Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:10

Het helpt ook totaal niet dat Wakker Dier o.a. Facebook volstampt met zielige beelden.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:14

Even nog als tip: Op 2e paasdag is er weer de Albert Heijn ​Opendagen bij boeren en telers.
Dus misschien ook wel bij een boerderij bij jullie in de buurt!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:15

Jentecats schreef:
als ik rijd is het recreatief, buiten..in het bos, zonder zadel met een halstertje
Dus dan moet je niet bij mij aankloppen, ken daarintegen genoeg mensen die dat wel doen ;)
waaronder een zeer groot deel van de bokkers onder ons

Ja, want dat is heel natuurlijk, je mag rijden, maar dan recreatief, zonder zadel en met halster, want dat doet Jentecats niet voor eigen plezier, dat paard stond zelf al klaar om het aan te bieden :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:21

_San87_ schreef:
Het helpt ook totaal niet dat Wakker Dier o.a. Facebook volstampt met zielige beelden.

Die geven ook gewoon toe dat ze niet nuanceren. En dat kan ook niet, want wie moeten dan al die donaties betalen. En ageren tegen bijvoorbeeld de paardenhouderij in Nederland kan ook niet, want veel van die donaties komen van mensen met PCHooft trekkers die hun paarden op een pensionstal hebben met weinig tot geen weidegang.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:22

Kinke schreef:
_San87_ schreef:

Die geven ook gewoon toe dat ze niet nuanceren. En dat kan ook niet, want wie moeten dan al die donaties betalen. En ageren tegen bijvoorbeeld de paardenhouderij in Nederland kan ook niet, want veel van die donaties komen van mensen met PCHooft trekkers die hun paarden op een pensionstal hebben met weinig tot geen weidegang.
I know. Maar het helpt dus totaal niet voor een correcte beeldvorming.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:23

Nee, dat klopt, en inderdaad lukt ze dat prima zo. Niet voor niets zit die club in Amsterdam.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:25

Hypericum schreef:
kuzznathalie schreef:
Wat ik vind, het eerlijkste stukje vlees haal je bij je plaatselijke slager.
Biologisch is zo achterhaalt.... Biologische boer koopt koeien bij een niet biologische boer, spuit er wat rommel in, gooit ze 3-4 maanden op biologisch bemest land, dan zijn de koeien slachtrijp en opeens zijn het biologische koeien :n

Geen idee waar je de info vandaan hebt. Maar het is niet juist.
Als een EKO boer zo te werk zou gaan, is hij snel z'n SKAL nummer kwijt.

'Als u runderen aankoopt moeten deze biologisch zijn.

Als er onvoldoende biologische runderen beschikbaar zijn, mag u met een ontheffing jaarlijks maximaal 10% van het aanwezige aantal volwassen runderen of paarden aanvoeren. Deze dieren mogen nog niet hebben gekalfd. De gangbaar aangekochte dieren moeten een omschakelingsperiode doorlopen. Voor melkvee is dit zes maanden, voor vleesvee is dit één jaar. Pas daarna mag u de (producten van deze) dieren als biologisch verkopen. Melkvee mag pas afkalven als het volledig is omgeschakeld.'
(bron; http://www.skal.nl )

Ik heb de informatie van mijzelf, wij hebben zelf vleeskoeien. Ik zie dat het nu veranderd is naar één jaar. Dan vind ik het nog niet kloppen, in één jaar zijn het dus in een keer biologische koeien. Apart!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:26

nu nog antwoord op: spuit er wat rommel in….wat voor rommel dan volgens jou? En als je zelf vleeskoeien hebt, dan weet je ook donders goed dat je niet zomaar wat 'rommel' in kunt spuiten.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:29

Heb jarenlang veel van de reguliere veehouderij gezien (melkvee-, kippen- en varkenshouderij).
En nu de laatste jaren vrijwel alleen de biologische en/of biologisch dynamische kant.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar het laatste uit, het past bij mij en mijn manier van in het leven staan. (en wat ik belangrijk vind)

Maar ik begrijp de reguliere veehouderij ook heel goed. En binnen de mogelijkheden die de Nederlandse boeren hebben, doen ze het naar mijn idee prima :j
Het is persoonlijk niet mijn favoriete manier van veehouderij, maar dat is wat anders.

