werken, werken, werken en je verschikkelijk voelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 14:37

Ineke2 schreef:
Bambi1995 schreef:
Wat ik wel heel naar vind en onprofessioneel. Er zijn managers die grapjes zitten te maken van dat je sloom werkt of het niet goed kan of dat je een trut bent. Maar ze zeggen dat op een manier dat het bijna heel serieus lijkt. Ik kan daar soms moeilijk mee omgaan. Omdat ik alles heel goed wil doen en ik doe ook altijd mijn best en als ze dan zulke gemene grappen maken dat kan ik mezelf soms wel heel erg aantrekken. Dan ga ik aan mijzelf twijfelen of ik het echt niet kan. Ik heb gewoon veel baat aan een compliment en waardering. In mijn mening hoort een manager niet zo te zijn, ik vind dat erg onprofessioneel.

Ik heb ook best wel moeite dat ik zo in het diepe word gegooid. Ze leggen het eerst heel snel uit en daarna is het zo van red je reet maar.

Praat hierover met je leidinggevende.
Echt het helpt enorm voor jezelf om dit soort dingen te bespreken ookal mocht je misschien niet altijd het antwoord krijgen dat je wilt horen. Je hebt het in elk geval dan wel gezegd.
Wat een leidinggevende niet weet kan hij of zij immers ook niet veranderen.

Succes!

Ik heb al wel vaak genoeg tegen de managers gezegd dat ik dat niet zo leuk vind. Maar ze nemen het niet serieus en stoppen dan voor 1 dag en daarna gaat het weer verder.

Sees

Re: werken, werken, werken en je verschikkelijk voelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:38

TS heb je al actief geprobeerd om een andere baan te zoeken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:39

Morganlefay schreef:
Weet dus wel het een en ander over het begrip werken om te leven of leven om te werken.
Wees zuinig op je lijf, want je hebt er maar een.

Sommige 'jonkies' weten dit ook ;)
Maar helaas betaalt dat de hypotheek en andere vaste lasten niet. Wil je fatsoenlijk kunnen leven en ruimte voor hobby's (=leven) over houden, dan zul je meer inkomen moeten hebben dan een uitkering.
En vaak betekent dat toch echt fulltime werken.
Alleen op hoe je dat fulltime werken invult heb je invloed.

Bambi: zo'n houding van managers is naar. Maar kaart dit ook aan. Maak het bespreekbaar. Zolang jij niet aangeeft dat je het niet prettig vindt, kunnen zij dat niet weten. Lukt het met hen niet, is er dan nog een manager boven? Hou oud zijn je managers?
En wanneer en hoe heb je ze aangesproken? In een groep? 1 op 1? Ook dat kan een enorm verschil zijn.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 14:52

Amanda schreef:
Morganlefay schreef:
Weet dus wel het een en ander over het begrip werken om te leven of leven om te werken.
Wees zuinig op je lijf, want je hebt er maar een.

Sommige 'jonkies' weten dit ook ;)
Maar helaas betaalt dat de hypotheek en andere vaste lasten niet. Wil je fatsoenlijk kunnen leven en ruimte voor hobby's (=leven) over houden, dan zul je meer inkomen moeten hebben dan een uitkering.
En vaak betekent dat toch echt fulltime werken.
Alleen op hoe je dat fulltime werken invult heb je invloed.

Bambi: zo'n houding van managers is naar. Maar kaart dit ook aan. Maak het bespreekbaar. Zolang jij niet aangeeft dat je het niet prettig vindt, kunnen zij dat niet weten. Lukt het met hen niet, is er dan nog een manager boven? Hou oud zijn je managers?
En wanneer en hoe heb je ze aangesproken? In een groep? 1 op 1? Ook dat kan een enorm verschil zijn.

