemen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:58

Varekaj schreef:

Oke. Ik snap je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:19

Eentje waarbij we vast allemaal nultolerantie hebben:

Iemand die het waagt een haar te krenken van onze paarden/honden/katten/andere huisdieren/kinderen/meest geliefde personen.

Dan bedoel ik in de zin van agressie, mishandeling...

De eerste die een vinger verkeerd uitsteekt naar mijn dieren, die weet nog niet hoe razend een hottentot van 1m60 kan worden.
Idem met mijn vriend trouwens. Hij kan best voor zichzelf opkomen, maar als het te gortig wordt sta ik er wel gelijk bij.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 01:09

VivaLaVida schreef:
Blij dat ik geen zeik buren heb.
Hier lopen allemaal katten in de buurt die ook in mijn tuin komen, laatst ook een kater die in huis kwam en bog sproeide ook. Kan je potje gaan huilen maar ik doe gewoon t kattenluik dicht snachts en anders kopen we zo'n ding met chip. Tis wel andermans kat maar ik ga dat beest zn plezier van het buitenzijn niet ontnemen, en mijne lopen trouwens ook buiten. Hier in de buurt hebben veel mensen kippen/hanen (ik ook kippen) met herrie en kids met herrie en de buren hebben een pup die alles nog moet leren en dus best wat af jankt.. Tja.. Kan wel moeilijk gaan doen maar das toch zonde van je energie??

Er zullen altijd mensen zijn die het okee vinden. Maar het gaat er soms ook om dat er mensen zijn die het niet okee vinden, die hebben er last van. Dan vind ik het persoonlijk erg irritant dat je dat negeert, daar doe je toch wat mee. Je past je toch een beetje aan?

Ik hoef de kat van mijn buren echt niet binnen te hebben. Dat beest komt 's nachts door de slaapkamer ramen naar binnen. Sloopt m'n gordijnen en planten. Ik schrik me de pleuris als ie op m'n bed land terwijl ik onder dat raam slaap... En als ik vergeet de deur van de voorraadkamer dicht te doen, dan loopt ie tussen de winkelinventaris.
Als je dan toch weet dat dat een probleem is, dan doe je daar toch wat mee?

Nog zo iets. We wonen aan een hof. De mensen moeten altijd op de fiets langs ons huis naar de straat. Logisch. Voor mijn deur ligt een drempel, mensen nemen die. Dat scheelt een stoeprandje. Scherp hoekje om, drempel, straat... Perfect. Alleen dat betekend dus dat ik elke keer op blinde gok mijn deur uit stap. Ik zie die mensen namelijk niet aankomen en zij mij ook niet. Dus dat ging fout, stap de deur uit met de hond. Wordt de hond aangefietst.
Dus ik ga door grote moeite (echt) om bij de gemeente een afrit te krijgen voor fietsers. Maanden mee bezig geweest. Vervolgens bij iedereen aan gegeven waarom die er ligt...
Maken mensen er nog geen gebruik van. Sta ik met iemand te praten in de deuropening wordt die persoon wederom aangefietst.

Nou noem mij intolerant, dan schiet ik uit m'n slof. Serieus, als je weet dat iemand daar echt een probleem mee heeft. Waarom ga je dan serieus nog zo'n situatie opzoeken. Hoe moeilijk is het om je aan te passen?

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 02:39

Hammeke schreef:
Het gaat dus om een sociale wijk, neem ik aan? Daar kan ik me wel iets bij inbeelden, maar dan nog, er is toch niets dat hun het recht geeft om anderen te verbieden in 'hun' straat te parkeren.
Dat ze het niet fijn vinden, akkoord, dat kan ik begrijpen, maar ik en jij betalen toch net als hen even veel wegentaks enzo? Dus ik denk dat we dan even veel recht hebben om daar te parkeren.
Je maakt me wel nieuwsgierig, misschien moeten we eens een weekje vakantie in Nederland plannen :P
Ik denk dat als je zoiets hier riskeert je snel de politie voor je deur hebt :D

lieveli schreef:
Ja maar wat kan de politie doen? Het is niet 1 gezin, het is een volledige straat. En het zijn, hoe noemen Vlamingen dat? Marginale mensen? :D Heel Alkmaar weet het, respecteert het, niks aan de hand. Ik begrijp ook niet waarom de gemeente er geen vergunningsplekken van maakt, we hebben zat parkeergarages in de stad. Mijn straat is ook alleen voor vergunningen, ideaal.

Haha marginalen :D Ik durfde het woord niet in de mond nemen omdat ik dacht dat dat misschien wat grof overkwam :D Ja dat soort mensen heb je overal wel natuurlijk, gelukkig wonen wij wat op den buiten, dat scheelt toch tegenover in een stad wonen denk ik qua mentaliteit. (ik heb nog nooit in een stad gewoond).
Maar de keren dat ik er met de wagen moet zijn is het toch altijd stressen omdat het soms zó druk kan zijn :')

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:33

Varekaj schreef:

Blijkbaar gebeurt dat wel. Hier is er op die manier eentje aan zijn einde gekomen. Onder de bus gekomen...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 09:27

Veulen84 schreef:
VivaLaVida schreef:
Hier lopen allemaal katten in de buurt die ook in mijn tuin komen, laatst ook een kater die in huis kwam en bog sproeide ook. Kan je potje gaan huilen maar ik doe gewoon t kattenluik dicht snachts en anders kopen we zo'n ding met chip. Tis wel andermans kat maar ik ga dat beest zn plezier van het buitenzijn niet ontnemen, en mijne lopen trouwens ook buiten. Hier in de buurt hebben veel mensen kippen/hanen (ik ook kippen) met herrie en kids met herrie en de buren hebben een pup die alles nog moet leren en dus best wat af jankt.. Tja.. Kan wel moeilijk gaan doen maar das toch zonde van je energie??