Wat ik me afvraag, aan degenen die in de reguliere veehouderij zitten, stel dat jullie eenvoudig kunnen omschakelen naar biologisch. Met dezelfde inkomsten, zouden jullie dat dan doen?
Zo ja, waarom en zo nee, waarom niet?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:34

_San87_ schreef:
Waarom niet? Om in bepaalde behoeften te voorzien heb je toch fokdieren nodig. Zonder kalf kun je geen melk drinken, zonder haan geen nieuwe kippen en dus geen eieren. Zonder koe/varken/kip geen vlees.

Nu zie ik vlees niet per se als eerste levensbehoefte. Maar dat het gezond is af en toe vlees te eten is zeker waar. Waar ik me in kan vinden is dat fokken en slachten op de huidige schaal totaal niet nodig is, daar ben ik het namelijk zeer mee eens. Met één of twee keer in de week vlees kan een mens ook helemaal prima leven. En zullen er ook een heel stuk minder dieren geslacht hoeven worden, minder belasting op het milieu, de hele reut.

Maar zeggen dat mensen die dieren eten geen hart voor dieren hebben, gaat gewoon te ver :).

Dat gaat helemaal niet te ver. Als je van dieren houdt, vermoord je ze niet. punt.

Zoals je zelf al aangeeft is vlees geen eerste levensbehoefte. Integendeel, een mens kan prima zonder dierlijke producten. De enige reden dat je vlees eet is omdat je het lekker vindt. En is ' Ik vind het lekker' nou een goed argument om op jaarbasis meer dan een miljoen dieren over de kling te jagen....?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:35

Als je fatsoen hebt, dan leg je niet 's nachts bezoekjes af aan stallen. Punt.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:36

Kuzznathalie; het is niet zo dat dat 'nu' veranderd is, deze regelgeving is er heel wat jaren.
En buiten dat heb je er ook nog een ontheffing voor nodig die je aan moet vragen bij de Skal.
Het is niet standaard dat je een 'reguliere' pink aan mag schaffen om je stapel uit te breiden, dit mag bij uitzondering en moet je dus aanvragen. (maar dat wist je natuurlijk al ;) )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:38

Belangrijk is om te weten waar komt het vlees vandaan? In Nederland gaat het vanwege gebrek aan grond vaak wat anders toe dan hier bij ons in Frankrijk.

Hier in de LImousin staan de vleeskoeien altijd buiten. De koeien krijgen elk jaar een kalfje en rond de tien maanden gaan die kalfjes naar Itlaië voor verdere groei en omdat de Italianen het pas parma vlees mogen noemen als de koeien vooral daar zijn opgegroeid. Ik heb begrepen dat later een groot deel van die kalfjes na twee jaar weer terug komen en dan geslacht worden hier ni de Limousin. Raar dat gesleep met dieren. De kalfjes hier zien wij tot 10 - 12 maanden. Niets mis mee. Altijd buiten, aan de uier bij mama, grote 14 HA weides. Of zoals mijn veganistische vriendin die hier logeerden opmerkte: "Ik vind vlees erg lekker, hier zou ik veel minder moeite hebben om af en toe wat vlees te eten, want dit vind ik erg vriendelijke manier van het houden van kalfjes". Je proeft vind ik ook, heel erg het verschil tussen vlees gekocht in de super markt of vlees gekocht bij de plaatselijke slager dat echt Limousin vlees moet zijn. Het laatste is wel echt vele male duurder.

In NL wordt ook vlees verkocht van koeien die hier in de Limousin of elders in de wereld zijn opgegroeid. Is niet altijd slechter vlees.
_San87_ Ik houd van dieren en wij eten ook vlees. Minder dan mensen normaal doen (kleinere portie, regelmatig vis of geen vlees of vis). Wel heb je gelijk, dat toen wij altijd konijnen hadden ik een tijd geen konijn heb gegeten. Paarden eet ik ook niet. Laat staan mijn eigen paarden. Dus als het erg dichtbij komt dan kan ik ze niet eten.