Er is 1 manager jonger dan ik. ik heb hem aangesproken op de werkvloer maar er stond toen niemand bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:52

Werken om te leven kan ook zijn dat je wat eenvoudiger leeft en meer geniet van de wereld.
Ben begonnen met 45 uren verdeeld over 5 werkdagen.
Zit nu op de 32 verdeeld over 4 dagen.
En inderdaad door vroeger wat meer te draaien(wel met beleid) heb ik het nu materieel en immaterieel
redelijk tot goed voor elkaar. Zie er genoeg om mij heen die zich letterlijk de vernieling in gewerkt hebben.
Fijn he mooi huis berg spullen maar letterlijk niet meer uit de voeten kunnen.
Werk wat geestelijk belastend is omdat je het niet trekt of whatever, sloopt je.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 14:53

Sees schreef:

Ja ik heb al actief geprobeerd te zoeken, nu ben ik gestopt omdat ik het zat begon te worden. Dus wil mijn rijbewijs heel graag halen, omdat ik echt het idee heb dat je met rijbewijs sneller aangenomen wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:56

Heb je hem ook gevraagd waarom hij dit soort opmerkingen maakt? En dat als er een probleem is, je dan graag even 1 op 1 met hem spreekt.
En wat anders, hoe ga jij op zoek naar een andere baan? Waar zoek je naar? Waar solliciteer je op?

Morganlefay schreef:
Werken om te leven kan ook zijn dat je wat eenvoudiger leeft en meer geniet van de wereld.
Ben begonnen met 45 uren verdeeld over 5 werkdagen.
Zit nu op de 32 verdeeld over 4 dagen.
En inderdaad door vroeger wat meer te draaien(wel met beleid) heb ik het nu materieel en immaterieel
redelijk tot goed voor elkaar. Zie er genoeg om mij heen die zich letterlijk de vernieling in gewerkt hebben.
Fijn he mooi huis berg spullen maar letterlijk niet meer uit de voeten kunnen.
Werk wat geestelijk belastend is omdat je het niet trekt of whatever, sloopt je.

Eens :j
Balans tussen werk en privé is enorm belangrijk.
Je hoeft ook geen bakken met geld te verdienen. Maar mijn ervaring is wel dat je met weinig inkomsten al beperkt wordt in je leven. Geld maakt niet gelukkig. Maar in de huidige tijd is het toch wel noodzaak om te hebben. En van een minimum leven is gewoon verrekte moeilijk en geeft ook erg veel zorgen.

Maar goed, dit is eigenlijk weer een hele andere discussie :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:59

Sees schreef:
Rocamor, ben je daar ook niet (een beetje) zelf bij als je uitgeknepen wordt c.q. je uit láát knijpen :o ? En ik begrijp heus dat je niet altijd op je achterste benen kunt gaan staan omdat we nu eenmaal allemaal geld nodig hebben maar je kunt niet álles aan je baas wijten.

En ik moet eerlijk bekennen dat ik óók niet inzie waarom een gezond iemand (dat voorop gesteld) niet 40u zou kunnen werken als men het naar de zin heeft :o. Even los van het feit of dat nu wel of niet de norm is of zou moeten zijn.

Klopt maar dat moet je leren en opspelen tegen je baas vereist moed, ook dat moet je leren...en als je het geld nodig hebt, dan piep je niet hoog, dan slik je, helaas..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:06

Bambi1995 schreef:
Sees schreef:

Ja ik heb al actief geprobeerd te zoeken, nu ben ik gestopt omdat ik het zat begon te worden. Dus wil mijn rijbewijs heel graag halen, omdat ik echt het idee heb dat je met rijbewijs sneller aangenomen wordt.

Gewoon door blijven solliciteren en ondertussen ook nog even een assertiviteitscursus volgen. want je bent onzeker en gaat " miepen" wanneer ze niets op je uit doen. Dat niets op je uit doen veroorzaken mensen vaak zelf door hun manier van communiceren. Dus doe je voordeel met een cursus waarin je leert voor jezelf op te komen en wat meer zelfvertrouwen krijgt en "eelt op je ziel".

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:10

TS: wat zeggen je bazen precies en wanneer?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:10

Tcm62 schreef:
Klopt maar dat moet je leren en opspelen tegen je baas vereist moed, ook dat moet je leren...en als je het geld nodig hebt, dan piep je niet hoog, dan slik je, helaas..

Ja dat weet ik niet zo goed. Ik heb nooit in die positie gezeten of heb me nooit in die positie laten zetten :o. Er is natuurlijk een verschil tussen de kont tegen de krib gooien en stoppen met excessief over te werken bijvoorbeeld. En wat een slechte baas zou je hebben als je gewoon netjes aan geeft dat de werkdruk je soms even teveel wordt en dat je voor je zelfbehoud beter even een pas op de plaats kan maken omdat je anders bang bent dat je het probleem groter wordt, en hij/zij hier geen oren naar heeft. Een gesprek kan zóveel verlichting brengen. Ze kunnen het niet ruiken. Maar goed als je te maken hebt met managers die nog jonger zijn dan TS zelf...