Er zullen altijd mensen zijn die het okee vinden. Maar het gaat er soms ook om dat er mensen zijn die het niet okee vinden, die hebben er last van. Dan vind ik het persoonlijk erg irritant dat je dat negeert, daar doe je toch wat mee. Je past je toch een beetje aan?

Ik hoef de kat van mijn buren echt niet binnen te hebben. Dat beest komt 's nachts door de slaapkamer ramen naar binnen. Sloopt m'n gordijnen en planten. Ik schrik me de pleuris als ie op m'n bed land terwijl ik onder dat raam slaap... En als ik vergeet de deur van de voorraadkamer dicht te doen, dan loopt ie tussen de winkelinventaris.

Nog zo iets. We wonen aan een hof. De mensen moeten altijd op de fiets langs ons huis naar de straat. Logisch. Voor mijn deur ligt een drempel, mensen nemen die. Dat scheelt een stoeprandje. Scherp hoekje om, drempel, straat... Perfect. Alleen dat betekend dus dat ik elke keer op blinde gok mijn deur uit stap. Ik zie die mensen namelijk niet aankomen en zij mij ook niet. Dus dat ging fout, stap de deur uit met de hond. Wordt de hond aangefietst.
Dus ik ga door grote moeite (echt) om bij de gemeente een afrit te krijgen voor fietsers. Maanden mee bezig geweest. Vervolgens bij iedereen aan gegeven waarom die er ligt...
Maken mensen er nog geen gebruik van. Sta ik met iemand te praten in de deuropening wordt die persoon wederom aangefietst.

Nou noem mij intolerant, dan schiet ik uit m'n slof. Serieus, als je weet dat iemand daar echt een probleem mee heeft. Waarom ga je dan serieus nog zo'n situatie opzoeken. Hoe moeilijk is het om je aan te passen?

Natuurlijk pas je je dan een beetje aan.
Maar het irritatie gevoel (tolerantieniveau) is bij iedereen anders, je kan een buur hebben die zo extreem gevoelig is voor geluid, dat hij zich aan alles extreem irriteert en heel weinig kan tolereren. Dan heb ik wel zoiets van, er is ook iets als normaal geluid, dat eigen is aan dat je leeft en beweegt in huis. Als hij dan daar problemen mee heeft, dan kan je daar weinig mee. In je eigen huis mag je toch nog bewegen en leven. Zo zijn er dus ook mensen, en dan heb een heel "gezellige" sfeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:33

lieveli schreef:
En ik vind slaan een teken van zwakte. Ook al is het 1 keer, ook al gebeurt het niet vaak, ook al geeft het geen blauwe plekken.

Precies, je bent een rolmodel voor je kind en als jij je kind een klap geeft dan laat jij zien dat een ander slaan gewoon geaccepteerd is en normaal is!
Ik heb een meisje van twee (terrible two! :D ) die echt wel weet als ze iets fout doet, zonder een tik of klap. Opvoeding heet dat en wij zijn best heel makkelijk maar ze kan zich prima gedragen buiten en bij anderen thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:39

Veulen84 schreef:
VivaLaVida schreef:

Natuurlijk pas ik me dan aan tot zover dat kan, daarom ben ik ook tolerant :D
Als mijn kat bij anderen bijv in de tuin schijt en die mensen komen bij mij aan de deur, ben ik niet te beroerd om mee te denken (en te betalen) aan een oplossing, het zijn immers mijn katten.
Maar zelf doe ik dus niet gauw moeilijk over dingen.. En dat is best lekker hoor!
Als bij mij een kat binnen komt dan heb ik eerst 101 manieren om het beest het hier ongemakkelijk te maken, voor ik ooit bij de eigenaar aan de deur zou gaan staan moet het wel een heel fiks probleem zijn...
Maargoed zo ben ik, ik begrijp ook dat er mensen zijn die zich wel om van alles druk maken.

Edit; dat fiets probleem vind ik wel wat anders, dat gaat nl om veiligheid dus daar begrijp ik je. Ik zou denk ik een oplossing verzinnen als in blokkeren dat het onaantrekkelijk word om de stoep te nemen als fietser, of kan dat niet? Anders blijf je mensen corrigeren die de situatie niet kennen. Of zijn het steeds dezelfde fietsers?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:24

Varekaj schreef:

Daar is iets mee mis (afwijking) in de hersenen van dat kind, tenminste als de ouders het kind wel correct opvoeden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 10:29

Desiree schreef:

En waarom zou een kind niet goed luisteren???
Heeft toch te makennmet consequentie en respect naar elkaar?

Hier iig geen problemen mee.
Als het buurjongetje komt zonder zijn ouders, luistert die hier ook goed. Zijn zijn ouders erbij, luistert hij slecht..... toevallig??