De koeien achter ons vind ik erg schattig maar ik heb geen moeite met kip, koeien of varkens eten. Dus door de afstand is die liefde minder diep.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:41

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het al gezegd, maar volg boerburgertweet eens! Kan ook op Facebook. Elke week weer een andere veehouder of akkerbouwer die verslag doet van zijn bedrijf de hele week. Echt super leuk om te volgen en ze posten ook veel foto's en filmpjes. :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:43

Kinke schreef:
Als je fatsoen hebt, dan leg je niet 's nachts bezoekjes af aan stallen. Punt.

Die stallen zouden er niet zijn als mensen het fatsoen zouden hebben geen dieren te vermoorden voor hun eigen plezier.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:45

Ook in Nederland kan je rundvlees kopen van koeien die zijn opgegroeid in natuurgebieden of altijd veel weidegang hebben gehad :j Ik vind een schotse hooglandburger bijvoorbeeld erg lekker :9

Deze dieren lopen jaarrond in de duinen, worden bijgevoerd indien noodzakelijk en op een gegeven moment word een deel weggevangen en geslacht. Lijkt mij een prima leven en eerlijk vlees.

Deze keuze is er maar het kost meer..

Het lijkt mij vreselijk als we hetzelfde gaan krijgen als met bont. Daar is straks een verbod op maar de vraag naar bont is er nog steeds. Gevolg: landen waar dierwelzijn uberhaupt niet op de agenda staat springen in het gat.. Daar zijn geen dieren mee gered maar meer dieren zijn er nog erger aan toe..

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:59

Kinke schreef:
nu nog antwoord op: spuit er wat rommel in….wat voor rommel dan volgens jou? En als je zelf vleeskoeien hebt, dan weet je ook donders goed dat je niet zomaar wat 'rommel' in kunt spuiten.

Klopt. Gelukkig kan het niet zomaar :n en ik bedoel hormonen. Gelukkig kan het in Nederland (bijna) niet meer.

En even over dat biologische, dan moet je al zo veel land van jezelf hebben, dat het voor de kleinere boeren eigenlijk niet te doen is. Wij zijn niet biologisch omdat we kunstmest gebruiken en koeien laten lopen op land wat er huren. Voor de rest verbouwen we wat we voeren zelf en gebruiken we minimaal antibiotica. Dus nee, voor ons niet biologisch :n

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:00

Jentecats schreef:
ik blijf bij mijn standpunt, mijn laatste bericht gaat helemaal niet over of ze een goed leven hebben gehad of niet of hoe ze geslacht worden wat ik duidelijk wil maken met mijn laatste bericht is dat je als je dieren eet geen hart hebt voor ze, punt uit. Of ze aan een langzame dood hebben geleden na 2 jaar in een kleine stal of ze waren in een keer weg na 6 jaar leven in een weiland, maakt niet uit voor het principe. Dat bedoel ik ermee. :)

Als je dat principe doortrekt heb je ook geen huisdieren, als je echt van dieren houdt. Die worden immers alleen maar gefokt om ons te behagen. En rijd je al helemaal geen paard...

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:04

Hypericum schreef:
Heb jarenlang veel van de reguliere veehouderij gezien (melkvee-, kippen- en varkenshouderij).
En nu de laatste jaren vrijwel alleen de biologische en/of biologisch dynamische kant.
Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar het laatste uit, het past bij mij en mijn manier van in het leven staan. (en wat ik belangrijk vind)

Maar ik begrijp de reguliere veehouderij ook heel goed. En binnen de mogelijkheden die de Nederlandse boeren hebben, doen ze het naar mijn idee prima :j
Het is persoonlijk niet mijn favoriete manier van veehouderij, maar dat is wat anders.

Wat ik me afvraag, aan degenen die in de reguliere veehouderij zitten, stel dat jullie eenvoudig kunnen omschakelen naar biologisch. Met dezelfde inkomsten, zouden jullie dat dan doen?
Zo ja, waarom en zo nee, waarom niet?