TS, heb je je ook ingeschreven bij een uitzendbureau? Linked profiel aangemaakt, FB in de gaten gehouden, plaatselijke krantjes e.d.? Is je probleem bedrijf- of horeca gebonden? Als de horeca geen probleem is, zou je met je ervaring volgens mij ook wel ergens anders aan de slag moeten kunnen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:12

Bambi1995 schreef:
Sees schreef:

Dat lijkt me niet, het zal de gemiddelde werkgever en worst wezen of je je rijbewijs hebt of niet, als je maar op je werk komt, tenzij je solliciteert op een functie als koerier natuurlijk :Y)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:16

listiglistje schreef:
nine1987 schreef:

Persoonlijk ben ik van mening dat de jongeren van tegenwoordig niet meer weten wat werken inhoudt..

Niets meer aan toe te voegen... _/-\o_ schop onder de kont hebben velen nodig....teveel verwend en niks gewend!

Nou de andere kant bestaat ook. Ik werk als "jonkie" tussen een iets oudere garde en die leven nog in de tijd "alles kan, de economie bloeit" terwijl hier enorm gereorganiseerd wordt.
Vrij nemen wanneer ze vrij willen, bléren als dat niet kan, altijd maar "waarom hebben we geen oproepkrachten meer", zeuren over tijdelijk(!) meer werken, of op bepaalde dagen, over vakanties...
Ik heb medelijden met onze roostermaker. Flexibiliteit is 0,0 heb ik het idee.

Los daarvan, de ene baan is de andere niet en geen mens is hetzelfde.
Op een gegeven moment loopt de emmer gewoon over, daarom moet je zelf een grens trekken (=communiceren met leidinggevende).
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 09-02-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:18

Vanillia schreef:
Dat lijkt me niet, het zal de gemiddelde werkgever en worst wezen of je je rijbewijs hebt of niet, als je maar op je werk komt, tenzij je solliciteert op een functie als koerier natuurlijk :Y)

Je werk-gebied kan wel vergroot worden met auto natuurlijk (tov fiets/ov/scoot). Dus dat kan inderdaad al schelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:18

Sees schreef:
Tcm62 schreef:

Ja dat weet ik niet zo goed. Ik heb nooit in die positie gezeten of heb me nooit in die positie laten zetten :o. Er is natuurlijk een verschil tussen de kont tegen de krib gooien en stoppen met excessief over te werken bijvoorbeeld. En wat een slechte baas zou je hebben als je gewoon netjes aan geeft dat de werkdruk je soms even teveel wordt en dat je voor je zelfbehoud beter even een pas op de plaats kan maken omdat je anders bang bent dat je het probleem groter wordt, en hij/zij hier geen oren naar heeft. Een gesprek kan zóveel verlichting brengen. Ze kunnen het niet ruiken. Maar goed als je te maken hebt met managers die nog jonger zijn dan TS zelf...

Ook oudere managers kunnen daar wat van.... Ik heb ze meegemaakt: "Het bedrijfsbelang gaat voor en jouw gevoel kan ik niets mee. Als je denkt dat je het ergens anders beter kan krijgen, rot je maar op."
Prima :evaw:
Maar voor ik een andere baan had was het verre van leuk werken. En dan is het echt doorbijten, je elke dag weer naar je werk slepen. Migraine 1x per week, snel verkouden, enz. Zo bizar hoe het op je lichaam kan slaan.
Maar dan nog was ik de enige die er wat aan kon doen. Manager wilde niet meewerken, manager daarboven ook nu, dus aan mij om door te bijten en als de sodemieter zorgen dat ik wat anders had.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:23

Ik denk dat de mensen die vinden dat je het zelf doet nog te weinig ervaring hebben oogedaan hoe,het ook kan zijn...de echte autocraat, nou die lusten er wat van en die ken ik maar al te goed hoor... %) en het credo take it or leave it, hoor je steeds meer bij bedrijven en dat zal zeker ook bij de lagere banen zo zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:26