Wij hebben dit de afgelopen tijd overwogen, maar de belangrijkste redenen om het niet te doen zijn:
-De lange overgangstijd. Het duurt ongeveer 3 jaar voor je jezelf biologisch mag noemen. In de tussentijd heb je wel de extra kosten (duurder voer, minder opbrengst van je land etc) maar niet de hogere opbrengst;
-Het feit dat de koeien niet onthoornd mogen worden. Ik zie het niet zitten om een stal vol gehoornde koeien te hebben. Levensgevaarlijk voor de koe én de boer.
-Het feit dat koeien niet met antibiotica behandeld mogen worden. Het mag wel indien het écht niet anders kan, maar dan mag de koe en de melk niet meer als biologisch verkocht worden.

Vandaar dat wij er vanaf zien. Mocht het aanbod hoornloze stieren sterk uitgebreid worden, wordt het wellicht wel weer interessant. Maar wij zouden het niet uit ideologisch oogpunt doen. Onze koeien hebben het mijns inziens net zo goed als biologisch gehouden koeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:07

Dat een koe alleen in uiterste nood antibiotica mag krijgen vind ik echt not done. Als een dier ziek is moet hij gewoon geholpen worden en als dat dmv antibiotica is moet dat gewoon kunnen.
Daarom wil ik juist niets biologisch eten (vlees dan, groenten maken mij niet uit).

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:12

amoj schreef:
Dat een koe alleen in uiterste nood antibiotica mag krijgen vind ik echt not done. Als een dier ziek is moet hij gewoon geholpen worden en als dat dmv antibiotica is moet dat gewoon kunnen.
Daarom wil ik juist niets biologisch eten (vlees dan, groenten maken mij niet uit).

Dat is inderdaad een groot bezwaar voor ons. We hebben wel eens geëxperimenteerd met knoflook maar dat hielp maar matig. En over dat slangengif hoor ik ook nog geen jubelverhalen. Wij gebruiken niet overdreven veel antibiotica maar bij een flinke mastitis wil ik het wel zonder problemen kunnen gebruiken. En wij gebruiken ook blauwspray voor mortellaro e.d. en dat valt ook onder antibiotica.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:12

Cissis dat zie je hier ook. De koeien worden niet als biologisch verkocht. Terwijl er alleen de eigen kak een keer per jaar op het veld wordt uitgereden. Van onze vriend en buuf begrepen dat het verschil tussen de koeien hier en de biologische koeien niet zo heel erg groot is. Alleen door de regelgeving begint hij er ook niet meer aan want je investeert nogal en het duurt een aantal jaren voordat je koeien biologisch genoemd mogen worden.
Dat hier weidegang is komt omdat land hier niet schaars is. Het barst hier van het land en de prijs van grond is hier extreem laag vergeleken met NL. Hier wordt op een vrij ouderwetse manier nog geboerd. De tractor rijdt elke dag met water en hooi naar de wei, voor de winter wordt er roulerend op de velden mais verbouwd, er wordt van het eigen land gehooid (ook roulerend), dus de boer is er maar druk mee en werkt van 'ochtends vroeg tot 's avonds laat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:14

amoj schreef:

Dat is dus een misverstand. Ze kunnen wel degelijk antibiotia krijgen, ze mogen dan alleen niet meer als biologisch verkocht worden, met als gevolg: minder opbrengst.
Dat een aantal boeren er voor kiest om dan maar geen antibiotica te geven, betekent nog niet dat er an sich iets mis is met biologisch...

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:16

Wij hebben een aantal jaren terug om die reden (onder andere) overwogen om in Frankrijk te gaan boeren. Uiteindelijk niet doorgezet omdat ik mijn familie niet kan missen... maar ik had het verder wel zien zitten. Maar goed, het gras bij de buren is altijd groener natuurlijk :)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:17

Wendy schreef:
amoj schreef:

Dat is dus een misverstand. Ze kunnen wel degelijk antibiotia krijgen, ze mogen dan alleen niet meer als biologisch verkocht worden, met als gevolg: minder opbrengst.
Dat een aantal boeren er voor kiest om dan maar geen antibiotica te geven, betekent nog niet dat er an sich iets mis is met biologisch...

Dat zou voor mij ook geen reden zijn om niet te behandelen, maar het is wel een reden voor ons om niet om te schakelen naar biologisch.