Dit was HBO+ en bij de overheid :+
Het gebeurt echt overal. Ligt deels aan de bedrijfscultuur (en mensen gaan elkaar dan napraten binnen de cultuur), maar zeker ook aan de persoon zelf en hoe deze leiding geeft.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:28

Overheid en commerciele dienstverlening hebben allebei een andere cultuue, ken ze beiden...ben niet echt gecharmeerd van beiden...bah achterbaksheid is er overal..maar juist in de commerciele wereld is het hard hoor...alles is geld verdienen, heel veel geld..en je staat nu echt zo op straat hoor, maakt niet uit hoe lang je al daar werkt..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:32

Cru gezegd, er moet ook geld verdiend worden. Voor niks gaat de zon op. En de oude (semi-)overheidsinstellingen hadden tot de jaren 90 (en soms nog ver er na) de bomen tot in de hemel groeien.

Cultuur zit in beetje in het bedrijf ingebakken. Dat lijk je (is mijn ervaring) er niet uit te krijgen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:33

Dat geloof ik graag. Als ambtenaar ben je veel meer beschermd wat dat betreft.
Maar de mentaliteit die daar hing :r
Mara ja, geld nodig, dus je slikt en pikt het. Want de banen liggen niet voor het oprapen. Daarom snap ik TS ook wel. Maar met zulke managers, moet je óf gaan zorgen dat het je niets doet (die assertiviteitstraining is zeker een goed idee :j), of toch blijven solliciteren.

Ik werk nu bij semi-overheid. Het is hier veel drukker qua werk, maar door de goede sfeer, de schouderklopjes als iets af is, het samen de schouders er onder zetten, enz. maakt dat het wel druk is, maar je het niet voelt als druk.
Ik heb hier 3 managers zitten die stuk voor stuk peoplemanagers zijn. En ja, ze kunnen ook hard zijn. Maar dan moet je het wel echt bont maken. Doe jij je werk goed, dan krijg je dat net zo goed te horen. En dat maakt dat je weer net dat stapje harder doet. Maar ook als het even niet gaat, wordt daar rekening mee gehouden. Ze hebben een goede HRM zitten die dat coördineert.
En door de open sfeer, maakt dat ook alles bespreekbaar is. En alleen dat is gewoon al fijn.
Echt, er ging een wereld voor me open, zo kan het dus ook.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:34

Rocamor schreef:
Vanillia schreef:

Je werk-gebied kan wel vergroot worden met auto natuurlijk (tov fiets/ov/scoot). Dus dat kan inderdaad al schelen.

Ja je hebt meer keuze uit banen om op te solliciteren, maar als je eenmaal op gesprek bent heeft het echt 0 invloed. Als ik vanuit Tilburg solliciteer op een baan in Amsterdam en dat wil ik iedere dag met het OV doen zal niemand me dat verbieden hoor, als ik er maar gewoon braaf van 9 tot 5 ben.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:37

Nou die afstand kan je ook beter met de trein doen...

Maar als het moeilijk te bereiken is en je hebt alleen een fiets, tja misschien dat hij dan denkt...komt ze dan wel steeds weer in weer en wind..maar ik denk dat alleen de uitzendbureaus daar zo mee bezig zijn..is moj nl nog nooit gevraagd bij een sollicitatie

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:38

Rocamor schreef:
Cru gezegd, er moet ook geld verdiend worden. Voor niks gaat de zon op. En de oude (semi-)overheidsinstellingen hadden tot de jaren 90 (en soms nog ver er na) de bomen tot in de hemel groeien.

Cultuur zit in beetje in het bedrijf ingebakken. Dat lijk je (is mijn ervaring) er niet uit te krijgen.

Ja klopt toen had je nog carriere dikke muurkast...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:40

Rijbewijs plus eigen vervoer staat bij vacatures die ik zoek er juist altijd bij.

Per baan verschillend dus.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:57

Misschien willen ze dat je klusjes voor de baas en collegae doet met eigen auto? Die fiets ken ik wel..effe taart halen, effe postkantoor, effe broodjes voor tussen de middag...als we nog maar niet spreken van effe naar de stomerij :)) :j de broeken van de baas ophalen...